Helmikuun helmet 2013

Heipä hei helmimammat.

Taidanpa liittyä nyt tähänkin keskusteluun nyt kun maha on itselläkin kadonnut. :) Elikkäs poika syntyi kolmen päivän käynnistelyn jälkeen laskettuna päivänä 24.2 klo 13.47 pituutta herralla oli 49,5 cm ja painoa 3205g. Kirjotin eilen tuonne odotuspuolelle synnytyskertomusta. Kotiuduttiin eilen ja nyt opettellaan kahestaan kotona oloa. Maitoa riittää ja tuntuu jopa tulevan enemmän kun poika syö. Pyysin jo synnärillä ollessa maidonkerääjän kokeiluun kun tuntu toinen rinta heruvan aina imetyksen yhteydessä. Oli pakko eilen itekki käydä ostamassa semmonen kotiin koska se aivan loistava keksintö.:D Tänäänkin imettäessä herunu lisäks talteen vajaa 200ml ja en oikein tiiä mitä tuolle maidolle teen.

Doris ja pikkuherra 4 vrk
 
Moikka!

Josko ilmoittautuis joukkoon mukaan!

Tytön kanssa aika on vaan menny niin vauhdilla ettei ole kerenny muka kirjotella.Lukemassa kuulumisia käyny päivittäin.Meidän oikea arki ei ole vielä alkanu kun iskä on ollu kotona.Jahka se ens viikolla lähtee reissuun niin meidän arkeen opettelu lähtee vasta todenteolla käyntiin.

Minkäänlaista varsinaista rytmiä meillä ei ole vielä kehkeytyny.Yöllä onneksi nukutaan kyllä enempi kun päivällä eli oikeaan suuntaan ollaan menossa :) .Maitoa tulee kohtalaisesti,mutta illalla ollaan tankattu lisämaitoa että jaksetaan sit paremmin nukkua.Doris eikö tuon heruneenki maidon voi pakastaa ja käyttää tarvittaessa.

DNA:n mokkula tökkii taas niin lujaa ettei viitti tällä kertaa enempi rustailla.Pätkii yhteydet poikki joka välissä :mad:

Hyvää päivän jatkoa kaikille =)

Fannis ja vauva 3v4pv
 
MrsR voi koliikki, se on kyllä aivan kamala vitsaus. Onneks sitä senkin verran on tutkittu, et vauva ei huutamisestaan saa mitään traumoja.

Kannattaa kokeilla vauvahierontaa, vyöhyketerapiaa. Meillä mitkään tipat ei auttanut yhtikäs mitään. Cuplatonit, relatipat ja disflatylit ainakin testattiin. Ainut mikä tosiaan edes hetkeksi vauvan oloa helpotti, oli sairaalassa annettu vauvahieronta. Eihän se koliikkia pois vienyt, mutta hetkellisesti oloa helpotti. Vatsan pumppaaminen, vauvan omilla jaloilla auttoi myös, jos siis sai pierua tulemaan.
Mulla oli vauva kantoliinassa pitkin päivää, et sai ees jotain muutakin tehtyä kun kanniskella itkevää vauvaa. Aika siinä on paras parantaja, tosin se tieto ei helpota tällä hetkellä. Toivottavasti ei sitä 3kk kestäis.

Meillä oli eilen 1kk neuvola. 3740g ja 51.5cm et hienosti painoa ja pituutta tulee. Ens tiistaina onkin jo neuvolalääkäri

Bettiksen kysymykseen, ei meillä vauva nukkuu ihan hiljaa. :)

Kapalo ja perhepeti löytyy meiltäkin. Alkuyöstä laitan minin aina sivuvaunuunsa mutta jää kyllä viereen jo eka syötön jälkeen. :)

Kuumat ja kylmät aallot ei oo näkyny täälä, enkä kyllä semmosia kaipaakkaan! :D mun on aina yleensä vaan enemmän kylmä.

Äiti maa & Alli 4vko 2 pvää
 
ette ikinä arvaa kuinka viime postauksen jälkeen kävi.
Mulla kuume pamahti 40 korville, ja vedin 2 päivässä ihan järkkyyn kuntoon.
Ajattelin et tukehdun yskään enkä pysyny tolpillani. :O 3 vrk:n aikana nukuin 1h15 min yhteensä oloni takia ja oikeesti ajattelin et nyt tuli noutaja ja lujaa.

Eilen sitten raahauduin lääkäriin äidin käskystä, joka sano et näytän ihan ruumiilta, että niin valkoinen olen!

No, menin lääkärille yksityiselle, joka kans ihmetteli et miten hitossa pysyn jalkeilla..
Ei oo kuulemma toviin nähny ketään niin valkoharmaata ihmistä.

Syykin löyty:
B-influessa, joka oli pesiny/keränny oikean keuhkon täyteen räkää, ja koko oikea keuhko toimi n. puolella teholla siitä kuin pitäisi! Oli siis tulehdusta sinne kehittämässä. (tän lisäks oikee korva veresti, ei varsinaista tulehdusta) ja kurkku veresti. Mulla siis oireena sellasta vinkuvaa, haukkuvaa yskää joka ei lohjennu ollenkaan...
No määräs yskänlääkkeen että alkaa keuhkoista lima irrota, ja saan yskittyä keuhkot puhtaaksi.

