Helmikuun 2012 pienokaiset!

Moi!

Minä nyt aloitan tänne uuden keskustelun meille, helmikuussa 2012 vaavinsa saaneille. :)

En osaa (ja juuri tällä hetkellä en yksinkertaisesti jaksa paneutua/opetella, anteeksi!) tehdä tuollaista hienoa aloitusta missä näkyisi kaikki vauvansa saaneet + vauvan mitat yms. Ajattelin että riittäisikö ihan tällainen pentti-perus keskusteluketju...? :) Jos joku osaa tehdä tuon aloituksen missä näkyisi kaikki mammojen ja vauvojen tiedot, niin saapi tehdä ihan vapaasti. :eek:)

Mutta...minä nyt vaikka tähän hieman kuulumisia kirjoittelen...

Meillä siis pieni herra ensi viikolla, tarkemmin ottaen tiistaina, jo yhden kuukauden! :heart: Pienimmät (ne 50cm) vaatteet on jo pesty ja laitettu äitiyspakkauslaatikkoon odottelemaan seuraavaa (?) tulokasta (nyyh!). :) Arki on sujunut todella hyvin, mitä nyt imetys vielä hieman suihkutissisyyteni (!!!) takia takkuaa, mutta siihenkin lueskelin tuolta tukilistoilta yms. apuja niin jospa tämä nyt tästä. Alun pullottelu-rumba on kuitenkin jo takanapäin ja tissiravinnolla mennään ja siitä olen kyllä onnellinen että se nyt vihdoin ja viimein kuitenkin edes onnistuu (=vauva osaa imeä jne.). :)

riikkunen taisit kysellä kantoliinan käytöstä.. Meillä sellainen on mutta en/ei olla ehditty vielä opettelemaan niitä sidontoja. Kovasti on tarkoitus ottaa liina käyttöön kun tuo "sylikiipijä" tykkää niin iholla/lähellä olla ja siitä silmiin tuijotella. =)

Ensi viikolla on maanantaina ensimmäinen neuvola. Minusta pikku-ukko on kyllä hyvin jo kasvanut ja posket pyöristyneet, saa nähdä paljonko neuvolan vaaka näyttää... :D

Kuinka pitkiä pätkiä teillä vauvat nukkuu? Meillä tuntuu että kunnon (esim. 2-3 tunnin) unet on tosi harvassa... Luultavasti se on tuon suihkutissien syytä kun sen takia tuon ukkelin mahaan on mennyt paljon ilmaakin ja ne pierut/röyhtäykset valvottaa aika useasti, yölläkin. :/ Ulkona, esim. vaunulenkillä, tuo toukka tykkää nukkua ja nukkuukin hyvin. Jospa ne nuo yöunetkin alkais edes hieman pidentymään noista 1,5h unipätkistä..puuh. :D

Käyttekö muut muuten vauvan kanssa paljon vaunuilemassa ulkosalla?Me ollaan ihan säännöllisesti joka päivä vaunuiltu(/ulkona nukutettu parvekkeella), tarpeeksi vaan lämmintä päälle. :) Hieman aluksi epäilytti tuo talvikelin aiheuttaman vaunujen tärinä (meillä vaunuissa pienet, kovat pyörät edessä!) että miltä se herrasta tuntuu ja taisinpa jo miettiä jotain aivovaurionkin vaaraa... :LOL: Mutta tuskinpa sellaista on olemassa... Kaikkea sitä hormoonihuuruissaan ajattelee. ;)

Nyt ukkeli nukahti joten iltapalaa tälle mammalle ja äkkiä! :) Teretulemast tänne vaan kirjoittelemaan muutkin helmikuisten mammat! :heart:

- Lilu & "L", kohta 1 kk - :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Tapsuliini
Heipä hei!!Minäkin siirryin tänne kirjoittamaan!!Meillä kanssa neiti kasvaa kovaa vauhtia!!Hän on nyt jo iso tyttö!!Painoa hänellä on 4190g ja pituutta 54cm(syntymäpaino 3230g ja pituutta 49cm)!!Tääl ollaan ihan täysin pulloruokinnassa!! :( Mulla ei maito sitten riittänytkään!!Välillä oon yrittänyt tarjolta hänelle rintaa,mutta hän vaan kääntää päänsä pois!! :-/ Meidän neiti herää ihan säännöllisesti n.3 tunnin välein.Nyt kun hänellä on vähän vatsavaivoja niin ne välit voi olla jopa vain 2-2 1/2 tuntia!!Muuten tääl voidaan oikein hyvin!! :)

miita1969 & Tilda-neiti.
 
Jospa nyt olis aikaa kirjoitella jotain...

Kaikki aika menee pienen miehen hoitoon. Tuntuu ettei poika juurikaan nuku ja hereillä ollessa haluaa olla lähinnä sylissä. Ja hän syö jatkuvasti! oikea tissitakiainen... :O Poika on kasvanut valtavasti, vaatteissa menee nyt lähinnä 60-62cm, 56cm housut kyllä vielä menee...

Kantoliina on vielä hankintalistalla, mutta tulee varmasti meillä tarpeeseen jos poika siinä vaan viihtyy. Alkaa kädet jo väsymään jatkuvaan kantamiseen, eikä pysty tekemään mitään...

