// Helmivauvat 2015 - syyskuu //

mulle vois päivittää listaan: poikalupaus

3/4D ultrassa käyty tänään. :) Yksityisellä käytiin niin lapset sai olla mukana. Voi sitä ilmettä kun näkivät vauvan! :heart: Siellä hän haukotteli ja heilutteli käsiään ja sormiaan. Painoa nyt 251g eli vastaa n. 4pv isompaa. Ilmankos liikkeet on jo melkoisen tuntuvia. Sen mukaan LA ois 1.2. mutta katsellaan muuttaako ne sitä sitten kunnallisella vai eivät. Rakenteet oli kunnossa. Virtauksia ei tosin katsonut nyt, kun on vielä kunnallinen sitten 3vko päästä. DVD ja vinopinkka kuvia saatiin mukaan. Selkeät vehkeet nähtiin useampaan otteeseen ja eri kuvakulmista 2D:nä ja 3D:nä. :D Ei kuulemma epäilystäkään siitä kumpi on. :D Lapsetkin sanoi, että siinähän on pippeli! Istukan alareuna on kuulemma ihan kohdunsuun reunoilla joten toivotaan, että nousee siitä. :S

Shamppanjapäärynä
, Tervetuloa mukaan! :) Toivotaan, että kaikki sujuisi hyvin tällä kertaa! :)

Sinikuu, onnea ekoista liikkeistä. :)

Kampiakseli ja Tähtis rv 18+0 (18+3 tai 4)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana ja Sinikuu
Uusia on taas tullut mukaan, Tervetuloa!! :)

Aamulla oli eka lääkärineuvola, hieman aikaistettuna supistusten takia. Mutta lääkärin mukaan ei ole tapahtunut kohdunsuulla mitään. Tosin tämä oli melko uusi lääkäri neuvolassa ja ihan siis yleislääkäri, mutta pitää luottaa ja kai ne neuvolalääkärit ovat jonkun kurssin/perehdytyksen sentään käyneet. Sydänäänet löytyi ihan kohdun toiselta reunalta ja olenkin joskus supistuksen aikana jo huomannut vaavelin viihtyvän oikealla reunassa, kun kohtu on siltä puolen välillä korkeammalla. :) Hemppa oli vähän laskenut, ei vielä kehotettu rautakuurille, mutta töissä oli siitä puhe ja melkein kyllä jo aloitan. Tai sitten otan teho kuurin vitamiineja ja magnesiumia, kun uskoisin niistäkin olevan pulaa... Paino tällä kertaa noussut vajaan kilon, viimeksi oli puoli kiloa miinuksella. Että kaikki siis kunnossa ja sitten vaan varailemaan rakenneultra-aikaa. :heart:

Pitää jatkaa kirjoittelua vähän myöhemmin. Nyt laittamaan esikoista nukkumaan.

Pihlaja15 16+0 POKS
 
Hip hei :)

Kiitos tervetulotoivotuksista, ja heti kirjoittelemaan ;) Mun on kyllä sanottava, että meidän lapsiluku on täysin mun "kynästä", vaikka yhdessä ollaan nämä alulle saatu ;) Mies toivoi useampaa kuin yhtä, ehkä kaksi tai kolme, joskus kun aiheesta keskusteltiin. Hän itse on ainokainen. Isoveli kuoli kuuden päivän ikäisenä paria vuotta aiemmin, eikä luonto koskaan antanut edes tärppiä mieheni syntymän jälkeen :( Voitte uskoa, että jokainen meidän pienokainen oli anopilleni kuin lottovoitto! Kun neljännestä ilmoitimme, niin oma äitini hieman kohotteli kulmiaan, mutta anoppi hihkui riemusta ja taputti käsiään yhteen :) Valitettavasti molemmat appivanhemmat ovat jo pois täältä, mutta voin kuvitella, että varmasti tämäkin olisi ollut enemmän kuin tervetullut.

Nämä odotukset on aina olleet jotenkin "kinkkisiä". Jos ei ole tullut jotain fyysisiä remppoja, niin vähintään olosuhteet on olleet haastavat. Esikoinen aikoinaan lähti hormoneilla liikkeelle, koska lasta ei kaikista toiveista huolimatta kuulunut. Minulle annettiin hyvin vähän toivoa ylipäänsä saada lasta teininä sairastetun strepto-A:n vuoksi, joka aiheutti mm. kohtu- ja munasarjatulehduksen ja teki mätäpesäkkeen vatsaontelon ja munasarjan väliin... No tämän lääkärin skenaario on onneksi osoittautunut tässä matkan varrella vääräksi :)

