Heittäydyin sitten opiskelijaksi -jälleen. Onkohan mulla päässä vikaa?

Hmmm.. aloitin sitten nuo pedagogiset ja kahden opetettavan aineen opinnot. Noista aineiden opinnoista ei juurikaan enää puutu, mutta parikymmentä pistettä niistä saa vielä tehdä. Eli voin sitten opettaa toisella asteella kahta ainetta. Pääaineeni maisterintutkinnossa sisältää jo suurimman osan toisesta ja reilu puolet tein sivuaineena toisesta aineesta. Jännä, kun valmistuttuani maisteriksi vannoin, että ikinä en enää opiskele, 20 vuotta yhteensä koulunpenkillä riittää. Ja kuinkas kävikään?:whistle:

No, onneksi voin opiskella työn ohella, en mä enää mitään tukia saisikaan. Hyvä niin. Olen varmaan hullu. Mutta palkkaus on ihan varteenotettava ja ennen kaikkea lomat.
 
trebarn
Mulla on alla aiempi tutkinto, ja nyt kesällä sain paperit ulos oikiksesta. Kukaan ei kyllä saa mua takaisin opiskelijaksi, vaikka proffa mulle tohtoriopintoja yrittikin kaupata. Mä tykkään tehdä ruohonjuuritason töitä.

Joo, tiedän, never say never. :D
 
Mulla on alla aiempi tutkinto, ja nyt kesällä sain paperit ulos oikiksesta. Kukaan ei kyllä saa mua takaisin opiskelijaksi, vaikka proffa mulle tohtoriopintoja yrittikin kaupata. Mä tykkään tehdä ruohonjuuritason töitä.

Joo, tiedän, never say never. :D
Toi on kauheaa tuo jatko-opintoihin painostaminen:D Tein itsekin artikkeligradun, ja siitäkös sitten innostuivat laitoksella. Hyvin harva meidän laitoksella tekee artikkeligradua, ja se kuka sen valitsee, tähtää yleensä jatko-opintoihin, koska sehän käy yhdeksi artikkeliksi väikkäriin. Mutta kiitos ei, teen mieluummin töitä kun tappelen yliopistolla apurahoista.
 
"Yh-äiti"
Mä haluaisin opiskella yliopistossa, mutta pitkä matka oppilaitokseen on se mihin homma tyssää. :( Pitää tyytyä avoimen tarjontaan ja jättää haaveet tutkinnosta. Muutto ei ole vaihtoehto.
 
[QUOTE="Yh-äiti";29105356]Mä haluaisin opiskella yliopistossa, mutta pitkä matka oppilaitokseen on se mihin homma tyssää. :( Pitää tyytyä avoimen tarjontaan ja jättää haaveet tutkinnosta. Muutto ei ole vaihtoehto.[/QUOTE]

No ei varmaan tyssää välimatkoihin. Ekana vuonna (siis tutkinto-opiskelijana) teet perusopinnot, joissa vaaditaan jonkinasteista läsnäoloa tiedekunnasta ja pääaineesta riippuen. Meillä moni sopi asioista ja kävi miten sattuu -nimenomaan juuri lastenhoidollisista syistä. Seuraavana vuonna alkaa aineopinnot ja sitten melkein itsenäistä kandityön tekoa, yleisinä tenttipäivinä paikalle (kerran kuussa) ja monet asiat voi hoitaa suoraan proffalle meilin kautta. Itse en jaksanut /ehtinyt istua kaikilla luennoilla ja siksi otinkin usein suoraan proffaan yhteyttä: miten voin suorittaa tämän kurssin? Ja aoina onnistui: piti kirjoittaa essee (kotona), tehdä kirjatentti (itse valitsemanaan ajankohtana sähköisenä tenttinä) tai laitoksen yleisenä tenttipäivänä (järjestetään omalla laitoksella) jotka ilmoitetaan aina lukuvuoden alussa. Niit on kerran kuussa, ja jos suunnittelet opintosi hyvin, pystyt varmaan järkkäämään yhdeksi päiväksi kuussa sen lastenhoidon? Lisäksi saat nollapäätöksen päivähoitomaksuista, jos viet lapsesi vaikka kolmeksi tunniksi opintojen takia päiväkotiin.

Kahtena viimeisenä opiskeluvuonna en käynyt koululla kuin muutaman kerran. Graduohjaajan kanssa oltiin muuten yhteydessä, meilitse ja puhelimitse. Ainoa asia, joka vaati läsnäoloa oli se kolmen kuukauden oman alan harjoittelujakso, mutta senkin ajoittui vasta viimeiseen opintovuoteen. Silloin lapsesi ovat jo vanhempia.

Eli jos opiskella haluat, niin hae sisään. Missään muussa oppilaitoksessa et pysty niin hyvin vaikuttamaan omiin aikatauluihisi. Ja avoin yliopisto maksaa, mitä järkeä siinä on? Et kuitenkaan saa tutkintoa sieltä, ja sellaisen saat varsinaisen yliopiston puolelta ilmaiseksi. meillä kävi laitoksella monia tutkinto-opiskelijoita, jotka kulkivat Seinäjoelta, Jyväskylästä, Helsingistä jne. Ja mitään ei jäänyt heiltä suorittamatta siksi, että eivät olleet paikalla. Ota selvää ja lähde rohkeasti opiskelemaan.

Avoimen opinnot luulisi olevan vieläkin vaikeammat yh:lle, koska ne ovat ilta-aikaan ja yllättävän monessa on läsnäolopakko.
 

Yhteistyössä