***Helmet 2008*** viikko 40

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja minni80:
IEVA:minkä kokosina palasina kurkkua annat?tahtois uskaltaa myös antaa
Leikkasin kurkusta semmoisen aika pitkän pätkän, oisko 10cm, ja pistin halki keskeltä. Sitä kurkunpuolikasta H sitten järsii innoissaan kahdella hampaallaan. :heart: Siitä saa ihan palasiakin, muttei niin isoja, että olis vielä tarvinnu kakoa. Kyttään tietysti haukkana vieressä.
kiitti, täytyy itekki aamulla vissiin rohjeta kokeilla:)
 
Heippa :)

Onnea Hattaralle ja muille päivän sankareille :flower: :hug:

Voi, olispa tosiaan ollut ihana tuo Natusan-tarjous, mä oon myös hinkunut sitä Tuutu-huopaa sieltä Semper keräyksestä (tosin saisin kyllä kerätä niitä merkkejä lopun ikääni..). Mutta Ieva, siellä sun liki olevassa Finlaysonin myymälässä oli ainakin tossa kesemmällä sitä Tuutu-huopaa -50%. En tiedä, onko edelleen :)

Meillä syödään riisikakkumuroja, kurkkua ja omppua. Näyttää olevan kaikista parasta, kun saa itse nakertaa :heart:

Kht-laput hain tänään kotia täytettäväksi. Mä niin inhoan noita virallisia lomakkeita :x

8kk-ruokia ei olla vielä maisteltu, pitäis kohta varmaan aloittaa sekin.. Meidän vauva on jo niin iso..

Ja meillä on kuurassa, jos on kylymä :D
 
Iltaa!

Mä en oo ajatellu luopua tutista vielä aikoihin. Luin kyllä jostain, että 10 kk iässä olis helppo luopua, kun imemisen tarve vähenee. No saa nähdä. Esikoinen vei tuttinsa serkkuvaaville vähän vajaa 2-vuotiaana. Ehkä me sitte neidin kanssa joskus lähetetään tutit Pikku Kakkosen tuttiputkeen. Esikoinen oli ihan innoissaan, kun löysi veneestä pari vuotta sitte vanhan tuttinsa. Oli heti, että pitää lähettää tuttiputkeen. No äiskä lupas lähettää ja taitaa tutti lojua vieläkin mun työhuoneessa duunissa. :D

Meillä syötiin tänään ekaa kertaa Tutteliin mikrossa keitettyä kauramannapuuroa. Hyvin uppos, vaikka otin tietty liian pienen kipon ja ylihän toi kiehus. :whistle: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Meillä on myös merkkejä eroahdistuksesta... Tai onko sama asia, kun on ihan hirveästi mun perään? Jos esim. on isin sylissä ja mä tuun huoneeseen, niin hirmu itku ja kädet ojentuu, et haluaa äidin syliin. Tai jos leikkii huoneen toisessa päässä ja mä meen yhtäkkiä pois näkyvistä jne.
Sama homma täälläkin. Tänään olin joogassa ja isä hoiti typykkää. Kaikki oli mennyt oikein kivasti, mutta kun tuun kotiin, niin hirvee huuto ja itku ja kädet ojentuneena syliin tulossa. Onneksi kuitenkin viihtyy isänsä kanssa, niin saa aina välillä omaa aikaa :)

 
Onnittelut Ievan tytölle 8 kuukauden täyttymisestä :flower:

Kiitokset vielä Nipsulille myslivinkistä. Löysin vain Piltin rukiisen hedelmämyslin, mutta se ainakin maistui todella hyvin kun tänään kokeilin (kun ei omat keitokset kelvanneet).

Kotihoidon tukea varten olen odotellut papereiden saapumista, mutta tulipa onneksi keskusteluiden innoittamana tarkistettua kuntalisän tilanne. No, emme sitä saa kun poika on osan viikkoa päiväkodissa. Eli eipä tarvitse sen varaan laskea mitään.

Juuri eilen mietin mielessäni, että enpä taida lähteä tuttia ottamaan pois vielä vähään aikaan. Päiväunille meno kun sujuu niin ihanasti, kun vain lykkää tutin suuhun. Ja on se yölläkin helppo keino saada uni jatkumaan. Odotan ainakin, että yöt menisivät ilman heräilyitä. Pojallakin se meni sinne lähelle kahta vuotta ja hyvin onnistui silloin, joten samaa voisi yrittää taas. Tuntuu kyllä että tyttö olisi hieman enemmän tutin perään. Tai ehkä sitä tulee annettua helpommin. Pojalla kun ei koskaan ollut tuttia muuten kuin nukkumaan mennessä, mutta nyt tulee joskus iltaisin annettua tytölle tutti, jos on kitinää. Mies antaa sen vielä helpommin.

Meillä on jokinlaista eroahdistusta havaittavissa. Mutta jos sanoo etukäteen että menee toiseen huoneeseen käymään ja ehkä vielä pitää hieman meteliä, niin sitten ei tule (välttämättä) itkua. Miehen sylistä saattaa kyllä myös katsella ja huudella äidin perään.

