Helmikuun Helmet 2014 *Marraskuussa*

Ai niin, mulle tarjottiin influenssarokotusta, mutta sanoin vielä miettiväni asiaa. Täytyy nyt parin viikon aikana funtsia asiaa, seuraavalla neuvolakäynnillä sitten otan piikin jos otan. Koskaan aiemmin mulle ei influenssarokotetta ole annettu kun en riskiryhmiin ole kuulunut, raskaus nyt sitten laittoi ensimmäistä kertaa miettimään, ottaako rokote vai ei.
Luultavasti rokotteeseen päädyn, vaikka mielelläni olisin ilman. Vaan mitä jos sitten ensimmäistä kertaa elämässään influenssaan sairastuukin ja vieläpä raskaana...

Onko tosta rokotteesta tullut kuinka pahoja sivuvaikutuksia muille?

Hortensia ja Ensio 26+5
 
Mä otin influenssarokotteen, kun sitä kerran suositellaan. Suojaa kuulemma vauvaakin. Mies sai samalla rokotteen. Kumpikaan ei oltu ennen otettu. Molemmilla olk pistokohta kosketusarka muutamanpäivän, muuta sivuoiretta ei tullu.

OOstettiin eilen vaunut :) Käytetyt emmat. Hyvä tuuri, kun ekat mitä käytiin katsoo niin oli hyvät :) Nyt onki sit enää miljoona muuta asiaa mitä pitää ostaa :) Onneks on aikaa.

Kaks kuukautta äippälomaan =)
 
Influenssarokotteen aattelin ite myös ottaa, tiistaina neuvolakäynnin yhteydessä varmaankin sen saan. Aiempina vuosina en oo sitä ottanu, vaikka lähihoitaja oonki ja kuulun siten vissiin riskiryhmään. Tosin valmistuin vasta keväällä, joten näitä hoitsun hommia nyt ei hirveesti oo tullukkaa tehtyä ennen sitä, mitä nyt työharjoitteluissa :) Nyt aattelin, että meikäläisen tuurilla saan sen influenssan jos en sitä rokotetta ota.. :D

Tänään sitten poksahtelisi 28+0 !! :)
 
Rokotteesta Otin kans influenssarokotteen ekaa kertaa koska influenssa on loppuraskauden aikana vaarallinen vauvalle. Sivuoireina itselleni ei tullut kun olkapään arkuus, miehellä joka sai rokotteen tänään on olkavarsi arka. Aika pieni asia jolla on kuitenkin iso merkitys.
 
Heippa pitkästä aikaa,

Menee aika tavallisesti ottaen huomioon, että tosiaan ollaan jo raskauden viimeisellä kolmanneksella. Kohtahan se rupee jo jännittämään!

Eilen sain siivottua kaappeja sen verran, että nyt pitäisi olla tilaa vauvanvaatteille. Ilman muuta minäkin pesen ihan kaiken vauvan käyttöön tulevan. Ja koko perheellä hajusteettomat jne. pesuaineet käytössä.

Sainpa omalta osaltani aivan toteuttaa tuota "jos soittaminen helpottaa huolta, se kannattaa" -ajatusta. Rupesi nimittäin tiputtelemaan verta isänpäivänä ja sitä jatkui yli kaksi tuntia. Siinä vaiheessa päätin soittaa äitiyspoliklinikan päivystysnumeroon (neuvola tietysti kiinni, kun oli pyhäpäivän iltapäivä), vaikka arvelinkin että syy voi hyvin olla ns. avioliittourheilussa. Aiemmin verta ei kuitenkaan ole tullut, ja hiukan alkoi ihmetyttää, että kuinka pitkään sellainen pieni tiputtelukaan on normaalia. Ystävällinen kätilö kuitenkin onneksi vahvisti oman epäilyn oikeaksi ja saatoin rauhoittua. Illan mittaan tipputtelukin loppui. Ei kyllä jäänyt mitenkään sellainen olo, että en olisi saanut soittaa, kun tuollaisella noin minuutin puhelulla pääsin sekä minä että mies turhasta huolesta.
 
Ai juu ja voinpa kertoa omalta osaltani, että otin juuri pari päivää sitten influenssarokotteen.

Ekassa raskaudessa en ottanut, enkä kyllä influenssaan sairastunutkaan. Kuitenkin nyt kun vauva syntyy vielä influenssa-ajan ollessa "päällä", en halua yhtään riskeerata että sellainen tarttuu vastasyntyneeseen. Esikoiselle laitettiin samalla kertaa piikki.
 
