Heinäkuun hurmaajat - MEIDÄN KUU, (74. hurmaaja syntynyt)

Soitin synnärille. Sanoivat, että pakatkaa rauhassa ja syökää kunnolla (?!) ja tulkaa sitten näytille. Kuulemma kannattaa. "Pääseehän täältä sitten kotiin, jos ei homma etene." Ja mikäs tuossa, kun TYKSiin on ajomatkaa se 6 minuuttia. Mies on nyt matkalla kotiin ja tuo mukanaan kebabit :p Hieman epäilen, saanko alas murustakaan.

Ja tätä kirjoittaessa supistaa taas ja vatkaan lantiotani joka suuntaan kuin kiimainen koira, eikä mikään auta tai tunnu hyvältä.. Synnäriltä muuten sanottiin, että jollei kuuma suihku auta suppareihin, niin tuskin parasetamolkaan. Joten jätän Pamolit napsimatta.

Jos tää nyt on alkavaa synnytystä, niin kenenkään ei tartte kyllä huolia, vaikkei mitään merkkejä ei oisi ilmassa. Mulla ei siis oo ollu MITÄÄN oireita sekuntiakaan ennen sitä kellonlyömää 05:30 tänä aamuna, jolloin näitä suppareita alkoi suorilla tulla 10 minuutin välein. Tää olo alkoi siis aivan tyhjästä. Kaikilla on siis täysi mahis synnyttää vielä tänä iltana!

kardemummma & Sulo
39+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja dana88:
Tihentyneet syömisvälit just on saaneet mutt stressaan, saaako poika ruokaa tarpeeks.
Ihan varmasti poika saa tarpeeksi ruokaa rintamaidolla, muuten poika ei kasvaisi tarpeeksi ja silloin neuvolassa kyllä asiasta mainitsisivat, et antaa pullosta lisää. Tihentyneellä syömisvälillä poika tilaa lisää maitoa jatkoa varten - elähän tressaa. Ja tosiaan jos jaksat tee niistä kaupan kotikaljapakkauksista esim. Tuoppi kotikalja kotikaljaa - kotikaljan juonti lisää maidon tuotantoa myös =). Eikun tsemppiä vauva-arkeen, kyllä se siitä hyvin menee, eläkä turhaan tressaa. Nii ja pojat on monesti kovempia syömään kuin tytöt...
Meillä kun kotiuduin pojan kans osastolta, poika nukku 6 h putkeen ja sit tankkas taas. Illalla alko yleensä hirvee tankkaus klo 18 aikoihin ja koko illan suurinpiirtein roikku tissillä... ja ite kattelin samalla tv:tä :LOL: . Tytön kans ku kotiuduttiin niin eka nukku 7 h putkeen ja sit tisuteltiin, jonkun ajan kuluttua nukkui jo 9 h putkeen, mut päivisin ja varsinkin iltaisin tankkas kyllä hyvin yötä varten :LOL: . Poikaa täysimetin silloisen suosituksen mukaan 4 kk ja tyttöä 6 kk:tta ja sen jälkeen otettiin rintamaidon lisäksi soseet mukaan ruokailuun. Ja hyvin on lapset kasvaneet, elä siis tosiaan tressaa rintamaidon riittävyydellä. Kyllä vauva itse ilmoittaa mikäli maito ei riitä eli herää tiheemmin syömään. Jotkuthan imettävät yöllä jopa 1-2 tunnin välein, kun vauva vaatii yöllä useammin ruokaa, joten varmasti sinulla maitoa pojalle riittää.
Päivitän sinun synnytysajankohdan rv:n syntyneisiin, kiitos kun ilmoitit sen =) .

Jenniiii-88 2 kk muistaakseni synnytyksestä pitäs kovempaa urheilua välttää, sit voi ruveta enemmän urheilemaan. Ja mikäli sit jaksat ja kerkeet vatsoja tehdä, niin eiköhän se melko nopeestikin voi palautua. Se tosin on yksilöllistä... joillekin jää "vauvamaha" jopa lopullisesti - tosin sekinhän riippuu itsestä miten jaksaa urheilua ja vatsoja harrastaa. Veljeni vaimolle jäi "vauvamaha" ja yks sukulainen oli jossain vaiheessa kysässy, et milloinkas teille tulee lisää lapsia ja katellu masua... no ei ollu vauvaa edes tulossa - näin saattaa tulla aika noloja tilanteita. Mut yleensäottaen varmaan masu lähtee kohtuudella pois - ainakin itellä on lähtenyt. Mut ei se useimmilla varmaan lähde jos ei mitään asian hyväksi tee - joillakin taas lähtee vaikkei tee mitään... se on niin yksilöllistä tääkin, kuten moni muukin asia :LOL: .