No, nyt kuulkaa eka yö kun olen saanut nukkua! (kaksoset heräs kerran syömään!) ja yskä on ollut ihan erilaista, ja nyt happi alkanut jo kulkea ja kuumekin laskenut.

Herranjumala oikeesti mikä tauti!:snotty:
En ole koskaan, KOSKAAN ollu oikeasti niin hirveessä jamassa mihin menin 2 päivässä nyt..
Tuo taapero sai tuon B-viruksen myös, ja sillekin yskänlääke auttanut onneksi.
vauvat ovat terveitä luojan kiitos, ja ONNEKS tuli nyt kun äidinmaidon suojat on hyvin päällä vielä...

Nyt toipuilen kaikessa rauhassa.
 
Neiti-81 kuulostaa tosiaan inhottavalta taudilta, toivotaan että kaikki (muut) välttyy tuolta!

Täällä nukuttiin perhepetissä ekat n. 5 viikkoo, sitten siirsin Veskun omaan sänkyynsä. Muuten nukkunu siinä ihan hyvin, mutta toissayönä valvoki sitten puolyhestä jonnekki neljään...itkeskeli vähänväliä, ettei saatu nukuttua. Meijän pikkumies siis tosiaan huitoo nukkuessaan aika paljon käsillään ja varmaan sen takia valvo sillon tuon pätkän. Mietin sit eilen, että mitä ihmettä minä keksin, ettei noin käy enää. Päiväunetki hän nukkuu vaunuissaan aina tosi hyvin, 4h ja senjälkeen oon aina hakenu sisälle, kun meillä ei vielä oo mitään hälytintä, että kuulis millon hän herää. Sisällä taas ei osaa oikein nukkua päivällä, ainoastaan jos nukahtaa mahalleen, niin sillon kyllä. Laitoin sit illalla pojan kapaloon, aluks vaan laitoin sen liian löysälle ja kohta alko huuto, kun oli riuhtonu kätensä pois siitä. Piti laittaa tosi napakasti kyllä, että pysyi, mutta sittenpä hän nukkuki 3-4 tuntia syöttöjen välissä. Aamulla herättiin vasta yheksältä ja yhentoista aikaan hän oli valmis päiväunille, joten käytiin sit vaunulenkillä ja sielläpä hän tyytyväisenä nukkuu. Meijän poikaki pitää ääniä nukkuessaan, ei koko aikaa, mut välillä kuuluu ynähyksiä ja sekunnin tai kaks "itkua" ja joskus semmosta jännää korkeeta ääntä :)

Ihana poika on, mut sillon toissayönä mulla alko kyllä mennä hermot, kun ei saanu nukuttua. Mulle uni on niin tärkee, että jos en saa kunnolla nukuttua, ni oon tosiaan perseelle ammuttu karhu! Onneks mies pyyti sillon nostamaan pojan meijän väliin ja hoivas sit häntä :)

Nyt vaan jo mietin, että mitenhän pitkään tuo poika pysyy yönsä tuossa kapalossa ja mitäs sitte keksitään ;)

Hymyjä meijänki pojalla tulee lähinnä unissaan ja muutaman kerran oon huomannu, että on hymyilyttäny tissiä imiessä :D Tänäaamuna ensimmäisen kerran hymyili hetken mulle, mut en tiiä oliko se vielä miten tarkotuksellista. Ootan kyllä innolla, että hän rupeis jo hymyilemään "oikeesti".

minä vaan -84 + Vesku 1kk+ 12vrk
 
Meilläkin nukutaan koko perhe samassa sängyssä, ei meidän pikkuinen oikein viihdy omassa sängyssään kuin oikein yliväsyneenä. Kapaloon kääritään pienokainen joka ilta, muuten viuhtoo itsensä hereille heti nukahdettuaan. Joka ilta saa kyllä kiukkukohtauksen ennen nukkumaanmenoa, ei ole nälkä, vaippa on kuiva... Ilmavaivoja ilmeisesti itkeskelee, vatsan hieronta auttaa yleensä. On kyllä helppoja noi yöimetykset kun lapsi nukkuu siinä vieressä, ei tarvi kuin työntää tissi suuhun ja jatkaa unia :D Vasta aamulla kiukkustuu makuuasennossa imemisestä jolloin sitten noustaan hetkeksi ruokailemaan pystyasennossa. Nukahtaa kuitenkin vielä silloin rinnalle ja nukkuu vähintään 9 saakka. Tänään nukkui 11 oikein kiltisti :)

Hymyjä tulee neidiltä aina välillä, tarkoituksettomia ne toki tässä vajaassa kolmen viikon iässä vielä on. Ihanalta se silti näyttää :heart: Ja kummasti sitä unohtuu aina ihastelemaan nukkuvaa lastansa, erityisesti kun toinen nukahtaa syliin imetyksen päätteeksi. Ei herää edes röyhtäytykseen, on tosi sitkeä unikeko (sopii, saanpahan rauhassa siivota tytön päikkäreiden aikana :) )

Sektiosta toipuminen edistyy edelleen. Enää en oikein edes huomaa, että sektio on tehty alle kuukausi sitten. Vaikka kyseessä on iso vatsan alueen leikkaus. Veikkaanpa, että olisin kipeämpi jos tuo liki 4kg olisi perätilassa pitänyt puskea ulos alateitse. Haava/arpi ei enää juurikaan arista ellei neiti siihen oikein antaumuksella potkaise, tänään en ole enää ottanut edes paratabsia. Vaunujen kanssa pystytään liikkumaan hyvin, ei ole ongelmaa edes jyrkässä ylämäessä.

