Helmivauvat 2010

moikka!
meillä myös näitä uni-hommia. päivisinhän poika nukkuu myös tosi vähän, tirsoja. tuntuu et tosi väsynyt ja silti kohta on taas hereilllä. sama ollaanko vaunuissa, ulkona vai sisällä vai autossa. pari kertaa tosin nukkunut vieressä päiväunia tunteja.
yöunille aikaisemmin mentiin mielellään, poika vain laittoi käsivarren silmille ja nukahti pian sänkyynsä soittorasian ja tutin kera. mutta nyt muutama ilta on nukkumaan meno ollut sellaista showta että. kun laitan pojan sänkyynsä illalla, hän alkaa välittömästi huutaa ja itkeä hullun lailla. oon pari kertaa luullut että sillä on PAKKO olla kipuja, masussa, ikenissä tai jotain ja antanut suponkin...mutta ei, kysehän on vain siitä ettei hän HALUA mennä nukkumaan. miten voi tulla noin pienenä tällainen temppuilu ja mielenosoitus jo. ja hän osaa olla NIIN DRAMAATTINEN. itkee lohduttomampaa lohduttomammin , suurin kyynelin. ja kirkuu, raivoaa. ja niin hirveän väsynyt, koska päiväunet on niin niukat. oon kokeillu viereen ottamista, ei auta yhtään. syliin ottaminen auttaa, mutta ei aikomustakaan nukahtaa syliin. joten nyt tänään en häntä nostanut sängystä ollenkaan pois, olin vieressä, yritin laulaa itkun yli, puhuin rauhoittavasti. välillä hän oikein tutti suussa yritti komentaa ja selittää vihaisena jotain, oli se kyllä huvittavan kuuloista.. hirveän kauan jaksoi taistella kunnes uni vei voiton.
en oikein itse lämpene tuohon vauvan syliin nostoon ja takaisin laittoon, sittenhän se tottuu? vain siihenkin juttuun. parempi ettei enää nostele lainkaa sänkyyn laiton jälkeen. silittelystä meilläkin vain yritetään leikkiä mun käsillä, ja ihmetellään niitä mutta olen pitänyt kiinni tutista kun meinaa kokoajan pudota huutavasta suusta ja samalla poskesta pitänyt, niin poika tuntee mun läheisyyden.
jos poika sattuu tisiille nukahtamaan, hänet voi kyllä nostaa sänkyyn, vaikka havahtuisi , yleensä jatkaa unia.
tänään oltiin rannalla, mutta eipähän tota aurinkoa oikein itse päässyt ottamaan..pojalla oli päällä vaaleat, pitkähihaiset vaatteet ja hellehattu ja pidin häntä vaunujen luomassa varjossa ja itse olin vieressä auringossa. liian kuuma oli silti kai hänelle, hetken siinä viihtyi ja sitten hetken nukkui vaunuissaan.
ja jee, kakka nähtiin tänään. olin jo kovin huolissaan kun pitkä aika on kulunut edellisestä, ainakin yli viikko, en ihan muista. soitin jo neuvolaankin aiheesta. suuri ilo kakasta! :LOL:
ihanaa nyt pitsaa ja kolaa tv:n ääressä :kieh:
 
Meilläkin alkoi unikoulu. Kokeillaan nyt ensin tuota tassuttelua. Puuron ja iltavellin jälkeen poika sänkyyn. Jos itkeskelee, menen tykö ja silittelen. Jos silittely ei auta, nostan syliin. Muuten jätän sitten yksin nukahtamaan, kunhan ei itke. Tänään inahti kerran sängyssä ja menin hetkeksi silittelemään. Rauhoittui ja poistuin kauemmaksi sängystä. Parin minuutin kuluttua poika oli unessa. :D Tänään sujui hyvin, mutta on ollut kyllä henkalampia iltoja. :eek: Kai tämä on äitille hankalampaa kuin pojalle, kun enää ei voi toista nukuttaa sylissä. Se vaan on jotenkin niin ihanaa, kun pieni nukahtaa syliin... Nyyh! :'( Mutta pojan parhaaksi tämä unikoulu kuitenkin on ja nyt vaan ei saa antaa omille tunteille valtaa. ;)

Tässä on nyt maisteltu erilaisia puuroja; riisipuuroa sekä kaurapuuroa ja nyt viimeisimpänä mannapuuroa. Ihmettelin, kun mannapuuro hupeni hyvinkin nopeasti lautaselta. Myöhemmin katsoin sitten tuon Muksu mannapuuron tuoteselostetta ja arvatenkin siihen on lisätty sokeria. Jotenkin järkytyin! Noh, tuota mannapuuroa syödään hiukan harvemmin.

