***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

Heipä hei, mukana ollaan vaikken ole ehtinyt tänne kirjoitella. Muutimme toiselle paikkakunnalle ja autossa tuli istuttua sellanen 1500km (huh, 3 muutto kuormaa ajettiin) mutta nyt asustellaan kotikonnuilla taas lähellä mummoja ja tuttuja. Supistuksia on ollut nyt viikon verran enemmän ja vähemmän, 20. päivä on LA mutta poika ja tyttö on menny molemmat yli ajalle että saas nähä kuin nyt käy. Parina päivänä supistukset on olleet melko kipeitä jo, taidanpa mennä petiin jospa jotain alkais tapahtua..

enga rv 39+2
 
mimima Mulle tehtiin sektio pitkittyneen synnytyksen takia ja mun kokemukseni oli se että se on kyllä ihan "läpihuutojuttu". Siis missään vaiheessa itse toimenpidettä tehdessä en tuntenut kipua. Kivuliainta oli mielestäni se kun kätilöt leikkauksen jälkeen painelivat kohtua (tyhjensivät?) useita kertoja päivässä. Liikkeelle pääsin heti seur. aamuna, illalla mut leikattiin, ja kaikista letkuista pääsin myös pois. Sängystä ylös nouseminen teki hieman kipeetä seuraavina päivinä, mutta ei voi puhua mistään kovasta kivusta. Kuntouduin sektiosta nopeemmin kuin moni alateitse synnyttänyt. Nyt kun jänskättää tää seuraava synnytys joka kohta on edessä ja mikäli normaalisti synnytän niin se kipu juuri pelottaa tosi paljon ja varsinkin se ponnistusvaiheen kipu, sektio ja sen jälkeinenkään kipu-uskon näin-ei ole varmaan verrattavissa oikeeseen synnytyskipuun. Mutta kohta se nähdään jos hyvin käy.....
Mutta ole huoletta, kaikki menee ihan varmasti hyvin, turvallisin mielin vaan :hug:
 
ONNITTELUT JENMO :flower: :heart: :flower:

Viime yö menikin taas vanhaan malliin, 5 tuntia unta ja 6 vessareissua ja aamulla taas :snotty: :'( :snotty: Nousin seitsemältä ylös, kun en vain saanut enää nukuttua vaikka miten yritin. Puoli yksitoista kömmin takaisin sänkyyn ja jonkin aika sitten kömmin sieltä taas itku kurkussa ylös. En tiedä jaksanko enää yhtään hyvin huonoa unta/unetonta yötä, vaikka se äitipolikäynti onkin jo huomenna aamusta.

Sitten on koko ajan huono omatuntokin tästä kun on jo niin stressaantunut, kun huomaa että vauvakin on ihan stressaantunut. Ei nuku paljon mitään, vaan on koko ajan liikkeellä :snotty:

jossu + stressivili 39+5
 
Esikoinen, ihan itketti sun synnytystarinas. Ite kun oon kaikesta päässy aina niin helpolla ja on ollu helppo saada positiivisen synnyttäjän maine, niin mietin vaan että olisinko sun sijassas enää saanu kehuja positiivisesta asenteesta. Sulla vasta positiivinen asenne synnytykseen on! Ihana kuulla että joku rankan kokemuksen omaava osaa otaa asiat noin hienosti. Ottaisin milloin vain sulta puolet noista kivuista ja ajasta pois!!! Ja onnea pienokaisen syntymän johdosta. :flower: :hug: :flower:

Ite tässä odottelen sitä yhtä ihanaa kokemusta tulevaksi lähi päivinä vaikka kyllä tuntuu siltä että maha on alkanu pienentyä ja että en taidakaan mennä sittenkään synnyttämään lainkaan. Järki vaan sanoo että synnytys on edessä mutta tunne on sellanen että ton mahan vaan kuuluu olla tossa poksahtamatta lainkaan ja että sen kuuluu vaan jossain vaiheessa ruveta pienenemään siinä tahdissa kun on siihen muodostunutkin. Siis minkäänlaista kiirettä ei synnärille oo, ihme kyllä. Nyt oon viimesen viikon ajan saanu yötkin nukuttua rauhallisesti ja olo on muutenkin levollinen ja hyvin seesteinen. On ihanaa vaan olla ja nautiskella elämästä. Kummallista kun yleensä oon tässä vaiheessa ollut puuhakas ja malttamaton ja yöt ovat menneet täysin lörinäksi. Mutta kun viikkoja on nyt 40+1 niin järki sanoo että kohta on menoa. Aikasemmat kun on syntyny viikoilla 40+3 ja 40+2. Tuntuu ihan epätodelliselta että kohta on sylissä pieni nyytti joka tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa. Kuinkahan sitä enää osaakaan kun edellisestä on aikaa jo seitsemän vuotta. Että tällasia tunnelmia täällä.

