// Helmivauvat 2015 - helmikuu // MEIDÄN KUU

Olin jo varma että Heikko-Peikko tulee ilmoittamaan jotain muita uutisia..:headwall:

Tänään läksin miehen matkaan maalle käymään, halusin vielä käydä hoitamassa siellä noi peurat ja kanit&kanat. Tiedä milloin seuraavan kerran pääsen niitä hoitamaan. Ja silloin mukana onkin sitten tuo Eikka-iltatähti.

Vähän harmittaa jälleen tää että vika viikonloppu ilman vauvaa ja miehen kalenteri on aika täysi, poika tuli armeijasta lomille ja tytär hiihtolomalle, on sitä ohjelmaa siinä sitten. Yritin kyllä sanoa kauniisti että olis kiva viettää aikaa yhdessä, tehdä ruokaa jne mutta saapa nähä. Sunnuntaina olis armoton teinien kuskaus, täältä tyttöni ja pari koiraa maalle, missä on sitten osa teinejä etelästä viettämässä lomaa, meillä hiihtoloma vasta tulossa niin saapi tyttäreni olla sitten muuten lomalla että näkevät tuon miehen tyttären kanssa ja sitten sieltä tulee etelästä vielä yksi teinityttö remmiin mukaan.

Kotona on hoidettu kaikki valmiiksi että itsehän olen ihan valmis lähtöön.

Automatkat aiheuttaa supisteluita, mietin jo että mihin tuota naapuria käskytän minua ajeluttaa :LOL:
Tässä on nyt iltaseiskasta asti tullut vihlovia supistuksia taasen epätasaisen tasaiseen tahtiin, mutta eipähän se lähtöä kuitenkaan aiheuta. Säästelee tuo poika itseään maanataille ja tiistaille...:stick:

Että sellaista täällä.. Ei edes naurata enään.

np&eikka 38+5
 
onnenpisara
Pakko on käydä korjailemassa tuota synnytysstooria, missä lie huuruissa olen sitä kirjoittanut.. ;-) Eli ponnistusvaihe ei todellakaan kestänyt puoltatuntia vaan vaivaset 17min! :) Kai minun oli pitänyt kirjoittaa että kalvojen puhkaisusta meni 35min että poika syntyi, sairaalassa kerittiin siis olla alle 1,5h kun hän oli jo täällä.

Me tosin jouduttiin teho-osastolle hoitoon ja huomenna toivottavasti selviää milloin päästään kotiin.

onnea kaikille nyytin saaneille!
 
Hyvää ystävänpäivää kaikille! :) saadaankohan tänään
ko. Päivän vauva? :)

Täällä päivän kunniaksi poika nukkui yöllä kokonaiset 5h putkeen! :) tuli itellekin heti paljon energisempi olo kun sai nukuttua vähän pidemmän pätkän. :)

Mukipukipuu ja Väinö 11pv
 
JESH - kotona ollaan! Toivottavasti olen saanut nyt kaikki oikein päivitettyä listaan. Tänään ei vielä kukaan ole syntynyt? Ei Valentinaa tai Valentinoa ;)?

Huudelkaa sitten, jos listassa on virheitä! Pikkasen ollut tässä viimeiset vuorokaudet unet vähissä, mutta kyllä se tästä tasaantuu.

Meillä tutkittiin äiti ja vauva 27 tunnin iässä ja oltaisiin päästy kotiinkin samantein, mutta sitten päätin jäädä vielä vauvan kanssa osastolle. Hänellä kuultiin harmiton sivuääni sydämessä, ja tutkimuksessa vielä lääkäri ultran kanssa vakuutteli, että nämä ovat ns. normaaleja itsestään umpeen meneviä reikiä ja se oli ihan minimaalisen pieni (eikä olisi ollut este nopealle kotiutumiselle). Ilmeisesti raskauden aikana veri kiertää jotenkin eri kautta sydämessä ja sitten ne väylät menevät vähitellen umpeen, joillakin sen jatkuu vielä syntymän jälkeenkin (3%). Käydään kuitenkin kontrollissa 3kk iässä, mikä on standardiprosessi näissä tapauksissa.

Heikko-Peikko - On kyllä aikamoinen saavutus tämä laskettu aika teillä! Nyt sitten pikaista lähtöä vaan!

Samoin muut ja etenkin yli lasketun menneet - päivä ja hetki kerrallaan, sisulla, voimalla, ja vaikka sitten niillä kuuluisilla p*rkeleillä :) Valmiit vauvat siellä jo odottavat! Koittakaa kestää hetki vielä!

Ainiin - synnytyskertomukseen tarkennus - Poika syntyi kuin syntyikin takaraivotarjonnassa eli ponnauksen tiukkuus ei johtunutkaan tarjontavirheestä vaan siitä, että tyypin kupoli oli 37cm ympärykseltään!!! Ja hartiat tosiaan piti kätilöiden auttaa ulos, mutta yhteistyöllä saatiin jässikkä maailmaan. Yhtään isompaa en kyllä enää olisi tehnyt... Syntyi siis kreivin aikaan ja painoarvio oli loppujen lopuksi isompi kuin itse tyyppi.

Nyt syömään ja lepäämään.

PH ja pötkö 2vrk
 
Aamu alkoi keittiön ison maton pesulla, tuolla minä pesuhuoneessa ähisin ja puhisin mattoa jynssäten. Aikaan sain vain ison hien, pientä supistelua meillä ei enään edes lasketa.
Sitten oli imurointia.. Sitten jaksoin käydä ystien kanssa kahvilla (tai minä limukalla) ja nyt tässä pohdin että pesiskö yhden vai kolme koiraa? Pyyhkiskö pölyt?
Kun ystäväni tuossa vajaa kuukausi sitten odotti vielä omaa poikaansa oli hänen sisko sanonut että joko lähet synnyttää? Ystävä tuumas ettei kerkeä koska mikro ja jääkaappi pitää pestä. Hän pesi ne näin lauantai-iltana ja sainkin sitten seuraavana yönä viestin kahden jälkeen yöllä että vedet hulisee... Joten taidan käyttää tänään tuon viimeisen oljenkorren ja kuurata mikron ja jääkaapin tuossa kohtapuoliin.

Että näinkin mahtavat fiilikset näin Ystävänpäivänä..

np&eikka 38+6
 
Huomenta! Pikaisesti tulin kyselemään sellaista, jotta aiotteko jatkaa jutustelua tällä porukalla vielä kun kaikki ovat synnyttäneet..vaiko eikö..itsellä kun ei aivan hirmuisesti tällä hetkellä näitä kohtalotovereita ole :p..muutakuin te täällä ! Ajattelinkin kysäistä pääsisikö sinne fb-ryhmään esim.vielä mukaan ? :hug:
Ihanaista sunnuntaita tuoreet äidit ja tsemppiä teille joilla potkut tuntuu vielä kyljissä (vähän on sitä masua jo ikävä :stick: vaikka aivan ihanalta ne potkut ja varpaat tuntuu napaa vasten kun tissittää)
T.Iiina2013 + tyttö8 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Avataanko vauvapuolelle ketju? Ei varmaan tartte mitään "esittelysivuja" enää, kuhan vaan joku eka viesti. En välttämättä jaksa enää toimia yp:nä, mutta kirjottelen mielelläni. Facebookin jätän väliin.

PH "ei yhtään ikävä masua"
 
:headwall: Mikä yö takana! Heräilyä kahden tunnin välein. Syynä oli tuo pikkukoira joka vaati ulos,hän olisi kuumuuden takia halunut jäädä tarhaan nukkumaan mutta en minä voinut jättää kun pakkasta -20.

Ens yö voi muuten vain mennä jännittäessä. Eilen miehen jo soittaessa mainitsin että pyysin että oltais vietetty aikaa yhdessä ja paskat että ottaa päähän. Täällä minä yksin kotona lasten kanssa siivoilin ko muutakaan ollut. Tänään olis sitten tulossa ilta ysin maissa kun saa kuskattua lapset (pojan armeijan bussiin). :kieh:
Tuumasin että lienee kerkeet tulla tähän aamullakin ko on lähtö.. Kiukuttaa. Kaikki menee ohi minun ja tämän raskauden..

Mutta viimeinen päivä kotona ilman vauvaa, jännittää aika pirusti..:whistle:

np&eikka 39+0!! Ja pian se helpottaa vaikka en tiiä mikä h*lvetti edessä on vielä..

ps.mää en ainakaan siellä fb puolella ko en oo omalla nimellä koko laitoksessa.
 
Avataan vaan :whistle: jos muutkin tykkää jatkaa täällä niin mikäettei:popcorn: :heart: mä pääsin äsken puolen tunnin lenkille tuonne ihanaan aurinkoiseen ilmaan! Niskat jumittaa tän tissimaratonin johdosta, oli ihana päästä heiluttelemaan käsiä ! Iina2013
 
Hei, musta olis kans kiva jos täällä olis sellainen vauvaketju. :) ekakertalaisena mukava jakaa kokemuksia vauva-arjesta. Muutenkin kun tän porukan kanssa on tullu kirjoteltua kesästä asti niin olis vähän haikeeta jos se nyt sit loppus vallan. :)

Omaa napaa sen verran että alapää rupes kipuileen eilen ja vuotoa tuleen enemmän. Tänään aamupäivällä käyty lääkärissä ja tulehdushan siellä eppari haavassa oli. Määräs antibiootit, kahta sorttia. Toista suun kautta ja toista voiteena suoraan haavaan. Lisäks tuli kahden viikon istumakielto, nice... Tää menee ihan makoiluks kun ei seisoon pysty kovin kauaa ja kävelykin on sellasta perse pystyssä vaappumista :D eipä taida ihan hetkeen päästä lenkeille, saati salille.... :( Ens kuussa pitäs jatkua salijäsenyyden kun olin sen tammi-helmikuuks laittanu paussille...

Mukipukipuu ja Väinö 12pv
 
Pikakuulumiset täältäkin (oon jumittunut tonne fb-puolelle lähes totaalisesti..), eli meille syntyi 31.1. tyttövauva mitoilla 3110g ja 50cm, viikkoja oli tuolloin 38+3. Hyvin voidaan ja kotona elämä soljuu kivasti =)

Onnea kaikille vauvan jo syliin saaneille, ja tsemppiä odottajille! Ei mene enää montaa viikkoa että kaikki ryhmäläiset ovat saaneet oman käärönsä syliin!

Jepa ja Toukka 15pv
 
Paljon onnea vauvautuneille! :heart: ja voimia vielä mahan kanssa kärvisteleville! :) Lukemassa olen käynyt usein. On nää jänniä aikoja. :)

Heilanga, paranemisia! Täällä kärsitään myös rintatulehduksesta. Kissoista kyselit niin menivät alkuun ihan sekaisin. Nyt jo rauhallisempia, mutta silti täytyy olla vielä jatkuvasti varuillaan. Pidetään nyt öisin makuuhuoneen ovea kiinni kun toinen kissoista pyrkii jatkuvasti pinnasänkyyn. Toivottavasti tein kissat ottaneet rauhallisemmin!

PH, shamppis taitaa puuttua listalta. Vois kyllä sen vauvaketjun tehdä. Ja munkaan mielestä ei tarvii esittelyjä. Kaikilla pyörii nyt elämä niin pikkuisten ehdoilla. :)

Kampiakseli ja pikkumonsteri 3 vkk
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Voi kääk!
Iski ihan hirveet peräpukamat eikä tekis mieli yhtään edes miettiä että pian pittää ponnistaa..

Sauna päällä, viimeinen sauna tällä mahalla.
Viimeinen yö kotona ilman vauvaa. Aamulla lähdetään.
Jännittää, tunteet on pinnassa ja pelottaa.
Toivon että kun huomenna käynnistetään niin poika syntyis tiistaina, pelkään että menee keskiviikkoon.
Hui ja kääk.
Np&Eikka 39+0
 
  • Tykkää
Reactions: liina2013
Onnea taas vauvautuneille =)

Pippurihäntä tosiaan se veri kiertää raskauden aikana erilailla vauvalla. Kiitos tän raskausajan dementian en nyt tarkalleen muista, mutta jokin seinämä siellä sydämessä oli joka ei siis "umpeudu" ennen kuin syntymän jälkeen (muistaakseni). Joku voi korjata jos väärässä olen. Muistan vain kun anatomian tenttiin näitä sydämen rakenteita ja läppiä yms. luin ja luin samalla vastasyntyneen sydämestä. Pikkuhiljaa sitten ns. "reikä" umpeutuu ja tosiaan muistaakseni tosi harvalla prosentuaalisesti sinne sitten jäisi sitä reikää.

Nokkosperhonen tsemppiä suuresti huomiselle ja ensi viikolle muutenkin. Perässä tullaan ;)

Olikos täällä muita kellä oli se suunniteltu sektio? Sadana? Onko muita vielä menossa tai onko täällä muita kellä olis nyt tullut sektiolla jo? Kun tuntuu että kaikki kertomukset mitä nyt oon lukenu olis ihan alateitse syntyneitä.

Oma napa lyhyesti: Vähiin käy päivät ja yöt. Keskiviikkona soitto NKL että moneltas saadaan torstaina sitten tulla :D Yöt menee edelleen melko vähillä unilla, mutta onneksi mies vie esikoisen aamuisin pk:iin ni mä saan jatkaa aamulla unia, se kun tuntuu mulla olevan se aika jolloin saan pisimmän pätkän nukuttua ilman että heräilen puolen tunnin välein :headwall: Nyt alkais jo olee melkolailla kaikki vauvan kamppeet paikoillaan, yksi kassi vielä jossain jemmassa jossa on vielä vähän vaatteita. Pitää huomenna etsiä. Omia sen puoleen kun vauvankaan sairaalasta kotiinlähtökamppeita en oo viel laittanut valmiiksi :LOL: jos huomenna tai tiistaina, kun ei tässä sitä lähtöä sinne ennen to tuu. Ainakaan ei siltä tunnu.

No tsemppiä taas kaikille ketkä vielä mun lisäks mahansa kanssa täällä yrittää hengailla :D

Sunday83 rv 38+3 & mahan koosta päätellen erittäin potra poika...
 
  • Tykkää
Reactions: liina2013
Tsempit Nokkosperhoselle, toivottavasti homma etenee nopeasti!
Minä tuun sitten huomenna perässä, klo 12.30 selviää josko heti pääsis käynnistyshommiin. Ah, olen jo ihan kypsä näihin oloihin joten olen valmis ihan mihin vaan että saan poitsun syliin tuolta vatsasta painamasta! <3
Mussukkanuppunen 38+6
 
Täällä sitä osastolla ollaan ja eka kypsennystabletti otettu naamaan, vielä olis kolme tai neljä jäljellä mutta en usko että näistä on mihinkään.. Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut juuri mitään uutta, mutta onneksi lääkäri oli se mitä toivoin. Ultrasivat vauvan koon ja katselin siinä mittoja ja kun ruutuun levähti 3999g niin huudahdin että 4kg!? Lääkäri totesi että arvio, koneella heittää aina vähän. Samaa kokoa kuin edelliset ja painohan selviää vasta puntarissa. Lohduttavasti jatkoi että ei ole syytä kasvattaa vauvaa enempää, osastolle.

Katsotaan mikä on huomenna tilanne, luulen että mulla tää jää junnaa tähän. Huomenna joko kalvot puhki tai ballonki. En halua sitä ballonkia vaan kalvot puhki tai sitten pian sektio.

Eli ootellaan.. näistä pillereistä ei ole mihkään, voin olla aika varma.

Np&Eikka 39 + 1
 
Ihanaa kun täällä alkaa oleen jo kirjotuksissa enemmän toivon pilkahduksia synnytyksestä kuin pelkkää tuskailua! :) Eli näyttää siltä että kaikki saadaan vihdoin vauvat ja päästään tuskistamme.

Mulla myös supistelee ihan kivasti aamullisen Tays käynnin jäljiltä. Korkeiden verenpaineiden takia lähettivät neuvolasta. Se nyt suht normi, vauvalla kaikki hyvin, painoarvio 4,1kg (!!!!!) ja mulla ns. synnyttäjän lantio niin käynnistykselle ei ole kiirettä. Luojan kiitos tällä kertaa lääkäri suostui tekemään kunnon tutkimuksen! :) Olin aivan yllättynyt kun olinkin jo 3cm valmiiksi auki. Irrotteli kalvoja oikein kunnolla ja naureskeli kun mä hoin miten ihanaa on kun sattuu! :D

Eli katsellaan nyt kuinka tämä tästä jatkuu vai loppuuko jossain vaiheessa..
Josko vähän söis jätskiä ja seurailis tilanteita! :)

Rv 40+3
 
Sunday83, minulle tehtiin tosiaan sektio. Kertomukseni taitaa löytyä tammikuun ketjun loppupuolelta.

Ison kuuloisia pienokaisia tuntuu syntyvän. Omanikin on ollut hyvin ruokapöydän ääressä sillä 3 viikon iässä eli täysiaikaisena hänellä on jo pituutta 52 cm ja painoakin 3700 g. :)
 
Huh huh... Täälläkin vielä yhdessä kasassa...

Tämä tekti sisältää paljon valitusta...
Väsyttää, ei saa nukuttua, vatsa ahdistaa ja kutittaa, olo on tukala, suolisto oikuttelee laidasta laitaan, esikoinen (ja vähän kaikki muutkin) käy hermoille, huono olo, hengästyttää, pukamat ilmesty, vatsa roikkuu lähes polvissa, vauva melskaa välillä ihan tuskastuttavan paljon ja aiheuttaa härkyttävät vihlonnat alakertaan, satunnaisia kipeitä suppareita, mutta ei niistä mihinkään ole....!!
Vatsan ympärys huimat 114cm, se on paljon 160cm muutoin suht hoikalle naiselle... Selkä on ollut viimeisen viikon kovilla.

Näillä viikoilla esikoinen oli jo sylissä ja tätä on odotettu syntyväksi jo kuukauden päivät, kun oltiin NIIN varmoja, että ajoissa tulee.

Te joilla on käynnistys varattu valmiiksi, niin mistä syystä?

Kotikonsteja on yritetty. On siivottu ja saunottu, ei MITÄÄN vaikutusta. Nännihieronta saa aikaan muutamia kipeitä supistuksia, sen aikaa kun jaksaa hieroa, sitten loppuu. Kaupassa olen itse vielä käynyt ja kantanut painavat kassitkin. Mutta ei niin ei!! Hermot ihan loppu, kun oma olo vaan huononee. Pitäis vielä jaksaa synnyttää ja hoitaa pientä vauvaa ja hyvin vaativaa 3-vuotiasta...

No, nyt lopetan valituksen ja lähden syömään herkkuja telkkarin eteen.

Pihlaja15 ja tyttönen 39+5!!
 
Mulla sovittu käynnistys tällepäivälle eli 39+1 erittäin kovan synnytyspelon takia. Olen siis käynyt pelkopolilla ja ihan psykiatrian puolella puhumassa. Annoin kaksi vaihtoehtoa että käynnistys viikkoa ennen laskettua tai sektio.

Nyt juuri meni kolmas tabletti ja supistukset yltyvät. Alkoivat tuossa ennen kolmatta tablettia. Ei vielä niin kipeitä. Tulevat kyllä noin 3min välein.
Katsotaan miten yö menee..

Np&eikka
 
Hurjasti onnea kaikille vauvautuneille ja tsemppiä vielä masun kanssa matkaaville!
Nokkosperhoselle hurjasti tsemppiä käynnistykseen!

Täälläkin vielä yhdessä koossa, tänään 39+3 ja kummallista kyllä, mä jopa toivon vielä muutaman päivän kasassa olevani. Viikonloppuna nimittäin päälle iski räkärauti, joka saisi kyllä ennen synnytystä helpottaa... Vauvastakin kun on povattu nelikiloista, niin en mielellään lähtisi synnyttämään kauheassa räkätaudissa!

Toissailtana sain jo vähän esimakua supistuksista, mutta yötä kohti laantuivat sitten pois. Eilen ei ollut mitään merkkejä synnytyksestä, eikä tänä aamunakaan tunnu vielä mitään, joten jos tuo pikkuinen antaisi mun sairastaa tän flunssan ensin! Kurjaa vaan noille isommille sisaruksille kun eivät nyt hiihtolomalla paljon pääse touhuamaan muuta kun kotipihassa, kun minä makaan kipeänä ja isäntä paiskii töitä ennen isyyslomaa...

Tintti + tähtönen 39+3
 
Viimeksi muokattu:
Nokkosperhoselle ja mussukkanuppuselle (mikäli käynnistyspuuhiin pääsit) - kovasti tsemppiä loppurutistukseen!!! *peukkuja*

pihlaja15 - Mä oon kans lyhyt ja kyllä tuo nelikiloinen ja 54cm täytti aivan koko mahan, ympärys oli mullakin yli 110cm, kun ei tuossa keskikehossa ole muuten oikein tilaa kuin ulospäin. Huhhuh. Tiiän siis todellakin tunteen... Ja pukamat. Tuli tännekin lopussa, eikä synnytys tietty niitä helpottanut :ashamed: Mies on just apteekissa ostamassa Scheriprocteja. Viimeks odottelin liian pitkään niiden kanssa ja jouduin käydä lääkärissä kahdesti puhkasemassa samat pukamat, nyt hoidan kyllä itte samantein.

tintti98 - Just noin, parempi kun kroppa tajuaisi levätä nyt sen flunssan pois niin jaksat synnyttää sitten. Hengittäminen on muutenkin aika keskeinen juttu siinä pusaamisessa, niin ei ole ehkä kivointa tukkosena ähkiä.

eliaza84 - ONNITTELUT :flower: Ilmoittele sitten pituuttakin jos ja kun se selviää :D

Samoin onnittelut Jepa81 näin jälkikäteen :)

Sadana - Ihanasti kasvaa teidän sammakkoinen :) Miten sun haava on parantunut?

Kampiakseli - Rintatulehdus, voihan kökkö. Täällä oli kolmantena päivänä synnytyksestä aivan hirveä kuumotus, kivistys ja särky, pelkäsin jo samaa, mutta kyse oli vaan siitä maidon kunnon noususta ja onneksi viileällä hoitaminen helpotti. Nännien päät on olleet tosi rikki kanssa, kun tuo tehoimunaattori vetää semmoisella paineella että silmissä vaan säkenöi. Lansinohia menee ja se onneksi alkaa nyt auttaa jo.

Heikko-Peikko - Noin paljon auki jo niin kalvojen härkkiminen voi erittäinkin hyvin panna homman aluilleen! Toivotaan parasta. Samaa ne muuten mulle sanoi, synnyttäjän lantio, tilaa tulla vaikka pää vinossa ;) Ja oikeessahan ne oli. 37cm päätä tuli kyllä ulos kun kunnolla työnsi (vähän nirhaumaa vaan tuli vanhan epparin kohdalle), mutta harteissa vähän joutuivat avittamaan, rutiinilla hoisivat senkin yhteistyössä mun kanssa. Hienosti kätilöt ohjeistivat, että nyt pieniä ponnistuksia vaan, että he pikkuhiljaa ottaa ensin toisen hartian ja sitten toisen, eikä se tuntunut minusta ollenkaan vaikealta, kun hyvät supparit alla ja sai itsekin tehdä jotain. Siinä vaiheessa kun piti pidätellä supparia ja ponnistusta pään ja hartioiden välillä, siinä oli yks hankala vaihe. Ja todellakin ultran mukaan pojan piti olla tuolloin rv42 jo 4,3-4,4kg mutta vähän päälle 4kg lopulta oli vaan, eli joko LA:na tehty 4,1kg ultra-arvio heitti useamman sata grammaa ylöspäin tai sitten poika ei enää kauheasti kasvanut loppuajasta.

Vauvaketjua odotellessa, sinne voidaan sitten tilittää alkuvaiheen ihanuuksista ja kamaluuksista. Meillä kyllä aika ihanaa toistaseks.... :) Olen aivan hurmaantunut meidän miehestä, jossa on tosi paljon isänsä piirteitä...

Huomenna eka vauvaneuvola!!!!

PH ja jötkö 5vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
:stick::headwall:
Jatketaan.. illalla ja yöllä supisteli jo oikeenlaisen kipeesti, yhden aikaa kätilö katsoi tilanteen. Ei muutoksia mihinkään suuntaan. Rupes veekäyrä nousee päässäni. Pyysin kunnon lääkkeet että saan unta. Sainkin kolme eri pilleriä ja unta, ei ne kaikkia supistuksia poistanut, vihlovan viiltävä kipu kummitteli siellä takana. No aamulla meni limatulppa ja vain pientä supistelua. Lääkärille matka joka toteaa minun ihmeeksi että 3cm auki mutta suu vielä takana, ei riittävän kypsä vielä tipalle ja saliin. Lisää kypsentävää vahvempana ja alapäähän.
Pah.. lähen kotiin kohta..
 

Yhteistyössä