Poika nukkuu lähinnä 2 tunnin pätkiä. Illalla ja alkuyöstä voi olla lähes 3 tunnin pätkä, kun taas aamuyöstä ja päivisin on helposti vain tunnin pätkiä, joskus vähempikin, jos koitan saada häntä nukkumaan "väkisin"... Usein tulee nälkä ja siksi herää, mutta kyllä se vatsakin vaivaa. Hän syö hirmu vauhdilla ja usein maitoa tuleekin, ainakin alkuun, tosi paljon ja nielee samalla ilmaa. Joten on ilmavaivaa ja röyhtäilyjä jne. Yleensä pitää röyhtäyttää kesken ruokailun vähintään kerran, joskus useammin. Välillä on syömisessä vaikka vartin tauko ja sitten taas jatketaan. Ei kovin äitiystävällistä... :LOL: Viime yönä heräsi aamuyöstä tunnin nukkumisen jälkeen. Ajattelin kokeilla, etten ruoki lainkaan. Sylissä ollessa tuli kunnon röyhy ja pienen ajan päästä laitoin takaisin kehtoonsa ja jäikin sinne sitten nukkumaan. Helpotti mua paljon, kun syömiseen kuluu öisinkin helposti tunti aikaa, nyt pääsi jo 10 min jälkeen takaisin nukkumaan... :)

Vaunuilemaan ei olla kovin paaljon päästy. Mua hirvittää kovat pakkaset noin pienelle ja meillä on tuullut monena päivänä paljon, vaikkei pakkasta olisikaan. Myös ulkona nukkumiset on siksi jääneet vielä kokeilematta. Vaunuilemassa ollaan käyty ehkä 3-4 kertaa ja ulkona ei nukkuttu vielä lainkaan. Vaunujen liikkuessa poika nukkuu hyin, mutta hetken kun on paikallaan herää heti, voi siis olla pieni opettelu ulkona nukkummiseen... Tänään voitaisikin kokeilla, kun plussan puolella eikä juurikaan tuule.

Nyt ei ehdi enempää kirjoitellakkaan... :)

Undine ja pieni mies jo 5 viikkoa! :heart:
 
Jee, saatiinhan se pino tänne :)

Täällä neitokaisella ikää 12 päivää, ja hyvin on mennyt. Alkuviikosta kävi terveydenhoitaja kotona ja paino oli noussut reippaasti (3200g), tavoite oli 3080g. Maitoa mulla riittää, mikä on ihan hyvä, sillä tytöllä on hirmunen ruokahalu. Mullakin vähän tuota suihkutissitaipumusta, joten masuvaivoja on ajoittain, jos ei saa röyhtäämään ruokailun lomassa. Naperolla myös hieman haaveilijan vikaa, nukahtelee rinnalle, eikä meinaa keskittyä millään :) Mutta on vaan niin suloinen yksilö että!!

Kantoliina meilläkin on, mutta ei olla vielä mekään harjoiteltu käyttöä. Pitäis kyllä, vaikuttaa sen verran kätevältä..

Meillä nukutaan edelleen ihan hyvin, 2,5-3 tunnin pätkiä. Yöllä usein on kyllä sellainen pätkä, jolloin tuntuu ettei mikään ole hyvin. Nälkä, ilmaa masussa, vaippa märkä, taas nälkä, kakit vaipassa jne... Mutta useimmiten ihan hyvät pätkät nukkuu, kovasti ääntelee silloin tällöin unissaan, koira on tästä kovin ihmeissään :D
Päivällä saattaa herätä reilun tunninkin välein syömään, mutta tosiaan yleisesti se on tuo parin kolmen tunnin unipätkät.

Itsekin tässä jo alkaa pikkuhiljaa tottua siihen että hei, minä olen äiti!! Hormonihuurut on voimakkaat, eli itku tulee kyllä jumalattoman herkästi, mutta on se vaan ihanaa kun nyytti on vihdoinkin täällä. Vieläkin ihan pökkyrässä siitä miten voimakkaasti voi tuntea tuota pientä ihmisen alkua kohtaan :heart:

~Tapsuliini ja Lilli, 12 vrk.
 
Hyvää yötä vaan kaikille ja jes, ootte muutekin tänne löytäneet! Jes jes, hyvä homma! :)

Minä nyt täällä yökkönä kirjottelen...Isompi ukkeli on työpaikan kekkereissä ja pienempi ukkeli vetelee hirsiä tuolla, kohta heräilee syömään niin valvotaanpas tässä nyt sitten siihen asti...Zzz...-.-

Ihan samalta kuulostaa teidän muittenkin arki kuin täälläkin! :D Juuri nuo syömisvälit, tissitakiaiset, ilmavaivat yms. Jokseenkin helpottavaa kuulla etten ole ainoa joka ei vielä pääse nauttimaan esim. 4-5 tunnin yöunipätkistä... :LOL: En kyllä sitä odottanutkaan noin pienen kanssa, ehkä jonain päivänä.

