HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

Voisko joku selventää mulle noita ultrien lyhenteitä, mitä niissä edessä on. ar- np- nt- jne..

Mulla ois keskiviikkona neuvolalääkäri. Ottaa verikokeita ja tekee gynek. tarkistuksen ja neuvolan täti puhui myös jostain ultrasta, että tekee sellaisenkin. Kuuluu ihan perustutkimuksiin täällä kotikylän neuvolassa, mutta jatkossa ultrat täytyy kuulema käydä tekemässä keskussairaalan äitiyspolilla. :O

Vissyliini 7+4
 
Hei,

Vissyliini lyhenteet ovat ar=alkuraskaus, np=niskapoimu, nt=np eli niskaturvotus, molempia siis käytetään... alkuraskauden ultra on yleensä yksityisellä ellei ole esim. keskenmeno (km) taustaa. Lyhenne kkm taas tarkoittaa keskeytynyttä keskenmenoa. Sit on noita lyhenteitä noista hedelmöityshoidoista, mutta niitä mäkään en tajua :D ja niskaturvotusta seurataan sitten taas julkisella puolella.. Mukavaa, jos teillä on neuvolassa oma ultralaite, niin säästät pitkän pennin :)

Viivi+Tiiti edelleen 9+1
 
J+
Mulla maksoi Mehiläisessä ultra + lekurimaksu jotakin 130-140€ paikkeilla (Hki).
Seuraava Femedassa maksoi n. 150€ myöskin (Hki).

Eli halvalla olettep päässeet ja huomioikaa että noista hinnoista otettu jo kelakorvaus veks. Nytkin tekisi mieli käydä tarkistaa tilanne kun ultra vasta 20 päivä. Mutta kalliiksi se tulisi :/
 
Kiva lukea muiden fiiliksiä!

Seuraava etappi mulla on varhaisraskauden ultraäänitutkimus Kätilöopistolla 20.7.

Sitä kohti mennään välillä oksennellen ja närästäen. Väsymys on joinain päivinä ihan uskomatonta, viikonloppuna tuntui että nukuin koko ajan. Vatsa on yllättävän iso, ikävästi turvottaa. Vanhemmat tietää ja kaksi ystävää, muille en ole halunnut velä kertoa... Katsotaan sitten kun se ultra on ollut.

Kyllä mä taidan raahata miehen jokaiseen tutkimukseen mukaan. Ehkä se sillä tavalla pääsee tähän paremmin messiin. Kovasti se on kyllä lukenut tuota vauvaopasta - isälle tarkoitettua.

Sitä liikuntajuttua olen pohtinut. Oletteko harrastaneet paljon liikuntaa ennen raskautta? Miten nyt? Viime viikolla harrastin liikuntaa 4 krt ja tänään pyöräilin töihin. Viime viikolla kävin jopa kerran kevyessä jumpassa. Tänä aamuna tyhjällä vatsalla tehty rankahko pyöräily (ylämäkiä paljon) toi mukanaan aamuyrjöt. Netistä luin, että liikuntaa voi jatkaa normaalisti. Neuvolantäti oli taas mielestäni jotenkin yliherkkis... Kai se sitten on fiiliksen mukaan mentävä!

Mukavia päiviä kaikille ja tsemppiä.

EtelänHetelmä & MiniAnanas 10+0

Ja synnytyssairaala siis ilmeisesti Kätilöopisto
 
Neiti-81 huiskutus ja onnittelut tätäkin kautta =) Olitko osannut yhdistää mut?

Onnea muillekkin hyviä uä-kuulummisia saanneille!

Mies ultrassa/ neuvolassa Mun mies on ollut useimmissa neuvolakäynneissä ja kaiketi paria ultraa lukuunottamatta kaikissa neljässä raskaudessa tehdyissä ultrissa. Nytten ei päässyt ekaan ultraan, kun jonkun piti olla kotona passissa remppamiesten takia.

Omaa napaa kutkuttaisi käydä Naikkarilla kääntymässä, kun vuoto jatkunut ajoittain. Ehkä meen huomenna.

