Heinäkuun hellemasut 2012 -HELMIKUU

U2
Huomenia :)

Mulla on näköjään alkanut joku kyselyikä! :D
Kiitos PTT ja handed, jos oikein vielä muistan nimenne. Soitan siis neuvolaan ja toivotaan kovasti, että saan kätilö-terkan vaihtaa....

Tänään mielessäni pyörii siis nuo KILPIRAUHAS systeemit. Onko jollain kokemusta , että arvot olisivat pielessä? Rohkaistuin viimein eilen soittamaan vastauksia, mutta jostain syystä eivät olleet tulleet, vaikka näytteenottaja niin aamulla sanoi... Sekös paniikkia lisää :(
Lähisuvussa sitä on ja itsellä yksi sairaus, johon se helposti "liittyy". Lääkäri sen lähetteen laittoi, hb oli noussut, mutta voisin nukkua koko ajan.. Oireistoa netistä luin, niin moni muukin kohta täsmää... Sen enempää en seurauksia raskausaikana uskaltanut lukea. Alkoi olla erittäin epämiellyttävää tekstiä.
Kovasti yritän olla murehtimatta asiaa, eihän tuloksetkaan ole tulleet, mutta kun.... Kyllä te kanssaodottajat ymmärrätte ;)
Tänään täytyy kerätä siis rohkeutensa uudestaan ja soitella niitä vastauksia....
Onneksi Köpsy ilmoittelee olemassaolostaan <3

Joku kysyi olenko saaristosta, kun ultrat tehdään Medisonarissa. Ei, en ole. Asutaan n.15km päässä Turusta.

Että näin tämä aamu lähti pohdinnoilla liikkeelle :)

Koittakaahan tarkentua, meillä -21, jossain varmasti paljon kylmempää!!

U2&Köpsy 19+2

P.s UNISTA, kyllä! Ovat varsin omituisia välillä. Jotkut aamulla naurattaa ja osa kauhistuttaa....
 
Viimeksi muokattu:
Kirpsakkaa aamua! (täällä -24 astetta, hrrrr..)

handed kyseli unista ja kyllä! Täällä ainakin nähdään mitä kummallisempia unia! Viime yön uniin tuli eilinen tv-ohjelma eläinsairaalasta (koira jäänyt auton alle ja takajalka katki) niin näin sitten unta et omalta koiralta oli katkennut takajalka irtipoikki. :eek:
Enemmänkin ollut tälläsiä "kauhu-unia" tai sitten sellaisia missä tapahtuu paljon kaikkea mut niitä ei aamulla muista muuta kun että tuntuu ettei ois nukkunu....

Itse jouduin sokerirasitukseen myös aikaisin tuon bmi:n takia (huimat 35...) ja ens maanantaina ois neuvola niin katotaan noita lukemia mitä oon nyt kotona mittaillut. Ja jos eivät neukkutätiä miellytä niin vissiin joudun sit sinne äippäpolille käymään, sitä en tiedä mitä siellä sit tehdään. Jos vaikka pääsis ultraan. :D

Muuten ei mitään uutta, paitsi et masu alkaa ehkä näyttää vähän jo vauvamasulta läskeistä huolimatta. :LOL:
Mielestäni itsekin olisin kasvanut enemmän eteenpäin kuin sivuille ja näinhän jo jokin aika sitten unta pienestä pojasta et saas nähdä... ;)
Tsempit ja halit kaikille!

Johanna26 & Patu 16+3 :heart:
 
Mulle voi esimerkiks viestiä laittaa tosta fb-ryhmästä. :) Elikkä yv:llä oma nimi ja tuntomerkkejä profiilikuvasta. Ja toivottavasti kaikki ymmärtää heti aluksi, että kaveriksi on pakko lisätä ennenkuin ryhmään pystyy lisäämään ketään! :)
 
Outoja ja levottomia unia, todellakin! Viime yö taas meni niin sekavissa ja vähän ahdistavissakin tunnelmissa,että huh. Jotenkin ikävän sävyisiä unia paljon, ei varsinaisia painajaisia, mutta sellaisia että herätessä on hetken aikaa vielä jotenkin inhottava olo unen tunnetilojen tms takia. Näen muutenkin paljon unia ja muistan niitä herätessä, mutta nyt jokainen yö tuntuu olevan yhtä loputonta elokuvaa, ihme että niiltä seikkailuilta ehdin yhtään levätäkään :D

Myös enemmän tai vähemmän seksiin liittyviä unia olen alkanut nähdä, mikä minulle on tavallaan outoa koska yleensä ihan tositosi harvoin näen mitään seksiin viittaavaakaan unta. Nekin tosin jotenkin kieroutuneita kaikki,siis mitä nyt näkee. No, ainakin on mielenkiintoisia öitä, heheh.

