Helmikuun Helmiäiset 2016 *Helmikuussa* MEIDÄN KUU!

Joo, huono imuote meillä on. Kääpiön suu on niin pieni vielä, ettei saa tarpeeksi haukattua. Rintakumin saimme onnistumaan tuohon väliin, ihanuus! Kipua on vain murto-osa. Nyt sitten toivokaamme, että nännit tervehtyvät nopeasti, että saan pumpattua, koska ei epäilystäkään, etteikö maito olisi nousemassa. Sain juuri ohjeet, miten voi käsinkin pumpata, koska sähköpumpulla tosiaan kipu on aika mittava vielä. Hienosti tsempattiin tuolla facessa kun aloin eilen kysymään apuja. Ja mikä parasta, kääpiön paino on nousussa.

Meidän on pitänyt noita keltaisuusarvoja varten käydä jo kahdesti verikokeella, kun ovat nousseet. Nyt jännään, mikä tämän päivän verikokeen tulos on, en millään haluaisi osastolle takaisin, enkä välttis mitään valohoitokammioita kotiinkaan.

Laitanpa tähän vielä synnytyskertomuksenkin, jospa siitä jollekin jotain jäisi käteen. Ei kannata kauhistella mun tuntemuksia, mulla pienikin kipu tuntuu ihan jäätävänä ja olen kuoleman kielissä aina. Kaikille sama kipu ei ole yhtä paha.

Mulla lähti synnytys siis käyntiin kasin aikaan sunnuntai iltana. Supistuksia tuli neljän minuutin välein, mutta ei niissä paljon ollut kipua mukana, eikä ne kestänyt kuin 20s kerrallaan. Otin panadolin ja odotin, että menee ohi, mut ei mennyt. Panadolista tunnin päästä tuli verta pönttöön sen verran rajusti, että soitin synnärille. Aloin paniikissa pakata sairaalakassia, kun mietin että perätila ja verta ja suppareita, että ei hyvää päivää. Meillä synnärillä on takaisinsoittopalvelu ja se takaisinsoitto sitten kesti ja kesti, hermot meinas mennä. Siellä se sit arpo, että jos nyt sitten tuut näytille, kun on tuo perätilan epäily.

No mies kärräs mut sinne, jätin sairaalakassin autoon, kun en sitä uskonut tarvitsevani. Sain heti melkein jonkun piikin käteen ja kas, supparit melkein hävis siinä kun makasin käyrillä. Sit oli lääkäri, joka ultras ja ylläripylläriraivotarjontahan se siellä olikin. Kanava lyhentynyt ja hieman auki (2cm?), mutta ei lapsivettä kun se jollakin testas ja kommenttina, että ehkäpä nyt jäät osastolle ja katsotaan tapahtuuko mitään edistystä yön aikana. Pääsiin osastolle ja tosiaan suppareita ei juuri ollut. Mutta sitten niitä alkoi tulla. Liikkeessä kun olin niin taas n. 4 minuutin välein, makuulla n. 10 minuutin välein ja alkoivat kestää jo sitä minuuttia kerrallaan. Ja sitte äkkiä ne alkoi pahentua kivuiltaankin. Vessassa tuli joka kerralla jonkun verran vuotoa ja uskoakseni sitä lapsivettä.

Geelipussit ei auttanut eikä kuuma suihkukaan. Vuosin verta siis jo koko ajan ja kaikki vaatteet ja pyyhkeet tahrin (onneks sai niitä sairaalan kamppeita). Siinä sit pyytelin jo jotain kipulääkkeitä, mutta ei voinut kuulemma antaa ennen kuin on ollut käyrillä jonkun aikaa. Ja piti odottaa, että hän sai käyrättyä jonkun toisen potilaan ensin. Käyrien jälkeen teki sisätutkimuksen ja kanava oli hävinnyt ja 3 cm auki ja sanoi, että lähetään nyt sitte saliin. Pyysin uudelleen jotain kipulääkkeitä, mutta sanoi että kyllä ne siellä salissa sitten antavat. Soitin miehelle, jonka piti sitten kuskata esikko hoitoon ennen kuin pääsi mukaan.

