Heinäkuun hellemasut 2013 * Huhtikuussa *

Laitoin juuri sokerimittausteni tulokset neuvolaan ja sain vastaukseksi vain, että hyvältä näyttää, voit lopettaa mittailun. Eli ilmeisesti mitään erityistä ruokavaliotakaan ei tarvitse noudattaa, hiphei! :wave:

Jotenkin hassua silti, että luin monen saaneen suoraan diagnoosin ja tarkan ruokavalion + seurannan samalla 5,4 paastoarvolla. Ehkä terkan kävi sääliksi, kun viimeksi olin niin itkuinen ja tämä raskaus on muutenkin ollut yhtä vastoinkäymistä. Ja toisaalta, jos arvot pysyy tavoiterajojen alla tällä ihan normaalilla (hedelmiä ym. sisältävällä) ruokavaliollakin, niin hullultahan se tuntuisi sitä muutella.

Helpotuksesta jälleen huokaiseva Vienda 27+4

(tulispa se pakkaus jo tänään...)
 
  • Tykkää
Reactions: Ruttu
Taas paukutellaan viikkoja eli tänään on kasassa tasan 26 viikkoa.

Maha on ruvennut reagoimaan lenkkeilyyn tai liian pitkiin koulupäiviin. Eilen kävin koirien kanssa kävelemässä 50 minuuttia kahdentoista maissa ja koko loppupäivän maha tuntui kovalta. Illalla oli sitten jo ihan helläkin koko päivän kestäneestä kovistelusta :| Äsken käytiin koirien kans 15-20 minuuttia pihalla ja taas sama homma. Ärsyttävää.

Maha heilahtelee jo aika kovastikin eli kyytiläinen on saanut voimaa raajoihinsa =) Mies tuumasi pari päivää sitten, että hän on oikeastaan kateellinen kun ei pääse tuntemaan liikkeitä samalla tavalla kuin minä...ja se on kyllä harmi!
Välillä meno sisuksissa on kyllä niin villiä ja pitkäkestoista, että mulle meinaa tulla ihan paha olo :D

Ens maanantaina on sokerirasitus (odotan kauhulla) ja tiistaina sitten neuvola ja lääkärintarkastus. Niitä odotellessa siis!

- Pneepja ja myyrä 26+0 -
 
Hoi, kylläpä taas hiljenee meidän ketju : /. Tulkaa fb:läiset takaisin tänne

Täälläkin paukkuu viikot, rv 30 tänään. Kovasti olen yrittänyt lepäillä, ettei kohdun suu aukeis enempää. Kauhulla ootan sitä 30.4. Kys:n kontrollia. Toivon niin ettei tartteis jäädä osastolle. Huomenaamulla ois uudestaan se sokerirasituskin, blaah. Kaikkea muuta kun kivaa ollu tää raskaus nyt viime aikoina :|. Neuvolassa ei arvaa suuta aukaista, kun jo kommentoi th, et nyt pitää kestää kun kerta kaksi alkiota siirrettiin. Teki mieli sanoa, et jos ois tienny jostain et just tää hoito on se mikä onnistuu ni ei kahta ois varmaa laitettu. Kun aiemmista hoidoista ei mitään . Eli pienpä tuntemukset omana tietonani, vaikka joka kerta kyselee niitä.

Vähän tällanen valivali olo tänään, sorry!

Nicci ja jäbät 30
 
Heips minunkin puolestani!

Mullekin on tehty se sokerirasitustesti, mut se oli ihan normaali.

Mulla on masu jo aika tosi iso ja on kerännytkin aika paljon kommentteja siitä... oon itsekin kiinnittänyt huomiota, että raskausviikkoihin nähden aika iso maha, mm. äitiysjoogassa oli yks äiti, jolla on laskettu aika toukokuun lopussa ja mulla heinäkuun puolessa välissä ja mulla oikeasti isompi maha ku sillä.... mulla olikin tän viikon alussa neuvolalääkäri, joka totesikin sf-mitan olevan nyt yläkäyrällä, eli 28... toki mietityttää mitä tää tarkoittaa, tarkoittaako mitään... olin muuten jokseenkin pettynyt tohon neuvolalääkäriin, jota kuitenkin odotin kun on täällä espoossa vissiin toinen normaalisti etenevään raskausseurantaan kuuluva lääkäri.... Se lääkärin keskittyi perinteisesti vain fyysisiin asioihin ja tosi halki-poikki-pinoon- meininki.... ei sanallakaan kysynyt miten oon esim. jaksanut töissä... onneksi ainakin sillä "käsikopelolla" totesi kohdunkaulan olevan kiinni.

