** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa

Kiitos kanella ja pilli rennie-kommenteista!

pilli mua on vaivannut iskias enemmän ja vähemmän elokuusta asti. Siihen ei ole oikein auttanut muu kuin lepo ja todella kevyt liikunta. Pari yötä olen viettänyt kylmäkallen vieressä, ja muutenkin kaikki kylmä on auttanut. Mulle määrättiin Panacodia tuohon kipuun, mutta en ole sitä joutunut ottamaan, kun päätin, että töihin en kipulääkkeen voimalla mene, ja vapaapäivinä olen pärjännyt Panadolilla, kun on voinut kuunnella kehoa ja levätä tarpeen mukaan. Ikävä vaiva, eikä siihen tunnu mikään oikein auttavan. Lääkärin kommenttikin on ollut, että kyllä ne kivut todennäköisesti sitten synnärille jää.

Kuka täällä olikaan tilannut tuolta nursing bra:lta Englannista imetysliivejä? Tilasin liivit jo aikaa sitten ja 22.12 tuli viesti, että paketti on laitettu tulemaan ykkösluokassa. Onhan tässä ollut välissä joulun ja uudenvuoden pyhät, mutta pakettia ei kuitenkaan näy eikä kuulu. Jos ei huomennakaan vielä näy, alan jo hermostua. :kieh: eli kuinka nopeasti muut ovat tilauksensa tuolta saaneet?
 
Halitus devellylle :hug:

Olen myös miettinyt kovasti tota jaksamista kotona kahden kanssa. Esikoinen jää kotiin meiän kanssa ja luulen, että ajan kanssa alkaa arki rullaamaan. Toivon, että mies vaan pystyisi aluksi olemaan edes isyysvapaan ajan kotona?! Hän kun on yrittäjä niin ei ole niin helppoa olla pois työmaalta..

Tänään on "vapaapäivä" kun esikoinen lähti kyläilemään serkuillensa. Hän on odottanut sitä todella ja ihanaa saada itse lepoa :heart:
Vaikka täytyy myöntää, että ikävä kyllä varmaa tulee tyttöä ;)

Ikuisuus kuulostaa siltä, kuin pyhät olisivat vain pitkittäneet postia? Ellei nyt jollekkin ole iskeny himo sun kauniisiin liiveihin :LOL:

Fi0na
 
tervehdys kaikille!

taitaa taas jälleen tulla omaa napaa vaan,on niin paljon juttuja jotka mietityttää..
Oon nyt ollu 23.12 asti räkätaudissa,yskä on kauhee ja nenä vaan vuotaa,tohon päälle vielä se että on muutenkin hankala hengittää,kiitos vauvan ja astman.öisin on aika turha hirveesti nukkua kun rupee yskittämään ja vessassa tarvii ravata.
noh,eihän tossa nyt sitte tarpeeks vielä vaan mun verenpaineet pompsahti aika korkeelle,alapaine huiteli korkeimmillaan 114,kävin eilen päivystyksessä ja ottivat pissa ja verikokeet ja raskausmyrkytystä ei onneks ole,sain verenpaine lääkkeet nyt sitten.

eilinen oli muutenkin ihan tuskaa,päätä särki koko päivän ja ensin murehdin sitä että jos vauvalle tulee jotain noista verenpaine lääkkeistä,tosin tuskimpa niitä olis määrätty jos ei vois syödä.no pääkipu ylty sitten sen verran kovaks että pakko oli ottaa panadoli,sen jälkeen tulikin itku että oon ihan huono ihminen kun otan lääkkeitä että mitä vauvalle käy :ashamed: :snotty: ja kuulostelin liikkeitä sitten koko illan,hiukan taas ylihysteeristä ehkäpä..

kävin aamulla puntarissa ja paino ois noussu sitte viime viikosta sellaset 1,7kg :eek: tosin mulla on turvotusta jonkun verran,en oo kyllä millään syömällä saanu noita tulemaan,mutta kiva taas mennä neuvolaan kun paino tollasia lukemia noussu.tosin neuvolan täti on joka kerta vaan kehunu kuinka hienosti on menny.ja luojan kiitos sokerit on pysyny ees kurissa.

