Helmikuun helmet 2014

Vaatetuksesta pidän vauvalla yhtä kerrastoa pääsääntöisesti. Eli body tai paita ja housut tai potkarit. Tänään on ollut kahdet housut jalassa, eli potkarit ja housut, jäivät neuvolasta päälle. Kotosalla pidän aika paljon vauvaa fleecehuopaan kapaloituna, tai peiton alla. Imettäessä käytön välillä puolikapaloa eli harsolla kädet tiukasti vartalon sivuilla.

Meillä kans vauva raapii naamaansa ja mun tissejä kiitettävästi, joten leikkasin hänen kyntensä tänään.

Omasta painosta Raskausmyrkytyksen tullessa (turvotusta) painoa 84kg vaatteet päällä, ja eilen aamulla ilman vaatteita kotona alle 73kg. Lähtöpainoon 5kg. Lisäksi mua on alkanut palelemaan, kuten ennen raskauttakin.
 
Voiku ois ihana jos oma maito riittäisi, mutta ilmeisesti ei ainakaan vielä :( Vaikka joka päivä imetän useita kertoja ja molempia tissejä. Mutta onhan pojalla jo kokoakin sen 4kg. Pitää se pumppu saada kuhan pääsen kunnolla liikenteeseen täältä kottoota :)

Meilä päivisin päällä body/potkarit. Sitten tietty sukat ja joskus tumput :) Laitoksella raapi ittiä, mutta kotona ei enään.

Mulla paino tippunut viimeisimmän neuvolalukeman jälkeen 9.7kg ja olen nyt laihempi kuin ennen raskautta :D Syön kyllä säännöllisesti. Välillä vähän nuita kahvileipiäkin ;)
 
Mä oon kans vähän huono ton ulkovaatetuksen kanssa. Tuntuu että puen tytsylle aina liikaa vaatteita päälle, useemman kerran ollu ihan hikinen, mutta siis vaan sellasen raivoisan itkukohtauksen jälkeen. Nyt esim. jos ollaan lähetty vaunutteleen, ni laitan normi vaatteet, bodyn, housut/sukkahousut ja sukat. Sit pipo päähän ja ja vanuhaalari. Vaunuissa on se äp:n unipussi vai mikä onkaan ja siihen päälle tulee viel vaunun kantokopan oma suoja. Noi on hyvin riittäny ja tyttö ei oo ollu hikinen eikä kylmä. ja kaupassa kun käytiin ni ihan normi vaatteet + pipo ja toppahaalari ja sillai turvakaukaloon ja autoon. Nekin riitti hyvin.
Mä oon ajatellu sillai, että "mielummin" liian kuuma, ku kylmä. Vaatteita saa aina vähennettyä.

Peittona äp:n peitto ja yökkärinä unihaalari + ohuet tumput, ettei raavi itteensä. Pelkkä haalari on riittäny hyvin :)

Toi likka on kova mönkiin unissaan. En tiiä oonko kertonu tän jo aikasemmin, mut kerrompa uudestaan :D Joka ilta tyttö laitetaan nukkuun melkeinpä kiinni toiseen laitaan ja aina kun herää syömään niin löytyy vastakkaisesta laidasta kiinni :D Kerran jalatki tuli pinnojen läpi. Ja tänään ku laitoin tytsyn mahalteen sohvalle, niin käänty itestään kyljelleen. Iso tyttö jo :') <3
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Täällä poika on päivällä tissillä tyyliin tunnin välein, silti mulla maitoa tulee riittävästi. Toiset vauvat vaan syö useammin kuin toiset, ja tämä kasvaa tohinalla. Nyt ikää vähän yli 5 viikkoa ja nostelee ja kannattelee päätänsä jo niinku vanha tekijä. En edes laske enää noita imetyskertoja, että monestiko päivän aikana imetän. Työnnän tissin suuhun aina kun poika sitä haluaa.
Yöllä imetän noin 3 kertaa yleensä.

piggy ja poika 5 viikkoa ja 2 päivää.
 