No nyt on sokerimittari saatu ja kokeiltukkin, että mä vihaan neuloja vieläki enemmän tämän jälkeen :x

Nla-lääkäri tänään, hupaset pari tuntia meni :) sf oli 26 ja ku kattelin esikon korttia niin samoilla viikoilla sillon 22 :D verenpaineet ok, pissassa tällä kertaa verta ja että mua ärsyttää kun joka kerta joutuu sen erillisen näytteen viemään labraan jossa ei sitten näy mitään :( hemoglobiinia eivät edes mitanneet, puhuivat vaan että se on ihan normaalin merkki jos se käy nyt alhaalla ja loppua kohen nousee :whistle: Alapäässä oli kaikki ok, sormelle auki paikat, puolipehmeät ja ku lääkäri tökkäs sormet sisään totes heti että pää tuli vastaan, muttei ollu mitenkään kiinnittyny kuitenkaan vielä :O tuli heti itelle vaan olo etten uskalla liikkua edes kotona jos se nyt jo pukkaa päätänsä hollille :'(

Kutina, onko jollaki muulla ollut tätä? Ihan siis kuivan ihon kutinaa. Ite olen rapsutellu jalat, kädet, persiinkin jo ihan ruville vaikka rasvaa on lotrattu joka päivä. Mulla ollu aina kuiva iho mutta nyt tuntuu että tää on jotenki korostunu ja pitäny yölläki herätä sitä varten että raavin... lääkäri noista jaloista kuittaski että aika hurjan näköset mutta on ne ollut pahemmatkin tässä välissä :$

EMY06 ja Möykky-Einari 27+0
 
miss_piggy
Minäkin tosiaan otin ton influenssa-rokotteen tiistaina neuvolassa. Ei oo mitään sivuoireita tullut, pari päivää oli käsi arka. Tosin vaikutus alkaa vasta 2-3 viikon kuluesa, ja silloin saattaa joillekin kuulemma tulla pientä flunssaa ja lämpöä.
Paino mulla oli noussu jotain +600g/vko, joten en olis huolissani mistään muutaman sadan gramman painonnoususta/vko. Mulle ei ainakaan ole edes huomautettu, että liikaa olis tullut painoa, vaikka sitä on nyt alkuviikoista tullut yhteensä lisää noin 8kg.

ä-rahasta vielä, mullahan on se tilanne, että olen työtön, joten en jää millekään ä-lomalle kun olen sitä koko aika :) Saan siis työttömyyskassan päivärahaa, eikä huvittais alkaa niille sitten takasin makselemaan noita päivärahoja, jos käykin niin, että yhtäkkiä tuleeki kelalta sitte päivärahat samaan aikaan kun saan tuolta kassasta rahaa..

Huomenna poksuu taas. Kaveri potkii enimmäkseen oikeaan kylkeen, ja aika ylös.

27+6
 
Tuohon influenssarokotteeseen sen verran, etten todellakaan jätä rokotetta ottamatta sivuvaikutusten pelossa. Lähinnä sivuvaikutukset kiinnostaa, jotta tiedän varautua niihin ihan töiden (eli oman jaksamisen) vuoksi. Pitää muistaa neuvolassa kysyä josko antaisivat mulle myös dT-rokotteen, koska edellinen on annettu hieman yli kymmenen vuotta sitten.

Todennäköisesti tulen tuon influenssarokotteen ottamaan seuraavalla neuvolakäynnillä kahden viikon kuluttua, koska en halua ottaa riskiä, että itse pahaan influenssaan sairastun loppuraskaudessa tai lapsi siihen sairastuisi synnyttyään.
 
jäykkäkoristus rokotteesta Mulle kävi pieni vahinko pikkupuukon kanssa ja kävin lauantaina jorvisa tikattavana. Sillon hoitaja ainakin sano etti voi pistää tetanusta raskauden vuoksi. Mene ja tiedä sitten, itse en vaivautunut asiaa tarkistamaan.

Nuo potkut tulee kyllä tosi korkealle, paljon ylemmäs ku mihin kohtu loppuu. Mietin vaan et ku nyt jo tuntuu imhottavalta ni miltä se tuntuu 10 viikon päästä??!!

Huomenna onkin palkkapäivä, eli vaunut ja turvakaukalon menen ostamaan, vihdoin :)

Saaki ruveta fundeeraamaan mitä laitan pikkujouluihin päälle kahden viikon päästä. Bond teemana... Mitään coctail mekkoa kun ei voi pukea..

