Helmikuun Hehkeät 2011, heinäkuu

tömpsis Ei ne multa mitään lähetettä kysellyt. Aika ihme juttu jos pitää olla jokin lähete, miksei yksityinen lääkäri voisi ottaa asiakkaita vastaan ihan asiakkaan oman toiveen mukaan.

Sike Jeps mulle kanssa neuvoi että kestää hieman pidempään tämä ensimmäinen neuvolassa käynti. Sanoi myös ettei saa pissata noin 3 tuntiin koska ottavat virtsanäytteen.

Mun pitääkin soittaa heti huomenna omaan neuvolaan ja kysyä pitääkö mun itse huolehtia np-ultrasta.
 
Onnea hyvistä uutisista ja tervetuloa uusille!

Ja mä voisin liittyä myös hyvin uutisten kertojaksi, en mahtavien, mutta hyvien kuitenkin. Käytiin tänään ultrassa ja laskureiden mukaan viikkoja on 7+1 ja ultran mukaan 6+3. Pituuttaa pikku Aarteella oli 5mm. Heittoa ajoissa 5 päivää. Syke näkyi hyvänä ja yksi Aarre siellä oli matkassa mukana ja oikeassa paikassa. Ainoastaan hän oli vähän liian pieni ja lisäksi ultratessa kohdunsuulta tuli vähän (tippa) verta. Mutta mä olin aika hiljainen tyttö, ei itkettänyt eikä naurattanut, olin vähän paniikissa ja huolissani.

Nyt kotona olen rauhoittunut, sillä jos lasken hedelmöittymispäivää ja menkkojen alkua, niin mun kroppa on toiminut 3-4 päivää hitaammin ennenkin ja se voisi siis selittää heittoa. Kaikki voi olla ihan hyvinkin. Toinen vaihtoehto on se, että jotain on pielessä. Mutta yritän olla positiivisella mielellä ja toiveikas, ja parin viikon päästä on seurantaultra. En halua odottaa kuukautta np-ultraan...

Mutta raskaana siis edelleen ollaan ja aiotaan ollakin, ja saada nyytti kotiin! Onko muilla ollut heittoja noissa virallisissa laskureissa ja sitten ultran näkymissä?

R + Aarre (7+1)
 
Kiitos uudesta pinosta ja tervetuloa uusille!

Ultra lähetteistä on ollut juttua. Varhaisraskauden ultraa ei tarjota kovin monessa kunnassa. Siksi monet käyvät yksityisellä, jonne ei tarvitse lähetettä. Lähetteen saa kunnalliselle puolelle mikäli ultraan pääsee sitä kautta. Siis jos haluatte itse maksaa yksityisen ultran, senkuin soitatte haluamaanne paikkaan ja varaatte ajan. Täällä tuo ultra maksoi 70 euroa mikä on mielestäni tosi vähän :)

Np ultra on sitten neuvolan kautta järjestyvä juttu. Odotelkaa sitä ensimmäistä neuvolaa. Ohjeet annetaan sieltä. Eri kunnissa on eri tavat miten sen kanssa toimitaan ja millä viikolla sinne pääsee. Yleensä kaiketi rv 12-13.

Riinu Monella muullakin ovat oletetut päivät muuttuneet ultrassa ja ne voivat muuttua taas seuraavassa ultrassa. Itsellänikin vauva vastasi varhaisultrassa 4 päivää pienempää kuin kuukautisten perusteella laskurit antaa. Ultra antaa todellisemman koon viikoista kuin nuo laskurit. Eiköhän kaikki ole ihan kunnossa :) Itse olen ainakin kovin luottavaisella mielellä. On nuo viikot heitelleet aiemmissakin raskauksissa ja kaikki oli hyvin. Muutama päivä sinne tai tänne ei merkkaa mitään ;)

Barbamama 7+6 (ultran mukaan)
 
Kiitos uudesta pinosta :flower:

