***HEINÄVAAVAT toukokuussa***

Mukavaa alkanutta viikkoa!

Tessak: Toivottavasti siellä on paineet tasaantuneet ja kaikki kunnossa! Skorppanin vappu kuulosti oikein ihanalta, onnittelut :flower: Ja Jedvenna: ota rohkeasti asiat puheeksi neuvolassa, äidin ja vauvan hyvinvointi kulkee käsikädessä, itse olen aikanaan saanut korvaamattoman avun neuvolassa kun ei ollut niin kovin aurinkoista tämä elämä. Olen edelleen kiitollinen silloiselle neuvolatädilleni joka otti minut tosissaan ja pisti asioihin vauhtia. Kylläpä Babjuskalla sokerit heittelee! Toivottavasti pääset pian polille.

Omaa napaa: Olin aamulla neuvolassa, siellä ei erikoista. Esitietolomakkeen sairaalaa varten sain kun pyysin, olivat unohtaneet antaa, kun mun asioita hoitaa niin moni ihminen siellä (siis opiskelijat), että unohtuu tuollaiset sitten. Pitää palauttaa se to kun menen esikoisen kanssa 4-vuotisneuvolaan. Paino oli laskenut jonkin verran, sf mitta oli saman kuin 3 viikkoa sitten eli 29 cm, vihdoin laskeutui käyrille, verenpaine oli vihdoin taas normaali 119/79, pissa puhdas, turvotuksia ei aamulla ollut, lähinnä yövaiva mulla, hemppa oli 125 ja vauva vaihteeksi raivotarjonnassa. Kohtu on iso, vauva potkii kylkiluihin ja sisuskaluihin välillä tosi kipeästi. On kova puuhailemaan ja puuhailu alkaa aina kun menen lepäämään! Hikkakin vaivaa usein :)

Yöt menee puolentoista-kahden tunnin välein pissalla ja juomassa ravaten, jano on hirmuinen jatkuvasti ja sitten tietysti pissattaa. Lisäksi supistelut vaivaa erityisesti öisin joten sitten kun supistaa, tuntuu, että kohta lirahtaa pöksyihin. Pohkeesta vetää suonta usein kesken parhaiden unien, villasukat tosin hiukan on helpottanut vaivaa. Aamuöisin tekee pahaa ja pitää kertaalleen oksentaa. Mutta muuten nukun loistavasti :LOL:

Babjuska kyseli ruokahimoista: Mä olen viimeiset pari kuukautta ahminut tomaatteja, porkkanoita ja sokeritonta itse tehtyä puolukkasurvosta joka ruualla!!! Lisäksi rasvaton maito on alkanut maistua ruokajuomana. Karkkia yms. ei tee mieli yhtään!

Nyt puuhastelemaan lapsille välipalaa ja sitten pitää varmaan taas vääntäytyä ulos sateesta huolimatta. Aamulla neuvolan jälkeen tehtiin vaunulenkki sateessa ja vaikka en niin sateesta välitä, oli kieltämättä mukavan raikas ilma reippailla.

Katja ja masukki rv 30+6
 
hihi hi hi hiiiiii :LOL:

Pakko sanoa että me ollaan hauskoja :D Jos päästä lähtee ja kertoo varpaisiin asti niin joka kohdassa kolottaa ja tuntuu hassulta. Puhumattakaan siitä mitä vielä mielessä pyörii :D Ja silti ollaan niin hurjan onnellisia näistä pikku hirviöistä jotka pissattaa, itkettää, saa täysin sekaisin, sattuu ja kolottaa.. :D Hehkuu hehkuu :D Raskaus on ihanaa..

Mulla varmaan meni tänään pillerit oikein kun toi kurja ilmakin näyttää niin kivalta :D Onneksi on teitä muitakin odottajia niin voi olla onnellinen kaikista vaivoista yhdessä :D On tä niin hauskaa välillä!!!

Hauskaa maanantaita kaikille siis ja illalla pitää katsoa anorektisen laihoja malleja tv:stä! Voi onnella hieroa omaa masua.. kerrankin on kunnon muodot ja isot tissit :) hih hii
 
Aurinkoista maanantaita!

Skorppan: Kovasti onnea, teillä on ollut kyllä ikimuistoinen vappu! :flower:

Babjuska, toivottavasti sokerit rupeis tasaantumaan =) Kyselit Oran vaunuista, me ostettiin esikoiselle oran kevytyhdistelmät v. 2004 syksyllä, en millään tuota mallia tarkkaan muista. Mutta ovat olleet tosi hyvät! Passaavat mainiosti vielä tälle kolmannellekin, tosin varmaan aika paljon tulee tuplarattailla liikuttua mutta kylläpä vaunujakin sitten talvella varsinkin tarttee. Meillä on kova kantokoppa ja minä olen siitä kyllä tykännyt, kangas on likaa hylkivää ja kestää myös vettä jonkinverran. Kevyet ovat työnnellä ihan lumisohjossakin ja mitään ongelmia ei ole ollut, ehjänä on pysyneet ja edelleen hyvässä kunnossa.