tässä neuvola-dataa:
viikot 27+6
painonnousu +455
RR 123/81
sf-mitta 28
lapsivesi N
tarjonta rt
syke 150
liikkeet ++
hemoglobiinia lääkäri ei jostain syystä mitannut, ollut kyllä ihan ok (126-151)

Elina 28+1
 
Niccin neuvolatäti on kyllä sanonko mistä... :( Minun logiikalla se nyt on ihan se ja sama montako alkiota on siirretty (tai millä tyylillä ikinä onkaan tärpännyt), jos on ikävä olla niin on ikävä olla ja suun saa siitä aukaista!! Vihaksi pistää.
Älä pidä tuntemuksia sisälläsi vaan pura mieltä jotenkin muuten (vaikka täällä?), että et nyt ihan yksin joudu olemaan ajatuksinesi!

Keskustelu on minustakin hiljentynyt huomattavasti ja mietin johtuuko se siitä, että itsekullakin alkaa olla rakenneultrat takana ja "mitään" ei juuri nyt tapahdu. Ainakin itselläni on sellainen paikoillaan junnaava olo eikä mitään kertomista oikein ole =)
 
Kiitti Pneepja tuesta. Olen alusta asti ollut vähän samaa mieltä tosta meidän neukkutätistä. Mut päätettiin nousta asian yläpuolelle miehen kanssa. Pääteltiin, että oman kokemattomuutensa vaa näyttää tässä (itse kertonut ettei kokemusta kaksosraskauksista). Silläpä piinaan teitä täällä alati vaihtuvilla tuntemuksillani =).

Terveisiä täältä sokerirasituksesta vol. 2 (ipad on oiva keksintö)

Nicci ja jäbät rv 30+1
 
POKS 30+0

Keskustelu on hiljentynyt, mutta varmaankin johtuu juuri tuosta, mistä Pneepja sanoikin. Ei täällä oikein mitään uutta auringon alla. Odotellaan, odotellaan... Ehkäpä kuukauden päästä alkaa tulla taas enempi tekstiä, kun synnytys lähenee. Eilen muuten tajusin, että ensi viikolla on vappuviikko ja siitä on tasan 2 kk laskettuun aikaan!

Niccillä on kyllä onneton nla-täti. Kyllä jokaisella on oikeus sanoa, jos kurjalta tuntuu, ihan riippumatta siitä, montako ja millä tavalla ne siellä mahassa ovat!

bellissima ja prinsessa 30+0
 
Heippa!

Täällä 26-vuotias esikoistaan odottava äiti. Löysin ketjun vasta nyt, kun en aiemmin ole kovin aktiivisesti nettikeskusteluja seurannut. Nyt tuntuu siltä, että olisi kiva jutskailla samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Pääseekö vielä mukaan joukkoon?

Tällä hetkellä mulla on 27rv menossa. Kaikki on mennyt ihan loistavasti, koska aika kultaa muistot. ;) Muttamutta.. eilen neuvolasta määrättiin saikulle väsymyksen takia. Vasta sitten tajusin, että tosiaan oon kyllä suhannu menemään pikkasen liian vauhdilla. Väsymys iskenyt noin viikko sitten ja luulin, että Hb vaan laskee ja tää uupumus kuuluu asiaan. No Hb oli 127, eli ei siitä puhettakaan.

Kun lepokäsky eilen tuli, annoin itselleni luvan vaan olla. Se tarkotti käytännössä sitä, että nukuin 5h päikkärit ja sen jälkeen 11h yöunet ja taidanpa mennä taas kohta nukkumaan.. Onks tää kenellekään tuttua tässä vaiheessa?

