***HELMIKUUN HELMET*** MAALISKUU

Terttu77: itse sain yliaikaskontrolliin Taysiin ajan postissa kirjeellä. Silloin oli rv 41+3 ja aika siis oli rv 42+0. Itse jouduin vielä yöksi kotiin eli alkoivat käynnistelemään vasta 42+1. Paikat oli auki 2cm ja kanavaa jäljellä 2,5cm silloin kontrollissa. Ja tableteilla suun kautta yleensä käynnistävät. 1.päivänä 1/4tbl x3, 2.päivänä 1/2tblx3, 3.päivänä sitten jo laitetaan kohdunsuulle tabletteja. 4.päivä lepopäivä. Onneksi mulla lähti synnytys käyntiin ensimmäisen päivän ansiosta ja tyttö syntyi rv 42+2. En olis kyllä enää jaksanut montaa päivää kärvistellä masun (ja oman pääkopan) kanssa. Huomenna tulee neidille ikää tasan kuukausi, ja nyt voin sanoa että aika menee taas niiiin nopeasti. Päivät ennen käynnistystä tuntuivat matelevan |O

Afu ja tyttö huomenna tasan 1kk
 
Ja tsemppiä kaikille viimeisille kärvistelijöille :hug: . Tiedän itse miltä tuntuu kun "oma kuukausi" vaihtuu ja seuraavaa alkaa eikä vauvelia vielä sylissä. Mulla kun tuo LA oli 21.1 ja neiti suvaitsi saapua vasta 6.2.2008.

Afu ja tyttö huomenna tasan 1kk
 
Onko joku muu odottaja väsynyt? Mä olen ihan yliväsynyt, uni ei tule, mutta mitään ei jaksaisi tehdä, pää on ihan hattaraa. Perjantaina saa tilata ajan Tyksiin maanantaille, jos mitään ei tapahdu ennen sitä. Ei ole ainakaan mitään vielä synnytykseen viittaavaa...

Rv 41+0
 
Afulle kiitos valaistamisesta! Mun 42 viikkoo täyttyy perjantaina ja pelkään että ne odottelee vielä viikonlopun yli...aaargh..oikeesti ei pysty oleen! Eikä ne todellakaan oo vielä edes ottanu yhteyttä.

Panadolilla eletty taas tää päivä kun niin sattuu selkään ja noi vauvan liikkumiset on jotain aivan kauheeta. Vihloo niin paljon tonne johki alas ja sit joku osa vauvasta painaa melkein nivusiin...pelottaa jo että onko siellä revenny joku tai jotain.. :'(

Ei muuta kun taas vaan odottelemaan kun muuta ei osaakkaan enää tehdä! Pää hajoo.

Terttu ja veikkopeikko 41+5
 
helmikuun helmi olikin maalispoju,eli poika syntyi 3.3 klo 04.00 ja mitat 3920g 50 cm py 36cm.

eilen päästiin kotiin ja ihmetellään et mitäs nyt..

ihanaa ja voimia vielä omaansa odottaville.

poju syntyi siis 40+5

T:Hanni & Veeti 4 vrk
 
Onnea Hanni! Tsemppiä Terttu, toivottavasti pääset pian käynnistykseen! Minä kovasti toivoisin itselleni samaa - lauantaina yliaikaiskontrolliin. Toivottavasti pääsisi heti alkuviikosta viimeistään käynnistykseen...

Yöt menee panadolin voimilla, päivisin kärvistelen ettei tulisi vauvalle kovin suuria annoksia... YÖksi kun on pakko ottaa 2 eikä nekään auta.... Liikkeet sattuvat tosiaan aika lailla jo, mutta sili niistä olen iloinen, kun tietää vauvan olevan hengissä... Epätietoisuus on pahinta!

En tajua kuinka on mahdollista, että mulla ei ole edes minkäänlaisia merkkejä siitä, että ois synnytys tulossa. Jonkun verran kivuttomia supistuksia on sentään tullut viime päivinä. Odotan jo innolla raastavaa ja tuskallista kipua, joka kertoisi jotain alkavan tapahtumaan... Vauva kyllä on jo niin alhaalla, että hyvä jos ei puoliksi ulkona...

Tsemppiä myös Liziskalle! Minä ainakin ole yliväsynyt. Ollaankohan me muuten täällä kolmestaan....?