Täällä on ruvennut rasvaton maito myös maistumaan - mikä on kyllä tosi outoa. Maitoa kun en ole ruokajuomana juonut moneen moneen vuoteen! Huomenna ois lääkäri ja jännittää aika lailla tuo kohdunsuun tilanne kun noita kipeitä suppareita tulee joka yö ja päivisinkin jos jotain raskaampaa on touhunnut. Olen yrittänyt vähän rennommin olla ja lepäillä mutta eipähän tuo tunnu onnistuvan :/

Joku kyseli pahoinvoinnista loppuraskaudessa. Muistan kun eräs tuttava jokin aika sitten kertoi oksentaneensa viimeiset kaksi kuukautta loppuajasta närästyksen takia :x kuulosti aika hurjalle kun oli laihtunut tuon oksentelun takia tosi paljon, melkein lähtöpainoon asti - ja oli kuulema ollut tosi ikävää kun ei päässyt kotoa mihkään lähtemään. Itsellä ei pahoinvointia niinkään ole ollut mutta tuota närästystä riittää! Toivottavasti kenenkään ei tartteis kärsiä pahoinvoinnista enää loppuraskaudessa!

Ruuan laittoon on mentävä, hyviä vointeja kaikille! ja :hug: kaikille sitä tarvitseville!
katta2 ja mörö rv 31+5
 
Hei vaan kaikki pitkästä aikaa!

Uniongelmista Kärsiikö täällä kukaan? Itse kärsin aamuyön heräilystä ja tuntuu ettei uni tuu millään silmään enää. Välillä on illallakin vaikea nukahtaa. Ei paljon auta, että pissattaa öisin kovasti ja siihen kun herää niin ei enää saakaan vessareissun jälkeen unta. Ärsyttävää. Lisäksi tuskallista yöhikoilua on alkanut olla :|

Painonnoususta Itselläni on tullut painoa n. 4kg (lähtöpainon painoindeksi 24.7). Jouduin kuitenkin sokerirasitukseen, kun terkka meinas että sf-mitta on viikkoihin nähden iso (28cm vkolla 27), mutta sokerirasituksessa oli kaikki ok (0h 4.6 - 1h 7.0 ja 2h 4.9). Irtokarkit on kyllä maistuneet nyt raskausaikana, ennen en juurikaan ole ollut karkin ystävä. Liekö sitten siitä johtuvaa, että rakenneultrassa ennustettiin tyttöä - eikö sitä sanota että tyttöraskauksissa makeanhimoa ilmenee ;)

Vauva on kyllä täälläkin tosi vilkas, hakkaa kovasti (varsinkin juuri iltaisin makuulla ollessani) ja nuo sisuskaluihin osuvat mojautukset kyllä tuntuvat välillä lamaannuttavilta..

Lisäksi reisi- ja nivuskivut on välillä ihan hirveät! Välillä on ihan mummo olo, kun joka paikkaa kolottaa, mutta eihän tässä onneksi enää hirmuisen pitkään raskaana olla :whistle:

Parempia vointeja kaikille! :hug:
 
Tänään pääsin sitten kotiin. Lääkkeillä verenpaine vähän aleni ja muut arvotkin olivat kohtuulliset. Olen nyt sitten avopotilaana. Keskiviikkona takaisin kontrolleihin ja sitten tietää taas jatkosta. Töihin paluuta ei sitten enää ole, vaan saikkua tuli äippäloman alkuun saakka. Pitää kotona oleilla ja ottaa rauhallisesti. Pe-eclampsia diagnoosi siitä sitten tuli, mutta onneksi vain lievänä.
Kunhan tässä paremmin kotiutuu, niin sitten kommentoin enemmän muita juttuja.
Tessak rv 30+6
 
coo
tessak Kiva että pääsit kotiin ja toivottavasti olo pysyy ok:na :)
Itselläni aikalailla sama tilanne.. torstaina menen äippäpolille ja katsellaan miten edetään..
Mulla on rr-tauti ja lääkkeitä olen siis popsinut jo ennen raskautta, nyt kuitenkin paineet nousseet (150/104) ja aikalailla turvotusta koko kropassa...
Astman takia on ollut vaikea löytää oikeaa tai sopivaa lääkitystä ja hieman jo masentaa :(
En ole ihan aktiivisesti tänne kirjoitellut, kun tuntuu ettei viitsi "vain" negatiivisia omaan napaan tuijotteluita kirjoitella.
Olen ollut jo pidempään aina pätkä saikuilla ja tuntuu ärsyttävältä ravata lääkärissä, kun hoito ei etene mihinkään ja aina vaan lähden uuden 2 viikon saikkulapun kanssa kotiin. Diagnoosi tosin vaihtuu sillä kun lisätään tai muutetaan verenpainelääkitystä, niin astma pahenee ja kun astma pahenee niin liikkuminen jää ja iskias alkaa vaivaamaan..
Ehkä olo helpottaisi jos olisi joku jonka kanssa näitä asioita voisi jauhaa tuntematta huonoa omaatuntoa siitä että vaan valittaa.


skorppan on aivan oikeassa, kaikki on kuitenkin tooooosi hyvin ja olo mielettömän onnellinen :heart:
Niin ja suuret onnittelut rengastuksen johdosta :flower:
Itselläni tuli juuri 1 kk täyteen rouvana ja tää rouvailu on i h a n a a!