Hormonit jyllää vielä täälläkin, ei ehkä ihan vahvasti enää kuin alkuvaiheessa (itkin oikeastaan koko ajan; ilosta, onnesta, epävarmuudesta, peloista jne.) mutta silti on itku herkässä. :') Sitä vaan niin toivoo että kaikki menisi tuon nyytin kanssa hyvin ja hän saisi onnellisen ja hyvän elämän!!! :heart:

Täällä jatkuu edelleen tämä varsinainen tissi-show..hohhoijjaa! :p Siis nämä ryntäät on välillä kuin paloletkut, menee hermot kun yrittää tuota raukkaparkaa ruokkia! Lapsi on ihan maidossa (VAIKKA lypsäisinkin aluksi hieman rintaa pehmeämmäksi) kun maitosuihku vaan lentää. Odotan todella että tämä suihkutissi-ensiapu alkaa tehota..Siinä pitää siis monesti imettää vain toisesta rinnasta, sitten vasta esim. 6 tunnin jälkeen siirtyä toiseen rintaan. Voitte uskoa missä "kunnossa" se leporinta on jota ei ole käytetty...On kuin ois kivimuhkuroita siellä sisällä. Mutta, jospa se tästä...Sinnikkäitä ollaan pikku-ukkelin kanssa! :)

Älä miita1969 huoli vaikka olette vain pulloruokinnassa!! :) Kun minulla tämä imetys alussa tökki ja lueskelin netistä paljon imetysasioita niin rupes kyllä ihan ärsyttämään miten imetysmyönteistä tämä meininki nykyään on... :O Eikö se ole pääasia että lapsi saa ruokaa ja kasvaa ja on tyytyväinen?! Meinaa maalaisjärki välillä sumentua näitten asioitten äärellä, tai niin ainakin minusta tuntuu.

Nyt alkaa ähkiminen kuulua, siispä tissi-show alkakoon! :D :heart:

Kauniita unia!

-Lilu-
 
Kiitos Lilu kun jaksoit tehdä tän keskustelun:)

Täälläki on suihkutissit aina alussa, kun vauva alkaa syömään. Sit joutuu poika hotkimaan ja sit aina hieman pitää ruokailun jälkee pulauttaa uloski päin ja mahaa kipristää.

Meillä yöunia häiritsee joka öinen herääminen 4 maissa ja ei meinaa millää nukahtaa uudellee. Valvoo aina ainaki tunnin jollei kaksiki. Muuten yöllä saan syötön jälkee aika nopeasti pienen miehen unille.
 
Heippa!
Ajattelin nyt liittyä mukaan keskusteluun, seurasin viimeset viikot tota odotusketjua, mutta en sitten koskaan "ehtinyt" liittyä keskusteluun.
Meille siis syntyi esikoinen, tyttö 8.2 (rv 38+2) 2198g ja 45cm :)

Imetys meillä tyssäsi oikeestaan heti alkumetreillä, suurin syy uskon siihen olevan lisämaito jota piti tytön pienuuden takia antaa heti alusta alkaen. Tottui sitten niin pulloon, ettei rinnasta imeminen onnistunut kun osittain ensimmäiset 4 viikkoa. :/ maitoa olis kyllä tullut ja tulisi varmaan vieläkin, mutta kun se on niin taistelun takana.

Täällä mennään kans n. 2-3tunnin pätkissä yöt. Ilmavaivat herättää tytön myös usein tiheämminkin, etenkin iltaisin ne vaivaa ja valvottaa vauvaa.

Mutta nyt on mentävä :)
 
riikkunen eipä kestä! :) Harmittaa kun en osannut tuollaista ns. hienoa aloitusta tehdä...Mutta varmaan pääasia että saadaan täällä kokemuksia yms. jaettua ja muksut on suurinpiirtein saman ikäisiä joten ehkä me nyt tällä mennään, heh. :D

Minua on ruennut askaruttamaan tai oikeastaan jo hieman jännittämään nämä allergia-asiat... :O Itse kun olen atoopikko ja allerginenkin ollut vaikka mille... Että missähän iässä vauvoilla ne mahdolliset allergiat näkyy? Onneksi ainakaan vielä ei ole mitään ilmennyt; uloste on normaalia maitolierua ja iho on hyvänä. Kitinää on aina hieman syömisen jälkeen mutta menee pieraisemalla ja röyhtäisemällä ohi! :)

Joko olette vietelleet ristiäisiä? Vai pidättekö nimenantojuhlat?

Haluaisin kuulla teidän muiden mammojen mielipiteitä myös rokotuksista. Meinaatteko mennä ihan rokotusohjelman mukaan?

No tulipas nyt kysymyksiä... :D Kyselyikä vaivaa ilmeisesti, heh! ;)

Palaillaan taas! :flower:
 
Jee, meillä nukuttiin viime yönä kaksi kertaa 4 tunnin pätkät! Olin ihan äimänä kun katsoin kelloa :D
Miten teillä muilla vauva käyttäytyy yöaikaan? Meillä kuuluu kehdosta syönnin jälkeen kauheaa ähinää ja huitomista, ilmeisesti yrittää seurustella. Välillä taukoaa kun torkahtaa, ja sitten taas alkaa. Olen jättänyt huomioimatta nämä ääntelyt, koska ei kuitenkaan selkeästi inise, että joku olisi huonosti. Päivälläkin hereillä ollessaan huitoo kovasti käsillä ja jaloilla, liekö sitten tutustumista omiin raajoihin :)

Aloitin jo aiheesta ketjun tuonne äidit 20-30-puolelle, mutta tuohon imetykseen liittyen, muakin ärsyttää tuo asenne joka tuntuu joka puolella olevan. Jos ei imetä normaalityyliin, se on automaattisesti huono juttu ja lapselle jotenkin haitallista. Itse käytän rintakumia, ja olen saanut siitä kuulla arvostelua taholta jos toiseltakin. Minusta on tärkeintä että vauva saa ruokaa ja kasvaa! Varmasti ekalla neuvolakäynnillä ylihuomenna tulee taas kommenttia siitä miten kumista pitäisi päästä eroon..