Meillä oli tänään poitsun ensimmäinen lastenneuvolakäynti. Painoa on nyt 4910 g (viime viikon ma 4460 g). :)
Neuvolantäti vaikutti oikein mukavalta ihmiseltä.

Nimiäiskutsut täytyisi askarrella ja postittaa. Aikaa niihin pirskeisiin on enää muutama viikko, 12.4. on tarkoitus nimiäisiä viettää.

Lastenneuvojalle tuli kutsu, ensi viikon maanantaina suunnataan siis isyyden tunnustamiseen ja sen jälkeen laitetaan pojan nimiasiat kuntoon. :)

Meikäläinen on flunssassa ja toivon ettei tauti tartu poitsuun.
Viime yö oli poikkeuksellisen levoton. Poika ähelsi köntsää puoli yötä, itse sain nukutuksi ruhtinaalliset kolme tuntia.
Täytyy jossain välissä painua pariksi tunniksi pehkuihin ja antaa ukkeleiden hengailla sillä välin ihan kahdestaan.

Hortensia & jäbä 3 vkoa
 
Tänään oltiin hautajaisissa, poika nukku tosi hienosti läpi koko tilaisuuden. Kyllä sai ihailuja pieni <3

Mä olen kans ihan onneton ulkopukeutumisen kanssa, meillä poika lähes aina hikinen. Yritän kokoajan vähentää/ muuttaa vaatetusta mut sit taas noi ilmat muuttuu... Sisällä käytössä kokopuku tai sit body ja housut. Tarvittaessa tietty sukat. :) Yöllä pelkkä yöpuku ja kiedon flease peittoon ja sit kevyesti toppapeitto päälle. Flease viltti siksi että saa siirrettyä meijän sängystä omaansa herättämättä vauvaa.

Ristiäisiä vietetään 3.5, pitäisi kutsut tehdä, puku vuokrata jne. Ristiäispappi tavataan pääsiäisen jälkeen.

Lastenvalvoja soitti aamulla, sinne meno jo nyt perjantaina, saadaan nimiasiat kuntoon. Meillä käydään vielä sukunimestä keskustelua :)
 
Täällä neidillä ikää reilut 4 vko. Arki on lähtenyt hienosti käyntiin. Tyttö nukkuu ihan älyttömästi :) Tosin iltaisin sitten valvotaan ja kanniskellaan. Kuinkahan kauan nää iltahulinat oikein jatkuu?!! Kun esikoinenkin on vielä pieni, alle 2 vee, niin ei päiväläkään paljon ehdi nukkua, joten öisin olis kiva nukkua :) Samaan ikaan lapsukaiset harvoin nukkuu päivällä...

Esikoisen kohdalla mulla oli aina huono omatunto, jos olin hetken poissa. Nyt kun se on melkein pakko (esikoisen kanssakin täytyy puuhata jotain kahdestaan) niin uomaa, että ihan turha on tunteahuonoa omaa tuntoa. Vauvahan päosin nukkuu ja jos sattuu olemaan ereillä, niin pärjää kyllä iskän kanssa.

Imettäminen lähti käyntiin yllätään hyvin, paljon paremmin kuin viimeksi. Mistä tiedätte, ettei maito riitä? Kun rintojen pinkeys ei kai siitä kerro eikä pumppaaminenkaan. Toiset kun ei pumpulle saa maitoa ollenkaan ja silti imetys sujuu. Mielenkiinnosta siis kyselen, että mistä tietää ettei maito riitä...