Täällä mennään edelleen vähillä oireilla.
Odottelen koska tulisi kutsu ensimmäiseen ultraan. Neuvolasta sain lapun, että se olisi täällä meillä viikolla 10+0-13+6. Tällä hetkellä menossa rv 9+2. Eli kaipa se kohta tulee mutta odottavan aika on niiiiin pitkä..... :headwall:
 
Apua, niin huono olo et huhhuh :snotty: samoin eilen illalla alkoi heikotus/oksetus mutta empäs ollut syönykään koko iltana, saas nähä miten tänä aamuna selviytydää tuttavan luokse :snotty:

Nelli-86 Juu mulla on päksissä synnytys sitten taas :) Me asutaan Järvelässä. Mulla oli viimekin kerralla samoja henkilöitä päksissä samaa aikaa keiden kanssa juttelin myös netissä, tosin galleriasta ne oli..
 
Riinu noi muutaman päivän vaihtelut on ihan normaaleja, ei niistä kannata olla huolissaan. Mulle ainakin lääkäri sano, että kun syke näkyy niin on tosi iso prosentti jotka pääsee raskaudessa loppuun saakka (yli 90%). Jote varmasti kaikki menee hyvin!

Mä kävin eilen kattelemassa Kärkkäisellä vauvajuttuja, ihan vaan huvin vuoksi (vielä en mitään ostanu...;) ). Kamala into olis jo ostella mammavaatteita ja sit vauvalle kaikkea ihanaa. Ja vaunut. Huoh, jos tässä ny vielä jonkun aikaa ainakin noiden isompien hankintojen kanssa odottelis :) Onko monella noita isompia juttuja jo valmiina? Tai valkattuna valmiiksi, mitä sit aiotte ostaa? Varmaan niillä ainakin, ketkä toista tai kolmatta tms odottavat, mutta esikoisen odottajilla. Saatteko ostettua jotain tutuilta? Ja koska ajattelitte hankintoihin ruVeta? Toisaalta nyt olis hyvä käydä alennusmyynneistä ostamassa vaunut ym mutta ei taida ihan vielä uskaltaa kun on niin alussa vielä. Vai onko vaunukaupoissa alet vielä vai vasta syksymmällä? Huh mikä kyselyikä iski mulle...;)

Täällä taas tehdään "töitä", eli surffaillaan kaksplussalla...:) Nää aamuvuorot on niin tappavia, kun oikein mitään tekemistä ei ole kun nuoret nukkuu vielä. Ja sen verran öllö olo on, ettei mitään ylimääräsiä talon töitä viitti tehdä kun tuntuu että yrjö lentää.

nelli & mytty 7+6
 
Minnis75 :hug: Ei mullakaan oo niin kummoisia oireita enää, välillä tulee sellainen yrjö lentää olo, ja sit se kyl lentääkin. Ja sen jälkeen ihan normaali olo. Mulla on jotenkin sellainen olo, etten edes ole raskaana =) Tosin mulla on tossa tuo ihana pikku neiti, joka pitää mut kiireisenä, et ei edes kerkee niin ajattelemaan koko raskautta.

Aamulla makoilin sängyssä ja mahaa kokeilin, niin alkaa kohtu ilmeisesti jo vähän nousemaan. Pieni kova kumpu tuntuu selkeesti :heart:

Riinu Kyllähän noi viikot heittelee. No joo, mulla siis neuvolassa laski 28 päivän kierron mukaan, niin heittoa tuli 4 päivää. Luulin et olis tullut enemmänkin, kun niin myöhään plussasin. Siks mä täällä helmikuisissa olen, kun olin ja oon edelleenkin varma, et heitto siitä neuvolan ajasta olis ainakin viikko. Mä vielä sinne np-ultraan odottelen, siellä ne muuttaa sit vasta sen lasketunajankin, jos aihetta on. Tosin siinäkin saa olla vissiin yli viikon heitto, ennenkuin sitä aletaan muuttamaan.