Hankinnoista
- Vaatteita on iso pino, joskin hieman tylsiä unisex värejä, meillä kun ei sukupuoli ole tiedossa.. RU:ssa olin vaan niin onnellinen kun kaikki oli ok, etten edes muistanut udella ultraajalta.
- Sänky löytyi huutonetistä ja appiukko sen maalasi hienoksi ja aluksi pikkuinen saa nukkua äippäpakkauksessa.
- Puklurättejä/harsoja on hankittu
- muutama new born kestovaippa
- puuhamatto, oli vaan niin ihana, että piti ostaa ..
- vaunut, emmaljunga city cross creme leatherette
- "myrkyttömiä" tuttipulloja on pari (green to grow)
- "myrkytön" purulelu
- hoitolaukku
- sängyn kosteussuojia (ei niitä muovifroteita)
- lakanoita sain kälyltä, kaikki muut vauvakamat olivat menneet jo kiertoon..

Hankintalistalla
- patja pinnasänkyyn
- Hoitotaso pinnasängyn päälle
- Hoitoalusta (olen kuolannut sitä Brion raidallista..)
- lipasto pikkuisen vaatteille
- Pinnasängyn pehmusteita tai kankaita niihin jos tekisi itse
- Nyt alan itse kutomaan villahousuja kestovaippailuun.
- kestovaippoja muutamia eri malleja. Ostelen lisää sitten enemmän kun pikkuinen on maailmassa.
- Autoon turvaistuin (tämän on appivanhemmat luvanneet hankkia)
- Syöttötuolin omat vanhemmat ovat luvanneet hankkia, mutta tällä ei mikään kiire :D



synnytyssuunnitelmasta onko kukaan sellaista tehnyt tai meinannut tehdä?
Itse olen listaillut asioita ylös ja löysin bebesinfon sivuilta hyvän pohjan. Olen myös menossa "pelkopolille", kun sitäkautta tehdään sitten suunnitelmia tuon astman takia. Itse synnytystä en pelkää tai kipua, mutta haluan tietää, että astman varalta kaikki on ok. Olen nyt saanut viimeisen 2 viikon aikana 4 pahaa kohtausta, joten synnytyksessä sellainen ei todellakaan ole toivottava!

Toivottavasti sepustuksesta ei tullut ihan kamalan sekava :)
Aurinkoista toukokuuta kaikille :flower:

Coo + Mirhami-Popcorni rv 29+0


ps. sori nämä boldaukset, ei onnistu muokkaamallakaan saamaan niitä pois..
 
Olotila on kaamea, päätä särkee ja panadolista ei oo kivun poistajaks :/ kuvottaa ja turvottaa, jaloista ei erota nilkkoja sääristä ja sormet on pöhöt ja kasvoillakin on nestettä... Aiemmissa ei oo ollu raskausmyrkytystä, vaan hieman pelottaa kun oireet siihen sopisivat, huomenna on neuvola, joten saas nähdä mitä on verenpaine ja virtsanäyte.. Kumpa tää tällänen olotila helpottas, tätä jos jatkuu vielä viikkoja niin apua!

Talviyö kyseli uniongelmista- mä kyl nukun ihan hyvin aamuyölle saakka, mut sit sitä herää vessaan ja sille reissulle uni jääkin, ei meinaa löytää käypästä asentoa enää ja ei nukuta ei millään ja kohta taas pissittää ja sit kun tietää, et aamun tullen, kun viimein nukuttas, täytyy nousta laittaa lapsille aamupalaa jne... alkaa stressata, et unet jää vähiin... no ei tätä odotusta kauaa enää kestä, tuntuu oudolta et viikot vähenee ja alkaa toisenlaiset uniongelmat, jos liene isompiin sisaruksiinsa tulee, et valvottaa...
Joo, sellasta valitusta täältä suunnalta.

Kissansilmä + vilkas 28+6
 
tessak Hienoa, että pääsit kotiin. Ja toivottavasti loppu menee hyvin!

coo Älä pode huonommuutta, että valittaisit tms. Eikös täällä saada mukavasti tukea toisilta, jos joku hiertää? Sellaista tämä elämä on, että nyt me puhutaan tän ajan vaivoista ja on kiva kuulla, että muillakin menee "huonosti", ettei vain ite yksin pode vaivojansa kotona. Kohtalon tovereita täällä varmasti on ja on kiva huomata, että nämä vaivat kuuluvat asiaan.

Huimauksesta Oliko teillä jollakin huimausta? Mulla on sitä aika ajoin, ja tänään taas maa keinui jalkojen alla. Menin työpäivän päätteeksi neuvolaan - valmennukseen, mutta terkkahan tarkkana tätinä huomasi, että kaikki ei ole kunnossa. Mittaili kaikenlaista mitä neuvolassa voi mitata ja kaikki kunnossa, mut lähetti kotiin, eikä valmekseen voinu jäädä.. Plääh! Huomenna lääkärille aika - ei jaksais taas toimittaa työnantajalle saikkulappua. Liian tunnollinen työtekijä..- heh :p

Jedvenna Joko soitit kriisikeskukseen? Saitko asiaa eteenpäin?