Merile
 
Mähän en todella tiedä riittääkö maito oikeasti, mutta kun on ollut tunne ettei riitä, niin on annettu lisämaitoa. Poitsu pitää iltaisin n. klo 18 eteenpäin tissirallin, syö ja torkahtaa hetkeksi, vaatii taas tissiä, imee hetken ja torkahtaa. Jossain vaiheessa alkaa itkeskely ja kun se ei muilla keinoin lopu, annetaan lisämaitoa ja yleensä poika sitten rauhoittuu yöunille. Tästä siis päättelen, ettei maito enää illalla riitä. Poitsu on kuitenkin melko jytky vauva, joten en ihmettele jos rinnat ei pysy maidontarpeen perässä.

Neuvolantäti tänään valisti, että väliin vauvat tilaa maitoa enemmän. Eli saattavat muutaman päivän vaatia tissiä ahkerasti ja sitten kun maitoa taas heruu riittävästi, rauhoittuvat. Lisäksi on vauvoja, jotka kaipaa läheisyyttä erityisen paljon ja käyttävät tissiä lohtuna/tuttina - sellainen tuo meidänkin sälli on.

Vaatetuksesta piti kertoa sen verran, että öisin on päällä unihaalari + ehkä tumput. Nukkuu kehdossa, peittona äitiyspakkauksen mukana tullut peite. Aamuisin otan sällin viereen oman peittoni alle nukkumaan.
Päivisin tässä kotona on päällä body ja puolipotkarit/potkarit, sukat ja jos kädet tuntuu vilpoisilta, myös tumput.
Ulkoillessa, kelistä riippuen on nuo normi kotivaatteet, puuvillainen välihaalari + vanuhaalari, pipo ja tumput. Vaunukopassa äp:n makuupussi + vaunujen suojapeite.
Automatkoilla on muuten samat vaatteet, mutta vanuhaalarin tilalla on pörröinen nallehaalari.
 
Kantoliina tricot slen ekaa kertaa käytössä, oli itkevä vauva ja pyykit ripustettavana, isä puhelimessa. Perus sidonta, vauva kyytiin, kankaiden laitto hyvin ja kiristys. Hyvin nukkuu :) Suosittelen jos jaksaa vaivautua hankalan liinan kanssa (uutuuden karhea ja jäykkä)

Lantionpohja En ole vielä treenannut, mutta pissatessa ei ihan onnistunut suihkun keskeyttäminen. :( Epparihaavakin alkaa olla parantunut (tulehtui lievästi ja uloimmat tikit aukesi)

"Hetken poissa" Meillä lapsi saa olla omissa oloissaankin, esim nukkua sängyssään tai maata taljalla, kun itse teen jotain muuta, toki ovet auki talossa. En näe tuossa mitään kummaa, ei lasta tarvitse vahtia kokoajan. Eilen tosin jouduin menemään vettä valuvana itkevän vauvan luo imettämään, mutta ei se haittaa, jos sen ottaa niin. Jotkut ähinätkin rauhoittuu itsekseen.

Imettäminen Maidon riittäminen kävi minullakin mielessä, mutta luulempa että karjuntaan oli syynä myös väsymys, eli lapsen rauhoittelu ja nukkumaan. Muistattehan juoda riittävästi, meillä lukee puutelistassa tästä lähtien makuvesiä ;)

Nimiasia ja lastenvalvojajuttu saa vielä odottaa, paperit "kaapissa". Nimijuhlat pidetään sitten kun pahin infektiovaara ohi, eli vaikka toukokuussa viimeistään.
 
Maidosta joka paikassahan sanotaan että jos antaa lisämaitoa (korviketta), oma maidontulo alkaa hiipumaan. Me ei olla annettu pullosta mitään, pumpulla tulisi. Poika "pikkuruokailija" ja hyvinkin nukahtaa tissittelyn jälkeen, 5-10min imee, on "tööt", kunnes virkoaa ja hamuaminen jatkuu. Annan lisää tissiä, yleensä samaa, mutta voihan tuota vaihtaakkin.