Äitiyslomaa ja kesää odotan innolla. Mä tosin rakastan mun työtäni myös ja nyt tää saikku turhauttaa.. On jotenkin epäonnistunut olo..

Onneksi aurinko paistaa.. :)
 
No onpas Niccillä melekonen neuvolantäti! Kuulostaa kyllä tosiaan kokemattomalta, moisen kommentin perusteella. Ja eikä vain kokemattomalta, vaan täysin pässiltä! Etkä sinä meitä täällä piinaa noiden tuntemustesi kertomisella -sitä vartenhan tällainen keskusteluryhmä on, että voi jakaa tuntemuksiaan! Niin hyviä ja kuin huonojakin. Ja jos nyt raskaana ollessa ei tuntemukset vaihtele, niin ei sitten koskaan! --Tsemppiä muuten sinne sokerirasitukseen! :) Tai no, kohtahan se on jo ohi, ellei jo olekin.

Itselläni tosiaan on tällainen vaihe, ettei ole juurikaan kommentoitavaa olosta. Paikkoja kolottaa milloin mistäkin syystä, mutta eiköhän kaikki ole ihan normaalia kuitenkin. Tässä kovasti odottelen, että äippäloma alkaisi...toivottavasti vointi pysyy hyvänä, että jaksaa sitten vielä touhuta suht normaalisti. Perjantaina ajattelin suunnata Lapsimessuille esikoisen kanssa. Saas nähdä mitä siitä tulee... (en ole koskaan aikaisemmin ollut). Harmittaa, etten saanut mistään lippua joko ilmaiseksi tai sitten alennushintaan.

Liina 29+5

Muoks. Empsukalle tervetuloa joukkoon! :) Koeta nyt levätä, ei sitä saikkua sulle turhan takia ole määrätty... itse en saanut kyllä väsymykseen sairaslomaa, vaikka mielestäni olisi voinut sellaista antaakin, joten kateellisena täällä kuuntelen! :) Mutta joo, väsymystä on ollut liikkeellä itsellänikin, mutta mulla oli kyllä hb:kin alhaisempi (115).
 
Viimeksi muokattu:
no niin.. ei varmaankaan. Kyllä sitä ulkopuolinen voi toisinaan nähdä asiat eri tavalla ja selkeemmin, mitä itse tajuaakaan. Meillä on kattava ja luotettava neuvolaverkosto Suomessa, joten siihen on hyvä turvautua. Itselläni on loistolääkäri ja -"neuvolantäti". Se on kurjaa lukea/kuulla tapauksista, joissa kemiat ei kohtaa tai neuvolassa ollaan tylyjä/ymmärtämättömiä.
 
toisessa sokerirasituksessa käyty ja oli onneksi sekin kunnossa .) oli kyllä paljon pahempi olo nyt kuin ekalla kerralla.makoilin vaan sen kaksi tuntia siellä.en olis muuten kyllä kestäny siellä!

neuvolalääkärissä kävin pari päivää sitten,siellä mittasi ekan kerran sf mitan.ei sanonut sitä mulle ääneen joten aattelin sen olevan ok.kotona huomasin että se oli 28 ja yli yläkäyränkin!toivottavasti olisi ens kerralla tasoittunut.ekana tuli mieleen että kunhan ei olis iso vauva, tiedän kyllä ettei se automaattisesti sitä tarkoita.voi olla vettä enemmän tai vauva vaan sellasessa asennossa että on mitta sitten.no kolmen viikon päästä neuvola niin sitten taas ollaan fiksumpia.

Na-nu ja poika 27+1
 
Na-nu: sehän voi kans olla, että lääkäri teki mittavirheen. Jos sulla on ens kerralla kaikenlisäksi eri mittaaja, niin voi lukemat olla ihan erilaiset. Huoli pois! :) Sf-mitta on aika altis virhetekijöille. Ja niinkun sanoit; voi olla, että vauva punkee ittensä just mittahetkellä tosi ylös ja vähän venähtää lukemat. ;)
 
Empsukka tervetuloa mukaan! :)

Nicci tsemppiä! Tuossa tilanteessa nimenomaan tarvitsisi kannustusta myös neuvolasta, kurjaa ettei neuvolatädin ammattitaito riitä sitä ymmärtämään. Paljonko sinulla oli kohdunkaulaa jäljellä viime tarkastuksessa? Stressi on omiaan lisäämään supistelua, joten nyt vaan mies ja lähipiiri luomaan seesteistä, positiivista ja ennen kaikkea tukevaa ilmapiiriä sinulle että jaksat henkisesti viimeisten viikkojen koettelemukset. Ei olisi ehkä huono juttu jos miehesi pääsisi mukaan neuvolaan? Itse huomasin esikoista odottaessa, että sammakkoja syytävän th:n ulosanti oli aivan toisenlainen kun mies istui vieressä.