Salissa (klo 3) olin ensin pitkän aikaa (?) yksin ja kivut vain yltyi ja joku kävi sanomassa, että kätilö tulee kun ehtii, kaikki salit kuulemma täynnä synnyttäjiä. Kätilö tuli vihdoin ja mä jo sitten olin ihan tuskissani, hyvä että jotenkin järjissäni. Oli mulle se ilokaasu tarjoiltu, mutta ei siitä tuon taivaallista hyötyä ollut, joka supistukselle oli pakko ottaa maski pois, kun ei voinut hengittää pahimman kivun aikana. Huusin sille sitte, että auttaa nyt mua jotenkin. Mies tuli joskus puoli kolmelta paikalle. Kätilö siitä sitten lähti sitä puudutuksen antajaa hakemaan. En tiedä kauanko oli poissa, mutta tulivat ja annettiin epi, mutta samaan hengenvetoon sanoivat, että kestää vartin ennen kuin vaikuttaa. Mä en voinut hetkeekään olla paikallani kun kivut oli niin valtavat. Ja varmasti karjuin siellä kuin mikäkin villipeto. Sit olinkin jo auki, tuli ponnistusvaihe, mutta kaikelta kivulta en pystynyt ollenkaan keskittymään siihen. Mut samassa se epi alkoi vaikuttaa ja kivut melkein katosi ja sillä hetkellä saatoin keskittyä ponnistuksiin ja kätilön opastuksella 10 minuutin päästä kääpiö oli sitten jo maailmassa (n.klo4). Kokonaiskesto vähän alle 8 tuntia.

Äiti74 ja kääpiö 4pvää
 
  • Tykkää
Reactions: Laurelii ja IMN
Voi apua, täällä tuli yllätyskäynnistys! Kokoa tulin tarkistamaan ja olin ihan varma että lähete on vain neuvolan ylireagointia. Kokoarvio olikin jo 3,4 kg ja viikkoja 38+1, radi epäily ja synnytys laitettiin vaiheeseen lääkkeillä. Eka tabletti otettu ja käyrä tarkistellessa olikin jo menkkamaisia supistuksia. ... huh, Tulipas tämä yllättäen, mutta ei muuta kun tulta päin! :D
 
Höh, mulla ei oo tullu ollenkaa ilmotusta uusista viesteistäo_O.
Onnea suuresti kaikille vauvan saaneille!:love:

Mutta... Tänään saatu isyydentunnustus tehtyä joten vauva saa tulla:LOL:. Neuvolassa oli muutenki kaikki ok:).

Täytyykin ostaa nuo hm'n imetysliivit, ite tykkäsin käyttää myös noita imetystoppeja yöllä.

Musta kans alkaa tuntua että oon viimeinen mahani kanssa täällä, jotenki kaikki vaivat mitä oli niin on hävinny:D. Huomenna esikoisen syntymäviikot, saas nähdä kuinka käy;). Tosin uskon että tämäkin lähtee ihan ilman ennakkovaroitusta, lapsivedet vaan holahtaa.

Viikonloppuna ollaan lähdössä ASTA- messuille, siellä ku oikein kävelee niin toivotaan että saatais synnytys käyntiin, vaikka olot ei sen puolesta puhukkaan:ROFLMAO:.
 
IMN
Shakehan onkin jännän äärellä! :D tsemppiä!

Mää täällä puheterapeutin odotusaulassa pidättelen hormonimyrskyitkua :D meillä on ollut tänään vähän kiire iltapäivä; poika alkoi valittaa hammassärkyä ja saatiin klo 14 päivystysaika hammaslääkärille. Klo 16 sitten oli sovittuna tää pojan puheterapiakäynti, eli ehdittiin vaan pyörähtää kotona, minä vaan pumppaamassa maitoa vauvalle. Vauva just heräili kun oltiin jo lähdössä.. Nyt sitten on kauhean huono omatunto kun tyttörukka on ihan oman isänsä kanssa joutunut viettämään muutaman tunnin :LOL: oishan se ukkokin tietenki voinu nää esikoisen menot hoitaa, mutta kun oon itse tottunut juoksemaan näitä asioita..

Pumppaamisesta tulikin mieleen, että oon ihan yllättynyt (positiivisesti tottakai) siitä kuinka hyvin tätä maitoa nyt tuleekaan :eek: kahden edellisen kanssa imetys on ollu siis ihan haistappa-hommaa, mutta nyt tää tuntuukin jotenkin luontevammalta. Pumpullekin heruu helposti 50ml/10min.