Kävin imettämässä, piti siis herättää kantoliinassa nukkuva lapsi, vaihtaa harsovaippa kuivaan ja imettää nälkää karjuva lapsi. Onnistuin myös imettämään puolivälin ilman kumia.
 
miss_piggy
Meillä on huomenna lastenvalvoja. Ja tosiaan sitte viikon päästä lauantaina kastejuhla. Itse askartelin kastekutsut ja lähetin postissa :) Vieraita tulee vähän päälle 20, vaikka koitettiin pitää väkimäärä pienenä. Kastemekko on lainassa isän siskolta, muutoinkin kaikki jo oortningissa. Kakut meidän äiti halusi teettää leipomossa mikä sopii kyllä mulle. Meidän poika painaa jo takuulla yli 5kg kun on kauhea jässikkä :D No ensi viikolla taas neuvola niin selviää tän hetken tilanne.
 
Elm
Väsynyttä päivää!

Lastenvalvojasta, mä vielä odottelen omaa aikaani, ajattelen että soitan ja varaan sen ajan itse jos ei piakkoin ala mitään kuulumaan.

Imetys, meillä meni tytsällä joko maha ihan sekaisin tai sit ei saanut maitoa riittävästi, joten siirryttiin kokonaan korvikkeisiin. Vähän harmittaa kyllä, kun olisi halunnut imettää mutta en halua toista tietoisesti kiusatakaan, joten parempi näin.
D-vitamiinit aloitettu tiistaina, en ainakaan vielä oo huomannut että vaikuttais pahasti masuun.

Osalistuttiin D-vitamiinitutkimukseen. Saadaan useamman vuoden D-vitamiinit synnäriltä kotiin toimitettuna ja pitää vaan noita lappuja ja kyselyjä täytellä. Alkuun olin vähän skeptinen mutta kun totesin että tipat on ihan Orionin tippoja, niin kummasti rauhoitti mieltä. Tässä ei siis tutkita lääkettä, vaan lääkkeen vaikutusta lapsiin. Pitää seurailla sairasteluja ja vitamiinin syöntiä ja kirjailla ylös. Melko helppoa. :)

Meillä kans ähistään välillä pitkiäkin toveja ton kakkaamisen kanssa. Nyt parina iltana "auttanut" neitiä kuumemittarilla, eli kylmästi vaan mittari takapuoleen ja hetken päästä sitä tavaraa sit tuleekin ihan kiitettävästi ja neidillä olo helpottuu ihan silminnähden.

Yöt meillä tuntuu olevan vaikeita, tyttö heräilee lähes poikkeuksetta 2h välein syömään. Yhden kerran on nukkunut jopa 6h putkeen yöllä. Tuntuu että tyttö simahtaa aina kesken syönnin ja siksi jää unet aina siihen kahteen tuntiin. Ensi yönä ajattelin tulla tytön kanssa olkkarin nojatuoliin jalkalampun alle - saa itse mukavemman asennon ja neiti toivon mukaan sen verran "virkoaa" että jaksaisi syödä vähän reilummin.

Minkä verran teillä syödään päivässä? Musta tuntuu että tolla tytöllä on aikuisen ruokahalu, saattaa syödä parinkin tunnin välein sen 100ml :O
Päivässä saattaa mennä mitä tahansa 800ml:n ja yli litran välillä.

Ensi viikolla eka lastenneuvola, luulisi että ainakin paino on nousussa tolla syömisellä :D

Pukeutumisesta meillä kotona yleensä body+potkarit/housut ja sukat, autoillessa noiden päälle vielä pipo ja karvainen nallehaalari, hyvin on pärjännyt. Eilen kun käytiin lonkkakontrollissa keskustassa vaunuillen, niin oli nallehaalarin päällä vielä toppapuku ja tyttö oli tossa äitiyspakkauksen pussissa. Sairaalasta kun lähdettiin niin oli ilma sen verran lämmennyt, että otin nallepuvun alta pois - hyvin pärjäsi pelkällä toppiksella, ei ollut hikinen vaan sopivan lämpöinen kun kuoriuduttiin vaatteista pois.