Me ei olla vielä päätetty kastetaanko vauva vai ei, meillä ei tuo uskonto ole niin lähellä sydäntä :D Mutta nimi on jo päätetty!

Nyt neitokainen huutelee vaipanvaihtoon, palaillaan! :p
 
Jälleen täällä yökyöpelinä...Pitäs varmaan nukkua kun tuo ukkelikin nukkuu mutta tällä kertaa päivä(ilta)unien avulla jaksaa taas hieman valvoa pidempään ja telsua isomman ukkelin kanssa töllötellä. :)

Täällä on ruennut rytmi olemaan jo hieman sitä että yöaikaan ei tuo pikku-ukkokaan seurustele juurikaan kun minäkään en hänelle puhele (välillä jotain ihan sipitän tms. :) ) ja kun olen imetyksen jäälkeen röyhtäyttänyt (ja mahd. vaihtanu pika pikaa vaipan) laitan takaisin sänkyyn ja sinne hän jääpi ihan hissukseen nukkumaan. Tätä jatkuu siis n. klo 21-06 ja sittenpä se seurustelu ja valvominen alkaakin, kiitos tuon ihanan auringonvalon. :O Hieman jännittää mitä tapahtuu kesemmällä kun yöt on valoisia läpsensä...Taidetaan hankkia pimennysverho ihan suosiolla. Se aamuseurustelu jatkuu n. 2h (tänäänkin n. 6.30-8) ja sittenpä tuo nyytti nukahti mahalleen minun kylkeen kiinni kun se oli jo tuttuun tapaan viereen nostettu. :heart:

Rytmi on siis koko ajan se että max. 2,5h unta ja sitten ruokaillaan ja seurustellaan hieman, sitten taas nukutaan jne.

Tapsuliini mekin käytettiin rintakumia kun ei tuo imetys aluksi meinannut luonnistua... Saattaisin käyttää vieläkin välillä (nännit on TOSI arkana kun on imuote todenteolla löytynyt, auuh!) mutta löysin kaupasta vain kokoa L olevan kumin ja se on tosi iso tuon ukkelin suuhun. :O Muklautti sen ulos vähän väliä ja sitten tuskastui sekä lapsi että äiti. Onko niitä yleensäkään muun kokoisia? Luulin että olis kun siinä kerran luki se koko....?

Meilläkin nimi päätetty kutakuinkin ja ristiäiset pidetään vaikkei kumpikaan kovin uskonnollisia olla. Taitaa olla enemmän perinne meidän perheissä tuo että pidetään ristiäiset joten pidetään sitten mekin...samapa tuo. :)

- Lilu & pikku-ukko, tänään itseasiassa TASAN 1 KK! - :heart:
 
Lilu, mulla oli myös rintakumi käytössä kun imetin. Niitä löytyy kahta kokoa, joista toi L taitaa olla yleisempi. :)
Käytin myös sitä isompaa vaikka vauva oli tosi pieni ja musta myös tuntui ettei koko kumi mahdu edes tytön suuhun, mutta kätilöt oli ainakin sitä mieltä että se pienempi oli huonompi vaihtoehto. Sitäkin siis kokeiltiin.
 
Glam, okei... :) Me kyllä se rintakumin käyttö lopetettiin kun tuo ukkeli vaan irvisteli, ja tuntui oikeasti ettei se edes saanut imettyä siitä mitään kun se oli niin monsteri-kokoinen pieneen suuhun! :O

Läträän näitä tissejä/nännejä rasvalla/lampaanrasvalla, lanoliinilla..tai jotain sinnepäin. :) Auttaa ensihätään ja rohtuneisuuteen! Pitäs ehkä kokeilla niitä kaalinlehtiäkin, kuulemma kun haarukalla pistelee ja sitten laittaa tissiä vasten niin helpottas maidonnousun aiheuttamaan kuumotukseen yms....? :)

Huoh, milloinkahan tämä maitoralli tasoittuu...KOKEMUKSIA? :D
 
Heipä hei!Täällä herätään melko tasaan kolmen tunnin ajan!!Meidän neidillä vaivaa ilmavaivat lähinnä myöhään illalla ja yöllä...jotain pintä myös päiväsaikaan!Me mennään ihan sen rokotusohjelman mukaan!Niin me tehtiin myös pojan kohdalla!!Ristiäisiä pidetään Maaliskuun 31 pvä. mutta me ei pidä niitä kirkossa!!Mitä nimiä täällä helmikuisissa löytyy??Meidän neidin nimeksi tulee Tilda Valentina Elize!!Meidän muut lapset ovat Heidi,Erica ja Walter!!Jaaha,neiti heräsi taas,joten pakko mennä!!