Vatsa alkaa näyttää vauvamahalta pikkuhiljaa, tosin on tullut lisää läskiäkin (tai turvotusta, ainakin tuntuu siltä), mutta enää ei pysty vetämään koko vatsaa sisään vaikka tahtoisi. Hyvä ja huono asia. Hyvä siksi, että tuntuu raskaus jotenkin todellisemmalta, huono siksi että tietyllä tapaa haluaisin pitää asian vielä salassa. Tosin huomenna on tulossa aika suuri kaveriporukka juhlistamaan vanhenemistani tänne luokseni, että oli se jo pakko laittaa kutsuttaessa pieni huomautus, että ei sitten mitään viinaksia ainakaan lahjaksi allerkijoittaneelle, että jatkan mehulinjalla vielä kesään asti ja voitte päätellä loput itse. Kai tuosta nyt jo tajuaa missä mennään ;)

Hyviä vointeja kaikille ja koettakaa pärjätä pakkasten paukkuessa!
Terveisin Kuurupiilo & Salaisuus 17+1
 
Huomenta..kävin neuvolassa "paniikkikäynnillä".Tosin paniikki oli ohi jo aikoja ennen kuin menin sinne.(En meinannut päästä sisäänkään,mutta huoltomies päästi.Miksi neuvolan ovet täytyy olla lukossa? Grr!) Elämäntilanteen uhat vaan rassaa.. :'( Sydänäänet oli hyvät,saatiin hyvin kuulumaan.Syke 145/min. :heart: Painokin oli noussut,puolitoista kiloa kahdessa viikossa! Nyt 52,6.Sen huomaa kyllä mahastakin,se on kasvanut.Mahanympärys on nyt 86 cm.Entäs teillä? MB & pikku Dalia rv 19+5 P.S. Enää 11 päivää rakenneultraan!
 
Heipsis!

U2 Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta siis jo kauan ennen raskautta todettu. Mietin vaan, että miksi niin hirveesti stressaat vaikka lääkityksen joutuski alottaan? Elämänlaatu paranee oikeella lääkityksellä huomattavasti eikä muuta elämää mitenkään. Hyvä vaan jos se todetaan niin ei tarvi oireiden kanssa kärvistellä. Itellä vajis ei vaikuta mitenkään elämään, muuten kuin aamulla otetulla lääkkellä ja välillä labrassa käymällä.

Eihän tietenkään oo kiva jos krooninen sairaus todetaan, mutta mä en oo ikinä ottanu siitä ressiä. Päinvastoin oon ollu onnellinen ku oon huomannu miten väsymys, painonnousu, hiustenlähtö ym on loppuneet lääkityksen myötä.

Raskauden aikana tosin arvoja joudutaan kontrolloimaan normaalia enemmän, mutta arvojen ollessa kunnossa, ei pitäisi vaikuttaa raskauteen mitenkään.

Toivottavasti pystyt nyt vähän rentoutumaan asian suhteen. Paljon pahempiakin sairauksia on olemassa :)

ON: Täälläkin masu kasvaa ja näkyy ihan selvästi. Kohta käydäänki jo puoltaväliä. Rakenneultra vasta 29.2. sillon 21+2. Ei millään malttais oottaa.