Mutta nyt syömään ja sit valmistautuun taas uimakouluun lähtöön...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kardemummma:
Soitin synnärille. Sanoivat, että pakatkaa rauhassa ja syökää kunnolla (?!) ja tulkaa sitten näytille. Kuulemma kannattaa. "Pääseehän täältä sitten kotiin, jos ei homma etene." Ja mikäs tuossa, kun TYKSiin on ajomatkaa se 6 minuuttia. Mies on nyt matkalla kotiin ja tuo mukanaan kebabit :p Hieman epäilen, saanko alas murustakaan.

Ja tätä kirjoittaessa supistaa taas ja vatkaan lantiotani joka suuntaan kuin kiimainen koira, eikä mikään auta tai tunnu hyvältä.. Synnäriltä muuten sanottiin, että jollei kuuma suihku auta suppareihin, niin tuskin parasetamolkaan. Joten jätän Pamolit napsimatta.

Jos tää nyt on alkavaa synnytystä, niin kenenkään ei tartte kyllä huolia, vaikkei mitään merkkejä ei oisi ilmassa. Mulla ei siis oo ollu MITÄÄN oireita sekuntiakaan ennen sitä kellonlyömää 05:30 tänä aamuna, jolloin näitä suppareita alkoi suorilla tulla 10 minuutin välein. Tää olo alkoi siis aivan tyhjästä. Kaikilla on siis täysi mahis synnyttää vielä tänä iltana!

kardemummma & Sulo
39+4
Mulla ei ole suppareiden aikana pysyny mikään sisällä... kaikki on tullu samatien melkein ulos ku oon ne saanut syötyä. Eli vaikka koko raskausaikana ei ole ollut minkäänlaista pahoinvointia niin sit synnytyksen alkaessa mikään ei oo pysynyt sisällä. Toivottavasti sulla pysyy ruoka sisällä.

Ja oikein paljon Zemppiä matkaan :hug: :hug: . Toivotaan, et tuut takas kertoileen vasta nyytin kans =) .
 
Alkuperäinen kirjoittaja SMSM:
Ja oikein paljon Zemppiä matkaan :hug: :hug: . Toivotaan, et tuut takas kertoileen vasta nyytin kans =) .
Hitto missä tiloissa oon, purskahdin itkuun kun luin ton viimesen lauseen. En mä nyt mitenkään käsitä, että mitä on tapahtumassa..

Ps. Joo, hieman toi syöminen epäilyttää ja voiko olla huonompaa valintaa kuin kebab ranskalaisilla! :LOL: En vaan keksinyt puhelimessa muuta, kun huusin vaan että hae jotain nopeasti jostain, vaikka kebab ranskalaisilla! Hih. En edes syö kebabia juuri ikuna, joskus alkuraskaudesta kerran.

Pps. Kirjotan tänne varmaan vielä noin viisi kertaa tänään! :D
 
kardemummma, onnea matkaan! kaverit on kertoneet, että mehukeitot on hyviä ja pähkinät - sekä etukäteen että pieninä annoksina synnytyksen aikana. niistä saa paljon energiaa. mut toivotaan, että kebab putoaa ja pysyy sisällä.

sulo on kohta täällä! :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Solnushka:
kaverit on kertoneet, että mehukeitot on hyviä ja pähkinät - sekä etukäteen että pieninä annoksina synnytyksen aikana. niistä saa paljon energiaa.
Hyvä vinkki muuten, pitääkin ostaa mehukeittoja ja pähkinöitä... jospa ne pysyis mullakin paremmin sisällä. H-hetki kuiteski lähenee kokoajan ja tänään ollaan menossa kauppaan - tai ainakin pitäs mennä.. kun ei oo kohta jääkaapissa ku valot :LOL: .
 
