Helmikuun helmet 2013

Tuuliannaliina ja falskaavat vaipat Täällä on ollut samaa ongelmaa. Pippeli tosiaan pitäis muistaa laittaa alaspäin, kuten Pilkku_ neuvoikin. Muuten se voi sojottaa juuri siihen reunaan ja helposti holahtaa ohi reunojen. Meillä on nyt käytössä Liberon ja Pampersin 1-koko. Näistä paremmin on toiminut tuo Pampers. Se Libero on jotenkin tönkkö, että sieltä jää nivusten kohdalta melkeinpä aukkoja, mutta yleensä pissa tulee kuitenkin läpi kyljistä. Olen ajatellut, että tämä johtuu ihan huonosti puetusta vaipasta eli tosi tarkkaan saa katsoa, ettei siihen kylkeen jää "rakoa" etu- ja takakappaleen väliin, kun tarrat laittaa kiinni. Nyt löysin Prismasta sellaisia toisia vaippoja, joku Nature jotakin, ja niiden 1-koko onkin paljon "leveämpi" ja niistä ei falskaa! Mutta niissä sitten taas ongelma se, että niiden imukyky ei ole yhtä hyvä eli yöksi tai milloin nyt sitten nukutaankin pidempi pätkä, niin ei voi laittaa. Ja meillä siis painoa nyt se noin 3,4 kg ja näillä 1-koon vaipoilla menee varmaan vielä noin viikon verran.
 
Moikka

Kiitos Keltakukka ja Pilkku vastauksista! Ei ole kyllä tullut mieleenkään tarkistaa missä asennossa pippeli vaipassa on, tästä lähtien laitetaan pikkuviisari osoittamaan alaspäin =) Pääosin märkää on kyllä kyljistä, ei oikeastaan koskaan masun päältä. Mutta toivottavasti tällä vinkillä helpottaa.

Keltakukka puhuit varmaan Naty-vaipoista? Meillä kans niitä, kun käsittääkseni ainoita biohajoavia ja siksi mieleen. Kestovaippailuun ei musta ihan tähän hätään ole, toivottavasti myöhemmin.

Vielä vaipan laittamisesta tyhmähkö kysymys: laitatteko vaipan resorit, jotka jalkojen ympärillä, ihan sinne ylös nivusiin? Jos ei vedä vaippaa ylös, resorit jää helposti puolisääreen..

Tultiin just ulkoilemasta, meillä poika herää kun vaunut pysähtyy eli päikkärit on useimmiten sen mittaiset kun vaunulenkki. Mahtavat pierut käynnissä tässä samalla kun syödään :) Hyvä vaan, eipähän masu kipuile ainakaan ilmasta.
 
Heippa mammat!

Kylläpä on ollut tuskaisat pari päivää, kun Osku on kipristänyt mahaansa koko ajan ja ihan kirkunut, kun niin paljon sattuu! Eilen hain sitten mallasuutetta, kun kakkaakaan ei ollut tullut kolmeen päivään, niin nyt tuntuu ne pierut pehmeenneen eikä toiseen mun mielestä satu enää niin paljoa.

Vaipoista Ollaan testattu tässä nyt vähän kaikkia merkkejä ja ollaan jo suosiolla käytetty 3 kokoakin sellaset 1,5 viikkoa. Poika siis nyt n.5kg. Huomasin, että 2 koko ei enää riittänyt Pamperseistakaan, Liberojen teho loppui jo aikaisemmin. Ja itse en tykännyt Liberoista, kun olivat niin kovia. Mutta vielä kovempia ovat Muumin vaipat! HUH! Ja ne tulevat myöskin aika korkealle.. Musta siinä Muumin paketissa oli joku maininta ympäristöystävällisyydestä, että olisivatko nuokin jotain biohajoavia? Ainakin ovat mun käsittääkseni ainoita kotimaisia vaippoja. Nyt meillä on Lidlin vaippoja testissä ja ainakin tähän asti ovat olleet hyviä. Toki viime yönä oli vuotanut, mutta vaihtoväli oli myöskin jotain 8 tunnin luokkaa, kun poika vetäisi sellaiset 7,5 tuntia unta putkeen! Äiti kävi jo paniikissa tarkastamassa, että toinen on vielä hengissä 5 tunnin jälkeen! Mä totesin, että ainakin tässä alkuun mennään niillä vaipoilla, jotka toimivat. Katsotaan sitten myöhemmin, jos jaksaa alkaa häsäämään noiden kestojen kanssa (epäilen!).

Oltiin kanssa vaunuilemassa ja meillä onneksi poika ei herää, kun vanut pysähtyvät ja harvemmin herää edes siihen, kun riisun ulkovaatteet pois ja laitan jatkamaan uniaan koppaansa. Tottunut jo tähän, kun otan aina turvakaukalostakin pois, kun tullaan kotiin ja riisun ennen kuin laitan jatkamaan uniaan omaan sänkyyn. Onpa toinen tottunut muutenkin siirtelyyn, kun ei tosiaan nuku uniaan muualla kuin siellä omassa laatikossaan :) En ole vielä jättänyt ulos nukkumaan, kun olen kai liian arka ton kylmyyden kanssa. Ollaan vasta tällä viikolla oltu sellaisia tunnin pätkiä pihalla ja silloinkin olen laittanut harson kuomun eteen suojaksi, kun tuo tuuli on aivan kauhea..

Muuten, onko teille tullut vastaan tai kerrottu jossain, kauanko vauva saa olla kerrallaan turvakaukalossa? Kun ollaan lähdössä parin viikon päästä reissuun, niin koitan tässä suunnitella miten ja millä aikataululla sinne mennään..

Jaa, kait sitä saisi mennä keittämään noi tutit ja pullot ennen kuin poika herää ja mahan vääntäminen alkaa taas. Sitten on äiti siinä kiinni pumppaamassa jalkoja, kun se on ainoa joka edes hiukan helpottaa.

Keisha ja Osku 5vko 3pvä
 
Keisha. Mä ajoin esikoisen kanssa kahdestaan autolla 600km päähän hautajaisiin silloin, kun hän oli 6 viikon ikäinen. Aikaa matkaan meni varmaan 8.5 tuntia, kun imettelin aina väliin. Kun oli kesäaika, niin se kyllä helpotti matkantekoa, mutta toisaalta taas oli tukahduttavaa, kun autossa ei ollut ilmastointia. Viimeiset 50-100km oli tuskaa, kun vauva alkoi aina huutamaan, kun käynnistin auton. En ole kuullut mistään, että olisi aikarajoitetta turvakaukalossa istumiselle, onko sellaista siis?

Jostain luin, että vauvan voi laittaa paitsi turvakaukaloon, niin myös istuimeen kiinnitetyssä kärryjen kovassa vaunukopassa voi olla matkan ajan, jos siinä on turvaverkko. Niitä turvaverkkoja saisi vuokrata, olikohan jostakin liikenneturvasta tai jostain. Olin hämmästynyt, kun luin asiasta, sillä olin kuvitellut, että turvakaukalo on ainoa mahdollisuus matkustaa.

Meillä on nyt käytössä Liberon 2 vaipat ja vauva on vielä alle 4 kiloinen. Tykkäsin kyllä enemmän Pampersin 2 vaipasta, sillä se oli pehmeämpi. Ja näyttää siltä, että tuo Libero pistää pepun punaiseksi. Vauva on kiukkuillut pyllyänsä, potkiskelee, vaikka olenkin nyt käyttänyt sinkkivoidetta joka vaipanvaihto.

Falskaavat vaipat. Esikoisen kanssa tein jo sellaisen huomion, että jos käyttää esim. kokohaalaria, missä menee vain toiseen lahkeeseen vetoketju/nepit, niin se toispuoleisuus vetää vaippaa kieroon ja sitten tulee helposti ohivuotoja.
Mä olen laittanut nyt noissa Liberoissa teippauksen hieman alemmas, niin jää jalanaukot pienemmiksi. Lisäksi olen nyt nukuttanut selällään vauvaa, niin ei tule ohivuotoja. Kyljellään tulee kyllä joka kerta. Meidän neitillä on kyllä joka vaipassa kakkajäljet myös, tosi paljon tulee kakkaa päivän aikaan. Missähän vaiheessa se muuttuu niin, että alkaa tulla pitemmillä väleillä?

