// Helmivauvat 2015 - elokuu //

Voimia ja jaksamisia Vadelmanlehdelle.

Hauska saada vielä uusia odottajia mukaan porukkaan, tervetuloa!

Repäisykivuista on täällä mainintaa ollut, täältä niitä löytyy myöskin. Ja osaavatpa vaan olla inhottavia!
Äitiyspakkaus, hmm, vaikea päättää ottaako vaiko ei. Aikaisemmille ipanoille olen sen ottanut ja nyt molemmille onkin se oman pakkauksen makuupussi jemmassa, ihan niinkuin minullekin oma äitini oli sen pakkauksesta säästänyt. Varmaan kuitenkin otan rahana ja ostan sitten sen makuupussin erikseen jotta tälle viimeisellekin ipanalle on oma pussi sitten jemmassa.

Sf-mittaa täällä ei ole otettu kun mulla on seuraava neuvola vasta viikoilla 22+, samalla on sitten myös lääkäri. Mulla tulee siis noin kahden kuukauden väli neuvolakäynneille. Onneksi rakenneultra on siinä välissä ja maanantaina pääsee jo pientä kurkkimaan 3/4D ultraan <3
Mutta täällä kohdun korkein kohta on noin sentin navan yläpuolella, sen eilen lääkäri kokeili kun vanhempaa lasta käytin lekurissa korvia näyttämässä kun niitä valitteli, onneksi ei tulehdusta. Oli ihan pakko samalla käynnillä pyytää lekuria kuuntelemaan sydän ääniä kun maaliskuinen 17+ viikoilla koettu km kummittelee nyt kahta kauheemmin mielessä kun samoja viikkoja elelen nyt uudelleen. Onneksi oli mukava lekuri ja mielellään kuunteli äänet ja halusi vielä painelemalla tunnustella kohtua, rauhoitti kummasti mieltä.


Raha asioista on ollut kanssa puhetta, meillä on onneksi niin ihana tilanne että noista asioista ei tarvitse huolta kantaa. Miehelläni on palkka sitä tasoa että toimeen tullaan paremmin kuin hyvin jo pelkästään hänen tuloilla ja säästöönkin siitä vielä jää mukavasti. Mun tuet on siis meille pieni lisä josta saadaan lisää säästöön ja joilla tehdään aina porukalla viikonloppuisin jotain kivaa yhdessä. Ei voi kun olla kiitollinen ja iloinen kun asiat on näin hyvin. Kotona siis näillä näkymin ollaan vielä pitkä tovi lasten kanssa.

Eilen tuli laitettua tilaukseen lämpöpussi jossa on reiät turvakaukalon joille. Oli ihan pakko iskeä se heti tilaukseen kun löytyi yksi joka omaa silmää miellytti. Samaan tilaukseen laitoin pari purkkia Shea-voidetta joka on aivan älyttömän hyvä suoja kasvoille pienessä tuulessa ja viimassa. Heräteostoksena tuli ostettua pienelle ensimmäinen oma unikaveri kun löytyi ihanan pehmeän ja ylisuloisen näköinen pupu jota ei vaan voinut olla tilaamatta. Meillä kun joka muksulla on unikaverina se ensimmäinen pehmo jonka ovat jo sairaalassa sänkyynsä saaneet. Isommalla on PikkuApina ja pojulla Pentti pupu, ilman näitä kavereita ei vieläkään unille lähdöstä tule mitään :)

Onko muuten kukaan menossa Lapsiperhe messuille nyt viikonloppuna Tampereelle?
Me ajateltiin miehen kanssa käydä kiertelemässä ihan huvin vuoksi mutta myös bisnesmielessä. Lapsetkin kun menevät siksi aikaa serkkujensa luokse leikkimään niin saa ihan rauhassa kierrellä ja katsella.


En oo varmaan ikinä odottanut näin paljon että joku viikko menis nopeasti ohi niinkuin tämä. Ahdistaa, pelottaa, jännittää ja nukuttua ei saa kun pelkään kokoajan että maaliskuinen tapahtuu uudelleen. Niin kauhian pelon ja pirun se tuonne pääkopan sisälle jätti. Varsinkin kun ei ole ketään jonka kanssa asiasta voisi puhua mieheni lisäksi, kenellekään muille ulkopuolisille kun asiasta ei kerrottu kuin niille jotka olisivat kummeiksi tulleet. Tuntuu jotenkin kamalan yksinäiseltä kun ei ole niitä kenen kanssa puhua ja fiiliksiä purkaa.
Jälleen voin todeta että onneksi on teidät täällä palstalla joille voi oloja ja fiiliksiä purkaa, kiitos siis siitä <3

Nyt taisi tulla naapuri lapsineen kylään leikkimään, ainakin pihaan joku auto tuli niin tämäpä painuu katselemaan kuka pihaan oikein ilmestyi. Palailen maanantaina kertomaan kuin ultrassa meni. Vähänkö jo jännittää!!!

Ihanaa viikonloppua kaikille mammoille! :)

Ultraa jännityksellä odottava BlackPearl 17+4
 
Mullakin oli eilen neuvolalääkäri. Tutki kohdunsuun tilanteen ja tunnusteli kohtua. Kaikki kunnossa. Kohtu on kasvanut yli navan joka on tuplissa normaalia. Yksösraskaudessa kohtu kasvaa navan yli puolessa välissä raskautta.

Tänään sitten aloitin jo joulusiivouksen ;) kaappeja siivonnu ka pesin seinät ja katot. No sit intouduin imuroimaan ja luuttuumaan lattiat, raahasin puhtaata matot lattioille, pesin pyykkiä jne. Talo on kuitenkin kaksi kerroksinen joten ei mikään pikairakka ollut. Nyt ei tarvi sitten ison mahan kanssa yrittää kurkotella kattoja ja seiniä.

Alaselän sain rytinässä kipeäksi joten loppu ilta menee rauhallisemmin.

Tuplat ja rv 17+2
 
Hohhoijaa, mä oon nyt onnistunu kehittään ittelleni stressinaiheen siitä, että tunnen liikkeet tästä kolmosesta paljon heikommin kuin kakkosesta. Jotenkin odotin, että jokaisesta liikkeet olisivat lineaarisesti selvemmät ja selvemmät... Siis tosiasiahan on, että joka raskaus on erilainen, mutta mulla ei pitäis olla etistä istukkaa ja silti en voi sanoa tuntevani liikkeitä mitenkään päivittäin. Viime raskaudessa liikkeet olivat vanhoista viesteistä tarkistettuna päivittäisiä vaikkakin hentoja rv16+ ja selkeitä päivittäisiä rv 18+ eteenpäin ns. "ei voi olla huomaamatta" muljauksia ja rv20+ suorastaan epämiellyttävän voimakkaita. Nyt en voi sanoa tunteneeni mitään kovin selvää tänään (ehkä yks muksaus) enkä pariin päivään muutenkaan ja mennään kuitenkin 17+. Neuvolalääkärissä sanoin, että vähän epävarmaa liikehdintä mun mielestä, joten merkkasi +?. Sykkeet olivat silti ihan selvät samantein 155, kun anturi mahan päälle laitettiin. Edellisistä on rv 18+ eteenpäin ollut liikkeet ++ merkinnällä. No, häntä kutsuimmekin Möyrikiksi ja on tosi liikkuvainen lapsi ollut ensimmäisen vuotensa ajan. Tää on taas tätä hiustenhalkomista mulla ja kyse on varmaan vaan viikosta parista, kun liikkeet alkaa olla jo ihan kunnolliset. Mutta just nyt tuntuu, että rakenneultraankin on ikuisuus... Pitäisköhän sitä 4D-ultraa harkita vielä, jos kerta kelakorvauskin siitä järjestyy? Oliko joku selvittänyt jo paljonko yksityisellä jää silloin hintaa Helsingissä? Ajattelin itse mennä Femedaan, kun olen siellä joka kerta näissä asioissa käynyt.

Pippurihäntä ja hiljainen hiiri rv17+4
 
PH, myö käytiin reilu 4v. Sitten ja silloin oli kelakorvauksen jälkeen n. 180e. En tiiä onko hinnat miten kovasti muuttuneet siitä. Bruno Cacciatorella käytiin silloin. Mennään tällä keryaa terveystalolle lahteen ens viikolla. Niillä on piste hesassa kans ja ilmeisesti hinnat melko samoja kun samaa puljua. Voin sit heittää hintaa kun ollaan käyty et paljon oli. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kampiakseli, mekin mennään maanantaina käymään lahdessa terveystalolla ultrassa. Sillon kun ajan varasin ja suuntaa antavaa hintaa kysyin niin tais olla tällä lekurilla mille ite oon menos ni noin 210€ ja kelakorvaus haetaan jälkikäteen ite, näin ainakin mulle neuvottiin/sanottiin puhelimessa aikaa varatessa. Tampereen Koskiklinikalla samalle setille hintaa ois tullut rapsakat 300€. Silläpä me siis lahteen mennään kun on halvempi ja tästä meiltä ajaa oikeestaan yhtä nopeasti Lahteen kun mitä Tampereellekin.
 
Viimeksi muokattu:
Moikka!

Täällä olisi vielä yksi uusi odottaja:
1.2 maatuskamamma / 27v. / 2.lapsi / EKKS

Alkuraskauden etovaa oloa lukuunottamatta raskaus tähän asti sujunut hyvin. Ajoittain mieltä vaivaavat pelot raskauden sujumisen suhteen, joita neuvolakäyntien harventaminen ei tietenkää yhtään helpota, oon saanu kuriin laina dopplerilla. Tosin viikko sitten ku maha-asukin liikkeitäkii oon ajoittain alkanu tuntemaan ni dopplerin käyttö on harvenu entisestään ja mieli pysy luottavaisempana raskausen sujumisen suhteen. Innolla siis täällä odotellaan isännän kanssa että asuntoon saadaan toisetkin pikkujalat <3

maatuskamamma ja napuska 17+3
 
Ilmoittautuisin vielä porukkaan jos sopii? Ketjua olen ihan alusta asti lukenut, mutta nyt vasta uskaltaudun ilmoittautua mukaan...

tintti / 21.2.2015 / 3.lapsi / K-HKS

Olen vähän päälle kolmekymppinen kahden lapsen äiti ja nyt odotan kolmatta meidän perheeseen kahden perättäisen keskenmenon jälkeen. Vaikea on ollut luottaa ja uskoa että pikkuinen kestäisi matkassa mukana, mutta hyvältähän tämä nyt näyttää kun näin pitkälle on jo päästy.

Kolmesti on pikkuista jo ultrattu, rv 8 kystakontrollissa, rv 10 neuvolalääkärissä ja sitten vielä nt-ultrassa. Ultran jälkeen kerrottiin lapsille ja siitä lähtien odotettu vauvaa koko perheen voimin. Isompi meillä on eskari-ikäinen ja toinen pari vuotta nuorempi, joten tämä kolmas on meidän perheen "Iltatähti".

Oman mielen rauhoittamiseksi tilasin tällä viikolla kotidopplerin ja äsken sain ensimmäistä kertaa sydänäänet kuulumaan. Aiemmin pidin ko. laitetta täysin turhana, mutta kummasti se sykkeen kuuleminen rauhoitti omaa mieltä. Käyttöä tuskin kovin paljoa tulee kun toivon pian jo liikkeitä tuntevani etuseinässä olevasta istukasta huolimatta.

- tintti ja iltatähti 14+6 -
 
Pahoittelut Vadelmanlehti :hug: Voimia suruun :heart:

Hirmuisesti tullut uusia, tervetuloa :flower:

Dopplerilla ääniä tulee kuunneltua muutamasti viikossa, ihan joka kerta en ole löytänyt kuitenkaan.

Tarvikkeita olen hommannut jo jonkun verran mm. fisher price sitterin, emmaljungan rattaisiin citykopan, ja jotain vaatetta kirppareilta. Tällä kertaa yritän selvitä että ostan suurimman osan käytettynä.

Omista oloista sen verran että pahoinvointi yhä kiusaa, joka ei sinänsä ole yllätys, koska pahoinvoinnista kärsitty muissakin raskauksissa. Pohjatonta väsymystä ollut muutaman päivän, se voi johtua flunssastakin joka iski kimppuuni. Vessassa on joutunut ravaamaan yöllä 1-2 kertaa :D
Liikkeetkin olen tuntenut jo tovin aikaa, tosin ne huomaa vain kun rauhoittuu aloilleen :)

rv 14+o POKS!!
 
Tämä nykyään hyvin hidas vatsa ottaa aivoon. Viikon kohokohta tuntuu olevan vessassa käynti. :D

Nyt viikon aikana ilmeisesti jotain tapahtunut. Painoa on tullut jostain kilon verran vaikka syöntimäärä on pysynyt samana. Kohdun seutuville on tullut painon tunnetta, pieniä särkyjä on silloin tällöin ympäri kohdun aluetta. Ja olen hukannut kohdunsuun. Se on siirtynyt jonnekin taakse ja sen eteen on tullut tuo jokin painon tunnetta aiheuttava juttu.

Ensi viikon loppupuolella on neuvolalääkärille aika. Ehkä hän osaa valaista hieman tätä mysteeriä. :)

rv 16+
 
Just nyt ehkä oon vähän kade teille, joilla se kotidoppler on :) Uskoisin, että näiden epävarmojen liikkeiden aikoina se voisi tuoda sitä kaivattua helpotusta. Jotenkin muutenkin on semmoinen ahdistuskausi päällä, eilen meinas iskeä paniikkikohtaus päälle, mutta hengittelemällä meni ohi. Niinhän se vaan kuitenkin näillä viikkoilla on, että vaikka sille vauvalle siellä jotain olisi tapahtunutkin, niin ei sille mitään voida tehdä, joten ns. elämän armoilla on vaan jatkettava :)

Tänään on kaikenlaista muuta puuhaa onneksi vähän kodin ulkopuolella, niin ehkä saa ajatukset vähän muualle näistä terveysasioista vaihteeksi (mun ahdistuneisuus on siis semmoista luulosairaustyyppistä).

Rauhaisaa viikonloppua teille,

PH rv17+5
 
Hei tytöt.
paljon uusia! Tervetuloa! :)

Mäkään en varsinaisesti tunne vielä liikkeitä, mut mul o Se istukka siellä edessä ja sit kun on esikoinen.

sellasta täällä murehdin kun taas tänään on tullut vessan yhteydessä keltasta paperiin. Ihan kun pissa olis aika keltasta. Toki Se on vahvemman väristä, mut et paperiinkin tulee kellertävää?
eikai Se mitään lapsivettä voi olla?
 
Blackpearl, hauska sattuma. :D ootteko kenelle menossa? Me mennään keskiviikkona Posalle.

Tervetuloa uusille! :) mukaan vaan ja onnea!

Heilanga, mulla lapsivesi oli semmosta hennon vaaleanpunertavaa ja haisi makealle/spermalle. Mulla siis edellisessä raskaudessa lorahteli vähän lapsivettä rv 32+.

PH, tsemppiä ahdistuksiin! Josko ois vaan rauhallisempi kaveri tulossa. Mun tyyppi piti muutamia päiviä taukoa liikkeistä niin kyllä kieltämättä doppleri rauhoitti mieltä.

kampiakseli ja Tähtis rv 17+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille! Kiva kun teitä oli niin monta ilmoittautunutta :)

Heilanga, et sattumalta käytä jotain raskausvitamiinivalmistetta? Tai ottanut tavallista enemmän B-vitskua? Sehän värjää virtsan keltaiseksi, mulla ainakin näkyy tosi selvästi tabletin ottamisen jälkeen :LOL:

PH, mä olen kehittänyt itselleni saman "ahdistuksen". Eipä tunnu liikkeet, vaikka tosiaan kuvittelin niiden tulevan aika samoihin aikoihin kuin edellisessäkin (15+1 päivittäin). JOO ei. Tuo doppleri kyllä kieltämättä on nyt aivan ihana keksintö <3

Sinikuu 16+3
 
Viimeksi muokattu:
Samaa aloin sanomaan että se toinen raskausvitamiini värjäs mulla ainaki pissan ihan keltaseksi :D oisko ollu multitabs raskaus ja imetys. Nyt ostin eriä, minisun mamaa ja en oo huomannu ainakaan samaa vaikutusta vaikak eipä se pissan väri mua harmittanu vaan niiden tablettien koko. Tosin, nää on melkee isompia mutta ehkä helpompi niellä kun ovat ovaalin muotoisia, multitabsit pyöreitä :D
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa.

Voimia surun kohdanneet!!

Ja tervetuloa uudet, koskaan ei ole liian myöhäistä liittyä seuraan :)

Liikkeistä, minun esikoinen oli koko raskauden todella maltillinen liikuja. Mieheni tunsi ihan muutaman kerran vain tytön liikkeet koko raskauden aikana. Kakkonen olikin sit toista maata ja maha heilui jatkuvasti ihan reilusti. Et niin ne on erilaisia! :) Tämän liikkeet tunsin ekan kerran jo rv 13+ muttei ne mitenkään säännöllisesti tunnu. Äsken juuri oli jumppatuokio ja on se kyllä mieletön tunne! <3

Minulla on ensi viikolla jännät paikat. Kävin Taysissa 22.päivä jolloin päätettiin että kohdunsuun tukilanka laitetaan ke 3.9. Käynnillä kaikki oli vielä hyvin, joten lanka on nyt turvallisempi laittaa. Viikkoja silloin 16+5, viimeksi laitettiin rv 17+4. Tuosta alkaa sitten jännääminen! Koetaanko km vai päästäänkö turvallisesti perille. Suurin riski on itse langan laitossa. Voi mennä vedet, tulla tulehdus tai nuuten vain synnytys käynnistyä. Siitä alkaa taas lepo ja Tammikuun odottaminen. Koko ajan olen ajatellut etten pääse helmikuulle asti, mutta tähän ryhmään silti halusin koska laskettu on kuitenkin helmikuussa. :)

Huomenna vien perheen syömään. Täytyy lasten kanssa taas keskustella minun sairaalaan menosta. Esikoiselle varmaan pahempi paikka, mutta toivottavasti pääsen pois vuorokauden seurannan jälkeen. Mies on onneksi ihan sujut asian kanssa. Hänellä kuitenkin alkaa rankka aika kun en juuri pysty olemaan avuksi lasten, koiran ja kodin hoidossa. Liikkuakaan en juuri saa. Onneksi nakerot jo sen verran isoja (3v ja 6v) että ovat omatoimisia.

Nyt viettämään parisuhde iltaa.. kyllä, seksikin meiltä kielletään loppu raskaudeksi! =/

Rv 16+1
 
Heikko-Peikko: Isosti tsemppiä tulevaan! Toivon niin paljon, että kaikki menee hyvin tällä(kin) kertaa teillä!

Maikki1985: Mua vähän hihitytti tuo sun "joulusiivous"... Tai siis kuvittelin itseäni tekemässä vastaavaa nyt, ja mieheni ilmettä, kun kertoisin olevan kyse joulusiivouksesta, johon hän varmaan vastaisi, että luuletko ettei tän jälkeen enää tarttis ennen joulua siivota :LOL: Elän siis itseäni huomattavasti siistimmän miehen kanssa, joka joutuu kärsimään mun boheemista elämäntyylistä. Mun kotihengettäryyden tasosta kertoo jotain sekin, etten edes tiennyt jonkun pesevän seiniä (muuta kuin kylppäristä tai saunasta....hups). Oikeasti joka perheessä on omat kestoaiheensa ja meillä se on juurikin tämä ero siisteystottumusten ja -taitojen välillä, jotka meille on suotu näin päin. Ihan aidosti oikeasti meille kyllä on tarkoitus tehdä kunnon siivous vielä ennen joulua, varsinkin kun kutsutaan ekaa kertaa porukkaa meille sitä viettämään, mutta nyt olen jotenkin vielä niin tohkeissani siitä, että sain lattiat pestyä täällä kaksi viikkoa sitten muuton yhteydessä :) Nostan siis hattua sun pakerrukselle, ja koitan ottaa mallia!

Jahans, jos menis taas sohvalle kalasteleen vauvan liikkeitä. Jotain värinää tuntui äsken, mutta yllättävän ylhäällä, edessä ihan navan takana. Mutta niin se taisi maanantaina lääkärillä jo tuntuakin navan paikkeilla se kohdun yläreuna.

PH 17+5
 
"Kuutti"
Moi!

Oon täällä jo aikani selaillut ja lukenut teidän juttuja. :) Nyt jos lähtisin itsekin mukaan. :)
Eli Kuutti/ 8.2.2015/ 1. vavveli/ SatKs

Oliko teillä joku Facebooks-ryhmä ja miten pääsee messiin? :)
 

Yhteistyössä