Tänään pikkuinen on halunnut olla rinnalla päiväaikaan 2h välein, aiemmin on mennyt 2,5-3,5h syöttöjen väleissä. No hyvä vaan kun ruoka maistuu, maitoakin multa tulee ihan riittävästi. Syö 15-20min kerrallaan ja nukahtaa tyytyväisenä :) Syötön jälkeen joudun välillä vielä lypsämään maitoa pois kun on rinnat pinkeinä, saalis yleensä n.60ml. Onneksi pakastimessa on tilaa, voi jemmata maitoa sinne "pahan päivän varalle" jos pitää vaikka mennä käymään jossain. Saa sitten isä hörpyttää mukista toiselle apetta jos ja kun nälkä iskee :) Pulloa kun meillä ei enää anneta ellei ole ihan äärimmäinen hätä. Rintaraivarit helpotti kun jätettiin pullo kylmästi kokonaan pois, parissa päivässä tuo oppi ettei pulloa tule vaikka miten huutaisi kohti rintaa kiukkuisena. Eli sitkeä imetyksen jatkaminen ja rinnan tarjoaminen aina nälän tullessa toimii, ainakin meillä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Äiti maa meillä näyttää toimivan Cuplaton, hieronta ja se, että annetaan tytön nukahtaa mahalleen rinnalle. *koputtaa puuta* kauhealta se itkeminen silti tuntuu, vaikkei mitään traumoja jäiskään - olen ite ollu myös koliikkivauva. Toivon siis kovasti että näillä päästäis sinne selville vesille, koska kivaa ei ole, kun ei voi auttaa toista. :( siitä se voimattomin olo tulee.

Bettis meillä myös tyttö pitää sellaista yninää nukkuessaan. Sitä voisi kuunnella maailman tappiin. :heart: mullakaan ei aina ihan riitä toi oma maito, mut sen kun tiedostaa niin pullosta vaan lisää. Ei sitä kannata stressata ollenkaan. Osaimetyskin on hyvä saavutus. :)

Neiti-81 hyi kamala, mikä tauti! :O paranemisia sinne!

pikku yllätys meilläkin viuhdotaan kovasti käsillä, mutta se ei unta kyllä neidillä häiritse millään tavalla. Tänään taas nauroinkin, että unenlahjat on tytöllä kuin isällään - ei varmasti herää palohälyttimeenkään. :)
Kiva, et oot toipunu hyvin sektiosta. :) täällä kans hieman aika ajoin aristaa haavaa, mutta itellä on nyt se haavan vierusalueen rikkonainen iho riesana. Onneks on nyt haavataitos suojana ja eilen suihkun jälkeen laittelin hiukan rasvaakin siihen. Toivon mukaan paranis sillä. :) jotenkin ei vaan aina tajua olleensa isossa leikkauksessa, kun on vaan niin ihmeissään luomastaan uudesta elämästä.

Hormoonit hyrrää muutenkin kuin vain seksimielessä - tuntuu, että olen jopa itkuisempi kuin raskausaikana. Herkistyn todella helposti ja pari sellaista älytöntä itkukohtausta on myös koettu - semmosia täysin yllättäviä ja sitten sellaisia, jotka pystyn välttämäänkin (Samuli Edelmannin Tähtipölyä-biisiä ei saa kuunnella, tulee itku heti).

Sunnuntaina ois taas vierailupäivä meidän neidillä - serkku pesueineen tulee käymään. Saas nähdä, mitä pikkuserkukset tuumaavat toisistaan - ainakin serkun 4v tyttö on kova hoitamaan vauvoja, Baby Born on hyvässä hoidossa ollut jo muutaman vuoden. :)

Käväistiin taas tänään vaunulenkillä aurinkoisessa, joskin tuulisessa säässä. Teki muuten niin hyvää. :)
Nyt toinen jakso Kaunareita (jep, aamuisin katotaan Tunteita ja tuoksuja - äitiysloman paheita) ja sitten mahdollisesti anoppilaan käymään. :)

Ärrät ja Helmi 3vko1vrk
 
MrsR olipas helpottavaa kuulla että sinäkin vielä pullosta annat lisäruokaa, onneksi en ole ainoa. :) ja tosiaan sitä nukkumis yninää voisi kuunnella koko yön vaikka :heart:

Ja uusi kysymys!; pyöritteleekö teidän vauvat silmiään "ympäri" todella väsyneinä? meillä meinaan neidillä menee silmät miten sattuu kun on väsynyt. Ja nukkuessa myös välillä, mistä johtuu?