Puklaukset. Tänään annoin säännöllisesti disfylaksia, ja on se jonkin verran auttanutkin. Tosin puklasi yhdet lääkkeet pois ja sitten perään ison lastin. Ja illalla on oksunnut muutaman kerran. Mun oma maito miltei tänään riitti illalla, mutta neiti ei saanut sillä nukahdettua, niin annoin vähän lisäksi korviketta. Sillä nukkunee sitten hyvät alku-unet. Meilläkin ensimmäiset unet aina siinä 3-4 tuntia, sitten paria tuntia ja aamulla tunnin-puolentoista välein heräilee.
 
Huomenta

Uh, mikä , valvoin suunnilleen 01-05 kun nälkä, vaippa vuoti ja sitten alkoi aamuyön murinat ja klo 7 noustiinkin jo ylös. Väsynyt äiti! Toivottavasti päästää kohta vähän jatkamaan unia, poika on tosi pirteä aina 6-9 välillä, vaikka olisi kuinka naftit yöunet nukkunut...

Turvakaukalosta: mulle on ohjeistettu että max puoli tuntia vastasyntyneelle ja tunti muutaman viikon ikäiselle kerralla! Selälle pahaksi olla mytyssä ja hengistykin hankalampaa kun ei ole selkä suora. Kannattaa ehkä tarkastaa omasta neuvolasta.

Vaipat falskaa edelleen aina vaan vaikka on pippelin suunta tarkastettu ja tiukkaan teipitetty. Huoh. Päivällä tää ei ole niin rasittavaa, mutta yöllä on kun muutenkin nukutaan niin vähän.

Nyt nukahti, äkkiä takaisin sänkyyn...

Tuulis ja rakas 1kk!
 
Vaipat meillä käytössä nyt Pampersin 1 ja yöksi on laitettu sit 2. Libero oli meilläkin hankala, ohivuotoja ja kakat usein myös selässä. Pampersin kanssa ei ole samaa ongelmaa ollut. Jahka noi ykkösvaipat kohta loppuu niin käytetään sit koko ajan kakkosta. Meillä neiti pissaa sen verran, että ykkösvaippa on melko nopeasti turpea.

Viime yö meni taas hyvin, kun edellinen meni kahdessa osassa. Viime yönä neiti nukkui 6,5h putkeen! Jee! Saattoi auttaa, kun annettiin illalla vika syötön yhteydessä Disflatylia Cuplatonin sijaan - röyhtäykset ja pierut tulevat helpommin. Nyt on jälleen unilla, koisinut jo kaksi tuntia. :) ennen ei oo puklailtu, mut tänään pulautteli pikkuisen pari kertaa. Mut mielummin puklut kuin itkuhuuto ilmavaivoista. :)

Turvakaukalo oon ymmärtäny, et pari tuntia voi olla putkeen kaukalossa ja sitten pitäis pitää taukoa, mut se kannattaa kyl varmistaa neuvolasta.

Neiti vaikuttaa olevan hieman räkäinen, kun kuorsaus on voimakkaampaa kuin normaalisti. Tosin räkäisyys on enemmän aamupainotteista, iltaisin ei meinaan kuorsaa tuohon malliin. :) pitää tarkastella tilannetta, miten toi kehittyy. Toivon mukaan ei tule flunssaa.

Hahaa, mun aamut on niin samanlaisia. :D viimestään klo 7.30 ylös, omat aamutoimet, koirat nopeesti pissalle ulos, neiti syliin ja syöttö. Samalla sit kattellaan Huomenta Suomea, jonka jälkeen Studio55 ja Tunnarit. Sit kanavan vaihto, kun TLC:ltä tulee I didn't know I was pregnant ja Toddlers and tiaras. :LOL: hirveetä kuraa, mut menee taustalla kivasti. Tää siis silloin, jos en nuku tytön kanssa yhtä aikaa. :)

Naurattaa niin kovin, kun katsoo neitiä - nukkuu oikealla kyljellään pylly pitkällä. :heart: sit kun heräillään niin ilmeet on aina niin loistavat. :D

Nyt vois ottaa rennon asennon ja ootella, milloin neiti herää. :)

Ärrät ja Helmi 6vko1pvä
 
Oon jo pari kertaa yrittäny saada jotain kirjotettua, mutta aina se on jäänyt kesken ja kadonnut. Jospa kolmas kerta toden sanois...

Imetysongelmat on täällä alkaneet helpottaa ja elämä tuntuu taas hymyilevän pikkuhiljaa :) Toinen nänni on vielä kipeä, mutta toinen ei juurikaan. Pidin parin päivän imetystauon ja vaihdoin Lansinohin Bepantheniin. Toisaalta uskon kuitenkin, että se on se aika mikä on tehnyt tehtävänsä. Tyttökin on alkanut saada nopeammin kiinni rinnasta eikä syötön aloittaminen ole enää samanlaista taistelua kuin aiemmin. Ilman tyynyjä ei kuitenkaan vielä onnistu imetys, kun mä tarvin vielä molempia käsiä että saan vauvan ottamaan kunnon otteen, toisellä kädellä täytyy pitää sen käsiä pois suusta.. Jospa tää tosiaan tästä!

Hikkaa tytöllä on tosi usein, pulautuksia ei juurikaan. Tää on kyllä vähän tollanen tissilläroikkuja edelleenkin, saattaa syödä 5min ja nukahtaa max 30minuutiksi ja sit olis taas tissiä vailla. Oon nyt yrittäny herätellä sitä ton nukahtamisen jälkeen ja "pakottaa" vielä jatkamaan rinnalla, sit usein syökin toiset 5min kunhan vaan saan pidettyä sitä hereillä sen aikaa. Röyhtäyttää yritän myös joka kerta, mutta läheskään joka kerta tyttö ei tissin jälkeen röyhtäise.

Masuvaivaa tuntuu nyt olevan, varsinkin öisin ähisee ja murisee ihan kamalasti ja pitää varsinkin miestä hereillä. Päivälläkin tuntuu monesti että yrittää kaikin voimin pakistaa kakkaa, tekee pahaa katsoa kun pieni on tuskissaan :/ Jumppaa ja hierontaa on harrastettu, pystyasennossa ja kantoliinassa myös viihtyy. Rela+d-vitamiini -tipat on aloitettu viikko sitten hiljalleen, huomenna meinasin nostaa kahdesta kolmeen tippaan. Noinkohan meidänkin täytyy kohta käydä apteekista hakemassa sitä disflatylia..

Yöt menee noita masuähinöitä lukuunottamatta ihan mukavasti, tyttö ei tunnu itse noihin murinoihin heräävän vaan heräilee yleensä 2-3 kertaa syömään riippuen siitä mihin aikaan ollaan saatu se nukahtamaan illalla. Hän kun ei meinaakaan enää tissille nukahtaa yöunille, vaikka söis pitkään molemmilla tisseillä. Ollaankin nyt sit muutamana iltana annettu pieni määrä korviketta, ehkä joku 20ml riittää, ja siihen nukahtaa tyytyväisenä. Kuitenkaan ei pitäis olla kyse siitä ettei se tissistä sais riittävästi maitoa, ainakin vielä senkin jälkeen kun on molemmilla rinnoilla ollu eikä enää suostu enempää imemään, tulee rinnasta puristamalla maitoa ihan hyvin.

Vaipoista meillä aletaan nyt siirtyä Liberon 1-koosta 2-kokoon. Täälläkin tulee ohivuotoja lähinnä öisin, just jommasta kummasta sivusta. Kakka on onneks pysynyt vaipassa yhtä kertaa lukuunottamatta, ja sillon sitä olikin niin suuri määrä etten yhtään ihmettele että tuli ohi.

Turvakaukalosta, minkäänlaista ohjeistusta en oo saanu mutta nyt viikko sitten kun käytiin 300km päässä mummolassa, pysähdyttiin menomatkalla kaks kertaa ja paluumatkalla kolme kertaa, matkalle tuli kestoa yhteensä semmonen 4,5h. En sit tiedä olisko pitänyt pysähtyä useammin, mutta ei viitsitty ehdoin tahdoin ruveta herättelemään kun nukkui niin tyytyväisenä.