Missah ja nimetön edelleenkin 9+5
 
nelli-86 Kärkkäisen vauvantarvike osasto on aivan ihana :p Siellä on ihan kaikkee ja osa helvempiakin kun muualla. Ja ei se vaate puolikaan huono ole :D Kyllä mä ainakin aloin esikoisen odotus aikana jo ihan alussa ostelee kaikkea. Pikku hiljaa kun osti, niin ei sit kerralla mennyt hirveetä määrää rahaa. Ajattelin silloin niin, et jos tää raskaus menee kesken, niin kyllä meille jossain vaiheessa ainakin se lapsi syliin asti suodaan, et ei ne hukkaan mene kumminkaan :)

Äitiyshousut olis pakko käydä ostamassa. Mulla ei oo muita kun yhdet caprit. Ei mee enää omat housut jalkaa :ashamed:
 
Huomenta naiset. Täällä odotellaan ultran t. sisätutkimuksen aiheuttaman nirhauman paranemista, koko ajan paremmalle näyttää. Alun ruskean vuodon jälkeen nyt on lähinnä värjääntynyttä enää. Kipuja ei onneksi ole ollut. Mutta toisaalta onpa takana harvinaisen vähäoireinen 1½ vuorokautta. Minä sitten kehitän päässäni jo ties mitä mörköjä, vaikka järki sanoo, että syke on nähty ja tukilääkitys on sekä keskenmeno-osuuteni on tilastollisesti jo todellakin suoritettu eli km mahdollisuus alkaa olla todella pieni. Mutta se hitsin mörkö...

Missahin kanssa alkaa olla elämä samoilla linjoilla: housukaupoille on mentävä. Luget nostivat ennestäänkin huikean turvotuksen vatsalla aivan uusiin sfääreihin. Koska esikoisen odotus oli samaan vuodenaikaan, ei minulla ole kesäisiä housuja, jonne tämä pallo sopisi. Ja viikkojahan on vasta 6+5... Voi ihme, millä tämän saa pidettyä piilossa vielä 5 viikkoa!
 
Tömpsis: Ei yksityiselle gynelle tarvi lähetettä ainakaan normaalissa paikoissa,ellei sit jossain oo joku outo käytäntö :eek: Kyseessähän on lääkäri,niin miks se tarvis toiselta lääkäriltä lähetteen :eek: Miä vaan varasin ajan ihan normaalisti =)

Riinu,ei toi alkuraskauden ultra vielä luotettavasti kestoa kerro. Esikoisesta oli 4 päivää heittoa taaksepäin,mut np-ultrassa sit vastas viikkoja..oliko peräti päivän eellä =) Onnea ihanista uutisista :heart:

Tillukas,Sama äälä,turvotus aivan kamala...eikä oo ees mitään mitä vois syyttää,niinkuin sulla luget :ashamed:

Neuvolakäytännöt tuntuvat vaihtelevan paikkakunnittain tosi paljon,meillä np-ultra ajan varaa neuvola ekan käynnin jälkeen ja postissa tulee sit kutsu äitiyspolilta. Eka käynti on jossain 7-9 viikon välissä,np-ultra rv 12 tai hiukka ennen.

Oireet voi kadot totaalisestikin päiväks tai pariks,jopa viikoks oon kuullu.... mulla on esikoisesta ja nyt tästä yksilöstä vaihellu oireet päivittäin...ja muut tuntemukset.

Nyt on taas tosi paha olla,joten vetäydyn vaakaan :x

Repa ja säynävä 7+5
 
nelli: täällä kans tekisi mieli hypistellä vaikka mitä, mutta vielä en uskalla ostella oikein mitään, toisaalta kun en oikein vieläkään osaa suhtautua tähän, kun ei ole sykkeitä kuultu (en ole missään käynytkään). Mutta varmaan kans aika nopeasti aletaan pikkuhiljaa ostella tavaroita niin ei mene kertarykäisyllä kaikki. Oonhan mä jo suunnitellut vaikka mitä vaunuja ja pinniksiä ja lastenhuonekin on jo sisustettu sataan kertaan :D

Sen verran piti tulla äkkiä kertomaan (lähdetään miehen vanhempien mökille), että eilen sain kuulla, että LA 22.2. oli miehen isän syntymäpäivä (kuoli 10 vuotta sitten), meinasi itku päästä! Kuinka ihanaa olisikaan jos syntyisi uusi vauva silloin! :heart:
 
Kiitos Barbamama ja Nelli ja muut tsemppauksista! Joo, tuon saman 90% mä olen kuullut myös, eli jos syke kuuluu tässä vaiheessa niin mahdollisuudet ovat hyvät. Ja huojentavaa kuulla että muillakin on heittoja ajoissa, eli toivotaan edelleen sitä parasta. Ja eihän tässä oikeastaan mitään muuta voi tehdäkään.

