Helmikuun helmiäiset 2016 *Tammikuussa*

IMN
Tytön eka painokontrolli takana ja painoa löytyy nyt 2390g, eli kymmenisen grammaa vähemmän kuin kotiutumispaino. Syntymäpainoon on vielä 235g matkaa.. mulla ilmeisesti tuo mahatauti vaikutti maidon ravintopitoisuuteen sen verran, ettei vauva saa siitä paljoa irti. Eli korviketta aletaan kuluttaa ihan huolella ja toivotaan että maanantain neuvolassa ois jo päästy edes yli kotiutumispainon.

Nuhasta oli puhe. Mullahan on ollut yli 1,5 vuoden kestoflunssa korva-, poskiontelon- ja ylähengitystietulehduksineen ja nyt synnytyksen jälkeen on tapahtunut jokin ihmeparantuminen! Ihanaa kun ei tarvi aina kotoa lähtiessä tarkistaa löytyykö nenäliinat taskusta :)
 
IMN
Äiti74 Nykyään tosi harva kunta tarjoaa enempää kuin np- ja rakenneultran. Poikkeuksena pienet paikkakunnat joissa jonkinlaiset ultralaitteet löytyy neuvolasta. Meillä ylimääräisiä ultria oli muutama vauvan kasvun seuraamisen vuoksi (sf-mitta ei kasvanut) ja sen vuoksi myös päädyttiin käynnistykseen rv38. Vauva piti saada ulkopuolelle kasvamaan, vaikka mitään erityistä syytä vauvan laihuuteen ei löytynytkään. Sama homma kahdessa edellisessä raskaudessa.
 
Äiti seiskanelonen jos sulla on vauva perätilassa ja suunniteltu sektio niin kyllä sulle tulee se aika ennen sun laskettua aikaa juuriki sen takia että ei sitte vaan ehdi lähtee ittekseen syntymään. Että otahan vaan sairaalakassi mukaan synnytystapa-arvioon ;)

Voi nyyth,me käytiin ostaan tänään vaippoja ja tutteja ja korvikepurkkikin varulta.omia juttuja pitäis vielä ostella ja sitte vois sen sairaalakassinkin jo pian pakata,vaikkei sinne kummoista nyt tulekaan.

Mulla on ihan semmonen olo että sitte ku meen sinne ultraan niin siellä huomataanki että vauva onki jo kolme ja puoli kiloa ja hypännyt alakäyrältä yläkäyrälle, eikä asialle tehdä mitään ja sit synnytän yliajalla yli nelikilosen vauvan :/

Jee, raskausviikkokin vaihtuu. Tänään taitaa olla äitiysloman eka päivä,ehkä. enää ensviikko työharjoitteluakin.sitte kyllä laiskottelen eli siivoan koko kämpän lattiasta kattoon :D
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Osaako kukaan muuten sanoa että pitääkö kelaan erikseen ilmoittaa kun vauva syntyikin tän kuun puolella? Että lapsilisät tuleekin maksuun jo helmikuusta. Kelan asiointipalvelussa näkyi vielä vanha summa helmikuulle, ilman kolmatta lasta.
 
Pitiki mennä mainostaa kuin hyvä olo on :D Nojoo oikeesti voin edelleen ihan hyvin, mut noita harkkasupistuksia tulee ihan hirveen usein. Maha kovettuu vähän väliä. Mistäköhän sekin tahtos kertoa, no varmaan siitä et viikot vaan lisääntyy ja synnytys lähestyy. Miten supisteleeko muilla - kipeesti vai kovettumisina vaan?

Neuvolassa muuten nauratti vähän ku sf-mitta on kulkenu koko ajan yläkäyrällä ja tippukin tänään sinne lähelle alakäyrää. Varmaan vauva laskeutunu jo jonki verra ja lisäks terkka oli sijainen, eli eri mittaaja ku tavallisesti. Et taas ehkä siinäki näkee ettei noihin aina oo ihan sokeesti luottamista..
 
IMN, mä muistaakseni ainaki ilmoitin silloin ku esikoinen syntyi, vaikka tulikin saman kuun puolella mitä laskettuaika oli. Tuskin siitä haittaakaan on, vaikka ilmottaakin(n).

Fiona, täällä supistelee, lähinnä vielä kivuttomasti eli vain masu kovettuu. Sit jos kauheesti tekee jotain(niinku toissapäivänä pulkkamäessä laskettelu), niin sit on kivuliaita myös muutama, tosin en oo edelleenkään varma onko ne supistuksia mut olettaisin ku tulee ja menee:ROFLMAO:.

Just tänään mietin että mitä jos tää synnytys alkaaki supistuksilla, eikä lapsiveden menolla niinku edellinen, niin mistä sitä tietää milloin on lähdettävä:rolleyes::D!?
 
