** Helmikuun Helmet** HELMIKUU vol2

Vielä kotona :wave:
Supistuksia ei vielä juurikaan ole, voisi jo alkaa.

En tosiaan osannut odottaa aamuista vesien hulahtamista, sillä mullahan ei ole ollut mitään oireita. Ei supistuksia, enkä ole huomannut limatulpankaan irtoamista. Lääkäri katsoi viimeksi kolme/neljä viikkoa sitten kohdunkaulan tilanteen ja silloin oli kiinteä ja kiinni.

Ciba suppareita odotellessa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Yliaikaiskontrolli (PHKS): eka aika annetaan 41+5, ja siitä sitten kahden päivän välein käydään tarkistuttamassa. Mulla tuo siis perjantaina, ja sieltä en suostu kyllä enää kotiin lähtemään!

Moi, eikös tuo ole Päijät-Hämeen keskussairaala? Se kuuluu Taysin erityisvastuualueeseen ja siksi onkin varmaan sama käytäntö kuin Taysissa. Eli molemmissa PITÄISI olla yliaikakontrolli viim 41+5 ja jos ei niin kertonee varmaan kamalista ruuhkista (AFU:n kontrolli oli 42+0). Tiedän että tällä hetkellä on Taysissa joutunut porukkaa muillekin osastoille kuin synnyttäneiden vuodeosastoille, joten varmasti vaikuttaa koko pakettiin ja ajat saattavat tulla jopa myöhemminkin, jos ei äidillä ole mitään sen kummempaa "kiirettä".

Mulla ei kestä hermot enää näitä lantiokipuja ja sitä kun ei pysty liikkumaan. Itkemiseksi menee ja hormonit tekee tepposia koko ajan. Soitin Taysiin äsken vastuualueen johtavalle lääkärille joka lupasi iltapäivällä katsoa paperini ja ottaa yhteyttä. Joo... kattellaan ottaako...
 
Kipsu, on joo Päijät-Hämeen keskussairaala.

Keskiviikkona olen menossa neuvolaan (viimeinen käynti), ja viimeksi tätsy sanoi, että perjantaina sitten käynti polilla jos tarvetta. Sanoi myös, että aika herkästi sieltä vielä passitetaan takaisin kotiin odottelemaan, jos ei mitään "hälyyttävää" vauvan/äidin voinnissa ole :/

Kyllä mä jo toivoisin, että alettaisiin käynnistellä, kun ei tässä näköjään mitään tapahdu "omin voimin". Toki käynnistyksessä on sitten niitä kaiken maailman riskejä enemmän, ja kovemmat kivutkin saattaa olla?
 
ja huomis aamuna käynnistys 8.30 Taysissa. Silloin rv 39. Paikat auki 2cm ja kanavaa jäljellä 2cm. Ei täysin kypsynyt,mutta ei kuulemma välttämättä kauaa kestä et paikat on täysin kypsät sit kun lääkkeen oon saanu.Tosin lääkäri sano et koitti pyöritellä paikkoja kunnolla et saattaa jopa itelläänkin käynnistyä ennen aamua.

Nyt koitetaan järjestellä lastenhoitoa jne. Mulla tunnin päästä hamppukin.V.loppuna alko hammas vaivaan ja onneks sain tänää viä ajan ettei tarvi sairaalassa kärsiä mokoman hampaan takia!!

Onnea vauvaantuneille! :flower:

Nyt kun hissukka on sairaalassa niin en voi sille laitella infoa itestäni kun sekään ei sit pääse viä koneelle,että joudutte nyt varmaan ootteleen et kotiudun!!:)

Mamitre 38+6
 
Nyt tulee taas purkausta!

:headwall: :headwall: :headwall: #¤%&%¤##¤¤ siis neuvolasta tulin tuossa ja keittää ihan just yli.
harjottelija yksin siellä niin eihän se mitää prkl osaa sanoa...jos jotain tulee niin tuu uudestaa.... :headwall: :headwall: :headwall:
Pissa onneks puhdas mut rr alapaine koholla ja ei laskenu vaik 3 kertaa mittas. painoa tullu torstaista +700g. siihen tokas vaan et on sulla varmaan sit vähän nesteitä kertyny...siis hä? mun sormet on kun nakit ja jalat patukat....ai on nestettä???eihän..
Sit yliaikasiskontrollista puhuin niin sanoi et ei sinne vielä mennä et parin päivän välein sua nyt seurataan vaan ja sitten myöhemmin vasta. Väitin vastaan ja sanoin et keskiviikkona mulle tilataan aika käynnistykseen jos ennemmin tuu. ja se on fakta.

