**~**HEINÄVAUVAT 2007**~**

Kohdun palautumisesta: Mulla oli viime ti jälkitarkastus ja kohtu oli palautunut. Olen siis uudelleen synnyttäjä. Jälkivuotokin on viimein ohi, viime viikolla tuli vielä vähän.

Täysimetyksestä: Mieluusti täysimetän sinne 6 kk:een asti, jos vaan mahdollista. On imetys kuitenkin niin helppoa verrattuna niitten soseitten kanssa tunaamiseen. Esikoisella alotettiin kiinteet 4,5 kk:n iässä. Toiveissa oli, ettei ois syöny niin usein yöllä. Ei toiminu meillä.

Hoitoon jättämisestä: Poika oli tänään peräti tunnin mun vanhempien kanssa. Ja hyvin selvisivät! =) Ei kyllä voi paljon ton pidemmäks aikaa jättää. Poitsu on välillä niin itkunen, että se on sitten hoitajalle tosi kurjaa, jos vaan itkee. Tissillä sen kuitenkin yleensä saa rauhottumaan.

Meillä on ristiäiset huomenna... On aika rankkaa ollu näitten järjestelyjen kanssa, vaikka olenkin saanut apuja. En olisi millään pystynyt esim. leipomaan kaikkea. Vauva on suurimman osan ajasta tissillä tai sylissä, sitterissä viihtyy joskus jos viihtyy (muutaman minuutin). Joskus jaksaa katella hetken mobilea. Luulen, että tää suurimmaks osaks johtuu masuvaivoista. Surkeeta katella, kun toisella on niin kurja olo. Mä vierastan "kiltti"-sanaa vauvojen yhteydessä... "Helppo" tai "tyytyväinenkin" vauva varmaan on, jos on hyvä olla. Onhan vauvoillakin tietty oma tempperamenttinsa, mutta mä en oikein osaa meidän vauvelista kauheesti päätellä ennen kun noi kurjat vaivat loppuu. Meinaan viedän vauvan vyöhyketerapiaan. Yöt on niin surkeita. Viime yönäkin heräiltiin tunnin välein, joko syömään tai kitisemään ja tekemään kakkaa. Ei paljon aamulla naurattanut... Jos tuo ei auta masuvaivoihin, niin tuskin se raha kuitenkaan hukkaan menee. Onhan tota vauvahierontaa kuitenkin kiva oppia.

Pauline ja poitsu tänään 7 vk
 
Meillä kokeillaan taas korvikemaitoja nyt taas tutteli omenen vai mikä nyt olikaan. cuplatonin jätin pois ja kokeilen nyt rela tippoja annon niitä tänään ensimmäistä kertaan ja ei oo tyttö kyllä puklannu niin paljon mutt kitissy kyllä nyt illalla ja mahaa vääntänny no saa nähä miten käy.

meillä on ristiäiset sunnuntaina. tänne tulee noin 30henkilöä. Tilasin muuten ne kahviservetit sieltä tissue firmalta ja kyll oli halvat 40kpl 16e ja risat kiitos sille joka mainitsi täällä asiasta :flower:

Ollaan olltu mummolassa nyt 2 yötä ja hyvin on menny tyttö on nukkunu noin 4-5½ tuntia yöllä siellä joten saa nähdä kuinka pitkään kotona nukkuu.

Kyll on muuten ollu nyt tosi syksyiset ilmat ja kylmäkin on ollu. On ollu tosi vaikea päättää mitä tyttölle laittaa päällle kun nukkuu vaunussa mä laitoin bodyn+puolipotkarit + flecehaalari ja lämpöpussi, lapaset, myssy ja tyttö nukkui 3h ulkona :whistle:
Mitäs te laitatte vauvalle päälle kun nukkuu pihalla vaunussa?

Meillä ei vauva vielä naura ja hymyilee tosi harvoin, anoppi sanoo aina ett tyttö nauraa sille joten komentoin aina sille ett sulla täyty olla tosi rumat silmälasit jos se sulle nauraa :LOL:

Mä oon ollu tosi väsynny nyt viikkon pitäis varmaan nukkua silloin kun tyttö nukkuu mutt kun ei vaan millään malttais onneksi miehellä on nyt isyysloma joten se hoitaa tyttöä aamusin niin mä saan nukua pitempään.