Tosta käynnistyksestä. Mulla on kans se radi nyt toista kertaa. Esikoinen ois käynnistetty vasta 41+5, joten ei radikaan aina takaa mitään.
Pari viikkoo sitten synnytystapa-arviossa lääkäri sanoi tästä tulevan aika samaa kokoluokkaa kun poika oli ja jäädään odottelemaan spontaania käynnistystä. Toki, jos näyttää et yli alkaa mennä niin sitten käynnistys. Minähän olen siis valmistautunut siihen, että tämäkin menee sen 10 päivää yli ka syntyy 17.2 :D Eikä mulla ookkaa kiire. Neuvola täti tänään kyseli, että millä mielin oon. Tuumasin "En oo vielä valmis luopumaan raskaudesta joten en tosiaan oo vielä synnyttämässä"
Eipä mulla oo olojakaan että tämä täältä syntysi.

Neuvola oli siis tänää ja Sf 36cm, hb. 130, paino noussu 400g viikossa ja kokonais nousu ekasta neuvolasta 12kg. Proteiinit ollu nyt pari viikkoo 1+ ja oon tikuttanu kotonaki. Turvotusta löyty nilkoista ja sormista.

Viikkoja tänään siis 38+5
 
Äiti74 Nykyään tosi harva kunta tarjoaa enempää kuin np- ja rakenneultran. Poikkeuksena pienet paikkakunnat joissa jonkinlaiset ultralaitteet löytyy neuvolasta. Meillä ylimääräisiä ultria oli muutama vauvan kasvun seuraamisen vuoksi (sf-mitta ei kasvanut) ja sen vuoksi myös päädyttiin käynnistykseen rv38. Vauva piti saada ulkopuolelle kasvamaan, vaikka mitään erityistä syytä vauvan laihuuteen ei löytynytkään. Sama homma kahdessa edellisessä raskaudessa.
Näin minäkin ensin kuvittelin, mutta lueskelen useampia ketjuja (paljon olen ollut lapsettomuuspuolen ketjuissa) ja tuntuu, että vähintään joka toisella on ultraus suurinpiirtein viikottain ja heti kun vähänkään huolestuu vauvan voinnista (ihan mutu tuntuma toki). Hassuinta on, että meidänkin neuvolasta löytyy ultra, mutta th:t ei halua sitä käyttää, koska he ovat epävarmoja sen käytöstä (=ei kunnon koulutusta?). Alkuraskaudesta luvattiin, että seurataan ultralla loppuraskautta, kun he viimeksi niin väärin olivat tulkinneet asennonkin, mutta eipä ole seurattu.
Toivottavasti teillä nyt kasvu normalisoituu!
 
Äiti seiskanelonen jos sulla on vauva perätilassa ja suunniteltu sektio niin kyllä sulle tulee se aika ennen sun laskettua aikaa juuriki sen takia että ei sitte vaan ehdi lähtee ittekseen syntymään. Että otahan vaan sairaalakassi mukaan synnytystapa-arvioon ;)
Ei täällä TAYSin alueella taida ihan noin jouhevasti asiat mennä. Meniskin :) Th kun soitteli Ä-polille, niin käännösyritystä toki voidaan koittaa samalla käynnillä. Jos ei onnistu, varataan aika sektion suunnitteluun, jossa sitten vasta mietitään sektiopäivä. Näin sen ymmärsin. Sehän on sitten jo la, kun sinne asti päästään. Kun kyselin, että jos tuleekin jo ennen aikojaan, niin sitten kuulemma mennään suoraan saliin leikkaukseen kun saavun, onhan meillä sitten jo suunnitelma (?). Että sairaalakassi valmistelut on siinä vaiheessa, että kassi on tiedossa...sisältö pitkin kaappeja. :)

Cittarissahan on nyt kiva vaippa-ale, pakko oli ostaa jo valmiiksi ja mietin hakisko vielä lisää.... onko muka jokin syy miksi niitä ei vois ostaa valmiiksi.
 
Mä en osta vaippoja valmiiksi isoja määriä, koska voi olla ettei ne sitten käykkään. Meidän esikoiselle esim Liberot aiheuttaa karmeen vaippaihottuman ja Pampersit fuskas sillon pienempänä.
Ostin nyt paketillisen Muumia ja katotsan millä jatketaan. Esikoisella oon tykänny Lidlin vaipoista aina, joten voi olla että niitä tulevankin kanssa sitten käytetään.

Meillä kuuluu täällä 4 ultraa normaali raskauteen ihan kunnalliselöa puolella. Alkuraskaus 9 viikolla
Np sillon 12-13 viikolla
Ru 21viikolla
Synnytystapa 35-38
 
Juurihan mä vasta tein positiivisen raskaustestin ja nyt mun kainalossa tuhisee pieni tytön tyllerö :love:

Torstaina käynnistettiin kun viikkoja oli 38+6, kohonneen verenpaineen takia. Synnytys oli nopea kun supistukset säännöllistyi. Eipä keretty laittamaan kivunlievitystä kun piti kokeilla mihin asti sitä itse kestää, no 7cm:n kestin ja sitten piti laittaa kohdunkaulan puudute mutta kappas seuraavalla supistuksella piti jo ponnistaa niin se siitä puudutuksesta. Loppu hyvin kaikki hyvin :love:
 