Ootteko muuten muut meinanneet täytellä vauvakirjaa? Mä ajattelin täyttää, mutten oo vielä saanut hankittua. Mihin kirjaan olette päätyneet? Niitä kun on niin monta erilaista etten oikeen osaa valita. Sellasta en kuitenkaan halua mihin täytyis olla joka sivulle liimailemassa valokuvia, laitan kuvat mielummin ihan albumiin sitten. En vaan tiedä missä vaiheessa sitä ehtis täytellä kun nyt ainakin tuntuu ettei oo yhtään ylimääräistä hetkeä sellaiseen :D

Meillä mies on lähdössä parin viikon päästä kahden viikon työmatkalle, mä meinasin pakata tytön autoon ja lähteä mun vanhempien luo ainakin osaksi aikaa niin ei pää hajoa kotona tytön kanssa kaksin. Ja mummo ja vaari on niin innokkaita hoitajia, että toi olis mulle aikamoinen lepoloma samalla kunhan vaan pumppaan vähän maitoa varastoon niin että sitä voi sit antaa pullosta niin äiti saa nukkua :)

Hepa ja typy 3vko (miten tää aika kuluu näin äkkiä!)
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Moikka mammat!

Imetysongelmia ei oo täällä onneks ollu minkäänlaisia. Poika kasvaa hyvin pelkällä rintamaidolla, niin ei oo tarvinnu antaa korvikkeita ollenkaan. Keskiviikkona oli 2kk-neuvola, painoo oli nyt 4630g ja pituutta 55,7cm (syntymämitat siis 3130g ja 49cm).

Poika tosiaan saa ainaki tarpeeks maitoo, kun nukkuu nyt kokoajan niitä 8 tunnin yöunia klo 20-04. Viimeyönä heräs puolviieltä, söi n. 20 min ja nukku vielä kolme tuntia eli herättiin kaheksalta. Kymmenen aikaan meniki päiväunille ja nukku 5 tuntia. :D Ihana poika! :heart:

Meillä käytetään nyt vaippana kans pampersin 2:sta, liberot on minunki mielestä inhottavan tönkköjä, saatiin niitä 2-kokoa lahjaks, pitää käyttä sitte loppuun, kun nämä pampersit ei enää mene.

Minun äiti oli täällä tämän viikkoo viettämässä sairaslomaa. Tuli sunnuntaina ja lähti äsken, päästiin käymään miehen kans maanantaiaamuna kahestaan kaupungissa kaupoilla ja eilenillalla ruokakaupassa, kun maitoo oli pullossa. Huomenna tosiaan viiään sit poika anoppilaan hoitoon ja lähetään elokuviin ja ehkä myös ulos syömään :heart:

Hepa_
minä oon miettiny kans sen vauvakirjan täyttöö, pitäs vaan hommata semmonen jostain ennenku unohtuu kokonaan.

minä vaan -84 + Vesku 2kk5pvä
 
Voi ihanuus! Meidän pieni hymyilee omalle peilikuvalle, yrittää koskettaa sitä ja purskahtaa itkuun, kun peili onkin kova ja kylmä. Näin on käynyt nyt useamman kerran, eli jotain kehitystä tapahtuu. Voi pientä:heart:

Ostimme tytölle jo syöttötuolinkin, Stokken tripp trappin varastoon. Ainakin pääkaupunkiseudulla Kodin 1 Anttiloista saa nyt viikonlopun ajan kaikki huonekalut -30 %, niin ostin sen tuolin ja vauvasetin varastoon. Molemmista sai tuon alen, ja nuo ovat niin hintavia käytettyinäkin. Nyt ei mennyt kuin muutama kymppi enemmän, kuin esim. huuto.netin käytetyt näyttäisivät olevan. Ja kiva kun parhaat värit oli loppu, niin sai tilata ja maksaa nyt alehintaisena, ja tuote tulee sitten muutaman viikon päästä. Meillä kun ei sattuneesta syystä ole kiire sen tuolin kanssa=)

Eilen oli itkuinen päivä vauvan nuhan takia. Tiputtelin vähän NaCl-tippoja pienen nenään, ja sain aivastuksia ja isoja räkäklimppejä ulos. Yö menikin hyvin. Toivottavasti ei pahemmin sairastu pieni.

Vauvakirja meillä on sellainen kuin "Paras kirja minusta". Valitsin sen pirteiden kuvien takia, vähän olen jo ehtinyt täytelläkin. Täytyy nyt yrittää täyttää kunnolla, koska todella kiva muistohan tuo lapselle on sitten myöhemmin. Miehen vanhempien luona on ollut hauska tutkailla miehen vauvakirjaa. Oma äitinikin täytteli meistä kaikista, mutta jäivät valitettavasti kaikki melkoisen puolitiehen.

Pilkku_ ja pieni jo 7 vko
 
Pilkku_ ja muut nuhanenien kanssa kamppailevat. Tipat yhdistettynä niistäjän kanssa tuo helpotusta vauvoille. Ja nimenomaan paras on sellainen halpa apteekin niistäjä missä kaksi letkua ja säiliö, maksaa n. 2,5€. Meillä toellinen pelastus nuhassa ja nytkin päivittäisessä käytössä knöllien poistossa, suosittelen, vaikka ehkä vähän ällöä imeä sitä räkää vaikka omaan suuhun se ei tulekkaan.

Tuossa linkki kuvaan, se on toi ylin hilavitkutin :)

http://isukki.com/wp-content/uploads/2011/02/vauvan_nuhapaketti_rakaimurit.jpg

Hansuu
 
Mrs-K tervetuloa porukkaan! Ei mulla rekkaroitua trademarkia ole, et eiköhän me selvitä. :D

Pilkku_ voi että, toinen on siis varmasti ihana hymyillessään peilikuvalleen! :heart: meillä neitiä hymyilyttää eniten vaippojen vaihto ja suun pyyhkiminen, outo niin kuin minäkin. ;)

Meillä ollut taas valvomispäivä, toivon mukaan kompensoituu nyt pidemmillä yöunilla, vaikka viime yönäkin nukkui putkeen 5,5h siitä huolimatta, että illalla uneksi 3,5h. :)

Ihana, kun noi isovanhemmat x 2 suorastaan tappelevat, milloin neiti on missäkin käymässä - tyttö viedään suorastaan käsistä. :) mies heitti vitsillä mun äidille, et pitäsköhän meidän (miehen ja mun) lähteä juhlimaan ja tuodaan tyttö hoitoon tänne niin äitihän innostui heti. :LOL: no saa nyt tovin vielä odottaa sitä hoitokeikkaa, en mä vielä osaa yli yön olla ilman tyttöä. :)

Tässä on viikon aikana katteltu mun ja miehen vauvakuvia... Huomattu sellainen hassu juttu, että tyttö on tosi paljon meidän molempien näkönen. Eri asennoissa muistuttaa enemmän jompaakumpaa ja ilmeitä on kanssa tasapuolisesti peritty. Hassua kyllä, kun ei olla miehen kanssa kuitenkaan oikeastaan yhtään samannäkösiä. :)
Mites muilla? Näkyykö heti lapsesta, kumpaa muistuttaa enemmän?

Nytpä jatkan Heleniuksen matsin katsomista ja nautin tässä saunan jälkeen kylmää olutta. Tätä on ootettu KAUAN, että sen yhden kylmän oluen saa nauttia lauantaiehtoona saunan jälkeen. Pienet on ilot, mutta niistä koostuu isoja ja kaikesta iloisesta pitää nauttia aina täysiä. :)
Pian kyllä painelen nukkumaankin, neitirakas on vetänyt sikeitä jo 1,5h.

Ärrät ja Helmi 6vko2pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
MrsR meidän vaavi muistuttaa myös molempia! Ihan isänsä leuka! Ja kun katsoo vauvakuvia, niin löydän paljon itseäni. Tyttö on saanut miun huulet. Silmät sekä isin että äipän :D Hassua sinänsä niin minulla ja miehellä on tismalleen saman väriset simmut, tuleekohan tytöllekkin ?

