**Helmikuussa 2011 syntyneet**

Merve, Teillä kyllä syödään tosi hyvin!
Luulisin että pienet ruokamäärät on meillä syy vähäiseen kasvuun. Ainakin toivon niin, ettei olisi mitään vakavampaa..
Meilläkin yöt on ihan kaaosta! Tuttia joutuu laittamaan lukemattomia kertoja yössä. Onkohan kukaan vielä vieroittanut tutista? Auttaisikohan se rauhattomuuteen, että osaisi sitten nukahtaa ilman tuttia?
 
Kyl noi ipanat liikkuu niin hirveesti et energiaa kuluu uskomattomat määrät,meilläkin poika syö kohtuu hyvin ja lisäks tissittelee ahkeraan ja silti paino ei enää nouse entiseen malliin,mut en oo kyl huolissani:)

Jassoo,pitäskö munkin kolkutella kerhon puoleen kerran tääl ei ketään käy oikein.
 
En oikeen honaa tota kerhohommaa.... kuvittelen nyt että haen jäsenyyttä ja se odottaa hyväksyntää,mut en oo ollenkaan varma että onks se oikeesti menny noin:D
Missä kohtaa se salasana pitäs antaa,ei sillä että mulla sellasta ees on....
 
Moi,

oisko kellään ehdotuksia miten sais opetettua nukkumaan toiset päiväunet sisällä? Meidän tytöt on ikänsä nukkuneet päikkärit ulkona vaunuissa. Nyt kun ilmat pimenee kokoajan, haluaisin myöhäsimmät unet nukuttaa sisällä. Mutta ei ota onnistuakseen. Kun vien tytöt sänkyihinsä, niin saattavat peuhata ja kähistä siellä 1,5h ja unesta ei tietoakaan. Jos veisin vaunuihin niin nukkuisivat siellä kiltisti puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Pitäiskö vaan sitkeesti yrittää, jos vaikka vahingossa nukahtaisikin sänkyynsä. Tuntuu et toinen saattais nukahtaakin mut yhdessä ne siellä vaan härnäävät toisiaan. Sängyt siis vierekkäin. Onko kellään vastaavaa ongelmaa?

-Mira-
 
Minä en saanut esikoista koskaan nukkumaan sisällä. Tai jos nukahti, nukkui maks 30 minuuttia normaalin kahden tunnin sijaan. Siispä hän nukkui ulkona 40 asteen kuumeessakin tahi 20 asteen pakkasilla. Tärkeämpää oli sairaana, että nukkuu, kuin että onko ulkona vai sisällä.
 
Meillä esikoisen sai nukkumaan sisällä sinnikkäästi yrittämällä, oli silloin jonkun verran yli vuoden vanha. Eli kaadoin takaisin sänkyyn kunnes jäi sinne. Niin ja ennen nukkumista
aina sama rutiini, eli aina samaan aikaan lounas ja sen jälkeen petiin.
Meillä tiukoilla rutiineilla on saatu monia asioita menemään läpi. Pitää jaksaa pysyä johdonmukaisena ja kärsivällisenä. Sitten kun homma toimii, voi rutiinia hiukan höllätäkin.
Itse pitäisi kerätä voimia pienemmän yölliseen unikouluun....
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun olen yrittänyt saada nukkumaan sisällä, eikä ole nukkunut niin jäänyt kokonaan toiset päikkärit pois. Se sitten taas kostautuu yöllä, eli ei nukuta öisin kunnolla. Ajattelin alistua kohtalooni ja jatkaa toisia päikkäreitä pihalla vainuissa. Jos sillä vaivalla saa sitten nukuttua yöt kunnolla. Ja jos vaikka pakkasten tultua nukkusivat nuot ekatkin päikkärit paremmin, kun nykyään enää hyvä jos 1,5h nukkuvat. Ja ne toisetkin enää 30minuutista reiluun tuntiin. Mutta vastaavasti ovat nukkuneet yöunensa hyvin ja pitkään (klo 22-8.30). Noiden päikkäreiden aikana vaan ehdin itse tekemään jotain kotitöitä niin siksikin sais ne ekat olla pitemmät. mutta kesähelteiden jälkeen ei ole enää nukkuneet niitä ruhtinaallisia 3h unia. Katsotaan nyt mihin tää menee.

