HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

paulinmamma Toi vierihoitohan toteutuu kaikilla automaattisesti tai jos jostain syystä ei toteudu (eli periaatteessa jos vauva joutuu lastenosastolle), on siihen kyllä aina hyvä syy. Perhehuonetoive kannattaa kyllä tosiaan mainita jos sellaista halajaa. Mut kyllä noita toiveita yleensä kysellään myös siinä sairaalaantulovaiheessa, et ei kannata sitä murehtia jos joku juttu on jääny esitietokaavakkeeseen kirjaamatta ;) Mut tietysti semmosia voi mainita jos on jotain ajatuksia kivunlievityksen suhteen, esimerkiks jos vaikka tahtois yrittää pärjätä luomuna mahdollisimman pitkään, olis toivetta päästä ammeeseen tms. Kivun sietämisessä kätilön kannustus ja tuki on aika suuri asia, ni osaa sit kätilö heti alusta asti kannustaa oikeanlaisella tavalla ja tarjota oikeanlaisia vaihtoehtoja kivun sietämiseen eikä ole heti tarjoamassa esimerkiksi puudutusta. Tietysti myös se on aina tärkeetä muistaa että toiveet on vaan toiveita, niitä pyritään noudattamaan mahdollisimman pitkälle mut tilanteet muuttuu ja mieltään saa muuttaa! :)
 
Paulinmamma: Jep, se kannattaa mainita heti siihen jos perhehuoneen haluaa kun ne on aika haluttua kamaa.
Kivunlievitystä voi siihen pohtia, just, että haluisko ammeeseen ja se että haluaa kokeilla jakkaraa tms mitä niitä kaikkia juttuja on. Mutta nekin sitten näytetään ja kerrotaan jos teil on synnärille tutustumiskäynti. Ja tosiaan mitään ei kannata suunnitella itselleen 100% varmaski koska synnyttäessä ei ikinä tiedä mikä siellä sitten on vastassa. :). Mä oon edellisellä kerralla laittanu siihen, et ilokaasu, keinutuoli ja nopea kotiutus ja niillä mennään nytkin.

Magicarnie::'( voi ei :hug:
 
OIOIOIOI! Ihanaa, hetki sitten tulit ultrasta, ja kaikki on hyvin! :heart::heart:
Niin onnellinen, siellä mun pieni rakas köllötteli ja liikuskeli ja ihanasti jalkaakin suoristi, hihi!! Voi että nyt on ihana olo! Ei ole mitään ongelmia ja kaikki oli erittäin hyvin. IHANAA! Kenelle meen hehkuttamaan! Ja laskettu aikakin siirtyi eteenpäin! 2.2.2013 olis nyt sitten uus laskettu aika! :heart:
 
Neiti-81 Ei nuo asiat minusta ole mitään niuhottamista. Kahvia ja energiajuomia en juo muutenkaan, en pidä niistä eikä ne taida kauhean terveellisiä olla. Eikös niissä energiajuomissa ihan lue, että ei raskaana oleville? Luomu on arkipäivää jne. Minusta nuo on ihan tavallisia asioita ihmisille, jotka pitävät huolta itsestään ja ympäristöstään. :D Ja onnea massusta!

magicarnie Voi harmistus! Halaus ja tsemppiä sinne! :hug:

Paulinmamma Onpas nurinkurista. Eikös noista asioista pitäisi ensin kertoa neuvolassa ja sitten vasta alkaa kysellä mielipiteitä ja toiveita. Tokihan netti yms on pullollaan tietoa, mutta ei pitäisi luottaa, että kaikki äidit saavat (oikean) tiedon jostain muualta. Sama juttu oli noissa sikiöseulonnoissa. Opasvihkossakin kerrottiin, että miten seulonnat tehdään jne, mutta ei ollut edes perustietoja niistä kromosomipoikkeamista, mitä ne käytännössä tarkoittaa, millainen lapsi on, jos hänellä on poikkeavat kromosomit. Se tieto piti kaivaa jostain muualta. Pitää varmaan varmuuden vuoksi alkaa etsiä tietoa lääkkeettömästä synnytyksestä, sellaista minä toivoisin ja sellaista, että saisi synnyttää rauhasssa ilman että siihen turhan takia puututaan.