Liikunnasta täällä on ollut paljon puhetta, ja kateellisena olen lukenut, miten ihanan liikunnallista porukkaa täällä on. Mutta hei, yksi poikkeushan vaan vahvistaa sääntöä ;) Mä olen oikeasti aika anti-liikkuja noin niin kuin lajimielessä. Täällä korpikuusen kannon takana, missä asutaan, ei paljon pumppeja eikä tsumpia näy. Mutta ehkä jotain saa anteeksi, kun on kuitenkin tänä kesänä keränny useamman sata kiloa marjoja (on tullut jalkakyykkyjä ja kilometrejä tuolla pellolla jonkin verran ;D ) ja nostelee päivittäin tota kymppikiloista punttia :D Meillä on pienimuotoista marjanviljelytoimintaa tässä tilalla, ja täytyy kyllä sanoa, että pikkkasen helpompi urakka on kerätä rv 12-17 kun 34-36, niinku viime kesänä...

Jepalle ja Pippurihännälle oikein paljon onnea uusiin koteihin, ja joku kolmaskin oli vielä, onnea sinnekin :) Kauankohan menee, kun alkaa noi nikit muistaa paremmin? Voi, itekkin haluais jotain uutta, maalia seinään tai jotain mööpeliä :/ Tää talo on meille nyt jo himpun liian pieni, eikä nyt persaus kestä laajennella, vaikka suunnitelmat siihenkin on jo paperilla olemassa. Toisaalta en haluais mitään monisataneliöistä taloa siivottavaks (ei oo oikein mun juttu toi siivoominen), kun lainassahan nämä lapsoset minulla vain on :) Vuoden päästä saatetaan olla jo sen tosipaikan edessä, että ensimmäinen lehahtaa irti pesästä :´/

Hennanennulle onnittelut hienoista jumputuksista :) Ja tosiaan tuota sykespekulointia minunkin (maailman ihanin) neuvolatäti teki, kun viimeksi ääniä kuunneltiin. Kolmonen oli meille kyllä jonkinlainen shokki, kun olin ihan varma, ettei meille kahden pojan jälkeen muita "merkkejä" anneta, mutta aika oikeat "olot" on kyllä jokaisen kohdalla ollut. Saa nähdä miten nyt käy... Kiva olisi kyllä minustakin, jos päiviteltäis tonne etusivullekin vaikka, kun nyt r-ultrien myötä alkaa niitä "lupauksia" tipahdella. Kaikki ei tietysti halua tietää, mutta ne ketkä saa tietää :)

Hienosti kyllä sanottu Ph, että elämän kyydissä tässä ollaan :) Minä aina ajattelin, että kun on tämä sanonta "kellekään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa", että kamalin asia mitä ikinä voisi sattua, ja mitä minä en kestäisi kantaa, on oman lapsen menetys, ja siksi siihen en jollain tavalla koskaan uskonutkaan. Kun sitten istuin lumisateisena huhtikuun päivänä sairaalasängyssä ja olin juuri hyvästellyt pikkuruiset tyttöni, totesin, että olin elossa, henki kulki, ja pakko oli jatkaa eteenpäin. Aina se pelko oli ollut läsnä aiemminkin, mutta tuon jälkeen se jotenkin konkretisoitui... Mutta tuo raskaus oli tosiaan alusta alkaen todellinen riskiraskaus. Meidän kaksoset löydettiin nt-ultrassa (vaikka olin rv9 käynyt jo kerran ultrattavana) ja jo silloin oli vahva epäilys, että ovat momo:t eli jakoivat saman istukan lisäksi saman sikiökalvopussin ilman välikalvoa, ja näin olikin. Pikkuiset pyöriessään sotkivat napanuorat keskenään solmuihin, ja näin hapensaanti lakkasi. On tosi harvinainen kaksosraskausmuoto ja haastava kaikin tavoin.

Mutta nyt käskette mut "ulos" :D Ihana on "jutella" ja saada vertaistukea, kuten varmaan näkyy. Mun on sanottava, että kukaan muu minun, miehen, neuvolan ja mun terapeutin lisäksi ei tiedä tästä odotuksesta, joten toisaiseksi näistä asioista ei kauheasti voi höpötellä kenenkään kanssa. Lapsille varmaan sanotaan ru:n jälkeen, jos sinne kunnialla selvitään, niin tehtiin viimeksikin. Muut kysyköön sitten, jos mietityttää ;) Liikkeistä vielä... Mulla on tosiaan rankanpuoleisesti painoa, mutta nyt on toista kertaa istukka takaseinässä (kaksosilta oli kanssa), ja noin viikon päivät olen aina joskus harvakseltaan kuulostellut, että olisiko... Mulla on joskus kestänyt yli rv20, vaikka uudelleensynnyttäjä olen ollutkin, mutta aina ollut tuo etuseinäistukka, ja vähän pehmikettä lisänä, niin hyvin on peittynyt :)

Kasvavia mahoja kaikille <3 Kukas se aloittaakaan ru-kierroksen? Meillä 24.9.