Noola ja pallero 17+3
 
U2:lle minäkin omalta osaltani haluan sanoa rohkaisuksi, ettet turhaan hermoilisi kilpirauhasarvojen takia. Minulle kävi veriseulan yhteydessä niin, että jäin kiinni kilpirauhasarvoista ja välittömästi aloitettiin Thyroxin-lääkitys, joka muuten luonnollinen hormonivalmiste - elimistön omaa puuttuvaa kilpirauhashormonia. Lääkitys on nyt alkuun 1/2 tablettia päivässä - aamuisin tyhjään vatsaan ja kolmatta viikkoa olen nyt syönyt valmistetta. En huomannut muita oireita ennen lääkitystä kuin ehkä hieman useimmin vierailevia rytmihäiriöitä - ihan ns. harmittomia ylimääräisiä lisälyöntejä... :eek: Nyt rytmihäiriöt ovat vähentyneet ja olo kutakuinkin muutoin samankaltainen kuin ennen. Iltaisin väsyttää vietävästi n. klo 21 aikoihin, mutta se taitaa kuulua näihin normiraskausoireisiin...
Minulle terveydenhoitaja neuvolassa selitti, että kilpirauhanen joutuu raskauden myötä vain yksinkertaisesti kovemmalle rasitukselle ja tämän vuoksi vajaatoimintaa saattaa helposti raskauden myötä ilmetä. Asia sinänsä ei ole niin pelottava, kun ehkä aluksi tuntuu. Hyvä, että meillä useimmissa kunnissa tarkistetaan kilppariarvot raskauden aikana - näin ainakin oletan..? Suositus on käsittääkseni melko tuore, sillä en aikaisemmissa raskauksissani muista törmänneeni moiseen, mutta normaalitilanteessa, siis ei-raskaana ollessani kilpirauhasarvoni ovat olleet aivan normaalit (raskauden aikanahan viitearvot ovat hieman alemmat)
Eli kaiken kaikkiaan on sinun ja lapsesi etu, jos/kun katsotaan sinun tarvitsevan lääkitystä ja tämä mahdollisesti aloitetaan. Mahdollisesti raskauden jälkeen ei lääkitystä enää tarvitse - minulle näin ainakin luvattiin. Nyt vain raskauden aikainen seuranta verikokein kilpirauhasarvojen suhteen on 1x/kk koko raskauden loppuun ja samalla säädellään mahdollisesti lääkitystä... Mutta suurta "vaivaa" ei tästä sinänsä ole, kun ajattelee siltä kannalta, että näin taataan, että lapsen on hyvä varttua kohdussa terveeksi ja elinvoivaksi vauvaksi :) Tsemppiä sinulle U2... ja tarkistakaa muutkin hellemasuilijat, että kilppariarvonne on verikokein testattu nyt raskausaikana... Tämä on sillä tärkeä asia..:heart:

Haave2010 14+2
 
Viimeksi muokattu:
Painajaisia tai lähinnä outoja unia täälläkin nähdään lähes joka yö. Muutamana yönä kyllä nähnyt painjaisia ja herännyt siihen ku itken.

Paino on mulla laskenut, mutta ehkä ihan hyvä niin ku tuota ylipainoa kuitenkin on. Bmi on jotain 35 (en just jaksa tarkastaa mitä se on)

Maijamehi ja katkarapu rv 17+0 (poks=))
 
Hei!
Minäki aattelin nyt uskaltautua ilmoittautua joukkoon,kun suurin pelkoni eli km-riski on ohi. Oon kyl käyny lukemassa keskusteluja aikaisemmin palstalla.

Elikäs jos mut voitais päivittää listaan.. Bim82 / 29v / neljäs/ LA 17.7 / Oys
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt tullut sellainen vaiva kuin hengenahdistus. Onko muilla ollut samaa raskausaikana? Kuitenkin vasta 19. raskausviikkokin.. Olen nyt pari kertaa huomannut, että kauhea hengenahdistus alkaa ruokailun jälkeen. Ihmetyttää kovasti tämä.. Voiko olla että vauva ja täysi vatsalaukku tosiaan vievät jo nyt niin paljon tilaa, että se aiheuttaa hengenahdistusta? Ennen raskautta minulla ei koskaan ole ollut tällaista vaivaa.
 
Awww, sain tänään kotidopplerini, eilen tilasin ja tänään sain, jeij. Aloin tietysti kuuntelee heti...pikkunen sydänhän se siellä sykki...tosin mahanasukin hermot tais mennä kun eka syke kuulu niin tasaseen ja kun oli siinä sitä jo aikana kuunnellut ni alko syke kuuluu kauempaa ja hieman eri kohdasta...kaveri yritti pakoon pentele...voih, mä rakastun entisestään <3<3

handed ja mahanasukki 15+0 niin että poksuu =)
 
Tervehdys!

Pikaisesti omaa napaa. Täällä vissiin on ekoja liikkeitä nyt viikon aikana bongattu, tulkitsen liikkeeksi kun suurin piirtein aina samasta kohtaa on tuntunut ja en oikein usko, että suoli myllertäisi.

Kattiina ja pirpana 15+6
 
U2
Kiitos vastauksista ja rohkaisusta.
En niinkään mitään lääkitystä pelkää, tyhmänä vain jostain jäi eilen lukemani kohtukuoleman ja kilpparin yhteys...

Millaisia arvoja teillä NOOLA JA HAAVE2010 ollut?