Seliksellä ihanat ultrakuulumiset. :heart:

Äiti maa Enhän mä keksinyt, että mistä saisi kivoja äitiysvaatteita, eihän niitä tavallisissa vaatekaupoissa myydä? Kävin sitten H&M:ltä ostamassa housut, topin ja paitapuseron, ei mitään superkivoja, mutta menettelee. Netistä en haluaisi tilailla, kun ikinä ei tiedä, miten istuu.

Maaritille kauheasti tsemppiä. Tosi kurjalta kuulostaa tuo sun olosi. Toivottavasti ei koko raskaus mene tollaisena...

Selis vähän pelkäsi tuota painonnousua. Onks teillä paino jo noussut? Mulla ainakin paino heittelee pari kiloa suuntaan ja toiseen, mutta tässä muutaman aamun mittauksen perusteella on tainnut kilon verran tulla lisää.

Voikaa hyvin,

P-L 12+3
 
Moi taas!

Paulinmamma, aika erikoista tosiaan että ne pitäisi jo nyt keksiä. KYS:llä on käytössä sellainen sähköinen ohjelma, johon voi kirjata lääkitykset, hätäkastenimet, synnytystoiveet jne. ylös, ja edellisessä raskaudessa laitoin siskoni vinkistä sen ammeen. Oli muuten ihana kokemus, suosittelen! Auttoi tosi paljon supistuksissa, varsinkin kun samaan aikaan sai ilokaasuakin. Olin sitten kaksi tuntia lekottelemassa yhteensä ammeessa, kun kukaan muu synnyttäjä ei jostain syystä sitä halunnut käyttää, vaikka sairaala oli sinä yönä aivan tupaten täynnä meitä! :)

Voiko teidän synnytyssairaaloissanne synnyttää vedessä, tiedättekö kenties? KYS:llä ei valitettavasti voi, ja se harmittaa minua jonkin verran. Vesi on niin rauhoittava ja kipua lievittävä elementti. Kotisynnytykseen puolestaan ei ikinä riittäisi mulla kantti! :D Viime synnytyksessä otin epiduraalin, ja en oikein osaa vieläkään sanoa, oliko se sen arvoista. Kivut eivät juuri lievittyneet, ja ponnistaminen oli vähän hakuammuntaa, mutta kyllä se lopulta onneksi luonnistui. Kokonaan ilman kivunlievitystä voisi olla minulla ehkä mahdollisuuksien rajoissa, mikäli avautumisvaihe ei kestä yli vuorokautta, niin kuin viimeksi :D. Siinä alkaa olla aivan sekaisin väsymyksestä ja kivusta...

Jopas jotakin, minähän pohdin jo synnytystä! :)

Nappikeitto + pikkunappi 11+4
 
Masussa kaikki hyvin:heart: Toinen oli jo 5cm:n mittainen ja liikku niin villisti että oli terveydenhoitajalla hommaa saada toinen kuvaan, että voitiin mittoja ottaa. Viikkoja nyt 11+2 (ultra mitoiksi saatiin 11+3..) mutta eiköhän se nt-ultrassa (30.7) varmistu lopullinen laskettuaika :) Sydän se jumpsutti nätisti menemään 170-175 välillä. (norm."korkea" kuulemma noille viikoille ja liikkumiselle.. paikallaanhan ei toinen juuri ollut :D)

Nyt kuulemma saan jo heittää huolet nurkkaan ja alkaa nauttia raskaudesta, niin minä meinaan tehdäkin. =)

Tässä se muru lekottelee, hyvin näkyy kasvot.. :heart:



Nopea oli toimitus raskauskeijussa. Tilasin keskiviikkona näytöllisen dopplerin ja eilen sen sain ja sain minä äänetkin heti kuuluviin :heart: =)

Mukavaa viikonloppua kaikille!