Maria & laiturintolppa 40+1
 
Remutar-73 ja Jenmo85: Molemmille hurjasti onnea pienistä pojista!
:flower: :flower: :flower: :flower:

Hyvää päivää: Kohdun painelusta... Mulla oli edellinen synnytys ihan alateitse ja silloinkin kätilöt kävivät välillä painelemassa kohtua. Kokeilevat miten paljon on laskeutunut ja samalla stimuloivat kohtua supistumaan takaisin alkuperäisiin mittoihin.
Ja nyt on sektio edessä, voin käsi sydämellä sanoa että en kyllä kaipaa noita synnytyskipuja :D Tosin repesinkin tosi reilusti ja ukko sanoikin että ei kai se ihme että sattui! Kun ei edes mitään puudutteita ollut... Mutta kyllä ne kivut kestää! Ja synnyttäisin alateitse koska vaan jos se olisi minulle vielä mahdollista :)

Tärinästä: Ultran mukaan odotan poikaa, ja tuota tärinää on esiintynyt ihan päivittäin siitä lähtien kun liikkeet ovat tuntuneet kunnolla. Tosin esikoinenkin tärisi välillä, mutta ei todella niin paljon kuin tämä masukki. Tyttö kyllä tärisee nykyään välillä pissattuaan. En sitten tiedä pitääkö paikkaansa että pojat tekisivät sitä enemmän, vai onko ihan yksilökohtaista...

Oma ( x ): Täällä yritän pitää jalat tiukasti ristissä vielä nää vikat päivät!! :LOL: En millään halua että synnytys käynnistyy itsestään. Vaikka välillä kyllä tuntuu lähtö olevan vaarallisen lähellä... Mulla on eilisestä lähtien käynyt sellainen "kuplinta" tuolla kohdunsuulla. Luulen että sykerö työntelee kalvoja päällään. Muutenkin on tavallista rauhallisempi, esikoinenkin rauhottui juuri ennen syntymää ja sinä päivänä kun vedet meni oli ollut tooosi hiljaa koko päivän. Luultavasti keräsi voimia :D
Mun tuurilla tää lähtee syntymään maanantain ja tiistain välisenä yönä kun tiistai aamuna on sektio aika :kieh:
Kunhan pääsisin ainakin sinne huomiseen preoperatiiviseen keskusteluun asti, niin sitten olen tyytyväinen. Mulla kun on pieni sairaalakammo edellisen synnytyksen takia, niin haluaisin todella siihen keskusteluun missä käydään kaikki asiat sektioon ja sairaalassa olo aikaan liittyen läpi.

Tsemppiä kaikilla kanssakärvistelijöille! Toivottavasti johantero saat nukuttua paremmin ensiyönä :hug:

Mari ja sykerö 39 TASAN

 
Onnea vauvoista!
Hiljaista näkyy heinämassuissa jo olevan =) toivottavasti kaikki on jo synnyttämässä!
Meillä on uskomattoman kiltti vauva vain syö tissiä ja nukkuu, en tienny että tämmösiä on olemassa kun aikasempi vauva oli kova itkemään mahavaivoja ja muutenkin kärttyisä!
Kohta lähdetään ulos kokeilemaan hieman vaunuajelua kun on kiva ilmakin!
t: Heidi ja poika 5 vrk
 
Tulinpahan tänne kuulumisia lukemaan...