MIten teillä mies osallistuu vauvan hoitoon ? meillä mies on tosi ahkera on vaihtamassa vaippaa kokoajan ett saa välittä toppuuttaa, antaa sille pullosta maitoa ja hoitaa yhtäpaljon kun minäkin.

oliks täällä painosta puhe yhteenaikaan? Mun pitää kyll aloittaa jumppa nyt kun kurssit alkaa ett sais tän 14kg vielä pois niin olisin lähtöpainossa mutt siittä sais karsia vielä ainakin 20kg no pikkuhiljaan. :ashamed:

Nyt pitää mennä nukkumaan ei sitä ikään tiiä milloin tyttö herää.

sanna ja tyttö 1kk 1viikko
 
hoitoon viemisestä meillä suunnitelmissa tehdä päiväreissu tallinnaan joko syyskuussa taikka lokakuussa... eli pojalla olisi tuolloin ikää 1,5-2,5kk. Tosin tällä hetkellä alkanut mietityttää etten ehkä pysty jättää poikaa hoitoon koko päiväksi. Pullolla tuo poika kyllä ollut jo jonkin aikaa joten sen puoleen ei tarvisi huolestua ja muutenkin poika rauhallinen tapaus että voisi hoitoon sen puolesta jättää. Noh täytyy kyllä viel mietiskellä..

miehen osallistuminen vauvan hoitoon... meillä mies osallistuu vauvan sekä vanhempien lasten hoitoon lähes yhtä paljon kuin minäkin. tietty hän päivät töissä mutta illat ja viikonloput suurena apuna... vkl öisin mies jopa heräilee vauvaa syöttämään jotta minäkin saan välillä nukkua pidempiä pätkiä yössä. tosin eipä tuo poika herää kuin 2krt yössä joten suht paljon kuitenkin saan nukkua.

painosta mulla kaikki raskauskilot hävisi alta viikossa... eihän paino noussutkaan kuin 7kg raskauden aikana joten äkkiähän ne lähtikin...

kauhia miten äkkiä aika menee... poika huomenna 1kk ikäinen...

nyt siivoilee ja leipomaan kun huomenna juhlitaan kakkosen 2v synttäreitä! (synt.4.9.05)...



 
VOI KERPELE!!! :kieh: :'( :'( :'( Nyt kiukku kova...
Sain antibioottikuurin 5päivää synnytyksen jälkeen virtsatientulehdukseen.
Noh tänään sit istuin monta tuntia sairaalan päivystyksessä kauheiden vatsakipujen takia. Siellä sit selvis että antibioottikuuri ollut liian lyhyt eikä tehonnut... Noh pysynyt oireettomana tähän päivään asti.
Eli virtsatientulehdus ja siihen päälle vielä sit iskenyt kohtutulehdus!!
Kipu aivan sietämätön...
Jos olisin vähän enemmän ajatellut niin tämän olisin jo aavistanut. Ollut lämpöä/kuumetta jo toista viikkoa. Jonka kyl pistin flunssa piikkiin kun koko perhe flunssaa sairastettu.
Noh toiv nyt lääkkeet tehoaa ja kipu häviäisi... :'(
 
Hunajakoipi Pikaista paranemista!!! :hug:

Miehen osallistumisesta: meillä mies osallistuu paljon poitsun hoitoon ja tietty sitäkin enemmän esikoisen kanssa puljaamiseen. Yöheräämiset hoidan minä, mutta saan nukuttua hyvin aamupäivästä poitsun kanssa unoset kun esikko on koulussa. :D

Minä sain toissailtana ensimmäisen kunnollisen seurusteluhymyn!!! Otin poitsun kantoliinaan ja tapitti silmiin oikein kunnolla ja sieltä se sitten tuli :D :D :D Sen jälkeen niitä on muutamia näkynyt, mutta aikas panttaaja on kyllä vielä hymyissä. Juttua tulee kyllä senkin edestä sitten.

Meillä unirytmi on vielä ihan sekaisin. Poitsu on alkanut pitää valvomismaratoneja illalla, eilenkin sammahti vasta puoli yhdeltä. Tänään meillä oli tosin vieraita ja oli hereillä puoli viidestä kahdeksaan, muutaman kerran torkahti todella lyhyesti. Nyt sammahti taas, mutta herännee tuossa yhdeksän maissa taas tankkaamaan. Silloin meinattiin pitää kylpytuokiokin, eli jos vaikka hetkisen valvoisi siinä vielä ja josko sitten kävisi jo yöunillekin... Isillä ja äidillä olisi vähän suunnitelmissa yhteinen tuokio takan ääressä jos molemmat pojat kävisivät ajoissa nukkumaan... :whistle: ;)

Mites teillä muilla, löytyykö illanvirkkuja vauvoja muilta??? Vaan kun ei noin pientä vielä oikein voi iltapäivästä valvottaakaan, tuntuisi aika julmalta. Eiköhän tuo ajan myötä korjaannu...

