// Helmivauvat 2015 - joulukuu //

Jäi viimeksi päivittämättä omat kuulumiset kun täällä oli niin surullisia uutisia ettei samaan syssyyn halunnut kertoa omia juttuja...

Esikoisen pukeminen lähes mahdotonta. Haettiin jyskistä eteispenkki tarjouksesta ja siinä istuskellaan joko vierekkäin tai poika musta metrin päässä mikä on hankalaa.. Nostelu aiheuttaa edelleen supistuksia.

Vauvajärjestelyt on hyvällä mallilla. Esikoinen vieroitettiin tutista 1v3kk iässä ja seuraavassa kuussa nukuttiin isojen sängyssä satunnaisia päikkäreitä. Nyt on pari viikkoo nukuttu yötkin tuolla jatkettavassa sängyssä joten pinniksestä saisi nostaa pohjan ylös ja siirtää meidän makuuhuoneeseen. Kunhan vaan saisi television ja sen alla olevan pikkulipaston myytyä jotta saisi makuuhuoneeseen reilummin tilaa. :)
Tässä on tullut rytinällä muutoksia siis kun marraskuun alussa oli muutto ja sitä ennen luovuttiin tutista ja nyt nukutaan jo isojen poikien sängyssä, mutta uskomattoman vastaanottavainen on ollut tuo meidän 1v5kk. Parempi näinpäin, että saa keväällä sitten rauhoittaa tilannetta kun uusi arki ja kesällä tarkoitus ruveta opettelemaan sisäkuivaksi ainakin (toivottavasti myös yö, mutta katsotaan)

Väsyttää ihan törkeesti! En vaan saa raahattua itseäni tänne palstalle kirjotteleen, pimee vuodenaika mulla aina tekee tälläsen ettei meinaa aamusin päästä ylös ja ollaankin oltu päiväkodista "myöhässä" monena aamuna kun ollaan kello pistetty kiinni ja jatkettu unia pojan kanssa. Oppari edistyy tuskastuttavan hitaasti väsymyksestä johtuen. Väsymys ei johdu alhaisesta hb:sta kun se on koko raskauden huidellut 133-143 lukemissa. Mahtaako olla d-vitamiinit alhaiset kun noita vitamiinilisiä en kuollaksenikaan muista napsia.

Turvotukset myös jotain järkyttävää täällä suunnalla...

Ferdinand 32+4
 
cocker: Kylläpä helpotti kuulla, että en ole ainoa möhis, joka ei saa enää omaa muksuaan puettua! Teillä on hienosti hoidettu nuo siirtymät tuteista ja sängyistä pois, olen samaa mieltä, että jos vaan ennen uutta vauvaa onnistuu niin hyvä. Itsellä on nyt jotenkin niiiin veto pois, kun kaikki henkinen kapasiteetti menee opinnäytetyöhön, etten jaksaisi alkaa öitä rikkomaan tutin poisottamisen kanssa. Joten tehdään varmaan niin, että lähempänä 2v sitten kun pystyy jo asian jotenkin perustelemaan toiselle. Meillä kun se tutti on mukana vaan unilla, niin en usko sen haittaavan hampaita niin kamalasti. Tsemppiä supistusten kanssa, kohta ne viikotkin on niin pitkällä, että ei haittaa vaikka muksu päättäisi tulla maailmaan :)

Oh, sain hankittua pari uutta äitiysvaatetta nettikaupasta. Samoissa verkkareissa on hiihdetty jo kuukauden päivät, kun mitään farkkuja tms. ei tee mieli laittaa jalkaan. Vatsaa turvottaa ja kivistää, niin joustavaa sen olla pitää. Kotitoimistollakaan kun ei erityisesti tartte pukeutua. Nyt on muuten juurikasvukin sitä luokkaa, että ajattelin vielä ennen joulua kerran freesata pään. Olen kerran vain tätä ennen värjännyt odotusaikana kevytvärillä pään joten menköön tämä toinen vielä.

Jouluvalmistelut on ns. vaiheessa, mutta olkoot. Mä puristan nyt kaikki voimat ton tutkimuksen loppuunsaattamiseen ja katsotaan sitten mitä ehditään valmistella. Mies on kotihengettärenä leiponut meillä leipää ja hankkinut piparia sun muuta, joten eiköhän se tästä :) Joululiinoja levittelin jo ympäriinsä sen verran, että pikkaisen punaista on miljöössä. Kynttilöitä vaan kehiin ja kukkia niin se riittää!

Voikaahan hyvin,
PH ja rv 33 meneillään
 
Neuvolassa ja ultrassakin käyty.

Pieni sammakkoni kasvaa täydellisesti keskikäyrällä, kuten myös vatsani sf-pituuskin. Painokaan ei nouse epänormaalisti. Eikä minkäänlaista turvotustakaan esiinny. Ainoat viitteet raskausdiabetekseen ovat edelleenkin ajoittainen sokeripitoisuus veressä, kun erehdyn syömään väärää ruokaa.