Mul ollu kaksi kertaa nyt eri akka siellä ja se on tosi kiva. Kätilö oikein, mut nyt joku harkkari ja ihan turha käynti.

Mulla ollu nyt vkonlopun aikaan
*valopalloja
*päänsärkyä
*ylämahakipua
*turvotusta

niin tää on et mitään ei oiskaan...ylämahakivustakaan ei tuntunu välittävän...ja kun mua pelottaa tuo myrkytyshomma niin kovasti.
Ei kai mulla sit mitään oo....aivan sama. |O

Kipsu mulla kans mahottomat säryt joka puolella ja itku pääsee. Ihan tajutonta. Mä olin hilkkua vaille etten kans soittanu äitipolille ton turvotuksen takia mut sit soitinkin tuonne neuvolaan ja kyllä kaduttaa...Katotaan nyt keskiviikkoon asti.

Vanamo mä menisin mielelläni mut ei näillä supistuksilla lasta ulos ponnisteta.. :/ Alamaha osuu sohvaan kun siihen istuu et niin alhaalla se roikkuu mut ei voi ne supistukset alkaa....tai alkohan ne mut loppukin.....

Nyt mennään illalla saunaan ja savustetaan tuo poika pihalle. Nyt ei enää kurppailla. Menee ihan just käämit.

Anteeksi valitukseni mutta mä en jaksa olla nyt positiivinen...

Jepsu ja Mara 40+6 :heart:
 
Pupikin edelleen kotosalla. Supistelee sillon tällön, ei säännöllisesti. Ei kivaa tämmönenkään...keho on jännittynyt . Pitäs nyt vaan rauhottua.
Ciba pitääkö sinun lähteä tiettyyn aikaaan sairaalaan, sanottiinko jotain?


 
Pupi: Aamulla kun soitin sairaalaan niin sanoivat että pitää mennä 12 tunnin sisällä sinne. Riippuen supistuksista ja omasta olotilasta. Eli ajateltiin lähteä tossa neljän viiden aikaan ajamaan.
 
Mumetsu:
Itse oon päättänyt, että tällä viikolla saa ulkoistua! Miten saan vinkattua tuonne alakerran asukille, että oot tervetullut ulos sieltä masusta?? =)
Jos keksit keinon niin kerro mullekin. :D

Jepsu Mä olen kans huolissani tosta raskausmyrkytyksestä. Turvotusta on ihan kiitettävästi jaloissa ja käsissä ja naamassakin jonkin verran, paineet on alkanut nousemaan ja nyt jo se alapaine on yli sen rajan mitä äippäpolilta suosittelivat, mut neuvola ei reagoinu mitenkään vielä. Painoa oli tullu alle viikossa kilo. Torstaina on uus aika ja katotaan ne paineet vielä. Pissa on puhdas edelleen. En tiedä onko nyt varsinaisesti mitään huoltakaan sen myrkytyksen kans mut pelottaahan se kun viimeks oli. Alkaahan tää jo muutenkin kypsyttää mut se käynnistys...en oikeen diggaa siitä. Se repii voimat niin totaalisesti jo ennen kuin vauva alkaa syntymäänkään. Ainakin mun kohdalla kävi noin viimeks. Äh, kait mä vaan niin toivon sitä normaalia starttia kotoota.

En tiedä, eniten pelkään nyt sitä että vauvalle ehtii käydä jotain vielä ennen kuin syntyy..


Vanamo+Viltsu 40+5
:heart:
 
Hei kaikki kanssaeläjät! Olen tiiviisti lukenut palstaa syksystä asti ja silloin jotain kirjoittelinkin mutta oli niin paljon väkeä ja juttua ettei oma juttu oikeen luistanu. Nyt on tosiaan hiljentynyt paljon ja ajattelin taas jotain kirjoitella.
Oikein paljon ONNEA kaikille vauvansa jo saaneille!! :flower:
Sekä tsemitykset tositoimissa oleville ja sinne lähdöllään oleville.

