Helmimasut 2009 - tammikuussa vol 2. -

Kiitos onnitteluista!
Mitat oli 50cm ja 3860g, eli iso poika viikkoihin nähden, niitähän kertyi tasan se 37. Olis varmaan ehtinyt kasvaa melkoiseksi jötkäleeksi, jos olisi la:an saanut mahassa kasvaa. Neuvolan terkka ehtikin jo arvioida, että saattaa olla vähän keskikokoista suurempi, ja aika oli kokoarvioon keskusäitiysneuvolaan.
Se lapsivesi muuten tosiaan haisi melkolailla spermalle :p
 
Höpsötys. Mä ihmettelin kun missään ei kommentoitu mulle tosta, että pitkä väli synnytyksis et olis sit niin kuin ensisynnyttäjä... Kysyin sitten äippäpolilla lekurilta asiaa, mulla kuitenkin melkein 12v välissä.. Niin se lääkäri naurahti ja sanoi, että ihan kaupunkilegendaa koko sanonta. Uudelleen synnyttäjä ja sillä sipuli... =)
 
Onnea liialei ja Niiskunenä pikku pojista :heart: Minkälainen oli meno TAYSissa liialei? B) Ei sitte samaan aikaan siellä oltu :D

Mulla on huomenna neuvola ja tajusin just että tänää mulla on 38 tasan :eek: Ei edelleenkään pysy viikoissa perässä.. Sen tiiän että 2 päivää noihin synttärijuhliin, 4 päivän päästä vauva saa tulla jos haluaa :xmas:
 
Onnea liialei ja Niiskunenä

Taas on alapää kipee ostosreisun jäljilt. Esikoisen synttärijuhliin olin kaikkee ostamas ja yhet äippähousutki ostin H&M:lt. Pakko oli ku mammasukkahousuil on kaua jo menty. 2 mammahousut ei mahu ja yhet housut repes :whistle: . Eikä mul oo ees ihmeemmi perä levinny. Melkosen piänii ne noist mammavaatteist nykyää tekee ku ne ei vaa mahu.

Mä en oo ehtiny tän mammaloman aikana lepäämään ku yhen päivän(eilen) ku joka päivä on jotai oikeest pakollist menoo. Jos ens viikon jälkee ehtis lepää ja olla vaa himas. Viäl ainaki jaksan ni siks ajattelin hoitaakki kaik alta pois ennenku vauva tulee.

Ekan kerran tän raskauden aikan mul tarttu tukkaväri =) pidin sitä vähä kauemmi ni joha takertu.

Huamine ilta onki sit pelkkää leipomist...huoh...lauantaina tulee sukulaiset ja sunnuntaina lastenkutsut sit.

Ei mulloo näköjää mitää järkevää asiaa :D kuha kulutan aikaa...
JeJa 36+6
 
Terveisiä yölenkiltä :wave:

Onnea Niisku ja liialei nyyteistä :heart: :flower:

Pikaiseen tulin kertomaan neuvolakuulumiset, kaikki oli siellä ok. SF-mitta oli kasvanut viikossa puoli senttiä ja oli nyt 35,5cm. Nelikiloista vauvaa povaili, mutta sitä olen osannut odottaakkin. =)

Paikat oli auki 3cm ja pehmeät, kanavaa vielä vähän jäljellä. Saa nähdä vauhdittaako sisätutkimus yhtään, ainakin kahdella edellisellä kerralla sillä on saatu synnytys käyntiin.
Supistellut on, mutta ei noita kipeiksi voi sanoa. Istualleen jos on niin tuntuvat ihan mukavasti jo, mutta seisaalleen tai kävellessä aiheuttavat vaan sellaista painontunnetta.

Eli täällä odotellaan...