Kysymys2; kun imetän niin vauvan suusta kuuluu ääni, ihan kuin imu loppuisi kesken(?) eli siis imee mutta periaatteessa se imu keskeytyy. Hirveän vaikea selittää :D ehkä joku ymmärsi. Eli kysymys kuuluu, tuleeko muilla ja mistä voisi johtua? Huono asento? Ei satu kuitenkaan imetys yhtään.

Meidän neidillä on kovat voimat! Eilen kääntyi selältä kyljelleen itsekseen! Ja ikää 2vkoa :heart:

Nyt nukkumaan!

Bettis ja rakas 2vko :heart:
 
Kuukausi tuli tänään täyteen! :)

Poika on kova valvomaan öisin yleensä heräilee 3-5krt välillä saatetaan valvoa 1h putkeen kun ei kelpaa kuin syli tai kiukuttaa.

Maitoa on vielä riittännyt! Mutta ei mittään ylimääräistä juurikaan ole mutta pitää pienen kylläisenä :)
Hoitoon ei jätetä varmaan vielä kuukauteen kahteen. Sairastelevat nyt esikki ja tämä niin pitää olla omatkin silmät niin tarkkana.
Perhepetiä meillä ei harrasteta.
Tutistä ei tykätä ei tykkää pieni syödä, eikä tarvitsekkaa en suosi niin paljoa tuttia.
Vaunuilua ei olla vielä tehty. Kun kiellettiin mutta ens viikolla koitetaan :)
Sectiohaava on erittäin kipeä edelleen.

Juli ja Ensku 1kk
 
Heippa

Bettis: meillä pyörii myös silmät ympyrää väsyneenä, arvelen olevan ihan normaalia.

Mahavaivoista: pari viime iltaa mennyt aika frantic meiningeissä. Neljän tunnin imetyksen jälkeen poika yhä itkuinen ja ennenkaikeka levoton. Jopa syötön aikaa kuuluu käninää. En ole ihan varma mistä vatsavaivat tunnistaa, ts. erottaa esim nälästä. Tissi kun maistuu aina kuitenkin ja useimmiten rauhoittaa.
Voiko Cuplatonia ja sitä toista.... antaa ihan vastasyntyneelle varuiksi? Ostettiin eilen mutta en ole vielä uskaltanut antaa.

Ostin netistä valmiskapalon kun nää meidän filttikietaisut ei toimi. Eli löystyy ja irtoaa. Swaddle me kapalot näytti musta hyviltä, tilaisin kaksi. Niissä on vaan pussi alavartalolle ja kaksi siivekettä jotka menee sivulta sivulle ja tarralla kiinni. Pysyy kuosissa koko yön. Voin raportoida miten toimii meillä.

Mulla huomenna neuvola. Meille ohjeistettiin ettei kahteen ekaan viikkoon voi viedä ulos poikaa ollenkaan. Mietin että miten menen neuvolaan, jos huomenna -10 pakkasta. Sinne on 10 minuutin kävelymatka, mutta en halua riskeerata mitään. PItääköhän ottaa taksi....?

Tuulis ja rakas 9 päivää
 
Täällä voidaan hyvin vaikka ilmavaivojakin löytyy
Meille syntyi siis terve tyttövauva, kromosomitestitkin valmistuivat viikossa!! :heart:

Tyttö nukkuisi vain pienessä pystyasennossa, öisin meillä on hiukan vaikeaa löytää asentoa mihin nukahtaa.
Maitoa tulee reilusti yli tarpeiden, hassua, toisten lasten kanssa todella huonosti, nyt tosiaan vois ihan luovuttaa!!

nyt ei kerkiä enempää kirjottaa, joten kengulta puumerkkiä tähän!!&
Tyttö 8vrk
 
Pikainen korkkaus tähän pinoon!

Minä vieläkin tulin niin hyvälle mielelle noista Kengumamman hyvistä uutisista. Aivan huippua!!!

Meidän pieni herra on toistaiseksi ainakin rauhallinen tapaus - syö kyl päivisin usein (kuten medän muutkin vauvat ovat tehneet) eli noin 1,5-3 tunnin välein, mutta öisin on yksi pidempi nukkumisjakso (viime yönä 21-2.30) ja nukkuu kyl sitte vielä mut syö useammin. Toivottavasti tämä yöllinen nukkumisjakso ois pysyvää... koputtaa puuta ja lähtee tekemään muille ruokaa ennen kuin vauveli taas haluaa ruokaansa...
 
Terve!

