Helmikuun helmet 2014 *kesäkuussa*

espoossa aika varataan ainakin ite :) mä soitin ja sain sanoa mikä aika passaa :)


ja liikunnasta.. Kyllä kahvakuulassa saa käydä :) Sanoisin et ainaki viikolle 20. Sen jälkeen pitää hyppelyt ja repäsevät liikkeet lopettaa. Mut kyllä kahvakuulailla voi vaikka loppuun asti jos vaan pehmentää liikkeitä :) Mut ainakin viikolle 20 siitä vaan!
Eli ohjeet mitä mä oon löytäny: rv 12 asti ihan normi liikuntaa > sen jälkeen sykeraja n. 150. Rv 20 jälkeen lopetettava hyppelyt ja repäsevät liikkeet (koska nivelsiteet ym. on löystyneet valmistuessaan synnytykseen). Ja sit vielä et vatsalihasharjoitukset (siis suorat vatsalihasharjoitukset) tulee lopettaa heti kun istumaannoustessa nousee harjanne keskelle vatsaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Purnukka.
miss_piggy
Täällä kokkolassakin nt-ultraan ja rakenneultraan tulee aika postitse ku neuvola laittaa lähetteen äitiyspolille.
Tänään on taas hyvä, oireeton päivä. Tissit kipuilee, thats it :D

8+1
 
Oon tuolta maaliskuisten puolelta mutta tykkään käydä kurkkimassa täälläkin :) Tuosta graavilohesta, sain just eilen lomakkeet neuvolasta ja ohjeet ruuista mitä saa ja ei saa syödä. Siinä lukee että vain kuumennettuna tyhjiö- ja suojakaasupakattuja ja graavisuolattuja sekä kylmäsavustettuja kalatuotteita saa syödä. Mutta ne tosiaan on suosituksia... Toivottavasti auttoi :)

Hyvää raskausaikaa kaikille :)

Jenniii90 & pikkumuru 4+6
 
  • Tykkää
Reactions: lumira
Täälläkin ekassa neuvolassa käyty. Eipä nyt muuta oikein tehty ku mitattu paino, verenpaine ja pissanäyte otettiin ja parit laput täytettiin. Ei kuitenkaan tässä reilu parissa vuodessa ole kauheasti tiedot muuttuneet ja raskausohjeistukset on vielä muistissa :) Mulla on seuraava käynti elokuun puolivälissä ja sillonkin skipataan lääkäriosio (jos ei ihmeellistä) koska kävin siellä varhaisultrassa, jossa teki sisätutkimuksen.

Painonnousu on sellanen mikä vähän itseä huolettaa, kun viime raskaudesta on edelleen sellaset +10kg jäljellä :/ Nyt on kyllä pysynyt vielä lähtölukemissa.

Mua vaivaa ihan armoton väsymys, pitkin päivää vois vaan nukkua. En muista että esikoisesta olis näin väsyttänyt, mut ehkä sitä ei niin huomannut kun oli töissä? En oo salillakaan käynyt nyt ollenkaan, ku ei vaan jaksa :D

Eltsu 8+0
 
Saispa täälläki Helsingissäkin itse soittaa ja varata ajan, nyt pitää odotella postia.

Tänään taas vähän enempi verta ja hyytymiä. Yritän keksiä positiivisia selityksiä. Eilen sama tapahtui about samaan aikaan ja loppui sitten hissuksiin. Kuten eilen, oli tänäänkin sellainen pistävä kipu alavatsan sivussa ainakin pari tuntia ennen verta. Muut oireet jäljellä. Voisiko olla, että kohtu kasvaessaan tekee nopeita venähdyksiä, mitkä sitten saa istukan reunan vähän liikkumaan ja vuotamaan reippaamin? Neuvolan puhelimet menee kiinni klo13 ja terveyskeskuksen klo15, eli myöhässä kumpaankin. Päivystyskäynti taas maksaa 13,80e, eli tämän päivän budjetissa useamman päivän ruoat, ja yö- ja viikonloppupäivystys peräti 27,50e. Terveysneuvontapuhelimeen vois tietysti soittaa. Tai sitten vaan heittää jäitä hattuun ja seurata tilannetta ja odottaa maanantaihin.

