Heinäkuun hellemasut 2013 * Marraskuussa *

Kahvi ei oo aikasemmissa raskauksissa etonu, mutta ei oo maistunu hyvälle. Tuli vaa semmonen "stoppi". Join kyllä kahvia kylässä yms jos joku tarjos, mut noin muuten ei tehny mieli. Odottelen koska tulee stoppi....vielä meinaa maistuu hyvälle kahvi :). Oon tosin koittanu vähän rajottaa, tulee juotua aivan liikaa kahvia.

Mullakin valkoista/läpinäkyvää limaa vuotelee. Mut se lienee normalia alapään eritystä :).
Tosta juomisesta kieltäytyminen/tekosyyt. Ekassa raskaudessa kun kieltäydyin juomasta (hyvällä tekosyyllä tosin) kaverit oli heti aavistanu, et oon raskaana. Samoin kävi toisessa raskaudessa. Oon kolmen viikonpäästä menossa pienellä tyttöporukalla pikkujouluja viettämään, kyl siel täytyy tytöille vaa kertoo ja toivoo, et osaavat pitää salaisuuden vielä hetken. Jouluaattona aateltiin tosiaan kertoo tuleville isovanhemmille ja sit muut kaverit saa huomata itsestään ;P.

Esikoisen kohdalla haluttiin tietää kumpi on, ja sehän oli ihan selkee poika. Kuopuksesta ei haluttu tietää ja se oliki kiva yllätys, kun tuli tyttö. Tästä kolmannesta (ja varmastikkin viimeisestä) ei myöskää haluta tietää sukupuolta. Mietin jo vauvaa suunniteltaessa, että haluaisin kevät/kesä vauvan. Ihan pukemisten ja ulkoilujen kannalta.
Esikoisella ja kuopuksella 1v9kk ikäeroa ja kuorus syntyi tammikuussa, ni kyllä oli aina työn ja tuskan takana ulos lähteminen, kaikki se pukemis rumba jne.
Nyt kuopus täyttää tammikuussa 3v ja esikoinen huhtikuussa 5v, joten ihan hyvät ikäerotkin tulee pikkukolmoseen :). Oppivat tänä kesänä kuiviksikin, aah mikä helpotus. Ja muutenkin tietysti osaavat jo paljon asioita tehdä itsenäisesti.

Kurjia uutisia prinsessat, voimia ja onnea uuteen kiertoon!!

invia + pikkukolmonen rv4+6
 
Viimeksi muokattu:
Liikuntaa saa, ja kannattaa harrastaa ihan normaalisti niin pitkälle kun se hyvältä tuntuu. Suoria vatsalihaksia ei kannata (tai edes pysty) tekemään sitten kun vatsa alkaa kasvamaan, mutta mulle on ollu ihan selvää se että kuunnella omaa kehoa liikkumisessa, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ei tietenkään mitään rajua, mutta esim. zumbaa olen harrastanu pitkään ja aion jatkossakin :p

Mulla on jonku krapula... Ihan kaamee olo :( oksentanu en ole mutta lähellä on. En tosin valita, itsehän toivoin oireita.

Mä tilasin sen angel sounds dopplerin ja se saapui eilen. Oon sillä saanut esikoisesta sykkeet kuulumaan 7+ viikoilla, toivon että tämänkin kohdalla onnistuisi :) Muita jotka aikovat hommata? Mulle tuo oli itsestään selvyys. Säästin itseni hermoraunioitumasta aiemmin kun liikkeet ei tuntuneet kun vasta rv 17.

Normaalit farkut ei tunnu enään kivalta jalassa. Tää turvotus on uskomatonta :O Lököcollegeissa ja verkkareissa mennyt jo tän viikon.... Voi kun pääsis ostamaan niitä mammahousuja :heart: Sovin itseni kanssa että ekan neuvolan jälkeen marraskuun lopulla ostan ekat äitiysfarkut, jos neuvolan ultrassa kaikki pienellä hyvin.
Mä olen luonnostaan hoikka tyyppi (noh, esikoisen aikana painoa tuli 20kg! Mutta ne lähti pois noin kahdessa vuodessa) niin tää mahan iltainen turvotus todella antaa epäilyn aihetta muille.... miten teillä muilla painoa kertynyt aiemmissa raskauksissa? ja onko suunnitelmissa tehdä jotain nyt toisin tms? Mä annoin itseni lihota kohtuuttomasti koska ajattelin että nyt saan olla ISO ja luulin painon lähtevän synnytyksen jälkeen nopeasti. No niin ei ihan käynytkään...