-mervi-elina ja poju 6 kk
 
Meillä oli eilen joku nukkumispäivä |O Ensin poika otti aamupäikkärit 45min, sitten käytiin koirien kanssa lenkillä, ei nukkunut vaan huusi pää punasena vaunuissa, kun olis halunnut olla mielummin sylissä :kieh: No enhän mä voinut poikaa sylissä kantaa, kun molemmissa käsissä oli mulla koira. Muutaman kerran sitten pysähdyttiin ja otin pojan syliin rauhottumaan, laitoin takas vaunuihin ja jatkettiin matkaa..ja taas huuto alkoi! Ah, ihanaa ulkoilua :headwall: Toiset päikkärit 35min jonka jälkeen heräs, eikä suostunut sänkyynsä enää nukahtamaan, otin sitten poitsun mun viereen köllii ja silittelin siinä hetken ja yllätyksekseni nukahtikin siihen ja nukkui vielä 1½ tuntia :eek: Unien jälkeen lähettiin käymään kaupassa ja kotiintulo matkalla tuo nukahti autoon, nukkui sitten n. tunnin. Ja illalla vielä ennen seitsemää nukahti mun syliin, heräs puol kasi, käytiin laittaa yökkäri päälle ja syötiin 230ml velliä ja sitten omaan sänkyyn nukkumaan! Seuraavan kerran tuo heräs vasta 5.30 :p Eli vetäs 10 tunnin unet, söi ja jatkoi vielä muutaman tunnin :heart: Juhannuksena jäi kyllä unet normaalia vähempään, joten nukkuiskohan nyt sitten univelkoja pois!

Meillä ollu todella kiukkuinen poika nyt melkein viikon :kieh: Tiedä sitten vaikuttaako tuo unien vähyys vai onko kenties hampaita tulossa, mutta tuntuu että kokoajan kiukkuaa eikä missään ole hyvä :( No, ehkä tämä tästä..

mervi-elina Mekin on maisteltu puuroja! Alotin Muksun riisipuurolla ja nykyään se menee jo alas, kunhan laittaa vähän hedelmäsosetta joukkoon :p Muita puuroja ei olla vielä kokeiltu, syödään toi paketti ensin pois :)

Tänään ajattelin maistattaa liha-sosetta. Poikahan täytti eilen 5kk, joten sen kunniaksi tänään maistellaan kinkku-vihannes-sosetta B) Saa nähä miten maistuu!

Meillä on tänään sukulointipäivä. Mennään ensin mun mummille ja siitä mun äidille :heart: Saa nähdä meneekö meidän kyläilyt kiukutteluks :/

celia81 Kyllä se on selvästi nähtävissä jo tuo pojan oma tahto!!! Ilmottaa kyllä hyvin selvästi jos joku asia ei häntä miellytä ;) Hauskaa miten noin pienellä voi olla jo niin käskevä ääni :heart:

Ja unikoulusta ja sängystä nostelusta sen verran, että ideanahan on, että lopulta lapsi oppii nukahtamaan itse sinne sänkyyn, ilman nosteluita, silittelyjä yms. Joitain lapsia ei tarvitse nostaa ollenkaan sängystä, vaan he rauhoittuvat jo silityksistä, mutta meillä ainakin vaan raivo yltyy jos alan siinä vaiheessa poikaa "tassuttamaan". Näin ollen, meillä nostetaan poika syliin jotta tuntee olevansa turvassa, mutta nukahtaminen tapahtuu omaan sänkyyn. Tarkotuksena, että jossain vaiheessa se silittely jo riittää, kunnes enää sitäkään ei tarvita. En usko, että lapsi "tottuu" tuohon nosteluun, sehän ei saa kestää montaa minuuttia kunnes vauva taas lasketaan alas. Tuntee kuitenkin turvaa, pääsee syliin jos hätä yllättää =)
 
Pähkämö
Pikkumies on ollut viime aikoina kiukkuinen kuten Dolly04kin kirjoitti pojastaan!
Sylissä ei viihdy paikoillaan, lattialla ei viihdy, vaunuissa ei viihdy... Taitaa olla turhautumista, kun ei pääse vielä kunnolla liikkumaan.

Sylissä viihtyy, jos liikutaan tai touhutaan samalla jotakin, mutta pirskatti, kun toinen painaa jo niin paljon, että eihän tuota kauaa jaksa kanniskella!
Lattialla on hetken lelujen kanssa, mutta voi jestas sitä huutoa, jos lelu menee liian kauas! Ja tätä tapahtuu jatkuvasti, taitaa juoksuttaa äitiänsä... =)
Koiralenkeillä ei enää juuri nuku vaunuissa eikä jaksa siellä köllötellä. Olen siis joutunut nostamaan selkänojan pystyyn, jotta poika voi katsella maisemia ja niin kyllä sitten viihtyykin hyvin. Mutta tuntuu, että vastaantulijat katsovat pahasti, kun tämän ikäistä istutetaan. Säätömahdollisuuksia selkänojassa on niin vähän, että asento on joko makuu, puolimakaava tai pysty ja puolimakaavakaan ei kelpaa pojalle vaan hänen täytyy olla täysin istuallaan. Ja kun se istuma-asento ei ole vielä sieltä ryhdikkäimmästä päästä... No, ehkäpä tällaiset lyhyet istuttamiset eivät saa vahinkoa aikaiseksi - mieluummin niin, että toinen viihtyy kuin, että huutaisi koko vaunulenkin.