Istukka ei ollut siirtynyt tippaakaan kohdunsuun edestä, joten näillä näkymin tulen saamaan pikkuisen kainalooni jo tammikuun jälkipuoliskolla. Jos ihmettä ei tapahdu, niin rv 37 suoritetaan keisarinleikkaus. Rv 35 tarkistetaan tilanne viimeisen kerran ja varataan tarvittaessa aika leikkaukseen.

Maanantaina olisi edessä rintojen ultra. Yhdestä tiehyeestä tulee jotain ruskeaa mönjää, joten haluavat tarkistaa tilanteen.

Periaatteessa 6 viikkoa aikaa saada vauvan viimeiset varusteet ja vaatteet kuntoon odottamaan pikkuista saapuvaksi. Ei paniikkia! :D

rv 31+
 
Ei jukra, aika hurjaa, Sadana! Siis että kohta se pötky on jo maailmassa :) itsellä tilanne kun on se, että aikaa tuohon voi olla mitä tahansa 6-10 viikon väliltä! Tavallaan olen kateellinen kyllä, mutta sitten kuitenkin olen ihan tyytyväinen, että saadaan lähtökohtaisesti yrittää alakautta. Kontrollifriikiksi tunnustaudun ja syntymäpäivä olis ihan kiva tietää etukäteen ;) Luonto vie kuitenkin ja me vaan vikistään. Hienoa, että Radi on pysynyt kurissa! Toivottavasti mammografian tulokset ovat ihan ok.

PH
 
Minua harmittaa se että nyt jää kokematta tapa jolla meidän on tarkoitus luonnollisesti synnyttää. Ja pikkuinen ei saa minulta suojaavaa bakteerikerrosta ulos tullessaan.
Sen sijaan minä vain makaan ja "luen seiskaa" samalla kun sairaalahenkilökunta ahertaa vatsani kanssa. Antaisikohan ne edes minun katsoa operaatioa, jotta näkisin että ihan oikeasti se tulee sieltä minun sisuksistani...

rv31+
 
Hellurei. Täällä on selvästi monilla kirjottelut harventunu kun ollaan kuun puoles välis ja vasta kaks sivua saatu aikaan :D onko porukka facessa vai joulutouhuissa? ;)

Omaa napaa sen verran että jäi onneks toi närästely siihen yhteen ainooseen yöhön. Mitään kramppejakaan ei oo tullu enää toista kertaa. Mitään vaivoja ei siis ole edelleenkään. Ainoo toi helpommin hengästyminen. Enää 4 työpäivää kahta työtä ja 7 työpäivää päivätöitä. Ei paha. :) kotona hätäpäissään yritetään vaihtaa vielä vessojen kalusteita että sais putkarin laskun vielä tän vuoden vähennyksiin.

Tänään vihdoin tullu vähän joulufiilistä kun ainaskin täällä Tampereen nurkilla tuli lumi maahan. Ei enää sitä mustaa ja pimeetä vesisadetta kiitos :)

Hyvää joulunodotusta kaikille! :)

Mukipukipuu ja Väinö (viikoista en oo enää kärryillä)
 
Joo, huomattavasti hiljaisempaa kuin esim. tammikuisissa. Ehkä meilläkin vilkastuu vielä, kun päästään äitiyslomien makuun. Ja voihan olla, että se fb-ryhmä on vienyt mennessään vilkkaimmat tyypit :)

Neljä viikkoa täysiaikaisuuteen!! Sen jälkeen en aio varoa kyllä yhtään mitään, kävelen ympäriinsä vaikka sattuisi ja riehun lapsen kanssa, minkä vaan kunto sallii :D Mullahan ei ole aiemmissa raskauksissa ollut minkäännäköistä etukäteen kypsymistä kohdunsuulla. Mutta tätä tulokasta en haudo 40+ viikoille asti.... (Ja näin kun nyt sanon, niin täällä sitä ollaan vielä helmikuun puolessa välissä tuskailemassa ;) )

Nyt töitä, töitä, töitä, enää 9 päivää äitiyslomaan...... HUIJUI!

Muhkeaa viikon alkua ja joulunodotusta, mammakaverit!

PH 33+0 t-a-s-a-n
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
MoikkaMoi!
Täällä tuo face on kyl käynyt helpommaksi viestittely kanavaksi :p Välillä tulee täälläkin käytyä, mut lähinnä lukemassa uusimpia viestejä..
Lauantaina poksui 32+0 täyteen ja huomen olis seuraava neukku käynti. Tähän asti on kaikki mennyt hyvin :)
Kotidopleria tulee käytettyä enää tosi harvoin ku potkut tuntunut pitkän aikaa jo sen verran selkeästi. Muutaman kerran on tullut kaivettua laite esille, jos asukilla on ollut hiljaisempi päivä.
Harjoitussuppareita tulee päivittäin, mut ei ole ollut kivuliaita. Maha menee päältä välillä niin kovaksi, et on tukala hengittää ja olla. Menee kuitenkin aina levolla ohitse.