Tai sitä odotellessa. Mulla ei oo tainnut noista myrkyistä olla mitään apuja, ainoa mitä ovat tehneet, niin ovat saaneet pojan mahan vielä enemmän kipeäksi. Tavallaan osui kaikki tähän huonoon saumaan: D-vitamiinit ja sitten noi mun antibiootit, niin nyt ei sitten ole hajuakaan kummat enemmän vaivaavat. Mutta onneksi on Rela-tipat ja Cuplaton. Ja tosiaan Tuulis meillä on sitä Cuplatonta annettu viikon ikäisestä asti, koska ilmaa pojalla oli raakasti mahassa. On yhä edelleenkin, toki, mutta nyt tulee kuitenkin poiskin eikä niin paljoa enää vaivaa toista. Ja meillä noi ilmavaivat ilmenivät sellaisina koko vartalon kippuraan pistävinä kramppeina, joita tuli suhteellisen tasaisesti. Ja tietysti huudon kera (ei siis mitään itkua vaan ihan kirkumishuutoa!). Kauheinta siinä oli se, kun näki että toiseen sattuu, eikä mikään hieronta, pystyasento tai muu auttanut. Lisäksi poitsu heräsi niihin kramppeihin kesken sikeiden uniensakin. Siinä kyllä taidettiin sitten itkeä kummatkin jo loppu vaiheessa. Ja nythän näitä samanlaisia kramppeja on taas ilmassa.. MUR!

Uutena meille on nyt tullut tämä vähän väliä tankkaus. Ilmeisesti mulla ei nyt tule maitoa kunnolla kerralla, kiitos tämän ihanan olo tilan ja kuumeen, niin poitsu herää kesken uniensa kiukkuisena kuin mikä huutamaan ruokaa ja kun on syönyt niin nukahtaa tissille. Ja tämä siis joka toinen kerta. Eli tavallaan aiempaan verrattuna aina niitten unien puolivälissä. Outo homma! Mutta josko se helpottaisi taas kun noi lääkkeet loppuvat (toivossa on hyvä elää, etten muka joudu toista kuuria perään syömään!).

Josko sitä jotain ruokaa iskisi tähän kroppaansa, kun ukkeli nyt vielä ainakin nukkuu, ja virittäisi sitten vaunut valmiiksi, niin saa isä viedä poikansa pihalle hetkeksi. Itsellä ei taida kunto antaa myöden, höh!

Keisha ja ukkeli 2vko 6pvä
 
Hei kaikille :wave:

Minäkin liityn tähän porukkaan. Vauva-arki on alkanut hyvin ja nautin tästä päivä päivältä enemmän ja enemmän! Luulen, että elämäni parhaat hetket ovat juuri alkaneet :heart:

Täällä muutkin vauvat tuntuvat kärsivän ilmavaivoista. Meillä siis sama vaiva, ja siihen ollaan nyt pari päivää annettu pienelle Rela dropseja ja Cuplatonia. Annatteko Cuplatonia ennen joka syöttöä? Meillä tällä hetkelle tosi tiheät syötöt (oma maito ja lisämaito) vauvan pienen koon takia. Ympäri vuorokauden syötöt on 2h välein. Tyttö nukkuisi muuten varmaan neljäkin tuntia putkeen. Huomenna menemme punnitukseen neuvolaan ja toivottavasti paino olisi noussut hyvin, niin syöttövälejä voisi ehkä pidentää. Sitä vain mietin, että tarviikohan Cuplatonia antaa ihan joka syötöllä. Ilmeisesti sitä ei voi kuitenkaan saada liikaa..

Nyt pitää mennä nukkumaan hetkeksi ennen seuraavaa syöttöä. Öitä :)

Bumble ja pikkuinen 1vk 1vrk :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Bumble Meille sano neuvolan täti, että sellaset 5 kertaa vuorokaudessa olisi suositus sille Cuplattomalle. Me ei olla annettu välttämättä edes ihan niin usein ja on silti auttanut. Oon niin laiska pesemään noita lääkeruiskuja, joita hain apteekista juuri tuon Cuoplattoman antamisen avuksi, että siksi jää yöllä välillä antamatta. Lisäksi se lusikkaan pienenkin maito määrän lypsäminen on muka ollut liikaa pyydetty.. :LOL:

Olipa inha herätys tälle syötölle. Otin nukkumaan mennessä Buranan, kun tunsin kuumeen nousevan, ja nyt on sitten kaikki vaatteet, tyynyliina ja tyynykin ja pussilakana aivan litimärkiä hiestä. Ei kun vaatteiden vaihtoon ja kuivien lakanoiden etsintään. Toivottavasti mies ei herää tällä kertaa mun touhuihin, kun muutenkin ihmettelee välistä mun yöharrastuksia.. :p Jes tissi irti, rikun toimintaan ennen kuin tulee oikeasti kylma!
 
Niin se aika rientää...tänään pieni mies jo 1kk "vanha" <3 Viime yönä kävi 9.30 nukkumaan...söi 01, 03, 05 ja 06 herättiin...hyvä yö siis takana =) nyt on 6-11 välil nukkunu vaan 10min sitterissä et aika pitkiä aikoja jaksaa jo valvoa =) Rintamaidolla mennään ja korviketta ei oo ainakaan vielä tarvinnu antaa =)

Ihana auringon paiste mut pirun kylmä! josko sitä parin tunnin pääst tarkenis vaavin kans pihalle...mikäköhän pakkasraja 1kk ikäsellä?