jossu + poitsu 5vko + 5 pvää
 
Meillä poitsu valvoo aina illat. Yöunille mennään yhdentoista maissa ja viiden maissa herää syömään. Sitten nukkuu johonkin kahdeksaan tai yhdeksään ja syö. Sitten ottaa vielä torkut ja herää yhdentoista maissa, päivä mennäänkin sitten muutamilla vartin unosilla.
Mies osallistuu meilläkin tosi kiitettävästi. Nyt on ollut kiva, kun ollut yhteensä seitsemän viikkoa lomalla =)
Mites muilla päätä kannatellaan? Meillä sylissä kannattelee hyvin, mutta kun lattialle laittaa vatsalleen, ei oikein jaksa vielä nostaa :/

Sanna & Matti-poika 8 vko
 
Äsvee Meillä sama juttu; sylissä kannattelee hyvin, mutta lattialla vatsalleen ei oikein jaksa nostaa. Pari kertaa on todella lyhyen ajan pää kestänyt kunnolla ylhäällä mutta sitten se notkahtaa ja sit tulee hurja huuto...

Huudosta puheenollen, äsken oli kunnon väsyitkut. Heräsi puoli ysiltä syömään, käytiin suihkussa ja oli varttia vaille kymmeneen itse aurinkoinen... ...ja sit alkoi kaamea karjunta, joka rauhoittui vasta kun nostin rintareppuun. Siihen sippas parissa minuutissa. Nyt sit mietin, että milloin uskallan siirtää tuonne sänkyyn ja minkä aikaa siellä sit nukkuu ennenku silmät rävähtää taas auki... Tai sit toinen vaihtoehto; jos käy jo yöunille, niin kuinkahan aikaisin meillä aamuyöstä heräillään jutustelemaan...
 
Poitsu nukahti välittömästi vähän ennen puolta kahtatoista kun käänsin hänet masulleen. Nukkui kuin tukki puoleen kuuteen asti aamulla!!! Tankkasi pikaisesti ja tuolla se viel vetelee sikeitä!!! :eek: :D

Meillä nukutaan tästä lähtien masullaan... Tuon puoli kuuden syötön jälkeen yritin jättää hänet selälleen nukkumaan (ei kerta kaikkiaan suostu olemaan kyljellään...), mutta alkoi sellainen levoton heiluminen joka rauhoittui välittömästi kun käänsin masulleen. On sitä vauvat kautta aikain nukkuneet masulleen (mies ja sisaruksensa, minä ja kaikki sisaruksenikin ja esikoiseni) ja vielä meissä henki pihisee...
 
Meilläkin nukutaan masullaan. Ite laitan neidin kyljelleen yösyötön jälkeen, mutta neiti kääntyy aina itse mahalleen, röyhtäsee ja alkaa nukkumaan. Päivällä ei kuitenkaan vielä käänny kovalla alustalla, mutta yöllä pehmeällä sängyllä menee ketterästi, enkä kyllä sitten enää käännä kun kerran hyvin niin nukkuu. Masuvaivaselle hyvä asento nukkua. :D Itse olen ollut myös mahallaan nukkuja koko ikäni.

Miehen osallistumisesta: Meillä mies ja lapset osallistuvat tasapuolisesti vauvan hoitoon. Eli se joka on lähimpänä tai kädet vapaana, käy auttelemassa vauvaa. Noista isommista sisaruksista (9 ja 7 v) on kehkeytyny aikas näppäriä lapsia vauvan käsittelyssä ja kotitöissä. Heillä kun vaipan vaihto ja vessan pesu sujuu siinä missä meillä aikuisillakin. Täytyy vaan usein toppuutella kotitöissä että tulisi tuo koulu hoidettua kunnialla. =)

Pään kannattelu on sujunut tuolla neidillä mainiosti jo synnytyssalista lähtien. Nyt aamulla jaksoi jumppailla mahallaan n. 15 min. Ja yksi suosikki jutuista on "istua" reiden päällä jalat lattialla ja ponkaista itsensä pystyyn ja taas istahtaa reidelle. Sitä hommaa tehtäisiin vaikka puolituntia jos äiti antaisi, mutta julma äiti ei jaksa olla niin pitkään paikallaan. :ashamed: Tytöllä tuli kehityksessä hyppäys kun sai vatsan rauhoittumaan tuon apteekin maidon kanssa. Naapuritkin huomasivat mikä muutos kahdessa vuorokaudessa oli tullut.