Sitten mietin sitä, kun viime talvena vaunuissa (yhdistelmärattaat) oli kopat jotka oli aika lämpimiä, niin mitähän kaikkea sitä pitää nyt talveksi sinne "rattaisiin" laittaa ettei kylmä pääse käsiksi?
 
Heipsans!

Olen jo odotusaikana lukenut täältä paljon juttuja, ja vauvan synnyttyäkin seuraillut taustalla. Kirjoittaminen on jäänyt, osin kun en ole aiemmin rekisteröitynyt ja eipä tuota aikaakaan ole liiemmälti ollut, tosin sama tilanne on varmaan kaikilla äideillä :D

Eli olen ite 28 v. naimisissa oleva äiti, asutaan Pohjois-Pohjanmaalla maatilalla. Esikoistyttö on tammikuussa 4 v, ja tänä nuorin neiti syntyi 21.2. Laskettuaika oli maaliskuun alussa, mutta neiti leikattiin pari viikkoa aiemmin mm. pienipainoisuuden takia. Syntyessään tyttö painoi 2450 g ja oli 47 cm. Koko ajan kasvaa, mutta on pienempi kuin monen tutun samanikäiset vauvat. Tosin täällähän on muutama muukin vielä kirpumpi vauva :heart:

Äitiysloma loppuu kohta, mutta olen ainakin alkukevääseen asti kotona. Käyn palkkatöissä tilan ulkopuolella ainakin toistaiseksi, tulevaisuudessa jään varmaan minäkin pihaan töihin. Kiva jos tänne pääsisi mukaan jutustelemaan :)
 
Ethewelle, kiva kun kirjoitit, saadaan hiukan eloa tännekin. :):)
Meille pojulle alkanut hieman paremmin ruuat menemään, et saa nähdä miten vaikuttaa pituuteen, seuranta siis kuukauden päästä.
Mira, voisiko olla että unentarve on muutenkin vähentynyt? Meillä ainakin on.
Niin ja rattaissa meillä on käytetty lampaantaljaa, on lämmin ja tuulenpitävä, eikä tarvii topata vauvalle niin paljoa vaatetta, kun ahdistaahan se jos liian tiukasti joutuu olemaan.
 
Kengurunpoika saatat olla oikeassa unentarpeen suhteen. Nyt olen huomannut että jos tytöt nukkuu kunnolla ekat päiväunet (ainakin 2h) niin toiset saattaa jäädä vaan puolen tunnin mittaiseksi. Ja tuon ajan takia ei ole kyllä järkeä pukea koko arsenaalia pihavaatteita. Mutta jos nukkuvat vaan 1,5h tai vähemmän niin iltapäivästä ovat väsyneitä ja kiukkuisia. Mutta voisihan sitä kokeilla mitä tapahtuu yksillä päikkäreillä. Jos vaikka alkaisivat nukkuun niitä pitemmän aikaa.

Monen aikaan te ulkoilette lastenne kanssa? Olen yrittänyt löytää sopivaa päivärytmiä mutta vielä pitäisi vähän säätää. Kun tuota päivännäköä on koko ajan vähemmän niin en oikein tiedä milloin mentäisiin ulos. Aikaisemmin käytiin kävelyreissulla rattaissa iltapäivällä ja silloin saattoivatkin nukkua sen toisen päiväunen. Mutta nyt kun on pimeetä, niin en tapaa täällä meillä päin ketään enää iltapäivästä ulkoa lastensa kanssa. Kai sitä voi kävelyllä käydä vaikka on pimeetä? Vaikkakin lasten kannalta tylsää kun ei kunnolla nää niin kuin ennen.