Onnea vauvan saaneille ja sorry ku en nyt ehdi kommentoida muiden kirjoituksiin ku vauva siis edelleen hereillä...palaan asiaan joskus =)

äitx2 +pieni mies 1kk
 
Täällä näkyyki monen lapsella olevan noita ilmavaivoja. Täällä on onneks niiltä vältytty (koputan puuta) ainaki toistaseks, jospa niitä ei liiemmin sitte tuliskaan, niin ei tarviis mitään "ylimääräsiä" huutoja kuunnella sen takia. Kyllä se on niin inhottava kuunnella pienen itkua muutenki, kun välillä on pakko olla menemättä hoivaamaan, ettei ihan opi siihen, että joka ynähykseen reagoidaan.

äitx2 pakkasraja on -10.

minä vaan -84 + Vesku 1,5kk
 
Heippa!

mistä tiedätte että vauvalla on ilmavaivoja? viime ja edellisyönä meidän neiti heilui kuin mikä ja itki ja oli hereillä 3-4h. Olisiko ilmavaivoja? Nyttenkin kipristelee kun imetin hetki sitten?
 
Heippa kaikki! Minäkin tulin tänne puolelle ekaa kertaa kirjoittelemaan. Pahoittelut, etten nyt ehtinyt lukemaan kuin tämän sivun jutut. Ekan sivun luin jo aiemmin, mutta nyt en enää kaikkia juttuja muista.

Me siis kotiuduimme 6 päivän sairaalassaolon jälkeen ja nyt on reilu viikko oltu kotosalla. Henkinen toipuminen rajusta alusta otti kyllä koville, mutta nyt tilanne alkaa pikku hiljaa helpottaa. Vauva kasvaa normaalisti ja sektiohaava on toipunut hyvin, joten ongelmia on enää lähinnä psyykkisellä puolella ja sekin tosiaan helpottaa päivä päivältä.

Tänään oltiin jo toistamiseen neuvolassa, kun ikää tuli tänään 2 viikkoa. Paino oli nyt 2945 g eli syntymästä on kertynyt lisää reilut 300 g. Olen nyt aina imettänyt ensin ja sitten annan vielä perään lisämaitoa, kun en vielä luota tuohon omaan tuotantoon ja nyt on tärkeää, että muksu kerää painoa. Imuote on ollut ihan hakusessa, niin olen nyt käyttänyt rintakumia ja muksu viihtyy tissillä tunninkin kerrallaan. Olisi pitempäänkin, mutta siihen olen vetänyt rajan. Neuvolassa sanoivat, että kumista kannattaisi pyrkiä eroon, niin tehostuisi se imu.

Ilmavaivoja täälläkin on ollut jonkin verran, mutta ne on niin ajottaisia ja menevät äkkiä ohi, etten ole ruvennut antamaan mitään. Neuvolan täti sanoi, että Cuplatonia voi antaa varmuuden vuoksikin, mutta en nyt ainakaan vielä ajatellut siihen lähteä.

Neiti-81 pikaista paranemista sinne! Kyllä niissä kaksosissa olisi jo ihan tarpeeksi, ettei tuollaista tautia nyt enää tarttis lisäks väsyttämään.

MrsR:llä ilmeisesti koliikkia ja oliko jollain muullakin? Sitä tässä olen pelonsekaisin tuntein odottanut, että tuleeko meillekin. Oliko se niin, että parin viikon iässä alkaa havaita?

Unet on kyllä välillä niiiiiin vähissä, että hermo menee aivan kaiken kanssa. Olen aamuisin monesti jo ehtinyt miettiä, että niinköhän tässä ikinä tulee sisaruksia yritettyä, jos tämä eka on jo näin raskasta. Mutta iltapäivällä aina helpottaa, kun saa itsekin päikkärit otettua. Meillä nukutaan siis öisin pisimmillään sellainen 3,5 h pätkä, mikä on ihan luksusta. Mutta sen jälkeen alkaa sitten sellainen killittäminen ja seurustelu.

Iltapäivisin ja iltaisin sitä osaa sitten olla onnellinen tuosta uudesta elämän alusta :)

Keltakukka ja poika 2 vk
 
Joo, eihän nää hommat mulla mene koskaan kuin elokuvissa. Oon nyt sisällä keskussairaalassa ja tippaa menee niin kuumetta alentavana kuin antibiootteinakin suoraan suoneen. Kuumetta melkein 40. Pikku mies onneksi on ottanut tän vielä rauhallisesti ja nukkuu tuossa vieressä. Kun nyt saisivat mut kuntoon, että päästäis oikeesti siihen vauva-arkeen!
 
Nopeesti jos yrittäisi. Piipahdan täällä joka päivä, mutta kirjoittamiseen tarvittava aika on usein niukilla. Tultiin juuri shoppailemasta 5v:n ja vauvan kanssa. Vauva nukkunut 2,5h ja jatkaa edelleen uniaan kaukalossa. Kohta herää varmaan hiestä märkänä ;) Kinkkukiusaus on myös kohta puoliin valmista, joten.. lyhyesti :)

Keisha Kääks, mikä tilanne :( Paranemis-tuulia puhkun!!