Rumpali 27+4
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Kotiuduttiin pari viikkoa aiemmin, sillä Nepalissa on levottomuuksia ja lakkoja vaalien aikana.
Lauantaina tulimme Suomeen ja siitä asti onkin ollut flunssa, makkarakeittoa tehdessä en meinannut tolpillani pysyä, piti istua välillä...
Jokusia labrakokeita tehtiin sen flunssan vuoksi sekä pitkän lentomatkan (veritulppariski) ja sitten vielä senkin takia, että pääsin tutustumaan Nepalissa paikalliseen sairaalahoitoon ripulin takia, 3 yötä vietin sielä. Onneksi olimme pääkaupungissa silloin, sairaala oli sentään kohtuullisen hygieeninen jne.

Tänään oltiin ultrassa, ja saadaanpas yksi tyttölupauskin tähän joukkoon! Huomena pääsen neuvolaan höpöttelemään, saas nähdä, kauanko menee sielä! KELA juttuja vissiinki jotakin ja huh kaikkea muuta...
Lääkäri kysyi, syönkö paljon herkkuja, että vauva on kuulemma kohtuu suuri, 977g. Ja mä olin pelänny, ettei ole kasvanut, kun oli kuitenkin melko heikkoa syöminen maailmalla ja kilojakin tullu vaan n. 2kg raskauden alusta. Näemme sitten helmikuussa, millainen jättivauva ja jättiäiti onkaan, kun täällä pääsee oikein monipuolisesti syömään (ja herkuttelemaan). :D

RV 26+2
 
Hui, pelästyin jo tosi pahasti en tuntenut pienen liikeitä eilen illalla klo 19 jälkeen, mutta äsken sit vihdoin tuli muutamat potkut... Olin jo hädissäni hakemassa nla:n numeroa mut onneks kaikki taitaakin olla hyvin.

Tämä mamma osti eilen ekat imetysliivit, olin tosi positiivisesti yllättynyt. Hintavat olivat kun äitiyskaupasta ostin mut myyjä vakuutteli et ne kasvaa hyvin mukana.. Saako tavallisista ruokakaupoista prismasta jne liivinsuojuksia? Kokemuksia? Mä kyllästyin nukkumaan maitolammikossa ni ajattelin imetysliivejä pitää 24/7 mut yöks varsinki tarvisin jotkut suojat viel.

Koiran kanssa lenkille ja sit vaunukauppaan. Rahanmenoa ei voi estää näin palkkapäivänä ;)
 
miss_piggy
margareta:Normaaliahan se on jos potkuja ei koko aikaa tunnu. Ei mulla ainakaan tunnu, vaan joinakin päivinä saattaa olla todellakin hiljasta.

Imetysliiveistä, ite kävin viime viikolla niitä sovittelemassa, mutta en vaan tiä minkä kokoiset niiden pitäis olla. Kokeilin jotain kaarituettuja, mun normaali liivin koko on joku 80C niin ei meinannutkaan olla mukavat päällä, ainoat jotka istui jotenkin oli 90D! Taidan ostaa vasta synnytyksen jälkeen noita imetysliivejä, kun rintojen kokoahan ei oikein voi ennustaa ennen kuin vauva on syntynyt ja imetys alkanut.
Täällä tosiaan mitään vuoto-ongelmia ei kylläkään oo. Ja liivinsuojuksiahan myydään ihan joka kaupassa.

28+0, poks!
 
Nyt on sokerirasitus täälläkin läpikäyty. Kylläpä oli kamalaa litkua ja olo oli hirveä. Mutta sokerit on ihan kunnossa. Jopa vähän matalat. Eli ei ainakaan käry tuosta testistä käynyt. Vaikeinta oli kyllä olla juomatta aamusta. Enkä meinannut saada sitä litkua alas kun oli niin ällöä.

Influensarokotuksen otin jo muutama viikko sitten. Käteen tuli punainen paukama ja illalla väsytti. Muuten ei siitä mitään oireita tullut.

Olin työmatkalla koko viikon ja rankkaa oli. Pyörryin viimeisessä kokouksessa tiistai-iltana ja olo on ollut aika kauhea siitä asti. Sainkin tänään puolitetun sairasloman kuukaudeksi. Jospa voimat vaikka lisääntyisivät tästä.