Meidän rymi menee siis tälläin ja olen alkanut miettimään että onko ihan järkevä:

Herätään klo 8-9 (tytöt saattaa herätä klo 8 mutta "leikkivät" keskenään vierekkäissä sängyissään niin että saatan nukkua vielä 9 asti itse, jos ollut monta yöherätystä).
Klo 9-10 vaipanvaihdot ja puuro (yleensä siihen menee tunti että saa kummatkin ruokittua, varsinkin kun toinen syö tosi hitaasti ja pelleillen). Kun tytöt on ruokittu voin syödä itsekin jotain. Sitten vaihdellaan vaatteet ja vähän keskustellaan ja leikitäään.
Klo 11 aletaan valmistautuun päiväunille, maitoa välipalana ja vaippojenvaihdot ja pukemisruljanssia.
Klo 12-13.30 päiväunet (joskus nukutaan 14.30 asti mut harvemmin)
Klo14-15 ruokailu, jonka jälkeen taas leikkimistä yms.
Klo 16.30-17 mennään toisille päiväunille (tai mahdollisesti vaunuileen ulos) jolloin nukutaan 30min-1h. Ennen päiväunia maitohömpsyt.
Klo 18-19 toinen ruokailu
Klo 21 iltapuuro jonka jälkeen iltapesut ja sänkyyn
Klo 22-23 nukkuun.Ennen nukahtivat heti kun laittoi sänkyyn nyt ne saattaa tunninkin itkeskellä ennen kun nukkuvat kunnolla.

Meidän rytmi on tällä hetkellä menny tälläseksi. Nukkuvat siis noin 9-10h yöllä mutta nukutaan pitkään ja vastaavasti mennään myöhemmin nukkumaan kun muut. Oon miettinyt että syödäänkö meillä tarpeeksi usein kun liikkuvat koko ajan kuitenkin (konttaavat ja seisovat tukea vasten). Ja ruoan määräkin mietityttää että annanko tarpeeksi ruokaa... Iltapäivällä ennen toisia unia voisi antaa hedelmävälipalaa maidon kaverina.
Eniten mua rassaa kun tuntuu ettei päivän aikana ehdi tekeen mitään mutta mulla vaipanvaihtoihin, syömisiin ja pukemisiin meneekin kaksin kertainen aika. Mies tulee töistä kotiin noin klo 16-17 tai myöhemmin. Joten melkein koko pv tytöt yksin mun käsittelyssä.

Minkä ikäsenä olette alkaneet lukea iltasatuja? Oon miettinyt et rauhottaisiko se nukkumaan menoa jos lukisin niille sadun joka ilta.

Jotenki tää pimee aika on saanut mun rytmit ihan sekasin ja tosiaan yritän selkeyttää niitä nyt jotenkin. Vinkkejä ja kokemusta otetaan vastaan =)
 
Se iltalevottomuus lie eroahdistusta. Niin esikoinen kuin tämäkin muuttuivat nukahtamisessaan tässä iässä levottomaksi. Tälle laulan unilaulun, kun vien nukkumaan ja jätän sänkyyn soittorasian kanssa. Ja käyn 1-10 kertaa ottamassa ääneti syliin, rauhoittamassa ja laskemassa uudelleen sänkyyn unta hakemaan. Helmi siis on nukahtanut itse sänkyynsä heti, vaan ei enää.

Esikoiselle aloimme lukemaan iltasatua, kun iltatissi jäi pois noin vuoden vanhana ja samaan aikaan aloitimme iltarukouksen lukemisen.

Helmi syö 3-5 kiinteää päivässä riippuen tissittelyistä, annoskoko 1/3dl-1 1/4 dl. Välillä Helmi ottaa maidon vasta 2 tuntia kiinteän aterian jälkeen, silloin jää seuraava kiinteä ateria väliin ja välillä näin käy jopa kaksi kertaa päivässä. Puuroa menee parhaiten, hedelmäsoseita annan vain hiukan välipaloilla. Helmi syö yhden lämpimän aterian päivässä, enempää ei uppoa.
 
Meillä ulkoillaan useimmiten valoisan aikaan ihan sen takia ettei pienempi nukahtaisi enää illalla, koska sitten kärsii yöunet. Ollaan kyllä pieniä lenkkejä tehty pimeälläkin ja ihan hyvin pienempikin viihtyi rattaissa.
Meillä syödään aamu-ja iltapuurot, menee noin desi kerralla ja sit lounas ja päivällinen, menee 1 1/2-2dl kerralla. Maitoa tankkaillaan välipalaksi ja aamuin illoin.