Tosin mulla tämä kaikki on vaikuttanut siihen, että mä otan kaikki varoitukset aika kirjaimellisesti. En halua sitä tunnetta, että olenko itse tehnyt jotain väärin tai voisiko jotain estää. Esim. pyöräilyä ja ratsastusta en ole harrastanut raskaana, enkä uskalla nyttenkään. Samoin seksi on kyllä tässä (alussa ainakin) jäänyt pois, ei vaan uskalleta, ei kumpikaan. Onneksi on muitakin keinoja pitää hyvänä, ettei nyt ihan vieraannuta miehen kanssa :)

Samoin ruokien kanssa olen aika tarkkana, homejuustot ja tuorejuustot pois sekä salaatit ja kurkut pesen tosi hyvin. Listeriaa kuitenkin tavataan Suomestakin vielä, vaikka onneksi täällä on melkein kaikki pastöroitua (verrattuna esim. Italiaan, oltiin siellä reissussa ja oli kyllä syömiset vähän hankalia... ei viiniä, ei ilmakuivattua kinkkua, ei juustoja ja jätskin kanssakin piti vähän kattoa mistä sen ostaa...).

Nyt nauttimaan kesästä ja ulos!

R + Aarre (7+2)
 
Onnittelut hyviä ultrauutisia saaneille :flower: :heart:

Mä nyt varasin sen ekan neuvolan :D Ja kuulosti täälläkin siltä että päivä lisää tuli viikkoihin, myös mä olen mennyt vaun laskurin mukaan tähän asti. Ultrassa varmasti muuttuu. Esikoisesta muuttui myös vielä rakenneultrassa päivällä mutta sitä ei lähdetty muuttamaan enää. Neuvola-aika tuli kyllä yllättävän varhain, olisi sitä joutanut odottaa pitempäänkin. Sydänääniä ei takuuvarmasti ainakaan siis ekalla käynnillä kuulla, viikkoja silloin 7+4(5).

Tohon seksiin...mä en vaan jaksa. Mieli voisi tehdäkin, mutta oon liian väsynyt. Nimimerkillä eilenkin kahdet päikkärit ja lisääkin olisin voinut nukkua :D

Ruuista en ala hysterisoimaan, enkä muustakaan. En tehnyt niin esikoiseltakaan. Ainoastaan lisään kasviksia ja hedelmiä mikä sinänsä on helppoa kun mieli tekee kaikkea tuoretta ja raikasta :p Kohtuus kaikessa, sillä tavalla mennään. En kyllä maksatuotteita tai esimerkiksi vakuumipakattua kalaa syö normaalioloissakaan ettei sinänsä ongelmaa vaikka olisinkin vähän varovaisempaa sorttia...ainoastaan tuo kahvinjuonti oikeastaan mietityttää, sitä kun menee paljon :snotty:

Tältä erää mukavaa viikonloppua, me lähdetään perheauton ostoon :LOL: Entinen 2-ovinen ei palvele enää muutenkaan kovin hyvin :D

-Ankka & Bebe 5+5-
 
Ohoh.. Täällä onkin jo uusipino taas...:)Täytyy paremmalla ajalla tulla lukemaan mitä täällä on tapahtunut..

Tulin vain ilmoittamaan että eilen neuvolassa ultrassa näkyi kun näkyiki masuasukki ja sieltä missä pitääkin! Yllättävän selvästi kuulema näkyi.. Vastasi viikkojaki 8+0 :)
Siltikään tätä ei voi uskoa vielä todeksi! Ens viikolla lääkärille aika.. :) LA:ksi taisi muuttua 10.2...
 