Jaahas, päivän ohjelma: vaunuilemaan tuonne ulkoilmaan ja koiruus mukaan tottakai! Sitten tulee pappa kylään.. siinähän se päivä taas vierähtää, kun ottaa mukaan kaikki tunnin kestävät rinnalla olemiset, hahah ;)

En ole varma, että onko tätä jo kysytty aiemmin, mutta kysyn kuitenkin; oletteko te muut imettäneet ihan luonnollisesti kotonanne , vaikka olisi vieraita käymässä? Tai vastaavasti kun olette vieraissa? Tiedän, se on niin luonnollinen asia. Olin tuolla mummolassa toissapäivänä ja siellä oli aika paljon poppoota. Tyttö alkoi hamuilla rintaa (oli tarkotus ehtiä kotiin syöttämään tuttuun ympäristöön:vampire:). Sanoin muille, että jahas, täytyy hoitaa neidin tarpeet ja ajattelin mennä makuuhuoneeseen hoitamaan imetyksen, koska siellä voitaisiin olla rauhassa vain me kaksi. Mutta kappas vaan muut painostivat, että eikun täällä olkkarissa sie voit imettää! Outoa kyllä , miuta jännitti vähän mutta kyllä se siitä. Mutta itse en tykkää hoitaa tuota asiaa, jos tuijottavia silmäpareja on useita. Sen verran kuiteskin arka taidan olla ! :snotty: Kyllä se tästä ajan kanssa..... ehkä (?)

T. Pikku Pallo ja ihana möyrijä 3vkoa 2pvää
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Täytyy myöntää etten ole viime aikoina kerennyt täällä paljon pyörähtämään :ashamed:

Meillä on alkamassa tälle keväälle rakennusprojekti, jonka tiimoilta on hommaa riittänyt rakennuslupahakemuksesta keittiösuunnitelmiin. Tälläkin viikolla on ollut yksi kokonaan kotipäivä, muuten normaalin arjen menojen ohella näitä raksahommia.

PikkuHerra on kohta 7 viikkoinen. Hurjan iso kokoinen ja vanhan oloinen :) Kovasti jutellaan, naureskellaan, kääntyy kyljelleen, mahallaan ollessa koittaa lähteä lentoon ;) Viimeiset mitat on 4 viikkoisena otettu, joten en tiedä missä mennään nyt. Mutta silloin vastasi kooltaan jo 2kuista :p 56cm vaatteet on ainakin pieniä, 62 ja osa 68:kin käytössä. Huvitti kun luin kuinka monella täällä on 2 koon vaipat käytössä, meillä ne jäi kahden viikon ikäisenä pois :D

Vaipoista puheenollen, Tuulis ja moni muu tuskailee falskaamisen kanssa - Niin minäkin jossain vaiheessa! Kokeilin laittaa vaippaa eritavalla, tarkistelin pippelin asentoa, kokeilin erivaippoja. Pelastus löytyi kuitenkin alushousuista! Päivisin en laita, mutta öisin kun on sama vaippa koko yön ja nukkuu useimmiten kyljellään, laitan vaipan päälle napakat alushousut :) Ei ole enää vaatteet ja lakanat pississä.

Ihailtavan hienosti monen vauvat nukkuu :)
Meillä yöt ihan ok, mutta paremminkin voisi nukkua. Nimittäin yö jää himpun verran lyhyeksi. Aamu alkaa yleensä 6:lta tai joskus 5:ltä. Syöttövälit saisi olla pidemmät myös, nyt ne on 2-3,5h. Öisin myös usein ähistään kakka jossain välissä tai örisee muuten vaan unissaan ja mammahan siinä metelissä ei tietenkään nuku :kieh:

Edelliset on ollut niitä erittäin hyvin nukkuvia, tyyliin 6h putkeen. Joten olihan mulle yksi tälläinen "normi" vauvakin suotava :D

Päivisin tuntuu että nukkuu öitä paremmin. Johtuiskohan vaunuissa nukkumisesta? Saattaa nukkua klo 15 asti vain syöden 1-2 krt välissä. Illat on jonkin verran levottomia, ähinää, kitinää, sylissä kanniskelua aika paljon, joskus suoraa huutoakin. Disflatylit on käytössä mutta en osaa sanoa onko niistä apua minkä verran.

Yritän jatkossa taas ahkeroitua täällä :) Hyvää pääsiäistä kaikille! Isommat kävikin virpomassa äsken, äitikin sai onneksi saaliista muutaman maistiaisen :D

Adora ja vieläkin nimetön Herra 7vko
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
Heippa!

Minä se en osaa edes etsiä tammikuisia, joten tulin lueskelemaan teidän kuulumisia tänne :) Aika on mennyt kuin siivillä, en ole ehtinyt juuri koneella olla. Vaikka jos kysytään, että mitä olen tehnyt, en osaisi kyllä vastata :LOL:

Poikanen kasvaa kovaa vauhtia, korviketta en ole joutunut onneksi antamaan ja maitoa riittää muidenkin mukuloille eli pumppailen taysiin äidinmaitokeskukseenkin sitä vielä hetkisen aikaa :) Tosin puolensa kaikessa; toiset painivat pienen maitomäärän kanssa, niin täällä tissit on menneet helposti tukkoon ja tulehdustakin meinasi pukata kuumeen kera, mutta kaksi aikaisempaa vauva-aikaa eläneenä osasinkin jo luontevasti hoitaa tulehduksen ilman lääkärissä käyntiä. Haudoin rintoja kamomillateessä uittamallani pyyhkeellä sekä söin buranaa ja join auringonhattukamomillateetä. Huomaan olevani hihhuli, kun en enää juokse ensitöikseni lääkärille valittelemaan :D Maidon tulo on ilmeisesti vaikuttanut painoonkin, koska sitä on pari kiloa vähemmän kuin mitä oli lähtöpaino, kun raskauduin. Tosin olinhan mä aika tiukalla dieetilläkin raskausajan.

Nukkuminen on välillä hieman hankalaa, pääsääntöisesti hän tuntuu nukkuvan parhaiten kestovaipalla ulkona... no ethän sä yöksi voi vauvaa pihalle kaiketi laittaa :LOL: mutta saattaa siis tuutia vaunuissaan helposti viisikin tuntia! Yöllä sitten 5 tuntia in your dreams... 4 tuntuu olevan sellainen maximi. Lisäksi kun maitoa tulee niin paljon, niin hän ei tunnu saavan sitä paksumpaa tavaraa, kakka on vähän väliä vihreää eikä sitten kyllä nukutakaan kovin pitkään :/ Mutta kaikki aikanaan, ajattelin kyllä 3kk iässä koittaa jotain mietoa iltavelliä ehkä, eikös niitä jotain merkkejä voi jo antaa silloin?

Syöminen on ehottomasti lempparipuuhaa. Syödä voidaan koko iltakin, jos hyvin käy. Mun on siis aivan turha tehdä kamalasti suunnitelmia. Mies on kyllä antanut pullostakin maitoa, kun sitä on jo pakkasessakin aika lailla niiltä päiviltä, jolloin maitoja ei voi bussille toimittaa. Mutta tääkin on niin pieni aika, että kai siitäkin tarttee nyt vain nauttia :) Vaikka tissit meinaakin välillä irrota :D :kieh: Normaalia on, että hän syö-kakkaa-syö-kakkaa-nukkuu vähän-syö paljon-kakkaa paljon-syö jne...

Vaippoina meillä on alati numeroaan kasvattava Libero, nyt on kolmoset menossa. Välillä on ollut kyllä Pamperssejakin kokeeksi ja muumiakin. Päivisin, jos jaksan ja olen kotona, käytän kestovaippoja, kun sitä kakkaa tosiaan törähtelee välillä viidenkin minsan välein, niin tuntuu siltä kuin laittaisi vitosia roskapussiin, kun kertsien kanssa touhuaa... laittelen kestoja aina pinon valmiiksi, on helpompi sit aina laittaa. Jopa mies on välillä laittanut kestoja :D Yöksi laitan aina pitkien unien toivossa liberon, mutta ainapa tuo on haaveeksi jäänyt :D

Kasvu on ollut huimaa. Syntymämitathan olivat 48cm ja 2820g, päänympärys 32,5cm. 7vko neuvolassa oli koko jo 55,5cm ja 4430g sekä päänympärys oli 38,4cm...

Ristiäiset ovat ensi sunnuntaina, että pitäisi varmaan siivota yms... ajattelin tarjota kylmäsavulohijuustokakkua, pororullia sekä marenkijäädykekakkua plus korvapuusteja, vieraita meille tulee n. 20 yhteensä. Nimi on ollut pitkään valmiina ja se koostuu kolmesta nimestä, joista kutsumanimeä lukuunottamatta nimet ovat kummankin suvusta.