Neuvolalääkäri reissu takana ja pikkuinen voi hyvin. Ultran mukaan kokoarvio on 1,3kg. Jatkuvasta supistelusta oli puhetta ja lepäämään kehotti. Paikat ovat lähteneet pehmenemään ja kohdun kaula lyhentynyt. Kuitenkin vielä kiinni käsikopelolla kokeiltuna. Käski varata lääkäriaikaa jos supistuksia tulee kovasti että tilanne tarkastetaan uudestaan. Saattaa uudelleen synnyttäjällä kuulemma muuttua nopeastikin tilanne.

Aurinkoista kevätpäivää kaikille!

Äidin onni 29+0
 
BDU
Empsukka tervetuloa vaan! :) Et ole ainoa väsymyksestä kärsinyt.. Minulla oli hirveän kiireinen tämä kevät + hemoglobiinikin laski 114 joten olin vielä joku aika sitten ihan burn outissa.. nyt on helpottanu, oon ottanu satunnaisesti rautalisää ja kiireetkin vähentyneet joten sen kyllä huomaa olossa :) Lisäksi tää kevät ja aurinko varmaan vaikuttaa myös että on pirteempi olo.

Täällä kans sokerirasitus takana ja koettelemus oli hirveä, mutta tulokset onneksi ok. Meinas kyllä yrjö tulla monta kertaa mutta sain pidäteltyä.. :x

Neuvolalääkärikin oli ja siellä ei oikein selvinnyt mitään ihmeempiä.. sf-mitta keskikäyrällä ja kohdunkaulasta se ei maininnut mitään! Pitäs vissiin älytä itse kysyä kun se ei kerro mitään muuten. Kai se ois sanonu jos jokin ois hullusti. Painosta ei onneksi vielä huomauttanut muuta kuin että tosi maltilla noussut ;) Pelkäsin että tulee sanomista liian vähästä noususta.

Hui että ollaan jo pitkällä ;) Huomenna täällä poksuu 28+0. Alkaa pikkuhiljaa synnytyskin kummitteleen mielessä kun ei aiempaa kokemusta siitä ole. Ehkä siitä on vain selvittävä :)

BDU ja ötökkä 27+6
 
Empsukalle sydämmellisesti tervetuloa!! Minulla oli juurikin noilla viikoilla aivan kaameaa väsyä, mutta mulla olikin hb laskenut taasen 105, joten syyksi laitettiin tämä. Lepäile nyt niin loppua kohden varmaan helpompi olla.

Kiitoksia tuhannesti kaikille tuesta tuossa neuvolantäti-asiassa.

Äidinonni kk:ta oli jäljellä äitiyskortin mukaan 3 cm, mutta lääkäri itse puhui 2,5 cm????? Kuitenkin lääkäri puhui, että 1,5 cm on kadonnut ja herkästi tulee lähteä näytille jos pineen tunnetta tai suppareita ilmenee. Viikonloppuna/alku viikosta oli, mutta nyt ei pariin päivään ole suppareita kuulunut onneksi. Siinäpä se. juuri tällä kerralla mies ei päässyt mukaan neuvolaan, joten tätykkä ilmeisesti pääs villiintymään puheineen :kieh:. Enpä tuota itse ole hokannut... Täytyykin miehen kanssa keskustella tästä jatkoa ajatellen. Kiitti vinkistä.

IHANAA, MEILLÄKIN NÄYTTÄYTYY TAAS AURINKO PARIN HARMAAN SATEISEN PÄIVÄN JÄLKEEN.