Nyt pyykkikasan kimppuun ja suunnittelin esikoisen kanssa piparien leivontaa :p

Minix 5+3
 
Turvotusta on täälläkin enemmän kuin laki sallii! Myös huonompi olo kuin ekasta raskaudesta. Mulla oli kans viikolla iltaisin maha ja selkä tosi kipee, meni sitten ohi kun makoili selällään. Väsymystä on myös ilmassa.

Pari päivää oli myös sitä taivaallista alkuraskauden mielitekoa, eli seksin haluamista! AH, sen kun saisi säilymään ainiaaksi.

Mulla kerty ekasta raskaudesta 15kg ja niistä n.4kg on jäänyt. Nyt toivoisin, että loppuraskaudessa en painaisi ainakaan enempää kuin edellisessä. Ekassa söin kyllä tooooooodella paljon, joten en usko olevan kovin vaikeaa pitää painoa paremmin kurissa.

Ekasta tiedettiin kumpi tulee, nyt ei aiota selvittää.

Harmi juttu prinsessat:(

5+2
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut Prinsessat :hug:

Tervetuloa omppunen! :wave:

Sukupuolen selvittäminen Ei nyt ole ihan välttämätöntä.. Mutta olis se kiva tietää ihan sen kannalta, että ei nimiä tarvis miettii niin paljon.. :D Esikoisesta selvisi rakenneultrassa, että poikaa odotetaan vaan sen takia, että ei oikeestaan halunnut meille muuta näyttääkään kun pallinsa :LOL:

doppleria en aio hankkia, ei ollut esikoisestakaan.

painoa kertyi esikoisesta reilu 22kiloa, suurin osa tosin nestettä ja turvotusta.. melkein 10kiloa sain jätettyä jo synnärille.. Loput sain tiputettua vajaassa 6 kuukaudessa.. Nyt on lähtöpaino pari kiloa vähemmän kun esikoisesta.. Nyt olis tavotteena ettei tulisi 12 kiloa enempää.. :D Vähän jännittää jo valmiiksi.. voin paljastaa, että oon noin. 175 cm pitkä ja painan 68kiloa.. :)

Liikunta En oikeesta muuta harrasta kun lenkkeilyä.. Mutta niinkun jo tossa pari päivä sitten mainitsin, niin tulee tosi herkästi huono olo, jos vähän reippaammin kävelee :/ Pari kertaa lenkillä myös tullut tosi ilkee paineentunne alavatsaan.

äitiysvaatteet Ajattelin selvitä talven yli muutamilla omilla housuilla, joissa voi nauruilla säätää kireyttä, keväällä/kesällä sitten menee esikoisen aikasia äitiysvaatteita, jotka oon säästänyt..

Mä ajattelin jättää duunin pikkujoulut väliin (mutkin sinne kutsuttiin, vaikka hoitovapaalla olenkin) kun duunikaverit tuntee mut sen verran hyvin, että arvaa heti miksi olisin siellä juomatta..
 
Paljon jaksamisia prinsessat.
Mulla kerty esikoisesta 13kg. Alkupaino oli 52kg ja sain varmaan puolessa vuodessa takas alkupainon ja meni vähän alittekki.Imetyksellä oli varmaan suuri merkitys siihen. En hirveästi seuraillu paljon söin vaan herkuttelin aina ku tahoin. Nyt aattelin herkutella vähempi,mut vielä se ei oo onnistunu :D ja mahaa turvottaa IHAN HULLUNA! luulis että oon jo vähintään rv 17!!!
 
Täältä löytyy myös yks 5+3 ensikertalainen joka tahtois kuuluttaa tämän koko maailmalle mutta sit iskee kaikki negatiiviset asiat mieleen. Jotenki niin epäluulonen olo kun ei tietenkään mitään fyysisiä merkkejä vielä ole.

Oireita kyllä vaikka muille jakaa :D oksetusta, kahvi ei maistu, turvottaa kuin olis puolessa välissä jo menossa ja rinnat niin kipeät ettei mahallaan vo nukkua.