mutta jotenkin on tosi sellanen syyllinen ja masentava fiilis kaikista näistä jutuista,niin kauan tätä vauvaa on toivottu ja yritetty että haluis vaan kaiken tehdä vauvalle hyväks.
kaitpa tää tästä pikkuhiljaa ja onneks ei oo mahdottomia aikoja enää jäljellä.

ja devellylle
:hug:

huolissaan oleva piipi ja niin kovin rakas papu 32+1
 
Älä painon noususta huolehdi, mulle nlassa sanottiin ja kaveri(joka on kätilö) sanoi myös että raskauden aikana joillakin voi hyvinkin helposti, jos on esim vähänkin enemmän syönyt, näkyä puntarissa painonnousu, mutta taas seuraavana päivänä olla niinkuin ennenkin. Mulla oli neuvolakäynti 30. päivä, paino oli noussut 800g ja nyt taas sama kuin kolme viikkoa sitten, ja sen erikoisemmin en ole mitään sen pudotuksen eteen tehnyt
 
Ikuisuus mulla liivit tuli reilussa viikossa. Mut varmasti nuo pyhät tökkii ja pahat kelit ovat viivästyttäneet lentoliikennettä (muistan et uutisissa puhuttiin énnen joulua et ulkomaan postit tökkii).
Kyllä ne sieltä tulee!
 
hei! te joilla on kanssa taapero niin miten teidän juniorit nukkuu päikkäreitä? meidän 1v10kk esikoinen alkaa jättämään päikkäreitä väliin ja olen ihan kauhuissani et jos vauva valvottaa ja esikko ei nuku päikkäreitä niin miten jaksan?! mies tekee niin pitkää päivää ettei aina pysty auttamaan päivällä. tarkoitus olis siis imettää ja esikko söi ainakin kahden tunnin välein yöllä pitkään. huoh! |O
 
Heips!

Joku kyseli tuolla, et onko mittään apukeinoa issias vaivaan. Mulle lääkäri sano, et pyytää vaik miestä vetämään vasemmasta jalasta, sillai hitaasti ja jonkin aikaa. Mulla se helpotti niin että pystyin nukkumaan. Ja aina sillon tällön ku kipeytyny uuestaan, tehty sama juttu. Kokeilkaapa!

Meilleki on ostettu jo tuplarattaat. Oulun kieppeillä asutaan, mut kuultiin kavereilta et kemin lastentarvikkeesta saa edullisesti. Tais olla lokakuuta ku ostettiin, mut siellä ne oottelee et tarvitaan. Täällä oli liikkeissä emmaljungan twin city crossit 780?, sisältäen jalkapeiton, vauvalle kopan ja tietysti rattaat. Mut kemistä saatiin uudet 530?!! Eli huomattavasti edullisemmin, ja siellä voiaan käyä vaikka kyläreissulla.

Meillä on nyt alkanu arki rullaamaan reilun vuoden ikäsen kans niin hyvin, et voi jo nauttia! Yöt mennee tosi hyvin, ei herää kertaakaan, ja nukkuu 12tuntia ja sit päiväunia 1½-2½tuntia. Eikä nukuttamisetkaan oo mittään pitkiä sessioita, iltalaulu ja niin nukahtaa ommaan sänkyyn. Ei kylläkään raskita siirtää vielä toiseen huoneeseen. Sitte ku on kaks siirrettävää, niin on turvaa toisesta.

Täällä juhlitaan tänään!! Kylläpäs tunnen itteni vanhaksi, 27V!!

Devellymulle voi siis iäksi laittaa 27, ja mitäs muuta sieltä puuttukaan, toinen lapsi

Äpyli ja taimi 33+4
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille mammoille ja kiitos Develly uudesta hienosta pinosta :)

Ensin :hug: kaikille sitä tarvitseville, yritetään jaksaa vielä tää kuu vaikka hammasta purren, kohta ne palkinnot jo meitä odottaa :heart:

Me kotiuduttiin eilen mökiltä, jossa oltiin siis Uutta Vuotta viettämässä ja mä olen kovin ylpeä itsestäni, sillä jaksoin kuin jaksoinkin kävellä muutaman kilsan matkan rannasta saareen, jään yli umpihangessa :p Vuotta vaihdettiin meillä tapahtumarikkaasti, sillä toinen koiristamme säikähti muutamaa rakettia niin pahoin, että otti hatkat ja sitä sitten etsimään keskellä yötä pimeässä saaressa ja mahdollisuus vielä oli, että se olis juossut jään poikki ihan mihin vain :ashamed: Tunnin etsinnän jälkeen koira löytyi vanhan aitan alta, jonne se oli kaivautunut, mutta jäänyt kiinni eikä päässyt itse sieltä pois. Puoli kahden aikaan yöllä sitten sorkkaraudan kanssa lattialankkuja irrottelemaan jotta saadaan reppana turvallisesti pois! Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta kyllä alko itkettämään kun aloin miettimään jollei koiraa olisi jälkien perusteella löydetty, olisi se yön aikana kuollut sinne pakkaseen.. :'(

Täällä olo muuten ihan jees, mutta toi häpyluun kipu on jotain aivan järkyttävää, sillon kun se iskee! Onko muilla kokemusta, auttaako siihen mikään? Varsinkin öisin asentoa vaihtaessa tuntuu, että taju lähtee, kun kipu on niin kova..

Turvotus on alkanut olemaan riesa myös täällä. Loputkin sormukset jouduin ottamaan viikonloppuna pois, kun sormet on ihan järkyttävän turvoksissa. Sormien niveliin myös koskee ja niihin "syyhyttää" inhasti! Naama oli myös eilen ihan järkyn turvoksissa, hyvä että silmät sain auki, tosi kaunis näky :kieh:

Meillä olis perjantaina tutustuminen Kättärille. Hiukan alkaa jo jännittämään, kun mennään jo niin lähellä h-hetkeä, JAIKS! Tänään poksuu siis 36+0!!

Noniin, tulipahan taas kiitettävästi omaa napaa, luen kyllä päivittäin monta kertaa teidän muidenkin tarinoita!

Nyt jos lähtis vähän siivoilemaan :wave:

-Dolly04
 
Dolly onpa teillä ollut hurja uusivuosi! Onneksi koira lopulta löytyi ja kaikki on sen suhteen hyvin. Uskon kyllä, että säikäytti melkoisesti!

tehilla okei, ehkä nuo pakkaset ja pyhät vaan sekoittaa postiliikenteen, kun tänäänkään ei pakettia kuulunut. Täytyy yrittää opetella vähän kärsivällisyyttä tähän odotteluun.

Piipi :hug: :hug: Verenpainelääkkeitä ei varmasti olisi sinulle määrätty, jos niiden tiedettäisiin olevan vauvalle vaarallisia. Eikä korkeaverenpainekaan varmasti tee vauvalle hyvää. Ja tavallisella Panadolilla et varmasti saa mitään pahaa aikaiseksi, joten huoli pois. Toivottavasti nuo verenpainelääkkeet tehoaa ja paineet laskee! Tosta painosta, mullekin tuli yhtäkkiä pari kiloa aivan kuin tyhjästi. Turvotuksiakin kyllä oli jaloissa, mutta silti ärsytti. Nyt painoa oli tullut enää 400g/vko edellisen neuvolakäynnin jälkeen, joten se tasaantui.

Ja sitten omanapaista tilitystä.

Mä en sitten saa minkäänlaista synnytys- tai perhevalmennusta. :kieh: :ashamed: Jyväskylässä valmennukset oli vasta tulossa, kun muutin, ja täällä ne on menneet. Nyt helmikuussa alkaa valmennukset täällä sellaisille, joilla on laskettuaika huhti-toukokuussa. No, ensimmäinen valmennuskerta on 8.12 aiheesta raskausajan fyysiset muutokset. Voi h*lvetti mä sanon, ainoa kerta johon todennäköisesti pääsisin, ja aihe sellainen, jota ei todellakaan viitsi mennä kuuntelemaan kymmenen päivää ennen laskettua aikaa. Voi hemmetti, että ottaa päähän etenkin miehen puolesta.