Sirel ja iltatähtönen :heart: 11+2
 
Viimeksi muokattu:
Piia-Liisa:Höööh, muistan kun aiemmin sanoit, että jos vaikka kotimaisia äitiysvaatteita löytys ja aattelin heti, no nyt se on löytäny! :D Mä en oikein tykänny aikakaan kuvaston hm:n vaatteista, oli vähän tylsiä. Mutta parempia ne varmasti on kun kiristävät vaatteet. Just lindex, kappahl, vila, ja hm nyt ainakin myy. Tuosta vila:stakaan en ole ihan varma.
Juu ei, energia juomat ei tod ole terveellisiä, aivan turhia sokeripommeja ja ties mitä muuta turhuutta sisältävät.. Ja silti niitä tuli juotua ja varmaan sorrun taas 9kk
päästäkin.. :ashamed::D

painonnousu Tällä hetkellä on lasku suunta. Kyllä se sitten alkaa nousemaan kun alkaa taas ruoka maistumaan. Tytöistä mulla ei ole tullut edes 10kg, pojasta tulikin yli 20kg..

Synnytys vedessä itse asiassa en edes tiedä, VAS:ssa on kyllä amme mutten tiedä saako siellä olla ponnistaessa. Kotisynnytys ei ikinä, esikoinen olisi luultavasti kuollut ilman hätätoimenpiteitä, joten ei riitä kantti. Epiduraali ei kiitos. Koin sen vain hidastavan koko toimenpidettä. Kuopuksessa laitettiin spinaali (en edes pyytänyt) lääkäri vaan meinas, ettei kenenkään täälä tarvi kärsiä ja tuikkas piikin, toisaalta ymmärrän hyvin ja ihana et ajatteli noin, mutta en tiedä oliko siitäkään sitten mihinkään. Ainut mitä huolin ja haluan on ilokaasu ja et mielellään kalvojen puhkasu jos ei itsellään mene sillai ok ajan sisällä.

2.2 onkin oikein hyvä laskettu aika Bettis :)
 
Sirel Voi miten ihanaa!! :D Meillä vauva ensin heilui kuin heinämies ja sitten taas vetäytyi sykkyrälle nukkumaan, kun kätilö yritti mitata. Piti sitten yskiä ja täti tökki mahaa, että olisi vähän suoremmaksi saanut. Saattoi vieläkin jäädä mitta muutaman millin liian lyhyeksi. Sykkeet oli paljon matalammat, siinä 145 kieppeillä. Mutta sehän ei tarkoita poikaa. :p
 
Magicarnie :hug: kuumeilijoitten kautta on hyvä ponnistaa sitten uuteen pinoon, kun tärppää :heart:

Terveellinen elämä on toki ihanne, mutta mulla ei oo mitään muuta ollukaan kuin toi Battery paheena. En siis juo kahvia, teetä tai kaakaota, röökinpolton lopetin 1v7kk sitten. Eihän sitä Batterya raskaana oleville suositella, mut aattelin kuitenkin kysäistä neuvolasta, josko edes silloin tällöin uskaltais juoda. Sen verran edes, että silmät pysyy auki ja rouva hereilläkin joskus. :D Mulle toi luomun kanssa eläminen ei sovi - on jo ihan riittävästi, kun joutuu laktoosittoman ruokavalion kanssa elämään. Lähiruokaa kyllä ostan sen mitä voin - harmi, että noi EU:n pässit sotkee kaiken, meidän lähikanala laittoi pillit pussiin sen uuden säädöksen takia. :(

Unet on tosi outoja. Oon viime aikoina unissani seikkaillu vanhoissa kuvioissa jotenkin - viime yönä olin kirjastossa etsimässä jotain sellaista kirjasarjaa, jota luin ala-asteella. :D

Testin perusteella odotan siis tyttöä... :D Sen verran kiukuttaa ja närästää. Ne varmaan käy käsi kädessä muutenkin. :LOL:

Synnytyksestä en oikein osaa sanoa vielä mitään. K-SKS on luopunu ilokaasusta jo useampi vuosi sitten. Jos nyt ensin pääsis sinne asti, että se synnytys tuntuis olevan konkreettisempi asia. :)

Himo tälle päivälle on ehdottomasti ruisleipä. :D Pitää ehdottomasti tehdä illemmalla vielä munavoi, jota voi lappaa siihen päälle hullun kerroksen. Nam.