Adora en tiiä kuuluuko se tosiaan vauva-aikaan, mutta illat on meilläkin ihan sekavia ja levottomia, en tiedä taistellaanko nukkumattia vastaan vai mikä on, mutta oon huomannut, ettei siihen tunnu auttavan mikään muu kun jatkuva tissi ja kanniskelu.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!

Viivi+Herra Pikkuherra päivää vaille 2kk :heart:
 
Heippa

Adoralle kiitos vaippavinkistä! Siis alkkarit kehiin, meillä ei vaan ole yksiäkään vauvalle (tarkoitit varmaan vauvan alushousuja, pakko tarkentaa..., mutta miten ne mahtuu vaipan päälle?) Ehkä voiisn kokeilla äitiyspakkauksen imse-vimse kuorta ensi yönä??

Osaatteko tunnistaa vauvan itkut? Minä en osaa, eikä osaa mieskään. Esim. nyt on tilanne, että nukuttu hyvät päikkärit (4h), syöty kunnolla, leikitty iloisesti vartti lattialla isän ja äidin kanssa ja sitten alkaa itku. Mistä on kyse? Ei minusta voi olla nälkä eikä väsy, kun just syöty ja nukuttu, vaippa myös vaihdettu. Ei myöskän mahapuru, koska itku on enemmän sellaista väninää, ei kovaa, vauva kuuulostaa vaan tyytymättömältä. No, tutti ratkaisi asian, mutta onko imutarvekin tarve, jota vauva ilmaisee itkulla? Auttaisi kyllä valtavasti jos osaisi tunnistaa eri itkut.

Nukahtaako vauva itsekseen? Olen nyt lukenut oppaita joitain, joissa neuvotaan, että vauvan pitäisi varhaisesta oppia itse tyynnyttelemään itsensä ja rauhoittumaan uneen, siis ihan näinkin pienestä. Meillä ei kyllä onnistu. Imetän ja nukahtaa siihen, ei toivoakaan, että voisin imetyksen jälkeen laskea sänkyyn ja sanoa, että hyvää yötä ja poistua huoneesta. Tai voin, mutta huuto n taattu.

Nyt pitää vissiin mennä taas antamaan tissiä, tuttikaan ei kelpaa enää...


Tuulis ja rakas, vähän yli kk
 
Pikku-Pallo minä en ainakaan osaa imettää yhtään vieraampien ihmisten nähen. Oman äitin kyllä, mut muitten en. Jos vaikka minun isä on meillä, niin imetän makkarissa rauhassa. Kylässä en oo tarvinnu imettää, kun anoppilassa ja siellä sanoivat ystävällisesti, että voin imettää heijän makkarissa :) Kun meijän kaveripariskunnan poika oli imetysikänen (1-2kk), kun käytiin heillä kyläilemässä, niin jostain syystä minua vaivas se, että se nainen imetti siinä sohvalla ihan meijän vastapäätä, sillon päätin, että ite imetän omat lapset ihan omassa rauhassa. Tiistaina kävin äitini ja pikku-ukon kans kaupoilla ja loppuvaiheessa oli pakko imettää poikaa, niin hoidin sen sitte Cittarin sovituskopissa :) Ihan hyvin onnistu.

adora meijänki pikku-ukko nukku aikasemmin paremmin päivisin vaunuissa kun mitä öisin ja se johtu ilmeisesti siitä hänen huitomisesta. Vaunuissa kun hän on ensin kaukalopussin ja sitten vielä makuupussin sisässä ja ne pikkukädet on siellä vartalon vierellä eivätkä oikeestaan pääse hirveemmin heilumaan. Sen takia ei oikein osaa nukkua päikkäreitä sisällä, kun en oikein viittis päikkäreillä käyttää sitä kaukalopussia. Mut mahollisesti kannattas kapalointia kokeilla sielläkin :)

Tuuliannaliina
meijän poika itkee ihan kunnolla lähinnä nälkäänsä, mutta joskus myös osittain väsymystä, vaippa saa olla miten täys vaan, se ei tunnu haittaavan. Joten minä en ainakaan tunnista, millon on kyse nälästä ja millon väsymyksestä, mut yleensä se on se nälkä. Osas kyllä menneellä viikolla tehä senki, että itkeskeli minun äitin sylissä ja luultiin, että on nälkänen, otin pojan syliin ja tarjosin tissiä, niin eipä hän sitä halunnukaan, kun vaan minun huomioo :)
Kyllä meijän poika nukahtaa itekseen. Kun aloin häntä nukuttaa pinnasänkyyn, niin pari ensimmäistä iltaa oli hieman vaikeita. Ekana iltana nukahti tissille ja siirsin vaan siitä sänkyynsä, havahtu vähän ajan päästä, itki hetken ja nukahti takas. Toisena iltana oli sitten ihan hereillä, kun laitoin hänet sinne, läksin huoneesta ja kohta alko itku. Kuunneltiin sitä jonkun aikaa ja minusta alko tuntua pahalle, halusin mennä pojan luo, mut mies esteli, sanoi, että otetaan vielä, kyllä se siitä loppuu ja niinhän se sit jossainvaiheessa loppu. Sen jälkeen sitä ei oo enää tapahtunu. Sittemmin, jos poika on hereillä, kun hänet laitan sänkyynsä, niin ilmeisesti kattelee aikansa ja joskus saatta kuulua vähän ajan päästä joku älähdys, mut siinä se ja hän kyllä osaa nukahtaa sinne ihan itekseeen :) Onneks.

minä vaan -84 + Vesku 2kk1vko
 
:wave:

Vaipat Meillä käytössä sekä liberot ja kun ne loppuu niin pampers. Sain pampersin vaippapaketin lahjaks ja äiti just edellisenä päivänä osti meille liberoita. En oo vielä ees hirveemmin ajatellu kumpiako alan sitten pikkuherralla käyttämään. Ja meillä siis 2-koko käytössä. Oon tainnu ite ostaa vaan yhen paketin vaippoja sillon raskausaikana. Saatiin neljä paketti liberon 1-kokoa lahjaks kun päästiin kotiin sairaalasta ja yks paketti jäi käyttämättä kun tuntu pojalla niin tiukalta mahan kohalta. :D

Hikka/pulautukset Hikkaa on paljon. Yleensä sen jonkun ajan päästä siitä kun on syöny. Ja poika pulauttelee jonkun verran. Muutama päivä sitten tais Cuplaton aiheuttaa pulautuksia enemmän ja jätin sen pariks päivää pois ja sit ei pulautellukkaan niin paljoa. Aattelinkin että käyn ostamassa Disflatylia kokeeks kun mahavaivoja kuitenkin on.

Mahavaivoista puheen ollen. Mitkä ruoka-aineet aiheuttaa vauvalle mahavaivoja jos imettää? Yritin ettiä netistä mutta en oikein sen kummempaa löytäny. Jätin alkuviikosta ruisleivän pois ja mahavaivat on jonkun verran helpottanu. Ja söin yks päivä suklaata enemmän ja tuntu että poika kitis sitten seuraavana päivänä mahaansa.

Meinasin että käyn huomenna ostamassa vauvakirjan ja alan täyttelemään sitä.

Meillä oli muuten maanantaina ensimmäinen neuvola ja pikkuherra oli kolmeen viikkoon ottanu ainaki pituutta hurjasti. Syntymämitathan oli 49,5cm ja 3205g. Maanataina neuvolassa paino oli 3715g ja pituus 53cm. Ei ihme että tuntuukin siltä että poika on kasvanu hirmusesti. Seuraava neuvola onkin sitten 6vko iässä ja se onkin neuvolalääkäri käynti.

MrsR kyseli että kumpaa vanhempaa vauva muistuttaa? Mie en oikeesti osaa sanoa että näyttääkö miulta vai isältään. Ittensä näkönen poika siis on. :D

Pikku-Pallo Mie vierastan ajatusta imetyksestä muiden edessä. Aluks mietin että en kyllä imetä sillon kun oma isä on läsnä mutta oon imettäny sen läsnä ollessa niin että peitin rintani löysemmällä paidalla. Äitin luona ollessa imetin kyllä myös isäpuolen läsnä ollessa mutta sillonkin löysempi paita päällä ettei ihan kaikki näy. Muutaman kaverin seurassa oon kyllä imettäny mutta jostain syystä vierastan sitä ajatusta että joku mies ois läsnä sillon kun imetän. Olikohan hieman omituisesti selitetty mutta siis tuttujen nais ihmisten läsnäollessa en koe ongelmaa, mutta vierastan imetystä julkisella paikalla sekä miesten läsnä ollessa. Huomenna kun oon lähössä kaupungille niin aattelin että pumppaan rintamaitoa mukaan että jos poika herää nälkäänsä niin ei tarvii ettiä paikkaa missä imettää.