Ilta valvomisista: Meillä vanhin oli aikainen nukkumaan menijä ja nousi aikaisin ylös, kakkonen kukkui illat ja nukkui aamut ja molemmilla on sama rytmi säilynyt vanhempien ponnisteluista huolimatta. Mutta mikä tästä kolmosesta tulee, kun kukkuu illalla puoleen yöhön ja herää aamulla 6.30! :headwall: :headwall: Onneksi ei tarvitse aina itse kukkua ja herätä...

Ja pikaista paranemista Hunajakoivelle! Koita nyt lepäillä ja saada ittes kuntoon. Noin pitkä tulehdus kun vie aikas lailla heikkoon kuntoon. Oliko ehtinyt tuo virtsatietulehdus jo munuaisiin asti?

 
Huoh.. meillä on nyt vuorokausirytmi niin että nukkumaan päästään kahden-kolmen välillä yöllä. Mutta onneks sitten saadaankin nukkua puoliin päiviin! Joskus 7-8 välillä kun alkaa heräillä niin pistän tissin suuhun ja ajtkan uniani, sitten vauvakin siihen taas nukahtaa ja saadaan nukkua puoleen päivään. Maidon tuotannon kanssa vähän ongelmia kun illalla on tissit tyhjät mut taas aamulla meinaavat haljeta, ja olen nyt ratkaissut sen lypsämällä aamulla varastoon ja se sitten "lisämaitona" tarjolle illalla ennen nukkumaan menoa. (ÄH heti kun ajatteleekin imetystä/lypsyä alkaa toi maito virrata...)

Mua vaivaa allergia ja se etten voi ottaa allergialääkettä imettäessä. Oon nyt viikon tapellut oireiden kanssa ja olen joutunut ottaan pari kertaa Heinixiä että selviän. Lääkäri sanoi, että voi ottaa jos ei muuten selviä, mutta tuskin sitä voi joka toinen päivä ottaa kuitenkaan :( En tiedä mitä tässä pitäis tehdä. Lisäksi alkais olla aika aloittaa masennuslääkkeet etten masennu tässä päivien lyhentyessä (kaamosmasennus), mutta kun sitäkään ei saa ottaa. Lääkäri antoi soittoajan MTT:ltä, siis ne soittaa sieltä mulle, ja odottelen nyt kärsimättömänä kun muuten pelottaa miten rankaksi tää syksy muuttuu ilman hoitoa.

Mutta poika on ihana hymysuu, helppo vauva tähän mennessä. Ei tosin tykkää jumppailla mahallaan 10 minuuttia, 5 minuuttia on maksimi. Päätä kannattelee ja kääntelee hyvin aina äidin suuntaan, isää harmittaa kun ei toimi yhtä hyvänä vieheenä =) Mies on paljon apuna, hoitaa kaikki kylvetykset ja paljon vaipanvaihtoa ja tekee ihanasti kotihommia. Ensi viikolla alkaa taas koulu, ja sit joudun selviämään yksin enemmän ikävä kyllä.
 
ilta valvomisesta meillä poika ei illal turhia valvo... menee nukkumaan siinä vähän jälkeen 21... vuorokausi rytmi hänellä lähes kellon tarkkaa...

pään kannattelu päätä poika kannattelee aikas hyvin... jo synnytys salissa hän päätti nostaa päänsä... lattialla ei viihdy kuin vatsalleen jolloin pääsee päätä nostaa ja katselee maailman menoa.

käpylehmä ei ollut tulehdus ehtinyt munuaisiin asti. ei ainakaan lääkäri mitään sellaista sanonut... tosin ei se lääkäri juuri mitään kertonut... varmaan juuri valmistunut nuori miehenalku lääkärinä joka soitteli ympäri sairaalaa ja varmisteli joka asian... vähän jäi kysymysmerkki olo lääkärin puheista...

tänään sitten oli keskimmäisen lapsen 2v juhlat... aamulla vielä meinasin et perun kun ei olo mikään mainio ollut... mutta lääkkeet alkoivat pikku hiljaa vaikuttaa eikä kipua enään ollut niin sai juhlat pidettyä...

Hk ja "eetvartti" tasan 1kk.
 
Heips!
Meillä on poika nukkunu tänään melkein koko päivän :eek: yleensä nukkunu semmosia pieniä pätkiä n 1 min - 1 tunti. Välillä vaan syö ja taas nukkuu. Mitenköhän yöllä sit nukutaan! :/
Oon yritäny netistä tilata hieman vaatteita pojille mutta Elloksen sivut takkuilee, että niitä ei saa edes kunnolla katottua ja Anttilassakin on valiaikainen yhteyshäiriö :kieh: nyt olis siis aikaa ollu.