Tiitteräinen 39+4
 
Suuret onnittelut, liialei ja Niiskunenä!! :hug: :heart:

Jospi: Jospa se olis sitä limatulppaa ja pääsisit pian tositoimiin! ;)

Täällä poika tänään jo viikon vanha. Tuntuu, että tosi nopeesti nyt menee aika. Päivät ihan hujauksessa. :) Innolla odottelen, että päästäis ulkoilemaan. :heart:

Eilen kävi terkkari kotikäynnillä. Kehui poikaa hyvä ihoiseksi, jänteväksi ja jämeräksi pikkumieheksi. :heart: Napatynkä vielä melko tiukasti kiinni. Painoa oli tullut kolmessa päivässä 120g mikä kuulema tosi hyvin. Poika on nyt melkein syntymäpainossaan. Terkkari antoi d-vitamiinitipat, jotka pitää aloittaa viikon päästä. Ens viikon perjantaille saatiin neuvola-aika. Terkkari paineli myös minun kohdun ja sanoi, että hyvin on laskeutunut. Epparin katsoi myös ja sekin parantumassa hyvin. Ukkelilla on hyvä ruokahalu, mutta imetys ei vielä onnistu hirveän hyvin. Malttia ja kärsivällisyyttä vain sen kanssa. =)

Tinttu & Poika 1vko :heart:
 
Tää puolikuollut mamma tuli toivottaan hyvät huomenet.
Itsestäni johtumattomista syistä nukuin 23.30-4.30 ja tuonakin aikana pisin uni yhtäputkea oli vajaa 60min...
On noi lapset ihania, mut joskus sitä miettii, et mihin soppaan on lusikkansa työntänyt. :LOL:
No kaippa noihin heräilyihin tottuu kun vauva on syntynyt :)

-Kyrsä ja TÄYSPOKS 37+0 :heart:
 
Täällä myös yksi puolikuollut mamma ilmoittautuu :whistle: yö meni taas vähän persiilleen, kädet puutuu ja nyt on meikäläiselle tullut turvotusta sormiin ja nilkkoihin oikein kunnolla, huh huh! Täytyy mennä sohvalle ja nostaa jalkoja ylös, jos auttais. Kaiken lisäks meidän koira ravas koko yön ylä- ja alakerran väliä ja maiskutteli suutaan :eek: kerää sillä huomioo, jos sitä itseään ei väsytä yhtään :/

Onnea Niiskunenälle! :flower:

T. Kareliini ja vauveli rv 36 tasan! :heart:
 
Huomenta!

Mulla on jo kolme loistavasti nukuttua yötä takana, olen semmosta 3-4 tunnin yhtämittasta pätkää vetässy ja kokonaissaldokin yötä kohti on n. 5-6 tuntia. Päikkäritkin on maistunu! Tämä tietää hyvää, sitä taidetaan tankata nyt voimia tulevaa varten :heart:

PAAAALJON ONNEA vauvan jo saaneille!!! Poikavoittoista näyttäisi tällä hetkellä olevan. ..Olis se jo ihanaa nuuhkia vauvan tuoksua, se on sitten maailman hellyttävin tuoksu :heart:

Kovasti toivoin tammivauvaa, mutta taitaapa haaveeksi jäädä. Kaikki kolme edellistä on olleet sellasia tapauksia, että on peloteltu jo viikolta 25 , että ihan justiinsa syntyvät jne. Mutta 9-16 päivää ovat menneet yli ja pitäneet kynsin hampain kiinni kalvoista ja lapsivedestä :) Tosin nyt tällä kertaa tuntuu aivan mahottomalta ajatus, että olisin tämmönen rantautunu, kivulloinen valas vielä vajaan kuukauden, Vauvan painoarvio tiistainan oli 3620g, joten tervetuloa kotiin vaan jo!