Nyt kun saisi tota rytmiä vähän paremmaksi, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen. Toki, ei kahden viikon ikäiseltä voi mitään ihmeitä vielä odottaa, mutta toivossa on hyvä elää? :D
 
miss_piggy
Täälläkin yöstä riippuen heräillään 2-3 tunnin välein. Nukkumaan olen pojan saanut nyt yleensä klo 22 viimeistään. Esim. viime yönä heräsi kuitenkin ekan kerran huutamaan tissiä joskus 24 maissa, yleensä eka syöttö on ollut siinä klo 01-02 välisenä aikana. Vaipan vaihdan kerran tai pari yössä, riippuen pissan määrästä. Parhaita vaippoja noin öisin ylivuotoja jne ajatellen on yllättäen Lidlin Toujours-vaipat. Ovat sen verran korkeita edestä ja takaa ja tosi imukykyisiä.
Just ostin rintarepun, uuden veroinen ja maksoin siitä vain 10€. Kun poika on aika painava jo kanniskella, jos viihtyis tuommoisessa :)

Tuosta imetyksestä vielä, mulle synnäriltä ja neuvolasta sanottiin, että jos pissaa tulee kuitenkin sen verran vuorokaudessa, että joutuu useamman vaipan vaihtaa, niin silloin vauva saa tarpeeksi maitoa. Ja tosiaan pumppaamisesta sanoivat, kun yhdessä välissä soitin kun olin huolissani riittääkö maito, että se pumpatun maidon määrä ei kerro vielä varsinaisesti mitään, eli siihen ei kannata luottaa.
Ja itse olen ainakin todennut sen että imetä, imetä, imetä. Mitä useammin imetät, sitä paremmin maitoa tulee. Ja jos yksi tissi ei riitä, niin sitten annan vielä toisesta tissistä lisää.
Välillä sitten annettu korvikkeita jos ollaan esim. kaupassa, niin on aina korvikepullo mukana. Tai jos on vieraita tai jos itse kyläillään enkä viitsi imettää. Mutta meillä poika painoi 5.3 4410g, kun viikko sitä ennen paino oli jotain 3970g, eli hyvin on noussut :D
 
Heippa pitkästä aikaa! Nopeasti nämä päivät vauvan kanssa menee. Oma vauva täyttää jo viisi viikkoa lauantaina.

Imetys sujuu, mutta vain jos pumppaan säännöllisesti. Muuten maitoa tursuaa sen verran paljon, että vauva raivostuu kun ei ehdi kaikkea niellä. Ja sitten syöminen onkin yhtä itkua. Mutta tosiaan pumppaan useamman kerran päivässä, se näyttää auttavan tuohon tursuamiseen. Olen ajatellut luovuttajaksi alkaa, mutta en ole saanut aikaiseksi soittaa sairaalan maitokeittiöön. Jospa nyt vaikka tämän viestin jälkeen =)

Kotona ollessa vauvalla on päällä body+housut ja sukat ja usein on fleecehuopaan käärittynä. Ulkoillessa lisäksi villapuku, ulkoilupuku, tumput, villasukat ja lakki. Yöllä yökkäri ja peitto sekä fleecehuopa. Tosin isompi peitto on lähinnä jalkopäässä tai selän takana tukena.

Pojalla on melko säntillinen kolmen tunnin rytmi. Eli 3 tunnin välein syö, myös öisin. Väliajat nukutaan. Yöt on ollut yllättävän hyviä. Poika herää yleensä klo 01 ja 04 ja nukahtaa suht helposti uudelleen. Viime yö oli erilainen: illalla syötön jälkeen nukkumaan klo 23 jälkeen ja seuraavan kerran heräsi syömään klo 03. Sitten kuudelta taas. Päivisin nukkuu parin tunnin päikkäreitä, ja pitempiäkin jos ulkoillaan. Pientä itkuisuutta päivisin on nyt ollut viime aikoina, johtunee vatsavaivoista joita mun ab-kuuri aiheutti (oli rintatulehdus).