Minä päätin pitää kertyneet vuosilomapäivät tässä välissä pois eli lomailen äippäloman alkuun saakka. Virallinen äippäloma alkaa 2.1.15.

Tämän vuoden joulusta ajattelin päästä mahd helpolla. Ollaan miehen kans menossa aattoiltaa viettämään minun äidin luokse ja joulupäivänä siirrytään miehen vanhempien mökille jatkamaan joulun aikaa. Sinne tuleekin sit miehen sisko perheineen myös.

Mut täytyy lähteä ulkoilemaan koirapoikien kanssa!

Mukavaa joulun odotusta kaikille helmimammoille :)

t. Milli06 & "Tuulikki"
 
Hyvää lomanalkua vaan sitten Milli06:lle! :) itellä on kans sellanen dilemma pitämättömien lomien kans että en oikeen tiä mitä tekis. Yhtään en viiti pitää kun ei tosiaan ole sitä sijaista tulossa. Kaikki tän vuoden pekkaset pitämättä ja ne katoo aina vuoden vaihteessa järjestelmistä kun uudet pätkähtää saldoille. Oon yleensä pyytäny käyttämättäjääneet plussiks joustosaldoon mutta nyt sekään ei onnistu kun niitäkin saa olla max 150h ja se määrä on jo lähes täynnä. Työantaja ei myöskään suostu niitä rahana maksamaan. Huoh...

sit neuvolasta soittivat ettei siellä ole lääkäriä tavattavissa ennen loppiaista. Olis pitäny olla just vuodenvaihteessa se vika lääkärintarkastus missä otetaan mm. Se streptokokki näyte ja näin ekakertalaisena myös synnytystapa arvio. Mutta kas kummaa, eka vapaa aika on vasta 13.1 eikä ns. Isolle kylällekään pääse sitä ennen. Toivottavasti nyt ei sitten vaan rupee syntyyn ennen sitä. Virallinen la 3.2, vaikka kaikissa ultrissa ollu ns. Isompi, niiden mukaan la jo 28.1... onko tietoo saako ne bakteeritulokset heti vai pitääkö niitä vielä odotellakin?

Mites muuten hänellä joka sen verkkokaupan perusti on bisnekset lähteny rullaan? Sori, nimi päässy unohtumaan.

entäs onko joku porukka jo tavannu? Sillo joskus alkuvaiheessa oli juttua että olis tampereenseudun mammat jo joskus syssyllä miettiny tapaamista mutta itellä menny ainakin ihan ohi jos sellanen oli sovittu. :)

Mukipukipuu ja Väinö
 
Sadana, hienoa, ettei radi ole vaikuttanut vauvan kasvuun. :) Hurjaa, että sulla jo synnytystapa tiedossa ja kohta päiväkin jopa. :) Toivottavasti se ruskea mönjä osoittautuu vaarattomaksi!

Raputyttö84, Tsemppiä odotteluun! Odottaminen on kyllä piinaavaa. Kurja, että siirtyi eteen päin ne ajat. :/ Toivotaan että kaikki olisi kunnossa!

mukipukipuu, mulla on sen nvl-lääkärin suhteen sama juttu. :/ Menee sinne 37 viikolla se tarkastus. Ja tähän asti kun on neuvolakäyntejä ollut 4-5vko välein niin tässä kohtaa kun alkaa ne ns. riskeimmät viikot niin harvenikin käynnit 7vko välein. Et saa nähdä jääkö tuo seuraava neukku viimeiseksi ennen vauvan syntymää.

Väsymys vaivaa täälläkin melkoisesti. Tosin vaikuttanee varmaan uniongelmatkin. Yöllä herään tosiaan joka kerta kun kääntää kylkeä, sitten kun pitää käydä vessassa, joskus ihan muuten vaan ja sitten ei enää uni meinaakaan tulla. Illalla kun meinaa nukkumaan käydä niin heebo aloittaa bilettämisen tuolla masussa. Välillä särkee lonkkia ja selkää. On tää ja, melkoisen raihnainen olo jo. :headwall:

Mutta nyt olen samoissa mitoissa vyötärön suhteen kun silloin kun edellistä lähdin synnyttämään, joten masu kerkiää kasvaa huomattavasti suuremmaksi kuin viimeksi. Oltiin edellisenä viikonloppuna markkoinoilla ja kyllä ne vieraat ihmiset siellä kehtasi päivitellä kuinka näytän siltä, että kohta räjähdän ja kyselivät, että onko jouluvauva tulossa. Juu ei kun helmikuinen. :LOL: Piakkoinhan ne alkaa jo tammikuulaiset jakaantua. :)

Omaa napaa sen verran vielä, että huomenna pitäisi mennä taas hepatoosikontrolleihin. Onneksi pahempia kutinoita ei nyt ole ollut. Satunnaista jaloissa ja käsissä edelleen. Limatulppaa tulee edelleen satunnaisesti. Nyt jo viikon aikana muutamia kertoja tullut. Yhteensä pari ruokalusikallista. Vissiin paikat kypsyy vaan. Kaveri hikkailee päivittäin ja möngertää välillä minkä kerkiää. Sen verran on normaalisti aktiivinen, että heti huolestuu, jos on muutamia tunteja liikkumatta.