Eilen siivosin ja saunoin, mulla kanssa sauna vaan rentouttaa paikkoja ja tykkään istua aika kuumissakin löylyissä. Illalla (yöllä...) sänkyyn mentäessä mieskin näytti niin syötävältä poksereissaan, että piti oikein miettiä, jospa sitä kolmatta ässääkin vielä :p Se tunne ehti mennä kuitenkin ohi vessakäynnin aikana. Sekin kun on jo melkonen suoritus, että ensin pääsee sängystä ylös ja kiikkaa-kaakkaa vessaan, liruttelee, korjaa asentoa pöntöllä ja liruttelee lisää ja keikkuu takasin sänkyyn :) Tiiätte varmasti mitä tarkotan. Jospa sitä vkloppuna pitäs miestä hyvänä :heart: Vanhakansa sanoo, että "kyllä se sillä lähtee millä on tullukki" ;)

Hyvää perjantaita kaikille mammoille, nauttikaa tulevasta viikonlopusta :)

Muumiska ja Näppylä 38+3 :wave:
 
huomenia kaikille.

paljon onnea kaikille vauvansa saaneille. nyt niitä vauvoja rupeaa melkeimpä joka päivä tulemaan.

eilen äitipolilla käyty ja kaikki oli hyvin
kohdunsuu oli reilun sentin auki ja kanavaa oli 1,5 senttiä jäljellä ja paikat oli pehmenneet.
kätilö sanoi tutkimuksen aikaan että pojan pää tuntui sormiin tosi hyvin. kuulema olis hyvin jo tulossa pois.
painoarvioks saatiin 2930g, olisi kuulema keskiverto lasta vähän sirompi.
rr: 133/83 mulle tosi korkea..
saatiin pojasta aivan ihana naama kuva. näkyy niin selvästi naaman piirteet.
seuraava neuvola käynti olis sit tasan rv 38
eilinen sisätutkimus sai ainakin paikat kipeiksi.. tai sit ne on supisteluja.. mut ei ainakaan kipeitä sellaisia.
eilen oli sit meidän tutut just synnyttämässä toista muksuaan kun meillä oli se äitipoliaika, kyllä oli kaverin mies ihan tohkeissaan, ei meenannnut tunnistaa meitä ja sit kun tunnisti ni puhui aivan sekavia.. mut niin oli munkin mies esikon aikaan niin tohkeissaan että sanoi siskolleen puhelimessa kun oli lopettamassa että pusi pusi moi moi. ihan ku olis mulle soittanu.

tänään pitäs taas kerran lähteä taistelemaan kelan kanssa.. että se saa mun veren kiehumaan.

jaksamisia kaikille ja synnyttämään lähtijöille tsemppiä koitokseen.

sasuliini & poitsu 37+1
 
Huamenii!

Mä oon nukkunu ny pari yötä iha hyvi ja vaa siks et tajusin laittaa patterin pois päält :whistle:. Joka yä heräsin iha hikisenä ja nyt en oo heränny pariin yöhön.

Nyt on kyl alkanu mietityttää/jännittää toi tuleva synnytys. Ei sen kivun takii mut se et meneeks synnytykses kaik hyvi(kauhukuvat pyärii tietty miäles) ja se et ehtiiks sairaalaan(ei täält ny oo ku 25km) ja mihi aikaa synnytys alkaa et ehtiiks saada lapset johonki.

Ny tarttee alkaa laittaa itees ihmisen näköseks ja lähtee pojan kaa astmalekuril Turkuun ja hoitelee taas huamisii esikoisen synttäriostoksii

JeJa 37+0 POOOOKS :heart:
 
Huomenta,

Helmikuun mammat on kyllä aktiivisia kirjoitusrintamalla. Hyvä juttu :)

Itse saan jotenkin uskoa kun luen jonkun saaneen vauvan, että kyllä tämä kaikilla on jo loppusuoralla ja itsekin ehkä pääsee eroon tästä olotilasta ja mahasta jo pian! Sitä odotellessa...tänään ajattelin käydä ostamassa vadelmanlehtiteetä ja aloittaa hörppimisen. Viikot nyt 36+1 ja saisi tulla jo jos vaan suostuisi

Taitaa samat asiat pyöriä kaikilla tässä vaiheessa mielessä. Miten saa isommat lapset hoitoon, tai ehtiikö hoitaja paikalle. Miten ylipäänsä synnytyksestä selviää, pelkopolin kautta menossa joten ei ihan helppo juttu itselle henkisesti. Ja tietysti mietityttää, onko vauva terve.