(.) Turpea maha, pissattaa ja viime yönä sattui tisseihin ihan hirveesti. Pelkästään asennon vaihtaminen sattui ihan hirveesti. Mur. Ja kohta pitäis lähteä miehen mummin synttärikahville. Ei kyllä yhtään huvittais, mut ei auta. :)

MrsR&MrR ja pikkuärrä 9+5
 
Heips kaikille!

Olo on nykyään niin hyvä, ettei tietäisi raskaudesta mitään. Melkein kaikki ällötykset ja muut on menneet ohi. Niin oli edellisenkin kanssa.. ei oikein oireita ennen puolta väliä. no, hyvä näin.

Vielä kaksi viikkoa odottelua niskapoimu-ultraan. Mites jaksais?

Ajattelin tänään kävästä pitkästä aikaa katsomassa millaisia äitiyshousuja olisi saatavilla ku kirraa tuo mahanseutu ikävästi.

Onko muilla ummetusta? Mulla on pahentunut heti raskauden tullessa ilmi :( Tosi ikävä vaiva, nostaa painoakin :kieh: ... Luumujahan ne tässä vaiheessa vielä neuvoo neuvolassakin, mutta niistä kun tulee niin paljon ilmavaivoja etten millään jaksais. Mulle muuten sanottiin eka raskaudessa oikein neuvolan toimesta ihana kommentti liittyen ummetukseen: "Sun on saatava tuo ummetus pois, tai voi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä".. että sillai..

IhanaOmena 10+4
 
L.O.V.E. Tilasitko sen testin raskauskeijusta? Mua kans ihan hirveesti hotsittas tehdä se, mutta on vähän turhan kallis mun budjetilleni. Katotaan nyt alkaako tässä vielä enemmän mieli selvitellä pikkusen ennen rakenne ultraa. :D

Mun rupes nyt tekeen ihan hullunu mieli munavoita, kiitos vain MrsR :D Pakko huomenna lompsia hakemaan oikeaa voita eikä näemmä muniakaan kaapissa ole tarpeeksi!

Joo, jotain ummetuksen tynkää kai havaittavissa. Normaalisti kun saa isolla hädällä käydä 3-4 krt päivässä ja nyt noin kerta riittää, ettei kai se ihan ummetuksen piikkiin mene kai. Mä oon tässä nyt viikon verran vedelly kyllä juustoa siihen malliin, et sekin varmasti vaikuttaa.

Millais J+ ultrassa kävi? Hyvin, toivon niin.
 
IhanaOmena täällä kanssa ummettaa, tai ainakin hidastunut hirveästi tuo suoliston toiminta. Normaalisti käyn ainakin 2-3krt ison hädän tekemässä päivässä ja nyt on mennyt koko viikko niin, että kerran kahdessa päivässä. Pitänee siis ostaa luumuja. :)

Äiti maa hihi, munavoi on tosi hyvää... mä luulen, et joudun huomenna kans ostaa lisää munia, voita (sitä oikiaa meijerivoita) onkin kaapissa vielä. Nam. :D

Käytiin siellä isännän mummin luona ja jokin siellä otti kovasti nenään... rupes heti ällöttää ja ei sit auttanu ku hengitellä suun kautta.
 
Suru uutisia....