MAKUAISTI onko teillä muilla muuttunut? Punajuurisalaatti on mielestäni todella väkevää, vaikka ennen se on ollut ihan mietoa... Joku muukin maistui hassulta, eikä kyse ole pilaantuneesta ruuasta ;)

U2&Köpsy
 
MySweetbaby mulla on ruokailun jälkeen aina tosi supertäysi ja jotenkin ahdistava olo, tuntuu, että palleaa painaa joku. Ja auta armias jos on vielä sukkahousut jalassa.... ja mulla siis viikkoja vasta 14+5. Epäilisin, että sairastamani refluksitauti oireilee tällä törkeällä ylävatsaturvotuksella, joka sitten tuntuu hengenahdistuksena, mutta on todella epämiellyttävää...

Tsemppiä!

S-S
 
Oho minähän en ole itseäni ilmoittanut koko listalle!

RauRau/28v/ensimmäinen/LA 30.7.2012/SeKS/tyttöolo

Ei taida muita "seksiläisiä" olla? :D Hokasin että meillähän on Hansmannin kanssa sama laskettu aika, no minähän plussasin muistaakseni kolmisen päivää myöhemmin =).

Ja handed kyseli oudoista unista, minä myös näen aivan mitä sattuu unia.. osa tulee ihan selkeästi päivän tapahtumista ja osa on jotain aivan käsittämätöntä että ei aamulla voi kuin pyöritellä päätään että huh huh!

Nyt on olovanansa vähän rauhoittunut tuo yöpissaaminen, viime yönäkään ei tarvinnut käydä kuin kerran. Mutta olen huomannut että niinä öinä jolloin on pitänyt käydä useammin, on sitten aamulla kirvellyt pissaamisen jälkeen kuin olisi tulehdus mutta ei kuitenkaan ole, koska sitten se häipyy kun juo paljon ja käy uudelleen vessassa. Koskaan aiemmin ei ole nestehukku aiheuttanut kirvelyä.

Vauvamasu ei näy vielä, mutta ärsyttävä turvotus kylläkin! Ja turvotus alkaa ylävatsasta.. koskahan mahtaa mennä pois :O.

Jospa tästä sitten menisi suihkuun ja lukisi hetken ennen nukkumaan menoa. Huomenna vielä pitäisi pyöräillä tuossa pakkasessa töihin ja sitten huiloota.

RauRau & Hilima 14+3
 
Lauantaina muutto omaan kotiin ja tämä painajaismainen väliaikaisasuminen ohi!!! Olen 2 kuukautta nukkunut yöt sohvalla, jossa en mahdu olemaan edes kunnolla pitkälläni. Ihanaa!!!

Mahaa on nyt alkanut kivistää työpäivän jälkeen..se vaatisi selvästi lepoa, mutta minkäs teet kun tuo 2 v pitää väkisin vauhdissa ja mies on ollut niin kiinni talon remontissa. Ehkä se tästä...huolettaa vaan että jos nyt jo on tätä mahankivistystä niin mitäs jatkossa....

20 päivää rakenneultraan... ja huomenna 18+0!!!

Joku kyseli painonnoususta: 900 g on tullut nyt yhteensä. Eka raskaudessakin meni näin, puoleenväliin mennessä kilon verran ja siitä se sitten lähti =) 17 kg tuli silloin, saas nähdä miten nyt.

Ullis ja juniori 17+6
 
Unista: Mä kans näen oikeastaan joka yö jotain ihan pimeitä unia.. Joskus ne on ihan painajaisia, joskus niissä ei oo mitään järkeä ja ihan naurattaa, kun aamulla muistaa ne, mutta joka tapauksessa joka yö nukun hirveän levottomasti.

ON: Selkäkivut alkaa hellittään, kun sain pari päivää saikkua ja kipulääkkeet. Ja tänään töissä saikun jälkeen pidin ihan oikeasti taukoja vähän väliä, niin ehkä se auttoi myös :)
 
oudoista unista ei ole kummemin tullut uniin mitn.erikoisempaa,kuin ennen raskauttakaan,mutta herraisä,näin yks ilta kamalaa painajaista!!!! mulla löi siinä unessa siis sydän kuin tuhatta ja sataa,ja kun heräsin siihen,niin mulla löi oikeasti sydän ku tuhatta ja sataa...kesti hetken rauhoittua ennenkuinm unikaan tuli...se oli kauheeta!!

yöpissaaminen tuntuu et mullakin rauhoittunut...kahtena yönä ei ole tarvinnu käydä kuin kerran vessassa.

hengenahdistus ei ole muulloin kun jos maha on aivan liian ähky ruoasta,ja toinen on et jos makaan hetkenkin selälläni niin tuntuu kuin sisuskalut nousis kurkkuun:x onneksi aina makaankin kyljelläni,ei tuota ongelmia.