Kävin äsken kaupassa ja ostin sipsipussin.. Kivaa! Eikun peliä seuraamaan! Vähän mulla syke varmaan nousee... Hur!
 
Iltaa kaikille!

Oottepa ollu mukavan aktiivisia, joutu oikeen lukemalla lukemaan, et mitäs kaikille kuuluu =) Ööö.. Skorppan, onnittelut! Kuulosti ihanalta, tuli ihan haikee olo, tarvii varmaan järkätä vauva johonkin yökylään vaihteeks, et saan olla miehen kans pitkästä aikaan ihan vaan kahdestaan, viime kerrasta on jo liikaa aikaa..
Välillä on oikeen ikävä mun miestäni, vaik tosahan se on kaikki ajat mitä se ei ol töissä!! Mut ollaan päätetty, et nää pari vauvavuotta selvitään ja sit onkin taas jo enemmän aikaa yhdessä, kun ei tarvi koko aikaa pyöriä vaan vauvojen ympärillä. Tai ei ainakaan olla alituiseen näin väsyneitä kun nyt ollaan. Miehen kaveri (kellä ittellä tuli sillosen vaimos kanssa kaks lasta peräkkäin), et jos sen parin vuoden vauva-ajan suhde kestää, ni sit se kestää jo melkeen mitä vaan. Niillä ei sitten kestäny, et tais tietää mistä puhu :p

Mä oon nyt neljä päivää laittanu kaikki syömäni ruoat ylös sitä diabeteshoitajaa varten, on kyl kauhee kattoo mimmonen lista päivittäin tulee, vaik ei siinä mitään ylimäärästä tietty voi olla! Babjuska, sulla muute aikamoiset heitot sokeriarvoissa! :eek: Mulla on sokerit korkeimmillas ollut 9,4 mmol, mikä tuntu musta korkeelta, et toi sun yli 11 arvo on aika korkee. Toivottavasti sulla tasaantuu arvot ettet joudu insuliinia alottamaan..! Paineitakin mittailen ihan olotilojen mukaan, ja sen sijaan et ne heittäs korkeelle, ne pikemminkin vaan laskee, höhhelön olon jälkeen mittasin 98/49..

Oltiin neitin kans lauantaina pari tuntia päivystyksessä istumassa, ekaa kertaa mentiin, kun muuten on tyttö ollut ihan terveenä (kopkop..), ja nyt tuntu, ettei kitinä loppunu mihinkään. Kuumetta ei onneks liiemmälti ollut, paitti tiistaina korkeampi, mut sit kun neiti alko pitelee korvaas, ni tiesin et se on sit tulehtunu.. Ihan yleistähän toi on, ja nyt se on melkeen ohi, mut tuntuu kyl tosi pahalta kattoo kun pikkune on kipee, eikä sitä voi oikeen helpottaa :ashamed: Ja itkuhälytin menee kröhästä päälle monta kertaa yössä, mut onneks neiti ei herää kröhimisees, muuten mulla varmaan sekois kuuppa ihan lopullisesti, oon meinaan nukkunu tosi huonosti nyt kun huoli pikkusesta on painanut.. Onneks nyt ollaan voiton puolella, jos huomenna tulis mullekin uni sit päikkäriaikaankin! =)

Kyl tätä täs taas, mä taidan kahtoo pelin tilanteen, hakee Panadolin nivuskipuihin ja alkaa unelle.. Vointeja kaikille!

Ämpee 28+3
 
Nopeasti kertoilen kuulumiset, huomenna yritän ehtiä lukemaan jutut!
Olen ollut lähesw vkon vailla omaa nettiä ja kuolema meinasi kuitata! :D :ashamed: I love my netti :heart:

Täällä turvotukset pahentuneet viikonlopun aikana, ja nilkoissa on pientä paisumista pitkin päivää joka pahenee iltaa kohden, sormet taas ovat nakkeina aamuisin, tänään ei lähtenyt sormuskaan irti! :eek: Paineet toistaiseksi normaalit, isäni osti juuri verenpainemittarin joten käyn sillä katselemassa tuloksia, tuota myrkytystä kun pelkään taas...

Maha tuntuu hirveän isolta ja tänään on oikein selkää särkenyt kun tuntuu, että maha painuu eteen ja painaa :/ Viime päivinä on ollut sellainen olo, että en todellakaan mitenkään jaksa enää yli 2kk - olo on ajoittain kuin viimeisillään! :|

Kutsua sinne äitipolille odottelen, pääseepähän ainakin ultran kautta näkemään vaavin :heart:

Eipä tässä muuta, LEAL & Poju 29+2

PS. Olipas oikea valitusvirsi taas :D
 
Ai niin, onko teillä muilla hengenahdistusta? Mulla se oli tuttua alkuraskaudesta ja nyt taas! |O Luulen, että vaavi painaa nyt jo niin ylhäällä, että välillä saa oikein ääneen haukata happea... Noh, eiköhän tuo lähiviikkoina tuosta lähde laskeutumaan =)
 
coo: Tänne vaan kaikki mikä mieltä painaa.