Neuvolakuulumisia: Eli tänään kävin ekaa kertaa sitten neuvolassa. Verenpaineet taas alhaalla ja käsky kävi, että syö lakritsia tai salmiakkia, tai lisää reilusti suolaa, tai syö suolaisia tuotteita, esim fetaa tai oliiveja. Eipä vaan oikein tee mitään noista mieli, no fetaa pystyn onneksi syömään. Tiesinkin jo mennessä, että paineet on alhaalla. Nyt oli 106/65. Vähän aina huippaa päässä kun nousee. Ja rautavarastot on aika pienet viime raskauden takia, joten rautapitoisia ruokiakin pitäisi syödä, no eipä kyllä mitään veriruokia saa kurkusta alas, joten pinaatilla koitan sitten nostaa hemoglobiinia.

Mutta jotain positiivista, eli katsoin vanhasta kortista mitä olen painanut viimeksi samoilla viikoilla, ja nyt ollaan 1,5 kg jäljessä =)

Mutta kyllä on säätöä neuvolapaikassa ja lääkärissä, kun kesällä on kaikki tietysti lomalla. No mutta saatiin kuitenkin lääkäriaika varattua.

Hankinnat: Esikoinen kun on nyt se 9,5kk, niin kaikki tavarat on tietysti tallessa, joten ainoiksi hankinnoiksi jää tuplakärryt ja tietysti vaatteet, varsinkin jos on eri sukupuolta. Lisäksi esikoiselle pitää sitten hankkia sänky, että saa tulokkaalle pinnasängyn. Tuplakärryiksi tulee joku PT:n malleista, varmaankin Dash.

Hellu ja mönkijä 10+1
 
no höh en tajunnu et kaikki tänne siirty luulin et meidan ketju alko muuten vaan hiljentymään :D

kopioin omani edellisestä :)
HEEELLOU ja tervetuloa uusille :) melkein viikko vierähtänyt kun viimeksi täällä pääsi kaymään :) Täällä ei uutta suuntaan tai toiseen aurinkoa otetettu ja uitu ja lomailtu :) Yritin varata varhaisultraa mut oisin saanu sen paljon jälkeen neuvolan niin jätin varaamatta :)

Onneksi oli vain kolme sivua luettavaa voikun moni on saanut hyviä uutisia :heart:

Täällä on oikeestaan vasta parin päivän aikana tullu semmonen äiti olo et herranjestas meille on oikeesti tulossa vauva, vaikka ei ole mitään todisteita vielä mutta silti olo on niiiin onnellinen

Happynow ja muru 5+6 :heart: :heart:
 
Onnea ultrakuulumista, neuvoloista sun muista! :)

Sitä piti kysyä, että miten muka pyöräily voi saada aikaan keskenmenon?!?
Mulle ei kukaan ole siitä mitään sanonut ja poljin pyörällä koko viimeraskauden aina viikoille 30-32. Onko mulla mennyt jotain pahasti ohi korvien? :O
Ja justiin kun ostettiin esikoiselle tuo istuin pyöräänkin, että päästään ajelemaan.

Viimeraskaudessa ostin ensimmäisen [/b] vaatteen vauvalle vasta joskus 20+ viikoilla. Vaunut ostettiin vasta ihan loppuraskaudessa. Jotenkaan en halunnut ostaa mitään liian aikaisin, että jos jotain meneekin vikaan.

Hankinnoista: Meillä tosiaankin tuo esikoinen täyttää tänään 10kk, joten kaikki tavarat on vielä tallessa. Ainoa, että jos tuolla mahassa asuukin tyttö, niin sitten menee kyllä lähes koko vaatevarasto uusiksi. :)
Ja niin, tuplarattaat tarvii täällä myös hankkia.

Poika vetää päikkäreitä, mä taidan mennä lukemaan Vauva-lehteä. :)

:wave:
 
Voi kun tänne on tullut paljon hyviä uutisia, onnea kaikille :heart: !

