Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Minäkin kävin facebookiin helmimammoihin liittymässä, siellä profiilissa on kesäkuulta kuva ja kun viime viikonloppuna värjäsin vaaleaksi porkkanaksi tukan niin pitäis uusi kuva vaihtaa... Mutta sieltä näkkee :)
Palaan huomenna kommentoimaan, tosi hyvää tekstiä tullut tänne mutta pakko päästä nukkumaan, ihan poikki

absa ja atso 34+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
Alkuperäinen kirjoittaja kuupas:
Pikasesti kysymässä noista lisä imuista:

Aluks aattelin et jää ne kestot käyttämättä, mut nyt meinasinki et jos kokeilis :) Kattelin vaan et miten niin pien flanelli läpyskä mitään imee, mut kertokaahan te jotka tiiätte et riittääkö se imu mikä niissä on, vai pitääkö tehä lisäimuja?
Ja jos teen froteesta imuja, niin käykö sellasinaan, vai pitääkö pinta olla semmonen joka ei tunnu kosteelta tms.?

kuupas ja tirppana 35+0

Lainaan vaan omaa tekstiäni eiliseltä :)
Eli jos joku osaa vastata, niin suuri kiitos!

kuupas ja tirppana 35+1
Vastaan mitä osaan...en ole itsekkään vielä niitä pakkauksen vaippoja päässyt testaamaan. Kovin ohuille tuntuvat (ainakin tuon 2vee pojan vaippojen jälkeen) mutta eihän ihan pieni vauva kuitenkaan hirveitä määriä pissaa. Voihan sitä varalta tehdä muutamia lisäimuja ja senhän voi laittaa sinne flanelliläpän alle. Sen kyllä äkkiä sitten käytössä huomaa että riittääkö imu vai pitääkö lisätä. Ite oon ommellu lisäimuja froteesta valmiiksi, mutta oon kyllä ommellut uusia vaippojakin. Ja ne vaipat kannattaa muuten pestä pariin otteeseen ennen käyttöä. Mitä enemmän pesuja takana, sen parempi imu. Ja ei huuhteluainetta, eikä mielellään pesuaineessa zeoliittia ja saippuaa alle 5% niin ei tukkeudu vaipat.

Toivottavasti jotain selvensi, jos lisää kysyttävää, laita vaikka YV:tä
=)
 
Epiduraalista on ollut jonkin verran puhetta... Itse sen olen ottanut kaikissa synnytyksissä. Ekassa ja tokassa se oli niin vahvana, etten tuntenut edes ponnistussuppareita. Kuopuksen kohdalla pyysin, että ei pidetä "annostusta" kovin suurena jos vaikka ponnistaminen helpottui ja helpottuihan se! Ekaa ja tokaa olen ponnistanut 18-20 min ja kolmas tuli ekalla ponnistuksella. :saint:

Mä kans koitan löytää facebookista sen yhteisön.... MÄ OON NIIN KÄSI SEN SYSTEEMIN KAA, ettei tosikaan! :ashamed:

Esikoiselle nousi tänään kuume :( Sil olis ollut huomenna pitkään ja hartaasti odotettu futisturnaus tampereen ilvestä vastaan. Voitte vaan kuvitella kuinka jätkää harmittaa ja mua myös pojan puolesta!

-räkänen kyrsä ja nappula 35+0 (supistaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa)
 
sleeping
Hei!

Mulle tehdään sektio 19.1 eli maanantaina. Kolme yötä jouluun on............ :D Viikkoja on silloin 34+5, eli TOSI VÄHÄN, joka hiukan pelottaa, että onko vauva TOSIAAN JO valmis syntymään, mutta mä luotan lääkäreihin ja toivon saavani vauvan pian sektion jälkeen viereeni. Sokeriseurannassahan hän joutuu olemaan luultavasti vuorokauden, mutta ehkä sen jälkeen....?

Mua jännittää aivan kamalasti vauvan sukupuoli ja vauvan koko. Kaikki kauhistelevat mun vatsan ympärystä, mutta voiko tuo tosiaan olla näillä viikoilla 4-5 kiloinen??!! :eek: Makrosomiastahan kaikki lääkärit puhuvat...

Nyt täytyykin mennä jo nukkumaan... Tulen luultavasti uudelleen sitten noin viikon päästä ilmoittelemaan kumpi tuli! :)
 
Sleeping: tsemppiä ja voimia sulle tosi paljon maanantaille :hug: kyllä vauva on varmasti jo ihan hyvän kokoinen syntymään kun olet jo kuitenkin ihan turvallisilla viikoilla. Ilmoittelehan sitten kun jaksat :heart:

äippä-83: Mä olen myös -83, eli sun miehes on -82 ja meillä siis sama synttäripäivä mut vaan eri vuosi, menikö oikein?? =)

Kyrsä: Kiitos vastauksestasi siihen supisteluasiaan, täytyypä alkaa tarkkaileen noita selkäkipuja jos ne vaikka oliskin niitä supistuksia. Tänään ollut kyllä ihan ok päivä selän suhteen.

Taidan vielä kattoo telkkua hetken, närästää!!!! :eek: Öitä vaan!
 
Sleeping voimia täältäkin suunnalta. Teidän muksu syntyy sit mun miehen synttäripäivänä.

noh, miekin tuun varmaan sit olemaan sektiolla synnyttävä. En aio suostua perätilasynnytykseen ja todennäköisesti en myöskään kääntöyritykseen. Tuntuu vaan niin hurjalta, kun mulla ois sillon melkein 37 viikkoa täynnä, kun se kääntöyritys ois.

Miten muuten sf-mitta perätilavauvalta, antaako mitään totuudenmukaista suuntaa vauvan koosta, vai menettääkö merkityksensä kun vauva on mahassa väärinpäin?

(.) tänään oli taas neuvola. Paineet pysyneet samassa, painoa tullut neljässä päivässä sellanen vajaa puoli kiloa turvotuksen muodossa. Ensi viikollakin on kaksi neuvolaa, tuntuu tyhmältä ravata siellä tyyliin joka kolmas päivä, mut vauvan ja mun parhaaksihan se on.

Nyt pitää varmaan lähteä koittamaan josko uni tulisi... Oon vaan niin huono nukkumaan, kun ukko on yövuoroissa.

Smirge ja Viuhti
 
Moi kaikille! Esittäydyn minäkin näin synnytyksen lähestyessä... 25 vuotias esikoisen odottaja pohjoisesta, laskettuaika 23.2.09, synnäri LKS. Poikaa veikkailivat ultrassa, mutta itsellä alun vahva poikaolo muuttunut heikoksi tyttöoloksi, tosin lähes kaikki hankinnat on väritykseltään neutraaleja tai sinisiä :)

Lueskellut olen täällä myöskin lähes alusta asti, vaan on kirjoittelu aina jäänyt kun ei tätä oikein tahdo vieläkään todeksi uskoa. Vieläkin kaikenlaisia pelkoja, vaikka näinkin pitkällä ollaan. Se on muuten jännä asia, että silloin kun ihan lähipiiriin on tulossa vauva niin ei osaa yhtään pelätä", että lapsi voi olla syntyessään sairas tai synnytyksessä tapahtua jotain, mut annappa nyt ku itelle on tulossa niin kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) asiat on kyllä mielessä ... Eli pienehköä paniikkia on ilmassa näin synnytyksen lähestyessä :|

Sleeping: Onnea vaan tulevaan, nyt kun tiedät päivänkin :) Mulla menis yöunet, jos tietäsin millon pitää lähteä.. mut ehkä toi suunniteltusektio on eri juttu.

-Marikukka-
 
Huomenta kaikille, tervetuloa uusille ja onnea Sleeping!! Vihdoin taidetaan saada se toinen helmivauva tänne :)

Itsellä flunssa senkun jatkuu, kuumetta ja nenä tukossa, korviakin vihloo ja muuten kettumainen olo. Nukkuminen on mitä on. No, nyt on jo kolmas päivä joten kai tämä tästä pian menee ohi...

Äitiysloma alkaa maanantaina, eli nyt olen oikeastaan jo 'lomalainen' =) Harmi kyllä en ole saanut flunssan takia kaikkia työjuttuja tehtyä vielä joten pakko hieman tehdä töitä näin äippälomallakin. Mutta ihanaa, ja jännää, silti!!

Edelleenkään ei jaksa enempää kirjoitella, palataan taas ja hienoa lauantaita & vointeja kaikille!!
almaa vko 36 (?)
 
Äippäpolilla käyty! :wave:
Vauva syntyy sitten 10.2. :) Painoarvioksi saatiin eka mittauksella 3,5kg ja toisella mittauksella 3,3kg. Kasvaa vielä kerkeää.. Tyttö mulla on syntynyt just tällä viikolla mikä tänään on, eli rv 35+5, ja painoa hällä oli 2520g. Joten aikas lailla isompi on nyt tulossa... :D

Rv 35+5
 
sleeping ja mutzi onnittelut syntymäpäivä-päätöksistä! Laitoin ne sulkuihin tuonne listalle tein perään.
Tulkaahan kertomaan kuulumisia sitten kun jaksatte!

Nyt kun näitä vauveleita alkaa pikkuhiljaa putkahdella maailmaan, niin kysympäs jo tässä vaiheessa jatketaanko juttua sitten vauva puolella? Jos joku haluaa sinne sitten pinon perustaa, minä en synnytä vielä aikoihin :D ( :( )

Viime yönä taas kävelytti ympäriinsä ja nyt olo sen mukainen..hirmu pirteetä touhua :D kahvikin maistuu pahalle tänä aamuna,taitaa jäädä kuppiin :x
Se ois siivouspäivä sit tänään,ulkona -17 eli sinne en nenääni pistä ku ei ihan pakko ole. Mut ompas hyvä päivä viedä taas petivaatteet tuulettuun...eli eikun hommiin.

labello ja mytty 36+6
 
mutzi81: Pakko on pikaisesti kirjoitella sulle, kun meillä ilmeisen samankokoiset vauvat ultran mukaan tulossa. Mä olin reilu viikko sitten ultrassa rv 35+2 ja silloin ultra antoi aluksi arvion 3450g ja toisella mittauskerralla 3,2 kg. Vähän hirvittää, jos tämä ehtii kasvaa kovin paljon isommaksi kuin isoveljensä, jotka ovat painaneet 4kg ja himpun yli... Onko sulla ollut häikkää sokereiden kanssa vai onko muuten vaan iso vauva tulossa?

Ihanaa, kun viime yönä ei tarvinnut nousta vihlomisten takia keskellä yötä. Olo on vaan muuten kuin norsulla... Tuntuu, että tää vauva kohta putoaa täältä mahasta, kun maha roikkuu niin alhaalla ;)

Lumienkeli79 ja Oskari 36+3
 
Sleeping ja mutzi81: Onnea synnytyksiin. Varmasti hassua tietää vauvan syntymäpäivä etukäteen. Mä kun maksaisin vaikka mitä, että saisin tietää päivän, koska tämä nappula ulostautuu... Olis elämä paaaaaljon helpompaa!! =)

Eipä tänne kummempia...

-Kyrsä ja nappula 35+1
 
Hui täällä varmaan alkaa jakautuminen sitten oikein tohinalla. Siis pinossa, ei meillä :D Hieno synttäripäivä Mutzin vauvalla, me käytiin tekemässä meijän esikoinen samaisena päivänä viime vuonna. Tai no alotettiinhan me jo 9.2. mutta se otti vähä aikaa :D Tsemppiä synnytyksiin. Kyllä mäkin voisin haluta tietää tää täältä ulos tulee. Kun viimekskään meinannu osata lähteä synnärille kun arvoin koska kotona että onko tää lapsivettä vai ei : D Ei sitte supistanu ollenkaan :/

Mä kyllä haluisin saada kans jonkunlaisen painoarvion kun ei oo ultrailtu sitten rakenneultran eikä siellä sanottu mitään. Kuitenki sf-mitta on 5 cm pienempi kuin pojasta eikä poikakaan ollu mikään kovin iso (3775g).

Nyt liikenteesee, täällä myös siivouspäivä :wave:
 
Onnea Sleeping maanataille! :flower:

Mä en oo jaksanu oikein tänne nyt taas pariin päivään oikein kirjoitella, on jotenki niin piesty olo koko ajan supistaa ja ahistaa en ees muista koska oisin nukkunu yhteen putkeen enemmän kuin tunnin, silmät seisoo jo päässä. Lisäksi sain lääkärin kanssa sukset ristiin joten se ei mieltä myöskään helpota, meille siis kanssa tulossa iso vaavi ja piti käynnisysarvioon lähetettä saada äippäpolille, kun mulla on selässä erinnäisiä ongelmia joiden vuoksi on helppo vammautua jos synnytyksessä menee jokin pieleen, esim en välttämättä pysty ponnistaa kuin kerran jos taas siitä saan välilevyn pullistuman niin on jalat taas pois alta, toissa kesänä olin 2vrk täysin jalattomana ja toipuminen on kestänyt melkeinpä tän vuoden kesään asti. Nyt sitten neuvola lääkäri oli sitä mieltä että kyllä se mahtuu sielta ehkä tulemaan vaikka olisikin iso vauva ja eihän se haittaa jos solisluu siinä poikki menee kun pienet vauvat toipuu nopeasti. Olin lääkärissä niin sanaton etten mitään osannu sanoo, kotiin kun pääsin niin itkin koko illan et miten joku voi sanoo niin ilkeesti et ei haittaa vaikka vauvaan sattuu tarkoituksella kun sen voi ehkäistä!!!! Nyt sitten päätin että meen käymään yksityisellä neuvolääkärillä ja katsotaan tilanne ihan uudestaan! Mun oma voitikaan ei hirmu hyvä oo RRv 149/93 ja painoa tullu 2,5kg viikossa kun oon niin turvoksissa, pissa on puhdas joten ei tätäkään sen kummemmin tutkita, ainoana ohjeena et jos tulee huonoa oloa tai püäänsärkyä (mitä on jo kokoajan) niin mee päivystykseen maksa 26e ja tarkista verenpaine! ARGH! :kieh: Ai niin verenpaineen vuoksi sain neuvolaan kontrolliajan ensi viikoksi ??? Eiköhän näillä viikoilla kuulu jo käydä joka viikko kontrollissa, ainaki meille opetettiin näin koulussa ja samoin lukee neuvolatyön käsikirjassa! SUUTUTTAA JA SITÄ V:LLÄ ALKAAVAA MYÖS!
Anteeks omanapaisuuteni mut täällä kiehuu ja itekettää!

LABELLO: tottakai jatketaan turistelua vauvojen syntymän jälkeen, mut mitä jos siirryttäisiin vaikkapa maaliskuun alusta vauvapuolelle? Et mahdollisimman moni kerkeis synnyttää, mä ainaki haluan tietää mitä kuuluu synnyttäneille ja mahassa vielä asuville... Mitäs mieltä muut? Ja vaikka meil on se facebook yhteisö niin en usko et haluun sinne kirjoitella alapään repeämissitä ym muista ei niin kivoista jutuista, jotenki se täällä vaan niin paljon helpompaa.

Toukka 37+
 
Mun mielestä ois kans kiva siirtyä sitten kirjoitteleen sinne vauvapuolelle vaikka sit maaliskuussa viimeistään niin kaikki pääsee sitten mukaan. Itse ajattelin täällä ainakin kirjoitella sitten ajan puitteissa vaikka siellä facebookissa onkin nyt se yhteisö perustettu. Tänne on jotenkin niin tottunut tuleen jutusteleen eikä sitten ehkä jaksa joka osoitteessa erikseen kirjoitella. Nyt pitäis lähtee vähän ulos kipakkaan pakkaseen kävelylle =)
 
Myös mutzille jo nyt tsemppiä synnytykseen! :hug:
Tervetuloa uusille! :flower:

Toukka 2008: Siis ihan järkyttävää tuo lääkärin käytös. Tiedän kyllä, että Suomessa (säästösyistäkö?) yritetään välttää sektiota viimeiseen saakka ja Italiassa sitten päädytään siihen monien mielestä liiankin helposti, mutta kuinka tuollaisia kommentteja voidaan päästellä vielä 2000-luvulla?

Mulla on kolme välilevyn pullistumaa tuolla alaselässä (L3-L4-L5-S1), ja siitäkin syystä mä olen varsin vakuuttunut siitä, etten saisi ponnistettua vauvaa tarpeeksi nopeasti ulos. Koska jos sinne tulee ongelmia, niin mulla ainakin on jalat alta pois, oon pari kertaa kaatunut maahan, kun on toisesta reidestä lähtenyt yhtäkkiä tunto pois. Eli tiedän tunteen, ei ole kivaa ei.
Tsemppiä, :hug:

Täällä onkin mulla aika p****a meininki, gynen keskiviikkoisen visiitin jälkeen mulla on ollut supituksia tosi paljon, eikä supoista ole ollut apua. Tänä aamuna sitten heräsin 5.30 supistuksiin, niitä oli kymmenen minsan välein, ei hyvä, kun se kohdunkaulakin on pehmentynyt. Yhdeksältä soitin gynelle, oli vissiin ollut yönpäivystämässä, kun vaimo joutui käymään herättämässä :ashamed: Mutta oli pakko kysyä, että mitä hemmettiä mä nyt teen?

Määräsi mulle oikein kunnon estolääkityksen, sitä samaa, mitä sairaaloissa annetaan suonensisäisenä, mä vaan syön sitten kaksi pilleriä päivässä nyt viikon ajan. Toivotaan, että nää tästä rauhoittuu, ovat välillä aika kivulaitakin.

Mies lähti aikaisin töihin ja palaa illalla... Toivottavasti ei ole tarvis lähteä ensiapuun tai mitään. Mutta näin kovia suppareita ei ole tähän mennessä ollut, kun kävin apteekissa hakemassa tän uuden lääkkeen, sattui selkäänkin. Toisaalta mulla on siellä ne välilevyn pullistumat, eli mun on aika vaikea erottaa "normaaleja" selkäkipuja selässä tuntuvista supistuksista.

Että tällaista meillä!

Tv. Suppari-Lentis ja ihana ihana pieni 34+6 :heart:
 
Päiviä!

Täällä kans joku ihme energiapuuska päällänsä. Oon koko aamun leiponut pasteijoita miehelle+mahdolllisille vauvavieraille pakkaseen. Mies kun niin lutuisesti pyysi että jos jaksaisin niitä hänen lempipasteijoitaan leipoa, niin sais sitten mussutella niitä täällä kotona kun mä oon sairaalassa :heart: . Nyt on kyllä aikast kuitti olo :ashamed: .

Lentis : Sektiota ei sen takia täällä suomessa mielellään tehdä koska leikkaus on aina riski (enemmän kuin normi alatiesynnytys) infektioiden ja komplikaatioiden vuoksi. Samoin toipuminen on nopeampaa alatiesynnytyksessä. Normaali synnytys on kuulemani mukaan lapsellekin parempi vaihtoehto tulla maailmaan, oman bakteerikannan kehittymisen kannalta sekä luonnollisuuden kannalta. Ettei yhtäkkiä vaan nykäistä kohdun lämmöstä kylmään maailmaan.. Mutta toki jokainen synnytys arvioidaan synnyttäjäkohtaisesti. Aika vahvat perustelut pitää kyllä olla jos synnytyspelko on ainoa syy sektiotoiveille. Hienoa että siellä ollaan ymmärtäväisempiä ko. asiassa, täällä voisi olla toisin... :)
Mullakin oli tiettyjä pelkoja synnytyseen liittyen kun mullahan on se vino häntäluu ja pelkäsin sen tuovan ongelmia synnytyksessä. Mutta se kuvattiin ja vastaukseksi sain että "oikein hyvät mitat on, hyvin mahtuu tulemaan". Helpotti kovasti mieltä...

Nyt hauvan kanssa ulkoilemaan...
T.Punaposkinen pasteijaleipuri R+pikkuapulainen P rv37+6
 
Pakko tulla läppää heittään kun ei nyt jaksa muuhunkaan keskittyä :p

tervetuloa uusillekkin, aina on tilaa.

Olipa kiva nähdä joidenkin kasvotkin ihan oikeesti.

Juu, jatketaan höpöttelyä sitten vauva puolella kunhan kaikki on suht jakautunut.Musta ei naamakirjaan ole kanssa kirjoittamaan ihan kaikkea, joten täällä sitten kertoilen..

Onnea jotka tietävät vauvan syntymäajan kohdan noin niinku suurin piirtein. Voimia synnytyksiin :heart:

omassa navassa nyt supistelua ihan kivasti ja selkään säteilyä joten hyvältä kuulostaa, eipähän tarvi käynnistystä ihan nollista aloittaa :D sujuupa sitten reippaasti mahdollisesti.
Mulla vaan nhyt jotenkin päässä pörrää ajatus kanssa siitä kun nin monta kertaa kaikki on mennyt hyvin..Entäpä jos nyt ei menekkään??? Kai tää prosenttiluvut tulee vastaan kun perhekoko kasvaa ja tietty isommalla riskillä sitä sen puolesta olisikin.Mutta nämä ajatukset pyörii lopussa on niitä yksi tai useampi lapsi, äidit vaan huolehtii usein :saint:
Miehelle sanoinkin että jos jostain syystä mulle sattuu jotain niin muistaa puheet joita joskus on puhuttu tai jos kivuiltani tai jostain muusta syystä en voi sanoa niin pitää huolen että saan kipulääkettä tms.Vaikka mulla on todella korkea kipukynnys, niin en tiedä mitä tapahtuu kun se kynnys ylitetään, meneekö jo sitten taju vai mitä.. Mutta kyllä kaikki sujuu, ainakin jollain lailla.
Täälläkin vietetty siivouspäivää ja nyt kohta keittelen päiväkahveet, seura vain puuttuu...
Mutta rauhaisaa viikonloppua kaikille ja synnyttäjille onnea matkaan.

sini 37+5
 

Yhteistyössä