Mulla oli ihan hirveä listeriahysteria työmatkalla myös. Tilasin hotellin ravintolassa kalakeittoa. Keitto oli aika laimean lämpöistä, mutta ajattelin että se oli seisonut ennen tarjoilua koska meitä oli iso porukka ja kaikille tuli ruoka yhtä aikaa. Söinkin hyvällä halulla niin pitkään, että huomasin kalanpalojen olevan jäisiä sisältä. Jaï sitten loppu soppa syömättä kokonaan. Tästä on nyt pario päivää ja vieläkin hiukan huolestuttaa. Lääkärillekin sanoin asiasta, ja hän sanoi, että jos oireita nyt tulisi niin testataan, mutta että riski on tosi pieni. yritän nyt sitten ottaa rauhallisesti :).

Huomenna poksutaan 26+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Ite oon joutunu käyttään liivinsuojuksia jo pari-kolme viikkoo ja ihan normi kaupasta ne on ostettu :) Tais olla pirkalta viel ihan alennuksessa ni ostin yhen paketin, ettei kaikki liivit oo koko aikaa likasena :D

Eilen oli kontrolliultra. Vähän oli vielä pieni (?) painoa kumminki 1315g. Tulin siihen tulokseen että lyhyt mutta pyöreä tyttö tulossa :D Voi olla, että vetää jonku kasvupyrähdyksen vielä. Ultraaja ei ollu sinänsä huolissaan, sano, että ei tarvi enää ultralla seurailla kasvua, ellei neuvolasta toisin mainita :) "Uus" la oli 31.1. mutta siinä tammi-helmikuun vaihteessa siis tulis. Sain aivan ihanat 3D kuvat kasvoista!! :heart: mielettömän hyvin näky silmät, nenä ja suu :) Tiistaina ois si neuvola. Pääsee näkeen että paljon tuo sf-mitta on kasvanu. Täytyyki kysyä tosta rokotteesta, että jos saisin sen myös.
Kovasti potkut tuntuu ja oli tyttö onneks! kääntyny taas raivotilaan, ku viimeks oli perätilassa. Sais ny pysyäkki sillai :D
Sunnuntaina poksuu! ;)

29+5
 
miss_piggy
Niin joo, vaateliikkeessä töissä oleva kaveri sanoi, että kannattaa ostaa nuo imetysliivit vasta synnytyksen jälkeen, kuppikoko kun saattaa synnytyksen jälkeen kasvaa jopa pari kokoa.
Itse ajattelinkin nyt pärjäillä ihan vain näillä urheiluliiveillä, mitä olen käyttänyt tähänkin päivään asti. Harmittaa, jos tuliskin sitten ostettua imetysliivit, jotka ei enää aja sitä oikeaa asiaansa, eli imetysliiveinä, noin synnytyksen jälkeen kun ovat liian pienet..
 
Mulla oli viimeks vaan yhet imetysliivit ja ne jäi äkkiä kotiliiveiksi ku olivat malliltaan sellaset, että näkyivät kaikista kaula-aukoista ja topeista ja muutenkin olivat jotenkin löysät - eivät yhtään tukeneet rintoja. Käytin niiden lisäksi sitten ihan normaaleja kaarellisia liivejä, joissa kupit olivat ohuet kankaiset ja tissin sai helposti esiin. Tietty sellaset topatut kupit ovat turhan jämäkät tähän tarkoitukseen. Nyt meinaan ostaa jotkut mukavat urheiluliivit, joita voi imetysaikanakin käyttää. Nytkin on käytössä ollut jonkin aikaa urheiluliivit, mutta ovat jääneet vähän pieniksi tässä viime kuukausina. Ja nuo yhdet imetysliivit olkoon taas kotiliiveinä.
 
Joo muistelen et viimeeksi oli samat ongelmat liivien kanssa..vanhat on jäänyt jo kuukausia sitten pieneks. Muutamat isommat ihan normiliivit oli vielä jemmassa viime raskaudesta ja sit oon urheiluliivejä käyttänyt kun on niin mukavia :D nekin on jo aika pieniä ja tuntuu et tissit on kaulassa asti :D
Parit imetysliivitkin mulla vielä jemmassa, niillä aattelin kestää ekat kuukaudet..viimeks täysimetin 4kk (lopetin ihan oman mielenterveyden takia :) ja imetyksen loputtua me tissit oikeesti häviää.tai siis palas normimittoihin (B) ja tuntu et onks mulla muka joskus ollu näin pienet tissit :D

Mulla supistelee melkeinpä lakkaamatta iltapäivästä iltaan, ei siis mitään kivuliaita mutta hyvin ahdistavia..voi olla et jää meikäläiseltä työt tekemättä, kuukausi ois muutenkin enää äitiyslomaan tai no 23.12 alkaa.
On kyllä muitakin vaivoja (sitä samaa saa*anan lonkkakipua, mahakipuja, heikotusta yms)
 