Musta tuntuu, etten viitti ihan kaikkee miehelle kertoo enää missä vaivaa ja kolottaa, kun se alkaa joskus näyttää sellasta naamaa, et onko pakko vinkua joka asiasta :LOL: Yritän sitten vaan täältä lukea ja hakea kannustusta, että ihan normaalia, koita kestää.. Sekin jotenkin ärsytti, kun mua on supistellu ja se on suurin syy miksi jäin sairaslomalle 3 viikkoa ennen kesäloman alkua ja olin huolissani, et mitä se on paikoille tehnyt. Eilen kävimme miehen kanssa äitiyspolilla ja siellä ultrassa lääkäri katsoi että nyt 2 viikossa on kohdunsuu pehmentynyt ja lyhentynyt 0,5 cm. ( 3cm -> 2,5 cm) Eli järjellä tiedän mistä tämä johtuu. Lääkäri sanoi meille, että kun olen uudelleen synnyttäjä, niin se on ihan normaalia. Tiedän senkin, mutta kun autossa yritin miehelle asiasta puhua, että hyvä tietää, etten ole ihan turhiksi supistuksia kuvitellut, niin mies jotenkin heti tyssäs että sehän lääkäri sanoi, että se on normaalia. Eli otin kai turhaan itteeni, kun olisin halunnut jakaa sen kanssa huoleni paikkojen kypsymisestä. Vaikka tiedän että se on normaalia, mutta tiedän, etten ole turhaan saikulla ja haluan tämän vauvan pysyvän sisällä vielä pitkään. Sekin voi tietty olla, että tämä vauva on miehelle ensimmäinen ja hän ei tiedä paljoakaan raskaudesta eikä synnytyksestä ja itse taas olen hankkinut paljon tietoa, esim. netistä, niin hän mieluummin kuulee sanan ei hätää, kun mun peloista tai kolotuksista. Meni vaikeaksi sepustukseksi.. Sitä vaan jotenkin vääntää päässään yksinkertaisen asian niin mahdottoman monimutkaiseksi.. :whistle:

Mureena ja papu 30+2
 
Mureena - se on ihan totta, että miehet eivät aina osaa asettua naisen rooliin, vauva tosiaan tuntuu jo tässä vaiheessa koko ajan jossain. Ja varsinkin ensisynnyttäjänä pelkään jokaista pienintäkin raksahdusta, että mitä tämä taas tarkoittaa.

Menen aamupäiväksi töihin, päivällä on se lääkäri huimauksen takia. Katotaan roikunko sen jälkeen jatkuvasti linjoilla, kun jos jään saikulle... Eka kerran menen vasta nyt neuvolan lääkärille, aikaisemmin oon käynyt vain äitiyspolilla.

Vaunuista oli puhetta. Minä vertailin vaunuja - Gessleineja sekä Hartanin vaunuja. Päädyttiin Gessuihin, kun ne tuntuivat niin todella joustavilta! Mä ihastuin siihen ominaisuuteen valtavasti, kun mekin tulemme lenkkeilemään kuoppaisilla teillä, niin meno ei olisi niin kovaa rytkyytystä. Kävimme katsomassa myös Emmaljungan vaunuja, mutta mä en ihastunut niihin yhtään, jotenkin olivat niin kömpelöt ja raskaat. Vaativa maku... Hih! :p

LEAL toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa, eikä epäillä mitään vakavaa?

Mukavaa tiistaipäivää taasen kaikille!
 
Tiistaita kaikille!

Tulin juuri neuvolasta. Pelkäsin kauheasti, et täti siellä valittaa mun painosta, mut eihän se ollut noussu kuin vajaa 300g/vk :snotty:
Nelisen kiloa tähän mennessä noussut paino.

Rautatabletit imeytyy hyvin. Verenpaineet normaalit, vaikka turvotusta onkin. Pissa puhdas. Vaavi on raivotilassa, vissiin on ollut jo vk 20 lähtien. Sydänäänet 132-140... Verensokereita joudun vielä mittailemaan, kun suvussa on sitä. Vielä arvot normaalit.
Pari kertaa huippausta ollu. Toinen tossa keväällä ja toinen sohvalla maatessa jokin aika sitten.

Pari päivää tuli supistuksia, mut onneksi ei mitään kipeitä ja et ne loppu... Ja lonkkakipuja on, ainakin toi vasen puoli on öisin niin kipeä ettei sillä puolella voi oikein nukkua. Jos nukkuukin, niin kääntyminen on yhtä tuskaa.

Viikonloppuna karhensin pinnasängyn pinnat maalausta varten, oli niin ihanan lämmin istua parvekkeella. Maalaus vielä odottaa, mut tuli kylmät ilmat.

Laitoin vaaville jo äitiyslaatikkoon pedin valmiiksi. Pesin äitini tekemät äitiyslaatikon petivaatteet niin pitihin ne sitten silittää ja laittaa paikoilleen. Siitä touhuamisesta kai ne supparitkin tuli.
Ihmeen hyvin säilyneet, kun niillä on ekakertaa nukuttu vuonna -88. Eli vaavi on sitten kuudes, joka niissä nukkuu..
Vielä on tekemistä ennen vaavin syntymää, mut hyvinhän tässä vielä on aikaa.