Nicci ja jäbät 30+1 jää odottelemaan sokerirasituksen tuloksia
 
Outoa, mulle sanottiin neuvolalääkärissä 27+5, että kohdunkaulaa on 1 cm ja hieman reunat pehminneet mutta kuitenkin kiinteä kohdunsuu. Ja sen jälkeen, että näyttää juuri siltä kuin näillä viikoilla pitäisikin! :O Ei kehotettu lepäämään tai mitään vastaavaa, eikä yhden yhtä supistustakaan ole kyllä ollut. Mitähän näistäkin pitäisi päätellä. Mulla Sf-mitta oli vaivaiset 21 cm...

Vienda poksuu tänään 28+0 (ja viimeinen kolmannes starttaa nyt, huikeaa!!)
 
Vienda tässä tulee esiin se, miten eri tavalla suhtaudutaan kohdunkaulan tilanteeseen riippuen siitä onko kyse monikkoraskaudesta ja toisaalta myös onko synnyttänyt aiemmin. Lisäksi supistelulla on iso painoarvo. Ensiodottajalla kohdunkaula saattaa lyhentyä, mutta silti kohdunsuu pysyä kiinteänä ihan sinne synnytyksen lähelle asti. Eli ei kannata murehtia tilannetta, varsinkaan jos ei kerran supistuksiakaan ole! :)

Nicci toivottavasti supistukset pysyvät poissa eikä mitään ylimääräisiä tuntemuksia tule alaosastolla! Positiivisia ajatuksia sinulle roppakaupalla! :hug:

Minulla on alkanut tulla sellaisia "sukkapuikko" tuikkimisia kohdankaulan alueelle. Inhottavia ja sitten sitä supparia ja paineentunnettakin ilmaantuu samaan syssyyn herkästi. Onneksi kyytiläisellä on kuitenkin painoa jo se 1,3kg ja kokoajan tulee lisää. Ja vaikka nyt on tällainen tilanne, minä saatan kärvistellä vielä yliviikoilla heinäkuun helteissä ja suorastaan rukoilla supistuksia! :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Vienda
Tervetuloa Empsukka! itsekin luin kateellisena tuota "määräämisestä sairaslomalle", omalla kohdalla kun kokemus oli se ettei neuvolalääkäriä kiinnostanu tilanteeni töissä pätkää vertaa ja itsestä tuntuu enemmänkin siltä, että on "lusmu sairasloman ruikuttaja"....

vielä tosta sf-mitasta , joka maanantaisin lääkärimittauksen mukaan oli 28, tuttu neuvolantäti sai taas tänä aamuna 27... tota mittaahan ei esim. Saksassa oteta ollenkaaan, koska on kuulemma niin vähän informatiivinen...

ootteko nähny muuten vauvasta tai synnytyksestä unia? mä ja mies ollaan nähty kummatkin unet, jotka koettiin kyllä painajaisiksi heti unesta herättyämme... jännä yhtäläisyys kummankin unessa oli siinä, että synnytys oli ihan musta aukko, vauva oli vaan syntynyt :) näin kun ensisynnyttäjällä ei ole mitään kokemusta/käsitystä synnytyksestä...

tsemppiä kaikkien loppuodotukseen! :flower:
 
Riippuuko tuo kohdunkaulan tilanteeseen suhtautuminen siitäkin, miten pitkä se on alunperin ollut?

Mulla oli ekassa uä:ssä 4,5cm ja eilen 3,2cm ja kuulema ok. Nuo siis uä:llä mitattuja molemmat lukemat. Ainoastaan siitä lääkäri on ollut huolissaan kun alkanut pehmentymään liian aikaisin, mutta levolla pehmentyminen ei ole onneksi edennyt. Aina saan rastin siihen puoleen vliin kiinteää ja pehmeää.