Voi kun olis taas jotain kivaa kerrottavaa välillä. :(
 
Kiitos sykevinkeistä! Mietityttää se siksi, koska aloitin vasta treenauksen ja nyt sitten mietin, että kuinka pitkälle uskaltaa sitä jatkaa. Ei tuo peruskunto oo mikään huippu, joten sykkeet on varmaan aina tuhat treenatessa ;)

Ok, nuo ruokasuositukset on joskus vaikeaselkoisia. Siinä on se "ja" -sana, jota en huomannut ;) eli ei myöskään graavilohi käy, koska sehän on periaatteessa raakaa kalaa. Myöskään ei suuret merikalat oo vissiin suosiossa, koska niissä on saastevaara :eek: onhan noita monenlaisia rajoituksia.. Täytynee vaan opetella tarkkailemaan, mitä syö.

Minuakin väsyttää toisinaan ihan kamalasti! Pitkien yöunien jälkeen vois ottaa vielä päikkärit x) mitenköhän sitä illat töissä jaksaa...

Valistaisitteko hieman näin ensikertalaista: Ensinkö on lääkärillä ns. sisäinen tutkimus (ultra?), jossa voi jo kuulua sikiön syke? Ja sen jälkeenkö mennään vasta ensmmäiselle neuvolakäynnille, josta saa ohjeita ym. ja käydään pissa/verikokeissa? Ja onkohan näissä kuntakohtaisia eroja..?
 
Yleisin kaava taitaa olla niin, että ensin on ihan tavallinen neuvolakäynti terkalle (rv 8-9?), jossa vaan täytellään lippulappuja ja otetaan verenpaine, pissanäyte ym. Eli ei kurkata masuun tai tehdä mitään sisätutkimuksia tms. Sen jälkeen on yleensä se np-ultra (~rv 11-13)sairaalassa ja heti sen jälkeen on taas neuvolakäynti, jossa myös lääkärintarkastus, eli tehdään sisätutkimus ja neuvolasta riippuen ehkä ultrataankin.

Eli eka missä yleensä kuulee sykkeen on se np-ultra. Sitten voi toki käydä yksityisellä varhaisultrassa, jos haluaa tätä ennen mielenrauhaa :) Jos on ollut vaikka keskenmenoja taustalla tai raskauden kesto todella epäselvä, niin saatetaan ohjata kunnalliseen ultraan jo alussakin, mutta ei tosiaan ilman syytä. Ja vielä poikkeuksena, että joissain neuvoloissa on enemmän ultralaitteita, niin silloin saattaa terkatkin ultrata, mutta harvemmin olen tätä mahdollisuutta kuullut :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lumira
Heissan kaikille, meitä onkin täällä jo paljon!
Torstaina tehty elämäni ensimmäinen plussa jota ei koskaan odotettu tapahtuvaksi. Vuosi sitten jäin clomittaret-ryhmästä tauolle ja taukoilemassa olen tähän saakka ollut :LOL:
Laskettu aika olis 24.2 :)
undercovergirl/29v./1. lapsi/ SatKS
Mielelläni suoraan sinne fb:n puolelle hyppäisin kun täällä ei pahemmin enää tule käytyä!
Oireita riittäis vaikka muille jakais, ainoastaan pahoinvointi on mun maanisen syömisen takia pysynyt poissa. Kaikista pahinta varmaan on se että väsyttää mutta nukkumaan ei vaan pysty ja aamuyöstä herää vaikkei olisi nukkunut kuin tunnin. Että koittakaa kestää mun harhailevaa järkeäni :kieh:
 
mulla oli niitä repäisykipuja vain tosta kkm. normaalisti menneissä ei alkuraskauteen kivut liittyneet. pienet jomotukset ehkä. mutta tuossa kesken menneessä olin ihan kippurassa välillä. ei vuotoja eikä mitään muutakaan merkkiä että sikiö oli kuollut. istukka vaan jatkoi kasvuaan yksin. nyt on olo sellainen, että huonostihan tässäkin käy kuitenkin.en yhtään osaa iloita :( . 5+3 mennään vasta
 