Oma oloni on myöskin tukala eikä kärsivällisyyttä ole tippaakaan. Kaikenlaisia keinoja on koiteltu mutta ei se taida mitään auttaa. Ja kyllähän toi alaselkä juilii pahasti ja niitä monen kokemia häviäviä supistuksia on ollut ilmassa jo viikon. PRKL :headwall:
Kaks viikkoo sitten oli neukkulääkäri joka kyllä sanoi että kaulaa 1cm, sormelle auki ja pehmentynyt mutta mitään ei silti näytä tapahtuvan. Esikkotyttöni (3,5 v) meni yli sen 11 päivää ja taitaa olla tämänkin kohtalo sama...blaah...Viikkoja on siis jo 39+3 ja TAYS:iin olen minäkin menossa kun se aika koittaa. Aika hurjan kuulosta on siellä meininki joo, että ääriään myöten täynnä.
Mutta jaksuja kaikille ja minäkin palailen taas palstalle kun olen tytön hakenut hoidosta ja palailleet tanssitunnilta.
Terttu ja veikkopeikko 39+3
 
Eli mua pelottaa hirveästi kun Pikkunen on ihan yksin tuolla masussa, avun ulottumattomissa niin kauan kunnes on sieltä ulkona. Ja mulla kun on tää mun elämäni eka raskaus tällä iällä ja näin pitkällä ollaan kuitenkin että jos tässä vielä jokin menee pieleen... Koko raskausajan olen yrittänyt olla enempiä hihkumatta ja iloita vain varovasti....
Voi, kun Pikkunen jo tulis... Isukin kanssa aamulla laitettiin kasseja kovasti tyrkylle eteiseen ja laitettiin hiuksemme ja minäkin muka siistin kynnet ja lakkasin ja laitoin "synnytysmeikin" ja tuo loppu tuosta oli sitten vitsiä... yritämme olla rauhallisia vaikka kumpaakin enskertalaista kauheesti jänskättää eikä oikeesti ole mtn väliä miltä näytetään kunhan synnärille päästään lähtemään... kunhan yritetään psyykata itseämme ja Pikkusta :heart:
Jaksuja kaikille ja myötätuulta :hug:
t. Rosaeh ja Pikkunen 39+6
 
Vanamo mulla tosta tytöstä yritettiin käynnistää sillä suunkautta otettavalla cytotekillä mutta ei vaikutusta. Voit uskoa että oon tulisilla hiilillä ku mietinkään koko ajatusta käynnistämisestä. Mutta kyllä mä siihen meen jos nyt pakko on ja vaadin kyllä sit tipan tai sitten kohdunsuulle laitettavat kapselit. Enää en niitä 1/4 tabletin muruja suostu syömään.

Toivotaan ettei tarvii lähteä käynnistelemään kummallakaan. vaan päästäs jo tositoimiin mielellään vaikka illalla tai ensiyönä. meille tulee nääs lapsenvahti ongelma jos ei ennen lauantaita synny. Sekin stressaa sitten vielä.

En ymmärrä miten musta näin hermoheikko on nyt loppumetreillä tullu...kaamea stresi joka asiasta ja varsinkin tosta myrkytyskestä.

Jepsu ja Martti 40+6 :heart:
 
Pessi Meillä esikoinen kuoli kohtuun rv 41 ja sen takia mulla toinen käynnistettiin jo rv 38+1.Kolmas tuli itsellään rv 38 ja koska tää ei oo viäkään tullu ja mulla alkaa omat pelot pian voittaa niin siinä on yksi syy..eli ei anneta mennä yli lasketunajan. Toinen syy on se,että mulla on lievää raskausajan diabetestä..joka tosin ei ole vaikuttanut mun tai vauvan painon nousuun pahemmin.

Mennään ens yöks tampereelle koko perhe,mun bestiksen perheen luo ja pojat jää sit sinne hoitoon. :) Ollaanpa sit lähempänä taysia jos sattuukin lähtö tuleen vaikka yöllä.