Neuvolassa kävin tuossa äsken. Täti ultrasikin vähän, mutta mä en kyllä tajunnut siitä kuvasta juuri mitään. Täti sanoi, että tällä hetkellä arvioisi, että laskettuna-aikana vauva olisi päälle 3000g mutta alle 3500g. Uskonkin näin olevan, kun olen itse ollut syntyessäni 3060g ja mieskin on ollut tuota kokoluokkaa.

rv 33+4 (31+4)
Paino 61,8 +400g/vko (painoa tullut 11,8kg raskausaikana)
RR 114/78 (114/74)
sf 29cm (28cm)
lapsivettä N (-)
pissa -/- (-/-)
tarjonta rtII (rt)
syke 158 (148)

Sain seuraavan neuvola-ajan kahden viikon päähän ja tammikuun loppuun vikan lääkärineuvolakäynnin. Ja siellä tehdään kuulemma synnytystapa-arvio ja mua alkoi kauhistuttaa, kun olen lukenut kauhutarinoita siitä, miten lääkäri tunkee kätensä väärästä reiästä. Te aiemmin synnyttäneet, minkälaisia kokemuksia teillä on synnytystapa-arviosta? Onko syytä olla huolissaan alapäänsä puolesta. :D

Nyt meillä on pinnasänky, mutta patja siihen puuttuu. Onko vinkkejä, mistä pinnasängyn patjoja kannattaisi etsiä?

Kiukkuinen ikuisuus ja Kerttu 33+4
 
Nyt meillä on pinnasänky, mutta patja siihen puuttuu. Onko vinkkejä, mistä pinnasängyn patjoja kannattaisi etsiä?

Eikös niitä oo ainaki noissa lastentarvikeliikkeissä, kodin1, joistain prismoista ja cittareista, niitä kai taitaa olla aika monessa paikassa.
ps.meillä muute sellanen patja , joka on ns.halkastu, eli jos kastuu, niin voi ottaa puuvillasuojan pois ja suihkulla pestä ja sit ku on vain 2-3cm paksu levitettynä, niin kuivuu hyvin nopeasti. Tulipas sepostus. :LOL: Jospa siitä kuite tajuais.

Äpyli
 
Malinda
Osannottoni Develly :hug:

Matami-mimmi, suzyco, Zucchero, krisu, FiOna ja olikos vielä joku muu, jota jännittää miten pärjää vauvan ja vanhemman lapsen kanssa? Mulla samoja tuntemuksia. Pelottaa varsinkin ne ekat pari kuukautta, kun ainakin esikoisen kanssa ne meni käytännössä sängyn pohjalla imettäessä. Välillä tuntu ettei ite ehi edes vessassa käydä saati syödä, eli miten ihmeessä ehdin/pystyn samalla pitämään silmällä tuota kohta 1v5kk esikoista, joka kiipeilee tuoleille ja pöydille eikä vielä usko/tottele kieltoja. Uskon kyllä, että rakkautta riittää molemmille, lähinnä pelottaa, että tyttö satuttaa ittensä sillä välin kun keskityn vauvaan ja tietysti pelottaa, miten se suhtautuu vauvaan ja tunteeko ittensä ehkä jotenki hylätyksi kun äidillä ei oo enää niin paljon aikaa leikkiä ja touhuta. Ollaan miehen kanssa mietitty, että jos sen sisko tulis tänne alkuajaks tuolta ulkomailta auttamaan, jos vaan saadaan sille turistiviisumi. Tulevat esikoisen kanssa tosi hyvin juttuun ja siitä olis kovasti apua mulle ja esikoinenkin varmasti tykkäis kun täti tulis pitkälle vierailulle.

Synnytystä en pelkää, vaikka tietysti vähän jännittää kun on vielä niin tuoreessa muistissa ne kivut ja se kaikki avuttomuus. Uskon kyllä, että pärjään tällä kertaa paremmin, kun tiedän suurin piirtein mitä odottaa. Oon tavallaan saanu harjotusta kivun kanssa pärjäämiseen, koska mulla todettiin kesällä sappikivet ja ne sappikivikohtaukset on aika hyvin verrattavissa synnytykseen. Samantyyppinen kipu, joka tosin kestää keskeytyksettä tuntikausia eikä välillä oo mitään taukoja, että siinä mielessä jopa paljon pahempaa. Niihin kohtauksiin oon huomannut, että suihkussa olo auttaa, joten tällä kertaa aion kokeilla sitä synnytyksessäkin. Viimeksi kätilö ehdotti suihkua, mutta silloin tuntu, että ei tuu kuuloonkaan kun pelotti, että pyörryn sinne. Ja ilokaasua käytän varmasti nytkin, koska epiduraalista ei ollut apua. Saa nähä viittinkö edes kokeilla tällä kertaa... Onko muuten muilla aiemmin synnyttäneillä käynyt niin, että epiduraali ei olisi tuntunut missään? Mulla ensimmäinen annos rentoutti, mutta kun synnytys kesti kauan ja sitä annettiin monta kertaa lisää, niin ne uudet annokset ei auttanu pätkän vertaa.

