Heips kaikki Helsinkiläiset/eteläsuomalaiset! Muutosta,töistä, lastenhoitopaikoista asiaa...

Nyt (ehkä) tarjoutuisi mahdollisuus muuttaa Helsinkiin tai sen lähialueelle ja haluaisinkin infoa miten kaikki käytännössä siellä toimii. Aloitetaan asunnosta. Ensiksi olisi löydettävä vuokra-asunto hyvältä alueelta, mukava jos olisi turvallinen lapsiperheestä kun on kuitenkin kyse. Onko kiven alla vai saako helpostikin? esim. 3-4 h max. vuokra 1200e paikkeilla.

Toiseksi suurin juttu olisi hoitopaikan etsiminen. Kuulemma vaikea löytää?? 4,5v. ja kohta 1v.lapset. Olisiko pph paras, että saisivat olla yhdessä? Olen ollut kotona lasten kanssa, koskaan eivät ole olleet hoidossa. Miten luotatte vieraaseen hoitoon? Eteläsuomessa kun on ollut "kauhutarinoita" useempikin päiväkodeista. Tiedän, että helposti pohjoissuomalainen saa sellaisen käsityksen, eli haluan kuulla myös niitä hyviä kertomuksia!! :)

Kuinka sitten yleensä sopeutuu Hki:ssa elämiseen. Tietysti on ihmisestä kiinni mutta onko mahdollisuuksia "päästä sisään" vai joutuuko elämään ns. ulkopuolisena. Kärjistän aika paljon, mutta haluaisin saada käsityksen asioista, jotta voisimme tehdä päätöksen myös tiedon pohjalta eikä mutu pohjalta.


kiitos etukäteen jos jaksat kommentoida!
 
"mörkö"
No päivähoito-osioon kommentoin ainakin. Meillä on yksi lapsi päiväkodissa muutamana päivänä viikossa ja erittäin mukava päiväkoti on kyseessä.

En osaa oikein kommentoida noihin vuokra-asuntoihin. Jos asuisin vuokralla, niin tod näk vuokraisin mieluummin yksityiseltä kuin kaupungilta.

Ja uskoisin, että lapsien kanssa/niiden kautta on hyvinkin helppo päästä "sisälle".
 
"vieras"
Päivähoidon kanssa sellanen ohje, että hae paikkaa heti kun tiedät minne muutatte, tai jopa ennen.

Vuokrista en tiedä, mutta ihmisistä voin sanoa, että ihan tavallista porukkaa täällä asuu. Mun mielestä jopa ystävällisempää kuin sisäänlämpeävillä pikkupaikkakunnilla. Ja kannattaa muistaa, että varmaan puolet pääkaupunkiseudun asukkaista on muuttaneet tänne n. 30 vuoden sisällä. Et varmasti jää ulkopuolelle.
 
"nuuskamuikkunen"
Mä oon ainaski tosi kivassa helsingin kaupungin päiväkodissa töissä lastenhoitajana :)
Tiedän myös henkilökohtaisesti muitakin tosi kivoja päiväkoteja Helsingistä, joista ei ole vamasti kauhutarinoita kerrottavana.. Uskon että yksittäistapauksia ovat nuo kauhutarinat. Onhan noista hoitopaikoista alueittain todella kova pula, mutta subjektiivinen päivähoito-oikeus. Toki valinnan varaa ei välttämättä hirveesti ole. Mutta saatuaan pk paikan alkuun edes jostain, niin sitten voi anoa siirtoa.

Itse asun vuokralla, ja oon kyllä sitä mieltä että kaupungin vuokra-asunto on ainaski edullisempi kuin yksityiseltä! Mun kokemuksen mukaan yksityisellä on paljon kovemmat vuokrat.

Piireistä en tajua, että mitä oikein tarkoitat..
 
mamma hki
Täällä on paljon hyvää tietoa: http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/Palvelut/Asuminen+ja+ymp_rist_

Ja aivan varmasti pääset "sisälle" :)
Täällä ideana on juuri se, että kaikki kuuluu joukkoon eikä kyräillä naapuria :) Tervetuloa!
 
tässä jotain ajatuksia
Aloitetaan asunnosta. Ensiksi olisi löydettävä vuokra-asunto hyvältä alueelta, mukava jos olisi turvallinen lapsiperheestä kun on kuitenkin kyse. Onko kiven alla vai saako helpostikin? esim. 3-4 h max. vuokra 1200e paikkeilla.

Toiseksi suurin juttu olisi hoitopaikan etsiminen. Kuulemma vaikea löytää?? 4,5v. ja kohta 1v.lapset. Olisiko pph paras, että saisivat olla yhdessä? Olen ollut kotona lasten kanssa, koskaan eivät ole olleet hoidossa. Miten luotatte vieraaseen hoitoon?Kuinka sitten yleensä sopeutuu Hki:ssa elämiseen. Tietysti on ihmisestä kiinni mutta onko mahdollisuuksia "päästä sisään" vai joutuuko elämään ns. ulkopuolisena.


kiitos etukäteen jos jaksat kommentoida!
Asuntoa etsiessä kannattaa huomioida kulkuyhteydet työpaikalle. Katso esim. reittiopasta, Reittiopas. Vuokra-asuntoa voi olla vaikea saada kaupungilta ja yksityisiä voit katsoa osoitteesta www.oikotie.fi ja sieltä vuokra-asunnot. Kun teet hakuja noilla sun ehdoilla, niin näet, mistä asunnon saisi.

Hoitopaikkaa kannattaa hakea heti kun voi eli tietää, missä asuu. Ja kuten muuallakin, syksyllä on helpointa saada paikka sieltä mistä haluaa. Siis ettei tarvitse kuljettaa kilometrikaupalla ruuhkassa lapsia hoitoon.

Tuo sisälle pääseminen on aika lailla itsestä kiinni :)
 
"vieras"
Helsingistä saa yksityisiltä markkinoilta ehkä kaksion tuolla 1200 eurolla hyvältä alueelta. Kannattaa ehkä katsella myös Espoon ja Vantaan tarjontaa. Vuokrakämppää kannattaa katsoa oikotieltä.
 
kainuulainen
Me muutettiin tänne aikoinaan työnperässä ja lapsetkin saatiin täällä.
Ensin asuttiin Espoossa, mikä on mielestäni kalliimpi mutta viihtyisämpi. Sitten muutettiin Vantaalle, missä en viihdy niin hyvin, mutta asuminen hiukan halvempaa.

Lapset on kivassa päiväkodissa ja elämä muutenkin ihan mukavaa täällä. Töitä saa helposti ja kulkuyhteydet hyvät. Ihmisiä on ympäri Suomea joten meilläkään työpaikalla ei ole, kun murto-osa alkuperäisiä Helsinkiläisiä. Muut olemme tulleet kuka mistäkin päin :) Ainakin itse olen tykännyt asua täällä, ystäviä olen saanut paljon (varsinkin lasten kautta, mutta myös muualtakin). Vuokrat ovat kalliit, työkaverini asuu Oulunkylässä neliössä ja maksavat siitä vuokraa 1200e.

Itse asutaan kolmiossa Vantaalla, vuokra 900e. Kaupungilla halvempia asuntoja.

Tervetuloa jos tänne suuntaan eksytte! :)
 

Yhteistyössä