Samoin Neiti-81:lle!! Joko helpottaa? Hirveä tauti ja toivottavasti muu perhe säästyy. Meillä oli 5v:llä ilmeisesti influenssa enne vauvan syntymää, viikon oli kuumeessa.

Keltakukka, ei meilläkään nukuta kuin max. 3,5h yhteensoittoon. Tai yksi poikkeus on ollut. Yleensä öisin nukkuu sen kolmisen tuntia alkuun ja loppu yön herää 1,5-2h välein. Joskus jopa 1h väli. Ihan hyvin on silti jaksanu :) En koe olevani erityisen väsynyt, enkä nuku päikkäreitä.

Ilmavaivoja on - vaihtelevasti. 2 viikkoisena meni 4 iltaa huutaessa aika sydäntä särkevästi, aloitettiin Disflatyl, en tiedä minkä verran siitä oli apua vai oliko sattumaa mutta iltahuudot loppui kuin seinään. Edelleen iltaisin roikkuu sylissä, ei viihdy yhtään itekseen ja vain tietyt asennot kelpaa. Olen päätellyt että masu on kipeä. Jos asento on herrasta väärä, vääntää hän vartalon tiukaksi ja itkee.

Tuulis miettikin mistä erottaa nälän ja ilmavaivat huudon seasta :) Noh, olen tulkinnut niin että kipu itkussa vartalo on tosiaan usein kaarella, tiukkana ja huuto on kimakampaa ja nopeampi tempoisempaa. Nälkä itku on rauhallisempaa ja alkaa ensin ähinänä, josta yltyy pikku hiljaa. Näin meillä :)

Perhepedissä nukutaan :) Kolmas lapsi ei tehnyt poikkeusta edellisiin :D Nostan kyllä syönnin jälkeen vauvan vähän sivumpaan ja kietaisin omaan täkkiinsä, ei ole kiinni minussa. Oon tosi laiska nousemaan öisin ylös. Vaipankin vaihdan sängyllä öisin kun en vaan jaksa nousta :D

Nyt ähisee poitsu.

Adora ja "Eikka" huomenna 4 viikkoa!!!! :heart: Huomenna neuvolakuulumisia.
 
Heips kaikille!
Täällä siis typy syntyi kuusi päivää sitten tiistaina elektiivisellä sektiolla. Viikkoja minulla oli kasassa 40+3 silloin, sektiotahan jouduttiin siirtämään viikolla eteenpäin, kun sain kovan flunssan ja yskän. Sektio oli muuten mukava kokemus, mutta spinaalia ensimmäinen anestesialääkäri yritti 3 kertaa ja aina hermoon: armottomat sähköiskun tuntemukset. Sitten tuli kokeneempi lääkäri ja heti meni ja ilman tuntemuksia oikeaan paikkaan. Sektiohaava leikattiin samaan vaakasuoraan kohtaan kuin esikoisen hätäsektion haava. Haavaa leikattiin niin lyhyesti, että kaksi leikkauslääkäriä huhkivat todella painaessaan vauvaa ulos. Mutta niin sieltä syntyi 9 pisteen tyttö, 3380g ja 51cm. Pieni siis oli, kun minä olin pelännyt synnytystä, että jos kasvaa esikoisen kokoiseksi (4135g), että ei sitten mahdukkaan, kuten esikoisen kanssa siis kävi.
Vauva on aivan ihana pieni typykkä. Osaa kyllä ilmoittaa, kun haluaa jotakin. Ja minulla tulee maitoa tosi hyvin, alkoi tulla kotiinlähtöpäivänä. Neuvolan täti kävi tänään kotikäynnin, poisti multa tikit ja punnasi vauvan. Paino oli sama kuin sairaalasta pois lähtiessä, eli syntymäpainosta -6%, joten joudun nyt syöttelemään vauvan 2-3 t välein, jotta paino saadaan nousemaan.
Hämmästyttävää tässä toisessa sektiossa on se, että mulla ei ole ollut kipuja olleskaan. Sairaalastakin päästivät jo torstaina (tiistaina sektio), kun mä olin niin hyväkuntoinen. Syön toki särkylääkkeitä vielä, vaikka osan niistä olenkin unohtanut ottaa väliin. Kipeää on tehnyt ainoastaan ensimmäiset pissat ja kakat sekä tietysti on tuntunut vähän noita jälkisuppareita. Olisikohan tämä kivuttomuus sitä, kun leikattiin täsmälleen samaan haavaan ja siinähän on jo ollut hermot osittain katki? Tuntohan tuohon haavan ympärille ei ole vielä palautunut. Synnärillä sanoivat, että toinen sektio on yleensä helppo kivuilta, ja näin on ollut. Ensimmäisen jälkeen olin nimittäin toooodella kipeä ja kauan, varmaan kuukauden täysin riippuvainen särkylääkkeistä.
 
Tännehän se pitää nyt tulla, kun käärö on ulkona.