Mun pelot liittyy mahdolliseen keisarinleikkaukseen joutumiseen, joka mulla saattaa olla edessä ahtaan lantion takia, jos vauva on suuri (tai keskikokoinen?). Esikko painoi 2750g ja mahtui tulemaan :) Pelottaa kaikki ne mahdolliset komplikaatiot, kun mulla on aina niin huono tuuri, että mun kohdalla vaarmasti joku menee pieleen :( Tuntuu epäreilulta, että kaikkia alatiesynnytystä pelkääviä yritetään ylipuhua yrittämään alakautta, kun sektioon liittyy niin paljon enemmän riskejä niin miks mun pitäis sitte synnyttää sillä riskialttiimmalla tavalla?! Viimekskin pelkäsin kauheesti ja kaikki lohdutti, että älä pelkää, että ne on ihan rutiinitoimenpiteitä. Onneks lopulta onnistu alakautta, mutta voin kertoa, että olin lähes shokissa kun lapsivuodeosastolla avasin päivän iltasanomat ja siellä lööpit kirku että "nuori nainen kuoli keisarileikkaukseen". Mää itkin ihan hulluna sen tuntemattoman äidin kohtaloa ja oli ihan sellanen olo että "no niin, mitä mää sanoin! noin olis varmasti käyny mullekin!" Tällä kertaa pelottaa siis entistäkin enemmän ja lisäks on tullut vielä sellanen lisäpelko, että kun ne leikkaukset tehdään epiduraali- tai spinaalipuudutuksessa, että mitäs jos käy niin kuin viime synnytyksessä, että se epiduraali ei auta ja mä tunnen kun mun maha leikataan auki! Hui kamalaa! No, näistä asioista oon menossa pelkopolille puhumaan lääkärin kanssa ens viikolla.

ikuisuus, mulla oli synnytystapa-arvio sellanen, että lääkäri vaan tunnusteli lantion luustoa ihan ulkopuolelta vaan. Ei mulla ainakaan mihinkään vääriin reikiin koskettu! Sen perusteella mut ohjattiin lantion röntgeniin ja ylimääräseen ultraan, jossa katottiin vauvan mittoja suhteessa mun mittoihin. Ja ymmärtääkseni siinä synnytystapa-arviossa pohditaan muitakin raskauden aikana esille tulleita asioita, esim. vauvan tarjontaa ja onko syytä esim. käynnistää synnytys ennen laskettua aikaa.

Kysyit myös synnyksen kulun perinnöllisyydestä. Oma äitini on synnyttänyt kaikki kolme lastaan tosi nopeasti, hyvä että ehti sairaalaan vaikka asui ihan vieressä ja sairaalaan tullessä suurin piirtein vauvan tukka jo näkyi. Itekin olin asennoitunut nopeaan synnytykseen kun kaikki puhui, että se on perinnöllistä ja siks olikin hienoinen järkytys kuulla, että mulla onkin ahtaat paikat. Oon ilmeisesti tullut isän puolen naisiin, jotka on lähes kaikki synnyttänyt pitkään ja hartaasti :( Viime kerralla kätilö sanoi, että jos seuraavalla kerralla pääsen yrittämään alakautta niin kauan tulee kestämään silloinkin, koska avautuminen tulee kestämään sen takia, että vauvan pitää kääntyä millilleen oikeaan asentoon, että paikat avautuis niin, että se sieltä sopii. Mun kohdalla ei siis ole perinnöllistä, mutta mää oon ehkä joku luonnonoikku :headwall:
 
Vuosi vaihtui niin rauhallisesti etten ihan jaksanut valvoa puolille öin. Ähkyn sain vedettyä ranskalaisilla, nakeilla ja perunasalaatilla, hyvä minä!