Hoitoon viemisestä oli jotain puhetta...eli meillä poika oli n 3 viikkoa kun oli meijän äitillä n puoli tuntia ku käytiin miehen kans kahestaan kaupassa :D mutta sekin oli jo liian pitkä aika mulle, pojalla ei mitään hätää kyllä ollu! Mutta onneks ei oo pakko viedä mihinkään hoitoon ei vielä moneen moneen kuukauteen.

Tällä viikolla alkas perhekerhokin ja pojan kerho...kivaa vähän vaihtelua kotona oloon! =)
 
Hei vaan kaikki!

Myö ollaan kesäevakosta palattu taas "normaaliin" arkeen.

Nyt ei keskittymiskyky riitä kovin tarkkaan lueskeluun, sen verran vaan huomasin, että muillakin on yökukkujia; viimeyönä Möhkö rauhottui kunnolla unille puoli kolme, esikoinen heräsi tänä aamuna puoli kahdeksan ja mies oli yön yli töissä. Voitte arvata, kuinka aurinkoinen äiti täällä on... |O

Miut on kestovaipat vieny mennessään, eli mie olen luuhannu enemmän tuolla kvinfon puolella :ashamed: , mutten mie teitäkään ole unohtanu! ;)

Meillä asuu muuten tätä nykyä Veera Vilhelmiinan lisäksi Asta Pauliina. :)
 
Jos sitä meiltäkin niitä kuulumisia pitkästä aikaa. Pikku ukko kasvaa silmissä, tai sitten meitin pesukone kutistaa vaatteet :p. Keskiviikkona ois neuvola,joten totuus selvinnee siellä.
Ollaan nyt toista viikkoa keskenämme täällä päivisin, kun isännällä alkoi työt, meni 7 viikkoa kyllä vauhdilla. Onneksi sai tuon lomansa aikana vaihdettua työpaikkaa, niin on nykysellään säännöllisemmät työajat ja vapaata enemmän.
Rytmistä oli täällä myös puhetta. Meillä menee unille illalla kl.20-23 ja heräilee aamusta kl.7-8 väliin. Saattaa syödä kerran yöllä, jos on nukahtanut kovin aikaisin illasta. Aamupäivästä/päivästä nukkuu vielä muutamat pidemmät päikkärit ja illasta valvoo useamman tunnin putkeen.
Perjantaina oltiin katselemassa ilotulituksia, Valtsu veteli sikeitä vaunuissa koko reissun. Lauantai menikin sitten koira kisoja katsellessa ja sielläkin oltiin oikein kiltisti koko päivä vaunuissa pötkötelleen.
Cira ja Valtsu 2kk1vk
 
Pään kannattelu Meiän pikku-tikalla oli pää pystyssä jo melkein syntyessään. Nyt kannattelee mahallaan ollessa ihan täysin päätään ja nousee suorien käsien varaan. Kolme viikkoa sitten oppi kääntymään mahalta selälleen, joten nyt kyllä ei viitsi kauan päätään kannatella kun heti kierähtää selälleen. =)

Vuorokausirytmistä Illalla uni tulee yleensä 20-23 ja aamulla heräillään 8-10 aikoihin. Siinä välissä kerran tai kahdesti pyytää maitotarjoilua. Masulleen nukahtaa meilläkin poika kaikista parhaiten. Toinen mikä tuo mukavasti unen on ikivanha pehmeäksi kulunut harso, johon vauveli tarttuu molemmilla nyrkeillä ja nukkuu kasvot kiinni siinä. :saint:

Ristiäisiä meillä ei järjestetä, nimen poika on kuitenkin jo saanut: Jesse Samuel. Siunaustilaisuus pidetään jossain vaiheessa sitten seurakunnassa.

Vauva kasvaa vauhdilla! Viikko sitten oli neuvolassa mitat 4970g(3140) ja 56,5cm(48,5) ja ikää silloin oli siis 6vko:a

Hoidossa Jesse oli ekan kerran kuukauden ikäisenä. Käytiin miehen kanssa mustikoita keräämässä ja poika oli kaksi tuntia mummon ja ukin luona.

Kesä82 Mie olen kans joutunut kestovaippakoukkuun. Osittain ollaan kestoiltu 2 viikkoisesta lähtien ja eilen oli eka päivä, kun ei mennyt yhtään kertakäyttövaippaa (yötä lukuunottamatta).

Lotta84 Kirjottelit viissiin edellisellä sivulla... Onpas ollu tosi tökerö sulle se lääkäri. Älä "syyllisty" siitä sen syyllistelyistä. Ennemminkin voit olla ylpeä siitä, että olet jaksanut vielä imettää ja tuosta "viikko kerrallaan" asenteestasi. Eikä siitä korvikkeiden antamisesta tarvitse murehtia, vauvan parastahan sinä ajattelet. :hug:
Vieläkö Eetua kovasti masu vaivaa?

Mirja & Jesse 7vko:a
 
Heips!
Meillä oli eilen kans ristiäiset. Jätkä nukku koko ajan kummitädin ja -sedän sylissä. Hienosti meni muutenkin ja illalla väsytti kovasti. =) Jätkästä tuli Jone Raimo Olavi (saa laittaa listaan)

t.mä ja Jomppe (reilu 7vkoa)
 
Meillä nukahdettiin eilen illalla jo puoli kymmenen yöunille!!! Tankkasi kerran puoli kolmelta ja herätys oli puoli kasilta. :D Jätkä on alkanut valvoa iltapäiväneljästä etiäpäin, ottaa vain lyhyitä torkkuja. Tulee kunnon uni sit paremmin kun ei nuku monen tunnin iltaunia. Jos tää olis pysyvää tää...

Nyt meillä jo hymyillään päivittäin ja paljon!!! :D

jossu + poitsu 6 vkoa
 
Meillä on ollu kiirettä ja hulinaa, niin ei oo kerenny käymään kunnolla koneella saati sitten täällä.
Lauantaina oli ristiäiset ja Vilperi sai nimekseen : Eetu Johannes Antero Kirkossa kastettiin ja kotona oli kahvitukset. Vieraita oli lähemmäs 30. Eetu oli todella rauhallinen koko ajan ja pappikin ihastui poikaan. :heart:

Tänään on pitänyt pakata ja muuttaa, mutta Eetu on päättänyt toisin. Koko päivän sylissä on pitänyt kantaa ja eikä nukaha, jos yritän nukuttaa. Nyt nukahti ukin syliin ja mä heti ryntäsin koneelle, vaikka pitäs pakata. :ashamed: Noh, kohta menen. :D

Ollaan nyt Eetun isän kanssa yhdessä ja olo on todella onnellinen. :heart: Mun mummi sano ukolle, että oot ihan rakastuneen näkönen ja meistä huokuaa onnen tunnetta koko perheestä. :heart: Tuntuu, että nyt alkaa asiat rullaamaan ja tässä suhteessa mennään päivä kerrallaan eteenpäin. :heart: Paitsi että ukolle on tullu vauvakuume ja mulle kans. :whistle:

Eetu kävi viime viikolla neuvolassa ja hienosti on poika kasvanut. Pituutta oli nyt 52 cm ja painoa tasan 4 kiloa. Äitin oma rakkauspakkaus.

Viipi & Eetu 1kk 2vk ja 2pv
 
Moi kaikille pitkästä aikaa!

Lukemassa ehdin silloin tällöin käydä, mutta kirjoittamiseen ei oikein aika riitä kun ei jaksa alkaa yhdellä kädellä näpytellä vauva sylissä :ashamed: Ja jos poika nukkuu/valvoo jossain muualla kuin äidin sylissä, niin äiti yrittää käyttää ne hetket tehokkaasti johonkin muuhun kuin koneella olemiseen :D

Mutteri Kyllä sä tähän totut :D ...totta puhuen en ole ihan vielä tottunut itsekään :D :snotty:

Hoidossa Julius oli ensimmäisen kerran vähän yli 5vko vanhana mummolassa reilun tunnin :) Ja siellä oli kyllä isukki mukana, mutta kun ei sen leikkauksen takia saanut vielä nostaa vauvaa yms. niin mummi ja täti olivat tukijoukkoina. Ja olivathan nuo joutuneet vaipan vaihtamaan, maitoa ei tarvinnut pullosta kokeilla vieläkään :D

Mies osallistuu kiitettävästi vauvan hoitoon :heart: Tuo leikkaus tosin vähän jarrutti, kun ei pystynyt/saanut samalla tavalla hoitaa. Eilen palasi töihin, eli ymmärrettävästi jää enemmän mun vastuulle, kun päivät ollaan pojun kanssa kahdestaan.