La ois 4.7 jos onni suo :)

Te joilla jo entuudestaan tuttua niin miten kestätte tän plussauksen ja ekan neuvolan välin repimättä hiuksia päästä huolesta? :D
 
Moi!!!
Eli Mindela/28/3/Kaks
Eli siis kolmas lapsi nyt tulossa, jos hyvin käy. Yritystä takana puolivuotta ja raskas keskenmeno elokuussa viikoilla 10+. LA on ehkä 9.7, se varmentuu kun käyn neuvolassa ja ilmoitankin sen sitten teille.
Ennen en ole täällä kirjoittellut (kaksplus) palstalla. Nyt liityin koska kaipaan vertaistukea ja paikan jossa voin jakaa ajatukseni ja tuntoni, tällä hetkellä lähinnä pelkoni...

Oireita on kyllä, mutta en tiedä uskallanko vielä uskoa niitä todeksi. Painontunnetta alavatsalla ja ääretöntä väsymystä, voisin vain nukkua. Lisäksi palelen, tosin se voi johtua siitäkin, että olen ihan kauheassa flunssassa, joka tuli aivan täysin yllättäen pari päivää sitten.

Fiilikset on epäilevät, toisaalta iloiset ja onnelliset. Voiko tämä olla tottakaan? Taidan vielä huomenna testata varmuudeksi ja soitan ensi viikolla neuvolaan. IIIKKK!!!
 
Siinä se onkin! En tiedä miten olen aiemmin kestänyt.Jännittää, pelottaa ja olen yhtäaikaa kuitenkin erittäin onnellinen...Toivotaan, että hiukset on päässä vielä ekassa neuvolassakin. Täytyy yrittää olla ajattelematta sitä, mutta miten niinkään voi olla kun tekisi mieli mennä ulos ja huutaa "MÄ OLEN RASKAANA!!!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Mangrovekana
Tervetuloa Identity ja Mindela ja onnea :heart:.

Mindela mulla kans elokuussa raskas keskenmeno(keskeytynytKM)takana ja pelko on valtava,15.10 pääsen ultraan ja jollain tapaa en malttas odottaa ja toisaalta en uskaltaisi mennä....!

Joku mainitsikin oireista...niinpä....mistä oireista....ne vähäisetkin oireet (joita tuskin ees oli) on kadonnut....menee hermo....rinnat on hieman kipeät kun oikeen hypähtää,no siinäpä ne sit olikin,voihan itku. Tulis nyt jotain kunnollista jotta tähän uskois : /.

Liikunnasta itse en harrasta mitään erityistä,lenkkeiltyä tulee päivisin muutamia kertoja koirien kanssa. Aiemmin kahvakuula oli iso osa elämääni mutta valitettavasti rannevamma estää sen. Ja nyt sitten jouduin sen hoidon lopettamaan raskauden myötä kun olisi ollut mangneettikuvaus tammikuussa eikä sitä suositella raskaudenaikana....joten jatketaan tutkimuksia raskauden ja imetyksen jälkeen (toivottavasti) :).

Nyt tää oloton rupeaa juomaa tuota kahvia joka ei millään edo vaikka yrittäs ;) ja valmistautumaan työvuoroon!

Mukavaa sunnuntaita =)

~Emmuli~ ja pikkuinen 5+2 :heart:
 
Täältä löytyy myös yks 5+3 ensikertalainen joka tahtois kuuluttaa tämän koko maailmalle mutta sit iskee kaikki negatiiviset asiat mieleen. Jotenki niin epäluulonen olo kun ei tietenkään mitään fyysisiä merkkejä vielä ole.

Oireita kyllä vaikka muille jakaa :D oksetusta, kahvi ei maistu, turvottaa kuin olis puolessa välissä jo menossa ja rinnat niin kipeät ettei mahallaan vo nukkua.

La ois 4.7 jos onni suo :)

Te joilla jo entuudestaan tuttua niin miten kestätte tän plussauksen ja ekan neuvolan välin repimättä hiuksia päästä huolesta? :D

Lisäys edelliseen: identity/27/0/KOKS
 
Siis tää on ihan hirveetä odottelua sinne ultraan, pelottaa ihan hulluna että siellä ei näy mitään. Mulla ei oo ees kauheesti mitään oireita. Välillä pientä nippailua vaan. Koko ajan tutkailee että tulis nyt kunnon oireet että tietäis että siellä kohdussa joku on:'(

Viikkoja taitaa nyt siis olla 5+1
 
Mulla eka neuvola vasta 27.päivä eli kolme kidutusviikkoa.. Onko kuin moni käyny varhaisultrassa ennen neuvolaa? Yksityisten sivuilta kattelin ja aika rahastukselta vaikuttaa.