Miita1969 ja Tilda-neiti.
 
Moikkelis!!

Kiva, et tää ketju perustettiin. Tuli melkein ikävä, kun tuo odotusketju on ollut melko pitkään jo osa jokapäiväistä elämää, vaikka oonki tuolla fb:n puolella notkunu viime aikoina enemmän. Meidän poitsu on jo 5 vkoa vanha ja kasvaa vinhaa tahtia. Huomenna ois neuvola/lääkäri, mut kotivaaka näytti, että viidessä viikossa ois tullu noin kilo massaa pojalle:) Meillä ollaan oltu ruoka-aikoina kotona.... Tissimaidolla mennään. Äsken huomasin, et kaula oli poitsulla melkein auki. Puklit ja maito oli ilmeisesti jääneet kaulamakkaroihin asumaan ja tehneet ihottumaa. Onkin putsattava ja rasvattava tarkemmin.

Yöllä poika herää syömään yleensä 2,5:n tunnin välein, mut onneksi nukahtaa heti syötön jälkeen. Yleensä yks pitempi unijakso kuiteski on. Yleensä se on vaan alkuyöstä, kun äiti toivois olevan loppuyöstä/aamusta. Poika ei juurikaan itkeskele masuvaivoja tai mitään eli ollaan miehen kanssa päästy tosi helpolla (koputtaa puuta). Pientä jokelluksen tynkääkin meillä jo harrastetaan ääneen nauramisen kera. Joka päivä lisääntyy pikkuhiljaa. Meilläkin ollaan jo laitettu ekat 50 senttiset vaatteet pois käytöstä. Kylläpä aika menee nopeesti. Kun mä olen tämmönen tunteellinen ihminen, niin mulla on synnytystäkin jo ikävä.....Jälkivuotokin on jo historiaa.

T:Kääk ja minimurmeli 5 vkoa (ristiäiset on 24.3.)
 
Meilläkin ristiäiset 31.3. :) Ja kiva kun porukkaa alkaa löytämään tänne, tosi kiva on käydä juttuja lueskelemassa!

Ihana on tuo teidän neidin nimi miita1969!! :) Erikoinen ja kaunis! Me vielä käydään hieman "vääntöä" poitsun nimestä... Kerron sitten kun ollaan saatu se päätettyä, viimeistään toki sitten ristiäisten jälkeen! :D

Täälläkin tuntuu olevan nämä pidemmät unijaksot tässä alkuyöstä...Nytkin vetelee tuossa kopassaan jo neljättä tuntia! :O :) Ollaan tosin tänään ulkoiltu (vaunulenkkeilty) kaksi kertaa ja matkustettu tänne lähipitäjään mummoloihin, joten saattaa reissaaminenkin ja "uudet" ympyrät taas väsyttää miestä.

Mulla vaan tämä tissiralli jatkuu... Nyt on nänneihin hyökänny kutiavat ihottumat ja jos ei rupee kortisonilla yms. tasottumaan niin lääkäriin on lähdettävä. Hieman kipeetä tekee jo imettäminenkin... :(

Nyt se ukkeli jo herääkin, palataan taas! :heart:
 
Hellou! Minäkin tänne tieni löysin :D

Ihana ilma ollut koko päivän, joten kärryttelimme vaavin ja 4v:n kanssa piiitkän lenkin :)
Aika liukasta vaan on paikoitellen..

Kamala kun on ongelmaa löytää vaaville kummit..
Nimi on keksitty (ei vielä lukkoon lyöty kuitenkaan), ja kastejuhlaa vietetään aprillipäivänä :)

Pienen kanssa menee mukavasti, tyttö on tyytyväinen ja rauhallinen tapaus, niinkuin sisarensakkin olivat vauvoina :heart:

Minullakin jo "ikävä" synnytystä ja sitä ihanaakamalaa raskausaikaa..

Ihanaa tiistaita kaikille!
Kirjoittelen ja luen enemmän myöhemmin!

-suffeli ja pikkutyttö 3,5vkoa.
 
Teretulemast Abrakadabra ja Suffeli-81! :) Kiva kun tulitte tekin tänne kirjoittelemaan! :flower:

Täällä jatkuu arki ihan suht normaaliin malliin! :eek:) Mitä nyt pikku pikku raivarit tuli tänä iltana herralle kun pierukupla ilmeisesti seikkaili jossain masun sopukoissa hieman liian pitkään... :D Mutta onneks noilla ilmakuplilla on taipumusta tulla jossain vaiheessa uloskin joten siitäkin "koitoksesta" selvittiin, heh. ;)

Mulla tissit edelleen hieman reistailee... :/ Ihottumaa puskee esim. hikilenkin jälkeen kun iho on niin rikki imetyksen takia. Maitoa suihkuaa vanhaan malliin mutta me ollaan jo totuttu siihen molemmat, poitsu ja minä. :D Ja osataan myös varautua siihen. Onneksi tarjonta alkaa pikkuhiljaa vastata kysyntää joten eiköhän tämä taas tästä...