Maarit ja Hattivatti 8+
 
  • Tykkää
Reactions: hiippis81
Liikuntaa: Ajattelin jatkaa kevennettyä harrastelua niin pitkään kun tuntuu hyvälle. Eli kuntosalia, kävelyä ja jalkapalloa (ei pelejä). Neuvolantäti oli tänään sitä mieltä että rullaluistelua ei suositella, tai mitään kontaktilajia. :)

Miehen mukanaolosta synnytyksessä.. mulla ei siis ollut viimeksi mies mukana. Tosin asian päätti silloin suomen valtio en minä :D. Tällä kertaa ajattelin että tietenkin mukaan, vaikka saattaa mennä sitten äkäilyksi ja huutamiseksi mun puolelta. :D Ultriin tulee myös mukaan, tässä ensimmäisessä olin yksin.

Hemoglobiini: Onko täällä ketään kellä on alkainen luku jo ilman odotusta? Mulla oli tänään 122. Ei ole ikinä ollut yli 125.. joutuu varmaan jo kuukauden kuluttua alottamaan lisäraudan syömisen.

Sokerirasituksesta: Olen kanssa menossa, kyllähän tuommoset pienet tutkimukset hyvän asian puolesta kestää :) Vaikka se litku onkin melko pahaa. Täälläpäin kaikki joutuu joiden painoindeksi on vähintään 25, ikää yli 25v tai sukurasitteena sokeritautia.

Ps. toivottavasti muillakin ultralaisilla on hyviä kuulumisia kerrottavanaan!!!
 
Liikunnasta minä oon samalla tavalla käynyt jumpissa ja salilla, kai se oman kehon kuuntelu on kaiken a ja o.

Mies mukana minä ainakin haluan miehen mukaan synnytykseen ku ensimmäinen on kyseessä..en varmaan yksin uskaltaisi edes mennä :) ja mukana oli eka neuvolassa, mutta ei ole ultriin päässyt kun ollut töitä. Mutta kaikkiin aikoi tulla mukaan minne vaan pääsee.

Hemoglobiini mulla sama homma oli tosi alhainen mulle 118 ja neuvolassa suositteli että alkaisin syömään vitamiineja ja omena 3 rasvahappoja, joten kipaisin ne apteekista..jospa väsymys alkaisi pikku hiljaa helpottamaan.

(.) mitä sitten hermoheikkona kävin tänään yksityiselle ultrassa (täällä se maksoi 50€), joten ajattelin että sen verran kyllä olen valmis mielenrauhani vuoksi maksamaan. No kaikki oli kunnossa, pikkuinen oli oikein liikkuvainen ja jalat vispas eestaas :) ja itkuhan siinä tuli kun kuunneltiin vielä sydänäänet. Nyt voin rauhallisin mielin olla ja nauttia kun ei niitä oloja ole. Tässä olen pikkuhiljaa miettinyt miten kertoisin omilleni vanhemmilleni tästä..menevät varmaan ihan sekaisin kun eka lapsen lapsi ja vielä hyvin odotettu sellainen.


Annalinnea & murunen 9+3
 
  • Tykkää
Reactions: Piia-Liisa
Montakohan kertaa oon käyny jo kattomassa, onko Wiitahepon ultrakuulumisia. Toivottavasti tulee pian hyviä uutisia!

Meillä mies tulee kaikkeen mukaan, mihin vaan pääsee. (No pissanäytteen kävin tänään yksin antamassa :LOL: ) Synnytykseen tottakai. Minä inhoan sairaaloita muutenkin ja olisi kauheaa olla ilman miestä siellä, etenkin synnyttämässä meidän lasta.

Liikunnasta Minä en oo kovin kova urheilemaan ja nyt on salilla käyntikin ollut tauolla, kun edellisellä kerralla oksentelin tosi paljon salitreenien päälle, vaikka ihan tavallisen treenin tein. Mutta kunhan tää pahoinvointi hellittää, niin jospa sitten taas pääsisi. Kävelen ja fillaroin vaan.
 
Täällä myös yksi helmikuinen.
30v. ja kolmas olisi tulossa. Menkoista laskettuna LA 10.2, aika ehk muuttuu paria päivää myöhemmäksi. Kp 32 nega ja viivanpaikka, kp 39 kirkas plussa.

2 edellistä saanu alkunsa Clomifeneilla (mulla pco) ja nyt tmä kolmas luomuna
Poika 9/2005 ja tyttö 10/2011. Pienimmille tulis sitten ikäeroksi 1v4kk, huh.