Nyt en muista kuku oli joka sectiota pelkäs, niin älä suotta.. Mulla niitä nyt 2 takana toinen kiireellinen ja toinen suunniteltu, tai oikeastaan ei sitä varmaan niin voi sanoa kun kuitenkin aikaistui.. Mutta joka tapauksessa kummastakin oikein hyvät fiilikset.

Tää jälkimmäinen oli siinä mielessä viel positiivisempi kun olin koko ajan täysillä valoilla mukana, esikon leikkauksen aikaan olin jo vuorokauden kärvistellyt ja aika ajoin pätkii.

Toipuminen oli mull ainakin nopeeta..
Su illalla kun leikattiin puol kymppi niin maanantaina olin kymmenen aikaan jo kaikista letkuista ja systeemeistä irti ja suuntasin suihkuun....

Muutaman päivän haava vähn arka, mutta nyt kun 2 viikkoa on takana niin en ees aina muista että on leikattu.... Tosin lääkäri sanoi että ei ole vaarallista vaikka vähän painavampaakin kantaa kunhan ei tee mitään äkki tempaisuja...

Remutar Laitettiinko sulle perinteiset ompeleet vai hakaset? Mulla oli hakaset ja lääkäri oli innokas niittaaja kun niitä oli 37 kappaletta... Kävin mutuen tuolloin maanantaina ne poistattamassa....
 
Meillä oli tänään hieman erilainen päivä :D :D Aamulla tuli hoitoon 1 vuotias tyttö ja lähti just äsken kun äitinsä tuli hakemaan. En muistanukaan miltä tuon ikästä on hoitaa... Kaikki meni yllättävän hyvin, vaikka aamulla hieman supisteli ja sattu vattaan. Helpotti kuitenkin päivän mittaan. Ja ei tervinnu tyttöä paljoa nostella kun konttaili kokoajan perässä. (kiltti tapaus) Ja meidän muksut autto asioissa reippaasti! Aattelin vaan päivän mittaan et vuoden päästä meidän arki on tällasta :)

Täytyy toivoa ettei lähtö laitokselle tule huomenna tai tiistaina, sillä muksuille pitäis metsästää hoitopaikka. Mun vanhemmat lähtee Tallinnanristeilylle ja tulevat vasta tiistai iltana. Eipä ole noita lähdön merkkejä paljoo ollukaan ;)

Ja paljon onnee poksahtaneille! (Tän varmaan saa laittaa jokaiseen viestiin tästälähin, kun noita syntyneitä näyttää tulevan, ja ite kirjoittelee aika harvakseltaan...)

Mä ja nirppu 38+1
 
Onnea kaikille jakautuneille! :flower:

Vähän kerron mun synnytyksestä. Keskiviikkona 4.7 kävin neuvolassa tarkituttamassa paikkoja kun supistukset ottivat kipeää ja oli tosi huono olo. Nooh neuvolan täti totesi kohdunkaulan kadonneen ja avautuminen oli lähdössä alkuun. Nooh sitten supisteli ja supisteli mutta ei sitten sen kummempaa. perjantaina kävin polilla kun oltiin kaupungilla supistukset muuttu tulemaan 2-4min välein ja niit tuli tunnin ajan. Silloin paikat oli auki 3cm mutta ei sitten viel otettu sisään vaan laitettiin kotiin hakemaan lisää vauhtia. Supistuksia kyllä tuli mutta ei sitten vieläkään tarpeeksi. Sunnutaina 8.7 mentiin sitten TAAS sairaalaan kun olo oli jo niin tukala ja supistuksia löytyi taas tosi kiitettävään malliin. Paikat oli pehmeät ja auki vähä vajaa 4cm... Sitten ottivat jo sisää ja laittoivat suoraan saliin vaikka viel laittoivat käveleen portaita. Siin sitten käveltiin portaita ja liikuttiin kovasti. Mutta ei mitään apua ei vaan alkanut aukeamaan ja supistukset katosivat sitten taas vaihteeksi. nooh lääkäri tuli sitten katsomaan siinä kaheksan aikaan illasta ja sanoi että ei nyt enää odotella vaan on pakko käynnistää jos tän aikoo normaalisti viel saada syntymään. 20:20 puhkaistiin kalvot ja 20:45 laitettiin tippa voimistamaan supistuksia. Aluksi meni 30ml/h mutta sitten sitä koko ajan lisättii kun ei vaan meinannut alkaa syntymään. kipuun auttoi riisipussi ja ilokaasu hetken aikaa. Nooh lopulta sitten 22-23 alkoi tulla sellasia supistuksia että HUH HUH... siit sitten alkoikin tapahtuu avautua paikat ihan kiitettävästi. kipu oli niin kamala että ei mikään auttanut yhen kipu piikin sain josta ei ollut enää mitään apua. vähän jälkeen 23 laittoivat sitten kahdunkaulan puudutuksen ja se auttoi heti siihen kamalaan tuskaan. Sit nukuinkin sellasen reilu puol tuntii kunnes oli tunne et nyt on pakko ponnistaa. kello 00:33 alkoi ponnistus vaihe ja 00:54 oli poika sylissä. Koville se otti mutta vauva rinnalla ei tuntunut kipua enää niin kamalana. Sitten viel piti istukkaa odotella sellanen tunti. Lopulta kaikki kokeiltua jääpala pussi sai sen tulemaan pois. 3 tikkiä laitettiin kun jäbä tuli käsi ojossa ja pääs raapimaan kynsillään. 04:00 päästiin sitten osastolle onnellisena!