En minäkään juuri mitään muuta kerkii päivällä tekemään kuin hoitamaan lapsia, molemmat kuitenkin niin pieniä vielä, eli vaipoissa, syötettävä ja oltava leikkikaverina. Eli omaa aikaa löytyy sitten kun nukkuvat illalla.
Mies tekee vuorotyötä, niin ei siis ole aina illallakaan apuna. Ja siksi olenkin tarkkana rutiineista, että nukkumaanmeno myös onnistuu illalla, että saan edes hetken omaa aikaa.
Eroahdistusta olen yrittänyt "hoitaa" silleen että päivällä saisi tarpeeksi syliä ja huomiota. Yöt ovatkin hiukan parantuneet. Eli kokeilin sellaista unikoulua etten heti reagoi itkuun ja päivällä en anna tuttia ollenkaan.
 
Eiköhän meillä syödä ihan tarpeeksi kun saman verran kun teillä kengurunpoika. Tosin pienempi likka alkanut syömään vähemmän ja puuro ei uppoa enää lainkaan. kokeilenkin nyt korvata sen jollain muulla vähän aikaa ja yritän siirtyä myöhemmin takaisin puuroon hänen kohdallaan.

Ollaan nyt kokeiltu parina päivänä (ja kokeillaan edelleen vielä jonkin aikaa) että ei nukuttais enää niitä jälkimmmäisiä unia vaan mennäänkin vähän aikaisemmin yöunille. Parin päivän kokeilun jälkeen ainakin yöunet katkonaisempia mutta pitää vielä testata vähän kauemmin ennen kun tietää kuinka käy. Toivon että tämän myötä ne päivän unet sitten vaikka vähän pitenisivät.

Taitaa olla samaa kiirettä kaikilla pienten lasten äideillä, ettei mitään muuta ehdi kun nimenomaan hoitaa sitä lasta/lapsia. Tosin mun lähipiirissä on joko helppoja lapsia tai superäitejä kun ne askartelee ja leipoo vaikka mitä päiviensä aikana. Mä oon nyt yön hiljaisina tunteina tehnyt muutaman joulukortin ja tyydyttänyt näin askarteluintoni yöunien kustannuksella =)
 
Meillä on ensi viikolla neuvola, voin ilmoitella mittoja sen jälkeen. Viimeksi (oliko 8kk?) meillä oli jo 8kg ja 10kg täynnä, joten mitähän mahtaa nyt olla... =)

Meillä on nyt taas levottomampaa kun tulee hampaita. Isosisko saa toisen alahampaan ja pikkusisko ekan ylähampaan ja ihan kohta sen toisenkin. Kuolaavat ihan hirveesti ja ovat kiukkuisia kuin ampiaiset. Jotenkin toivoin, että ekan jälkeen helpottaisi mutta näköjäään ei.

Meillä tehtiin päiväunitestailuja ja tulin siihen tulokseen, että vielä ei voida tiputtaa tosia päiväunia pois. Nyt olenkin aikaistanut rytmiä niiin, että herätään aikaisemmin ja ne toiset päikkärit ehditään nukkumaan ennen klo 17 ja sitten mennään aikaisemmin nukkumaankin. On ehkä parempi järjestely näin. Mutta sängyssä kiehnaaminen jatkuu edelleen ja se on tunti mikä aika menee unen saantiin. Pitäisi varmastikin erottaa tytöt jotenkin ja siten uni varmaan tulisi helpommin mutta en millään raskisi. Hakevat niin toistensa läheisyyttä. Sänkyjä siirsin kyllä kauemmas toisistaan kun alkoivat vaihdella toistensa tutteja (sänkyjen ollessa vierekkäin) ja tutkimaan toistensa kasvoja. Toi tuttien vaihtelu olikin neitien mielestä hauska leikki. Tutti toisen suusta omaan suuhun ja sitten kikatellaan perään =) Mutta nyt sitä tapahtuu päiväsaikaankin. Turhaan sitä on yrittänyt pitää kummallakin omat tutit kun kädet on salamannopeita.