Onnea kaikille käärön saaneille! Ja supparituulia kaikille niitä haluaville :whistle:

Meidän piti tänään päästä kotiin, mutta eilen vauvalla oli kuumetta ja tulehdusarvot oli kohonneet niin paljon että ambulanssilla jouduttiin Vammalasta TAYSSiin ja poika jäi sinne. :'(
Oon itkenyt silmät päästäni ja tänään aamulla oli ihan muurautuneet umpeen, piti tunti pitää jääpalapussia silmien päällä ennen ku sain niitä edes raotetttua..
Nyt toivotaan kovasti että arvot paranee 3 päivän sisällä ja päästäs tuomaan poika kotio.

Laitan synnytyskertomusta tässä kun kerkiän.. Nyt poikaa sairaalalle halimaan.. :heart:
 
voi että Susanna, kuulostaa tutulta tuo huoli pikkusesta. Meillä tosiaan ne bilirubiini arvot oli koholla ja pikkunen oli kans yhen yön sairaalassa sinivalon alla, ja olin itse kotosalla, kun sanoivat, että saa imetellä yöllä, mutta parempi jos syötöt hoitus tosi nopsaan, niin sais olla mahdollisimma paljon valon alla. Niimpä sitten itkun kanssa päätin lähteä kotia ja antaa niiden syöttää pullosta sen yhden yön, jotta meillä ei menis koko yö tissillä roikkuessa. Oli kyllä hirmu vaikeaa jättää pikkunen sinne, mutta hyvällä hoidolla oli ollu. Nytkin vielä koko ajan huolettaa, että onko ne arvot ok, kun vielä on seurannassa. Hmna seukki kontrolli Oysissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja susanna85:
Onnea kaikille käärön saaneille! Ja supparituulia kaikille niitä haluaville :whistle:

Meidän piti tänään päästä kotiin, mutta eilen vauvalla oli kuumetta ja tulehdusarvot oli kohonneet niin paljon että ambulanssilla jouduttiin Vammalasta TAYSSiin ja poika jäi sinne. :'(
Oon itkenyt silmät päästäni ja tänään aamulla oli ihan muurautuneet umpeen, piti tunti pitää jääpalapussia silmien päällä ennen ku sain niitä edes raotetttua..
Nyt toivotaan kovasti että arvot paranee 3 päivän sisällä ja päästäs tuomaan poika kotio.

Laitan synnytyskertomusta tässä kun kerkiän.. Nyt poikaa sairaalalle halimaan.. :heart:
Voi että, voimia teille ja paljon :hug: :hug: :hug: . Ja tuo itekeminen kuulosti tutulta... esikoisen aikaan itkin silmäni ja naamani turvoksiin, kun poika joutui valohoitoon, eikä ollutkaan siinä vieressä :'( .
Mutta zemppiä tosiaan paljon, toivotaan, että poika paranee pian ja pääsette nauttimaan vauvantuoksuista arkea kotona. Hyvissä käsissä hän varmasti nyt on ja saa sairaalassa hyvää hoitoa.
 
kardemummalle tsemppiä matkaan ;) Toivottavasti nyt pääset synnyttämään!

Ja susannalle paljon voimia.. :hug:

Täällä myös odotellaan kuumeisesti että pääsis jo synnyttää.. Suppareita tulee ja paljon mut ei ollenkaan säännöllisinä :headwall: Viikot nyt 39+2 ja mä en kestä jos tässä joutuu vielä viikkoja kärvistellä!

 
Heips, en todellakaan jaksanut lukea teidän kirjotuskia ku työ turbosormet olette eiliesetä jo n. 3 sivua kirjottaneet :LOL: :LOL:

Elikkäs kävin siellä synnytystapa-arviossa ja voin ihan suoraan sanoa, että mitään en siitä kostunut, EN mitään... Käytännössä maksoin 30e siitä, että lääkäri sai työntää sormensa miun perseeseen!!! Ja voin muuten sanoa, että koski ihan v*tusti!!!!!