Mutta kokonaisuudessaan synnytys oli ihan ok. EI mitään traumoja jäänyt et voi mennä vaikka uudestaa. jälki kipu on ollut ihmeen pieni tavallisella panadolilla pärjää et saa yön nukuttuu.

Profiilissa on kuva pienestä prinssistä!

T:Maailman onnellisin äiti ja pian 7vrk prinssi!
 
Tänään tasan 38+0 ja jos tää menee 2 viikkoa yli niin tässä olis vielä 4 viikkoa jäljellä!!! :eek: |O
Siis henkisesti kyllä jaksasin mutta fyysisesti alkaa oleen ihan loppu... :ashamed: Selkä ihan paskana ja muutenkin aivan hirvee olo. :(
En kyllä usko että ne antaa tän mennä hirveesti yli kun on ainakin ultran mukaan aika iso vauva...

Eipä muuta..... :ashamed:
 
tänään kotiuduttiin, en jaksa nyt enempiä lukea enkä kirjoittaa, mutta pikaiseen:

13.7 klo 7:22 näki poikamme päivänvalon Turussa Tyksissä. Mittaa pienellä oli 3530g ja 51 cm. rv 39+6
Synnytys oli todella kivulias ja pitkä, 12 tuntia. Töitä tein koko yön, ja palkinto siitä oli mitä mahtavin :heart:

Väsynyt mutta onnellinen äiti siirtyy nyt imettämään poikaa joka on 2 päivän ikäinen :heart:
 
Meille syntyi kolmas pikku neiti 12.7. klo 10.18 kiireellisellä sectiolla. Vauva kääntyi juur ennen ponnistusvaiheen alkua kasvotarjontaan, mutta onneksi lääkäri ja kätilö huomas tilanteen nopsaan ja leikkauspäätös tuli aikas nopeesti. Tänään kotiuduttiin sairaalasta. Neidillä oli painoa 3450g ja 52cm. Ihanan rauhallinen ja tyytyväinen vaaveli. Käyn lueskelemassa ja kirjottelemassa synnytyksestä myöhemmin.

Ja onnea kaikille muillekin vauvan saaneille. :flower:
 
Onnittelut vauvan saaneille! :flower:

Itellä huomenna synnytyksen käynnistys pitäisi alottaa.. aamulla täytyy puol kuus herätä ylös ja suunnata Raaheen.
Jännittää ihan kamalasti :(
Toivottavasti saamme nähdä pojan vielä huomenna, ettei tarvitsisi montaa päivää käynnistellä :ashamed:

Ilmoittaudun palstalle kun kotiudutaan :)

:hug: haleja kaikille!