Mulla taas oli esikoisesta alussa tosi kovia kasvukipuja, ihan kippuralla olin välillä. Mutta aika alussa ne loppui kuitenkin ja jatkui sitten lievempinä myöhemmin. Nyt ei ole juuri ollut..alkaisko se kohtukin kasvamaan toisella kerralla myöhemmin?
 
Heippa kaikille! Voisin liittyä mukaan, jos mahtuu. Plussasin pari viikkoa sitten epäuskoisena, mutta onnellisena. Nyt on menossa 6+0. Oireita on, ja niistä pahimpia ovat mieletön väsymys ja pahoinvointi. Voisin nukkua koko ajan. Ulkona paistaa aurinko ja ihmiset ovat rannalla, mutta mä vaan makaan peiton alla kotona. Koko ajan on nälkä, ja jos ei syö heti, tulee todella paha olo.

Minkäläisia välipaloja syötte? Itse syön mysliä&jugurttia + marjoja ja hedelmiä, smoothie, leipää juustolla..mutta alkaa jo kyllästyttää ja pitäisi kokeilla jotain uutta. Mitään ei sinällään tee mieli, edes kunnon ruokaa, mutta pakko on syödä. Makea ei maistu, ja se on outoa tälläiselle sokerihiirelle!

Varhaisultraan menen ensi viikon perjantaina. Jännää, mutta yritän olla luottavaisin ja positiivisin mielin!

Leppoisaa viikonloppua kaikille!
Vilja-Maaria/30/1.lapsi/OYS

LA 22.2.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa taas uusille! :)

Torstaina käyty ekassa neuvolassa. Meillä ultrataan neuvolassa joten nytkin päästiin kurkkaamaan. Ultrasi mahan päältä, joka olikin melko haastavaa, huonolla laitteella. Sai kuitenkin jonkun mitan, jonka mukaan nyt olisi 8+3 eikä 9. Saa nähdä myöhemminhän tuo selviää.
Sykettä ei myöskään meinannut saada näkyviin, mutta sanoi että näki jossain vaiheessa "läpätystä" ja saatoin itsekin nähdä saman.
Puolen toista viikon päästä sovittiin uusi ultra aika, saa mielenrauhan ja näkeekin paremmin. :)

Sukupuoli oloista olitte jutelleet.. Mulla oli esikoisesta selkee poika olo heti plussasta alkaen, nyt ei ole ollut mitään selkeetä. Ainut että luulen kyllä että tyttö voisi olla tulossa, on niin erilainen raskaus mitä pojasta. Molemmat ovat kyllä tervetulleita! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: undercovergirl
Onkohan helvetti jäätynyt? Ällötysolojen riivaamana kokeilin mieheltä jääneitä chili-sipsejä ja nehän maistuu ja tuntuu ihanalta! En yleensä lisää ruokaan edes tavallista pippuria näistä vahvemmista mausteista puhumattakaan. Ei uskoisi, mutta jotenkin toi polte suussa on yhtäkkiä siedettävää ja vie huomion pois alakerran vaivoista. Joo, ei pitäisi kovin suolaista syödä, ettei verenpaine nouse ja turvota, mutta tuntuupas syöminen välillä ihanalta. :D
 
Urheilusta: Mä olen valitettavasti lähinnä penkkiurheilija, joten mun tarvitsee miettiä sykerajoja lähinnä ylämäkeen kiiruhtaessa. Onneksi mies aina välillä houkuttelee kävelylle eikä edes marmata jos mennään vähän hiljaa hänen mielestään.