Meillä oli eilen np-ultra, jossa todettiin pienen alkion kasvun pysähtyneen jo aikoja sitten. Huomenna on edessä kotona tehtävä keskeytys, kun kohtu ei ole sponttaanisti alkanut vuotamaan ja tyhjenemään. Järkytys ja suru on suuri, mitään tällaista ei osattu odottaa. Mitään keskeytymisen oireita ei ole ollut, ei edes pientä pisaraa vuotoa ja kaikki muutkin raskaus oireet ennallaan. Viikkojakin piti olla jo 11+1.

Ihanaa odotusta ja aurinkoista loppu kesää kaikille, nauttikaa masuistanne ja voikaa paksusti! Käyn kyllä teidän kuulumisia kurkkimassa =)

Eli minut saa poistaa Marjiss/6.2/SAS

Toivottavasti mekin päästäisiin pian muiden menetyksen kohdanneiden kanssa nauttimaan siitä niin ihanasta vauvantuoksuisesta arjesta.

Marjiss
 
J+
Ultrakuulumisia eilisestä (.) ultraa edeltävänä yönä en nukkunut lainkaan. Kun sitä edellinen yö meni kokonaan sekin valvoessa ja itkiessä. Selkäkivut lamaannutti totaalisesti enkä päässyt ylös sängystä. Olin varma etten ollut enää raskaana. Vuotoa odotin koko sen päivän.

Eilen jännitin ultraa todellakin, ja kerroin tuntemuksistani kätilölle. Teimme diilin että jos syke näkyy saa hän kutsua ukon paikalle. Ei kestänyt kauaa niin pienokainen löytyi, syke löi ja kätilö haki ukon sisään ihailemaan :heart:

Hiljaa se penkillä istui, taisi hieman jännittää. Kätilö oli ihana ja ultrattu oli alle 20min, toki sykkeen nopeudesta ei mainintaa? Mulle riitti se että kaikki kädet,jalat, ranka ja kallo kehittyneet. Niskaturvotusta ei ollut lainkaan joten labratätikin sanoi ettei luultavasti verituloksista kannata stressata.

Koko ilta meni juhlien ukon vanhempien ja sisarusten kesken, toki juhlakalut (minä ja +) väsähdettiin melko aikaisin. Siksi Pahoiteluni kaikille että pidin teidät jännityksessä :) tänään olisi luvassa omat vanhemmat... Jännittää!

Niin ja syy koville selkäkivuille löytyi, kohtu taakseppäin kallellaan joten, koitetaan tsempata :)
 
Viimeksi muokattu:
Voi Marjiss:'( pahoittelen kovasti :hug: Teillekkin toivon ihan hurjan pikaista plussaa ja juurikin sitä pysyvää.

J+ Onnea :)

MrsRJoo, saa hävetä jos munavoin tekee johonkin muuhun kun ihan oikiaan voihin :D

(.) Täälä herätty taas päänsäryn saattelemana :( En tykkää, en sitten yhtään. Iltapäivällä olisi tarkotus teatteriin lähteä, toivon NIIN kovasti että on siihen mennessä kokonaan hävinnyt. Lapset heräs taas tapansa mukaan pikkusen kuuden jälkeen, onneksi ovat jo niin omatoimisia, että menevät alas leikkimään tai avaavat tv:n. Kuopus oli ihana, kävi kyllä alhaalla kuulin hänen askeleet (tunnistan kaikkien) mutta olikin tullu takasin ylös ja kuiskutteli mun korvaani "saanko tulla viekkuun nukkumaan" :heart: tietenkin saa, vaikkei siinä sitten enää nukutakkaan. :)

Äiti maa & Usko 12+0 (jo!)
 
voi ei marjis! :(

oma ultra maanantaina ja tuo nyt on se suurin pelko vaikka oireet onkin tallella, että jos siellä odottaakin sykkeetön sikiö :/ pitäisköhän munkin mennä sinne huoneeseen eka yksin ja sit vasta kutsua mies paikalle jos syke löytyy. (mies kun jännittää muutenkin alakautta tehtävää ultraa...)

mäkin tein munavoita eilen :D
 

Yhteistyössä