Ja yks asia mikä tuntuu kiinnostavan ihmisiä hirveesti on kysymys että riittääkö maito? Iskä kyseli alkuun melkein joka kerta kun puhuttiin puhelimessa ja samoin muutama muu ihminen on kysyny että riittääkö miulla maitoa pojalle. Suoraan sanottuna tänään alko se kysymys vaivaamaan ihan hirveesti. Aattelinkin että seuraavalla kyselijälle vastaan että jos ei riitä niin korvikkeita saapi kaupasta.

Tuulis Ite tunnistan vauvan nälkäitkun ja mahavaiva kitinän. Toisinaan kitisee myös sitä kun tutti tipahtaa tai huitasee sen ite pois. Nyt oon pikkuhiljaa oppinu tunnistamaan pojan kitinöitä. Lähinnä itkee vain sillon kun on jo hirvee nälkä.

Doris ja Pikkuherra tänään 1kk
 
Ihan tällainen pika kysymys;

mitä puette vauvan päälle kun lähdette vaunuilemaan, siis sillaisessa -3 asteen pakkasessa? Ja onko teillä makuupussi+vaunujen pussi?

mites sitten kun tämä minun tyttö tykkää nukkus sitterissä, onko se huono juttu? pitäisikö yrittää päikkäreille nukuttaa mielummin vaikka sitten sohvalle kun alhaalla ollaan? :)

Nyt äkkiä nukkumaan kun neiti nukkuu niin ehdin itsekin! :)

Bettis ja rakas 5vko 3pvä :heart:
 
Huomenta


Bettis: mä olen pukenut vauvaa samalla lailla siitä lähtien kun päästin ekan kerran ulos, lämpötila ollut n. 0 ja -7 välillä: eli ekaksi puuvillabody ja housut, siihen päälle ohut villabody ja housut, sitten, silkkipipo ja villapipo ja tumput ja villasukat ja talvihaalari jossa huppu, vaunuun lampaantaljan päälle, ja päälle vielä ohuehko fleecepeitto. Kuulostaa ehkä aika paljolta, mutta poika näyttää viihtyvä, ei ole koskaan kostea niska, mutta kyllä vauva on lämpimämpi vaunusta otettaessa kuin esim. sisällä kotona. Esim. jalat ja kädet ihan lämpöiset kun kotona usein aika viileät.

Viime yö oli eka ilman hikoillua, siis minun, jes!

Vaipoista vielä: kestovaippakuori normaalin vaipan päällä viime yönä toimi! Eli ei tullut pissavuotoa, mutta aamulla sitten herättyämme nostin pojan hetkeksi untuvapeiton päälle ja siihenhän ne vaipat sitten juuri ennen vaihtoa falskasi bodyn läpi! Hitto, en kyllä jaksa viedä peittoa samantien pesulaan, kerätään siihen nyt muutamat pissat eka...

Imetyksestä julkisessa tilassa: me ei olla hirveästi vielä kotoa poistuttu kauppaa ja vaunulenkkejä lukuunottamatta, mutta ne muutamat kerrat kun on menty, olen kyllä imettänyt, kerran virastossa jossa oli vaan kolme ihmisetä meidän lisäksi. En kyllä ehkä kauppakeskuksessa imettäisi, mutta ehkä jossain kahvilassa, ajatuksella, että jos lapsella on nälkä niin pakkohan se on. Kotona olen imettänyt ihan surutta kaikkien kavereiden edessä, oli ne miehiä tai naisia, ei haittaa. Voihan sitä pistää jonkun ohuen huivin sen olan yli jolla on rinta paljaana. Vauvan naama minusta peittää siitä suurimman osan joka tapauksessa, eli no worries.

Sänkyyn nukahtamisesta itsekseen: mä haluaisin todella ottaa tuon kohta työn alle. Ehkä ekaksi siirto omaan sänkyyn rinnalta ja siitä sitten edettäisiin yksin nukahtamiseen. En kyllä ihan tajua miten poika siihen suostuu... Pitääkö vaan huudattaa, tai huudattaa ja paijata kuten joku aika sitten kokeilin? Huuto kesti yli puolituntia (siis paijasin ja hyssyttelin siinä vieressä sen ajan kirjan oppien mukaan) mutta sitten tuli mitta täyteen ja nostin syliin.

Onkohan tästä ollut jo puhe, varmaan, mutta mihin aikaan teillä mennään iltaunille? Ja joka ilta samaan aikaan? Meillä vasta yhdeksän kmmenen maissa, olen yrittänyt aikaistaa, mutta ei onnistu, uneen ei tunnu kovin helposti pääsevän ennen tuota aikaa, silti väsykitinää selvästi aiemmin jo.

Tuulis ja rakas 1kk 3 päivää
 
itkuista en minäkään aina ota selvää, mikä hätä on kyseessä, varsinkaan jos on hiukan jo pahin nälkä tyydytetty niin väsyitku ja vielä-ois-mahassa-tilaa-itku on hyvin samanmoista. Ilmavaivaitku on kyllä erotettavissa, se kun aiheuttaa kyyneleet.

Mrs-K meillä on tyttö ollu korvikkeella pelkästään pari viikkoa ja sellaista 1-2dl menee per syöttökerta nyt, toki syöttö voi kestää taukoineen sen 2h. :) kaikkiaan menee noin litra päivässä tuota korviketta ja ainakin kasvu on ollu hyvä, kun viime viikolla neuvolassa oli se 215g/vko tullu lisää painoa ja käyrien mukaan mennään keskikäyrän tuntumassa, vähän yläpuolellakin. :)

Itsekseen nukahtaminen onnistuu kyllä tytöltä hyvin, monesti ollut hereillä, kun on kehtoon viety ja hetkisen siinä ihmettelee. Kun kymmenen minuutin päästä käy katsomassa niin nukkuu täyttä häkää. :) päivällä kyllä nukkuu joko sitterissä tai sohvalla. Sitterissä nukkuminen on varmaan ihan ok, jos on sellainen sitteri, minkä saa makuuasentoon. Meillä sellainen on ja jos nukahtaa siihen niin en raaski siirtämään lähteä ja sen jälkeen vaan vaihdan sitterin asennon makuulle. :)

Pukemisesta meillä on todella lämminverinen tyttö eli mahdottoman paljoa en pue päälle. Yleensä on tavallinen vaatekerta ja kelistä riippuen joku haalari päällä plus pipo ja hanskat, sitten on vielä pakkauksen makuupussi vaunuissa, jonka sisälle laitan tytön tiiviisti. Noinkin "pienestä" vaatetuksesta on joskus oltu ihan niska märkänä, mutten kärsi vähentää vaatetusta, kun tuntuu itsestä pahalta katsoa niin pientä vaatetusta.

Vaipoista, ohivuodoista meillä ei ole kovin paljoa näitä tullut, mutta sen oon huomannu ite, et monesti vauvan asento vaikuttaa siihen, tuleeko yli. Pari kertaa on melkein tullu kakat vaipoista yli ja silloin tyttö on pöräytelly kakat sylissä pylly mun jalkaa vasten. Jos nukkuu/oleskelee selällään tai kyljellään niin sitä vaaraa ei ole. En sitten tiedä, mikä voi siihen auttaa, joutunee kokeilemaan itse... Ja se pyykkäys on kyllä hervottoman hauskaa. Grr. Meillä on nyt Disflatylin takia alkanu kunnon pulauttelu vähintään kerran päivässä ja silloin menee sekä tytön että äidin vaatteet pyykkiin. :D
Nyt kun ollaan vaippa-aiheessa ni kysyn, ootteko huomannu mitään eroa kakan koostumuksessa? Nyt tuntuu olevan meillä hiukan kiinteämpää kuin aiemmin, johtuneeko sitten siitä, että on pelkällä korvikkeella vai mikähän siinä on. Saa pyllypyykillä todella tarkkaan pestä, kun tuntuu, että kakka on välillä tosi tiukassa kiinni ihossa. Ja sitten sitä löytyy kivasti kynsien alta... :LOL:

Nukkuma-ajoista ei ole kauhean säännöllistä aikaa, mutta klo 21-23 välillä täällä pääasiassa nukahdetaan yöunille. Sen mukaan herääminen tapahtuu sitten klo 04-06 välillä, kun tyttö tosiaan nukkuu keskimäärin 6h yöunia.