Lastenvalvojalla kävin eilen. Se olikin nopea juttu. Hädin tuskin ehdin takkia ottaa pois, kun oli jo kaikki valmista.

Mä olen jo käynyt opiskelujen parissa. Poika on ollut sen ajan isovanhempien kanssa ja kaikki on mennyt hyvin. Ihana käydä välillä vähän muualla. Huonoa omatuntoa en suostu potemaan, sillä olen muuten vauvan kanssa yksin ja todella tarvitsen välillä näitä pieniä hengähdystaukoja. Vauvan kanssa en ole liikkunut vielä missään muualla kun vaunulenkeillä ja mun vanhempien luona. Meillä on kyllä käynyt paljon vieraita.

Vauva viihtyy leikkimatolla joitakin aikoja. Esimerkiksi aamuisin laitan hänet siihen, jotta saan itse syötyä aamupalan. Sitteriä meillä ei vielä olekaan, mutta se on kyllä tulossa.

Oma paino on tippunut jo 12,5 kg. Lähtopainoon enää 3,5 kg matkaa. Herkuttelen kyllä joka päivä, joten ihmettelen miten näin nopeesti ja noin paljon onkin tippunut...
 
Meillä tyttö nyt 5 vko 2 pvää vanha.. nopeesti aika menee. Täällä ruetaan yöunille 23-00 välillä, eka syönti sijoittuu 4-5 väliin, sit yleensä 3 tuntia nukkuu, syö taas ja vielä pari tuntia sen jälkeen jaksaa nukkua ennenku sit joksiki aikaa heräilee kahtelemaan tätä maailmaa :) joitakin poikkeus öitä on ollu, että on heränny 2-3 tunnin päästä jo ekalle syönnille ja sillo ei pitempää unipätkää oo tullu. Yhtenä yönä on ollu tilanne että 01.30 on vielähi sitä yöunta ooteltu.. mut pääsääntösesti yöt on hyviä.
Päivisin ruokailuvälit on lähempänä 3 tuntia, mut määrät on sit isoja, voi mennä 100-120 ml kerralla. Iltaa kohti tankkaa, juo yleensä yhden ison annoksen ja sitte vähä väliä pienempiä 20-30ml annoksia.. On illasta aika paljon hereillä, välissä saattaa pieniä torkkuja ottaa ennen varsinaista nukkumaanmenoa. (Jota edeltää nahoton ähinä ja puhina konsertti, venyttelyä ym. ) On ollu tuollanen iltaähisijä alusta asti, mut mitää kipuilua tai kakantekemistä se ei oo, ei oo itkunen eikä tarvi syliä vaan "touhuilee" omassa petissään :D

Ruokaa menee arviolta 800-900 ml päivässä. Yks päivä merkkailin nan purkkeihin että monesko on sille päivää, vuorokauden saldo 4,5 prk ja ku välillä jää sitä juomatonta ruokaa nii arvioisin et sille päivää joi reilut 800 ml. Yhesti oon myös ihan lapulle kirjotellu 24h ajan että paljoko juo joka aterialla, silloin meni 725ml ja tais olla joku pari viikkoa sitte.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten paljon maitoa menee. Sitä kun ollaan rintaruokinnalla lapsentahtisesti, imetyskertoja on päivässä niin monia etten jaksa laskea. Väliin sellaisia lohtutissittelyjä jolloin ei juurikaan syö rintaa, kunhan lussuttelee ja hakee unta. Muutaman kerran päivässä syö sitten reilummin, illalla tankkaa yötä varten ja yöllä syö sitten maltilla.
Viimeinen iltasyöttö siinä klo 23-00 välillä, seuraavan kerran heräilee syömään n. klo 03. Sitten herää klo 05-06 pikaiselle syönnille ja siitä yleensä saakin jäädä viereeni nukkumaan. Jatkaa unia 08-09 asti.
Pari edellistä yötä on olleet levottomia, siinä klo 03 syönnillä jätkä onkin piristynyt ja valvonut tunnin verran... Josko nyt ensi yönä menisi taas normaalin hyväunisesti. Vaipan ainakin jätän vaihtamatta jos ei ihan täpötäynnä vaikuta olevan, turhaa vain piristää poitsun.
 