Helteistä kesäkuun viimeistä pvää kaikille! Joko huomenna on heinäkuu...?
 
Meilläkin huomaa pojasta, että alkaa olla turhautunut, kun ei pääse liikkeelle! Melkein heti kääntää itsensä vatsalleen, jos laittaa sängylle ta lattialle selälleen. Siitä sitte yrittää pylly pystyssä ponnistaa eteenpäin.. :)

En kyllä tiedä riittääkö mulla hermot tohon unikouluttamiseen. Ongelma kun ei oo se omaan sänkyyn aluks nukahtaminen vaan se, että poika herää ilman kapaloa pian kovaan itkuun. Ei tuntunut eilen auttavan se nostelukaan, vaan itkupätkät vaan piteni mun sylissä. Huuto oli lopuks niin sydäntäsärkevää, et alkoi epäilyttäää, onko tässä mitään järkeä! :/ Vaikka en toki odottanut sen helppoa olevankaan. Eilen tosiaan meni niin,et 20 min unta, 50 min nukuttamista, 25 min unta, 15 min nukuttamista ja sitten nukkuikin 55min, mutta heräsi edelleen kovaan itkuun, jolloin otin sitten pois sängystä.

Mutta tänään nukkui aamupäiväunet puolikapalossa 1h 20min! :) Ja nyt mennään maistelemaan taas porkkanaa.
 
Huh nyt se juhannus on ohi!

On se mökillä vähän hankalaa olla ainakin unien osalta. Meillä heräiltiin yöllä monta kertaa ja ihmeteltiin uusia nurkkia. Ihanaa kun oli ihmisiä, siis sukulaisia ja vauvan kummit, niin sai pimu huomiota osakseen PALJON. Pääsi sylistä syliin ja oikein huomasi miten tyttö nautti vaikka kyllä häntä kotonakin halitellaan ja suukotellaan eli tykkää olla huomion keskipisteenä :heart:

Minä pääsin vähän nauttimaan auringosta ja kävin onkimassakin. Ei haitannut vaikka onkeen tarttui enemmän levää kuin kaloja :LOL:

Meillä super-turhautumista kun ei pääse liikkeelle. Selällään pääsisi mutta kun ei huvita yhtään olla selällään. Päivät meneekin nyt äipällä maatessa tuolla lattialla lelujen kanssa, onneksi isukilla on loma niin saa kuitenkin kotihommat tehtyä ilman huutoja :)


Selällään ei muuten huvita nukkuakaan, eikä kyljellään. Heti kääntyy vatsalleen ja kätkytkuolema-kammoinen äiti tietysti panikoi toisen puolesta kun ei vatsallaan saisi oikein olla mut minkäs teet kun muu asento ei kelpaa?!

Viikonloppuna minä pääsen ulos tyttökavereiden kanssa tuulettumaan. Oon vallan unohtanut koko kaverit kun ovat päivisin töissä ja illat kuluvat heilläkin sitten perheen kanssa. Ihanaa päästä "juoruilemaan" :)
 
Laalaa tosi kiva, että pääset vähän tuulettumaan! Se tekee jokaiselle välillä ihan hyvää.

Tsemppiä jokaiselle unikoulua läpikäyvälle! Meillä se on edessä vasta myöhemmin, ajattelin vasta 6kk iässä tosissani kokeilla. Pyytelen täältä sitten parhaita vinkkejä. :whistle:

mervi-elina olen huomannut, että toisiin hedelmäsoseisiinkin on lisätty sokeria... yritän välttää niitä. Tuntuu inhottavalta, että näin pienten vauvojen ruokiin jo lisäillään sokeria.

Meillä ei ole mitään unikoulua vielä aloiteltu, mutta tiedossa on jonakin päivänä varmaan melkoinen rupeama. Muutaman kerran tyttö on nukahtanut itsekseen yöunille, kun olen sänkyyn ruokailun päätteeksi jättänyt, mutta yleensä tulee kauhea huuto ja sydämistyminen, jos kehtaankaan häipyä huoneesta ennen tytön nukahtamista. Siinä ei paljoa tassuttelut auta.