Toivottavasti kaksoset synnyttäneellä ja vauvoilla kaikki hyvin! Kovasti odotan, että jaksaa tulla kertomaan kuulumisia, vaikka ei edes tietoa kenestä kyse :D

Enna ja Nyyti ja Nuppu 28+4
 
Nonnii

Täällä sitten todettiin tänään raskausdiapetes :'(

Sokerimittarit sain ja ohjeet ruokavalioon, joka on nyt sitten tiukka (yritetään ensin saada kuriin tällä). Ensin nyt mittaillaan muutama päivä ja sitten kys:llä tiistaina varmaan antaavat lisää infoa/ ohjeita. Aivan niin kuin ei muutenkin olisi tämä loppuraskaus tarpeeksi tukalaa. Noh pienten eteen mitä vaan. Tällä kertaa neuvolantäti oli todella ymmrätäväinen yms. Oli ihan mukava käynti siis, vaikka yksin olinkin.

Nicci+jäbät 30+2
 
Nicci tsempit RD:n kanssa,mie oon mittaillu ja muuttanu ainoastaa ruokavaliota sen verran että oon jättänyt vaaleat leivät,kaurapuuron ja makeiset pois(osittain). Makeisia syön nyt sit joskus ja todella vähän,kuten muutaman lakun kerralla ja 1-2 krt viikossa. Sokerit on pysyny hyvinä ja enkä ota stressiä syömisestä. Uskon et siullakin menee hyvin =).


Huomenna ultraan,istukkakontrolliin. Ihanaa nähä taas pieni ja samalla tietoa istukan voinnista. Uskon kyllä sen tällä kertaa voivan hyvin mutta eihän sitä koskaan tiedä :|.


Lauantaina on tulevan kummitytön ristiäiset ja tänään sain jopa ostettua mekon sinne,vähän jäi viime tippaan kun ei oo oikee sattunu aikaa olemaan tai jos miulla olis ollu ni mies töissä ja en oikee viitti tuon 1.5v kanssa lähteä mekkokauppaa.... :D. Mistähän johtuu?!? Voileipäkakkua meinaan kyllä syödä siellä,paukku sokerit yli tai ei. Ja pienen pienen palan mansikkatäykkäriä ;)! Kai sitä nyt juhlissa saa herkutella,eihän niitä joka viikko ole :D.

Nyt nukkumaan niin tulee huominen nopeemmin :heart:.

Emmuli ja Poju 30+0 *poks* :heart:
 
Periaatteessa ymmärrän ton pointin, että joku sanoo olevansa kateellinen väsymykseen määrätystä saikusta. Mutta kun mun oma fiilis on just nimenomaan se, että oon hirvee lusmu, kun en oo töissä! Enhän mä ole sairas, vaan mä olen raskaana. Ja tästä syystä kuuluis olla elämänsä kunnossa ja täynnä äitiyden tuomaa hohtavaa hehkua ja energiaa (jos nyt vähän provotaan samalla;). Mutta kun ei. En jaksa pystyssä pysyä. Iltaa kohti olo virkoontuu, mutta aamu ja päivä on ihan pönttö jumissa. Vauveli tosin vahvistuu päivä päivältä. <3 Ihan välillä käy naurattamaan, kun pehmeet muksauttelut masussa kutittelee. =)
 
Äidin Onni: Kiitos rauhoittelusta, en kyllä edes ajatellut, että mikään olisi epänormaalia ennen kuin luin täältä suurempia lukemia. ;) Ja meinaan jatkaa samaan malliin. Näin paljon jo viikkoja kuitenkin ja enemmän olen koko ajan pelännyt yliaikaisuutta, koska olin itse hyvin isokokoinen syntyessäni. Sitä paitsi, voihan tosiaan olla, ettei tuo kohdunkaulan lyhentyminen kerro mitään syntymäajankohdasta. Ensimmäisessä mittauksessa se oli 3 cm, nyt näkyi neuvolakortissa tosiaan vain 1 cm. Ja nämä mitat on ihan käsipelillä otettu, että kuinka tarkkaan niitä edes saa?
Mullakin on muuten ollut muutamia noita tuikkimisia! Inhottavia mutta onneksi eivät ole kestäneet kauaa, enkä ole niitä suppareitakaan saanut.

Voi Nicci: Tsemppiä!! :hug: Onneksi sinulla on jo hyvin viikkoja, ei enää hirvittävää aikaa kärvisteltävänä! Oliko sinun sokeriarvot pahastikin pielessä? Se kotimittailu on tavallaan ihan kiinnostavaakin, oppii oman kropan toiminnasta aina jotain uutta. Toivottavasti arvot näyttää kotona hyviltä!