Huomenna aamulla aateltiin lähtä ekaa kertaa vaunuileen, kun ikääkin tulee täyteen sen 2vkoa :) vähän jännittää että miten tuo seisomalautailu tuolla meidän laiskajalkaisella 3-vuotiaalla onnistuu, mutta jotenkinhan se esikoinen on joka päivä sinne eskariin saatava. Yhdet käytetyt tuplatkin ois kyllä valmiiksi katsottuna, mutta piheys ja säilytystilat ottaa vastaan..
 
Heippa. Tänään oli se painoarvio ja nyt 3,8kiloa, ballongin laittovat. Pääsin kaupungille ja ystävän luo mut nyt sit osastolle kun yökylä mahdollisuutta muualla ei ole. Aamulla sit puhkassaan kalvot. Ihanasti tullu kipeitä suppareita mutta varmaan heittää pois jahka ballonki irtoaa mut eteenpäin mennään :)

Ankas 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: Laurelii ja IMN
Surusilmä, mulla myös hemppa tuota luokkaa, mut ei se oo yhtään noussu, vaikka mitä oon tehny, joten noilla mennään. Synnytyksen jaksaa adrenaliinihuumassa, mutta se aika sen jälkeen hirvittää. Tosin terkka vakuutti, että aika nopsaa alkaa nousta synnytyksen jälkeen.

Äiti seiskanelonen, hyvä, että sait nopsaa apua ja uskoa imetykseen :) Toivottavasti kohta helpottaa. Kiitos synnytyskertomukseta!

Shake, hui jokohan siellä on nyytti sylissä? Tsemppiä tulevaan, jos ei oo! :)

Ankas, täällä sama painoarvio, tosin viikot 39+6 :D Tsemppiä käynnistelyihin ja synnytykseen! :)

Täällä käyty äitipolilla, lääkäri kertoi, että toissynnyttäjillä kanava tulee häviämään vasta viimeiseksi ja yleensä vauvan pää ei edes kiinnity kuin vasta synnytyksessä, joten sen pulen ei huolta. Paikat mulla oli pehmentyny ja sisäsuu 1,5 sormelle auki. Aika kauan kalvoja pyöritteli ja sai jo paikat väljästi kahdelle sormelle auki. Nyt onkin vähän napakammin suppaillu ja limatulpasta pienen osan bongasin wc käynnin yhteydessä (y) jospa tää tästä. Vauvan painoarvio oli tosiaan 3,8-4kg ja armonaikaa annettiin ens keskiviikolle eli silloin viimestään käynnistellään. Lääkäri kyitenkin toivoi, että jospa tää syntyis spontaanisti niinkuin kaks aiempaakin. Meinas, että toive vois olla nyt viikonlopun aikana, jos ei jo lähtis yöllä käyntiin:D Noh, katsellaan! Ensimmäistä kertaa alkaa paniikki hiipiä puseroon, on tää jännää aikaa!

Alisa & Hippu 39+6:love:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea kaikille vauvan jo syliin saaneille! :)

on kyllä vauvoja syntynyt aikamoista tahtia, en meinaa perässä pysyä ;)

Mulla menossa rv 38+1, ja väsyttää... Mielialat heittelee jatkuvasti... Eipä onneksi enää montaa viikkoa jäljellä :) neuvolassa oli kaikki ok, pissakin oli tällä kertaa puhdas, jee :)

alaselkää jomotti eilen ja tuli jopa kaksi supistusta, olin jo aivan paniikissa että nytkö synnytys alkaa, mutta ei :D

Äh, pää lyö ihan tyhjää :p pitää vaan levätä sen mitä vielä ehtii :)
 
Voi hemmetti sentään... Raskausaika kyllä vaikuttaa meikäläisen hampaisiin hirmu negatiivisesti. Illalla söin tossa ruisleipää niin yhtäkkiä lohkes takahampaasta melkein puolet! No ei auta ku mennä huomenna makaamaan hammaslääkäriin selällee, ah kuin ihanaa:poop::confused:..
 
Tähkä, voi ei! Toivottavasti saat jotain apua ja selviät selinmakuusta.