Meidän trio juttelee joka ilta vauvalle. Toivottelee hyvät yöt ja pyytää, ettei vauva potkisi yön aikana äitiä että äiti saisi nukutuksi (turha toivo, unta ei ole tullut moneen kuukauteen) ja samalla pyytävät, että vauva voisi jo syntyä. Aika hellyyttävää :)

Eilen neuvolakäynnillä terkka sanoi, että vauva on laskeutunut, mutta ei kiinnittynyt. On varmaan taas niin yksilöllistä kuinka kauan laskeutumisesta menee siihen, että hän voisi harkita syntymistä? Liikkuminen on todella kipeää ja terkkakin harmitteli, että olotila on näin kipeä/rikkinäinen, ollut tuolta puolesta välistä saakka. Henkisesti alkaa olla todella poikki, joten tosiaan sitä toivoo, että vauva syntyisi pian. :)

Onko kellään kokemusta napanuora virtauksista? Minulla ne olivat kyllä raja-arvoissa, mutta huitelevat siellä yläpäässä. Vauva on kuitenkin ihan kasvanut ok. Pieni huoli kuitenkin mielessä, että tarkoittaako tuo nyt jotain.
 
Onnea Liialei ja Niiskunenä! :heart:

Harvinaisen hyvin nukuttu yö takana. Pikkuneiti ei herättänyt kertaakaan möyrinnällään. Jospa se olis hyvä merkki... Niitä merkkejä taidan etsiä ihan olemattomista, kun ei tapahdu oikeesti mitään. Taas kokeiltu kaikenlaista, mutta ei yhtään kunnon supistusta. Ei limatulppaa, ei mitään. :kieh: Tammivauvaa minäkin toivoin kovasti, niin kuin muumiskakin tuumasi, mutta taitaa olla typy eri mieltä.

Mutta nukkuminen oli kivaa. Tuo tytsy on sellainen tehosekoitin normaalisti, että olen varmaan aikanaan helisemässä kahden vilpertin kanssa. Piti viimeksi neuvolassa kysyä, että jos vauva normaalisti liikkuu kohdussa 5 - 50 kertaa tunnissa, niin onko ok, jos ne 50 tulee jo kolmen minuutin sisään ja sama meno jatkuu... Hyvä vaan kuulemma jos liikkuu... Mutta sellainen ADHD-vauva mulla tulossa... :D

Mulla oli eilen taas kauhea hormonipäivä. Kaikki otti päähän ja itketti. Miehelle en kyllä äksynnyt tällä kertaa ollenkaan, kun tajusin, että se on ainoa todellinen henkinen tuki mulle. Äitikin soitteli ja "kyseli kuulumisia" eikä tuntunut kuuntelevan yhtään, mitä vastasin. Ja itkuhan siitäkin tuli...


Synnytyksen suhteen on tuntemukset aika lailla samat kuin JeJalla . Pelottaa, meneekö kaikki hyvin. Lähinnä sen takia, jos tuo vauva onkin tosi iso ja tulee ongelmia sen kanssa, mahtuuko syntymään. Esikoinen meinasi jäädä harteista kiinni ja syntyi sinisenä ja velttona. Hui, kun pelästytti, vaikka toipui tosi nopeasti. Ja munkaan kannalta synnytys ei mennyt putkeen. Kipua en pelkää etukäteen, vaikka sekin on kyllä hyvin vielä muistissa... Ja se säätäminen, kun pitää saada esikoiselle hoitaja synnytyksen ajaksi ja sen jälkeen ajaa 50 km sairaalaan. En odota kovin nopeaa synnytystä, mutta silti...

Sorppa, mä en näköjään kykene enää kuin oman navan tuijottamiseen. Vointeja kaikille ja tsemppiä koitokseen niille, joilla se tulee ajankohtaiseksi!