Täytyykö sulla hortensia herättää lastasi syömään, esim illalla? Mun on vähän pitänyt, tai siis nälkäinen oli kun nappasin vaipan vaihtoon unilta. Hyvin nukkuu fleecekapalossa ja peiton alla. Meidän vauvalla on kaksi petiä, päivä että yö, tosi kätevää. Pinnasängyn voi avata toisesta päästä, on puhdas vielä toisesta :D

Puklaa Vauva on alkanut pulauttelemaan nyt kaaressa, kahdesti tuli lattiaosuma tänään syötön jälkeen, sänkyihin myös puklaa. Niin reilusti tulee että toinen hiha voi kastua kerralla. Pitäisikö rajoittaa syöntiä tissillä? En röyhtäytä, pitäisikö? Pyrin myös liikuttamaan mahdollisimman vähän syönnin jälkeen, mikä on hankalaa kun yleensä päivällä istualtaan imetän, makuulta voisi jättää sänkyyn...
 
Unirytmistä Miehen kanssa pyritään "jatkamaan" myöhäistä rytmiämme, eli nukkumaan 1-2 aikaan, ja ylös 11-12 aikaan. Keskolassa vihjaillen kyselivät muutammeko rytmiä vauvan tultua. Tänään nousin yöunilta aikaisemmin, kun vauva ei nukkunut, ja oli mielekästä tekemistä.

Kätevä tuo kantoliina, kun on kotitöitä, tänään istutin siemeniä vauvan kanssa. Nukkui hyvin.
 
Meillä vauva alussa pulautteli muutamaan otteeseen tolleen kaarella.. Aloin röyhtäyttää syönnin välissä, vieläki kerran tai pari/syönti. Aina ei kyllä röyhtäse mut jotenkin tuntuu, että se ruoka painuu paremmin sinne vatsaan = ei tuu sitä ylensyöntiä ainakaan niin voimakkaasti. Mutta kannattaa varmaan kahtoa et jos jatkossakin pulauttelee tuolleen kaaressa, sehä voi ilmeisesti olla refluksiakin ?
 
Parus montanus, päivällä ja illalla ei ole tarvinnut herätellä syömään. Yöllä olen pari kertaa varovasti herätellyt syömään, kun tissit on olleet kovin täydessä lastissa.

Meillä ähistiin oikeastaan koko viime yö kakan vuoksi. Nyt sitten aamulla töräytti pyllynpesulta tullessa pyyhkeelle kunnon lastin. :D
Itsellä alkaa univelkaa olla kiitettävä määrä. En vaan tiedä missä välissä sitä nukkuisi, kun päiväunia olen todella huono nukkumaan. Pakko se on jossain välissä yrittää ottaa nokoset.
 
Mä röyhtäytän lähes joka kerta syönnin jälkeen, toisinaan poika kitisee röyhyä jo kesken syömisen. Meillä ei juurikaan pulauttele, joskus saattaa ruokaluskilallisen verran tulla ylös tavaraa.

Eihän se pumppaaminen kerro miten paljon maitoa tulee mutta mulla saattaa tulla imetyksen jälkeen vielä n. 240ml pumpulla niin pidän sitä viestinä että maitoa riittää :) Mä huomaan ainaki et onko miten täynnä rinnat, maitorauhaset tms tuntuu ihan pahkuriolla jos paljon maitoa. Yleensä pumppaan tyhjemmäksi 1-2krt/pvä. Joskus vaan helpotan oloa.