Meillä on kokeiltu joitain 8kk ruokia, ja ainakin spagetti&jauhelihakastike maistui. Sitä kun hieman sekoitti itsetehtyyn soseeseen, niin sekin meni paljon paremmin. :flower:
 
Siis vaikuttaako kuntalisään se, että vanhempi lapsi on päivähoidossa? On nää kyllä sekavia - ja vielä sekavammaks menee, kun kuntalisän säädökset ja kriteerit tuntuu vaihtelevan kunnittain. Joissain kunnissa kuntalisän saa vissiin, jos on oikeutettu Kelan ansiosidonnaiseen hoitolisään. :/
 
Mä tässä ihmettelin että 8 kk ruokia... No, vähä tarkemmin kun aloin miettimään...johan sitä meilläkin vois noita kokeilla... :LOL:

*nyt oon tehny nää lämminruokasoseet itse lihalla ja ilman...mut voishan noita 8kk kokeilla ensin kaupanversioina joitakin, niin sitte itsekin tietäis mistä kannattaa itse alkaa tekemään uutta tarjottavaa...
 
Meillä annetaan pääasiassa itsetehtyjä liharuokia, niin että en oo harkinnukaan 8 kk ruokia. Muutenkin noi itetehdyt on ainakin mulla paljon karkeampia koostumukseltaan kuin 6 kk valmissoseet - nehän on sellaista tasaista liisteriä. Mutta kyllä meilläkin niitä reissussa tarjotaan. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Iltaa!

Mä en oo ajatellu luopua tutista vielä aikoihin. Luin kyllä jostain, että 10 kk iässä olis helppo luopua, kun imemisen tarve vähenee. No saa nähdä.
Mä olen myös lukenut tuon saman, muistaakseni Kaksplussasta. Siinä itse asiassa taidettiin suositella, että 10kk iässä olisi hyvä alkaa vähitellen luopumaan tutista, hampaiden ja korvien kannalta nimittäin. No, me ollaan ajateltu, että joskohan sitä aloittelisi tuon vieroittamisen tuossa 10kk iässä. :/ Tai sitten ei. :p

 
Meillä ei saa kuntalisää, jos isompi lapsi hoidossa. Ja muutenkin erinäisiä säädöksiä kuka saa klisää ja kuka ei, siksi pitää erikseen hakea.

8kk ruokia maistettiin kerran ja tuo sihtikurkku meinasi tulehtua vaikka olin muussannutkin sen B)
 
Kertokaas tyhmälle, missä vaiheessa vois alkaa totuttaa tohon tavismaitoon. Mietin tätä, kun Tutteliin tota mannapuuroa keitin. Voisko jo 10 kk vanhalle keittää tavismaitoon vai sitte vasta vuoden vanhana? :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
8kk ruokia maistettiin kerran ja tuo sihtikurkku meinasi tulehtua vaikka olin muussannutkin sen B)
Jooo...meillä vähä sama. Jos puuro liian paksuu pikkumies alkaa yökkäilemään...joten äippä kaataa korviketta lisää puuroon ja johan taas juoksee kurkusta alas... =)

Sama juttu soseissa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Iltaa!

Mä en oo ajatellu luopua tutista vielä aikoihin. Luin kyllä jostain, että 10 kk iässä olis helppo luopua, kun imemisen tarve vähenee. No saa nähdä.
Mä olen myös lukenut tuon saman, muistaakseni Kaksplussasta. Siinä itse asiassa taidettiin suositella, että 10kk iässä olisi hyvä alkaa vähitellen luopumaan tutista, hampaiden ja korvien kannalta nimittäin. No, me ollaan ajateltu, että joskohan sitä aloittelisi tuon vieroittamisen tuossa 10kk iässä. :/ Tai sitten ei. :p
Tosta mun viestistä vois muuten saada sen kuvan, että mä sitä tuttia täällä mutustelen - ja mä oon siitä luopumassa. Ymmärtänette, että neidin vierotusta tarkoitan. :D

 
Hyvä juttu metu että mysli kelpas :wave:

Ai niin, meillä tykätään kans siittä kanaa coucocussista ja samotene semperin punakampela ja pottu on hyvää. Itte teen kans ruuat aika pitkälti mutta silloin tällöin oon noita syrjähyppyjä tehny :LOL: .

Ja tuttia syödään varmaan vielä jonkin aikaa, ja vielä kun ei osaa sitä haluta niin oikeestaan syö sitä nukkumaan mennessä ja äärimmäisessä hädässä, unissaan sitä kyllä sitten mussutaakin, ei sylkäse pois |O :wave:
 
Muori: Mä olen jostain lukenut, että 10kk iässä olisi noin niinkun normaalisti suositeltavaa alkaa totuttelemaan tavalliseen lehmänmaitoon. Jos elimistö kestää, niin voipihan sitä aloittaa jo aiemminkin, kuten muidenkin sapuskojen kokeilun. Kaiketi tuossa maidossakin on se allergiariski ja elimistön tottumattomuus se, miksi sitä ei sen aiemmin suositella. :/ Joillain tulee helposti oireita ihan mistä tahansa ja joillain ei sitten mistään. Olishan se ihanaa, jos ei tarvitsisi niin pilkun päälle kaikkea miettiä. :/
 

Yhteistyössä