Eli siis kun menin sinne ni otettiin sitä käyrää ja todella hienot käyrät piirtyi. Sitten kun pääsin sinne lääkärille ni se fiksoitui niihin miun sokeriarvoihin...tai lähinnä siihen, että miksi miule on edes sanottu, että sokereita pitää mitata kun sokerirasituksen arvot todella hyvä ja kotimittaukset vain sen takia kun yhden kerran oli pissassa sokeria... Mistään muusta se ei koko aikana puhunut... Syytti terkkaa tietämättömäksi p*skaksi käytännössä....
No sitten ultras ja sai meidän pienen kokoarvioksi 3340g ultralla ja käsikopelollakin yli 3kg kuulema....Ja lantio on kuulema keskivertoa parempi....
Mutta
Ei sanonut sitten mitään, että paljon olis arvioitu syntymäpaino, vaikka sitähän sitä osittain mentiin tietämään, ei sanonut onko normaali alatiesynnytys (vaikka luultavasti on ku tilava lantio) eikä puhunut kohdunkaulan ja suun tilanteesta YHTÄÄN MITÄÄN!!!!
Ja koska se lääkäri puhui VAIN siitä miten huono miun terkka on ku käski mitata sokereita ni en edes älynnyt kysyä yhtään mitään siltä ja sittenpä se heittikin meidät jo pihalle.. Ja tästä lystistä sain maksaa sen 30e....
Olen ihan ulalla nytten, että miten nämä asiat menee, mutta kyllähän tuo mies lohdutteli, että kyllähän se olisi se lääkäri sanonut, jos jokin olis pielessä... Pitää vielä neuvolassa kysellä mitä se on epikriisiin kirjotellut...Ja muutenkin terkkarin mietteitä kokoon yms...

Vähän nyt jäi mietityttämään, että onko tuo meidän vauva nyt sitten jo "liian iso" näille viikoille vai ei... Mutta tietysti omaa tyhmyttäni kun en kysynyt, mutta niin shokkiin menin kun niistä sokereista puhui vain koko reissun....

Mutta näillä mennään...ei mahda mitään

Rae ja Nyytti 37+1
 
Rae, johan oli käynti sulla. Mun mielestä ei vaikuta mitenkään ylisuurelta tuo sun vauva. Sellaset 200g/vko ne kasvaa tässä loppuvaiheessa, eli LA:n aikaan sellasta just ja just nelikikoista sulle kai voi olla luvassa. Toisaalta kuulemma noi loppuajan ultralla tehtävät painoarviot voi mennä pahastikin pieleen, eli ei kai tosta mitään vedenpitäviä johtopäätöksiä voi tehdä. Itse kun kyselin neuvolassa, että voiko se vauva kasvaa näin ihan lopussa enemmän kuin sen 200g/vko, ni terkkari sanoi, ettei vois. Kuulemma, koska istukka alkaa sen verran vetää viimeisiään. Tuo huojensi ainakin mua, koska mulla kai vissiin vauva painaa jo nyt jotain 4,2 kiloa. Mutta mä kans suhtaudun tohon vähän varauksella. Arvio on kuitenkin aina vaan arvio. Mutta siis samaa mieltä olen kuin sun mies, että kyllä se lääkäri olis sen sanonut, jos jotain kummallista olis ollut. Nyt vaan innolla odottamaan synnytystä siis :)

Saga 39+6
 
[quote="kardemummmaPs. Mäkin oon miettinyt, että oon siellä TYKSissä ihan vainoharhainen varmaan ja huutelen, että "Retuli? Mekkala?" ja mut siirretään samoin tein jollekin psykiatriselle osastolle outoine sanoineni :LOL:[/quote]

:LOL: Ihana <3. Tsemppiä kovasti, jännään mukana :) !


Lauravm-86 Kiva kuulla mitä teille kuuluu :) . Tuollaisen nopean lähdön haluaisin [/b][/b]minäkin kun se päivä koittaa :).

Zeenah Ihanan kuuloista vauva-arkea :heart: !

JP-78 Tsemppiä! Toivotaan että tulette kolmin kotiin =) !

Dana Kivan kuuloista eloa myös teillä :). Jännä miten aina kun luen tekstejä mulla on susta fb'n profiilikuva mielessä, ennen se oli aina BB Danan... :D

Susanna Voimia! :hug: Olette ajatuksissani.

Rae Voi p*ska tota lääkärikäyntiä... Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä etteivät voi puhua mitä näkevät/tuntevat, jokaista tulevaa äitiä nuo asiat kuitenkin kiinnostaa. Mut uskoisin et kaikki on ok, olisi varmasti muuten maininnut asiasta.