Mut jos jotain positiivista pitää väkisin kaivaa ni oppiipahan ainaki kuuntelemaan omaa kroppaansa :D
 
Identity: Minä kyselin omasta neuvolasta mahdollisuuksia päästä varhaisultraan ja todettiin että pitäs olla usempia keskenmenoja yms. että pääsisi...
Joten kyselin lähimmältä yksityiseltä, hinta olisi 80e.
Ajattelin kyllä ehdottomasti mennä.Ei paha tuo 80 maksaa, jos reissu on sellainen että kaikki on kunnossa. Sittenpähän sais ainaki huokasta joltakin osin helpotuksesta. Tuo varhaisultra menis tuonne RV 8+, eli tän kuun loppuun.

Niin ja minulla neuvola aika menee vasta tuonne joulukuun alkuun, ääh. Kyllä tuntuu päivien eteneminen niiiiiin hitaalta :/
 
Viimeksi muokattu:
En oo vielä ees soittanu neuvolaan. Kerran koitin, mutku sinne pitää soittaa kuulemma aamula 8-9 välillä. Ja aina kerkeää mennä ohi tuo aika, ku neiti heräilee 8 maissa ja alan tekeen sille puuroa ym..
nooh jos sitä huomenna sais aikaseksi..tylyä ku en oikein tykkää meidän neuolatädistä..ois kiva saada joku muu.
 
Täällä päin yksityisellä ultra maksaa 150-200 €. Olin jo ajan varannu sinne mutta sitten tuli se sairaala reissu alavatsasta kivun takia ja uusi katsastus siellä joten uskalsin perua sen yksityisen....olisihan se ollu tosi kallis mut oltas oltu valmiita maksamaan se hinta :|.
Onneksi on tälläinen palsta jossa saa vertaistukea pelkoihin,iloihin,suruun ja suureen onneen :heart:.
 
Kiitos Nannamamma tervetulotoivotuksista! :) Mäkin yhet pikkujoulut kyllä jätän väliin, kun olisi liian ilmeistä olla juomatta, vaikka minkä verukkeen keksisikin.

Ja munkin puolesta tervetuloa Identity ja Mindela! :wave:

Doppler mulla oli kakkosesta ja se osoittautui kokoajan tärkeämmäksi, koska siinä raskaudessa multa meni vedet punktion seurauksena rv 17, eikä liikkeitä tuntunut silloin vielä hetkeen, koska oli istukka suoraan edessä. Sai tarkistella, että toinen siellä oli vielä hengissä ja lopulta kaikki menikin ihan hyvin ja terve poika syntyi. Esikosta liikkeet tais tuntua joskus 14-15 vko ja kolmosesta muistaakseni ihan 12 vko.

Liikunnasta mä tuossa syksyllä aloitin zumban, mutta en nyt ole varma, uskallanko sitä jatkaa. Mulla ollut aina herkästi suht alusta asti supistelua ja sitten se sykeraja mietityttää.. Kävelyä nyt jatkan sitten ainakin, mitä tulee aina väkisinkin harrastettua.

Painoa tullut jokaisessa edellisessä raskaudessa n. 10kg ja nopeasti palutunut siitä lähtöpainoon synnytyksen jälkeen. Mulla aika pieni bmi ihan luonnostaan, nyt n. 17.

Äitiysvaatteet jäänyt vähälle käytölle aina. Riippuu mahastakin, minkälaisia vaatteita tarvii. Mulla aina ollut pieni maha, mutta kovin alhaalla, niin siksi nuo housut on se, missä vyötäröllä täytyy olla joustoa ja paidat antaa kyllä sen periksi, mitä tarvii. Ehkä farkut on siis ainoat, jotka täytyy olla mammamallia, jos haluaa pitää, mutta muuten käytän paljon samoja, mitä tavallisestikin, eli leggareita ja jotain tunikaa tai pidemmän mallista paitaa, kaikkea t-paitaversioista neuleisiin :) Tavallinen talvitakki menee ihan koko talven.