Useat miettivät pärjäämistä kahden tai useamman lapsen kanssa. Hyvin te pärjäätte! Miksi ette pärjäisi? Mäkin aion pärjätä. Mä en ole koskaan pohtinut pärjäämistä, vaan olen ollut tsemppaajana muille. En muutenkaan jännitä etukäteen, joten varmaan siksi en tätäkään elämän muutosta. Menen sieltä mistä aita on matalin ja nautin vain kun saan olla kotiäitinä. Tosin hyvähän mun on huudella, kun on ollu kaksi hyvin nukkunutta vauvaa, eikä oikee muutakaan ongelmaa ole ollut. Ehkä tämä kolmas sitten tiputtaa meikäläisen kolinalla vauvatodellisuuteen :LOL:

Avilla 35+4
 
Pitkästä aikaa tänne piti tulla sompailee..

Mukava kuulla, että muilla mennyt hyvin, tai edes suht hyvin raskaus.

Viime ke 30.12.(rv33+3) taas TAYSissa käytiin ja nyt oli Ri:n lisäksi muutosta aivovaltimovirtauksessa. Ri on vähän koholla ja aivovaltimovirtaus vähän keskiarvon alle. Raskausdiabeteksestä huolimatta tulossa pikkuinen poika. Kasvu hidastunut, mutta menee omalla käyrällään kuitenkin. Painoarvio oli 1900g. Seuraava käynti TAYSiin on 12.1. ja neuvola olis huomenna aamulla. Rt2:ssa ollut poitsu jo pitkän aikaa.

Pää rupee hajoilee suunnattomasta huolesta poikaa kohtaan. Toivon vain, että menis vielä parisen viikkoa nopeasti ja sais pojan pois masusta pian. Helpompi tietää toisen olevan kunnossa, kun sen näkee, kun arvailla masuasukin heikenneistä liikkeistä, että onko kaikki kunnossa.. Insuliinin takia ei anneta mennä lasketun yli yhtään ja joka TAYSissa käynnillä katsotaan onko pojan parempi olla vielä masussa, vai tulla pois sieltä..

Kamalan raskasta olla vielä syntymättömän lapsen äiti, kun joutuu huolimaan ja murehtimaan ihan liikaa.. Toinen on niin kovin rakas ja kaikkea, vaikkei ole toista koskaan vielä nähnytkään, kuin ultrassa.

Toivotaan kaiken menevän hyvin, että saatais pian poitsu syliin. :heart:

---

 
Malinda
Oho, olipas extrapitkä tuo mun aikaisempi kirjoitus! :ashamed: Toivottavasti joku jaksoi lukea.

Vielä unohtui Athenan kysymystä kommentoida. Mun 1v5kk nukkuu vielä parin tunnin päikkärit, mutta silti on tuo nukkumisasia mietityttänyt. Hän on nukkunut vauvasta asti yönsä hyvin ja jos nyt joskus on ollut vähän katkonaisempi yö niin on voinut hänen kanssa itsekin päikkärit nukkua. Samaa mietin, että jos uusi vauva on kovin huono nukkumaan niin miten sitä oikein jaksaa? Ja miten nuo lapsukaiset saa ylipäätään joskus yhtä aikaa nukkumaan? Meidän esikoinen on vielä tullut totutettua (omaa tyhmyyttä ja osaamattomuutta) tosi pitkiin nukuttamisrituaaleihin. Ei todellakaan nukahda ite sänkyyn vaan vaatii sylissä heijaamista ja lauleskelua tai vieressä pötköttelyä. Joskus nukahtaa melkein heti, mutta joskus saattaa mennä lähes kaks tuntia ennen kuin uni tulee :headwall: Eihän mulla oo uuden vauvan kanssa aikaa moisiin sessioihin! Mies saa varmaan ottaa esikoisen iltanukuttamiset harteilleen, saa nähä miten päiväunten kans tehään. Ehkä yritän, jos esikko alkais taas nukkua vaunulenkkien aikana ulkona niin saa molemmat nukutettua yhtä aikaa. Ainut miinus vaan, että siinä ei sitte voi ite nukkua yhtä aikaa.