Huomasin tänään, että niiden syvien vatsalihasten jatkuva jännittäminen lievittää alavatsan ikäviä tuntemuksia. Kovin kauaa sitä ei jaksa mutta ainakin helpottaa nukahtamista. :)

Sukupuoli: Ei niin minkään laista arvausta eikä etiäistä. Eka lapsi kun kyseessä niin ei ole edes nurkissa lojuvia sukupuolirajoitteisia vaatteitakaan vaikuttamassa puoluekantaan. Kummallakaan ei ole kunnolla mielipidettä asiasta, lähinnä odotetaan jännityneinä arvonnan tulosta, eli jos se on mahdollista sitten toisessa ultrassa selvittää niin halutaan kyllä tietää.
 
Tervetuloa ja tarrasukkia uusien kohtulaisille!

Repäisykivuista, tiedän, ettei paljon lohduta, koska itseänikään ei lohduta nuo "ei mullakaan oireita ollu ja kaikki oli hyvin", mutta mulla on ollu osasta, ei kaikista niin kovat kivut, repäsykipuja ja esikoisesta oli niin kovia viiltelyjä ekat viikot, että kävin lekurissa, koska epäilin pissatulehdusta...olinkin raskaana. Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin bumbuli ja tulkinnanvarainen.

Itkemisestä, on muuten ihan superrasittavaa :stick: . Itkin puolet Helinä keiju ja siipien salaisuus-piirretystä ja miljoonasta muusta asiasta aina lasten sanomisiin tai jos joku kaveri sanoo jotain kivaa jne jne...Eli kai sitä ainakin vielä ollaan raskaana?!

Oma olo on ollu aika karsee, johtunee pitkälti järkyttävästä väsymyksestä ja huonosta syömisestä. Mutta pahoinvointia on ollut, joten liene tässä oltava onnellinen :p . Tosin vieläkään ei kohtutuntemuksia...Oliko muilla, joilla jo kolmas tai useampi raskaus menossa?

Hassel ja pöpö POKSPOKS 8+0
 
Ai niin ja sukupuolesta piti sanomani, että tän on "pakko" olla poika, koska tytöistä oon voinu tosi huonosti ja pojista aina vähemmän ja nyt sitten tosi vähän tai en ollenkaan ja se vastais kyllä toivettakin :rolleyes:
 
On tämä raskausaika rasittavaa (6+1). Huolestuttaa jos on raskausoireita ja sekin huolestuttaa jos niitä ei enää ole! =) Ensi viikolla on lääkäraika ja sitä seuraavalla viikolla on ensimmäinen neuvola. Ajattelin kysyä voisiko lääkäri ultrata jo ensi viikolla tai tehdä jotakin sellaista, jolla saisin mielenrauhan siitä, että a) mahassa on edelleen elämää ja b) elämä on sijoittunut oikeaan kohtaan. Aikaisempi turvotus on vähentynyt huomattavasti ja jäljellä olevat oireet ovat enää pääasiassa armoton väsymys sekä kipeät rinnat.

Tänään vatsaani alkoi sattua yhtäkkiä niin paljon, että säikähdin keskenmenon alkaneen, mutta sitten se loppui yhtä nopeasti kun alkoikin. En ole ehtinyt vielä nauttia raskaudesta, koska takaraivossa on koko ajan tieto tavallista korkeammasta keskenmenoriskistä. Tunteet ovat olleet muutenkin pinnassa täälläkin suunnalla. Esimerkiksi eilen mieheni mainitsi aikovansa tehdä testamentin ja aloin itkeä. Rrrrright! :D