Eka ultra tehdään meidän neuvolassa aina alussa viikkojen varmistamiseksi, mulla se 27. pv ja toki ultraa odotan kovasti ja ennen olen sitä stressannutkin, mutta nyt on olo, että ehkä kaikki ei ole hyvin ja olen siihen kovin varautunut (ja ehkä hyväksynytkin jotenkin) ja jos olisikin, olisi se taas vain suuri ihana yllätys. En tunne itseäni raskaana olevaksikaan oikein vielä. Johtuukohan siitä, että on jo kuitenkin neljäs tulossa, että vieläkö se onni suo, vaikka olen kyllä muuten ihan tarpeeksi kokenut sitä huonoakin onnea elämässä ja myös tässä lähiaikoina. Ai miten niin pessimisti :D Menipä taas syvälliseksi :D

omppunen ja haave 4+6 (huomenna vaihtuisi jo viikkokin :) )
 
Viimeksi muokattu:
Huoh, soittelin yksityisiä lääkäriasemia läpi, jos vaikka olisin mennyt alkuraskauden ultraan. Ihan järkyttäviä hintoja! n. 160 e jää itselle maksettavaa, koska tutkimuksesta ei saa kela-korvausta, jos ei ole jotain lääketieteellistä syytä tulla tutkimukseen.

Mulla ei olisi muuta syytä kuin että olisi kiva käydä toteamassa, kuinka monta on matkassa tällä kertaa... Ei kuulemma kelpaa syyksi kela-korvaukseen... :(
 
Lista päivitetty! Tervetuloa Identity ja Mindela! :wave:

varhaisultraan olisin mennyt jos olisin neuvolan kautta päässyt, mutta tosiaan terkkarin mielestä siinä mun lasketussa aijassa ei paljoa voi heittoa olla, vaikka onkin pitkät ja epäsäännölliset kierrot ollut.. Nyt mulle kelpaa ajatus, että se todellinen la selviää sitten np-ultrassa :)

appelsiini saako kysyä miksi et tykkää teidän terkkarista? Mäkään en hirveen kovasti meidän terkasta tykkää, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee.. Mua ärsyttää siinä se että välillä tuntuu, että se oikeen kuuntele mitä sille sanoo.. Esikoisen raskausaikana oli mun mielestä tosi tyly, kun olin lopettanut tupakan polton jo heti ekoilla raskausviikoilla, niin kesällä alkoi yhdellä käynnillä kyselee, että "noh, eikös yhtään tee mieli? luulisi, että tälleen kesällä tekis mieli, kun ulkona istuu" :O mun mielestä noi oli siltä todella asiattomia kommentteja.. Sitten esikoisen syntymän jälkeen, kun kävi läpi niitä meidän synnytystekstejä. Meidän ihana kätilö oli sinne loppuun vielä kirjoittanut ihanasti, että mies ollut hienosti Nannan tukena koko synnytyksen ajan. Niin tää meidän terkkari totesi siihen vaan tylysti/yllättyneesti, että "ai, ihanko tosi".. Esikoisen asioiden hoidosta ei ole kyllä mitään sanomista, tuntuukin että tää terkkari tulee paremmin lasten kun aikuisen kanssa toimeen.. :)

).( Eilen illalla oli taas ihan oireeton olo, mutta tänään taas aamupäivällä todellisuus iski vasten kasvoja.. Mulle maistuu ruoka tosi huonosti nyt, niin eiköhän mulle iskenyt aamupäivällä ihan sairaan huono olo, kun en ollut koko aamuna ollut syönyt mitään.. :/ Olin pyykkejä just ripustamassa, kun totesin miehelle, että kohta lentää laatta, niin passitti mut sohvalle istumaan ja laittoi ne pyykit loppuun. :heart: Onneksi ei kuitenkaan oksu tullut. :)
 
Mulla ei oikeestaan oo mitään oireita.. Välillä etoo tosi pahasti ja nälkä olis koko ajan..

Onneks pääsen kunnalliseen varhaisultraan kun on aikasemmin takana yks keskenmeno ja kohdunulkoinen.. Vielä kun jaksaisi odottaa sinne saakka.. 22.11 on vasta.. Neuvola ajan saan vasta sen jälkeen.. Mulla on todella mukava neukkutäti, hänelle voi puhua mistä vaan..

Kiloja mulle tuli esikoisen odotuksen aikana 2,5 kiloo ja tän toisen kans tuli 12 kiloo jotka lähti tosi hitaasti mut sit lähtiki muutama ylimääränen kilo ku alko lähtee..
 
Nicci: nyt minäkin voin liittyä tänne kun sinäkin liityit, paljon onnea sinulle <3 vain toinen saman läpikäynyt voi ymmärtää toista :)

2.icsi-hoito toi monen (ja vielä kerran monen) vuoden toivotun plussan 25pvä eli laskettuaika olisi varmaan sitten 10.7. Ensimmäinen on tulossa ja ikää 26v. Synnytyssairaalassa varmaan sitten khks.
 

Yhteistyössä