Täällä hikoillaan aivan sikana! Käytiin aamulla kaupungilla, alesta muutaman vaatteen löysin, poitsulle siis. Ärsyttää ku ite ei voi ostaa mitää, ku ei tiedä minkä kokoiseksi sitä sitten päätyy... Kävely on täällä tosi tuskaista, ja menkkakivut jatkuvia. Jännä nähdä milloin sit tullaan ulos,ku nyt jo äitiä kiusataan :D :heart:
 
Hui kauheeta teitä miten paljon tekstiä. Mä urheasti kahlasin kaiken läpi ja yritän nyt osatat jotain kommentoida.

Kardemummalle Hirmusesti tsemppiä mukaan ja toivottavasti tosiaan tulette kotiin vasta vauvan kanssa. Lupaavalta kuulostaa ja kannustavaa et voi alkaa ihan tolleen tyhjästäkin :)

Ihania kertomuksia vauva-arjesta kaikilta vauvan saaneilta. Kyllä kaikki asiat ihan varmasti järjestyy. Mä muistan kans kuulleeni jossain valmennuksessa (ehkä ?) noista imukausista, jollon vauva roikkuu about kokoaika tississä kii. Ja ainahan voi soittaa neuvolaan ja kysästä jos kovasti huolettaa tai sitten sairaalaan jos ei oo neuvola auki.

susanna85
:hug: Voi teidän pientä ! Pikaista parenemista hänelle ja jaksamista vanhemmille. :flower:

Rae89
Onks sulle tehty sokerirasitus ? Paljon sulla oli ne arvot ?
Kuulostaa tosi kivalta toi sun synnytystapa-arvio... Mutta kaipa ne lääkärit tietää mistä puhuu... Mut aika karua toimintaa et haukkuu terkkaria tollaseen tyyliin. Ei toi teidänkään vauva nyt ihan mikään jättiläinen varmasti oo. Mulle just lääkäri sano et vauvan alakautta mahtumiseen vaikuttaa niin moni muukin asia ku vauvan koko ja äidin lantion koko, esim. se missä asennossa pää on synnytyksen hetkellä. Eli nyt vaan päivä kerrallaan, äläkä liiaksi murehdi (vaikka vaikeeta se varmaan onkin). Ja kuitenkin jos alatiesynnytys ei lähde onnistumaan syystä tai toisesta, niin aina on sektio mahdollisuus siinäkin vaiheessa.

Mä kävin kans tänään siel äitiyspolilla.
Eipä siinä mitään. Jatkoseuranta neuvolassa jollei mitään ihmeitä tuu. Vauvan painoarvio oli 3077 g ja tänään siis viikkoja 38+3. Eli vähän keskikäyrän alapuolella menee. Vähän kyllä epäilen tuota arviota et voiko olla tosiaan noin vähän ??? Mut ehkä meille sit tulee kirppuvauva. Ite oon syntyny 10 pv la:n jälkeen ja ollu noin 3600 g, et kaipa se voi sitten olla mahdollista ettei meille sittenkään tulis jättiläistä. Lääkärin mukaan alatiesynnytyksen pitäis olla ihan mahdollinen. Kohdunsuu auki 2,5 cm, kanava edelleen kateissa ja pää tuntu alakautta.
Asia mikä häiritsee on et ollaan nyt Jorvista saatu liikkeistä vaan yks plussa. En tiiä pitäiskö tästä sitten huolestua ? (täällä paraskin neuvoja ettei sais stressata :LOL: ) Kivasti on supistellu ja selkää vihlonu ton lääkärin tutkimuksen jälkeen. Noh, eiköhän se tässä taas hiljene.
Lääkäri kyl sano et jos vedet menee kotona niin tässä tilassa olevan ois ihan hyvä lähtee suht ajoissa sairaalaa kohti, ku monesti synnytyksen alkutilanne on se että odotellaan ensin 12 h et paikat aukee tän 2 cm.
Että odotellessa menee täälläkin aika.

Jotain viikonloppupuuhastelua pitäis kyllä koittaa kehittää. Mut ku ei oikein tiiä et mitä sitä tekis ku on luvattu niin hitsin kuumaa keliä.
 
Ei tultu turhaan. Paikat 4 cm auki, joten se on menoa (tai tuloa ;)) nyt.