Heh. Äitini kanssa vertailin masua ja olotilaa, silloin kun hän odotti minua ja kuulemma samanlainen masu ollu ja olotila. Paitsi että mun masukki on rauhallisempi :p

Palailen taas asiaan..

-daria ja neito(?)perho 30+2
 
Moikka :wave:

Ihanaa toukokuuta kaikille :)

Mun rakas esikoinen täyttää tänään 4v. :heart: Synttäreitä juhlitaan enemmän tulevana viikonloppuna.

Onnittelut Skorppan :flower:
Ihanan iloinen eilinen viestisi :D

jedvennalle, babjuskalle, lealille, tessakille, coolle ja KAIKILLE MUILLEKIN tasapuolisesti :hug:

Meillä meni vappu pihaa repiessä auki. Kaivikone oli työmäärään nähden liian pieni ja se projekti etenikin liian hitaasti :(
Kaivinkone noudettiin eilen pois ja nyt on piha kuin pommin jäljiltä. Tontti ei ole kuin reilu 1300m2, mutta eiköhän ne tulevat viikot ja viikonloput sen kimpussa mene että sais edes nurmikonsiemenet siihen itämään :ashamed:

uniongelmat on taas ilmaantuneet tännekin. Alkuraskaudessa oli myös.
Ja yöhikoilu :ashamed:
Ja kaikkia muitakin ihania ja vähemmän ihania vaivoja :D mutta enköhän mä kestä :saint:
lopputulos on sitten mitä ihanin :heart:

-MiNiA ja masu 29+6 :heart:
 
Heippa taas!

No nyt on luettu vapun aikana tulleet kirjoitukset, ihanan aktiivisia olette olleet =)

Nuutti79 mulla ei varsinaisesti (ainakaan vielä ) epäillä mitään, mutta siis nvlalääkäri pisti lähetteen äitipolille kun mulla oli esikkoa odottaessa vaikea raskausmyrkytys niin ultralla vähän tarkistelevat =) Mutta siis turvotuksia on alkanut ilmestyä joten seuraan myös itsekseni paineita että osaan sitten heti ottaa yhteyttä neuvolaan/polille jos alkaa oireet taas myrkytykseen viittaamaan...

Mulla alkoi sitten närästys :( pari päivää olen siitä kärsinyt ja eilen oli pakko sitten hakea Rennietäkin... Esikostakin sitä meni loppumetreillä melkoisen paljon.

Olettekos te huomanneet ruokien mauissa jotain eroa...? Mun suussa monet syötävät on alkaneet maistua hirveän suolaisilta vaikka yleensä olen ollut aika paljon suolan perään :eek: Eilen söin Manhattan-sipsejä ja äsken kanaa sweet and sour-kastikkeessa niin ihan äklösuolaiselta maistui vaikken lisännyt suolaa yhtään...

Mielitekoina mulla on nyt KIIWIT (!) :p Myös jalopenot ovat jo monta viikkoa maistuneet tosi hyvältä vaikka ennen en voinut sietääkään niitä :eek: Myös tulista/mausteista ruokaa tekisi kovasti mieli ja se ei ainakaan helpota närästystä yhtään :(

Synnytyksen suhteen mulla on alusta asti ollut oikein levollinen mieli, en osaa jännittääkään, ainoastaan se välillä mietityttää että milloin osaa lähteä sairaalaan kun esikosta tehtiin käynnistys ja olinkin sairaalassa jo valmiina :) En pelkää kipua tms., ilokaasua varmaan vetelen taas kuin viimeistä päivää ja yritän "ottaa rennosti" :D

Onkos teillä ollut mielialavaihteluja? Esikosta mä olin ihan hirveä akka ja mieliala muuttui päivän mittaan satoja kertoja sekunnin sadasosassa :D Mies siitä tietty sitten eniten kärsi :ashamed: Nyt ei ole ollut edes alussa, mutta vapun aikana huomasin muutamia kertoja, että välillä samana päivänä kaikki tuntui olevan ihan päin peetä ja sitten taas kohta olikin tosi tyytyväinen olo... Noh, toivottavasti tämä ei ihan jokapäiväistä ala olemaan...

No mutta eipä tässä muuta, odottelen tytön heräämistä niin päästään kauppaan ja illalla sairaalaan katsomaan mummuani.

LEAL & poju 29+3
 
Moro, lääkärineuvolakuulumisia tulin kertoilemaan =)

Eli tänä aamuna kävin tarkastuskäynnillä, jossa tekivät uudelleen tuota painoarviota ja tsekkailivat kohdunsuuta.

Rv 31+6
paino: +250 gr/vko
RR: 110/60
Hb: 132
Turvotus -/+
Sf-mitta: 31 cm (oli viime kerrasta pompsahtanut kunnolla!)
Vauvan painoarvio tällä hetkellä reilu 1,9 kg ja arvioitu syntymäpaino näillä näkymin 3,5-3,6 kg, mikä kyllä passais. Toki noissahan voi noita heittoja olla. Sydemen syke jumputti tasaisesti 130-135. Sukupuolta ei vauva suostunut VIELÄKÄÄN paljastamaan joten jääköön sitten salaisuudeksi =)
Kohdunsuun tilanne pysynyt ennallan, eli pehmennyt ja kaulaa se 1,5 cm jäljellä. Parin viikon päästä uudestaan katsellaan tuota kohdunsuuta että edistyykö ja miten.