Mamitre 38+6
 
Jepsu, mulla juuri päinvastaset kokemukset tosta cytotecista =) El suun kautta otettuna käynnistyi lähes heti, mut kohdunsuulle laitettuna meni 2 päivää =)
Toivottavasti kuiten käynnistys itelleen... =)

Onnea vauvautuneille :heart: :flower: :hug:

Ja ainakin mamitrelle tsemppiä huomiselle :wave:

Ja isot :hug: :hug: vielä odottajille :hug:

Jahvetti ja Helmi 1vko 2pv
 
Jahvetti:
Jepsu, mulla juuri päinvastaset kokemukset tosta cytotecista =) El suun kautta otettuna käynnistyi lähes heti, mut kohdunsuulle laitettuna meni 2 päivää =)
Samat on sanat mullakin. Mut nyt...kertokaas. Että tuntuuko supistukset reisillä? Kun mulla alkoi särkemään häpyhuulien seudulta tonne reisiin ja pohkeeseen asti tossa ja supistelee siihen päälle, että oliskos nyt niin kuin aihetta jo innostua? Kuittaan nää koko ajan vaan sillä että ei se sieltä kuitenkaan ole tulossa mut jotenkin nyt herätti ihan uusilla jomotuksilla. :D

Mamitre Mä olen niin pahoillani tuosta sinun esikon kohtalosta, mietin sitä joka ilta kun menen nukkumaan täällä että miten koville se on varmasti ottanut enkä pysty millään ajattelemaan varmasti edes lähelle mitä olet kokenut silloin. Tuo on minun suurin pelko tällä hetkellä ja tietysti toivon että tämä sintti jaksaisi ulos asti. Pahoillani olen kovasti. :(

Vanamo+Viltsu 40+5
 
Moi!
Meillä menee on mennyt kaikki hyvin vauvan kanssa :)
Mites teillä muilla??
Puklaileeko teidän vauvat helposti? meillä puklailee ja välillä todella paljon...
Olisiko jotain helpotusta?
Tyttö syö hyvin ja paino on noussut ja mult tulee erittäin paljon maitoa, välillä tuntuu et liikaa noin pienelle...
 
Mamitre, kamalaa kuulla mitä teidän esikoiselle on käynyt. Olen pahoillani. Olet sen varmaan täällä kertonut mutta kun tekstiä pukka niin paljon niin kaikkea ei pysty lukemaan. Toivottavasti hermosi pysyvät kurissa loppuun asti, kaikki menee tälläkin kertaa hyvin!

Jee sain lääkäriltä vastauksen että laittavat Taysista tulemaan kiirehdityn ajan. Saa sitten kattoa mikä se mahtaa olla... Jos tänään ovat laittaneet postiin, tiedän että Taysista lähtee viimenen ulkoposti klo 17, niin se on sitten meillä aamulla klo 8 kun posti tulee. Meille tulee aikaisin posti kotiin. Tai sitten se lupaus oli vaan rauhoittelua.

Ärsyttää kun ovikello soi eikä tiedä kuka tulee. Äsken kävi isä, ja niille on kyllä sanottu että ei kiitos yllätysvierailuja. Aamulla klo 10 tuli naapurin seurankipeä ja "jonkin verran" näsäviisas poika pimpottelemaan, kun odotti koulutaksiaan pihassa. Nousin sängystä unenpöppörössä ja heitin pihalle, kun olen ennekin niille sanonut että enää ei saa pimpotella kun vauvan tulo on niin lähellä enkä jaksa enää seurustella ja saatan nukkua päivisin. Varsinkin vauvan synnyttyä menisi vähän hermot kun tullaan muuten vaan, ei meillä ole edes lapsia joita ne hakisivat ulos. Kun meillä on vielä niin törkee ovikello, että vauva heräisi siihen ihan varmasti ja lisäovikelloina kaksi koiraa, jotka räksyttävät ihan täysillä aina kun joku tulee ovelle. Olen tässä koittanut muka opettaa, että ollaan hiljaa kun ovikello soi (nokasta kiinni ja "HSSSSS" päin näköä). Ne on sitten ottaneet sellaisen kiljumistekniikan, niiden mielestä ehkä lievempää kuin haukkuminen... No, itsepähän olen koirarotuni valinnut :D Ja vielä pieni tarkennus, pidän kyllä lapsista, en ole mikään kaamea naapurin ämmä joka heittää ystävälliset seurankipeät lapset karjumalla pellolle.

Nyt tuli ukko kotiin. Josko veisi mua kauppaan...
 