Kiitos Avilla tsempistä! Eiköhän me kaikki tulla pärjäämään sitten kun tositoimet koittaa. Pitää vaan ajatella positiivisesti ja kyllähän se haastavin vaihe äkkiä ohi menee. Ja ei tässä tosiaan ainoita useampilapsisia äitejä historian saatossa olla :LOL: Varmaan kaikkiin ongelmiin löytyy käytännön kokemuksen kautta joku ratkaisu. Etukäteen vaan jännittää, ja nyt kun mietin niin taisin jännittää esikoista odottaessakin, että miten osaan sitä hoitaa ja ylipäätään pitää sen hengissä, mutta hyvinhän me ollaan pärjätty.

iidesy kovasti tsemppiä sulle! :hug: En ihan ymmärrä tuota terminologiaa, että mistä tarkalleen on kysymys ja, että mikä sun vauvalla voi olla vialla, mutta voin kuvitella, että on tosi raastavaa, kun ei varmuudella tiedä miten oma vauva siellä vatsassa jaksaa. Yritä olla murehtimatta liikoja, vaikka se on varmasti vaikeaa. Uskon, että oot hyvässä hoidossa ja seurannassa siellä TAYSissa :)
 
Dolly04 voi koira parkaa :hug: Olis luullu, että lähtee jäätä pitkin? Onneksi etsi paikan jossa pääsee piiloon! Vaikka aikahomma repiä lautoja :/

Malinda mulla taas epiduraali toimi loistavasti! Kannattaa jutella asiasta kätilön kanssa. Jos vaikka joku muu kivunlievitys toimii paremmin, kuten aquarakkulat tms. Ja mulla ollu myös sappikipuja ja peesaan kipujen kanssa :eek:
Keisarileikkaukset nyt yleensä hoituu rutiinilla vaikka aina onkin olemassa komplikaatioiden riski! Eiköhän niistä kuitenkin melkein kaikki suju hyvin :)

Iidesy ja huoli omasta lapsesta ei katoa synnytyksessäkään ;) seuraavaksi on huolissaan ettei tule kätkytkuolemaa tms. ja sitten mietitään jo mahdollisia onnettomuuksia. Ja kun lapsi on aikuinen saa pelätä vieläkin, että mitä jos :LOL: Ja kun sitä vaan haluaa lapselleen parasta :heart:

Meillä esikoinen nukkuu vielä päikkärit vaikkakin ne on lyhentyny 1,5 h. On ollu ihanaa nukkua samaanaikaan |O Mutta saa nähdä miten käy rytmien kanssa vauvan synnyttyä?
On kuitenkin tytölle hyvä vielä saada nukkua, muuten ei kyllä jaksa illalla..

Mihin katosi aika? vapaapäivä ja se meni ohi ennenkuin huomasikaan :kieh:

Fi0na
 
Meillä esikoinen nukkuu edelleen päiväunet, päivästä riippuen. Mutta pääsääntöisesti 1-2 h. Ikää tuolla on ihan kohta kolme vuotta :heart: On joitain päiviä joina päiväunet jää väliin, mutta niitä on 1-2 kertaa kuussa. Onneksi itsekin haluaa sen lepohetken eikä kiukuttele vastaan.
Se onkin sitten eri asia että kuinka pian vauvan saa samaan rytmiin. :whistle:

Ja juu, tokihan sitä jotenkin pärjää. Pakko pärjätä. Esikoisen jälkeen oli masennusta ja väsymystä niin kovin... :ashamed: Onneksi meillä on melko hyvä tukiverkko ja lähellä. :heart:

iidesy :hug: Haleja sinulle ja miehellesi, vaikkakaan en minäkään ihan tarkkaan tiedä mistä on kyse. :hug:

Sain torstaille neuvola-ajan, edellisen kun unhoitin. :saint: Ja ensi maanantaina olisi sitten se synnytystapa-arvio. Kunpa sinne muistaisi mennä :whistle:


matami-mimmi ja vauva 35+1
 
tää on kyllä ollu ihana juttu tää pino,varsinkin kun ensimmäistä odottaa niin kaikki mahdollinen tieto ja tuki on tarpeen,siis iso :hug: kaikille,ja mulle ainakin on parempi mieli tullu ku on saanu purkaa mieltä painavia asioita ja siihen saanu kannustavia kommentteja.

hei sitten semmottinen juttu,mitä mun tisseille tapahtuu :D mua on nyt 2 päivää kiristäny ja tavallaan pakottanu nänneistä,tosi inhan tuntuista..kai ne vaan valmistautuu maidon tuloon? naurattaa tälläset jutut mutta on niin erikoisen tuntuista että pakko kysyä :D
 