Päätä kannattelee tosi hienosti! Ihanasti katselee kaikkia asioita ja ihmisiä, on todella kiinnostunut tästä maailmasta. Aamuyöllä jutteli jopa harmaalle silityslaudalle, joka oli seinää vasten siinä näköetäisyydellä kun vaihdettiin vaippaa :D :heart:
Myös masullaan ollessaan pää nousee hienosti, eikä vielä kertaakaan ole "tippunut" nenänsä päälle, onneksi.

Shannon taisit kysellä vauvauinnin alkamisesta, jos oikein muistan :headwall: Täällä muistaakseni suositus on, että vauva olisi 3kk ikäinen aloittaessa.
Mies puhui jo odotusaikana, että tahtoisi vauvauintiin pojun kanssa, saas nyt nähdä kunhan aika koittaa, meillä alkaisi lokakuun lopussa.

Harrastuksista Missä te käytte vauvan kanssa, tai onko aikomusta aloittaa jotain? Isommilla paikkakunnilla varmaan ties mitä kaikkea ihanaa, vauvalehdissä silloin tällöin juttuja :) Värikylpyjä jne. jne. ;)
Neuvolassa ym. taidetaan kyllä sanoa, että vauva ei tarvitse muita virikkeitä kuin vanhemmat ja touhut kotona, mutta onhan harrastuksista ainakin mielen virkistystä äidille, kun välillä tapaa muitakin äitejä.
Täällä olis seurakunnan perhekerho, muskari, vauvauinti ja vauvakahvila ainakin... Niin ja sitten neuvolan järkkäämä "mammaryhmä".

Mä oon miettiny että jos muskariin menisi, kun itelle musiikki on tärkeä asia elämässä ja vauvalle muutenkin paljon tulee laulettua. Siinäkin olis aloitus 3kk vanhana, mutta mennään varmaan sitten vasta tammikuussa, sinne kun joutuu maksamaan koko lukukaudesta vaikka aloittaisi lk:n lopussa :eek:
Tuo srk:n perhekerho on ehkä vähän hassu vielä tässä vaiheessa, kun lapsi on niin pieni eikä isompia sisaruksia ole. Mutta äidin kannalta se olis kiva, kun tapaisi silloin tällöin muitakin vanhempia. Ja kunhan nyt katsoo alkaako se neuvolan mammaryhmä pyöriä jotenkin...
Ja tottahan se lienee, ettei vauva TARVITSE mitään "harrastusta", mutta ei varmaankaan esim. muskarista tai uinnista mitään haittaakaan ole.

Tässä kotona ollessa sen huomaa, miten kaipaa välillä aikuisen ihmisen seuraa ja juttukaveria, niin ihana kuin vauvan kanssa onkin olla :heart: :heart:

JoannaHkohan se kyseli kakkavaipan vaihtamisesta yöllä? Meillä vaihdetaan melkeinpä joka syötön yhteydessä. Vauva on edelleen kakannut joka vaippaan yhtä kertaa viime sunnuntaina lukuunottamatta :eek: :D
Meillä toimii tuohon virkistymisen estämiseen se, että vaihdan vaipan hämärässä ja en vie peppua vesipesulle niin kuin normaalisti vaan pyyhin kertakäyttöisillä puhdistuspyyhkeillä. Niin ja yleensä vien vauvan vaipan vaihtoon jo ennen kuin kunnolla edes herää. Meillä kun poju alkaa pitää "minua väsyttää, taistelen vielä heräämistä vastaan, mutta kohta herään" -ähinää ja ärinää ennen "nyt olen hereillä, ota minut syliin" -itkua :LOL: Ja yks vinkki vielä, niin en juttele vauvalle yöllä. Jos hänelle puhuu, hän monesti virkistyy, alkaa jutella takaisin ja hymyillä ja sit saakin odotella unta välillä parikin tuntia.

toistamiseen äidiksi
1. Mtien ootte saaneet tuttia syömään?
Me annettiin sairaalassa tutti ekana yönä vajaan vuorokauden vanhana kun syötön jälkeen teki imuliikkeitä vieläkin muttei huolinut tissiä. Mutta ei tuo nyt mikään tutin suurkuluttaja ole, välillä sitä luputtaa, lähinnä nukkumaan käydessä.

2. Missä vaiheessa ootte aatelleet antaa muutakin kuin maitoa?
Jos rintamaidolla kasvaa tarpeeksi hyvin, niin lähemmäs puolta vuotta varmaankin odotellaan, ennen kuin alan antaa muita makuja. Ainoastaan vettä silloin tällöin oon pikku tilkan antanut.