Skog 41+3
 
moi! oon minäkin vielä täällä :wave: hannipupulle onnea pojasta,meillä tais olla sama laskettu ja itse oon varma että oma tulee vasta ens viikolla käynistyksellä!
kävin sairaalassa kääntymässä ja painoarvio oli tällä hetkellä käsin 3700 ja ultralla 4000.maanantaina on yliaikaiskontrolli.
skog ei täälläkään oo mitään merkkejä ollu paitsi noita kivuttomia ja alapäässä viiltävää kipua sillointälöin kävellessä.
väsymys painaa täällä ja päiväunista on tullu vakijuttu :)
tsemppiä kaikille ja toivottavasti kohta päästäis jo kaikki hommiin :)

julkku 41+2
 
terttu: jos et ole jo saanut tietoa yliaikaiskontrollista niin soita sinne! Kyllä se aika pitäis jo sulla olla. Tai tietenkin olis varmasti ihanaa jos sitä aikaa ei edes tarvita ja pääset synnärille ilman käynnistystä ;) . En halua yhtään pelotella, mutta mulla meni painoarviot ihan pieleen siellä aitiyspolilla. Yliaikaskontrollissa vauvan painoksi arvioitiin 3,9kg, maksimissaan +-200g. (Käsikopelolla myös maks.4kg) Neiti oli sitten 4580g kaksi päivää myöhemmin syntyessään. Pituuttakin tosin oli huimat 56cm...
Mä oon ihan hengessä / odotuksessa mukana, koska tuo sun tilanne tuo niiiiin omat muistot mieleen =)

Afu ja tyttö 1kk
 
Onnea Hanni ja tsempityksiä kasassa oleville!!

Afu: tänään tuli kirje jossa huomiselle aika puol kymmeneks. Huh! En tiiä, ei kai ne sisään vielä ota, ei ainakaan lukenu mitään sellasta mutta valittaa kyllä aion niin paljon kun vaan kehtaan. Tää olo on kauhee. Oikeesti ei pääse kohta käveleen. Mulle yksikin lisäyö on tuskaa ja tottahan olen entistä väsyneempi kun en saa nukutuksikaan.
Huih, sullahan on ollu iso vauvanen synnytettävänä! Mulla on (ainakin arvioiden) mukaan pieni vauva tulossa...Lasketun ajan kohdilla arvio oli 3.0kg-3.2kg...tiiä sitä sitten...
Mietityttää vaan et käynnisteleekö ne edes viikonloppuna..parempi olis tai mulla menee järki :kieh:

Ilmoittelen huomenissa (jos ja kun pääsen sieltä kumminki vielä pois) mikä on meininki...

Terttu ja veikkopeikko 41+6 AAAAARGH
 
Voi Terttu, kuulostaa tosi raastavalta sun olo. Toivottavasti tosiaan ottavat sisälle. Mulla vähän sama kuin skogilla, ei niin minkäänlaisia merkkejä synnytyksestä. Alkaa pää hajoileen, kun mitään vähänkään järkevää ei pysty tekemään. Stressaan vaan, että miten vauva voi ja koska synnytys alkaa ja miten se menee... Onneksi huomenna neuvola, vaikka mitä siellä nyt, verenpaine ja pissa. Maanantaihin pitää odotella, että pääsee käyrille. Jos ei nyt ihmeitä tapahdu. Kaikista surkeinta, että alan kohta olla jo vauvalle vihainen, kun ei tajua tulla. Hirveet syyllisyyden tunnot. Ja silti mä rakastan sitä jo nyt niin vietävästi!!

rv 41+1
 
Terttu: mulla ei käynnistetty samana päivänä, koska olin ensisynnyttäjä (=synnytys kestää oletetusti pidempään) ja kello oli jo silloin liian paljon (n.klo 15). Sulla tilanne voi olla toinen, koska ilmeisesti toinen lapsi kyseessä eli nopeampi synnytys oletettavasti tulossa (profiilista päätellen) ja jo aamupäivälle aika. Sinuna kyllä ottaisin varmuuden vuoksi sairaalakassin mukaan, jättäisin sen vaikka sitten autoon odottamaan. Kyllä mä uskon että asiat lähtee etenemään etkä joudu odottelemaan maanantaille, jolloin olis jo 42+3.