Vau, onnea kirpsakka! Kivalta kuulosti sun synnytys :)

Miekin tahon jo synnyttämään! :D taidan odotella vielä sitä karkauspäivää... ;)

Ja onnea kaikille jotka on jo pikkusensa synnyttänyt, on tää vaan jännää kun porukka poksuu :)
 
Tyttö oli 3385g ja 51cm :) Huomenna aamusella punnituksen jälkeen päästään kotiin. On se hassua että hän on nyt vatsan tällä puolen :D

Ihana lukea vielä kuitenkin muiden neuvolakuulumisia :D Hyviä vointeja teille viime metreille :)

Olen niin onnellinen tuosta synnytyksestä, kaikki meni niin hyvin. Kun aikaisemmin en ole ketään saanut suoraan rinnalle. Nyt sain ja isäkin sai leikata napanuoran. Ja vauva tiesi heti tissillä miten homma onnistuu :love:
 
  • Tykkää
Reactions: sitruunapippurina
Onnea kirpsakka:). Ja kiva kuulla että kaikki meni synnytyksessä hyvin.

Voi ku pian sais myös oman nyytin jo masun tälle puolelle:). Tänään ollu kyllä täälläpäin ihana ilma, aurinko paistanu ja lämpöasteita(y). Niskasta juilii ikävästi ja päätä särkee sen takia, sekä nenä tukossa:X3:. Pojalla nenä tukossa, kuumetta ei vielä toistaiseksi ole ja toivotaan ettei tulekaan. Sellasta tänään:D.
 
Onnea kirpsakka! :) Tää tuntuu ihan absurdilta, et joillekin jo syntyy vauvoja. Toisaalta osaltaan valmistaa omaan koitokseen. Jotenkin mun on niin vaikee vieläkin käsittää miten lähellä loppua tässä ollaan, oon oottanu millon se tunne tulee, mut ei vielä ollenkaan. En oo ollenkaan valmis, aapua!
 
Sama täällä fiona. Välillä itelle tulee fiilis että voi kunpa se jo syntyis, mutta samaan aikaan toivoo ettei vielä, kun se muutos mikä tulee sen myötä jännittää. Varsinki ku ei yhtään tiiä kuinka esikoinen reagoi, ajatteleeko hän kenties että nyt äiti hylkää ja ottaa toisen lapsen tms.:unsure:. Mut ehkäpä se siitä(n).
 
IMN
Tähkä Meillä auttoi esikoisen sopeutumiseen aikoinaan se, että otettiin poika osaksi vauvanhoitoa ja tekemään "isojen poikien hommia". Esimerkiksi jos poika tuli pyytämään vaikka pelaamaan jotakin, enkä heti vauvanhoidolta ehtinyt, ei vastaus ikinä ollut ettei äiti nyt ehdi, vaan "käydään ensin vaihtamassa vauvalle vaippa ja pelataan sitten". Poika ottikin heti vastuutehtäväkseen huolehtia kylpyveden lämpötilan valvonnasta :D

Tuota 3v tyttöä ei oo tarvinnu paljon ees kysellä hoitopuuhiin mukaan, on sen verran kova hoivavietti :D
 
Oon kans ajatellu että mahdollisimman paljon otetaan vauvan hoitoon mukaan, niin paljon ku alle kaks vuotiasta voi. Tosin nyt ihan viikon sisällä poika on alkanu ite kantamaan nukkea, pukemaan sitä ja juottaa sille tuttipullostansa maitoa, että ehkä jollain tapaa ymmärtää vauvan tulon:).

Mulla särkee niskoja nyt kyllä ihan hirveesti. Säteilee aaltoilevasti kipua vasempaan käteen. Yöllä olis muuten saanu nukuttua mut niskat herätti 4-5 kertaa:(. Panadolia otin eilen ja tänään yhdet mut ei mitään vaikutusta.:cautious:
 
Onnea kirpsakka!! täällä reilu viikko vauva-arkea ja on se ihanaa. Maitoa tulee liikaa ja tissit on välillä ihan kovat. Vauva on kiltti, mut nukkumaan meno meinaa olla välillä kränyystä, onko sitten vatta vaivaa, sylissä nukkuis kaiket päivää :) katoin et mun kohdalla oli raskausviikot tuola syntymän kohdalla väärin, poika syntyi 39+0 :)
 
Meille syntyi ihana suloinen prinsessa eilen illalla :love:
Synnytys oli nopea, kuin Kirpsakka sinullakin! Alkoi supistuksia,puhkaistiin kalvot, oksitosiinitippa ja kun sain ilokaasun niin oli kohta jo pakko ponnistaa. Olen hirmuisen onnellinen ja olo vallan mainio!
Painoa vauvalla oli 3756g ja pituutta 51cm. Luulin tekevän pienen ja siron vauvan, mahan koosta päätellen :p
Palaan asiaan kun kotiudutaan!
 

Yhteistyössä