Minullakin kieltmättä hieman ikävä jo sitä masukumpua... :attn: :LOL: Vaikka toki mielummin valitsisin tuon ihanan poitsun kun sen vaivoja tuottavan mahan mutta kuitenkin! Tiettyä haikeutta tulee kun niitä kuvia katsoo...

Nyt on pikku mies jo viisi viikkoa ja yhden päivän päälle! :heart: Ja sen kyllä huomaa jo pojan olemuksestakin; valvoo jo pidempiä aikoja ja haluaa olla mukana ihan kaikessa! :) Ja mikään muu paikka ei yleensä kelpaa kuin äidin syli, joten jää kyllä kotihommat tehokkaasti tekemättä..heh. Mutta aivan ihana seurata ja oppia hänestä joka päivä jotain uutta! :) :heart:

Nyt äkkiä saunaan kun ukkeli unten mailla...aika varmasti kun ensimmäinen kauhallinen sihahtaa kiukaalle niin "hälytys" kuuluu täältä olohuoneesta! ;)

- Lilu & pikku L - :eek:)
 
Hellou kaikille helmikuisille! :heart:

Meille syntyi 7.2. toinen poika rv 36+4 ja silti ihan komeilla mitoilla 3400g/49cm. Esikoinen on 3v. Olin odotuspuolella maaliskuisissa, mutta siirryin tänne, koska vauveli tuli ennenaikojaan ja olisi kiva vaihtaa kuulumisia saman ikäisten kanssa. :)

Kovasti jo katsellaan ja ollaan hereillä. Hymyilyäkin tulee. Nukkumisjaksot kestää 1-3 tuntia ja en ole huomannut että selkeää rytmiä olisi vielä.

Vauva nukkuu sekä omassa kopassaan, että mun kainalossa. Viihtyy paremmin kylki kyljessä, enkä jaksa aina väsyneenä nousta nostamaan poiskaan. Periaatteessa haluaisin opettaa omaan sänkyyn, mutta esikoisenkin kanssa ajauduttiin jotenkin vahingossa perhepetiin. Nyt kolmivuotiaana on saanut oman sängyn meidän makkariin ja nukkuu siinä ihan hyvin. Tosin nukutetaan kainaloon ja nostetaan siitä omaan sänkyyn. Joskus ollaan kaikki samassa sängyssä, kun halutaan läheisyyttä.

Tissimaitoa tulee paljon ja luovutin sitä kuukauden sairaalaankin keskosille. Vauva syö hyvin tissistä ja suostuu myös pullolle, niin mies voi auttaa ruokailuissa, esikoisen ajoilta on käsipumppu käytössä. Tuttia ei ole vielä huolinut. Esikoinen oli oikea tuttimaakari ja tämäpäs nyt onkin outoa... Katselin vanhoja vauvakuvia ja tutti oli jo kovasti käytössä tässä vaiheessa.

Rokotusohjelmasta. Hmm. En ole varma. En ole rokotusvastainen, mutta rokotuskriittinen... En ole varma haluanko uusimpia, pneumokokkia ja rotaa. Esikoinen on saanut muut ohjelman mukaiset, paitsi MPR:n puolitoistavuotiaana (tuhkarokko, vihurirokko, sikotauti). Oli korvatulehduskierteessä silloin, enkä halunnut rasittaa elimistöä rokotteella lisää. Nyt kolmivuotisneuvolassa olisin ottanut sen, mutta kun nenä vuoti, niin jätettiin vieläkin se odottelemaan.

Vai oli rintakumin käyttöä arvosteltu! Höh. Kaikkea sitä kanssa jaksetaan... Mulla oli rintakumit satunnaisesti käytössä esikoisen aikaan ja aika pitkäänkin. Nyt otin ne käyttöön alussa, kun rinnanpäät niin matalat ja vauvan vaikea ottaa täyttä pinkeää tissiä pieneen suuhunsa. Nyt tosin olen ollut ilman ja luulen, että ei tarvitse ottaa käyttöön, koska vauva osaa tarrata jo hyvin kiinni. Mutta ei niiden käytössä mitään pahaa ole. Ja sairaalassa oli kahta kokoa, suositeltiin jostain syystä isompaa, vaikka mun mielestä se oli järjetön pieneen suuhun. Tosin mitään ongelmaa ei sitten kyllä vauvalla ollut sen suuhun ottamisella.

Ilmavaivat
itkettää jonkin verran ja pierua pukkaa, mutta ei mun mielestä paljoa. Cuplatonit otin käyttöön melko varhain jo.

Ristiäiset on viikon päästä, kova hulina niiden johdosta juuri nyt! Seurakuntatalolla ollaan ja 50 henkeä kutsuttu. :)

Ja se kummien löytäminen ei ole helppoa nykyään, sillä moni on eronnut kirkosta. Hyvät tyypit saatiin kuitenkin tälle kuten esikoisellekin, pienen etsimisen jälkeen. Kaksi on molemmilla. Emme halunneet mitään "sivukummeja" siihen, siltikään vaikka jos tilanne olisi ollut se, että niitä kirkkoon kuuluneita ehdokkaita olisi ollut enemmän ympärillä.