Täällä on nukuttu n. 2h ja sen jälkeen supparit on pitäny hereillä. En oo vielä kellottanu, kun ei oo hirmu pitkiä, ehkä n. 30s. ja tulee n. 10min välein, mut kivuliaita on. Alamaha ja sisäreidet sellasen hermokivun kourissa. Ja kyllä nuo alaselässäkin tuntuu. Jännä nähdä mihin tämä johtaa :D Kauhee stressi vaan vauvan voinnista, kun liikkuu nyt nii vähän. Toki viime yönä oli sama homma, että tais vaan nukkua

Kyllä jännittää ja paniikkia meinaa pukata :censored:(n):unsure:

Nyt on muuten vaavin la eli rv 40+0(y)
 
  • Tykkää
Reactions: ninami
Tiistaina viimesenä kommenttina taisin mainita jotain synnytyskisasta ja kovasti täällä on väki vauvoja saanut, onnea kaikille!! :love:

Meillä nuo tiistain nopeat muutokset jatku koko illan ja yön, kun illalla kuuden aikaan päivystävä gynekologi tuli huoneeseen ja ilmoitti, että hän haluais tehdä sektion kiireellisenä vielä samana iltana. :confused: Kertoilen tarinan tarkemmin kokonaisuudessaan, kun ehdin mutta lyhyenä versiona: sektio aloitettiin tiistaina vähän ennen puoltayötä ja meidän poju syntyi keskiviikkona 3.2. klo 00.12 :love: mittoja herralla oli 3572g, 53cm ja pipo 35,5cm :LOL: viikkoja tuli kasaan tasan 39 :)
 
Tsemppiä alisa, mikäli siellä pääset tositoimiin piankin:)!

Onnea karmaliini! :love:


Ite valvoin 1 saakka ku oli menkkajomotusta ja närästystä, jomotti vaan ihan muutaman kerran ja nyt tässä aamun aikana tullu jomotusta myös.
Kohta saa alkaa soittelemaan sinne hammaslääkäriin, vaikkei hammasta särje mut taidan vähä huijata nii pääsee heti samantien, vaikka kiva siellä ei maata ole tän mahan kanssa..:cautious: EDIT, ajan sain vasta 11.40, pääasia että pääsee tänään..
 
Viimeksi muokattu:
Alisa Niin se taitaa olla, mulla on tosi alhainen muutenkin hemoglobiini ja lueskelin että ei se ole vaarallista vauvalle tai synnyttäjälle ellei mennä lukemissa alle 80 :) Ja tosiaan nopeasti sitä alkaa synnytyksen nousemaan tuo takaisin sitten..Raskausaika tuppaa pudottamaan vaan tuon hyvinkin alhaisiin lukemiin, oon kyllä tottunu silleen, ei väsytä eikä tuu mitään oireita sen vuoksi, joten enköhän pärjää. Yrittää vain syödä nyt sitä rautaa kuitenkin ettei tipahda lisää :D

Onnea jälleen kaikille vauvansaaneille!

Sairaalakassi on pakattu vihdoin, tosin sieltä puuttuu ne viimetinkaan jätettävät eli kännykkä yms.

Vointi
on kohtalainen, vatsa on kyllä tosi kosketusarka ja pinkeä, tunnoton. Jos erehtyy syömään liikaa niin olo on hirveä. :D
Tasan ois viikko laskettuun aikaan..

Tänään siis 39+0 :love:
 
Ihanaa, on tullut lisää vauvoja!! Onnea hirmuisen paljon (y):LOL:

Me ollaan osastolla vieläkin..bilirubiiniarvot ei laskeneetkaan eka hoidolla vaan lähti uudestaan nousuun. Vauva valohoitokapalossa, seuraillaan arvoja. Jos nyt kaikki ok, lauantai iltana pääsis kotiin. Kauhea koti-ikävä jo!! Mies lähti illalla kotiin ja minä näin nyyhkyttämään. Tämä välimatka on ihan peestä, mutta pikkuinen on saatava ensin terveeksi!:love:
Nyt on saanut itse levähtää kun maitoa tulee, lähti tosi hitaasti käyntiin. Pelkäsin jo pahinta..Rintakumi ja ahkera lypsäminen kera kuumapussien ja lansinoh voiteen pelasti mut!
Jaahas, taas ruokailu, on se helppoa täällä "hotellissa":ROFLMAO:

Tsemppiä h-hetkeä odottaville!!
 
Laurelii Se valohoito on kyllä ikävää, pidentää sairaalassaoloaikaa tympeästi, mutta pitäähän sitä hoitoa saada :) Toivottavasti pääsette kotiutumaan pian! :)
Meilläkin esikko oli 24h valonalla, toivon kyllä että tämä kerta menisi ilman ja päästäisi nopeammin kotiin..
 