Onpa taasen kaunis päivä tulossa, ainakin tänne pohjoiseen Keski-Suomeen. :) eilen tyttö olikin kolme tuntia mun vanhemmilla hoidossa, kun käytiin miehen kanssa mökillä katsomassa, onko paikat kunnossa. Onneks käytiin, oli meinaan jossain välissä tullu joku sähköpiikki, jonka seurauksena patterit olivat menneet pois päältä (siellä on automaattisulakkeet, jotka pomppaa nollatilaan katkosten ja piikkien takia) eli sisällä oli kylmempää kuin ulkona. Jösses. Kerta oli ensimmäinen sekin, että piti mennä ulos lämmittelemään. :D sitten napsuteltiin sulakkeita ja kas, kun alkoivat patterit taas lämmetä. Toivon mukaan pian on se normaalilämpö taas mökissä, se kun on normaalisti +10astetta poissaollessa ja eilen oli -1astetta. Heh. :D

Nyt voisi pistää aamupalaa suuhun eli jogurttia kiitos nam.

Ärrät ja Helmi 6vko4pvä
 
  • Tykkää
Reactions: Pilkku_
Nukuttamisesta pakko tulla sen verran kommentoimaan, että alle 6kk ikäiselle ei saa pitää unikouluja! Näin pienellä ei ole hermosto kehittynyt lähellekään siihen, mitä unikouluun tarvitsee. Ja unikoulu on juuri sitä, että annetaan vauvan huutaa yksin. Jos siis ei ennen puolen vuoden ikää nukahda ilman huutoa yksinään, niin sitten ei nukahda vaan antakaa nukahtaa vaikka syliin. Kylläniitä nukahtamisia ehtii opettaa nyöhemminkin, meilläkin esikoiselle pidettiin unikoulu kun oli se 6kk täynnä, ennen sutä nukahti vain tissille/syliin. Pieni aika se pupl vuotta lopulta on, itse en alle sen ikäistä ikinä edes raskisi huudattaa, on ne niin pieniä.

Ei muuta tällä kertaa, vauva sylissä hankalaa kirjoittaa... :)
 
Itkun tunnistaminen ei oikein suju. Kokeilen ensin rintaa. Jos ei auta, niin hyssytellään, jos ei sekään auta, niin uudestaan rintaa. Pieni kitinä on monasti väsymyskitinää, ja silloin koitetaan rauhoittua unille. Vaippa ei tunnu koskaan haittaavan.

Pukeminen meillä ulos lähtiessä puuvillabody ja -potkari, fleecevuorillinen topattu haalari, puuvillainen kypärämyssy ja neulepipo. Sitten vauva makuupussiin (tai kylmemmällä säällä Eisbärchen-lämpöpussiin) ja vaunuihin. Vaunuissa on hyvät toppaukset, ja edessä on aina verho estämässä tuulta. Hyvin tuntuu tyttö tarkenevan, ei ole koskaan tuntunut kylmältä. Haalarissa on umpinaiset jalat, eli tossuja ei enää ole. Käsissä yleensä sukat.

Sitterissä nukuttaminen olen yrittänyt vähentää. Meilläkin yhteen aikaan tyttö nukkui aina päikkärit sitterissä, pahimmillaan neljä tuntia. Meillä sitterinä BabyBjörn Balance, ja käytössä alin asento.

Nukahtaminen nukahtaa noin 22-23, ei vielä aiemmin. Nukutan tissille, ja nostan sitten pinnasänkyyn. Herää noin 3-4, jonka jälkeen nukkuu mun vieressä aamuun. Päivällä tyttö nukahtaa itsekin, kun vain tarjoaa rauhallisen mahdollisuuden siihen. Laitan koppaan tai sängylle, olen hetken vieressä, ja kun silmät alkaa lupsua niin lähden pois. Saattaa hetken aikaa ähistä (tekee tätä lähes aina nukahtamisen ollessa lähellä tai puoliunessa) ja sitten hiljenee unille. Itketä en koskaan, vain jos olen vessassa tai muuten hetkellisesti "kiinni", niin tyttö voi joutua hetken itkemään.

Kiitos niistäjävinkeistä! Käyn tänään ostamassa letkuversion. Onneksi NaCl-tipatkin helpottaa hengitystä, ja kohotettiin pinnasänkyä myös kirjoilla, niin nyt on parempi nukkumisasento.

Tuleeko muuten teidän muiden vauvoille hetkellisiä "tukehtumiskohtauksia"? Vähän ihmetyttää, kun meidän tytöllä tulee muutaman kerran päivässä joitain sekunteja kestävä jakso, jossa selvästi ei saa henkeä. Suu menee tiukaksi viivaksi, vauva kohottaa leukaa ylös ja hetken tulee tikahtumisääntä, ja sitten se laukeaa, ja pieni hengittää taas. Alkuun näitä tuli tissillä, mutta nyt saattaa välillä tulla ihan muutenkin.

Imettäminen muiden nähden jouduin kerran imettämään kauppakeskuksessa yhdessä nurkassa. Olen myös imettänyt kaikkien kavereiden nähden, työpaikalla työkavereiden nähden ja oman sekä miehen perheen nähden. Ristiäisissä annoin pulloa, ja samoin toisissa sukulaisjuhlissa. En oikein pidä julki-imettämisestä, mutta en toisaalta tykkää mennä minnekään syrjäänkään. Kivempi jutella muiden kanssa, ja aika huomaamatontahan tuo imetyspaitojen kanssa on. Korkeintaan nänni vilahtaa nopeasti vaivan irrottaessa otettaan.

Nyt on tämäkin mamma käynyt jälkitarkastuksessa ja saanut minipillerit. Desogestreelillä lähdetään liikkeelle (samaa kuin Cerazette, mutta halvempaa). Toivottavasti sopivat. Itselläni on taipumusta akneen, ja vähän minipillerit hirvittää. Raskauden ajan iho oli kuin unelma (vaikka söin suklaata joka päivä), mutta nyt on muutama näppy taas saapunut pilaamaan naamaa. Toinen vähän jännittävä asia on limakalvojen kunto. Käytän muutamana iltana viikossa kosteutusgeeliä (Acon joku intimate gel apteekista) ja yhdynnässä aina liukastetta. Toimii hyvin, ja seksi on nautinnollisempaa kuin kertaakaan raskausaikana (jolloin mulla oli tosi kuivat paikat). Miten teillä muilla, onko halut säilyneet, kadonneet tai lisääntyneet? Me aloitimme yhdynnät noin viikko sektiosta, ja usemman kerran viikossa harrastetaan. Jos vauva kävisi aiemmin nukkumaan, niin varmaan lähes joka ilta oltaisiin yhdessä, nyt ei aina jaksa, ja hereillä ollessaan vauva on häiriötekijä, kun vaatii koko ajan jotain. Läheisyys muuten miehen kanssa on vähentynyt, kun vauva on lähes aina jomman kumman sylissä, niin seksistä on tullut ainakin itselle tosi tärkeää. Ainoa mahdollisuus olla sylikkäin miehenkin kanssa=)

Jahas, voisi tehdä kotihommia jos vauva vielä jatkaa uniaan. Sitten lähdetään ulkoilemaan tuonne aurinkoiseen säähän. Näinä aurinkoisina päivinä ulkoillessa olen kyllä todella onnellinen:heart: Ihanaa olla vauvan kanssa kotona, ja toinen koko ajan oppii vuorovaikutteisemmaksi, niin uskon tämän muuttuvan vielä ihanammaksi ajan edetessä.