Edellisistä oon oksentanu alkusta loppuun saakka. Nyt suurin vaiva on väsymys. Tyttö kyllä nukkuu yöt heräämättä, mutta hänellä on sitten päivisin omat juttunsa ja lisäksi hampaidentulot yms. Välillä yököttää ja oksu lentää, mut ei joka välissä, ehkä parempaan oloon on syynä se, että saa olla kotona eikä juosta vuorotöissä pää kolmantena jalkana.

Synnärinä TYKS
-V&V&V äiti
 
ulB
Hei vaan pitkästä aikaa! Kauhee määrä tekstiä taas :D

Tervetulotoivotukset uusille!

Taikamaailma, mä synnytin esikoisen yksin. Enkä mä sinne kaivannutkaan ketään. En en. :D Tästä synnytyksestä en tiedä haluanko itse miehen mukaan vai haluaako hän edes.. Nähtäväksi jää!
Eikäpä mies ollut nyt ekassa ultrassa mukana, np-ultraan tulee kyllä :) Ehkä neuvolakäynneillekin sitten miten töiltään pääsee.

Liikuntaa harrastin ja pyrin edelleen harrastamaan minkä oloiltani kykenen. Odotan parempia vointeja niin pääsee taas elämään normaalia elämää!

Neiti-81, onnea tuplaodotukseen! <3

Wiitahevon kuulumisia jo kaipailen minäkin! :)

Äitishousut on täällä jo käytössä olleet.

(.) Kamalia oloja ollut. Onneks mies oli vkolopun täällä päässä. Lauantaina tuli huonoja uutisia pappasta, (ikää 85v, syöpä uusinut keuhkossa, toinen keuhko poistettu 2010 joulukuussa) oli mennyt sekavaksi ja on nyt vuodeosastolla. Jokin tulehdus ilmeisesti ja pääsee kotiin nyt alkuviikosta. Säikähdin kauheasti. Äidin vanhemmat on aina olleet kovin läheiset, ja vaikka tiedostaa iän yms riskit, niin varmasti tulee kova paikka kun aika jättää. Ne on kuitenkin AINA ollut meidän elämässä ja ja ja. Joulu 2010 oli jo kauhea kun pappa oli sairaalassa eikä meidän kanssa :(
Vatsaa on nippaillut, etenkin iltaisin ja touhukkaan päivän päälle. Miten touhukas päivä sitten oloilta ollut, se on eriasia. Tänään pärjännyt ilman rannekkeita! No kostoksi varmaan huomenna halaan pönttöä :D
Väsyttää ja turvottaa. Siinä kai ne tärkeimmät.
Dopplerin huusin huutiksesta ja odotan sen saapumista ;)

ulB & helmionni 7+5 (ylihuomenna poks <3! just mä plussasin! :eek: )
 
Tervetuloa uusille ja onnea ultrakuulumisista asianosaisille.. :flower:

Wiitahevon tilanne tässä jännittää itse kutakin. Toivottavasti uutiset olisivat olleet hyviä.

Miehen mukanaolo: Mäkään en hirveesti tykkää koskemisesta, kun synnytys on käynnissä mutta mulle on silti tärkeetä, että mies on henkisenä tukena mukana. Ja varsinkin, jos jotain ennalta-arvaamatonta tapahtuis.

Sokerirasitus: esikosta en joutunut. Katsotaan miten nyt. Paino on normaali mutta ikää on jo sen 30+ niin katotaan mitä mieltä täti on..

Liikuntaa tulee tuon jälkikasvun ja koiran myötä sillai perustasoisesti. Mitään hikijumppia en harrasta enkä ajatellu nyt aloittaakaan.

(.): Päivä kerrallaan lähemmäs ultraa mennään. Olo on edelleen melko oireeton. Välillä satunnaisesti on huonoa oloa. -Ja sitten multa lähtee hiuksia. :( Mun kroppa reagoi hormonivaihteluihin niin. Sama kävi, kun lopetin pillerit. Saas nähdä, pitääkö kohta ettiä joku peruukki. : / Löytyykö kohtalotovereita?

nessuli + nasu 7+2
 
Kiitos Tige, vähän helpotti toi allergialääkejuttu vaikka kyllä hirvittääkin. Mulla on nimittäin semmonen tilanne että oon ympärivuotinen allergikko, mutta vain siitepölyt on löytyny syyksi. Pari päivää ilman lääkkeitä, niin aivastuttaa koko ajan, menen ihan tukkoon ja on tosi inhottava olo. Kysyin joskus aiemmin kun en ollu vielä raskaana lääkäriltä niin se sano että parempi käyttää kuin olla käyttämättä (tilanteessani) mutta silti mietin koko ajan että mitä ne tekee pikkuiselle? :|Täytyy vielä kysyä neuvolasta.