Tähkä, tsemppiä hammaslääkäriin! Mulla ei selinmakuun kanssa ollu raskauden aikana aiemmin ongelmaa, paitsi nyt ihan lopussa. Hetken pystyn olla, mut sit tulee jotenkin tosi tukala olo. Tollanen hammasoperaatio vois olla jo liikaa.

Karmaliinille paljon onnea!! :)

Onkos täällä muuten kukaan esikoista odottava vielä synnyttäny?
 
Täällä ollaan vielä KOTONA. Supparit loppu viiden aikaan asmuyöllä eikä oo sen jälkeen näkyny. Ei saatukaan lasketunajan vauvaa :unsure: Jospa sitten ens yönä? Nyt ei kyl yhtäön lupaavalta vaikuta, mutta toive olis, että edes viikonloppuna... Kohta lasten kans ulkoileen ja jospa tukkis ittensä vaikka pulkkamäkeen :LOL:
 
No nyt ei kyllä taas jääny neuvolalääkäristä mitään käteen :unsure: meni enemmän aikaa siihen ku pläräs mun papereita edellisiltä käynneiltä ja tuntu olevan kiire saada mut ulos sieltäo_O mut jos oikein käsitin niin alhaalla ei ole mitään tapahtunut kovista supistuksista huolimatta, neuvolakortissa samat merkinnät kuin viimeksikin, koski kumminkin vauvan päätä o_O

Koosta ei mitään tietoa vieläkään, sanoi vain että taitaa tulla isompi kuin esikoinen, yläkäyrän yläpuolella kohdunpojan mittaa kun mennään edelleen. Huolestuttaa vaan kun en todellakaan pitkä ole, 150cm, että sieltä tulee joku jättiläinen. Kolmikiloinen esikoinenkaan ei meinannu ite tulla.

Asiasta kukkaruukkuun.. onko kukaan hurahtanu belly bindingiin? Oon nyt täysin varma että mulla on se erkaunema ja meinasin että hnkin semmosen belly wrap korsetin, netissä ainakin ollu jengillä tosi hyviä kokemuksia.

:cool: 36+6
 
Täällä ollut menkkamaista jomotusta eilis yöstä lähtien, vähän väliä tulee edelleen. Liekö sit jotain supistusten tapaisia, vai vääntääkö vaan mahaa:D. Mun on kyllä päästävä sinne asta- messuille ( sain sinne ilmaisliputkin(y):ROFLMAO:) joten vielä ei tarvisi synnytyksen alkaa..
 
Onnea jo kaikille vauvan saaneille.
Alkaa itseäkin jo jännittään milloin lähtö, jotain pientä muljahtelua tuntuu, mutta tuskin vielä syntyy näillä viikoilla. Maanantaina ylimääräiseen ultraan tsekkaan että pieni on kasvanut. <3

Mukavaa viikonloppua!

36+6
 
En ole minäkään vielä saanut kääröä... reilu 30h sitten ekat lääkkeet käynnistyksen ja mikään ei ole edennyt. Tänään annos tuplattiin ja olo sen kun parani. Turhauttaa. Voishan tuota olla kotonakin.
 
Ninami, mää hommasin sellasen vastaavan kuin belly bandit. Oli joku 70€ tukivyö, olikohan carriwelin tms. Mulla myös erkaumaa jääny edellisistä, joten päätin kokeilla tuota, josko apua olis. Täytyy vain motivoitua pitämään sitä synnytyksen jälkeen. Tosin mun maha on nyt niin valtava, että varmasti olis syytäkin pitää sitä.

Shake, tsemppiä!

Mulla on alkanu ahdistaa synnytys ihan hirveesti. Ensiks oon monta viikkoa oottanu sitä ja nyt h-hetkellä meinaa tulla pakokauhu. En tiiä miks panikoin, mut jotenkin kammoksun sitä kipua ja pelkään ihan hurjasti ponnistusvaihetta. Kauhua ilmassa varmasti lapsen koon vuoksi ja pelkäänkin, ettei tuu ilman väkivaltaa pihalle. Kauhee olo kun ei odotakaan enää synnytystä, vasn ennemminkin iskee paniikki, kun tulee ykskään kipee suppari.

Tänään lisää limatulpan palasia bongattu ja illalla tullu muutama suppari. Yötä odotan kauhulla saanko taaskaan nukkua ja meneekö kärvistelyn puolelle... :(:unsure:

Alisa ja rv 40+0
 

Yhteistyössä