May85
, ei kai pyöräily voi keskenmenoa saada aikaan? Lähinnä loppuraskaudessa vaarana saattaisi olla, että kaatuu ja tulee joku isku mahaan? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Täällä on huonoa oloa, krapulaoloa :x .. väsymystäkin alkaa olla. Tavaroista sen verran, että meiltäkin löytyy suurin osa tavaroista, mutta jos tuleva lapsi on eri merkkiä sukupuoleltaan kuin esikoinen, menee osa vaatteista uusiksi.
 
Tulen vain ihan nopeasti vähän päivittelemään kuulumisia. Huomenna lähdemme sitten reissuun 2,5 viikoksi, joten palailen sit heinäkuun lopussa, toivottavasti. =)

Varhaisraskauden ultra oli meillä tänään, ja kaikki hyvin! :heart: Ollaan todella onnellisia! Pikkuisemme on oikeassa paikassa ja pieni sydän löi kovaa vauhtia... Vastasi viikkoja 7+0 vaikka menkkojen perusteella pitäis olla 7+4. Mutta mulla on ollut vähän pitempi kierto, joten se selittää sen. Lasketaanko noi viikot nyt sit jatkossa menkkojen vai ultran perusteella? Pitää varmaan katsoa, miltä siinä nt-ultrassa näyttää. Mutta, nyt voidaan kyllä hyvillä mielin lähteä viettämään kesälomaa! :heart: =)

Mulla todettiin myös n. 46 mm kysta toisessa munasarjassa... Onko kenelläkään toisella kokemusta?? Lääkäri sanoi, että se on aika normaalia, monelle tulee raskauden aikana sellainen, mut sitä on hyvä seurata. Mut ei kuulemma siitä oo raskaudelle mitään haittaa/uhkaa...

Aurinkoisia & lämpimiä heinäkuisia päiviä kaikille ja voikaa hyvin! =)

t. Merve ja pikkuinen
 
Heippa taas!

Täällä alkaa elämä voittaa, ehkä tämä tauti tästä rupeaa väistymään...

Onnea ultrauutisista kaikille niitä saaneille!

Hankinnoista: Meillä On siis 3- ja 5-vuotiaat ja olen myynyt/lahjoittanut lähes kaikki isommat tarvikkeet ja vaatteet eteenpäin. Eli melkein kaikki pitää ostaa; vaunut, sitteri, vaatteita yms. Lelut löytyy ja muutamia vaatekappaleita, mutta muita ei ole. Vaunuja olen jo netissä katellut ehkäisyn poisjättämisestä lähtien :) Pari kaveria on kyllä jo sanoneet antavansa kaikki vauvanvaatteensa, joten saa nähdä mitä sieltä kertyy. Meillä on tallella pinnasänky, mutta minä en tykkää siitä (mieheni vanha 70-luvulta, hirveä tummanruskea vanerilaatikko), joten yritän suostutella miehen siihen, että ostettaisiin nyt uusi ja kauniimpi. Olen ollut kahdessa selkäleikkauksessa, joten haluaisin sellaisen pinniksen , jossa on laskettava laita, ettei sitten isompaa vauvaa tarvitse niin paljon nostella.

Mervelle mukavaa lomamatkaa!

Commander ja papunen 7+1
 
Riinulle viestiä vaan sen verran, että mulla oli alkuraskauden ultrassa omien laskujen mukaan 7+0 ja ultra näytti 6+5. Äsken olin nt-ultrassa jossa taas muuttui siten, että laskujen mukaan olis ollu 11+2 ja olikin 11+4. Että ota nyt siitä selvää sitten :LOL:
 
Cattius: Onneksi on se aika 8.30, mut mitenhän kestän pissaamatta nauvolaan :D

Me joudutaan hankkimaan lähes kaikki tarvikkeet. Miehen nuorimmainen on kuitenki jo 5v.
Onneksi äiti on joskus mennyt lupaan mulle rattaat joten niitä ei tarvi itse ostaa :)
Täällä vieläkin älytön turvotus, jouduin käymään äitin vaatekaapilla.. mahtuis jotain edes päälle. Tuntuu oudolta ku viikkoja on kuitenkin niin vähän?!?

 

Yhteistyössä