Hengessä ollaan mukana :wave:

Afu ja tyttö 1kk
 
vieläkö täällä on yhtenä kappaleena olijoita? :attn: ei taida ainakaan kovin montaa enää löytyä.. ONNEA KAIKILLE VAUVAANTUNEILLE :flower: JA TOSI PALJON VOIMIA NIILLE JOILLA VIELÄ SUURI KOITOS EDESSÄ PÄIN :hug:

piipero86 & poeka 2vko 1pvä :heart:
 
Piipero Valitettavasti on... |O Onneksi olen alkuperäisen LA:n perusteella kirjautunut ja kirjoitellut ensi sijaisesti maaliskuisiin - siellä on vielä porukkaa ja kohtalotovereita =) Tämä on masentavan hiljainen palsta tähän tilanteeseen... Onnea kaikille vauvoista, viimeisimpänä taitaa olla Zuku ja eiköhän Terttukin lie jo omansa saanut. Onko täällä muita enää?

Skog 41+5
 
Poika syntyi vihdoinkin :heart:

Sillon ma yönä lähettiin kolmen aikaan laitokselle ja puoli kuusi oli poju masun päällä =)
Painoa 3380g ja 51cm, py 34.

Tänään vasta kotiin kun pojalla meni vuorokausi aurinkorannalla mutta nyt kaikki hyvin =)

Onnellista perhe-elämää kaikille ja tsempit kasassa oleville :flower: =)

Saanukka ja poju 5vrk
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeinäHattu:
zuku on saanu tytön :heart:
Tosiaan tyttö syntyi 5.3 klo 16:12 painoa 3490g, pituus49cm, pipo 35cm, et tosipaljon pienempi mitä painoarviot antoivat olettaa...ilmeisesti pitkät jalat "vääristäneet"

Tosiaan lähdimme silloin tiistai iltana neuvolatädin kehoituksesta synnärille klo 21. Päivällä paikat oli vielä kiinni, kanavahävinny...supistuksia tuil kotnona 8-10min välein, mut laantuvat matkalla, perillä auki 2senttilä. Päästiin kuitenkin saliin..supparit taas innostu ronkkimisen jälkeen, et alko tulla 4-5min välein. kaurapussilla ja kuumallasuihkulla pärjäilin yö kolmeen. Sain petidin piikin, joka helpotti huomattavasti. Anestesia lääkäri halus tässä vaiheessa käydä mullekki pistän puudutteen (tuli toiselle äidille sitä myös pistämään). Sain siis epiduraalin, mut siin kävi sit niin et supparit hävis kokonaan..mut ei haittaa :D saatiin isännän kans kumpainenkin nukuttua muutamantunnin. Paikat auki 3senttia.
No siin käveleskelin ja oleskelin ni suppareita tuli harvakseltaan, mut ei kipeitä. .
kätilö kävi kysäseen lääkäriltä et mitä tehään (kätilönmielestä olisi voitu vielä odotella). Lääräi oli meinannu et koska piuha jo valmiina selässä (ja olemme lähtökuopissa) ni vauhditetaan tipalla. Aloitettiin oksitosiini tippa..klo 12:30 nostettiin kolmeen kertaan (ja kätilö olisi vielä halunnu nosta, mut en antanu). Oksentelin kivusta...Tunnin päästä alko supparit olla sen verran voimakkaita et kyselin saanko mitään kipulääketä, ja missä vaiheessa saan. Kätilö tuumas et sitten ku et enään pärjää ja katotaan et kohfunsuu on tarpeeksi auki...
no lähti pois ja jäin käpristelemään, tuli 15min pästä takaisin (supisteli 2-3min välein) sanoin et nyt haluan jotakin. kätilö tuumas "et et tuota vielä kovin kipeeltä vaikuta, ku hiki ei valu päältä etkä huuda/pyöri lattialla" :kieh:
sano sitten et jokainenhan tuntee kivun erilailla...usko kuitenki ku jäi vähäksi aikaa seuraamaan, ja meinas kipu lamauttaa mut kokonaan. Sain sit uuden puudutteen klo 14:15...tässä vaiheessa 4cm auki. (vaihtu onneksi kätilöki).
En puutunu ihan kokonaan, jäi toinen jalka liki puutumatta. no pystyin kuitenkin sen verran rentoutuun (meinasin jopa välistä nukahtaa). tippaa kokoajam isonnettiin...klo 15:30 maissa alko kivut mennä taas huimiksi (jälkikäteen vasta tajsin, et mua ponnistutti).pyytelin lisää puudutetta..kätilö käski pissalle,en saanu pissattua ku peräsuoleen niin paino. kätilö meinas et katotaanpa enne ku antaa lisää puudutetta..ja hupsis paikat täysin auki, kalvot puhjeneet ja vauban pää liki näkyvissä :)
synnytys kesi I 17:45 II 00:27 ja III 00:13
hyvä mieli jäi kuitenki vaikka pitkään kestikin...kivulias vaihe oli kuitenki tosi lyhyt..sain II asteen repeämän..mut tosi piinnallisia onneksi..
epideraalista vain jäi harvinainen spostpinaali päänsärky + ponnistuksessa jotenki niskat jumahti..perjantaina sit pistettiin verpaiikka (ku en pystyny olleen ollenkaan pystyssä)..niskakipu helpotti het..päätä tosiaan särkee vieläki, mut sen kanssa pärjää..
Eilen illallakotiudutiin, tyttö voi hyvin ja syö ahkerasti..vauva arjesta sitten joku kerta lisää..