5. Onko teillä jotain rytmiä jo päivässä?
Kyllä meilläkin nuo ajat vaihtelee, ei niin kellontarkkaa ole, vaikka kuin yrittäisi pitää rytmistä kiinni :)

7. Ai niin onko muilla jo menkat alkaneet synytyksen jälkeen..
Ei ole vielä menkat alkaneet, eikä edes jälkivuoto ihan kokonaan loppunut. Synnytyksestä reilut 6vko.
Viipi Voi miten mukavaa kuulla sinusta, ja ihania uutisia sinulla olikin kertoa :heart: Mietinkin tässä pari päivää sitten, että mitähän teidän tilanteeseen kuuluu :) Voi että, oikeesti ONNEA tosi paljon, hienoa että asiat kääntyivät nyt näin :heart:

Ristiäisvaatteina Juliuksella oli kastemekon jälkeen tummat housut, kauluspaita ja kravatti :) Ja oli suloinen kuin mikä :heart:
Kastesormus oli sormessa, ja pitää tökötti välillä sormea pystyssä ihan kuin olisi esitellyt uutta sormustaan. Mun isä sanoikin, kun pojalle laitettiin kasteessa kultainen risti kaulaan, ja se sormus oli sormessa, että ettepäs korvakoruja vielä laittaneet :LOL:
Kastejuhla meni hienosti, mitä nyt vähän itketti kun jouduttiin herättämään kesken unien ja väsytti.

Oli vaan TODELLA vaikea löytää juhlavaatteita pojalle kokoa 50 tai 56!! :/
Joka paikassa vaan sanottiin, että ei niin pieniä koskaan kysytä niin niitä ei tehdä. Ja yhdessä kaupassa myyjä jopa kirkkain silmin väitti, että koon 50 ja 56 vaatteet ovat keskosten vaatteita, niin siksi niitä ei heille juurikaa tule :eek:
Ja Juliukselle mahtuu vieläkin 50 vaatteet, vaikka paikaa jo yli 5kg, että se niistä keskosista. Muutava vaate ainoastaan on jäänyt vasta pieneksi, ja nekin onneksi lyhythihaisia tai hihattomia bodyja, joita ei enää tarvitsekaan näin viileällä.
Olin ennen vauvan syntymää (silloin kun vielä kuvittelin hänen olevan isokokoinen) ostanut tuon paita-kravatti setin ja se on kokoa 62, eli oli kuin teltta vauvan päällä, mutta kun en mitään pienempää löytänyt, niin kääntelin hihoja ja rullasin leveyttä pois housujen sisään :whistle:

Muuten, millaisia kaste- / nimiäislahjoja teidän vauvat saivat? Vautsi miten hienoja kaiken maailman ihania juttuja nykyisin näköjään on :eek: Kävin kultasepänliikkeessä, niin pisti silmään. Ja Julius sai myös ihania lahjoja, mm. kynttilänjalka, valokuva-albumi jonka kannessa kehys, risti-kaulakoru, kastesormus, traktori-pankki ym.

Neuvolassa käytiin perjantaina, ikää 5vko6pvä ja paino 5090g (2880g), pituus 55,3cm (50cm) ja py 39,8cm (35cm).

Tässä vielä pikku herrasmies kastepäivänä:

http://www.aijaa.com/v.php?i=923525.jpg



Siksakkia & Julius 6vko3pvä :heart:
 
Viipi, hieno nimi pojalla ;) Mukavaa kuulla että teillä menee hyvin.

Kastelahjoista.. Eetu sai autopankin, moottoripyöräpankin, kummilusikan, soittorasian mihin voi laittaa kuvia, valokuva-albumin, sit sellasen muistojen laatikon mihin voi kerätä kaikenlaista tavaraa muistoksi ja antaa sitten isompana..

Meillä on taas jäänyt hirveesti vaatteita pieneks.. Eetu käyttää jo 68cm bodyja, muutama reilumpi 60-62 cm käytössä. Housuissa menee vielä 60cm mut jos housuissa on resori vyötäröllä niin 60cm jo puristaa. Esim. ne äitiyspakkauksen puolipotkarit on jo liian pienet.

Miarus, on vähän helpottanut meillä masukivut. Välillä huonoja päiviä, välillä parempia. Nyt on Eetu parina yönä nukkunut jopa 5 tuntia putkeen.. Vähän luksusta :) Äitikin paljon virkeempi kun saa nukuttua.
 
Laitoin profiiliin uuden kuvan Eetusta.. on tosin jo vanha kuva.. taitaa olla kuvassa 5vko ikäinen. Mut en löytänyt koneelta tuoreempaa semmosta missä näkyis hyvin noin pienenä kuvana.

Lotta ja Eetu huomenna 8vko
 

Yhteistyössä