Skye ja poju rv 39+5
 
ONNITTELUT MAIKSU JA MUTTERI :flower: :heart: :flower:

Skye Hyvin se menee :hug:

Oma napa: Supistaa taas kivasti, mutta erittäin epäsäännöllisesti. Siis samalla tavalla kuin on viimeiset pari viikkoa supistanut. Eli ei tapahdu mitään täällä suunnalla. Saunominen ja siivous eivät ole auttaneet ja siihen kivaan s :ään taas ei miestä saa mukaan vaikka itsellä mieli koko ajan tekisikin :'( Syö naista, kun toinen ei halua edes koskettaa :snotty: Mutta jos sitten huomenna saisi edes äitipolilla käynti aikaiseksi sen, että antaisivat edes käynnistyspäivän. Pääsisi tästä tuskaisesta, väsyneestä ja itkuisesta olotilasta pois. Ja sitten ei varmaan itselläkään tekisi mieli.

jossu + vili 39+5
 
Mä oon täällä vieläkin kokonaisena, vaikka suppareita tulee epäsäännöllisen säännöllisesti. Välillä tuntuu, että ei jaksa enää. :| Huomenna tai siis tänään neuvola ja tuun kertoo kuulumiset tarkemmin.

Viipi&Vilperi 39+6 (vuorokausi vaihtu :D )
 
Tiedättekö tunteen kun odotatte jotakuta kylään mutta ette tiedä tarkkaa aikaa millon tulee, ettekä voi soittaa ja kysyä, mutta passissa on oltava koko ajan eikä mihinkään voi lähteä...
Mulla on nyt just sellanen olo. Aamulla tuli vähän veristä lapsivettä ja nyt on tullu pari kipeetä supparia, mutta mitään enempää ei oo vielä tapahtunu. Mihinkään kotia kauemmas ei kuitenkaan viiti lähtee kun hirvittää että hulahtaa loput lapsivedet yhtäkkiä kerralla ja synnytys alkaa eteneen syöksyllä eteenpäin. Edelliset kun on tullu aika lailla nopeesti ja jos tää vielä edellisestä puolittaa ajan niin se on sitten alta puolentoista tunnin maailmassa. Mutta lenkille taidan nyt kuitenkin tohon lähi mettään mennä...

Maria & laiturintolppa 40 + 2
 
Mulla myös tullu aamulla jotain punertavaa, ehkä limatulppaa... Kauhee paine ja kipu tuolla alamahalla. Mutta ei supistuksia tai muutakaan.
Imuroin koko kämpän äsken
:D Otti kyllä aika koville kun on paljon huonekaluja mitä piti siirrellä ja konttailla pitkin lattioita samalla kun toi 1,5v kävelee perässä ja sotkee


No anyway, toivotaan että se aiheuttais kohta jotain muutakin kun selkäkipua.. :whistle:
Koko päivän on ollut maha hirveen kipee. Ei siis mitään supistuksia, vaan kipee.. :/

Hauskaa päivänjatkoa :wave:

al 38+1
 
Pikaisesti täältä kuulumiset. En jaksa vielä lueskella muiden tekstejä. Eli TERVE POIKA SYNTYI 11.7. suunnitellulla sektiolla. 3580g ja 51 cm mitat. Päänympärys 37cm. Äsken tultiin kotiin. Poika nukkuu tuossa tyytyväisenä. Varmaan kohta alkaa kiljunta.. varmaan oli osaston kovin ääni meidän poitsulla. :) Niin.. ne vasta-aineet veressä oli joku väärä hälytys. kaikki siltäkin osin kunnossa..onneksi :) Maito alkoi eilen viimein nousemaan ja nyt valuukin jo hirveesti. Olin tosi kipeä leikkauksen jälkeen ja sit todettiinkin kohtutulehdus. Mutta sekin paranemaan päin. Lääkekuuri vielä 5 päivää jatkuu.. ööö... mitäs muuta... Taidan myöhemmin kirjotella enemmän.

Lotta ja poika 5vrk (mietin jo että mitkä ne rv:t onkaan, ja sit tajusin että eihän niitä tarviikaan enää laskea :LOL: )
 
ONNITTELUT LOTTA84 :flower: :heart: :flower:

Äitipolilla käyty. Lääkäri ei meinannut millään ensin ymmärtää, että olen ihan tosissaan väsynyt ja etten ole kärttämässä käynnistystä just nyt ja heti, vaan mitä tahansa apua, että saisin nukuttua. Lopulta pitkän itkun jälkeen ymmärsi yskän ja sain nukahtamislääkettä. Jos en saa seuraavina kahtena yönä nukuttua, niin sitten sain käskyn tulla jo keskellä yötä ja sitten saisin osastolla vahvemmat lääkkeet jotta saisin yhden yön nukuttua ja sitten olisi käynnistys edessä.