Otteko ilmottanu taloyhtiölle tms vauvan tulosta? Mietin vaan et meillä ainakin yhtiövastikkeessa pitää maksaa per henkilö vedestä. Tänään tajusin.
 
Mä myös röyhtäytän joka imetyskerran jälkeen ja joskus imetyksen aikana pidän röyhytauon. Pulautteluja tulee pari kertaa päivässä pieniä määriä. Muutaman kerran on tullut kaaressa kunnon satsi ulos. Imetyksen jälkeen pidän pystyasennossa rinnan päällä jonkun aikaa.

Mä muuten tilasin valokuvaajan meille kotiin ottamaan vauvakuvia. Kuvaaja oli meillä tiistaina monta tuntia ja aivan ihania kuvia tuli! Oikein herkkiä, tunnelmallisia ja sulosia. Otti vauvasta yksinään ja sitten myös meistä kahdesta yhteiskuvia. Ihana muisto näistä ensihetkistä!
 
Mäki oon miettiny tota valokuvausta, haluisin kans näitä vauva-ajan kuvia ihan ammattilaisen ottamana. Paljon Vilja-Maaria sä maksoit niistä kuvista? :)

Röyhtäytän kans aina syönnin jälkeen. Tosin ku meillä syödään pelkkää korviketta ni sen kanssa pitää aina röyhtäyttääkki.. Näin mulle ainaki sanottiin ja melkein aina se röyhy tuleekin ja on likalla helpompi olla :)

Vuokra-asunnossa pitää ainakin maksaa vedestä myös vauvan kohdalla. Mä vaan ilmotin vuokranantajalle, että vauva tuli ja sovittiin, että seuraavan kuun vuokraan lisään vauvan vesimaksun. Kyllähän se ois kai hyvä ilmottaa uudesta tulokkaasta :)
 
Inkku90 Maksoin kuvista 99 eur. Kuvaaja otti n. 150 kuvaa, joista sain valita 20 (valitsin tosin 23) kuvaa, jotka hän käsittelee. Oli kiva, että ammattilainen ikuisti vauva. Tuleehan niitä itekin otettua, mutta on nuo kuvaajan ottamat ja käsittelemät niin paljon hienompia.
 
Elm
Meilläkin on pari kertaa tullut kunnon kaariyrjöt, totesin että jos röyhtäyttää niin jää pieniksi pulautteluiksi, jos tulee niitäkään. Joten kannattaa parus röyhtäyttää, siitä on yllättävän paljon apua!

Imetyksestä vielä, mulla hommaa hankaloitti vielä se, että oli ennen raskautta toisessa rinnassa nännilävistys. Ilmeisesti sieltä jotkut "maitokanavat" sit umpeutuneet sen takia, joten imettäessä tästä rinnasta ei tullut sitäkään vähää vaikka oli ihan pinkeänä. Kerran koitin itse pumpata ja jouduin käyttämään TODELLA paljon voimaa että sain mitään irti, vaikka välillä tiputteli ihan reilusti kun toisesta rinnasta syötti. Joten syötöt "rajoittui" yhteen tissiin mikä osaltaan saattoi olla syy maidon riittämättömyyteen.

Vielä vaan nukutaan öisin 2h sykleissä, mikä sinänsä ärsyttää kun päivisin tyttö nukkuu helposti sen 4h putkeen. Tänään ollaan oltu sen verran paljon vaunuilemassa että on maitoa mennyt selkeästi muita päiviä vähemmän, elättelen taas pieniä toiveita että se vaikuttais iltatoimiin sen verran että tyttö söis kunnolla ja nukkuis pidemmän pätkän! Nähtäväksi jää..
 

Yhteistyössä