Ja kova vauvakuume on!
Vauvamasua ja synnytystäkin ikävä, vaikka se rankkaa olikin. :heart:

Soraya ja poikavauva 1kk 2vk 4pv
 
Kovasti aika rientää, enkä ole tänne ehtinyt kirjoitella.
Tervetuloa Soraya!

Eilen oli jonkinasteinen tankkauspäivä pojalla!! Koko illan oli tississä kiinni, varmaan jostain klo 17 lähtien!!! Oli siinä puoliksi unessa äidin kiusaksi, heräsi heti kun koitti saada omaan petiin nukkumaan tai muuten pois tissin luota! Vihdoin joskus klo 23 jälkeen hyytyi ja päästiin nukkumaan... Oli äiti melko väsynyt sinä kohtaa! Ja ilmeiseti poikakin, kun nukkui yöllä 3-3,5 tunnin pätkät ja nyt tässä aamullakin on torkkunut kivasti, pystyin itsekkin nukkumaan johonki klo 11 asti ja nyt on vähän "omaa aikaa". :)
Vatsavaivaa on välillä kovasti, muttei sentään aiheuta suurempaa huutua, hirmuista ähinää vain. Enempi huutaa, jos on kova nälkä.

Ristiäiset on pidetty ja sille päivälle osui onneksi pojalle uneliaampi päivä. toimituksen ajan oli kyllä hereillä, mutta hiljaa.

Rokotuksista jätetään pois rota ja pneumo. Tuntuvat turhilta ja mua hirvittää se suuri määrä rokotetta, joka noin pieneen pistetään.

Meillä poika nukkuu lähinnä omassa sängyssä. Joskus aamuisin otan torkkumaan viereeni, niin saan itsekkin vähän paremmin levättyä. jostain syystä aamupäivällä nukkuu vieressä paremmin, vaikka yöt meneekin omassa sängyssä hyvin!

Vaunuilemassa on nyt koitettu käydä päivittäin, kun säät ovat jo paremmat. Poika nukahtaa vaunuihin hyvin, mutta herää helposti kun vaunut pysähtyy, joten montaa kertaa ei ole ulkona nukkunut päikkäreitä. Muutaman kerran on sentään ollut vaunuissa 1/2-1 1/2 tuntia kerrallaan...

Poika on jo hymyillyt pari kolme viikkoa joka päivä enemmän ja enemmän! Ihania hymyjä! <3 Kovasti myös jokeltaa jo. Päätään ei juurikaan vielä kannattale, kun on iso pää. ;D Mutta yrítystä on kuitenkin ollut ja pariin kertaan on pää pystyssä oltukkin jo.

Undine ja pieni mies 7,5 viikkoa <3
 
Ai niin, tiheän imun kaudet!

"Vauvalla saattaa olla myös niin sanottuja tiheän imun kausia n. 6 viikon 3 ja 6 kuukauden iässä, jolloin vauva syö tavallista tiheämmin. Tiheän imun kaudellaan vauva valmistelee tulevaa kasvupyrähdystään ja tilaa lisää maitoa. Myös flunssa voi aiheuttaa lisääntyvää imemistä. Vauva imee näin vasta-aineita itseensä."
 
moikka!
jos nyt kerrankin kerkiäisin kirjoittaa tänne, muutamaan otteeseen oon aloittanu, mutta sitte on tullu muuta hommaa. Meillä neiti on nyt 6 viikkoo ja kaksi päivää ja tuntuu, että aika menee niin nopeesti. Alku oli hankala, kun neiti ei saanutkaan rinnasta ja kellastui ja paino tippui ja jouduttiin sitten lasten teholle viikoksi mahaletkuun. Mutta nyt voidaan hyvin ja syö oikeastaan koko ajan kun on hereillä.

Pullorumba täälläkin on johtuen tuosta alun episodista, tarkoitus ja toive olis jossain vaiheessa päästä täysimetykseen. Nyt neiti jo imee ihan kovasti, mutta yöllä oon antanut sitten myös pullolla, että nukkuu kunnon pätkän. Kahdesti on öisin herätty tankkaamaan. Neidillä oli/on sellainen pieni imuote niin joutuu tekemään enemmän työtä sen eteen, että saa maitoa. Maitoa kyllä tulee ja paljon. Kaksinkertaista hommaahan tää on, mutta haluan kuitenkin myös imettää.

Muuten neiti on tosi rauhallinen ja tyytyväinen siksikin oli vaikeaa alussa huomata, ettei saakaan maitoo, kun ei siitä mitään meteliä pitänyt.

Vaunutellaan kun keritään, periaattees olis tarkoitus joka päivä. Tuntuu ettei vuorokaudessa tunnit riitä, kun tuo pulloilu ja kaikki muut hommat vauvan ohessa vie kaiken ajan.

Koitan keritä kirjoittaa tännekin joskus, aika paljon tulee hengattua facessa.

t.sini77 ja neiti 6viikkoo 2 pvää
 
Hei kaikille!
Tervetuloa uusille! Kivasti porukkaa tänne jo löytänyt.

Täällä pieni mies yli viikon ollut nuhassa ja ei ole mukavaa. Maitoa tulee ulos suuria määriä pulautuksissa ja nenä tukossa usein ja korisee ja "röhkii" sit tukkoisena. Lääkäris käytin eilen, mut ei löytynyt mitään. Pelkkä flunssa vain. Kotihoidolla siis mennään:) Onko muilla pienet sairastunu flunssaan?

Huomenna ois 6 viikkos neuvola. En tosin odota suurtakaa kasvua ku tuota flunssaa ollut ja pulauttelee paljon:) Perjantaina tulee meidänki vauva jo 6 viikon ikään. Nopeaan aika menee. Tänään yritti vauva sängyssää kääntyä mahalleen kaikin voimin, mut ei vielä käsi alta lähtenyt.

Hymyjä täällä odotellaa edelleen, ei hymyn hymyä:( vielä ainakaa. Missä iässä muille tullut?
 
Piti tulla vielä neuvolakuulumiset kertoilee..
Laitan sulkuihi 3vk ikäisenä olleet mitat. Nyt siis vajaa 3 viikkoa oli edellisestä neuvolasta. Mitat oli tänään kohta 6 viikkoisena painoa 5865 (5050) ja pituutta 56,8cm(53,7) ja py 39,8cm (38,3).
Sai myös rotarokotteen. Otin sen esikoiselle myös kun se oli pieni vauva eli en miettinyt sitä sen kummemmin otanko.
Neuvola terveydenhoitaja sanoi, että hyvin kasvaa ja kehitys ikäisensä tasolla:) Seuraava aika onki sit 3kk iässä:) Tosin lääkärin jälkitarkastukset vauvalle ja minulle ensi viikolla:)
 
Heippa taas!

Meillä ristiäisvalmistelut nyt käynnissä, lauantaina tyttö saakin sitten nimen! :)

Tyttö kasvaa hyvää vauhtia, muutama viikko sitten neuvolalääkärissä kaikki hyvin! Vaikka syntymäpaino olikin alhainen (2198g) niin painon kehitys on ollut normaalia, luulisin tytön painavan tällä hetkellä reilu 4000g :)

Me ollaan ajateltu mennä rokotusohjelman mukaan.

Aikamoinen sylivauva tyttö on, tuntuu että ei viihtyis missään muualla kuin sylissä päivisin. Eilinen päivä vietettiin tytön kanssa sylikkäin sohvalla kun mies oli illan töissä, kun ei mihinkään muualle rauhoittunut kun syliin. Sen verran taisin pitää tyttöä kantokopassa että itse sain syötyä. Kantokoppaan nukuttaminen onnistuu, mutta kun sanovat ettei tee hyvää vauvan kehitykselle nukuttaa pitkiä aikoja siinä. Onneksi sentään yöt sujuvat hyvin ja nukkuu tyytyväisen mun vieressä sängyssä.
Äsken sain nukutettua tytön kantokoppaan ja nukahtamisen jälkeen siirsin hänet sängylle jatkamaan uniaan, niin ei mennyt kuin 15 min niin herättiin jo.

No ei kai tätä kauaa kestä :)

Iiiihania hymyjä ollaan täälläkin jo saatu n. 6 viikkoisesta lähtien <3

-Glam ja pikkutypy 7vk 1pv!-
 
Heippa!

Vihdoinkin saan aikaseksi kirjottaa tänne! Meidän pikkuinen syntyi 7.2, painoi 3,6 kg ja oli 49 cm pitkä :) Suht iso poitsu, kun oon ite niin lyhyt ja kaponen. Sen takia käynnisteltiinki synnytys, ettei kasva liian isoksi. Nythän hän on jo hirmu iso, kaikki 50-56cm vaatteet on laitettu pois jo pari viikkoa sitten, nyyh! Aina välillä käyn hypistelemässä niitä ja mietin, että vasta se oli näin pieni.. heheh :) onneksi se oikeasti on vielä jonkun aikaa melko pikkuinen. Ihanaa seurata kun se joka päivä ääntelee enemmän ja huiskii käsillä ja jaloilla.

Poitsu nukkuu kans semmosia aika perus 2-3 tunnin pätkiä, alussa nukku pitempiäkin aikoja, mutta nyt tulee nälkä jo nopeampaa. Mahavaivoja ei kauheana ole ollut (koputetaan puuta !!), mitä nyt vähän piereskelee välillä ruokailun jälkeen :)

Hirmu mukavaa lukea täältä näitä juttuja, kiva huomata silleen, että muutkin on ns. samassa veneessä :D yöheräilytkään ei harmita yhtään, kun tietää, että kaikilla pikkuvauvoilla ja äiteillä on samanlaista.

Nyt pikkunen nukkuu toista tuntia vaunuissa päikkäreitä, sisällä kylläkin. Ulkona ei alkanut nukkumaan, mutta kun otin sisälle vaunut niin johan tuli uni :D Sama kai se on missä nukkuu, vähän toppapukua auki niin ei tule liian kuuma. Eiköhän tuo kohta heräile ja sitten alkaakin sama tissi-show, kun teilläkin! :D Maitoa joka paikassa, ressukalle sitä suihkuaa kasvoillekkin jos erehtyy irrottamaan otteen välillä.. oivoi, eiköhän tähänkin tule tosiaan helpotus jossakin vaiheessa :)

- Hanna ja Otto-poika 7vk & 6pv
 

Yhteistyössä