Facebook-ryhmä on mainio idea ja haluan ehdottomasti liittyä joukkoon, jos vain kaikki sujuu ensimmäiseen ultraan asti hyvin =) En ole vielä kertonut kenellekään raskaudesta, joten olisi mukava höpötellä muiden samassa elämäntilanteessa olevien kanssa. Sitä odotellessa tsemppiä kaikille odottajille ja tarrasukkia niitä tarvitseville!
 
miss_piggy
mulla oli niitä repäisykipuja vain tosta kkm. normaalisti menneissä ei alkuraskauteen kivut liittyneet. pienet jomotukset ehkä. mutta tuossa kesken menneessä olin ihan kippurassa välillä. ei vuotoja eikä mitään muutakaan merkkiä että sikiö oli kuollut. istukka vaan jatkoi kasvuaan yksin. nyt on olo sellainen, että huonostihan tässäkin käy kuitenkin.en yhtään osaa iloita :( . 5+3 mennään vasta
Mulla oli myös siinä kkm raskaudessa öisin jotain kipuja joita luulin kasvukivuiksi. Nyt oon miettiny että oisko liittyny siihen keskeytymiseen. Nyt ei oo ollu mitään sellasia kipuja eikä muutakaan koskaan öisin ja ultrassa oli kaikki ok.

).( Täällä on ollu tänään taas ällöpäivä. Jännä ku se tulee mulle joka toinen päivä :D Huomenna vielä töitä ja sitte ois 2 vapaapäivää. Ihanaa.

8+2
 
Eli eka missä yleensä kuulee sykkeen on se np-ultra. Sitten voi toki käydä yksityisellä varhaisultrassa, jos haluaa tätä ennen mielenrauhaa :) Jos on ollut vaikka keskenmenoja taustalla tai raskauden kesto todella epäselvä, niin saatetaan ohjata kunnalliseen ultraan jo alussakin, mutta ei tosiaan ilman syytä. Ja vielä poikkeuksena, että joissain neuvoloissa on enemmän ultralaitteita, niin silloin saattaa terkatkin ultrata, mutta harvemmin olen tätä mahdollisuutta kuullut :)
En kuulu tähän pinoon, mutta. Muistakaas nyt että sykkeen kuuleminen ja näkeminen ovat kaksi eri asiaa. Ultralla syke nähdään, ja dopplerilla kuullaan. :)

Joissakin neuvoloissa voidaan yrittää kuunnella sydänääniä jo rv 9+. Riippuu ihan neuvolantädistä. Varhaisultrassa sydämen voi sen sijaan nähdä sykkivän jo rv 6+, mutta tämä täytyy useimmiten tehdä omakustanteisesti yksityisellä.

Jatkakaa. :wave:
 
Pikahöpötys tälläi iltasella ja tärkee kysymys!
Miten voi ihminen näyttää näillä viikoilla siltä että on vähintään kuudennella kuulla ellei kohta synnärillä ja olla silti laihtunut yli 5 kg? Henkimaailman hommia? Mä en ole edes (vielä) ehtinyt oksuilemaan ja tuntuu että jatkuvasti mussutan jotain :LOL:
Mä olen kertonut tasan puolisolle ja yhdelle yhteiselle ystävälle ja muille taideta kertoillakaan ennenkuin on "pakko".
Ei ole tullut edes neuvolaan soiteltua, ilmeisesti pitäis koska heinäkuun on kaikki lähialueen puljut kiinni tätä yhtä keskitettyä lukuunottamatta. Ultrakaan ei tekis varmasti pahaa koska vasemmalla puolella tuntuu välillä aivan törkeän kovaa viiltävää kipua ja tahtoisin varmistella ettei ole kohdun ulkopuolinen :/

Ja bumbulille, ne chili-sipsit on maailman parrhaita! Niitä vois nyt syödä niin paljon kun vaan mahdollista mutta kai siinä munkin pitäis joku roti pitää :)
Kuuppa lyö sen verran tyhjää että ilmeisesti siirryttävä kohti sohvaa ja leffaa :p
 

Yhteistyössä