Matma 39+4
 
Huomenta taas

Samaa rataa kuin muillakin täällä; kaikenlaisia konsteja taas eilen kokeiltu ja ei mitään tuntemuksia, paitsi päänsärkyä :/ Tai ainakin olin kävelyllä ja sain vielä jalkahierontaa ja sitä spermaakin mutta ei mitään auttanut! No, alkuyöstä supisteli mutta sitten alkoi päänsärky ja supistelut yms paineet loppuivat siihen (tai sitten panadoliin, oli pakko ottaa lääkettä siihen särkyyn). Kyllä ihminen on hölmö kun 'ripustautuu' saamiinsa arvioihin, ja meillekin sanottiin että kahden viikon sisällä - ei että viiden päivän sisällä... No, tänään jatkan taas reippailulla ja rentoilulla. Tälläinen ärsyynnyspäivä täällä tänään siis :ashamed:

Onnea kaikille vauvan saaneille ja peukkuja sekä tsemppiä vahvasti oireileville!
almaa vko 38 jo!!!!!
 
Niiskulle onnittelut pojasta!
Ihanan paljon taas luettavaa jo heti aamusta.
Mulla meni kanssa yö tosi hyvin, nukuin 8 tuntia ja ainoastaan 2 kertaa kävin vessassa. =) Mutta kyllähän tämän yönkin joskus täytyi tulla, kun yleensä olen nukkunut vain n.5 tuntia yössä. Ja ennen raskautta vaadin aina vähintään sen 8tuntia unta tai olin tosi väsykiukkuäkäinen. Yksi pelkojani olikin joskus, että kuinka jaksan olla pikkuisen kanssa, kun uni maistuu niin hyvin aina. Pelkäsin olevani tosi äkäinen koko vauva-ajan, mutta näköjään luonto hoitaa tämänkin homman ja valmistaa jo raskausaikana tulevaan.
Nyt keskustaan pyörimään hetkeksi.

Kuume & pikkuinen 37+0 (poks)
 
Heipparallaa ja onnittelut jo vauvan saaneille!

Mulla on nyt vain vähän aikaa joten en lue ketjua, en ole käynyt täällä kuukauteen, on ollut busy, busy...

Meille syntyi tyttövauva 2.1. klo 8.51. rv 35+3, 3280g ja 48cm. Taisin olla ensimmäinen!

29.12. murtui multa nilkka roskiksen vienti reissulla liukastuessa. No se leikattiin ja kipsattiin, kiva, kiva.. Kolmen päivän jälkeen kun pääsin pois kirralta synnäri soitti mut takaisin sairaalaan, lapsivesipunktion mukaan vauvan EPO-arvot (hapetukseen liittyvä) olivat huonot ja synnytystä suunniteltiin jo samalle iltaa. Ja sehän oli tietenkin vuoden viimeinen päivä.. Mutta erinäsiten lääkäreiden tulkintavirheiden vuoksi (tai niiden selvittyä) päädyttiin tekemään sekti seuraavana arkipäivänä eli tuolloin 2.1.. Tyttö sai 10 pistettä ja kaikki meni hyvin.

Toki esikoinen oli samalla vatsataudissa, ja kotiin päästessämme korvatulehduksessa ja flunssassa. Viime viikon maanantaina emme sitten tahtoneet saada pikkuneitiä hereille, veimme kiireesti sairaalaan ja tehohoitoon. Pikkuinen oli saanut rs-viruksen, ja se selvisi vasta lukuisten tutkimusten ja kahden päivän kuluttua. Olin mennä järjiltäni. Toipuminen edistyi hitaasti, koska on keskonen, mutta eilen viimein päästiin kotiin. Täällä nyt hoidan vauvaa kyynärsauvojen kera mutta en voisi olla onnellisempi.

Ehkä tämä vielä hyväksi muuttuu. Helmikuussa tulossa vielä muuttokin, tottakai!

Toivon teille kaikille oikein hyvää loppuodotusta ja synnytyksiä sekä vauva-aikaa! Liityn toki vauvapuolelle kun se avataan, siellä nähdään!
MinniG ja Ulpuvauva, pian 1kk :heart:
 

Yhteistyössä