Synnytyssuunnitelmaa en kummemmin ole tehny. Itsellä ollu koko raskauden mielen päällä tuon vauvan koko että mahtuuko alateitse tulemaan ja mitäs sitten jos onkin iso vauva jne. Mutta nyt tosiaan ihan hyvälle näyttää kunhan vaan kasvu pysyi normaalissa loppuajankin. Toivon vaan että alateitse saatais vauveli maailmaan ja että kaikki menis suht hyvin, varmasti minäkin tuota ilokaasua pumppaan ihan urakalla ja puudutteitakin otan jos siltä tuntuu. =)

Mielialanvaihteluita on ollut joo vaikka millä mitalla :ashamed: ihan säälittää ukkokulta kun ei pysy perässä näissä minun tuntemuksissa. Onneksi hieman tuota ärhentelyä olen hillinnyt...

Kaikille kovasti hyviä vointeja toivotellen ja mukavaa tiistain jatkoa!
katta2 ja mörö rv 31+6
 
Neuvolasta terveisiä :kieh: Ottaa päähän suoraan sanoen :headwall:

Oon ihan innoissani ollut menossa synnyttämään kun en vielä kivuista mitään tiedä ja olen mun rauhallisuudesta ollut ihan ihmeissänikin. MUTTA. Meidän neiti vaan istuu masussa pää kylkiluiden välissä eikä mitään merkkiä että innostuisi muuta kuin heiluttamaan peppua. No terveydenhoitaja sitten sanoi, että katsotaan ens kerralla tilanne ja koitetaan joskus sitten kääntää ja puhui perätilasynnytyksestä... voi nakki mä vaan sanon!!!

En halua mitään sellasta riskiä pienelle kun tä tuskin ajoissa ja kovin pienen kokoisena syntyy (äidillä ja siskolla jouduttu käynnistämään ja siskolla meni sektioiksi kaikki lapset). Hmm.. mua oikeen nyt ärsyttää.. voihan tämä pikkuinen vielä voltin tehdä mutta jotenkin vaan epäilen ettei tee.. ja ainakin nyt harmittaa. Söin koko Toffifee laatikonkin ja ehkä katson nyt elokuvan. Jospa vaikka sais muuta ajateltavaa. :kieh:

Sf mitta oli 29 eli yläkäyrillä ja sykkeet 150 ja mulla rr hyvä. Jaa niin ja tosiaan NEITI ISTUU KUIN TATTI! :ashamed:

Siirryn olohuoneeseen elokuvan maailmaan..
 
tervehdys tännekin!
olettepa ahkerasti kirjoitelleet:) en muista mitä piti kommentoida, mutta ainakin tessak kiva että pääsit kotiin ja nyt vaan toivotaan että loppuaika sujuu hyvin.
univaikeuksista oli myös keskusteltu, mä en saa ainakaa nukuttua yöllä ennen kahta tai kolmea, kun herra ajoittaa jumppa hetkensä alkuyöhön. eikä muuten ole enää mitään kevyitä pieniä tönäisyjä :D sitten kun vihdoin rauhoittuu, ehdin noin tunnin nukkua ja sitten on pakko mennä pissalle... mutta sen jälkeen kyllä nukuttais niin pitkään kun vaan vois:) myös noita mielialanvaihteluita on ollut havaittavissa, enempi kyllä kiukuttelen yksinäni jupisten. kun on niin tylsää kotona |O
(.) mulla siis vieläkin saikkua, huomenna oli ylimääräinen lääkäri, katsotaan mitä ne supistukset on saanu aikaan, jos mitään. tahtoisin kyllä mennä töihin vielä tän kuukauden ajaksi. on kamalan huono omatunto kun oon saikulla, vaikka en sillä tavalla olekaan sairas. eivät varmaan töissä musta kauheasti pidä...

mutta hei, pesukone pysähtyi-> pyykkiä ripustamaan ja sitten vois taas syödäkin jotain:)

voimia kaikille eri vaivoista kärsiville ja hauskaa päivän jatkoa :flower:

toivova ja nyytti 29+6 ja huomenna POKS
 
Skorppan : Toivotaan että vauva kääntyy kohta puolin. Tää mun tapaus tuntuu olevan jokapäin täällä vaikka pääalaspäin olikin maanantaina ultrassa. Niillä taitaa olla hyvin vielä tilaa kääntyillä moneen kertaan, joten eiköhän se sunkin neiti vielä ittensä älyä käntää oikeinpäin ja lähtökuoppiin vielä ennen synnytystä.
 
Kauheesti tullu tekstiä, ihanaa =)

Skorppanille onnea vapun johdosta! Oon kyllä aika kade, kun oli noin romancepitoista ;)

coo kaikki vaivat vaan tänne.. Löytyy varmasti kohtalotovereita, jotka painii samojen asioiden kanssa. Sitte onki kiva huomata ettei oo ihan yksin, vaikka ne vaivat ei niin kivoja oliskaa.

tessakille tsemppiä, hyvä että pääsit kotiutumaan.