Emmuli:lle tsempit ultraan! Mun pitäisi etsiä myös juhlamekko kevääksi, olisi kolmetkin juhlat tulossa, viikoilla 31+, 33+ ja ehkä vielä 39+ mutta niihin sitten mennään jos mennään ja puetaan mitä mahtuu päälle! :kieh: Olen löytänyt englantilaisista nettikaupoista ihania mekkoja mutta pelottaa tilata, jollei sovikaan... Mistähän Suomessa kannattaisi käydä katsomassa?

Empsukka: Ei kannata potea huonoa omaatuntoa saikusta, lepäilet vaan. Minä henk. koht. en usko, että juuri kukaan on tässä vaiheessa enää "elämänsä kunnossa ja täynnä äitiyden tuomaa hohtavaa hehkua ja energiaa"... Ei ainakaan yksikään tutuistani ole ollut, kaikki ovat vain valittaneet tukalaa oloaan. :LOL:

Mua ahdistaa se, että mies on innostunut liikunnasta ihan hirveästi, hoikistunut ja kiinteytynyt. Itsellä on huono omatunto, kun en liiku YHTÄÄN, ei vaan kertakaikkiaan huvita, kun aina tulee joku paikka kipeäksi ja kuntokin on niin surkea ja kaikki vaatteetkin kiristää. Tykkään muutenkin liikkua kunnolla, tuntuu, ettei joku rauhallinen kävely vaikuta mitenkään mihinkään, kun ei siinä edes kuluta mitään! Syömisistä koitan olla tarkka mutta olo on silti kuin hylkeellä... Kohta en kehtaa timmin ja komean mieheni kanssa enää liikkua missään, kun ihmiset katsoo kuitenkin, että mitä tuokin tuollaisen kanssa roikkuu. "Pientä" painokriisiä siis havaittavissa jälleen... :ashamed: Kai se olis vaan hinattava itsensä pihalle liikkumaan vaikka se onkin niin kamalaa.

Vienda 28+1
 
Vienda: Mulla kanssa tuli säikähdys viime neuvolakäynnilla painon suhteen. Lukemat osoitti, että viimeisen kuluneen reilun kuukauden aikana oli tullut +800g/vko. Aiemmin kuitenkin pysynyt siinä n. +300g. Ja sitten, kun saa kuulla niitä (hyväntahtoisia) "onpa sulla jo iso maha"-kommentteja, niin välillä on melkosen iso olo.. Ja jos se vaan oliskin se maha, mikä kasvaa. Tänään tuntu, että sellaset joustavat trikoopöksyt kiristää takapuolesta ja reisistä. Kun ne sai päälle, niin ihan ok, mutta ei ollu enää niin helppo pujahtaa niihin... :D Mun mies on niin ihana, että se väitti mun näyttävän kiinteemmältä kun yleensä! :cool: veikkaan kyllä, että se johtuu just lähinnä tosta kireesti paukkuvasta ja alati kasvavasta keilapallosta.

Jos ei varsinainen liikunta nappaa, niin ei kumminkaan kannata unohtaa hyötyliikunnan merkitystä. Mikäli löytyy omaa pihaa, niin hyvä vaihtoehto on mennä kuopsuttelemaan nurmikkoa hereille. :) Vatsalihakset tykkää ja mielikin virkistyy raikkaassa kevätsäässä.
 
Emmuli kiitos, toivotaan tosiaan että suuria muutoksia ei tarvita. Aika näyttää.

Vienda paastoarvo oli 5,5 (raja-arvo 5,1) +1h 11,6 (ra 10,00) +2h 9,6 (ra 8,6). Joten näiden perusteella sitten aloitettiin mittaus. Tänään ei ole ollut kun tuo aamiaista ennen arvo koholla 5,8 kun sais olla 5,5. Jännä nähdä kuin tässä käy.

Mulla laitettiin kyllä kaikki vähänkään haitallinen pannaan. Ei tässä uskalla nyt sooloilla ainakaan ennen tuota kys:n käyntiä

Nicci ja jäbät 30+3
 

Yhteistyössä