 
paljon onnea muillekkins sillävälein vauvautuneille...ja ISO hali jos joku ei ole vielä päässy nyytin hakuun..mäki olisin varmaan vielä täällä jos neuvolasta eivät olisi patistaneet synnärille...ilman kyselemättä heti ku 2h säännöllisesti supistellu...
 
Heippa!

Ihana poikavauva syntyi meidän perheeseen tiistaina 4.3. :heart:

Strategiset mitat 3680kg ja 49cm.

Synnytys alkoi supistuksilla aamulla klo 06.00 ja kymmenen aikaan oli niin kovia, että mummo hälytettiin meille kotiin hoitamaan esikoista. Mies tuli töistä 10.15 ja samantien lähdettiin vielä käymään neuvolassa, koska synnäriltä pyysivät ekaksi menemään sinne tarkistuttamaan kohdunsuun tilanne :eek: No ei kai siinä muu auttanut, kun pyörähtää siellä, vaikka olo oli jo TUKALA :'(
Neuvolasta käskivät kiireesti lähtemään sairaalaan heti kun näkivät mut käytävällä(olin niin kipeen näköinen). Sairaalaan kun pääsin, olin viisi senttiä jo auki. Kello oli silloin 11.00. Lapsivedetkin meni samantien sairaalassa. Saliin päästyä olin kahdeksan senttiä auki eli epiduraalit ja spinaalit sai unohtaa. Kohdunkaulan puudutuksen sain, kun olin 9,5 senttiä auki ja se menikin sitten lonkkiin eli ei vaikutusta, muuta kuin että jalat meni alta synnytyksen jälkeen. Ponnistusvaihe oli kamala |O . 25 minuutin ponnistelun jälkeen kutsuttiin lääkäri ja pikkuinen otettiin imukupilla, kun vauvan sydänäänet laskivat. Mutta virkeä pikku poika sieltä syntyi (klo 13.10)ja vanhemmat ei voineet muuta, kuin itkeä onnesta. Eli aika nopea synnytys kyllä oli, huh huh.

Sairaalasta kotiuduttiin lauantaina. Poika joutui sinivaloon vuorokaudeksi keltaisuuden vuoksi, muuten oltaisiin päästy perjantaina. Mutta kaikki nyt hyvin!

Ollaan kyllä koko perhe ihan onnesta sekaisin!!

Hensu + pikku-viuhti :heart:
 
No nyt ehtii kirjoittamaan....

POIKA TULI!!!! 3815g ja 52cm ja pipo 34cm.

Silloin perjantaina 7.3 yliaikaiskontrollin yhteydessä kysyivät haluanko jo synnyttää...salissa olisi tila....jee ja tahdoinhan minä! Käynnisteltiin tipalla hiljalleen 12.30 ja kipeäksi muutuin klo 15. Ilokaasulla pärjäsin epiduraalin asti,joka laitettiin 16.50 ja jonka seuraksena paineeni romahtivat radikaalisti. Efedriiniä kaks kertaa sai minut takaisin "tähän maailmaan"...kivut olivat poissa sen pari tuntia. IHANAA! Epiduraalin hiipuessa olin kipeimmilläni ja hieman kärsittyäni sainkin jo luvan ponnistaa. Seitsemän minuutin kuluttua pojan pää syntyi ja kätilö totesi napanuoran olevan kaulan ympärillä...KAKSI KERTAA...siinä vaiheessa minut valtasi paniikki mut kauaa en ehtinyt panikoida kun asia oli jo hoidettu ja kaikki oli hyvin! Sitten tuli loputkin pojasta ja meidät valtasi kova itku, onnesta ja helpotuksesta! Revennyt en lainkaan, eikä tikkejä tullut ja synnytys kesti koknaisuudessaan 5h 20 min. Nyt on kaikki ihan ookoo ja olemme onnelliset!

Palaillaan :wave:
 

Yhteistyössä