Sairaalakassi
akin olen jo alkanut miettimään, mutta jotenkin koko ajan tuntuisi jo niin hölmöltä pakata jo nyt. Vaikkakin oma olo alkaa olla jo aika kypsä. :LOL: Kylkiluut on ainakin kovilla ja hengästyttää herkästi.

Voikaahan hyvin pallomasut! :)

kampiakseli ja heebo rv 32+5
 
Jännittää kovin, unikaan ei tule.. Huomenna ajelen kohti äitipolia ja käyn ensin pelkopolilla juttelemassa ja puhutaan vähän tulevasta synnytyksestä. Arvon tässä että leikkaus vai käynnistys. Siinä on mun omat vaihtoehdot. Koska tilanne on tämä todella kaaottinen miehen suhteen. Ja sitten on lääkärin tapaaminen. Saa nähä mitä tutkivat. Ainakin ultraavat, pääsen kattoo miltä pikku Eikka näyttää.
En tiedä tuleeko vieläkään mitään alapään ronkkimisia, niitä kun ei täällä ole muutenkaan. Ei siis edes lääkäreitä jos ei ole jotenkin eritysraskaus tai riski.
Supisteluita kovasti mutta olen tyyppiä synnytykseen asti epäkypsä niin tuskin nuo mitään on saaneet aikaan.

Nyt jatkan odottomista että kello soi..

Nokkosperhonen & Eikka 30+2
 
Nokkosperhoselle iso hali :hug:

Kampiakseli: Mulla on ihan sama juttu, ihan synnärikokoinen vatsa (ollut jo pari viikkoa) ja kaverit ihmettelee, että "vasta helmikuussa laskettu aika" ja pyörittelee silmiään. No, kun rupee laskemaan, niin siis sehän on meikäläisen osalta 6 vkoa. Tässä on tää joulu ja uusi vuosi välissä, niin henkisesti helmikuu tuntuu olevan pitemmällä. Ei se tuntuisi ollenkaan niin kaukaiselta, jos sanoisi vaikka maaliskuun puolessa välissä, että toukokuun alussa pitäis syntyä :)

Olo on kyllä iltaisin todella pinkeä vatsasta. Ja kävellessä aina välillä joku iskee terävää puukkoa häpyliitokseen. Ihan uusia tuntemuksia mulle nuo liitoskivut... Kaks ekaa eivät semmoista koskaan tehneet eli tämä on selkeästi alempana lantiossa pyörimässä jo nyt. Tuo vatsan kudosten repeämisen tunne on ihan kamala ja joudun siksi ottamaan kylkimakuulla lepuutusta säännöllisin väliajoin. Luojan kiitos saan tehdä kotoa käsin nämä viimeiset päivät töitä :)

Alapaineet ovat vähän nousujohteisia. Yläpaineet edelleen 120 luokkaa, mutta alapaineissa käyn välissä kolkuttelemassa sitä 90 rajaa, jos unohdan ottaa lääkkeen ajoissa. Eilen taisin kotioloissa mitata 117/87. Protskua ei näy pissassa eli tää nyt vaan on tätä mun normaalia alapaineilua edelleen. Huonosti nukkuminen ja kivut nostaa paineita muutenkin.

Vauveli liikkuu ahkerasti, ajoittain tosi äkäsiä muksahduksia ja hikka tuntuu välillä ihan kohdun suulla. Kylkeä kääntää vielä paljon puolelta toiselle. Se on oikeestaan se mun ainoo huoli, että jos parkkeeraa naama ulospäin loppuvaiheessa masuun, niin sitten tääkin synnytys menee pitkälle ja venähtää (tai VOI mennä). Edellisen "yliaikaisuus" ja pitkä avautumisvaihe selittyvät sillä, että viimeiset viikot tytteli oli sitkeästi lievässä virhetarjonnassa, ei laskeutunut lantioon kuin vasta ihan lopussa synnytyksen aikana, jolloin paikat eivät kypsyneet ennen synnytystä ollenkaan. Lähdin 41+5 synnärille ihan epäkypsästä tilanteesta, kun supparit vaan lopulta alkoivat hissukseen. Huomasin sen jo itse loppuviikkoina, kun potkut tuntuivat koko ajan navan ympärillä, ei ylävatsalla ollenkaan tai kylkiluissa.

Paras asentohan vauvalle loppuvaiheessa raskautta olisi pää alaspäin, selkäranka äidin vasenta kylkeä vasten tai tuonne vatsan etupuolelle päin, kasvot oikealle tai taakse selkärankaan. Silloin pää lompsahtaa lantion luiden joukkoon nätisti ja pääsee painovoiman vaikutuksesta vähitellen oikeaan suuntaan ja kypsyttämään kohdunsuuta. Suurin osa asettuukin noin ihan itsestään, osa vasta supparien voimasta, osa ihan muuten vaan. Eka lapsi rehasi itsensä otolliseen asentoon ihan nätisti, muistan kun häpyluussa alkoi tuntua painetta 39+4 päivän aikana, vauva vatkasi itseään edes takaisin lantiossa ja sitten yöllä klo 01 menivät vedet. Tokasta kalvot jouduttiin puhkomaan synnytyksen edistymiseksi, kun suppareita oli tullut kipeästi jo vuorokauden.

Näin sitä vaan miettii ja jossittelee näitä hommia, vaikka mistään ei voi mitään tietääkään etukäteen :) Sairaalakassia alan pakata sitten kun vika polikäynti on ohi.

Mitenkäs muuten niiden streptokokkinäytteiden, otetaanko ne jossain vaiheessa rutiinisti kaikilta tässä loppupuolella? Vai onko taas "kunta päättää itse" asiasta kyse...

Jahans, nyt loppuu akku koneesta, pitää vaihtaa huonetta ja alkaa työskentelemään. Toivottavasti juttelu täällä vilkastuu vielä, kun en jaksaisi miestäkään vaivata koko ajan kaikenlaisilla raskaushöpöttelyillä :) Tänään mennään piiiiitkästä aikaa kahdestaan syömään illalla. Nom ja nom.

PH 33+1
 
Pikaset terkut täältä. Nyt on käynnistyspäivä varattu, viikolle 39. En saanut sitä perjantaina 13pvä mutta ehkä mää kestän.

Voi sitä Eikkaa. Siellä se istuu vaan ja niin ylhäällå että pää on melkein tisseissä kiinni. Pää on oikealla, peppu vasemmalla ja jalat oikealla. Että istuu poikittain. Painoa oli pojalla 1,5kg.
Supistuksista huolimatta kanavaa 5cm jäljellä ettei tässä paniikkia ole.
Jos ei kuuden viikon aikana käänny pysyvästi niin sitten varovainen kääntöyritys tuon istukan takia.

Sterptokokki otetaan täällä samalla kun tullaan synnyttämään.

Lääkärikin nauroi minun mahan koolle ja pinkeydelle. Sanoi hänkin ettei tunnistelemalla pysty sanomaan miten päin poika elelee.

Ohan tuo massu iso. 119cm vyötärö ja kohdunpohja 35cm ja mun runkopituus 163cm. Rttä aikalailla mahaa ollaan. Ja kankea kuin mikä.

Nokkosperhonen & Eikka 30 + 2
 
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
Minulle ei ole puhuttu mitään mistään streptokokki-näytteestä. :|

Kävin eilenn rintojen ultrassa. Jotain näkyi vasemmassa rinnassa, josta tulee sitä ruskeaa mönjää, mutta eivät osanneet sanoa mitä ruudulla oikein näkyi.
Päätyivät sitten ottamaan näytteen kyseisestä tiehyeestä. Eilisen ja tämän päivän onkin sitten ollut rinta kipeä. Yöllä laastarit kutitti ja raavin rinnan verille, joten kaiken lisäksi vielä kirveltääkin oikein kunnolla. Ei ihan niitä kivoimpia operaatio raskaana olevalle, kun rinnat ovat niin herkkänäkin.
Parin viikon sisällä pitäisi kuulua jotain tuloksista.

rv 32+
 
Streptonäyte Otetaan täällä kaikilta nykyään. Edellisessä raskaudessa otettu neuvolalääkärissä kun oli viimenen tarkastus rv35+ jotain. Nyt mulla ensviikolla neukkulääkäri kun poksuu 34+0. Saa nähdä jos se otettaisiin sillon.

Kirjoitushiljaisuutta havaittavissa, jep. Täällä se johtuu niin vaiheessa olevasta opinnäytetyöstä, väsymyksestä (viimeset kaks yötä mennyt valvoskellessa esikoisen kanssa) ja keskeneräisistä jouluvalmisteluista.. Pitäs toimittaa lahjat kummimuksuille..

Odottelen ensi viikon lääkärineuvolaa kyllä jo mielenkiinnolla kun 26+0 on viimeksi paikat tarkastettu ja kipeitä supistuksia joskis epäsäännöllisesti muuton jälkeen edelleen esiintynyt. Katsotaan mikä tilanne sitten.

Mites täällä nimiasiat? Onko homma hanskassa ja hanskat hukassa? Onko mitään ajateltuna etukäteen vai aiotteko päättää vasta kun näätte vauvan? Meillä oli esikoiselle nimi valmiina ennenkuin hän sai edes alkunsa, pojalle meillä olisi nytkin ollut nimi valmiina, mutta kun tää olikin ru veikkauksen mukaan tyttö niin ollaan kyllä käyty aikamoisia kädenvääntöjä nimestä. Esikoisen aikana oli tytölle nimi kyllä, mutta se ei sitten kokonaisuudessaan miehelle kelvannutkaan kun tuli "tosipaikka". Eli se on sen aikanaan hyväksynyt niin, että ei se kumminkaan tyttö ole. Miehen sukuun syntynyt vaan poikia, meillä poika, miehen veljellä kaksi poikaa ja miehellä kaksi veljeä. Toki olin silloin itsekin lähes varma, että poika siellä köllöttää. :)



Ferdinand 33+2
 
Sadana: Kuulostaapa tosi ikävälle toimenpiteelle... Pidetään peukkuja, että ei löydy mitään ihmeellisempää näytteistä.

1986/13: Toivottavasti saat pelkopolilta sen avun mitä kaipaatkin. Ehkä olet aiemmin jo asiasta puhunut, mutta onko sulla jotain aiempaa historiaa, joka on jäänyt painamaan, mikä on saanut sut kääntymään pelkopolin puoleen? Ei ole tietenkään pakko täällä kertoa sen enempää, jos ei siltä tunnu, mutta mietin vaan.

Nimiasiat. Vaiheessa. Mä kuulun siihen jengiin, joka haluan nähdä tyypin ensin ja sitten tietää, "keneltä" hän näyttää. Ollaan käyty täysin hypoteettisella tasolla läpi nimiä, jotka on miehelle ok ja mitkä mulle. Meillä on suomalaissointuinen, mutta harvinaisempi sukunimi, johon istuu kaikki perinteiset nimet hyvin, mutta niissä on minusta poikien puolella aika paljon vähemmän valinnan varaa. Mitkään kansainväliset nimet eivät tule kysymykseen, ei vaan omaan korvaan istu. Isosisaruksille on valikoitunut "vanhankuuloiset" (lue 100v vanhat) suomihenkiset nimet ja luulen, että tässä jatketaan samalla linjalla. Emme myöskään ole kauhean innostuneita uusvanhoista nimien muunnoksista. Jostain syystä etenkin oman sukupolven (70-80 luvun taitteessa syntyneet) tyypilliset nimet kuulostavat itselle ankeilta, kaikki Janit, Tonit, Timot ja Teemut. Tai sitten niistä tulee mieleen joku pässi luokkakaveri yläasteelta ;) Suurien ikäluokkien Jormat ja Raimot ovat jotenkin liian lähellä nekin. Joten vähiin käy. Kauhean negatiivinen "ei sitä eikä ainakaan sitä" pajatus tästä nyt tuli, mutta ei tule olemaan helppo homma nimen löytäminen. Tai sitten tulee, jos tyyppi on ihan jonkun tietyn näköinen heti :D

Kummit sen sijaan ovat aivan mahdoton sarka, koska kummankin puolelta porukka on eronnut pikkuhiljaa vuosien saatossa (ennen kylläkin näitä eroan-kirkosta-koska-räsänen -buumeja) ja kaikki, jotka vielä kuuluvat ja joilla on jotain hengellistä vakaumusta ja mielenkiintoa (enemmän kuin meillä), ovat jo aivan ylityöllistettyjä kummeina. Notta saapa nährä...

Nyt postiin jonottamaan. Ens kertaan,
PH 33+2
 
Pippurihäntä, sektio toiveen vuoksi pelkopoli käynti oli. Edessä vielä kaksi käyntiä. Avusta on vielä vaikea sanoa, sen verran tuntuu olevan pää sekaisin käynnin jälkeen... Edellinen synnytys meni sektioon, koska meidän rääpäle ei vaan tullut alateitse. Siitä on sitten syntynyt toive sektioon.

1986/13
 
Sadana, peukkuja ettei mitään vakavampaa löydy!

Nimistä, meillä on jo valmiina koko nimi. :) Semmoisen jähinän ja vääntämisen takana aina se nimi, et tuskin tulee muuttumaan. Kun ollaan kumpikin nirsoja nimien suhteen. :D Harvinaiset, mutta suomalaiseenkin suuhun sopivat nimet tulee. Niin kun vanhemmillakin lapsilla on. :)

Kummitkin meillä on jo päätettynä. Tosin yhtä ihmistä vielä harkitaan kun mietittiin jo tytöllekin häntä. Meillä tulee aika monta kummia lapselle 6-7, koska vaikka nyt olisi kuinka läheinen ihminen ja haluaisi pitää yhteyttä jatkossakin niin elämästä ei koskaan tiedä ja väkisinkin joku kummi joskus etääntyy. Kun ei koskaan tiedä mitä tulee tapahtumaan. Esimerkkinä tytöllä kummina mun yksi aikoinaan hyvä ystävä, josta ei ole enää norjaan muuton jälkeen kuulunut yhtään mitään. Meille tulee 4 kirkon kummia ja loput eivät kuulu kirkkoon eli ovat ystävä-kummeja joille teen sitten itse kummitodistuksen. :)

Oliko teillä jo nimenantojuhla/ristiäiset jo mietittynä? Me pidetään ehkä siskon lapsen kanssa samaan aikaan eli yhteisjuhlat. Mikäli siis kaikki menee hyvin ja synnytellään suht samoihin aikoihin. Lasketuissa kun ei juurikaan eroa ole. :) Kastejuhla siis tiedossa.

strepto otettiin multa rv 23 kun oli kipeitä supistuksia ja kohdunkaula lähtenyt lyhenemään. Muuten ei täällä seudulla ois sit otettu ollenkaan ainakaan mein neuvolassa. Nyt sitä on pariin kertaan kontrolloitu pissasta ja kuulemma tarv. vielä uudestaan muualtakin kun on tuo laaja kolonisaatio.

Mutta kutisee ja kutisee vaan... Onneksi maksa-arvot on normaalit. Alat 11, Afos 91 ja sappihappo 3. 1,5vko päästä uudestaan noihin maksakokeisiin. Tosin jos kutina yltyy niin sitten aiemmin. Pitää tässä nyt sitten taas tehdä jotain suolakuorintaa ja uittaa itseään rasvassa, et jos olisikin vaan kuivasta ihosta. Vyötärönympärys on kasvanut viikossa 1,5cm! :O Housut jotka viime viikolla oli sopivat niin puristaa nyt. Aika hurjaa. On nimittäin nyt maha isompi kun aiemmin koskaan kun synnyttämään on lähtenyt. Vähän on fiilis, että mie vielä räjähdän tässä ennen kun pääsee synnyttämään. :LOL:

Kampiakseli ja heebo 33+1 (Iiks, ihan kohta on meidän kuu! Tosin aika tuntuu hidastuvan tässä kohtaa...)
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Sadanalle paljon tsemppiä!

On kyllä ollut niin kiireinen tämä joulukuu ettei ole täälläkään kerennyt käydä kuin lukemassa kirjoituksianne.

Nimeä tulokkaalle ei olla vielä raskauden aikana mietitty. Itse haluan toisen ensin nähdä ennen kuin voi nimeä edes harkita. Joskus ennen raskautta kyllä jo hieman nimistä puhuttiin muttei mitään ole lukkoon lyöty. :)

Kummeista: Tämä pikkunen kun on miehen ensimmäinen, niin onkin jo 3 kummia pyytänyt. :D Itse en jaksa kummeista stressata, kyllä nekin aikanaan löytyy. Mies jos saisi täyden päätös vallan niin aika mies voittoista kummit olisivat. :D

Kaikilla muilla taitaa jo tulokasta varten olla tavaraa kasassa. Olenkohan ainut jolla on hankittuna vain äitiyspakkaus. Edellisiltä kun ei ole mitään jäänyt säilöön. Mutta onhan tässä aikaa hankkia pienelle kaikki tarvittava. :)

Suurin turvotus on kadonnut johonkin ja kipeitä supistuksiakaan ei ole tullut enää niin useasti kuin aiemmin. (*koputtaa puuta*) Kuitenkin mahaa ei tarvitse kuin vähän koskea niin supistaa.
Pieni on oikein kova pyörimään massussa ja venyttelee oikein ahkerasti. Välillä pienen venyttelyt saa aikaan jopa kipua. :O Taidan olla vain herkkä tuntemaan kaikki. (tunsinhan olevani raskaana jo ennen kuin testit mitään näytti). Huomenna jäänkin sitten jo lomalle. :) Virallisesti äippä loma alkaakin jo sitten 2.1.2015!

Oikein mahtavaa joulun odotusta kaikille! Ja voikaa hyvin. :)

Snowcherry ja pikkuinen 29+6 (huomenna jo tasan 30!)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Äitiysrahapäätös on tullut vihdoin ja viimein.
Ja se kyllä aiheuttaa hieman paniikkia. Mun pitää todella hakata mieheni päähän se että rahaa ei tule lainkaan siinä määrin kuin mitä hän tuntuu kuvittelevan tulevan.
Laskin että korotettu osa on n. 83% peruspalkastani ja sen jälkeen 55% palkastani. Ja minä pöljä olen tehnyt laskemani Kelan sivuilla mainittujen prosenttien mukaan eli 90% ja 75%.
Saa nähdä pystynkö olemaan kotosalla edes toukokuuhun asti. :(

Ja täytyy todellakin pistää Kelaan muutosverokortti menemään heti vuoden alusta. Muutoin vetävät välistä nykyisen veroprosentin + 2%-yksikköä.

rv 32+
 
Onko tuo muuten työnantajakohtaista, että paljonko korvaavat ensimmäiset kuukaudet? Valtion pitkällä ja kapealla leivällä nimittäin saa 72 päivää täyttä palkkaa. Ehkä hiukan epäreilua sanoisin, jos siinä on noin paljon alakohtaista eroa. Kannattaa virittää verokortti huippuunsa. Meillä menee tämä kuukausi nimenomaan niin päin, että minä maksan "kaiken", koska mies on isyyslomalla, eikä saa siltä ajalta ollenkaan palkkaa ja KELA:n tukikin tulee vasta ensi kuun alussa, kun maksupäivät ovat aina takautuvat. Eli joulu puksutellaan meikäläisen piikkiin...

Pitipä ottaa masukuva, kun en hetkeen ole sitä tehnyt. +10kg tänään lasissa, ja se on kyllä tullut ihan joka puolelle. Minusta tämä tuntuu ihan kamalan kokoiselta, mutta on kai niitä isompiakin nähty. Tuo ylhäältä ulospäin painava mahan malli vaan tekee sen, että kudokset huutaa armoa aina iltapäivästä eteenpäin, enkä oikein pysty olemaan pystyasennossa, kun koko ylävatsa on paineen takia tulessa. Se ei ole raskausmyrkytyskipua, paineet ovat ok ja pissat. Eli ihan vaan kasvukipua, joka kohdistuu tuohon navan yläpuoliselle alueelle niin että soi, varsinkin kun vauvan liikkeet ja venytykset tulevat samaan kohtaan! Olen aina kahdehtinut ns. pitkäselkäisiä odottajia, joilla masu lompsahtaa nätisti lantioluiden väliin ja pullistuu alhaalta ulos. Toki sitten alapainotteisen mahan kanssa on niitä liitoskipuja enemmän, mitä nyt on lähipiirissä vertailtu. Molempi pahempi ;)


Muutama päivä äitiyslomaan, 5 jos ihan tarkkoja ollaan. Kohta saa joulu tullakin, maanantaina vielä esimiehen kanssa loppupalaveri tutkimustyöstä ja katsotaan ollaanko valmiita. Hyvin lähellä ainakin, jos vaan tänään jaksan istua koneella tarpeeksi.

Ottakaahan rauhallisesti joulunaika, sen jälkeen saadaankin ehkä jo ensimmäisiä vauvauutisia vähitellen tähän ketjuun. Uskomatonta mutta totta, tämäkin loppuu joskus :)

Pippurihäntä ja Metsänkeijo rv34
 
Työehtosopimus vaikuttaa hyvin paljon noihin rahoihin. Minun työehtosopimus ei tue laisinkaan raskautta, joten ainut raha tulee Kelasta.

Pippurihäntä, sinun masu on söpö. Minulla maha on selkeästi alempana vaikka pituutta onkin vain 162 cm.
Tuosta sammakostani tulee varmaan aika sekopää, kun jatkuvasti nykyään taputtelen vatsaani ja pompottelen vatsaa vatsalihaksia kiristämällä ja löysäämällä.

Hyviä uutisia sentään kuuluu tälle päivälle.
Rinnasta otetusta näytteestä ei löydetty mitään epänormaalia. Meikäläisellä vain tulee olemaan rauhasista epänormaalin isot. Ruskean mönjän syytä ei löydetty. Ehkä minä tuotan sitten kaakaota.
Näytteenoton jälkiseurauksena kaikki yöt ovat aika pahoja. Jossain vaiheessa yötä rintaa alkaa kutittamaan niin paljon että raavin itseni verille. Olotilaa saan helpotettua pitämällä kylmäpussia rinnalla. Vistoa on kun nännistä valuu silloin tällöin verensekaista nestettä. Eiköhän nuo kuitenkin tuosta helpota kunhan mustelmat alkavat häviämään.

RV 32+
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Sadana: hyvä ettei rinnassa ollut mitään vakavaa. Mulla on maanantaina se mammo ja ultra ja toivotaan et saan yhtä hyviä tuloksia.

Mulle tuli kans tänään tieto kelalta nuista äippä rahoista ja olin kans laskenu ne ihan liian suuriksi ja tänään karu todellisuus paljastui:(
Myös se oli aika paskamainen juttu et luulin et työnantaja maksaa nyt kolme kuukautta normaalia palkkaa vielä (niin kuin sanoi) mut kelan lapuissa oli kyl jotain ihan muuta eli et tulis kelasta myös se kolme kukauttakin ja maksu päivä oli vasta 20.1 et tässä pitäis nyt kuukausi olla ilman rahaa:(
Osaako kukaan sanoa et pitääkö työnantajan maksaa kuitenkin palkan ja tuon päivärahan eroitus ja jos pitää niin milloin se mahdollisesti pitäis maksaa.

Sit vähä iloisempiin asioihin eli meillä tytölle jo nimi tiedossa ja kummit myös.
Ainoastaan ristijäisten ajankohtaa saadaan jännittää et milloin pidetään koska yksi kummeista odottaa myös vauvaa ja sillä on laskettuaika maaliskuun puolessa välissä:)

Mut nyt muihin hommiin. Hyvää viikonloppua kaikille:)
Raputyttö ja masukki 31+3
 

Yhteistyössä