Jep, sitä se piipi pöppiäinen on :D Maito on nousussa ja rinnat vaan valmistautuu vauvan tuloon!
Joskus olen saanut hyvän neuvon hieroa nännejä etukäteen jotta tottuisivat sitten "käsittelyyn" :kieh:

Fi0na
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fi0na:
Jep, sitä se piipi pöppiäinen on :D Maito on nousussa ja rinnat vaan valmistautuu vauvan tuloon!
Joskus olen saanut hyvän neuvon hieroa nännejä etukäteen jotta tottuisivat sitten "käsittelyyn" :kieh:

Fi0na
:D toivottavasti on hellä "käsittely" tulossa,hiukan epäilen mutta jos tääkin tuntuu näin inhottavalta ni miten sitten vauvan imu :whistle: on se jännä ku tulee kaikkia uusia tuntemuksia kehossa :D
 
Iidesy: :hug: täältäkin...toivotaan että kaikki ois kuitenkin mahdollisimman hyvin.

Dolly: onneks koira löyty! :heart: Kannattaa jatkossa pitää koirat kiinni oikeen kunnolla ja mielellään sisällä sillon kun ammuskellaan. Helposti lähtee pannasta ja valjaistakin karkuun jos pelkää. Ja se nyt on selvää et paniikissa ei tottelevainenkaan koira tottele mitään.
 
Pikainen päivitys..kampaajalle kiire kun vielä ennättää....

Eilen äitipolilla....vauva 2400g ja lupa syntyä jos lähtee syntymään
Kohdunsuu 1,5cm auki, kanavaan vajaa 2cm jäljellä, pehmeä, vauva laskeutunut lähtökuoppaansa. Vauvalla kaikki hyvin.

Nyt kovasti laitan kotia kuntoon tässä kaiken kaaoksen keskellä ja sit vauvalle hankkimaan vaatteita ja kaikki tykö tarpeet.
Tälle päivälle otin kampaajan että ennätän saada hiukset kuntoon jos vaikka vauva alkaakin päättää et täältä tullaan mutsi :D

piipiäinen 34+6
 
Kitos kaikille myötäelämisestä :hug: :flower:
Vähän alkaa jo elämä voittaa, mutta kaikista vaikeinta tämä on ollut selittää lapsille :ashamed: Varsinkaan poika ei oikein ymmärrä millään miksi ei enää käydä *piip* luona ja poika oli vielä piirtänyt kuviakin tälle ihmiselle :| :| Tuntuu niin hemmetin pahalta, että ei meinaa henki välillä kulkea.

Anteeksi siis, että en nyt kovin jaksa kommentoida teidän kirjoituksia :ashamed: :ashamed:

Tänään olisi sitten neuvola + lääkäri. Saa nähdä mitä siellä selviää - toivottavasti ei mitään, koska tässäkin on jo kestämistä.
Olen tässä monena päivänä miettinyt, että mä melkein mielummin otan sen 2 vko yliaikaa kuin esim. just raskausmyrkytyksen takia käynnistetyn synnytyksen, koska kummallakin kerralla kun tuo myrkytys on ollut päällä niin olen joutunut olemaan öitä sairaalassa ja ravaamaan äitipolilla. Siitä tuli ihan turhaa stressiä.

Lapset menee takaisin päiväkotiin torstaina ja mä sain tuossa eilen kuulla eräältä vanhalta työkaverilta miten tuolla lasten pk:ssa oli jeesusteltu sitä, että pidän lapset hoidossa vaikka vauva syntyy... :/ Poika on erityisryhmässä, jossa hän saa tarvitsemaansa terapiaa ja tukea kehittymiseen, joten jos otan pojan pois niin en ikimaailmassa pysty korvaamaan sitä tukea täällä kotona - varsinkaan vauvan kanssa :headwall:
No, pitää nostaa "kissa pöydälle" torstaina ja kertoa, että tämä asia ei kuulu päivähoitohenkilökunnalle tippaakaan.


Develly ja Potkuttelija 35+0 *poksuu ja paniikki alkaa iskeä* :heart: :eek:
 

Yhteistyössä