Onnellinen Pilkku_ ja pieni tyttö reilu 7 vko
 
Moikka

Kiitos Cannes kommentista, minä siis kokeilin yhtenä iltana jonkin sortin 'unikoulua' itsekseen nukahtamisen mahdollistamiseksi, en todellakaan omasta päästä vaan ammattilaisen ohjeiden mukaan kirjasta, ja tämä amerikkalainen oli sitä mieltä, että itsekseen rauhoittumisen opettelu kannattaa aloittaa jo parin viikon iässä ja hänen metodinsa oli siis se, että sanotaan hyvää yötä ja poistutaan huoneesta kun vauva hereillä ja jos alkaa itkeä, niin huudatetaan pari minuuttia yksin ja sitten mennään viereen paijailemaan ja taputtelemaan, josko vauva nukahtaisi siihen ja jos edelleen itkee 20 minuutin päästä niin sitten syliin.

Minusta itkun kuuntelu siinä vieressäkin oli kyllä tosi kamalaa, ja päätin jättää kokeilut myöhemmäksi. Muissa olosuhteissa en tietenkään itketä lasta koskaan, joskin kuten MRS-K sanoi, joskus voi olla pari nyyhkäisyä unisyklien välissä, ja sitten lapsi nukahtaa itsekseen uudestaan, siis yöllä, ja se on ihan normaalia.

Toivon kuitenkin todella, että lapsi oppisi jollain keinolla nukahtamaan itsekseen ennen puolen vuoden ikää, käytännössä yhteistä aikaa ei miehen kanssa ole juuri koskaan kun illat menevät päivällisen jälkeen nukuttamiseen...

Haluja ei varsinaisesti ole, jälkivuotoa edelleen ja arat paikat. Sen sijaan läheisyydenkaipuuta olisi, mutta ei tunnu olevan aikaa juuri sille vauvanhoidon lomassa. Edelleen todellinen sylissäviihtyjä tämä meidän rakas.
 
Mrs-K tervetuloo mukaan, unohtu eilen.

Meijän vauva muistuttaa kyllä ihan meitä kumpaaki. Ihan ei tarkkaan pysty sanomaan, mitkä piirteet on kummaltakin, mutta nään kyllä hänessä selkeesti kumpaakin. Ja niin sanoi terkkarikin neuvolassa, että on sekä isin että äitin näkönen.

Bettis meijän pojalla on tälläkin hetkellä vaunuissa bodi, puolipotkarit+sukat, villasukat, käsissä äitiyspakkauksen tumput, päässä kypärämyssy, hupullinen pitkähihanen nepparipaita, kaukalopussi, jossa myös huppu. Sitten on vielä makuupussin sisällä ja lampaantaljan päällä, ei muuta. Meillä ei siis nuissa vaunuissa oo mitään vaunukoppaa tms. Niissä on kyllä tuommonen läpinäkyvää kalvoo oleva sadesuoja, jonka laitan vaunujen päälle tuulisina ja/tai sateisina päivinä.

Meillä muuten hoitaa itkuhälyttimen virkaa radiopuhelimet. Toimiivat ihan yhtä hyvin ja niitä pystyy käyttämään muutenki hyödyks jatkossa, kun toimiivat kumpaanki suuntaan ja kantama on 10km. Ladattavat ovat, niin ei mene pattereitakaan.

MrsR jostain oon lukenu, että korvikketta syövillä vauvoilla on nimenomaan kovempi kakka, kun tissimaitoo syövillä.
Meijän poika rupee yöunille klo 19.30-20.00. Mielummin vois valvoo vähän pitempään, että nukkus aamulla vähän pitempään, mut minkäs teet, kun toinen väsähtää sillon.

Pilkku_ meijän ukkelilla on kans näitä "tukehtumiskohtauksia", kun ilmeisesti puklu nousee kurkkuun, mut nielasee sen sitte takas.
Mulla on kyllä seksihalut ihan tiessään, sama vaivas jossainvaiheessa raskausaikaanki. Kuitenki, kun mies alkaa ehotella, niin kyllä sit alkaa tuntua, että jostain niitä haluja löytyy, mut jostain syystä ei niitä oikein muuten tunnu tulevan.
Aika harvassa on olluki nyt sitte ne kerrat. Eka kerta tais olla n. 5-6 viikkoo synnytyksen jälkeen, kun piti oottaa, että multa suli ne tikit pois, niitten kanssa en pystyny ees harkihtemaan koko asiaa. Jälkitarkastuksessa lääkäri kysy, että eikö multa tarvinnu leikata välilihaa, että sekö veny niin paljon... Ihmettelin sitä, mut sano, että oli parantunu niin hyvin, ettei sieltä näkyny ollenkaan, että sitä ois leikattu.

Mites muuten, kun tuolla odotuspuolella jotkut puhui sillon siitä laihutus"yhteisöstä", niin onkohan sitä kukaan perustanu?? Kun tarttis rueta ihan tosissaan hävittämään näitä ihan liikaa kertyneitä kiloja :ashamed: Ahistaa ja hävettää ihan, että niitä tuli näin paljon. Mullahan oli siis jo ennen raskautta tullu muutaman vuon aikana semmonen kymmenisen kiloo ja nyt raskausaikana tuli sitte n. kakskymmentä lisää. Ekan viikon jälkeen synnytyksestä oli kyllä onneks n. kymmenen kiloo lähteny, mut vielä ois hävitettävänä nämä n. kakskymmentä!!

minä vaan -84 + Vesku 2kk 8pvä
 
Pilkku_ mulla on haluja vaikka kuinka, mutta vielä ei olla yhdyntään asti miehen kanssa edetty, kun mua jostain syystä jännittää se tosi paljon. Siitä syystä ollaan sit tyydytetty toisemme muuten, kun ei oo mitään kiirettä. Pikkuhiljaa hyvä tulee, tsäänssi siihen yhdyntään lähenee koko ajan, kun saadaan toi mun henkinen lukko aukastua. Mikä lie onkaan, kun niin koville ottaa... Onneks mies on hyvin ymmärtäväinen. :) läheisyys on kyllä pirun tärkeää näinä hetkinä, kun muuten on meilläkin melkein vuorotellen tyttö sylissä niin sitten illalla, kun on tyttö saatu unille, on se hetki omaa aikaa - yleensä käydään saunassa, jos jaksetaan, ja/tai sängyssä sitten jotain hipelöintiä, kopelointia ja käpälöintiä. :) on viel vaikea välillä ajatella itseään naisena ja nähdä sitä omaa seksikkyyttä, kun maha on vielä vähän röllykkä ja täynnä raskausarpia. Miestä nää asiat ei selkeästi haittaa. :D

Ja tosiaan, ei meilläkään mitään unikoulua pidetä, ikinä ei tyttö ole huutamaan kehtoonsa jäänyt. Silmät on ollu auki, mutta selkeästi ollu niin uninen, että tietää toisen nukahtavan, kun vaan pääsee rauhalliseen paikkaan. Monesti kyllä nukahtaa syliin, josta sitten siirretään kehtoon. :) tyttö kyllä tuntuu nukahtavan minne vaan, kun tarpeeksi väsynyt on. Vessakäynnit on vielä toistaseks pakollisia itellekin ja kun hätä on niin ei voi paljoa odotella kyllä vauvan tyyntymistä, et joskus huutaa sit tovin sohvalla turvallisessa paikassa tai sitterissä sen aikaa, että mamma saa hätänsä hoidettua. :)

Tänään onkin sit kakittu kaks vaippaa, ja viel peräjälkeen. :O mut toisaalta maitoakin on vedetty kiitettävästi, ettei sinänsä mikään ihme kyllä. Jostain syystä meidän tyttö rakastaa vaipanvaihtoa - silloin hymyillään ja jopa naureskellaan oikein kovasti. Juttuakin meinaa tulla jo niissä yhteyksissä. :) mut nyt meillä nukutaan taas niin vois jotain ehkä syödäkin tässä kohta.

Viime viikolla laittelin pieneks jääneitä vaatteita pois ja tos kun vaippoja vaihtelin, niin hosuin ite yhteen bodyyn kakkaa ja jouduin sit vaihtamaan senkin, huomasin, että päälle meni body, joka ei todennäköisesti enää ens viikolla mahdu. :O miten ihmeessä nää pienet ihmiset kasvaa näin mahdotonta kyytiä? En oo ikinä aiemmin ees ajatellu, et kasvu on noin nopeaa. Meillä siis siirrytään ihan just kokonaan 60cm ja 62cm vaatteisiin. Olen oikeasti shokissa.

Taas mamman vuoro evästää Supernaturalin parissa. :)
 

Yhteistyössä