Ciba minusta tollanen käytäntö on tosi outo että annetaan vielä olla noinkin kauan kotona vaikka vedet menny :eek: ku ajattelee että se tulehdusriski kasvaa koko ajan ja muutenki, ku miellä täällä ambulanssi on soitettava heti, eli ei tule kuuloonkaan edes se että omalla autolla menis..

tänään piti käydä taas kelalla tivailemassa tietoja ku saan tuosta esikoisesta sitä hoitolisää nyt äitiyslomalla ja päätöksessä lukee että ennakonpidätys prosentti on 60! :eek: niin olin sinne kiikuttamassa verokorttia, mut minut passitettiinki sieltä verotoimistoon hakemaan se sosiaalietuus verokortti vai mikä sen nimi nyt olikaan niin nyt sen prosentin PITÄIS olla 21,5..

täällä on kivuttomia supistuksia ollu taas pitkin päivää, anoppi taas "piristi" meidän päivää ku se on ollu meillä se meidän hätävara että jos synnytys alkais sillon ku ukko mulla töissä että tulee esikoista hoitamaan niin eikö tuo saakelin pässi ollu taas korkannu sen viinapullon tänään niin ei tarvii siltä paljo apuja odotella ku sillä ei aina yhteen päivään se juhlinta jää.. :kieh: no onneksi ukolla vasta lauantai aamuna töihin meno niin jospa tässä jonku suunnitelma B:n keksisi ennen sitä.. :/

piipero86 & pikkujätti 38+4
 
Piipero Tsemppiä anopin kanssa! Toi viina on kyllä viho viimeinen juttu. Ihan hätä tapauksessa varmasti voitte ottaa esikoisen mukaan sairaalaankin sillä eihän häntä nyt yksin voi kotiinkaan jättää. Ihan varmasti on sellaisiakin tapauksia tullut sairaanhoitohenkilökunnalle vastaan.

Mulla on jatkunut supistukset mutta se "pahin" jomotus reisiltä häipyi kun aloin tekee lasagnea. Vissiin ajatteli vauva että eihän nyt voi tulla kun saa äipän tekemää lasagnea ensin. Tosin mulla on jotenkin oksettava olo et en tiedä miten saan ruokaa alas ja et pysyykö se alhaalla vai tuleeko ylös. :x

 
Meille sanottiin synnytysvalmennuksessa että jos vesi menee niin ei hätää, edelleen voi odottaa kotona rauhassa supistuksia, mutta kyllä saman päivän aikana pitää sitten mennä jo sairaalaan. Näin Taysissa. Tosin niiden ohjekirjeissä kyllä lukee, että kun vesi menee niin pitää lähteä, mutta suullinen ohje oli erilainen valmennuksessa. Ehkä ne ajattelee, että jos valmennus ei tavoita kaikkia niin on parempi laittaa kirjallisiin tuotoksiin ohje varman päälle eli käsketään heti vaan sairaalaan ettei sitten tule mitään takapakkia kuitenkaan. Ja ambulanssilla lähdöille ym. ne hieman naurahtelivat siellä, kun joku yleisöstä kysyi. Painottivat lähinnä rauhallisuutta ja malttia sekä sitä, kuinka paljon parempi on alkuun kitua kotona omassa sängyssä kuin sairaalan käytävällä jos sattuu olemaan ruuhkaa.
 
Vesien menosta ennenkin ollut puhetta: kovasti vaihtelee suositukset sairaaloiden välillä.
Mullekin sanottu, että nou hätä. Muutaman tunnin sisällä olisi hyvä alkaa liikkumaan sairaalaa kohti. Eikä ambulanssia normaalisti tarvitse soittaa.
 
Kiitos osanotoista!Eipä se ihanaa ollut menettää täysiaikainen terve vauva..Joona täyttäisi kesäkuussa jo 5v. Mutta kiitän luojaa,että oon helposti sikiävää sorttia ja saanut jo 2 lasta ja huomenna toivottavasti terveen kolmannen.

Lapsivesien menosta on mullakin käsitys,että kun vedet on menny niin ei ihan paniikkia kannata ottaa,mutta mahd.pian kuiteskin lähteä sairaalaan. Tai viim.kun alkaa supisteleen. Ite kyllä varoiks menisin mahd.nopeasti.

Mamitre 38+6
 

Yhteistyössä