Pikkusiskolle oli pakko hankkia konttauskypärä, kun on ihan koffeli. Isosisko on varovaisempi ja liikkuu hitaammin ja jämäkämmin, mutta tuo pikkusisko ei millään usko ettei osaa vielä kävellä eikä seistä ilman tukea ja että olis pakko pitää jostain kiinni. Nyt kypärä on pelastanut monilta kolhuilta, mutta se myös kiinnostaa isosiskoa vähän liikaa koska yrittää ottaa sen itselleen.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvola kuulumisia kun lupasin:

Isosiskon mitat 11930g ja pituus 76,7 cm. Pikkusiskolla 8715g ja 75 cm. Ovat kuulemma ikäisekseen kehittyneitä ja pitkiä. Toinen menee painossa alakäyrillä ja toinen yläkäyrillä. Luikulle määrättiin lisää ruokaa ja rasvalisää... Nyt meillä vaihtu neuvolatäti ja edellinen ei ikinä määränyt mitään ruokaan liittyvää vaan sanoi että maalaisjärjellä mennään. Nyt sitten heti tuli määräys että pienemmälle saatava lihaa luitten päälle. Mutta tuttavapiirissä muitakin samankokoisia mutta vanhempia eikä määrätty mitään niin voi olla että meen sit maalaisjärjellä. En haluis tuputtaa ja nykyinen ruokamäärä on sellanen jonka saan just meneen ilman suurempaa draamaa. Maitoa pitäis juoda enemmän, kun meillä kiinteiden myötä vähenty juonti mutta syynä kylläkin puklailemisen lisääntyminen. Suositeltiin myös ensikenkien hankkimista kun aika lailla varvustavat vielä. Saas nähdä nyt muutenkin miten uuden neuvolatädin kanssa alkaa meneen kun se edellinen oli aivan ihana, harmi että lähti pois.
 
Mira, en minäkään sinuna ottaisi ressiä lisäruuasta, tosi hyvin kuitenkin pituutta tullut, joten energia on nyt mennyt sinne, lihaa luitten päälle kerkii tulemaan sitten myöhemminkin.
Itse lisäilen öljyä ruokiin, mutta meillä onkin 5cm lyhyempi.
No jos pituutta puuttuu, niin liikettä löytyy siitäkin edestä, meillä nimittäin kävellään jo! =)
 
Meillä oli 8-kuisena pimuliinilla mittaa 67 ja painoa 7010 eikä mitään puhuttu syömisistä tai rasvalisistä. Enkä usko, että ylihuomennakaan sellaisista puhutaan, mitkä ikinä mitat ovatkaan (arvio: vajaa 70 senttiä ja noin 7,5kiloa).

Muoks. Viikkoa ennen 10 kuukautta tyttö oli 69cm ja 7340g ja oikein tyytyväisiä ollaan kasvuun, aivan vaakasuoraa viivaa piirtää.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!
Meillä 10kk neuvola oli vähän aikaa sitten, mitat oli 8090g 70,5cm. Konttaa ja nousee seisomaan, on kävellyt jakkaraa työntäen, taaperokärry olis tarkotus hakea lähipäivinä kun ei olla saatu aikaseksi vielä, neiti ois saattanut enemmänkin muuten treenailla tuota kävelyä. Ja meillä osataan sanoa jo äittä ja äiti:heart: Ja ei, sitä sanaa onkin kuullut tässä viimeiset viikot ahkerasti niin eipä ihme jos on sen oppinut:D. Yrittää matkia muitakin sanoja, täti ja tyttö. Ja jotain muitakin, en nyt muista mitä. Mummu oli kuulemma yrittänyt jotain opettaa.
Joku päivä ajattelin aloitella maitoa kun on jo reilun kuukauden syönyt viiliä, jugurttia ja raejuustoa eikä ole mitään niistä tullut. Lähinnä aamupuuroon ajattelin lisätä vähäsen ja sitten vähitellen lisätä määrää.
 

Yhteistyössä