Mulle hyppyliikunta ei oikein raskaana sovi. Pienikin pomppu koskee, eikä juoksukaan tunnu hyvältä (tisseissä ja vattassa). Parhaimmat lajit ovat sauvakävely ja pyöräily.
 
Helou kaikille :wave: Ja tervetuloa uusille :flower:

Ihania uutisia Neiti81 :heart: Ja Wiitaheposen kuulumisia minäkin tänne tulin katsomaan, vaikkakin kaikkien kuulumiset kiinnostaa yhtälailla =)

Niin ja itselläni paino on laskenut, uskon et etovasta olosta johtuen ja mtn vauva mahaa en näe, vanhat makkarat kylläki :LOL:

No voihan nenä... en päässyt tänään puusta pitkälle.

Mut ekaks kerron omasta taustastani. Eli ollaan seukattu miehen kanssa 15-vuotta ja vuosi sitten mentiin naimisiin (son hyvä varmistaa et onko se oikea ;)) Meillä on kaksi lasta, tyttö 12/03 ja poika 12/05. Pojan jälkeen sit kierukka ja maaliskuussa tajusin et 5 vuotta tullut täyteen, joten ajattelin sen pois käydä otattamassa. Gyne sano et hiukan vuotoa voi tulla, kierukka oli juminut kohdun nahkaa ja se piti sieltä "kaivella" pois. No, minähän vuosin sitten pari viikkoa ku seula :| Aateltiin miehen kanssa et vauva saa tulla kun on tullakseen. Sit yhtäkkiä nyt kuun alussa tajusin et menkat on myöhässä about vkon verran ja tadaa clearbluen digitestillä tuli heti näyttöön 2-3 vkoa :heart:
Etova olo ja tissikipu ilmestyi melkein heti plussauksen jälkeen :$
Nyt sitten mietiskelen mitä tämä edelleen jatkuva vuoto on :'(
Aamulla sit soitin neuvolaan, niin käskivät ottaa yhteyden omaan terv.keskuksen tiimiin. Soitin sinne sanoivat ettei terv.keskuksessa ole mahdollista tehdä uä-tutkimusta. Käskivät ottaa yhteyden päivystyspolille, soitin sinne, heillä ei ole lääkäriä joka tekee uä:tä päivystyksessä, käskivät ottaa yhteyden naisten polille. Soitin sinne: palvelemme arkisin klo 14 asti ja minä soitin 14:15 et huomiselle siirtyy...:stick:

Musta tuntui et mua kohellaan ku jotaki sontaa : / Mut neuvolan täti sano hyvän pointin ku sinne aluksi soittelin et voihan olla et kierukan poistosta jääny joku verihyytymä kohtuun ja se nyt valuu sieltä pois... Kivut kylläki kertoo mulle toista. Mut toivon edelleen parasta vaikkakin toivon rippeet on hieman kaikonneet :'(

Jos huomenna en saa apua, soitan yksityiselle. Meillä se näyttäis maksavan 150€, mut en kait voi töissä käydä täysjärkisenä ku ajatukset pyörii muualla!

Mut nyt nautiskelen vielä ja toivon ettei tulisi tähdenlentoa :kiss:

Hedy81 ja * 6+4
 
Täälä kans istuttu netissä tänään luvattoman paljon.. "Joo, äiti ihan äkkiä käy kattomassa yhden jutun" :whistle: On vissiin ollu meillä tän päivän hokema..

Wiitahepo, ei saa pitää hulluja jännityksessä! ;) :heart:

Mä lähinnä uin. Mulla on polvessa sen verran pahaa häikkää ettei rajumpi laji käy. Lenkkeilen joo, mutta juoksu tai joku aerobic on ihan pannassa. Samoin suurin intohimoni ratsastus :(
 
  • Tykkää
Reactions: Hedy81
Wiitahevon kuulumisia ootellaan täälläkin. Oon varmaan kakskyt kertaa käyny jo kattoos, voi kun tulis hyviä uutisia :flower:.

Hedy81 tsemppii hirmusesti, tossa vaiheessa odottavan aika on piinallisen tuskasta, jospa huomenna pääsisit naistentaudeille tarkistaa tilanteen. Tosin käsittääkseni on siinä ja siinä näkyykö sykkeet vielä, peukkuja kuitenkin sulle!!