Meille syntyi siis 23.2 tyttö, 4000 g ja 52 cm. Synnytys ihan ok, mutta menetin 1700 ml verta ja jonkun verran repesinkin. Alapää on muuten ok, mutta pissa/kakka-asioissa on vielä hieman säätöä. Hieman ärsyttävää. Kipulääkkeitä meni alkuun tosi reilusti, mutta nyt on voinut jo reilusti vähentää. Ja istuakin voin jo pieniä aikoja.

Vauva on ihana, mutta onhan tää ollut mulle aika hormonihuuruista aikaa... Synnärillä itkin vuorotellen ilosta ja surusta, en ole voinut kauheasti vauvaa hoitaa kun ei ole voinut seistäkään, varsinkaan alussa. Mutta mies on todellakin hoitanut vauvaa, paljon enemmän kun minä ja on ihan näppärä :heart:. Itsellä painottunut imetykseen.

Vauva on nukkunut päivät tosi hyvin, mutta öisin on ollut 1-3 h syöttö-huuto-raivokohtaustunteja. Siis hän huutaa aivan raivoissaan, ei huoli rintaa, huitoo ja kiehuu. Hieman ahdistavia hetkiä. Viime yönä laitoin korvatulpat, jotta jaksoin hyssytellä. Sitten tähän lisätään toisinaan omakin huono vointi ja hormonit ja voila - soppa on valmis ja äiti tihrustaa itkua :ashamed:.

Tänään ollaan herätetty vauvaa unilta, syötetty tiheämmin ja vähän seurusteltu enemmän. Kattoos taas ensi yönä, mitä tapahtuu... lohduttavaa, että muillakin on joskus tällaista. Pitäisi vaan yrittää ajatella, että pieni on ja aika tekee tehtävänsä.

Mutta nyt tulee sellaista komentoa vierestä, että on mentävä.

EH & vauva 1 vko 1 pv
 
  • Tykkää
Reactions: MrsR
Ihanaa ja vauvantuoksuista arkea kaikille nyytin suorastaan hetki sitten saaneille! :heart:

Minä melkein itkun päästin Kengun ihanasta uutisesta, aivan ihanaa että sielläkin sitten terve tyttö talossa! :heart:

Ilmavaivoja on tasattu Cuplatonilla täälläkin, on helpottanut koliikkivaivoja kovasti ja näyttää muutenkin menevän paljon helpommin kuin vaikka viikko sitten. Onneksi. :) Keltakukka ne koliikinomaiset vaivat alkoivat aikalailla parin viikon ikäisenä - kouristeluja ja järkyttävää itkuhuutoa. Pahaa tekee sitä kuunnella ja katsella, kun on vain niin voimaton siinä auttamaan... :(
Nyt siis tasaantunut sen verran, ettei sitä huutoa tule niin paljoa ollenkaan ja neiti nukkuu jo todella hyvin - tänään oli vain läheisyyden kaipuuta pienellä, ettei päiväunet sitterissä maistuneet vaan nukkui miltei neljä tuntia onnesta soikeena mun rinnan päällä. :heart: ihanata oli, mutta nyt on mulla selkä ihan kökkönä. :D
Hetki sitten vein tytön kehtoon puoliunessa nukkumaan, heräsi kyllä siinä, kun ähräsin unipussin kanssa, mutta sinne nukahti - tuhina vain kuuluu, kun käväsin vielä varmistamassa, että neiti todellakin nukahti.
Tulee käytyä muutenkin pari kertaa tarkastamassa, että tyttö hengittää... Ilmeisesti normaalia ensimmäisen lapsen kanssa se. :)

Torstaina olisi 1kk neuvola, toivon mukaan on painoa ja mittaa tullut lisää. :) ja itsellä olis taas paino laskenu edellisestä. Mullahan on nyt toi maidontuotanto ihan minimissä, kun koliikin takia ei onnistunut imetys enää ja vähän oon yrittäny lypsää, mut kyllä se väsymyskin tekee tehtävänsä... Tilasin kuitenkin Weledan imetysteetä, josko sais uudelleen maidon nousemaan niin vois kokeilla, joko se imetys taas onnistuis neidin kanssa. Kaikkeni kokeilen ja jos se ei riitä niin sitten meillä siirrytään pelkkään korvikkeeseen.

Keisha voi ei... Pikaista paranemista nyt sinne niin pääsette kotiin vauva-arkeen!

Ja nyt on niin huono vaimo-esimerkki täällä... Mies täyttää huomenna 30 ja eihän mulla oo mitään lahjaa edes. Hitto vie, kun ei oo vaan ehtiny ajatella, mitä järkevää ostais. Toisaalta, kaikista hienoimman lahjan jo annoin tämän meidän neidin muodossa, että kaikki muu kalpenee rinnalla. :) silti jotenkin pitää muistaa jossain vaiheessa, kun saan aivot osittain takaisin. :D

Nyt on pakko painella nukkumaan, että jaksaa huomenna taas. Mies onkin vedellyt sikeitä jo toista tuntia, toivottavasti neitikin malttaa nukkua edes sen neljä tuntia, kun mies sitten herää yöllä seuraksi ja syöttämään. :)

Ärrät ja Helmi 3vko4vrk
 

Yhteistyössä