Meillä syödään suht reippaasti korviketta ja velliä ja jonkin verran soseita. Tänään tyttö söi rintaa tunnin kuluttua siitä veti korviketta 210ml. :eek: Eikä edes mahaansa valitellut sen jälkeen. Annan ensin rintaa ja sen jälkeen korviketta päälle, jos näyttää siltä, että tyttö asuisi yhtenään rinnalla ja itkeskelee nälkäänsä. Tuntuu paljon helpommalta, kun tytön saa pysymään tyytyväisenä esim. kauppareissujen ajan. Soseet uppoaa vaihtelevasti, välillä menee pari ruokalusikallista ja välillä ei oikein mitään. Joka päivä kuitenkin suusta tulee ulos vähemmän tavaraa, eli suurin osa alkaa löytää tiensä vatsaan asti. :)

Olen huomannut, että tyttö jaksaa 3h olla virkeänä ja aktiivisena hereillä, ja sen jälkeen alkaa kitinä ja väsymys painaa. Tuossa vaiheessa tytön on nyt muutamana päivänä saanut suht hyvin nukkumaan, mutta olemme olleet miehen vanhempien luona, missä on sisällä todella paljon viileämpää kuin meidän huushollissa. Voi olla, että tästä syystä tyttö on käynyt päiväunille nätisti viime päivät. Jos menee yliväsyneeksi, ei nukahda sitten millään. Huomenna ollaan taas kotosalla koko päivä, joten nähtäväksi jää, miten käy tytön unien.

Tyttö on alkanut kiinnostua ihmiskasvoista todella paljon. Haluaa kosketella kasvoja, kun ottaa tytön lähelle omia kasvoja. Muutenkin tyttö kehitellyt omia "leikkejään". Tyttö kasvaa silmissä ja kehittyy ja oppii uusia asioita. :heart:
 
Pitkästä aikaa taas muistan kirjoitella... Oli aika paljon luettavaa kertynyt sitten viimekerran :ashamed:

Meidän neiti ei vielä(kään??) käänny selältä vatsalleen, ikää on nyt 4,5kk. Yrittää kyllä - menee kyljelleen ja vähän siitä kääntää, mutta sitten luovuttaa ja kääntyy takaisin selälleen. Selällään neiti tykkää makoilla tuossa puuhamatolla ja hakata noita leluja :LOL:

Soseita ollaan syöty pari viikkoa. Aloitin päärynällä ja sen jälkeen annoin omenaa. Pari päivää sitten annoin peruna-porkkanaa ja neidillä meni vatsa aivan sekaisin :eek: :eek: Odotamme siis vielä vähän aikaa ja sitten ehkä pitäis antaa niin, että sekoittaa ensin vähän tuota sosetta hedelmäsoseeseen ja sitten lisää sitä määrää vähitellen... Myös maissivelliä menee joka ilta 200ml. Sen avulla tyttö jaksaa nukkua aamuun.

Todella aurinkoinen ja hymyilevä tuo neiti kyllä nykyään on nyt kun ne vatsavaivat ovat jääneet pois. Tyttö rakastaa yli kaiken isoveljeään ja -siskoaan - varsinkin jos isosisko pelleilee tai laulaa B) B)
 
ikuisuus Ajattelin myös että alkaisin unikouluttamaan vasta 6kk iässä, mutta pakko jotain kokeilla nyt jo kun yöt on niin mahdottomia välillä...Meillä myös vielä joki aika sitten poika jaksoi olla hereillä sen 3-4h, mutta nyt on pari päivää ollut tosi väsynyt jo vajaan kahdenkin tunnin päästä. Saattaa vaikuttaa nuo katkonaiset yöt ja lyhyemmät päikkärit, tai sitten on muusta syystä nyt väsyneempi.

Tänään tosin oli poikkeukselliset aamu-unet. Heräiltiin jo puol 6 aamulla, mut poika alkoi olla uudestaan väsynyt jo 7 jälkeen. Nukahti sänkyynsä 8 aikoihin puolikapaloituna, ja kun katsoin sänkyyn 9.40, nukkui vielä. Kymmenen jälkeen kun katsoin uudestaan, touhaili siellä hereillä ihan hiljaa. =) Olis kyllä kiva, että yöunet ois pidemmät, ettei tarvis ekoille päikkäreille laittaa jo kasilta! Mut hyvä näinkin..

Meillä sosemaistelut myös jatkuu. Oon pakastanut porkkanasosetta, ja antanut sieltä jääpalakuutiollisen joka päivä. Aina jää semmonen pikkulusikallinen, sitten poika päättää, että nyt en syö enempää! :D

Me ollaan annettu velliä vasta korkeintaan 70ml iltaisin. Vois kai kokeilla jo isompaakin määrää. Tosin en tiä auttaako uniin, kun suurin osa heräämisistä johtuu muusta kuin nälästä. Mutta poika tykkää peruna-porkkanavellistä tosi paljon, se kelpaa aina! :)
 
Kateeksi käy kun voitte antaa soseita :'( No, en mä nyt ihan itke täällä, mutta hieman surullinen olen. Ensi viikolla on maitoaltistus, joka vie hieman eteenpäin näitä juttuja, mutta senkin jälkeen voi vielä olla Almiron altistus. Saas nähdä, koska noi soseet voin alkaa...

Mutta iloisempiin asioihin! Tyttö on nyt parin päivän aikana oppinut nauramaan ääneen. Vielä sellaista hakuilua, mutta kuitenkin :) Tätä ennen kyllä hymyillyt paljon ja pitänyt sellaista "korinaa", mutta nyt ihan kikatustakin tulee :heart:
 
Pähkämö
Pikkumiehelle on iskenyt "virkayskä"!
Pari päivää olen tuota nyt kuulostellut, josko yskä muuttuisi johonkin suuntaan, mutta taitaa olla vain uusi ääni, minkä poika on keksinyt ja sitä nyt ahkerasti käyttää.
Hauskan kuuloinen - yskän ja naurun sekoitus, vähän kuin tekonauru, pidemmän päälle ehkä jopa hieman rasittavakin... :D Tuskinpa tuota kauaa jatkuu, pian tulee taas jokin uusi paaaljon hauskempi juttu! =)

Helteistä perjantaita kaikille! B)
 
HEI TAAS!

Eilen oli 4kk neuvola; paino 6180g ja pituus 65cm. Odotin et painoa olis ollut enemmän, mut kuulema ok, kun pituutta oli vastaavasti enemmän.

Juhannus kotona. Serkun pojan juhlissa käytiin. Matkalla pojalla yllätti nälkä niin että pysähdyttiin bussipysäkille imettämään. No siinä etupenkillä imettäessä pojalta tuli KURA. Mun käsi oli (onneksi) siinä pojan selän alla joten tunsin kun käteni kastui... Nappasin äkkiä edes liivinsuojan siihen väliin. Tulos: mulla kaikki housut (juu, alushousutkin) kurassa. Eikä vaihtovaatteita. Onneksi mieheni on valveutuneempi näissä vaateasioissa, joten hänellä oli vaihtovaatteet. Siinä sitten bussipysäkillä vaihdoin itselleni miehen alushousut ja shortsit. :LOL: Ja pojalle tietty uudet vaatteet, onneksi hoitolaukussa oli kaikki tarvittava.

Ihme on tapahtunut!!! tässä kohta pari viikkoa menty yöt "yhden pysähdysen" -taktiikalla. Samaan aikaan alkoivat sosemaistelut... Mutta voiko T-lusikallinen tai kaksi vaikuttaa noin? Jotenkin vaikea uskoa. Viimeyönäkin poika nukahti 21:30 ja heräsi viideltä syömään :eek: . Kahdelta oli kyllä hereillä mutta tarkkailin vaan sängystäni, ja pian tuo nukahtikin taas. Vaan on se ongelma tässäkin, nyt tissit aamuisin pinkeinä maitoa! On pitänyt valuttaa purkkiin ja pakkaseen.

Syöminen sujuu yllättävän hyvin. Poika avaa suunsa ja jos tarpeeksi pienen satsin suuhun laíttaa, niin kaikki sieltä myös alas menee. Mies sanoikin että ei voi mennä näin helposti tämäkin..
Ps. Menkat alkoivat. Joten ei raskaana, vaikka melkein jo luulin. :ashamed:
 
nukkuuko teidän vauvat selällään vai mahallaan?meijän neiti oli viime yönä ensimmäistä kertaa pyörähtänyt mahalleen nukkumaan alkuyöstä!!!noh minä en tietenkään osannut sitten nukkua kun oli mahallaan vaan valvoin jonku aikaa jakäänsin selälleen..seuraavalla syötöllä huomasin että oli taas kääntynyt mahalleen.siinä se yö sitten meni kun minä käänsin selälleen ja vauva käänty mahalleen.en vain tiiä uskallanko nukuttaa häntä mahalleen vaikka ilmeisesti uni maistuu paremmin niin :x
 
Pähkämö
wiiru Mein pikkumies on nukkunut mahallaan siitä lähtien, kun on itse osannut hiukankaan päätänsä kannatella ja on aina nukkunut mahallaan parhaiten. Mahallaan nukkuessa säpsähtelee vähemmän, häslää käsiensä kanssa vähemmän, päästelee ilmoja vapaammin jne... :LOL: Toki välillä on mielessä käynyt varoitukset mahallaan nukuttamisesta, mutta meillä tämä asento on ollut nukkumisen kannalta paras.
 
Meillä poika ei taida osata nukkua mahallaan, vaan herää siihen. Nyt parin päivän aikana on jatkuvasti alkanut kääntyillä pinnasängyssäkin mahalleen, kun olen nukuttanut puolikapalossa. Jos laitan nukkumaan kyljelleen, niin äheltää itsensä melkein heti selälleen tai nyt uutena juttuna mahalleen. Luulin ettei puolikapalossa pääsisi kääntymään, mut näköjään pääsee! Vähän mikä huuto eilenkin kun oli päikkäreillä kääntynyt unissaan mahalleen ja huusi sitten täyttä huutoa siellä pää pystyssä!
 
Meillä nukuttu jo kauan vatsallaan. Ja vaikka selälleen laittaisin, niin kääntyy itse. Annan nukkua vatsallaan.

Kiitos sille (en nyt muista kuka oli :ashamed: ) joka laittoi niitä loruja :flower: Kiertelee, kaartelee kaupungilla lorun ansiosta saamme aina hyvin rasvattua neidin kasvot. Ei pidä hommasta muuten ollenkaan, mutta lorua apua käyttäen naureskelee ja oikein odottaa nenän painamista ja sormen suuhun laittamista.

Aamulla ei ollut maito valmis (pullosta) ja laitoin tytön sitteriin katselemaan piirrettyjä siksi aikaa kun valmistin maidon. Siinä hän istui, katseli välillä totisena ja välillä naureskellen piirrettyjä. Kuin iso tyttö... Ja äiti haikeana.
 
5kk neuvolassa käyty eilen:

8340g (7520g)
67,1cm (63,8cm)

Painoa oli tullut reilussa kuukaudessa siis vain 800g, mutta eivät olleet huolissaan tästä, sillä kun soseet on aloitettu juurikin 1½ kk sitten ja soseet sisältävät kuulemma vähemmän energiaa kun maito, niin voi hyvinkin johtua tuosta :) Kovasti neuvolatäti kehui poikaa, kun on kehittynyt niin hienosti :heart: Mahallaan ollessa kääntyi 360 astetta napansa ympäri ja siirteli lelua toisesta kädestä toiseen.

Rokotukset saatiin myös kaikki :( Äitillä teki taas niin pahaa kun toista piikitettiin ja itku oli sen mukaista :'( Nyt ensimmäistä kertaa poika vierasti neuvolatätiä :p

Tällä kertaa ei onneksi rokotuksista tullut mitään oireita, viime kerrallahan tuo huus naama punasena koko illan :/ Ainoo, että tais olla normaalia väsyneempi.

Mä olin illan pois kotoota tapaamassa työkavereitani, oltiin piknikillä, ihanaa :heart: Mies oli sitten pojan kanssa kotona ja poitsu oli nukahtanut jo n. 18.30 omaan sänkyynsä yöunille. Mies oli sitten herättänyt pojan joskus kasin maissa vaihtaakseen vaipan ja yökkärin ja antaakseen iltavellin, muttei poika ollut suostunut syömään vaan nukahti samointein uudestaan |O Havahtui jonkun verran kun mä kotiuduin ennen yhtätoista ja sain sitten syötettyä poitsulle vellin. Heräsi yöllä joskus 2.30 syömään, 05 syömään, 06 ähisemään ja itkemään, 07 ylös |O Eli aika rikkonainen aamuyö, liekkö johtuu tosta aikasesta nukkumaanmenosta tai rokotuksista..

wiiru meillä poika nukkuu selällään. Joskus olen yrittänyt mahalleen laittaa, mutta huuto alkaa samointein =)

Poika kun osaa nyt kääntyä selältä mahalleen (ja joku aika sitten vielä takaisinkin) ja aina kun laitan sen lattialle selälleen on hää hetkessä kääntynyt mahalleen, ja sitten kiljuu kun ei mukamas pääse takaisinpäin :kieh: Jatkuvasti saa olla poikaa kääntämässä mahalta selälleen.. turhauttavaa :D Kovasti yrittää myös päästä jo eteenpäin ja sekös vasta ärsyttävää onkin, kun ei onnistu ja sitten huudetaan sitä(kin) :LOL:
 
sarina jaksamista sinulle. :hug: Pääasia kuitenkin, että saatte nuo maitoaltistukset pois alta ja löytyy vauvalle sopiva ruokavalio.

Meillä tyttö nukkuu selällään tai kyljellään. Kääntyilee tuota väliä sängyssä pitkin yötä ja sen seurauksena kääntyilee myös poikittain tai kokonaan väärin päin sängyssä. Mahallaan ei ole ikinä nukkunut, mutta ei edelleenkään viihdy mihinkään aikaan vuorokaudesta juuri mahallaan. Joka päivä vähän harjoitellaan, mutta itku siitä tulee ennemmin tai myöhemmin.

Dolly hieno juttu, ettei rokotuksista nyt tullut mitään pahempia reaktioita. Meillä huudettiin viimeksi rokotteiden jälkeen 2vrk ja tytölle nousi korkea kuume. Toivottavasti meilläkin päästään seuraavalla kerralla helpommalla. Ja kuulostaa ihanalta tuo piknik!

tehilla hienoa, että yöt menneet yhdellä heräämisellä! Soseissa on tosiaan tässä vaiheessa vielä energiaa vähemmän kuin maidossa, joten tuskin parin lusikallisen sosemaistelut ovat noita öitä noin hienoiksi tehneet, mutta pääasia, että saa nukuttua! :) Onneksi miehesi oli valveutuneempi ja sait puhtaat vaatteet päällesi. :D Huh, kaikenlaista sitä sattuu näiden pienten kanssa!

Meillä yöt menneet jo varmaan reilut pari kuukautta niin, että tyttö nukkuu noin 8h putkeen, herää syömään ja nukkuu vielä pari tuntia. Muutenkin kaikki menee oikein kivasti. Tyttö on melko kiivasluonteinen ja palvelun pitäisi pelata erittäin nopeasti, että tyttö on tyytyväinen. :D
 
Mä pidän täällä näköjään yksin puhelua tänään, mutta ollut tosi kiva päivä! Käytiin 4h olemassa kaupungin hulinassa ja tyttö oli vaunuissa - ja itki vain pieniä hetkiä! Ihan uskomatonta, miten hienosti tyttö jaksoi ja oli vaunuissa hereillä kuitenkin suurimman osan aikaa. Välillä oli mun tai miehen sylissä, että sai katsella paremmin ympärilleen. Syötin ennen lähtöä velliä tuttipullosta, en nykyisin uskalla lähteä kodin ulkopuolelle, jos tyttö on syönyt rinnasta. Siitä kun ei ikinä tiedä, onko maitoa tullut 100ml vai 30ml, enkä halua ottaa sitä riskiä, että tyttö huutaa nälkäänsä heti, kun ollaan ulos päästy. Näin menee kivasti ja kätevästi, ja kun lisämaitoa pitää kuitenkin antaa, niin ei tartte edes pumppailla. Tänään oli kuitenkin aika pilvinen päivä, niin sillä oli varmaan osuutta tytön viihtymiseen.

Kaiken lisäksi tyttö on löytänyt soseista suosikkimakunsa. Bataatti-kesäkurpitsa ja päärynä ovat aivan ylitse muiden! Söi molempia tänään isot annokset (ehkä 1/3 purkillisen). Ruokahalun kasvettua on tytön pieruista tullut sen hajuisia, että välillä tuntuu, että aikuinen ihminenkin kalpeaisi vierellä. :D Kakkaa onneksi tulee poikkeuksetta joka päivä, ei ole tytön maha mennyt kovalle soseista.

Tyttö kävikin jo yöunille. Söi tuttipullosta, vein sänkyyn ja jäi sinne pyörimään. Menin lämmittämään lisää maitoa, mutta kun tulin pullon kanssa, tyttö oli jo sikeässä unessa. :)

Oonkohan muistanut kertoa, että tyttöä on muutaman kerran kylvetetty nyt ulkona! Tykkää siitä todella paljon, pitää muovilelua kädessä ja touhuaa sen kanssa samalla. Varmaan kasvanut niin paljon, että kylvyssä on turvallisempi olo? Tosin odotan mielenkiinnolla, kelpaako tytölle kylpyhuoneessa kylvetys enää noin hienojen ulkoilmakylpyjen jälkeen. :D Täytynee hommata parvekkeelle lämpölamppu ja muovikaktus, niin pääsee kylpylätunnelmaan talvellakin. ;)
 
ikuisuus meillä tänään maistivuorossa oli tuo bataatti-kesäkurpitsa, ja heti ensi kerrasta voi sanoa että se on pojan suosikki myös! Vai teillä vaaditaan nopeaa palvelua :). Meidän poika sellanen "hissukka" että mies sanoikin että tuleekohan siitä sellanen "seinäänsulautuja", joo-joo -mies. Niin hienovaraisesti ilmoittaa nälkänsäkin pienellä öhkinnällä..

Poika nukahti äsken. Oletin että "alkuiltaunille", mutta kello onkin jo kasi! Taitaa tulla yöunet näistä. Pakko vaan vaihtaa yövaippa ja siirtää omaan sänkyyn.
 
pikainen pyrähdys,kun huomasin,että puhuitte bataatti-kesäkurpitsa soseesta..saakos sellaista siis valmiina? Kun esikon aikaan pari vuotta sitten ei vielä bataattia ollut purkkiruuissa ja itse sitten aina siitä sosetta tein,kun tyttö tykkäs :)

Meillä on ilta yhden lapsen kanssa,kun esikoinen lähti mummilaan yökyläilemään :) Ihana rauha,kun ei kukaan huutele sängystä "pissa hätää,kova janoooo..." :LOL:
Eliaskin jo yöunilla ja nyt tää mamma lähtee namipussin ja siiderin kera soffalle :wave:
 
heippa pitkästä aikaa...
:flower:
Nukkumisesta,..meillä poika nukkuu joko selällään tai kyljellään, ei ikinä oo osannu nukkua masullaa, joskus yölläkin jos kääntyy mahalleen ni alkaa suora huuto ja pää pystyssä oottaa et hänet käännettäis takas selällee nukkumaan :LOL:
Nukkumaan meneminen alkaa olla jo tosi vaikeeta...Tänäänkin kävi yöunille vasta äsken :/
Mutta en aio ainakaa vielä mitää unikoulua harrastaa, katsotaan sit myöhemmin..

ikuisuus mekin ollaan lämpiminä hellepäivinä kylvetetty poikaa pihalla...Poika tykkää siitä mielettömästi ja suuttuu joka kerta ku mennää sisälle kuivaamaan... :heart:

Ai nii..pakko kertoo..meidän poika ryömi tänään n.20cm :D oli tosi hassua.. ja siis ens viikolla poika vasta 5kk... Ei saa mennä aika näin nopeesti.. :ashamed: mä haluun sen pienen vauvan takasi... :)
Musta on outoo et en kunnolla muista pojan ensimmäisistä kuukausista oikee mitää :ashamed: |O
sarina13 meillä on kans ongelma tuo rasvaus,, joka kerta suora huuto... :(

Me lähdetään sunnuntaina mökille... =) ihanaa..miehen vanhemmat on jo siellä meitä oottamassa ja ehkä itse saa hengähdys tauon...oon jo koittanu pakata pojalle tarvikkeita ja vaatteita mukaan ku sieltä ei niin vaan kauppaan lähetä kesken reissun, muuta ku jos on pakko, koska mökkimme sijaitsee saaressa, ei ole sähköjä, ja järvestä otetaan vesi..että hyvää lomaa mulle :LOL: :headwall:
Soseista sen verran että meidän poika syö jo tajutonta vauhtia erisoseita, hyvä että kerkee uutta lusikallista ottaa niin toinen oottaa jo suu ammollaan... :)
Ja juu meilläkin poika ei malttais yksin olla yhtään.. :( Sylissä viihtyy hyvin ku touhuaa jotain tai hyppyyttää... :p
Ja meillä poika istuu sylissä tai "seisoo"..kun ei makuullaan halua olla ni en minä turhaan sitä huudata.. :saint:
 
krisu bataatti-kesäkurpitsa sosetta on Bonan valmispurkeissa..ainakin..mä oon nyt parina päivänä sitä pojalle maistattanu ja on kyllä tykänny..tosin mä oon laittanu vähä porkkanaa sekaa, ku poika nyrpistaa muuten naamaansa.. :D
 
wiiru, meillä poju nukkuu selällään tai kyljellään. :attn: Kun ei toi raukka pääse kääntymään vatsalleen. Eikä kyllä tykkää olla vatsallaan pitkiä aikoja, jos hänet vatsalleen laittaa. :/ Olenkin miettinyt, että mikä ihme houkuttaisi pojun kääntymään vatsalleen, kun toinen ei tykkää olla vatsallaan? :eek: :heart:

Tosiaan olen yhä pettynyt tohon Muksun mannapuuroon. Ikäsuositus on 5-6 kk ja tuote sisältää sokeria. Oma mielipide on vaan se, että ehtii sitä sokeria syödä vielä myöhemminkin. :attn:

Meillä poju tykkää bataatista. Olen tehnyt sitä itse ja pakkasessa on muutama purkki valmiina. Nykyisin yksi suosikki on seitikalasose johon on lisätty vähän sitruunaa.

Poju täytti pari päivää sitten 6 kuukautta. Ruuissa aloittelen sitten hieman rakeisempaa ruokaa. Eli 1 tl joka ruokailukerralla sitä rakeista ruokaa. Kun vauvan ruuan tarvii olla sitten parin kuukauden päästä täysin rakeista. Poju on aika hyvin oppinut pyörittelemään sitä rakeista sosetta suussa ennenkuin nielaisee. =)

Ruokailessa meillä on alkanut jonkinlainen pelleily... Poju nimittäin pitää ensin suun kiinni, ihan viivana. Minä sitten odottelen. Ja yht´äkkiä poju avaa suun ja nauraa, kun on ilmeisesti hänen mielestä hassu temppu. :D Pelleilystä huolimatta poju syö hyvin ruokansa.

Sitten vaippaa vaihtaessa poju on alkanut availeen vaipan teippejä. Jestas! :xmas: :heart:

-mervi-elina ja poju 6 kk
 

Yhteistyössä