Vilinäiti tervetuloa :wave:.

Liikuntaa oon yrittänyt samalla lailla harrastaa kun aikasemmin. Salilla, koirien kanssa lenkkeilyä, kävelyä ja jalkapalloa. Iltapahoinvointi on vaan niin järkkyä että selkeesti on monta treeniä jäänyt sen takia tekemättä. Jalkapalloon en ehkä enää mee kun polvet on tehnyt kiusaa ja sain kuukaus sitten pahasti pallosta päähän niin nyt pelottaa että saan iskun masuun...

Mies osallistuu ultriin ja synnytykseen. Neuvoloihinkin jos vaan töistään pääsee. Mieluusti kuitenkin otan aamupäivä aikoja niin pääsee noi lapset sinne välillä leikkimään.

Selis ja wotwot 10+0
 
Olettepas te jännänneet! Ihana tietää, että miua muistetaan =) On tässä ollut kaikenlaista tapahtumaa räkättien mansikkaverkosta irrottelusta roskiksen pesuun ja eläinten viihdytyksestä miehen kaverin parisuhdehuolien kuunteluun... Kiitoksia peukuista, nyt voitte laittaa ne takaisin taskuihinne. :)

Hienoja uutisia on kuulunut monelta! Onnea onnekkaille ja tuplille kahdesti! Nökösellä olikin ihan tosi jännät paikat tullut, onneksi kaikki hyvin!

Jiiii, siulle toivon huomiselle tosi paljon hyvää onnea ultraan! Mie seuraan siun uutisten ilmestymistä.

Ihan tässä on itsensä ehtinyt unohtaa ja toisaalta hyväkin. Ultrassa huomattiin ruskuaispussin kasvu, ei muuta. Tuulimunadiagnoosi jälleen. Huomenna suunnittelemaan lääkkeellistä keskeytystä... Olen pahoillani, että jouduitte odottamaan huonoja uutisia näin kauan :(

Mie syvästi toivon, että jokainen teistä on saanut palan siitä onnesta, jonka toivoin miulla olleen. Muuhun en sitä haluaisi tuhlattavan. Vielä ei ollut meidän aika saada vauvaa, mutta toivottavasti sekin aika koittaa vielä. Mie jään seurailemaan teidän kuulumisia taka-alalle. Ja jos ette pahastu, saatan heittää ajatuksiakin sekaan, vaikka en enää joukkoon kuulu. Olette olleet tärkeitä ja tuntuu, että menetän tässä vielä myös ystäviä, jos en seuraile Teidän kaikkien kuulumisia. :heart:

L.O.V.E.:Miut siis voi poistaa listalta

Kiittäen Wiithepo :hug:

Paljon jää vielä sanomatta, mutta toisaalta, olen vielä raskaana niin kauan, kunnes kohtu on tyhjentynyt. Palailen luultavasti huomenna vielä kertomaan miten edetään, jos teitä vaan kiinnostaa... Mieli on maassa, mutta harjoitukset jatkuu ja uutta matoa sovitellaan koukkuun heti kun lupa saadaan :)
 
Viimeksi muokattu:
NO VOI PASKA!!!! :( miljoonasti haleja ja jaksamisia Wiitahevolle! :hug: Ihan tyhmää tämmönen... :(

Mahtava suhtautuminen sinulla tilanteeseen, ihailen sitä todella. :) Ja varmasti teidänkin aika vielä koittaa! Tule ihmeessä huomenna kertomaan jatkosta, se kiinnostaa varmasti!

ja KIITOS!!! :) sitä hyvää onnea tulemme tarvitsemaan huomenna todella! Tulen sitten päivittämään omat kuulumiset...
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
:'( no voi elämän karut kävyt. Erittäin iso :hug: Wiitahevolle Ja ainakin sata lisää. Ihan kamala surku :( :'(

Ja todellakin ja aivan varmasti kaikkien muidenkin puolesta todellakin saat täälä edelleen turinoida ihan niin paljon kun vaan itse haluat :) Eikä siihen joukkoon kuulumiseen tarvita mitään muuta kun ne huippu jutut.

Hööh, voi kurjuuden kurjuus sentään. Mahtavan asenteet omaat, ihan kateeks käy. Mie toivon sitä kestävää ja onnen takavaa plussaa teille kyllä ihan koko syrämestäni. :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo

Yhteistyössä