Muutoin käynnistys raskausviikoilla 41 tasan. Enempää eivät laske yli, kun painoarvio nytkin jo 3,9 kg ja pää kuulemma iso.

Pyöräytti sormilla "mukavasti" siinä sisätutkimuksen yhteydessä ja sen jälkeen onkin hyvin taas supistanut. Mieli piristyi kuitenkin kummasti, kun tietää ettei tarvitse unettomana olla vielä kahta viikkoa. Ja jospa tuo synnytyskin lähtisi kunnolla käyntiin, kun saisi nukuttua ja levättyä???

Kohdunsuun tilanne oli se, että höttöistä kaulaa oli jäljellä 2 cm ja kohdunsuu on 2 sormelle auki. Siis ihan sisäsuu :D

Nyt pitää lähteä maalaamaan pinnasänkyä, äsken sen sain hiottua. Jotenkin sain enemmän energiaakin, kun on toiveita kunnon yöunista. Sitä paitsi, mitäs jos tää epeli ei siksi synny, kun ei ole sänkykään viel valmiina...? :LOL:

Tsemppiä ja jaksamista kaikille!

jossu + vili 39+6
 
:flower: :flower: :flower:

Tänään oli siis preoperatiivinen mulla ja huomenna aamulla klo. 7 pitää olla sairaalassa. Kello 8.30 aloitetaan sektio ja varmaan ysiltä viimeistään oon saanu pojan jo sylkkyynkin :D Sektio tehdään spinaalipuudutuksessa ja saan heti nähdä vauvan, minkä jälkeen putsaavat ja laittavat pienen iskän paidan sisälle ihokosketukseen siihen saakka että pääsen joko heräämössä tai huoneessa sitten itse pitämään ja imettämään :) :heart:
Ihan on utopistinen olo kun miettii että huomenna tähän aikaan mulla on jo meidän pikkuinen sylissä... :eek:

Juu, ja ulostuslääkettä sain mukaani kotiin... :x Enkä saa syödä kuin tyyliin jugurttia yms. juoksevaa koko loppuillan. Ja maha pitää pestä illalla ja vielä aamulla ja karvoja ajella... Huh huh, kyllä tuli pitkä lista kaikkea mitä pitää muistaa ja tehdä vielä ennen sairaalaan lähtöä!! :snotty:

mimima: Ole rauhallisin mielin vaan! Mulla on myös ollut KAMALA kammo tätä sektiota kohtaan, mutta nyt se viime tippaan alkaa helpottaa! Ymmärrän täysin että sua pelottaa :hug: Mua jännittää ihan vietävästi tässä vaiheessa, mutta ei enää oikeastaan pelota. Hyvin kaikki varmasti menee meillä molemmilla!! Tsemppiä perjantaille, en varmaan pääse kuin lukemaan kuulumisia tämän jälkeen, kunnes ollaan taas kotona.

Vaan nyt syömään riisivelliä ja sitten harventamaan tuota viidakkoa tuolta :LOL:

Mari ja sykerö 39+1 edelleen

[/quote]
 
kiitos rohkasevista sanoista...mua on leikattu kyl monen monta kertaa(lonkka 10 kertaa)mutta silti oon hysteerikko leikkausten suhteen,vaikka nyt ihan eri asia,sieltä tulee paras lahja ikinä,mutta kun pelottaa ni pelottaa...
mulla sama juttu et perjantai-aamuna 7.00 sairaalaan ja sektio 8.00.....
otatko ulostuslääkettä nyt illalla vai milloin...mulla varmaan suht samat sävelet,ja paniikki senkun pahenee...
Mutta niin moni kehuu sektiokokemuksia,joten valtavasti onnea ja tsemppiä sulle huomiseen,sulla huomen tähän aikaan ohi ja mulla edessä!!!!!!!!!!!!!!!! :eek: :eek: :eek: :eek:
 

Yhteistyössä