Nuutti79 meilläki Gessut hankittuna ja ootetaa jo, et koska meille liikkeestä soittaisivat. Minkä mallin valitsitte?

Uniongelmista just kun mietin, että onpa ihmeen hyvin saanu nukuttua ni viime yö menikin sit miten meni.. Joka asento tuntu taas niin pirun vaikeelta ja vessassa sai ravata. Hengenahdistustaki on ollu jonku aikaa. Neuvolantäti toteski tänää, et onpa kohtu ylhäällä, ei se oikeestaa enempää voi enää nousta. Ja sen kyllä tuntee, blaah. Ite ku on viel tällänen lyhyenläntä, ni kyl tuntuu ahistus.

Mitäs neuvolassa muuta.. Hemppa oli pompannu samaan ku alussa, ni ei siitä tarvi huolehtii. Paineet pysyny suht korkeana, huomenna kuulee lekurin kommentit siitä. Turvotusta oli jonkin verran, paino taas noussu :ashamed: Mut niin oli sf-mittaki noussu, nyt 32cm, apua käyriltä mentii jo pois. Toisaalta viikari pystyy vielä heilumaa tuolla mahassa vaik kuinka eikä intoile rt:hen menoa, et katotaa. Palleron sykeki oli hyvä ja vahva 140.

Ainii kuulemma nytku on esimaitoa vähä tullu, ni täti anto rasvanäytteitä et nännejä pitäis kuulemma alkaa rasvailee ja venyttelee, et tottuu sit imetyksee.. Ei toi äijä oo viel ainakaa rasvannu :D

Pieni sadekuuroki käväs tossa, sais kyllä pikkasen sataaki. On jotenki huono ja pölynen ilmanlaatu..

Voikaa paksusti :hug:

- Jousku ja Pertsa 30+3
 
Heipsan taasen pitkästä aikaa!!!

Aattelin minäkin kertoilla kuulumisia välillä.

Oltiin pari viikkoa sitten ultrassa lääkärin suosittelemassa kasvukontrollissa. Painoarvio tällä hetkellä 1,3kg ja on kuulemma ihan "aikataulussa". Ja meille tulee toinen prinsessa :D !! Tyttö perätilassa vielä ja on TODELLA aktiivinen yksilö. Monoa tulee jatkuvasti rakkoon, mikä on _oikein_ mukavaa :$ Toisaalta välillä kun ei kengi rakkoa, yrittää hän saada lisää tilaa kylkiluitten alta, mikä ei sekään tunnu kauheen kivalta... No mut en mä haluu valittaa, on se kuitenkin ihan mukavaa tuntea niitä liikkeitä, niin ei tarvii stressata sen takia.. :)

Olo on ollu olosuhteisiin nähden hyvä. Ei oo mitään kipeitä suppareita tullu, välillä vetää kyl alavatsan kovaksi, mut menee hetken päästä ohi. Neuvolassa on yhdessä ainoossa pissassa ollu sokeria ja rasitukseenhan mut lähetettiin, tulos oli kuulemma hyvä.

Esitietolomakkeen vein viime viikolla. Painoa tullu nyt 13kg lisää ja sf-mitta oli 30cm. Ollaan päästy käyrälle. Sille yläkäyrälle, meinaan. Pitkään oltu siellä ihan omilla käyrillä... =) paaaaljon yläkäyrää korkeemmalla.... Verenpaine alhainen, kuten normaalistikin ja hemoglobiini oli 132.

Turvotusta ei oo minkäänlaista ja sormuksetkin menee vielä.

Mulla alko kesäloma tossa just ennen vappua. Töihin sitten ehkä ens vuoden huhtikuussa seuraavan kerran... :D

Isäntä on ollu ihmeissään, että miten mä pystyn nukkumaan aamuyöstä, kun likalla on treenit meneillään. On välillä aamuisin laittanut kätensä mun vatsan päälle mun nukkuessa ja ihmetelly sitä meininkiä mikä vatsassa on meneillään. Käsi kuulemma pomppii ainakin metrin =) ylösalas.

Vatsa alkaa olla tiellä kumarrellessa jo, mut tänäänkin kokosin meille paviljongin. Yritän kuitenkin kaikkea tehdä, mihin vaan taivun. Mihinkään korkeelle en lähe enää kiipeemään ja fillariin en oo koskenu. Moottoripyöräkin on saanu jäädä talliin odottelemaan likan syntymää. Vähän jo isännälle kuitenkin pohjustelin, et hän vois sit elokuussa hoitaa lapsia, et äiti pääsis tuulettamaan tunniks pariks. Ihan riippuen tulokkaan syömisajoista ja napanuoran pituudesta.

Mut jos jättäis tän romaanin kirjottamisen tähän ja lähtis pihalle ottamaan kuvia talliprojektista.

Cassy: Kun kerkeet, ni päivittäisitkö mulle iäksi 31 ja punasen sydämen saat laittaa sinne listaan =) :heart:
Hauskaa toukokuun jatkoa ja kasvatelkaahan niitä massujanne rauhassa.

Merlin + tiuhti 31+0
 

Yhteistyössä