Joo...on jäänyt kirjoittelut tosi vähille viimeisten viikkojen aikana, mutta lueskellut oon kyllä ketjua melkis joka pvä :)

Täällä siis menossa nyt rv 25+4 ja olo alkaa kyllä olla melko tukala. Täähän oli siis mun toinen raskaus ja täytyy kyllä sanoa, että on rankempaa kuin ekalla kerralla. Liitoskipuja tulee, jos kävelee yhtään nopeempaa ja selkä on kovilla esiokoisen takia. (Painaa tuo typy 1v 2kk nyt noin 10kg ja mukavahan toista on nostella...!) Sain neuvolasta fyssarinkin numeron, johon pitäis ottaa yhteyttä, jos sais vaikka jonkun tukivyön käyttöön. En vaan meinaa keretä soittaa sinne mikään pvä, kun aika kestää vaan tunnin ja kotona juuri silloin aina aamu härdelli esikoisen kanssa...huh,huh...ja kohta niitä on kaksi :heart:

Imetysliiveistä täällä näyttää olevan keskustelua...Näitä tuotteita jo aiemmin käyttäneenä suosittelen ehdottomasti hankkimaan sellaiset, joissa ei ole kaaritukia! Niitä voi pitää mukavammin mm. yöllä ja joustavatkin sitten paremmin rinnan koon muuttuessa! Hyviä löytyy oman kokemuksen mukaan mm. bravadolta. Itsen hankin jo tässä raskaudessa kahdet uudet bravado body silk seamless liivit. Ne tosiaan joustaa sitten rinnan kasvaessa :) Löytyy nettikaupiosta ja esim. bebesistä :) Suosiolla jättäisin kaikki halpisliivit ostamatta...ne vaan ei ole yhtä hyviä päällä. nim. kokemusta on....

Influenssa rokotteen meinaan minäkin ottaa. Sekä itselleni, että esikoiselleni. Rokotushan suojaa sitten vastasyntynyttäkin n. 6kk. Meillä oli juuri koko perhe kauheassa flunssassa ja en todellakaan halua kokea sitä vastasyntyneen kanssa!!!! Toivotaan, että muutenkin pöpöt pysyisi tältä erää poissa meiän perheestä. Kun lapsi sairastaa, niin kyllä siinä vanhempien voimat meinaa kulua loppuun...huooh...ainakin, kun itsekin haluaisi vaan sairastaa sängyn pohjalla...

Ainiin...ja vihdoinkin voin minäkin paljastaa, että tyttölupaus on saatu :) Eli akkavalta se meidän perheessä on ja pysyy, heh!

Mutta nyt joulutorttujen paistoon....alkoi tehdä tänään kaupassa niin paljon miele makeaa, että oli pakko sortua tämmöisiin herkkuihin! Mukavaa odotusta kaikille!!!
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mullakin on jo nyt imetysliivit käytössä, on paljon mukavampi olla :) Kun ei nuo urheilurintsikatkaan meinaa enää mahtua päälle. Mulla on tällaiset netistä tilatut bravado-merkkiset, ja näitä voin ainakin suositella, on tosi mukavat päällä.

Yhdyn kyllä täysin Ritaliinan tuntoihin siitä, että tää toinen raskaus on tuntunut paljon rankemmalta. Tosin ei pitäisi valittaa, kun ei ollut esim mitään pahoinvointia. Mutta nyt alkaa tuon esikoisen nostelut tuntua selässä ja varsinkin hiekkalaatikon reunalla kyykkiminen. Sen lisäksi sain riesakseni liitoskipuja, joista ei aiemmin ollut mitään tietoa. Ja suonikohjuja ja paljon painoa ja sitä sun tätä. Vali vali. Kaikesta huolimatta tiedän, että edelleen olen päässyt vähällä ja monella nää vaivat on moninkertaisia muhun nähden, mutta silti ottaa päähän kun normaalielämä alkaa tuntua työläältä.

Ihanaa, kun joulu lähestyy :) Pari viikkoa kun malttaa, niin sit voi ehkä alkaa jo fiilistellä joulua. Jouluna saankin rentoutua kunnolla, sillä tiedän, että anoppilassa mun ei anneta tehdä mitään muuta kuin ottaa rennosti. Etten vaan rasita liikaa itseäni :) Mä kun en meinaa kotona oikein osata rentoutua, aina kun ois jotain hommaa, mut siellä oikein käsketään huilaamaan.

Merile 26+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä