Helmivauvat 2010

Tytöllä taitaa alkaa flunssa helpottaa! Viime yön nukkui tosi hienosti ja nukkuu edelleen, taitaa olla vähän univelkaa, kun ei ole saanut muutamaan vuorokauteen nukuttua oikein öisin eikä päivisin. Eilen kuulosti välillä niin tukkoiselta, että mietin jo lääkäriin menoa, mutta kun tyttö kuitenkin söi hyvin ja jaksoi hymyilläkin hereillä ollessaan, niin ajattelin, että eiköhän tytöllä ole kaikki hyvin. Keittosuolatippoja laitoin kovasti nenään ja sillä räkäimurilla koitin imeä. Ja eilen tein kylpyhuoneeseen "höyryteltan" ja vein tytön hengittelemään, niin aukesi nenä. Toivottavasti nyt menee flunssa vaan pois eikä tule takapakkia!

Oikein mukavaa juhannusta kaikille! Meillä mökkijuhannus tosiaan peruuntui sairastelun takia, niin mennään tänään miehen vanhempien luokse grillaamaan ja saunomaan. :wave:
 
wiiru :hug: Pikaista paranemista teille. Toivottavasti ei "jälkitautina" irtoile kynsiä. :/ Esikoinen sairasti syksyllä kyseisen rokon ja peukalon&varpaan kynsi uusiutui. :x

Juhannus aatto meni rauhallisesti kotosalla oman perheen kesken, tänään tulee äitini ja anoppini meille grillailemaan. Leppoisa ja toistaiseksi aurinkoinen päivä tiedossa =) :heart:
 
Juhannuskin sitten oli ja meni...aattona grillailtiin kotona ja poikakin köllötteli nurmikolla viltin päällä. =) Juhannuspäivänä oltiin äitini luona ja taas meni pojalta aivan rytmi sekaisin (jos semmosta nyt onkaan). Aamupäivällä nukkui kotona kyllä päikkärit, mutta äitini luona ei nukahtanut ja takaisintulomatkalla nukkui autossa 10min...ilta oli sitten sen mukainen...

Olemme nyt yrittäneet nukuttaa poikaa ilman kapaloa. Tai yöunille laitoin, mutta niin löysälle että saa kädet sieltä pois. Poika kun öisin ne kuitenkin sieltä änkee pois. Sittenpä heräiltiin useamman kerran ja uudelleen nukuttaminen hirmu vaikeaa! Neljältä kuulin kun poika alkoi ähistä sängyssä, mutta ei itkenyt eikä kitissyt. Menin sitten 20min päästä katsomaan, niin poju oli aikansa kuluksi availlut naruja, joilla pinnasängyn suojus on kiinni... :LOL: Vähän kyllä itseä nauratti. Syötin sitten, ja nukahti onneksi vielä hetkeksi, mutta hereillä oltiin silti jo puoli kuudelta...

Päikkärit oli samaten ihan takkuamista ilman kapaloa...poika heräsi hirveään huutoon 30 min päästä, sain rauhoitettua mutta heräsi samaan huutoon 20min päästä ja sitten ei rauhoittanutkaan enää MIKÄÄN. Voi kunpa meillä joskus olisi sellaista NORMAALIA nukkumista...oppiikohan poika koskaan nukkumaan pinnasängyssään ihan vaan peiton alla. Koskahan oma jaksaminen loppuu...mies auttaisi varmasti enemmän, mutta on 3-vuorotyössä, eli nukkumaan "opettaminen" jää aika lailla mun vastuulle..Unikoulustakin olen lueskellut, mutta sehän oli vasta 6kk eteenpäin. Ja ei ne neuvot taida auttaa meidän pojan tapauksessa kun sille päälle sattuu.

Onkohan muuten ihan normaalia, että pojan toisesta korvasta tulee tosi paljon vaikkua. Ihan valuvaa välillä. Toisesta ei niinkään tule.

Anteeksi taas tämä valitusvirsi... :/ Alan vaan olemaan taas niin neuvoton...ja väsynyt. Jaksaisin kyllä päivät vaikka poika nukkuis vaan vähän, kunhan ees yöunet sais kuntoon. Vinkkejä saa antaa taas! :)
 
bebo: mie suosittelisin näyttämään korvia lääkärille.olisko tulehdus.
meillä kans nukkumiset aivan pyllystä nyt.ennenkin ollut yöunille meno vaikeaa(lue huutoa väh. tunti) mutta nyt on päiväunille menoki yhtä helvettiä.nukkuu 5-min.30min. ja nousee ylös.sitten kätisee väsyksissä.
ja alaknut valvomaan jopa 12 saakka yöllä!!
tuo enterorokko nyt vain pahensi tilannetta eli nekin yhdet pitkät päiväunet mitkä nukuttiin ovat historiaa..ja nukutus on tosi vaikeaa.ei nuku enää syliin.keinutuoliin, vaunuihin vaan täytyy kokeilla kaikki keinot ja paikatläpi.
ajattelin yrittää tämän viikon nyt sinnikkäästi nukkumaan aina samoihin kellon aikoihin keinolla kuin keinolla ja kun saadaan siihen rytmi niin jos sen opettasi nukahtamaan helpommin!
mutta kyllä välissä on tunne että olis jo vuoden ikäinen niin helpottusko se nukkuminen:(
 
tuota bebo, me ei oo käytetty kapaloa, mutta kätilökaver kertoi että sen tuttu oli käyttänyt kapaloa vauvallaan vuoden ikään asti. En nyt muista miksi yrität vierottaa kapalosta.. näin järkevästi kun aattelee niin luultavasti helpompi vierottaa nyt kuin sitten, mutta toisaalta.. :hug: joka tapauksessa jaksamista sinne ja wiirulle kans

Me oltiin juhannusaattona päivällä saunomassa appivanhemmilla hienossa ja ihanassa pihasaunassa,minkä olivat tehneet syksylllä. siitä lähdettiin miehen veljen luo grillaamaan ja sieltä kauhavalle koneita katsoman. yöksi kotiin ja la ja su oltiin tampereella pojan kummeilla. Ja kaikki reissut suju ihan mielettömän hyvin!! käytiin shoppailemassakin ideaparkissa. Nyt on tämä mamma ihan ku uus, henkisesti ja vaatetukseltaan. Olin raskausaikana ja keväällä säästänyt rahaa että saan nyt kesällä vähän shoppailla omaks iloks, en oo vuoteen niin tuhlaillu.

nyt kotipäivää viettämään! B)
 
Juhannus "juhlittu" ja paluu arkeen taas koittanu B) Meiän juhannus meni, kun mikä tahansa viikonloppu, ei tehty mitään normaalista poikkeavaa.. Vietettiin siis vaan laatuaikaa koko perheen voimin :heart:

Lauantaina käytiin sentäs mun isällä syömässä, mutta sekin reissu meni ihan kitinäksi tuon pojan osalta :kieh: Mä kyllä sen melkeen arvasin, kun mentiin sinne vasta viideks ja ruokailtiin vasta seiskan jälkeen ja normistihan poika on nukkumassa 19-19.30, joten pisti sitten hirveen kitinän pystyyn ku ei oltukkaan normaalisti kotona :headwall: Yritin vaikka ja mitä, että poika olis nukahtanut siellä, meillä oli matkarattaatkin mukana, mutta ei!! Sinnikkäästi tuo vaan pysy hereillä niin kauan, kun päästiin autoon (kello jotain vaille yhdeksän) ja simahti samantien. Kotona ei tarvinnu vaihtaa kun yökkäri päälle ja "viskasta" sänkyyn ni tuo oli jo unessa |O

Eilen oltiin sitte kavereiden luona käymässä myös iltapäivästä ja taas hirvee kitinä siinä viiden hujakoilla, missään ei ollut hyvä, ei sylissä, ei sohvalla, ei sängyssä :ashamed: Lopulta nukahti torkuille autokoppaan :/ Tiedä sitten millon tuon kanssa olis hyvä aika kyläillä, ilmeisesti heti aamusta kun on herätty :LOL: Ja sit mua ärsyttää kun kukaan ei näe muutakun kitisevän ja tyytymättömän puolen pojasta :ashamed: Se kun ei ole pelkästään sitä, kun kotona tuo on pääosin ihan aurinkoinen ja hymyilevä :heart:

päikkäreille on poika nyt jo viikon ajan "nukutettu" omaan sänkyynsä. Ollaan otettu pientä unikoulua ja menee jo paljon paremmin :) Enää ei juurikaan tarvitse poikaa sängystä nostella, vaan nukahtaa sinne maidon saatuaan! Yleensähän tuo on nukkunut vaan sen max. 40min ja sitten herännyt väsyneenä, eikä ole suostunut nukahtamaan uudestaan, niin nyt jo kahtena päivänä on nukahtanut itse uudestaan ja nukkunut jopa 2 tuntia :eek: Tää on siis todella harvinaista meillä, sillä tuo ei ole nukkunut päivällä noin pitkää aikaa putkeen ilman tissiä sitten laitoksen!! Toivottavasti hyvät unet jatkuvat =)

bebo kyllä mäkin kävisin lekurissa näyttämässä korvia =) Meillä ainakin pojalla korvat möhnäs, kun oli tulehdus päällä!
 
Jaahas, ne on sitten juhannukset juhlittu. Ja sama ihana vapaa jatkuu :) Eipä tarvi meidän mammojen palailla pyhien jälkeen töihin. Ihanaa!

Wiirulle ja vauvalle jaksamisia rokon kanssa. Minkälainen tuo rokko on? Eli miltä näyttää ja mitkä oireet sekä hoito. Ihan mielenkiinnosta kyselen.

Tsemppiä kaikille unien kanssa taisteleville! Onneksi tuo meidän tyttö, ainakin vielä, nukkuu pitkät yöunet ja päivälläkin usein. Joskin ei pitkiä unia enää päivällä, mutta kuitenkin. Ehtii itse syödä ja juoda kaffet jne.

Tulimme juuri ihotautilääkäriltä ja hän kirjoittaa lähetteen maitoaltistukseen. Lähete torstaina valmis ja sitten voimme varata ajan. Olemme tuohon heinäkuun kolmannelle viikolle suunnitelleet lomareissua kavereille Ouluun ja mökki varattu myös mennen tullen puoliväliin. Näyttää nyt siltä, että luultavimmin tuo altistus tulee juuri sille viikolle, joten se sitten siitä lomasta. Höh! No, tärkeintä kuitenkin saada selville, että mitä maitoa pikkuiselle voi antaa ja kun se selvillä niin viimeinkin voimme aloittaa soseet.

Sarina ja Eva
 
Paluu arkeen... Mukava juhannuksen vietto takana, koko viikonloppu oltiin kyläilemässä. Ihana olla välillä jossain muualla kuin kotona! Ja pojukin tuntuu viihtyvän tosi hyvin, kun on paljon ääntä ja katseltavaa. Meillä oli juhannuksen vietto porukassa viisi alle kolmevuotiasta lasta joten menoa ja meininkiä riitti ihan aamu viidestä lähtien :LOL: Onneks meidän poitsu antoi tapansa mukaan äidin ja iskän nukkua puoli kymmeneen.

Hienoa Dolly, että teillä on alkaneet päiväunet sujua! Millaista unikoulua ootte toteuttaneet?

Meidänkin poika on alkanut heräämään päiväunilta useasti suoraan huutoon :( Unet on kyllä vähän pidentyneet, usein nukkuu jopa tunnin, kun aiemmin nukkui vaan max. puoli tuntia. Myös illalla nukkumaan meneminen on myöhentynyt, mut niinhän se menee, kun koko poju jaksaa olla vaan pidempiä aikoja hereillä. Kohta täytyy jättää varmaan ne kolmannet päikkärit pois, ettei ihan puolille öin menis iltasin.
 
sanv Oon miettinyt sitä kapalon käyttöä just siltä kannalta, et olis ehkä helpompi yrittää siitä pois nyt kun sitten kun poika on isompi. Jos se on sitten vielä vaikeampaa. Yritetään siitä pois myös siksi, että poika änkee kädet sieltä pois jossain vaiheessa ja sitten herää itkien. Et jos olis helpompaa kuitenkin kun kädet on vapaana. No, viime yönä oli sekä itkuheräilyjä et muuten vaan heräilyjä. Hereillä ollaan oltu taas jo ennen puol 6, vaikka poika meni yöunille vasta 21.45. Lyhyeks jää pojan unet!

Korva näytti nyt vähän paremmalta, ehkä tarkkaillaan huomiseen ja soitan sitten päivystykseen jos siltä tuntuu.

Poika maisteli eilen ja tänään porkkanaa. Perunahan ei ollu oikein menestys. Porkkana maistuikin sitten paljon paremmin, sitä taisi mennä ekalla kerralla ihan mahaankin asti! =) Ilme oli kyllä tosi huvittava kun laitoin sosetta lusikalla suuhun, mutta ei poika kuitenkaan sylkenyt sitä pois.

Dolly04 Mua kiinnostaisi myös, millaista unikoulua ootte kokeilleet...? Meillä ei oikein toimi ainakaan se, että ottais syliin ja laskis takaisin sänkyyn kun poika on rauhoittunut, koska ei rauhoitu sylissä kun sille päälle sattuu.
 
Juhannus takana :) Mökillä olimme kaksi viikkoa ja neiti nukkui paremmin kuin kotona (eka pätkä 8h)! :D Soseita tosin maisteltiin enemmän, johtuupi siis siitä :) Kyllä neiti oli tänään innoissaan kun pääsi kahden viikon tauon jälkeen kylpyammeeseen kylpemään, kun mökillä pesut hoidettiin vadissa. Kylpyhuone oli aivan märkä :D

Dolly Me olemme myös harjoittaneet unikoulua ja toimi myös meille. Meillä myös tuo päikkärit 40min ja herätys, mutta enää ei haittaa, kun osaa nukahtaa itse uudelleen :)

Bebo Olen "vieroittanut" keinuttamisesta ja syliin nukahtamisesta tassuttelu unikoululla. Ensin pikkuhiljaa keinuttamista pois, meni monta päivää. Kun tämä oli onnistunut, opetin omaan sänkyyn nukahtamisen ja kapalossa nukkumisen pois. Omaan sänkyyn kun opeteltiin, ensimmäiset päivät olivat todella rankkoja. :ashamed:
 
Olipa mukava juhannus! Minnekään mökille ei uskaltauduttu, mutta oltiin miehen vanhempien luona grillaamassa, saunomassa ja ennen kaikkea syömässä hyvin. Sääkin suosi ja nyt olen melkoisen ruskea, kun olen päivät pitkät ollut ulkosalla.

Meillä kokeiltiin ammetta ekaa kertaa yli kuukauteen, ja sehän kelpasi, kun kannettiin amme ulos ja kylvetettiin tyttöä kesätuulessa. Ehkä tyttö on kasvanut sen verran, että ammeessa on mukavampi olla. Ihanaa, jos amme taas kelpaa! Voisi alkaa ihan tosissaan miettiä sitä vauvauintiin menoa syksyllä. :) Tytön flunssakin on helpottanut, perjantaina ja lauantaina oli vielä todella kipeä, mutta tänään enää ihan vähän nuhainen.

Soseista päärynä tuntuu olevan tytön suosikki, muita makuja vielä kovasti empii. Jonkin verran menee aina mahaan asti, mutta todella pieniä ovat vielä annoskoot.

Tyttö on ollut yöunilla jo muutaman tunnin, kai sitä voisi itsekin hipsiä nukkumaan.
 
Hei pitkästä aikaa! :)
Ei oo tullu pitkään aikaan kirjoteltua tänne mitään. No kuiteski meillä menee jannun kanssa hyvin. Eka hammaskin ilmestyi eilen! NÄIN AIKASIN!! :eek: Jannu on vasta vähä päälle 4kk! Nyt kyllä ymmärrän miks se on ollu 3päivää kiukkuinen. :)

Soseita oon antanu pikkuhiljaa. Ensin makeilla soseilla ja nyt oon perunaa ja porkkanaa antanu. Noh.. se maistuu jos maistuu :)

Jannu on alkanu kivastu liikkumaan. Lattialla pyörähtelee ympäri. Pinnasängyssään yöllä kun se herää syömään nii yllättäen se on pyöriny ittensä pää lakopäähän! eli ihan väärinpäin. Nytkin se näyttää nukkuvan poikittain. :LOL:

Mutta taidan minäkin mennä nukkumaan. Sais nyt nukuttua. :)

Polttaja ja Jannu koht 4,5kk
 
Nellis88 Meillä on poika nukkunut omassa sängyssä noin 6 viikon ikäisestä. Oon kokeillut jotain tuollaista tassuttelun tyylistä, mut ei tahdo auttaa...poika ei välttämättä yöllä itke kovia itkuja niin kuin päikkäreiden aikaan. Viime yönä vaan kitinää, sitten kun oli saanut kädet pois kapalosta, oli alkanut touhottaa kaikkea muuta. Kun käärin takaisin kapaloon ja silittelin, nukahti. Tosin vaan pieneksi hetkeksi. Poika on nyt 2 päivää ollut päivisinkin normaalia väsyneempi, kun yöt on tommosia. On vaan sellanen inhottava tunne koko ajan, et mitä teen väärin...

Mä jo vitsailin miehelle, et saataisko kotiin semmonen tyyppi, joita amerikkalaisissa tv-ohjelmissa on, jotka tulee seuraamaan sivusta meidän lastenhoitoa ja nukuttamista ja antaa sitte ohjeita... :LOL:
 
Semmonen tuli vielä mieleen, et pitäiskö vaan useammin yrittää nukuttaa ilman syöttöä. Pojalle tuntuu ainakin tulleen vähä "vääristynyt" suhde syömiseen. Ei ole useampaan viikkoon syönyt oikeastaaan muuta kuin silloin kun nukuttaa itseään. Velli tosin kelpaa melkein koska vaan, mutta rintamaito ei muuta kuin väsyneenä. Tai saattaa muutaman imaisun ottaa, mutta siihen se melkein jää. Musta tuntuu että oon oikein ongelmaäiti!!
 
unikoulusta eli me on menty ihan tolla perinteisellä nosta/laske-menetelmällä. Meillä ei tassuttelu auta vaan aina on otettava poitsu syliin, kun hermostuu. Ideahan on se, että lapsi nostetaan syliin rauhoittumaan ja lasketaan heti takaisin sänkyyn, kun on rauhoittunut! Ja vaikka lapsi ei rauhoittuisi sylissäkään, lasketaan se muutaman minuutin kuluttua silti takaisin sänkyyn ja nostetaan taas jos ei rauhoitu. Tämä on ikäänkun väsytysmenetelmä, eli jossain vaiheessa se vauva sinne sänkyyn nukahtaa, mutta ekoilla kerroilla se voi vaatia jopa 100 nostoa ja 1½ tuntia aikaa :/ Mä olen myös tehnyt niin, jos ei poitsu sitten millään suostu nukahtamaan, niin käydään vähän kävelemässä esim. olkkarissa ja sitten mennään yrittämään uudelleen. Ja mä tarjoan kyllä melkein aina pulloa, kun laitan pojan unille ja usein sitten juokin! Mutta meillä oli tarkotuksena päästä tuosta tissitelystä eroon ja se on kyllä toteutunut :heart: Sen olen huomannut, että heti jos tehdään jotain "normaalista" poikkeavaa, se vaikuttaa päiväuniin :/ Esim. eilen oltiin aamupäivällä rannalla ja poika nukahti siellä vaunuihin, nukkui 40min ja heräs. Kotiin tultuamme oli ihan väsy, mutta nukahtaminen oli todella vaikeaa. Lopulta simahti sänkyynsä ja nukkui taas 40min, eikä suostunut enää nukahtamaan uudestaan. Mutta näitä päiviä tulee ja menee..

bebo tsemppiä kovasti teille uniin :hug: Kyllä se siitä vielä joku kaunis päivä ;)
 
bebo :hug: et tee mitään väärin!! Ihan varmasti teidän poika oppii nukkumaan päikkärinsä ja yönsä rauhallisesti ja voi olla, että ihan ilman unikoulujakin, sitten kun hän on siihen valmis. Mut tiedän kyllä sen miten se väsyttää, kun koko yön heräilee tarkistamaan kitisevää poikaa... Luulen kyllä, että hetken päästä teillä ja meillä on varmaan jo ihan muut jutut mitä opetellaan=)
 
sarina13 eli tuorokkohan lähti meillä niin että tiistaina nousi lämpö 38 kainalosta jota jatkui keskiviikko aamuun.ke päivällä alkoi ilmestyä jalkoihin rakkuloita ja ei suostunut syömään.soitin polille ja päästiin sinne näytille.lääkäri totesi että isoon sairaalaan lähtö kun ei syö.siellä sitten otettiin kokeita ja rakkulat lisäänty.suu oli niitä täynnä niin sen vuoksi ei syönyt.laitettiin tippa ja annettiin särkylääkettä.to iltapäivänä alkoi sitten syömään ja pe päästiin kotia.jalat ja kädet oli täynnä rakkuloita ja ihottuman näköistä näppylää..nyt on viikko siitäkun sairastuttiin ja enää vain muutamia näppylöitä.muuten normaali tyttö.ai niinåparipäivää ennen kuumetta oli vatsa tosi löysälläkun normaalisti on melkein ummella!
 
Oon tänään nyt kuitenkin nukutellut unikoulu-tyylillä. Aika rankkaa on! Syötön jälkeen oon nostanut omaan sänkyyn ja hienosti on vielä siihen asti sujunut. Poika vähän hätkähtää, mutta jatkaa unia kun pidän hetken kättä päällä. Aamulla tosin kun kävin sitten pojan nukahdettua vessassa ja meinasin laittaa itsekin pitkäkseni, niin poika olikin heräillyt ja oli sängyssä vatsallaan! :D Nukutin uudelleen mut siihen menikin tunti...ja nukkui vaan 40 min.

Aika pian oli uudestaan väsynyt, mut nukkui vaan 20 min. Tassuttelu ei siinä vaiheessa kyllä auta, kun poju alkaa huutaa. Syliin nostelulla ja sänkyyn takaisin laskemalla sain pojan nukahtamaan uudelleen, mutta siihen meni 50min ja oltiin molemmat lopulta ihan hiestä märkiä...välillä poika vaan herää heti uudelleen vaikka ois saanut nukutettua. Jatketaanko sitten tuota sylittelyä-sänkyyn laskemista...?

Tassuttelu on vähän hankalaa, kun poika alkaa, vaikka ois kuinka väsynyt, nyppiä vaan mun käsiä..tai välillä näyttää jo ihan virkeeltä ja alkaa touhottaa muuta. Mut kokemuksesta tiedän, että hetken päästä kahta kauheampi väsy. Mitähän vinkkejä unikoulu tommoseen antaa...meidän pojalla taitaa olla aika levottomat kädet ja jalat! :D

Ja kiitos teille! :hug: Mieltä lämmitti, kun sai tukea!
 
Heippa kaikille

Juhannus tuli ja meni anoppilassa perheen parissa syöden liian hyvää ruokaa ja pelaillen ulkopelejä.

Meillä kans nykyään nukkuminen vaikeaa. Pikku-ukko oppi pari viikkoa sitten kääntymään mahalleen ja siitä asti yöt ja päiväunet olleet tosi hankalia. Kääntyy unissaan mahalleen, mutta ei halua olla niin vaan alkaa itkemään. Suurin ongelma varmaan on se, kun ei vielä pääse liikkeelle vaikka haluaisi sillä yritys on kova. Olenkin sitten nukuttanut nyt taas kapaloon, kuten tein silloin kun poika löysi kätensä ja yöt oli levottomia. Kapalossa ei pääse kääntymään ja nukkuu paremmin.
Unet meillä muutenkin takkuaa..nytkin tuolla sängyssään kitisee, eikä vielä ole yhtiäkään päikkäreitä tänään nukkunut..täytyy mennä tekemään siis kapalo, että saa nukahdettua...
 

Yhteistyössä