Itse joudun kyllä menemään tyhjin käsin kotiin jossain vaiheessa, kun Vammalassa on niin täyttä, ettei toivoakaan perhehuoneesta. :(

Vaimo sai ruokaa talon puolesta ja itse tulin vetämään kebabin ranskalaisilla. :D Näköjään suosiossa tänään. :)
 
Kardemumma, hyvää kebab-hetkeä ja tervemenoa Tyksiin! Tuu sitten kertomaan kun ehdit.

Susanna, voimia! Tärkeintä, että on hyvässä hoidessa ja saat vauvan taas terveenä takaisin kotiin.

Zeenah, mukavaa kuulla vauva-arjesta!

Täällä ei mitään ihmeellistä, turvottaa ja jalkoja särkee...
 
http://www.tekay.fi/

Tuolla kohdassa painon kehitys voi syöttää vauvalle tehtyjä painoarvioita ja näkee mille käyrälle ne asettuvat. Kaipa tuo sivu on ihan pätevä ?
Mietin vaan et meneekö noi viikot silleen et jos on vaik 37+3 niin se on rvk 38 ?
 
Tosiaan tuon Pain laittaman linkin mukaan rv 40 jälkeen vauva ei juurikaan enää kasvais. Hieno homma, ehkä mä selvii reilusti alle 4,5 kilosella :)

JP-78 tsempit teille. Jännä, kun päästään oikein reaaliajassa mukaan tänään jo oikeastaan kahteen syntymään!
 
Onnea matkaan synnärille!!!

Mä kävin tänään neuvolassa. Verenpaine on kohollaan (olipas taas yllättävää :( ), turvotusta älyttömästi, mutta muuten vointi hyvä. Vauva ei edelleenkään ole kiinnittynyt vaan sf huiteli 36 cm:ssä! Ilmankos onkin niin tukala olo. Painoa oli pudonnut tiistaista 800g. Seuraavan kerran neuvola on taas maanantaina.

Neuvolareissun jälkeen käytiin miehen kanssa asioilla. Tilattiin oran vaunut meidän babylle. Lisäksi tuli hankittua kaikkea pikkusälää kaappeihin:vaippoja, talkkia, maidonkerääjä jne. jne. Vaippoja ostin ihan siksi, etten heti masennu kestojen käytöstä...luulen, että vie oman aikansa opetella niitä käyttämään "oikein". Jos mie en heti onnistu, niin voisi kestot olla muuten huutiksessa myytävänä :whistle: Mutta jos mie hiljaksiin alottelen, niin onnistuminen on todennäköisempää :)

Nyt on hoidettu shoppailu, siivoamisella jatketaan jne B)
Mun supistukset on hävinneet jonnekin hevon kuuseen. Pientä juilintaa aina silloin tällöin, mutta ei mitään sellaista niin kuin pari viikkoa sitten, plääh. Mä alan ainakin olla kypsä tähän tilaan. 9 kk on pitkä aika :/

Mullakin tuore ananas avaa joskus suun, mutta mä oon aina kuvitellut popsineeni sitä silloin liikaa (?) Tekee mansikkakin vähän saman.

Kävin ostamassa Liisa ihmemaassa dvd:n. Kohta pitää ruveta lasten kanssa katsomaan sitä :heart:

T:vatsakasilmanvauvaa ja rakkauslapsi 36+5
 
[bTsemppiä JP-78&Kardemumma[/b] vauvanhakuun :heart:

susanna voi pikkuista, toivottavasti kuume laskee ja saatte pian vauvan kotiin, JAKSUJA :hug:

Dana kiva lukea teidän vauva-arjesta! :D

Kävin tänään parturissa ja sen jälkeen oon leiponu koko päivän.. Nyt pitäs alottaa siivoukset, mutta kun on niin lämmin niin ei yhtään huvita! Huomenna on esikoisen synttärit, tulee sukulaiset ja sunnuntaina kaverit.. Huone saatiin eilen kuosiin, ihanaa ;)

Ja ne supistukset katosivat taas yöllä johonkin, se siitä, vaikka kivointa ässääkin tuli testattua... Ehkä tosiaan synnytys käynnistyy aivan yllättäen!

Nyt siivouspuuhiin!!


Maamin ja Toivo-Justiina 39+0 :heart:
POKSISTA!
 

Yhteistyössä