kilpirauhasarvoista ei ole täällä ollut puhetta,siis no kerran vasta neuvolassa käynyt,ja kerran lääkärillä,mut ei ole kukaan puhunut...voisin kysäistä,jos ei tule puheeksi.

onklo muita joilla paineentunnetta alapäässä? siis kun mulla on ja nyt taas illalla olikin pahasti,hyvä et käveleen päsis kun sohvalta nousin..
Siis tuolla nivusissa ja tuolla alapäässä karvoitus alueella...onko se ihan normia edes...
No onneksi neuvola on keskiviikkona,ja taitaa tuo mieskin tulla mukaan,nyt kun ei ole vielä töitä.
PTT 17+1
 
Täällä selkä kipeytyy töissä ja äsken veskireissulla pientä tuhrua/veren sekaista vuotoo,perkele! En voi muuta sanoo,moneskohan kerta tän raskauden aikana?! Oiskohan ehkä 5 tai 6... Voi että mä pelkään vauvan puolesta. Mä tarvin jonkun kuukauden saikun ainaki,en jaksa. Onpa kiva käydä nukkumaan,04:45 herätys :( Ummetustakin on.. Kahdesti ollut tulehduksen takia vuotoa eli pitääkö tässä taas epäillä tulehdusta..Vauva kyllä liikkuu ja sydän äänet vahvat,mutta..


Tipetsu 18+5
 
Vessassa ravaaminen on täälläkin hieman vähentynyt öiden osalta. Kertaalleen pitää tällä hetkellä käydä, pari kertaa jos illalla on tullut juotua enemmän vettä, mutta se nyt on aika odotettavissa että vessassa pitää ravata jos litratolkulla vetää nesteitä sisäänsä:)

Joku tuolla aikaisemmassa pinossa muistaakseni (vai oliko tuolla facebookin puolella? en nyt jaksa muistaa) kyseli tuohon vessassakäyntiin liittyen, että onko muilla ongelmia virtsankarkailun kanssa. Kyllä, ikävä kyllä täälläkin. Ja samalla lailla kun joku kuvaili, että on muka rakko jo tyhjä, mutta kun on nousemassa pöntöltä ylös niin siinä vaiheessa tahattomasti lirahtaa lisää. Inhaa, mutta onneksi aika harmitonta. Kertaalleen lirahti vähän housuun, kun olin juuti vessaan menossa ja siinä housuja avatessa satuin yskäisemään. Jotenkin hämmentävä tunne, että sitä ei oikeasti vaan pystynyt estämään, vahinko oli jo tapahtunut ennen kuin ehti tehdä mitään:O

Toivon mukaan nuo vaivat eivät enää kovasti pahene, lantionpohjan lihaksia kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti olen koittanut treenailla,niin ei niidenkään pitäisi ihan rapakunnossa olla.

Tällaisista kivoista vaivoista tällä kertaa vaan tulin avautumaan:D

Kuurupiilo ja Salaisuus 17+1
 
Tipetsu, voimia! :flower: Tosiaan kannattaa sitä saikkua miettiä, ei varmaankaan tee lisästressi hyvää.

Kuurupiilo, joo mä kyselin ainakin tuosta ihan täällä kaksplussassa. :) Tosi ärsyttävä vaiva.. -.-'' Eikä mulla oo lantionpohjalihakset edes huonot, eikä muuten esim. yskiessäkään tuu mitään housuun. Mut mitä hittoa ku pissaamisen jälkeen?! Luulis tosiaan et rakko on tyhjä, kun ei edes tunnu että jotain ois jääny.. Siinä sit pyyhkii ja vetää housut jalkaa, ni voi jestas.. :D Jospa se tästä! :) Joku taisi mainita, että on helpottanut se yöllä vessassa ravaaminen? Mulla on kans ihan sama. Nykyään en ees herää enää yöllä vessaan! :)


Mulla olisi yks kysymys puristavista housuista. Siis jos on tosi tiukat housut jalassa vähän aikaa, jotka yltää ihan korkealla vyötärölle, voiko se vahingoittaa vauvaa?? :O Minä tyhmyyksissäni työnsin farkut kauppareissulle, mutta ne olikin tässä parissa viikossa jääny aivan liian pieneks, ja sattu ihan hirveesti vatsaan kävellessä.. Nyt pelottaa että oliko se jotenkin vahingollista vauvalle/kohdulle?? :O
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä