// Helmivauvat 2015 - lokakuu //

Imetysvaatteista, niin törmäsin joskus yhteen naiseen joka oli ommellut tunikamalliseen paitaan tissien kohdalle vetoketjut pitkittäin. :D Oli tyylikkään näköinen ja käytännöllinenkin kuulemma.

Täällä on käyty kela-neuvolassa. Hb oli laskenut vaan edelleen ja rautaa tosiaan pitää syödä. Nousi jo tässä välissä ja nyt laskenut uudestaan (ilmankos torkahdin liikennevaloihin viime perjantaina töiden jälkeen). Lääkäriajan sain ensi perjantaille kun töissä ollessa jatkuvia kipuja ja välillä repii vatsaa niin, että pelottaa. Sinne asti pitäisi siis sitkostella nämä 4 päivää. Hepatoosikokeet pitäisi kans ottaa nyt samalla kun sokerirasituksessa käy ja sit kans strepto-B supistusten takia kattellaan kans. Eilen alko supistaa kipeesti pelkästään kun tyhjensin pyykkikoneen. Kutinaa siis alkanut tullla tässä viikon sisään lisääntyvästi kämmeniin, ylävatsalle ja jalkapohjiin aamuyöstä. Semmoista samanlaista poreilevaa kutinaa kun edellisen kerran hepatoosissa. Kuulemma oireettomilta riskipotilailta katotaan vasta rv 34 ne maksa-arvot mut jos on selkeää oireilua niin rv 22 lähtien. Sf mitta oli 19,5cm. Syke +140.

MUOKS!
Semmoinen iltavuoro sitten. Kävin juttelemassa aoh:n kanssa mun töissä pärjäämisestä ja oloista ja hän tuli tulokseen etten ole työkuntoinen. Mulle helpotus kun supisteli kipeesti koko matkan kotoa töihin ja nytkin liikun kuin pigviini. Soitti mulle gynelle ajan jonne pääsin samoin tein. Ultrasivat pienen jälleen kerran ja sitten ottivat verikokeita, pissanäytteet sekä strepto-B:n jo nyt. Lupasivat soitella huomenna jos niissä jotain on. Jos ei mitään kuulu niin ei ongelmaa. 6pv ajassa oli kohdunkaula lyhentynyt sentillä eli kuitenkin noi supistukset ja kivut saaneet jotain aikaan. Vauvan painoarvio pysyi täysin samana eli ei kasvua tuossa ajassa tai sitten on jotain pientä kasvua. Onneksi nuo on kuitenkin vain arvioita. Mutta perjantaille asti on nyt sit saikkua ja silloin pitää jutella oman lääkärin kanssa. Maanantaina sitten sokerirasitus ja hepatoosikokeet. Että sellainen iltavuoro...

Kampiakseli ja tähtis rv 22+5.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans käyty kela neuvolassa. Sf mitta 20cm, käyrällä ollaan. Raskaustodistuksenkin sain. Se on nyt toimitettu molemmille työnantajille. Äitiyspakkauksenkin jo intouduin tilaamaan. Kelan rahahommia ja kattelin ja totesin että täytyy kattoo lisää kun on enemmän aikaa ja kaikki tulot ja ay maksut kuudelta kuukaudelta laskettuna. Järjestelmä hakee hienosti tässä kohtaa vuotta viellä 2012 verotiedot...

sydänääniäkin taas kuunneltiin, en kyllä muista paljonko oli, mut neuvola täti sano että liikkuu paljon ja ihmetteli että enkö muka tunne kun se siellä liikuskelee. En kyllä tuntenut. Kai se sitten potkii enimmäkseen tonne vasemman kyljen istukkaan. :)

Täällä kans oli noi hemoglobiinit välillä noussu, mutta nyt taas laskenu, mutta mulle hyvissä 109:n lukemissa mennään nyt.

Toivottavasti Kampiakselilla kaikki kunnossa. :)

Mukipukipuu ja Väinö 23+0
 
Tulikin mieleeni noista kelarahoista, että täällä on yksi hermoja menettävä ihmisraunio...netissä sanoivat että vuoden 2012 verotusta katsovat ja jostain muualta tieto, että viimeisin vahvistettu verotus joka nyt tulee myös ennen kuin äitiysrahoja olen hakemassa. Tiedä sitäkään, että onko viime 6kk:n palkka parempi kuin 2013. Pitäisi jaksaa soittaa niin kelaan kuin palkkakonttoriin kun nuo tulojen laskemiset on niin hankalan tylsiä. Huh sanon minä ja hauskaa maanantaita!

Täällä on kans hemoglobiini laskenut, ihmettelin huonoa oloa ja pientä väsyä mutta syy ilmeisesti tuo lasku aiemmasta 150 nykyiseen 113. Siispä rautaa naamarii!

Ehkäpä kuitenkin täksi illaksi huolet narikkaan ja lämmittämään GLÖGIÄ jota kaupasta tänään hamstrasin :D mitenniin jouluihminen? :)

Tibt 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Rv 21+0 poks! :heart: Hölkän jälkeinen kuva



Onnea kaikille hyviä uutisia saaneille! :heart:

KELAneuvolaa (13.10.) ja kontrolliultraa (16.10.) täällä odotellessa..

Meiltä taitaa työpaikalta lähteä automaattisesti tuo 6kk tulot tarkistettavaksi KELA:an.. Hyvä niin, voi tulot olla muuttuneetkin yli tuon 20%!

Hempan mittausta mäkin odotan, ens ma on sitten tuo neuvola.. Olen kyllä vähän pirteempi ku edelliset viikot, mutta josko tuplaflunssa olis nyt taltutettu kokonaan!!

Pepper ja tyty rv 21+0 :)
 
Moikka!
Täältä ilmoittautuisi yksi uusi joukkoon.:)
Tänään oli rakenne ultra ja kaikki hyvin, joten nyt uskalsin vasta liittyä mukaan.

Odotuksen alussa lisä stressiä toi runsas verinen vuoto, jonka johdosta oli suuri riski mennä kesken. Syytä vuodolle ei ole löydetty mutta kaikki onneksi hyvin.

Pikkuinen oli hyvin viikkojansa vastaava. En saa punaisella kirjoitettua mutta tässä tietoja: la: 27.2.2015, TYTTÖ lupaus, ikää 24v, kolmas lapsi itselle ja miehelle ensimmäinen, Ja MKS. :) (olikohan siinä nyt kaikki)

Snowcherry ja pikkunen 19+4 :)
 
Jee, mieskin tunsi eilenillalla pikkuisen liikkeet ekaa kertaa. :) Aamulla katselin itse potkuista hytkyvää mahaa. Mä niin rakastan noita hetkiä sängyssä kun voi vaan seurailla mönkiäisen liikkeitä kaikessa rauhassa. <3

Väsymys vaivaa edelleen niin, että kyllä meinaa hermo mennä. Oli tarkoitus mennä tänään verikokeisiin selvittämään, onko kilpirauhaslääkkeestä ollut apua. Kello soi alunperin seiskalta, mutta olin vielä yhdeksältäkin niin uninen, että jäipä sitten labraan menemättä. Kymmeneen mennessä olisi pitänyt käydä. Rupesin kuitenkin nukkumaan jo kymmenen aikaan illalla eilen, joten todellakin tulee ihan sikapitkiä yöunia välillä. :$

Tänään ja eilen on tosin ollut kuumeinen olo, mutta mittarin mukaan ei oo kuumetta. Kai tässä kuitenkin jotenkin kipeä on, kun paleltaa hirveästi, olo on normaaliakin uupuneempi ja on samanlaisia outoja tuntemuksia kuin kuumeisena (esim. maatessa tuntuu kun ois jäämässä jonkun ison vierivän kiven alle). Argh!

Työt alkoi sunnuntaina, mutta eilen oli vapaapäivä. Meillä on nyt pulju siis remontin takia kiinni, mutta torstaina on avajaiset, joten nyt riittää hommaa. Oli aika rankkaa, kun kasattiin hyllyjä, täytettiin niitä tavaralla ja siivottiin rakennusmiesten jälkiä. (Hemmetti, kun pitää sellainenkin meidän hommaks laittaa. Kiva tämmösten pikkupimujen raahata jättimäisiä pahvilaatikoita täynnä kaikenmaailman rakennusjätettä kuten pahvia, johdon pätkiä ja lautoja kapeita väyliä pitkin ja pienistä oviaukoista pihalle ja sitten vielä viskellä jätelavoille. Kun ois niitä raavaita työmiehiäkin paikalla..)

Peppu ei yllättäen taaskaan tykännyt hommista, mutta ei onneks ollut enää eilen kovin kipeä. Tänään pitäisi mennä taas töihin. Saa nähdä, mitä siitä tulee, kun on jo valmiiks ihan kipee olo. Ei kuitenkaan tekis mieli jäädä saikulle heti yhden työpäivän tehtyään, varsinkaan kun ei tosiaan edes ole kuumetta eikä paikatkaan vielä oo niin hajalla ettäkö pitäisi päästä vaan lepäämään..

Mukipukipuu, harmi homma sulla töissä, mutta muista, ettei se ole sinun huolesi. Toivotaan, että hommat työpaikalla järjestyy! :) Helsinkin city runin kun mainitsit, niin täytyypä nyt kysyä, pystytkö vielä juoksemaan ihan normaalisti? Mulla itsellä juoksulenkit lyheni ja väheni tosi dramaattisesti jo alkuraskaudesta väsymyksen takia ja oikeastaan moneen kuukauteen en ole enää juossut kuin korkeintaan jonkun sata metriä kävelylenkin yhteydessä. Minä kun niin kuvittelin, että sitä vielä ison mahan kanssakin jaksais painaa niitä 10 kilometrin lenkkejä, hitaampaa vauhtia vaan. Nyt pelottaa, että jos sitä ei synnytyksenkään jälkeen jaksa pitkään aikaan juosta kunnolla. :/

Kiitos kampiakseli asuntotsempeistä. Omakotitalot, joita käytiin katsomassa, oli molemmat sen verran remontin tarpeessa ja kaikenlaista laittamista vaativia, että todettiin, ettei sellaiseen kannata tässä vaiheessa elämää muuttaa. Eli muutetaan ensi kuussa sitten isompaan kerrostalokaksioon. Se ainakin oli hyvä kuntoinen. Vuokra vähän korkeahko, mutta jospa siitä selviäis. :)

Toivottavasti kampiakselin tilanteeseen löytyy apu ja helpotus. :)

Noista Kela-asioista mulle ainakin sanottiin, että jos tulotaso on pysynyt suunnilleen samana kuin vuonna 2012, niin sitten antaa tukien tulla sen vuoden tulojen mukaan. Jos taas on muuttunut selvästi (kuten itselläni, vuonna 2012 kun en ollut töissä), niin pitää ilmoittaa viimeisen 6kk tulot. Hakemuksen voi netissä täyttää jo valmiiksi ja pyytää työnantajaa lähettämään viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa ne viimeisen puolen vuoden tulotiedot Kelalle. (Siinä hakemuksessahan pitää valita, kumpien tulotietojen mukaan tuet maksetaan.) Minua ainakin helpotti kovasti, kun kävin ihan henkilökohtaisesti Kelassa, suosittelen muillekin. :) Kannattaa vaan varata aika valmiiksi, niin ei tarvii jonotella. ;)

Pepperiltä on myös kysyttävä, miten sinä vielä jaksat hölkkäillä? Ihan pitkiä lenkkejäkö? Oon kade, pitäis saada paino pysymään hallinnassa, kun menee vähän käyrien yläpuolella, mutta ainoa siedettävä liikuntamuoto on kävely. Oo onnellinen, että pystyt hölkkäämään. :) On muuten komea maha sulla. :)

Tervetuloa joukkoomme, snowcherry! Meillä on näköjään sama synnytyspaikka, ootko aikaisemmat lapsesikin synnyttänyt siellä? Mulla on edessä muutto lähemmäs Mikkeliä, eikä siellä ole aiemmin juuri tullut käytyä. Olisi kiva tietää, onko siellä hyvä sairaala ja mukava henkilökunta? :)

Pitänee kohta lähteä käpsimään kohti töitä.. Huh, jospa sieltä hengissä selviäis!

Mukavaa lokakuuta kaikille helmille!

-rv 23+2
 
Heipat tänne,

Tervetuloa snowcherry!

Kampiakseli: No ne on sitten ihan kunnon suppareita olleet ja saikku ihan paikallaan. Rauhaisaa ja levollista viikkoa ja toivotaan, että labrat on puhtaat! Mulla on sokerirasitus ens viikon keskiviikkona. En odota innolla, mutta parempi silti käydä kuin jättää käymättä.

pikkuakkanen: Mulla oikee pakara kipeytyy aina päivän aikana ja oikein tuikkailee kun illalla kömpii sänkyyn, niin että kivusta saa kiljahdella. Mikä lie pakarahermo siellä pinteessä kun lantion asento muuttuu. Ei peppu täälläkään meinaa kestää päivän menoa siis, vaikka vaan taaperon kanssa kotosalla oonkin (sitä tavaroiden loputonta köykkimistä maasta nimittäin riittää ja taaperon nostelua myös) :D Ja kyllä, me jätettiin omakotitalot pois laskuista myös siinä vaiheessa, kun meidän varoilla ei muita kuin pommeja olisi saanut. Ei oikein vauvavaihe, muutto ja remppa sovi yhteen, minusta. Ja kun tätä perhettä löytyy jo entuudestaan muutenkin. Onnittelut siis asunnon löytämisesta ja tsemppiä muuttoon!

Pepper79: Magee masu!!!

Mulla on alkanut navan kohta kutista jostain syystä. Kai tää nahka vaan on niin kovilla. Rasvaa käytän kutinaan ja ihon kuivuuteen, vaikka en usko sen arpiin vaikuttavan millään tavalla. Aiemmista ei ole tullut ja käsittääkseni se liittyy vaan ihotyyppiin eikä mihinkään muuhun. Koska en rasvannut pätkääkään viimeksi enkä ekalla kerrallakaan. No, tää on eka talviraskaus, joten iho vaatii sit sen mukaiset soossit.

Viimeisimmästä neuvolakäynnistä vielä sen verran, että meillä ei otettu hemppaa eikä mitattu sf-mittaa. Kuulemma ei kuulu tälle käynnille, niin on eri käytänteet eri neuvoloissa :) Mutta aloitin nyt itse raudan litkimisen, koska tuntuu, että väsyttää ja heikottaa enemmän kuin aiemmin ja näihin aikoihin viimeksikin hemppa laski.

Meikänainen aloittaakin vajaan kuukauden päästä vielä työt, nimittäin kirjoitustyöt. Tutkimusraportti (lue: opinnäytetyö) pitäisi saada sen verran kuosiin, että sitä voisi johonkin esitarkastuksen esitarkastukseen laittaa tammikuussa. Pari tuntia päivässä vaan ei riitä mihinkään, semmoinen 6t alkaa oleen jo järkevä. Onneks miehellä on hyvä työpiste ja säädettävä työtuoli, niin saa hyvän asennon naputella kotona nyt loka-marraskuun, jos mummolahoito toteutuu. Joulukuussa sit mies on himassa taaperon kanssa niin mä poistun jonnekin kirjastoon hommiin. Proffa vaan istuu toisessa kaupungissa ja siellä pitää sitten ravata varmaan muutaman kerran vielä ennen joulua. Mutta mitäpä ei tekisi työnsä eteen :)

Nyt heräs tyttö, jatkan siis kotiäitiduunia tässä seuraavaksi!

PH ja rv24 jo kovaa vauhtia menossa - hui! (rv23+1)

 
Pikkuakkanen: lenkkien vauhtia olen himmannut mutta pituutta en, päinvastoin pidentänyt. Aiemmin kävin pari kertaa viikossa 5km, nyt menee pari kertaa viikossa 12-13km. Esim. Viime viikolla 3 kertaa kävin tolla vetäsemässä ton reilun 12km setin. Ilmeisesti ihanat raskaushormonit ehkäsee maitohappojen eritystä ja lihasten kipeytymistä meikäläisellä. Loves it! :)

Mukipukipuu ja Väinö 23+1
 
Pippurihäntä, kiitos tuosta tarvikelistasta!

Rouva kampiakseli, olipas helpottavaa kuulla pikkusankarisi hyvistä ultrakuulumisista! Ehkä sitä pystyy itsekin pysymään jotenkin järjissään, jos ensi viikon pe löytyy jotain hiukan poikkeavaa ja seurattavaa. Tai sitten ei pysty. Mutta ihanaa, että sait asian pois mielestä ja kaikki on hyvin.

Äitiyslomasta on jutskailtu. Mä saan onneksi alottaa sen tämän vuoden puolella, mikä helpottaa mua rahallisesti jonkin verran, kun tulotaso on vuodesta 2012 tippunut. Olipahan mukava yllätys kun tuon tajusin. Marraskuun alussa on tulossa kelaneuvola, odotusta odotusta senkin suhteen.

Täällä on hemot laskeneet parissa kuukaudessa sen verran, että otan nyt paria mammatablettia päivässä yhden sijaan. Kuulemma pitoisuuksien kanssa vielä ok. Väsymys on alkanut vähän helpottaa, mutta tuon hemon takia lienee taasen odotettavissa vähemmän pirteitä aikoja sekä huimausta kun kaverina on myös alhainen verenpaine.

Liikunnasta sen verran, että mä en kans ole jaksanut käydä hölkillä enää heinäkuun alun jälkeen, ei tuntunut hyvältä ja olin niin turkasen väsynyt. Tosin kävi nyt mielessä, että voisin kevyttä hölkkää kokeilla kävelyjen seassa. Saan hien pintaan kyllä kävellenkin kun tarpeeksi reippaasti menee, ja kuntopyöräilyä ja kahvakuulailua harrastan edelleen. Vasen pakara vaan kiukkuaa, pitäisi varmaan venyttää sitä säännöllisemmin kun tuntui eilenkin auttavan yllättävän paljon. Löysin ilmeisesti vihdoinkin toimivan venytysasennon, eli venytettävä jalka koukussa, polvi edessä, ja siitä eteenpäin/sivuun taivuttaen niin ettei masua paina.

Nytpä ruokaa napaan!

Toffeetyttö rv 20+0
 
Toffeetyttö: Mä teen samanmoista venytysliikettä pakarakipuun :) Tuntuu aika makealta kyllä... Mammajooga jatkuu marraskuulla, siihen asti täytyy tyytyä kotivenyttelyihin.

Ääk, tuli kutsuja kaksin kappalein frakki/tummapuku-juhliin marraskuulla. Pari ongelmaa... a) lastenhoito, koska joutuisin olemaan yötä poissa, b) pitkät ravintolasessiot ovat tätä nykyä vähän tuskallisia, saatika sitten kuukauden päästä, c) mulla ei ole oikein sopivaa vaatetta, ainakaan pitkää iltapukua, johon saisi mahan. Yhden polvimittaisen mustan löysin kirppikseltä kohtuuhintaan, ja sillä se kai on sitten mentävä, jos meinaa mennä.
 
Heipat!

Mulla myös Kela-neuvola 13.10 (ma) ja työnantajalta kyselin niin palkkatiedot menee sieltä kelalle suoraan. Mulla tosin on tulotaso ollut aika tasainen vuodesta 2011 :)

Mahan kanssa en ole juossut vaikka muutoin juoksu on kuulunut harrastuksiin. Nyt jotenkin tuo selkä ei siitä tykkää. Kävely kyllä onnistuu hyvin. Tuota pakaroiden vihlontaa myös täällä! Erityisesti vasen pakara/ alaselkä vihlaisee välillä oikein kunnolla! Venyttely tosiaan auttaa myös mulla. Kovasti ryhtiin yritän kiinnittää huomiota vaikka maha alkaa selkeesti työntyä esiin.

Olen käyttänyt bio -oilia nyt pari viikkoa vaikka en myöskään usko sen arpiin vaikuttavan. Yhtään arpea ei ole vielä tullut! Eikä myöskään linea negraa :/ Sitä hiukan toivoin. :D

Rautaa olen käyttänyt 3viikkoa ja se on kyllä piristänyt kivasti! Mahaan se tosin on hiukan käynyt... Muutoin käytän omegaa ja multivitaa.

Liikkeet tuntuu päivittäin ja maha liikkuu ulospäin kun poika siellä potkii ja venyttelee :) Mieskin päässyt näitä iltajumppia todistamaan.

Ensi viikolla neuvolassa mitataan sf-mitta, hemppari ja verenpaineet.

Kivaa viikonjatkoa helmiäideille!

hennanennu ja pikkumies 21+5
 
No nyt oin vähän enemmän aikaa kirjoitella tänne. Olen teidän keskustelua seurannut ihan alusta saakka. Ja minulle aivan uutta jutella tämmöisessä. :) Ehkäpä tämä tästä :)

Pikkuakkanen: Kyllä toinen lapsista on syntynyt maailmaan sektiolla vuonna 2009 Mikkelissä. Itselläni oli ainakin älyttömän mukavaa henkilökuntaa. Sairaala on ihan ok kokonaisuudessaan, aika paljon nyt lähivuosina remontoitu. Synnytysosaston tilat ainakin 2009 olivat aika pienet ja vain yksi perhe huone. Nykyistä tilannetta en tiedä. Olisipa parantunut.

Minulla edelliset lapset siis syntyneet 08 ja 09.

Ja äippälomasta. Olen tässä kovasti miettinyt jäädä pois opintojen parista joululoman jälkeen. Kun ei kannata kouluun mennä 1,5 kk takia kun mitään et pysty suorittamaan loppuun. Tiedä sitten mitä kela sanoo.

Kivuista, niitä on kyllä ajoittain ollut. Enimmäkseen suurin osa repäisy kipuja.

Pikkuisen liikkeet tuntuu aina selällä makoillessa. Ehkä tuota liikkeiden tuntemista vaimentaa edessä oleva istukka? Semmoisen käsityksen sain.

Liikunnasta sitten, olen kyllä niin kateellinen teille jotka pystytte liikkumaan vielä reippaasti. Itse olen lähes koko odotusajan olemaan suurimmaksi osaksi liikkumatta. Ei ole päässyt lenkille tai muutakaan, sen vuodon takia.

Eikös tässä ryhmässä ollut muitakin, joilla jotain vuotoa oli tullut? Stressaavaa se ainakin oli. Nyt vain pitäisi osata vihdoin vähän huokaista ja nauttia odotuksesta.


Oli vähän omanapa tekstiä, mutta pistetään kirjoittelun harjoittelun piikkiin. :D
 
HUOM! Jos on viellä joku joka haluaa mukaan Helmivauvojen facebook ryhmään, niin pistäkää kipinkapin mulle yksäriä niin lisään teidät. Ei oteta enään viikon päästä uusia jäseniä.

(Yksärillä nimi ja kuvailu profiilikuvastasi. Ryhmä on suljettu, joten ulkopuoliset eivät näe keskustelujamme, kommenttejasi eikä ryhmään liittymistä) :)
 
Neuvola käyty. SF-mitta oli 19 eli keskellä käyrää ollaan. Sydän sykki iloiseen tahtiin. Hemppa oli 129 eli ei juuri muutosta parin kuukauden takaiseen arvoon.
Paino ei ollut noussut sitten viime kerran, mistä tuli moitetta. Tosin viime kerralla minulle oli juuri silloin päällä pahimman luokan ummetus, joten painokin sisälsi sitten läjän jotain muuta kuin minua itseäni. Kotona punnitessani olen huomannut kyllä vienoista painonnousua sopivaan tahtiin.
Lisäksi sain moitteita ruokailutahdistani. Useammin pitäisi kuulemma syödä ettei verensokeri laskisi. Miksi kummassa pitäisi syödä useammin, jos ei ole mitään tuntemuksia siitä että verensokeri heittelisi ja olo on hyvä nykyiselläkin tahdilla?!?

Pikkuinen sammakkoni tulee näillä näkymin saamaan ensimmäisen piikkinsä jo synnytyssairaalassa. Kuulumme riskiryhmään, joten vauvalle annetaan BCG-rokote.

Sain vihdoin ja viimein täytettyä nuo Kelan paperit. Niiden löytäminen oli jotenkin hankalaa tuolla sähköisessä palvelussa. Plussaa siitä että todistuksen sai skannattua ja liitettyä sähköisesti hakemukseen.
Minun äippäloma alkaa 5.1.2015. Tarkistin äsken kalenteria ja jopa 1 päivän ehdin olla ensi vuoden puolella töissä. :D

Minusta on tullut todella hajamielinen. Kotona se vielä on ok, mutta haittaa hieman työntekoa kun kaikki ovat tottuneet kysymään minulta miten juttujen pitäisi toimia ja mikä olisi paras tapa toteuttaa jokin juttu.

RV 22+
 
Huomenta kaikille! :)

Rakenneultra viimein takana meilläkin! Ja kaikki kunnossa, pikkuinen on kasvanut hyvin ja tasaisesti sekä rakenteet kunnossa. Sukupuoli mua eniten on jännittänyt ja melko varman TYTTÖlupauksen ultraaja antoi! :heart: Mä oon niin onnessani nyt, tätä on odotettu! :p Toisaalta taas nyt on vähän tyhjä olo, tyttö tulossa ja kaikki niin kuin pitää... Olen varmaan vähän liikaa alitajunnassani tätä asiaa miettinyt, vaikka olen pyrkinyt olemaan ajattelematta sitä. Tai ehkä sekin, että tämä nyt todennäköisesti on mun viimeinen raskaus... : /

Ens viikolla Kela-neuvola ja sitten papereiden täyttöön. Meillä tulee harmittavasti juuri ja juuri yli 3 vuotta lasten ikäeroksi, joten en saa samaa äp-rahaa, kuin edellisestä. Ja nyt teen lyhennettyä päivää, joten tulot tipahtaa reilusti. :( Laskinkin jo, että jos aloittaisi äitiysloman jo joulukuussa saisi 6kk palkkalaskelmaan kesäkuun lomarahat ja sen kautta vähän enemmän äp-rahaa, mutta sitten menettää tavallaan kuukauden työtulot, jotka on kuitenkin enemmän, kuin olis tuo vähän korkeampi äp-raha koko vanhempainraha kautena (siis se erotus...). Joten mulla äitiysloma alkaa vasta 14.1. ja joudun todennäköisesti jouluaattona töihin, jos työkykyisenä olen... Rasittavaa, näin jouluihmisena... :'( Heti tuli mieleen, että lapsi parka, kun äiti lähtee jouluna töihin, mutta taitaa olla niin että äiti parka! :LOL: Jää kuusenkoristelut ja joulusaunat välistä, hyvä jos ruuan ehtii laittamaan... No kai me selvitään. :)

Hajamielisyydestä mainitsi ainakin Sadana. Mulla on ollut aivot puolliteholla ihan koko raskauden ajan. Milloin lähden töihin ilman silmälaseja tai meikkiä. Joskus menee laspsen hoitovuorotkin ihan sekaisin ja kaupasta ostan ehkä puolet siitä mitä tarvitaan ja seuraavana päivänä on pakko mennä uusinta ostoksille... Töissä olen selvästi hidastunut, mutta onneksi pystyn vielä järkevästi ajattelemaan, kun vois pahimmillaan tulla vakavakin virhe, jos menis vaikka ihmisellä lääke tai annostus sekaisin.

Raskausarpia ei ole vielä tullut. Esikoisestakin niitä tuli ihan viimeisillä viikoilla vasta. Silloin käytin perusvoidetta ja Bio-oilia, kun muistin ja jaksoin ja lopussa selkeästi vähemmän. Oli jotenkin niin väsynyt olo koko raskauteen, etten enää välittänyt arvista. No iho jäi sitten vähän venyneeksi ja arpia näkyy edelleen reilusti, tosin haaleena. Nyt olen ostanut Sebamedin raskausarpivoiteen ja sitä on kivempi käyttää, kuin Bio-oilia. Tarkoitus olis jaksaa käyttää nyt ihan loppuun asti.

Nyt esikoista viihdyttämään. :)

Pihlaja15 + tyttönen 21+0 POKS! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hippu* ja Sadana
Hei kaikille!

Uusi tulokas ilmoittautuu vielä mukaan :) Olen seurannut keskustelua jo jonkin aikaa ja vihdoin rakenneultran jälkeen uskaltauduin mukaan.

Tiedot: Pallomasu/la 12.2./35 v./SAS/3. lapsi/poikalupaus

Tosiaan viime viikolla olimme rakenneultrassa ja siellä paljastui tulokkaan sukupuolikin. Meidän esikoinen on poika ja hän oli hyvin tyytyväinen, kun tulokas on poika. Hänen mielestään yksi pikkusisko riittää!

Raskaus on mennyt hyvin, vaikka ikää minulla on 11 vuotta enemmän kuin esikoista odottaessa. Isommat lapset meillä siis poika 11v. ja tyttö 8v. Joten iltatähdestä voi kai puhua.

Oletteko muut nähneet paljon unia? Viimeiset pari viikkoa olen muistanut melkein joka yön unia, pissareissun jälkeisen unen muistaa ilmeisesti helpommin, kun uni on jotensakin katkonaista. Olen synnyttänyt jo monta vauvaa, viimeksi tummahiuksisen ja ruskeasilmäisen tytön (poika on tulossa ja geenit ennustavat vaaleaa vauvaa...)! Saa ainakin aamuisin naureskella.

Oikein ihanaa vointia teille kaikille helmiäideille!

Pallomasu + pikkuinen 21+6
 
Moikka!

Tervetuloa snowcherry! :)

Tervetuloa Pallomasulle myös! Mulla oli sellanen reilun kuukauden vaihe elo-syyskuussa kun muistin unia tosi paljon ja varsinkin pissalla käynnin jälkeen öisin juuri, silloin saattoivat olla usein myös aika painostavia.. Ja tosi outoja!! :D Mutta nyt se on menny ohi!

Tuosta hölkkäyksestä, itse asiassa oon ollu kahessa flunssassa ja issiasvaivainen viimisen kuukauden ja yhdellä hölkällä sen aikana oon käyny.. Eli kuukauteen en oo muuta tehnyt ku kävelly koiran kanssa. Nyt sitten viimein flunssa nro.2 on ohi ja aattelin kokeilla vieläkö pystyy hölkkäilemään ja reilu 5 km meni ihan ok, ei ollu mitenkään kevyt lenkki mut ei raskaskaan. Vauhti on kyllä hiljentynyt ja matkatkin lyhentyneet, mutta oon aatellu, että jos edes 2-3km pystyy hölköttelemään niin meinaan kyllä jatkaa vielä niin kauan kun pystyy! :)
Hienolta kuulostaa miten mukipukipuu pystyy ja jaksaa vielä hölkkäillä! :)

Liikkeet tuntuu täälläkin päivittin ja eilen illalla näin ekan kerran sohvalla puoli-istuvassa asennossa röhnöttäessäni, kun maha pompsahteli pikkuisen kun tyty potki! :heart:

Raskausarpia mulle ei oo tullu mistään raskauksista masuun vaikka masu onkin lopulta aina hirveen iso ollu. Rintoihin kyllä niitä on tullut ja vähän pakaroihin..

Muoks! Mun tyttölupaus puuttuukin vielä näköjään etusivulta! :)

Pepper ja tyty rv 21+2
 
Viimeksi muokattu:
Kela ja verotiedot olleet puheena: Eli kyllä, lokakuussa vahvistetaan 2013 verotiedot, mutta kelan sivuilla lukee muutaman linkin takana, että jos vanhempainrahakausi alkaa 2014 lasketaan rahat 2012 tulojen mukaan. ja jos 2015 niin 2013. Eli ei lasketa tän vuoden puolella vielä 2013 vuoden tulojen perusteella.

Pippurihäntä kamala toi sun teksti kuluneesta akasta kun lapsiluku on täynnä :D Meillä minä täytän ensvuonna 23v pari kuukautta lasketun jälkeen ja tämä on meidän viimeinen lapsi. En tunne oloani (ainakaan tuntenut ennen sinun tekstiä :D ) kovin kulahtaneeksi vielä, mutta ehkä olisi syytä :LOL:

Kelaneuvola takana ja nyt on tuet haettu. Ja rasituskiellossa ollaan kun kipeitä supistuksia on ilmentynyt, maanantaina lääkärille kontrolliaika tsekkaan onko paikoille tapahtunut mitään. Epäilen, mutta tarkistakoot. Sairaalaan esitietolomake laitettu. :)

Ferdis 23+3
 
cocker: Sori jos järkytin... :D Mutta meillä on yks vissi ero tässä kohtaa - melkein 15 ikävuotta ;) Aika tapissa siis ollaan jo täällä päässä, noin niinkuin biologisesti. Ehkä tää kriisi tuleekin enemmän siitä, että faktisesti alan lähestyä hedelmällisen iän loppua. Vaikka niitä lapsia en enää enempää toivokaan. Jotenkin tosi ristiriitasta.

Mä sain mun ekan lapsen suht nuorena (n.25v) ja silloin ajattelin, että en todellakaan ala "vanhana" enää lisääntymään lisää, ja kiva kun on vielä suht hehkeässä iässä ja lapsensa jo saanut ja palautunut hyvin. Ei enää lapsia -ajatus tuli varmaan eniten siitä, että suhde pojan isään ei ollut ihan sitä, mitä rakastava perhe voisi olla. Mutta sitten elämä muuttui ja tämä oikea elämänkumppani, jonka tapasin 31-vuotiaana sai ajatukset uusille raiteille ja alettiin yhdessä haaveilla suurperheestä. Sen alulle saaminen sitten toteutui tosin vasta kun ehdin jo täyttää 35v, mutta eipä näytä menoa haitanneen, kun nyt tämä kolmas tässä näin helposti sai kuitenkin alkunsa. Eli yhdenhän tässä vielä ehtisi noin teoriassa pyöräyttää ennen neljääkymppiä, mutta se menis kyllä ihan liioittelun puolelle :D Jospa keskityn tuohon opinnäytteeseen nyt oikeasti. Ja koitan vielä saada itteni johonkin kuosiin kursittua.

Meidän pötky on alkanut liikkua tosi tomerasti tässä männä viikon aikana. Ei mikään elohiiri, mutta tosi reippaan oloinen tapaus ja liikkuu joka päivä useasti. Meillä on vaan selkee rauhotusefekti se, että mies laittaa käden masulle, vaikka just olis ollut pitempi kick-boxing -sessio käynnissä. Eli mies ei vielä kertaakaan ole tuntenut liikkeitä tästä mököstä. Höh. Minä sen sijaan olen parina yönä herännyt ihan siihen, että tyyppi hikkaa. Ei tunnu etuseinäistukasta olevan mitään haittaa, kun raajat ulottuu sivuille ja ylävatsalle töykkimään. Voimaa on tullut lisää.

Painoa en ole kerännyt kotipuntarin mukaan kohta kuukauteen ollenkaan, mikä oli tarkoituskin. Kun edellisessä neuvolassa sitä oli tullut +500g/vko eli reippaasti. Mutta maha on kyllä pyöristynyt ja näyttää about samalta kuin viimeksi rv25-30 välillä. Tahdon sanoa sitä vaan, että ei kannata välittää, jos neuvolassa nuristaan käyristä jotain (Sadana). Aina on liian vähän tai liikaa jotain, ja samoin sitten kun vauvaa tarkkaillaan. Eli ei se tähän lopu. Ihan naurettavaa minusta, kun kaikki me ollaan erilaisia ja jos nyt elää ja toimii maalaisjärjellä niin kuin uskoo parhaaksi itselleen ja vauvalleen olevan, niin eiköhän tässä hengissä selvitä. Kukaan ei vastaa täysin käyriä kuitenkaan, piste.

Nyt sitten ulkoilemaan koiran ja taaperon kanssa. Jos sais samalla ne virkavapausanomukset postiin niin työnantajakin pääsee ropaamaan papereita eteenpäin.

PH ja öhkömönkiäinen rv23+3
 
Cockerspaniel ja Pippurihäntä, ikä on kyllä mielenkiintoinen aihe näissä asioissa! Itsellä kauhistelua vaan tuottaa lähinnä se, että ikää on jo 34 ja ekaa tässä vasta odotellaan. Tekisi mieli sanoa monille nuorille naisille, että älkää liian kauaa odotelko, että "on sopiva aika" yrittää hankkia lapsia, kun ei niiden saaminen ole mikään itsestäänselvyys.. Yrittäminen olisi ainakin täällä pitänyt älytä aloittaa jo viimeistään 25-vuotiaana, kun nykyään vähän haaveilen ainakin kahdesta lapsesta. Meillä yrittäminen aloitettiin erinäisten syiden takia vasta kun olin 30 vee, jolloin myös aloin vasta tuntea että minusta voisi olla äidiksi, ja vähän myöhäiseksihän tämä homma on nyt venähtänyt. Olen kyllä niin ihmeissäni ja onnessani siitä, että tämä nyt viimein onnistui kumminkin jo tähän vaiheeseen, ja ehkä tässä on vielä mahdollisuus sisaruksiinkin. Mutta toisaalta nyt mennään päivä ja viikko kerrallaan, ja toivotaan elämältä parasta <3

Toffeetyttö rv 20+2
 
Toffeetytölle vielä - Meillähän kävi niin, että kun tämä minun rakas aviomieheni sitten lopulta tunsi itse olevansa valmis perheeseen (hänellä ei ennestään biologisia, vaan meidän vuoroviikkopoika), niin mä olin jo ihan varma, että ei musta enää irtoa mitään lisääntymiskelpoista. Olin siis viittävajaa 35v siinä vaiheessa. 9kk meni tuon ekan yhteisen yrittämiseen, mulla kierrot pitkiä ja epäsäännöllisiä, mutta ihan luomusti kaikki kävi kun vaan jaksoi odottaa. Ja kyllä, mulla oli jo uus vauvakuume tuon edellisen odotusaikana ja mieskin oli sitä mieltä, että yhtä vielä toivoisi. Päätettiin katsoa kuitenkin se vauva-aika, että miten haastavan keissin saisimme ja sen mukaan sitten päättää, että annetaanko yhdelle vielä lupa tulla. Mulla oli kyllä hyvin epäuskoinen ja pelokas olo koko raskauden ajan, jotenkin liian paljon pelissä, kun ikää oli jo ja ei tiennyt mitenkä kaikki menee... Tämä seuraavan odotus onkin ollut sitten ihanan ressitöntä tuohon verrattuna :)

No, yhteinen tyttömme on ollut luvattoman helppo lapsi, syömiset nukkumiset kaikki nou problem, selkeä viesteissään ja helposti tyyntyvä. Jälkitarkastuksen yhteydessä ilmoitettiin, että emme halua hormoniehkäisyä, koska voi olla vielä yhdelle tilaus. Ja sitten jätettiin kumit pois, kun neiti oli 4,5kk ja elämä säännöllistynyt. Menkat käynnistyivät kun tyttö alkoi vieroittua 7kk jälkeen ja 8,5kk kohdalla olinkin jo tokasta kierrosta sitten uudestaan raskaana :) Kroppa voi olla hyvinkin otollinen kiertojen käynnistyessä uudelleen. Nyt olen siis 37v kun saamme tämän toisen yhteisen (ja viimeisen), eikä edes tullut kiire, näin jälkikäteen katsoen! Jos ette pelkää lyhyttä ikäeroa, niin sisarustoiveet ovat ihan realistinen juttu, yhden vähintään ehtii noista asemista. Katsotaan sitten, mitä mieltä olen ensi vuoden keväällä, että kuinka hyvä idea tämä käytännössä oli :D Onneks täällä on muitakin kohtalotovereita, joilla pieni ikäero tulossa ja ehkä sitten vauvapuolella voidaan jakaa ilot ja surut vielä.

PH
 
  • Tykkää
Reactions: cockerspaniel
Pikaiseen täältä päivittelen tännekin. Löytyi laaja streptokokki B kolonisaatio eli myös virtsasta muiden paikkojen lisäksi. Huomenna oma lääkäri. Päivystyksestä suosittelivat antibioottikuuria nyt heti. Vatsa ja selkä on olleet kipeät ja supistaa todella herkästi. pelkästään kauppakassien purkaminen ja kun vähän hermostuu. Hepatoosikokeissakin kävin kun oireilua on.

Kirjoittelen huomenna enemmän. :) Tää kännykkä on vähän kökkö.

Ihana maha on jo pepperillä! :)

Onks teillä tällä hetkellä mitään himoja? Mulla on tän hetkisenä munkit, pullat, donitsit, pizza... kaikki rasvanen hiilarimättö siis. Öh. :D

kampiakseli ja tähtis rv 23+1
 
Heippa kaikille pikästä aikaa!
Kännykällä yritin kirjoittaa pari kertaa ja aina kun lähetin niin katkasi koko jutun.. :kieh:
Noh,nyt uutena ärsyttävänä juttuna tuossa ylhäällä mainos,jota en saa pois ja se vie yli puolet näytöstä. :headwall:

Joten avasin pitkästä aikaa pölyn keskeltä tietokoneen.. Jotain hyvää oli siinäkin. Kiitos sinulle joka olit laittanut minulle viestiä laatikkoon,pahoittelen että vastaus on kestänyt :ashamed:

Tervetuloa uusille mukaan! Meitähän alkaa olla jo mukava jengi täällä.

Omaa napaa, kun ei tuo ajatus kulje nyt muutenkaan kovin selvänä. Huomenna on SE päivä.. Ajelen Jyväskylään sairaalalle RU:hun sekä samalla pelkopolin keskustelu. Johan tuota hetkeä on odotettu! Kävin keskiviikkona sokerirasituksen hyvillä tuloksilla 4,6 paastoarvo ja yhdentunnin arvo 4,6 ja kahden arvo 5,9. Että eivät voi sanoa huomenna sairaalassa vauvan koon johtuvan sokereista. Eikä tarvitse enään mennä tuohon ällöjuttuun. Kamalaa oli tälläiselle aamupala ihmiselle olla syömättä kun silmänsä auki sai.. :$

Ei tuo ultra niin jännitä, kai sekin toki mutta enemmän jännittää pelkopolin keskustelu tästä järkyttävästä synnytyspelosta. Synnytykset ovat tulleet uniinkin jo ja herään järkyttävään supisteluun. Kai sitä kroppa unessa on mukana sitten.
Tänään päivällä kirjoitin pelkopolia varten saamaani lappua ja itkua väänsin kun siinä piti kertoa mitä pelkää ja miten on edelliset synnytykset menneet jne.. Ahdistaa vaa niin paljon kun pelottaa. :(
Itkua lisää tilanne mikä tuli puskista.. Olemme saaneet miehen kanssa välit kuntoon, tai siis jonkunlaiseen kuntoon ja puhuin toki hänelle monta kertaa tilanteesta ja ajasta sairaalaan ja olipahan hän silloin sairaalassa mukana kun tuo aika annettiin. Puhuin kuinka tärkeänä pidän sitä että hän on mukana tässä raskaudessa tukemassa minua ja synnytyksessäkin toki mukana. Mukana ylipääntään tässä elämässä,minun luonani. Noh, viikko meni hyvin..
Ajelin tuossa iloisin mielin illalla ystäväni luonta parturi käynnistä uuden tukkani kanssa joka vaihtoi väriä vaaleasta aivan kirkkaan violettiin ja mallikin tehtiin täysin uudeksi, mutta minun omaksi. Iloinen mieli loppui kun automatkalla soitin miehelle huomisesta lähdöstä tuonne 60km sairaalaan... :ashamed:

Niin juuri.. Mies tuumaa rennosti, ei edes pahoillaan että hän ei lähde kun siellä menee aikaa ja hän joutuu vielä illalla ajamaan takaisin jyväskylään kun hänen tyttönsä tulee syyslomalle ja saapuu puoli kymmenen illlalla bussilla. Minun aikani on vaille yksitoista ja menee noin kaksi tuntia kun pelkopoli ja ultra+lääkäri. :stick:
Eli olisimme hyvissä ajoissa takaisin.. Ette tiedä kuinka minä petyin! :'( Oikeesti,itku minulta tuli. Enkä voinut olla sanomatta rumasti ja laitoin vielä varuilta suorasanaisen viestin perään kun minulle luuri korvaan lyötiin.
Mitä minä sanon huomenna sairaalassa kun kysyvät että onko sinulla ihmistä tukemassa?? : / Eihän minulla ole! Jos olisi niin en olisi yksin siinä tilanteessa. Sanoin miehelle että per*ele, tämä oli meidän yhteinen toive, yhteinen juttu. Nyt tämä onkin minun juttu ja tuki on NOLLA! Luuleeko se itsekeskeinen ihminen että voi pompata vauvan elämään ylpeilemään isänä sitten kun minä olen sen vauvan henkihieverissä tähän maailmaan ilman tukea saanut? EI onnistu..

Kai minä alan puhumaan siitä sektiosta ja siitä että on tarkka päivä lähempänä sovittuna että saisin täällä kotona kaikki asiat lasten ja eläinten suhteen kuntoon. Meillä alkaa juuri laskettuna päivänä hiihtoloma ja kaksi vanhempaa teiniä haluavat lähteä rukalle laskettelureissuun minne seurakunta ja nuokkari järjestää retken. Sitten minulle jää tuo viides luokkainen poika kotiin kun kaksi pientä on lomalla isän luona ja sitten koirat. Hirveä ressi.. Isojen kanssa vielä homma toimisi mutta ei niin että nuorin kolmesta jää yksin. :headwall:
APUA

Äh, anteeksi purkaantuminen on omanapainen purkaus.. :ashamed:

Yritän unta,vaikka tiedän että se on turhaa...

nokkosperhonen79 & Iltatähti 20+4
 
Yllättävän hyvin meni Hullujen päivien kiertely tänä iltana. Jännitin hieman miten avokätiseksi tulen vauvaosastolla, mutta kohtuudella selvittiin. Vaatteiden ostosta on helppo kieltäytyä. Oma heikkouteni tuntuu olevan tarvikkeet. Harsoja, kosteuspyyhkeitä ja rintapumppu hankittu. :D

Minä elin ns. hedelmällisimmän ajan kanssa sellaisen miehen kanssa jota en voinut edes kuvitellakaan isäksi, joten minkäänlaisia lisääntymishalujakaan ei tullut. Eron hetkellä olin erittäin tyytyväinenkin siihen ettei yhteistä jälkeläistä ollut. Nyt "vanhalla" iällä sitten tapasin miehen, jonka pelkkä tuoksu sai haluamaan lisääntymistä ja ensimmäinen raskauskin alkoi heti ensi yrittämällä. Harmiksemme vain joskus vuosia sitten tehdystä umpilisäkkeen poistosta jäi jäljelle valtava määrä kiinnikkeitä alavatsaan. Mikä aiheutti tukoksen molempiin munanjohtimiin. Raskauden poiston jälkeen jouduin odottelemaan vielä vuoden kilpirauhasen aiheuttaman sairauden vuoksi ennen kuin lääkärit suostuivat aloittamaan hedelmöityshoidot meille. Onhan se vähän ikävää olla jo 38-vuotias ja odottaa vasta ensimmäistä, mutta mieluummin teen lapsen vanhana kuin väärän miehen kanssa.

Minulla ei ole himoja... tai no jonkinlainen himo on punaista lihaa (siis naudanlihaa) kohtaan. Mikään muu liha ei kelpaa. Oletan että keho tekee kaikkensa jotta saan tarpeeksi proteiinia ja rautaa.

Jaahas... huomenna olisi sitten edessä keskustelu pomon kanssa ja ensi viikolla pitää varmaan kertoa työkavereille että ne vatsaan kohdistuvat katseet ovat nähneet oikein.

rv 22+
 

Yhteistyössä