Samppis ja pikku PiPonen 17+3
 
Meillä on RU ma 22.9. Oliko joku sitä ennen jo menossa?

Tulipas törsättyä :ashamed: HM:ltä tregginsit ja farkut, Espritiltä chinot ja samettihousut - kaikki äitiysmallia. Edellisen raskauden vaatteet eivät vaan mitenkään innosta, varsinkin kun taas oli paljon kivoja alennuksella. Lisäksi MamaLicousilta irtosi kaksi halpaa toppia ja neuletakki (joka menee kyllä raskauden jälkeenkin). Olen myynyt edellisiä mammavaatteita ja käyttämättä jääneitä muita vaatteita nettikirppiksillä, joten ehkä ei ihan niin miinukselle mennä kuitenkaan ;) Oon nyt ottanut tässä hoitovapaan aikana sen linjan, että jos haluan ostaa jotain, niin myös myyn jotain. Ja facebook-kirppikset on siihen kyllä oiva väline!

Hienoa pihlaja15, että supparit eivät ole kypsytelleet paikkoja. Se on kyllä aika mystistä, että miksi joillain alkaa pehmetä ja lyhetä kohdunkaula ja toisilla taas ei, noista harkkasuppareista nimittäin. Mulla ei ole kummassakaan raskaudessa ollut vielä ennen synnytyksen käynnistymistä mitään merkkejä kypsymisestä, satunnaisista suppareista huolimatta, ja vauvat ovat viihtyneet loppuun asti tosi ylhäällä kohdussa. Viimeksi meinasi itku tulla, kun neuvolassa rv40+6 terkkari sanoi, ettei laskeutumisen merkkiäkään ole ilmassa! No, viikko siitä eteenpäin sitten olikin jo.

Pippurihäntä rv 18+4
 
Heips kaikille piiiitkästä aikaa!
Siitä on tosi pitkä aika kun olen viimeksi kirjoitellut. Olen kyllä käynyt teidän juttuja aina välillä lukemassa, mutta aikaa ei ole koskaan ollut enää itse kirjoitella.
Kesä meni pahoinvoinnin kanssa, sitten oltiin reissussa ja nyt on alkanut työkiireet. Raskaus on mennyt siinä sivussa ja monta viikkoa onkin hurahtanut niin, etten ole huomannutkaan.

Neuvolalääkärikin oli jo joku viikko sitten. Kaikki oli vauvalla hyvin, sydänäänet kuuluivat. Kohdunsuu oli sormelle auki, mikä on ilmeisesti normaalia uudelleensynnyttäjille? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Supistuksia tulee lähes päivittäin ja välillä hieman kivuliaitakin, niin siksi aloin jälkikäteen nyt miettiä tuota.

Ensi viikolla 10.9. on rakenneultra ja toivottavasti meille selviää kumpi on tulossa. Minulla kovasti tyttöolo, mutta samahan se tietysti on kumpi sieltä tulee. Jostain syystä vain ajattelen häntä koko ajan tyttönä. Onko teillä muilla tullut vahvoja mielikuvia sukupuolesta?

Cherise rv 18+4
 
Cherise:

Olen koko ajan kuvitellut että kannan poikaa... nimiäkin olen miettinyt pojalle:)
En tiedä mistä tämä kumpuaa. Kuitenkaan en toivo poikaa sen enempää kun tyttöä. :heart:
Rakenne ultraan vielä muutama viikko. Saas nähdä ;)

RU varattiin edellisen uä:n yhteydessä ja se on muistaakseni 29.9 :)

hennanennu 17+0
 
Viimeksi muokattu:
Terveisiä täältäkin ja Shampanjapäärynälle tervetuloa sekaan! Ihana kuulla että seassa on muitakin suursuurperheellisiä. :)

Karhu on kaadettu, maanantaina olin aivan pihalla kun mies soitti aamuyöstä että olisi haukkutilanne. Hetkessä mehtävehkeet niskaan ja menoksi. Oli tunne että viimeistä kertaa lähdetään. No niin se oli. Eilen sitten käytiin miehen kanssa leikkaamassa nallukka ja pitihän sitä paistaa vähän filettä panulla. Hyvvää se vaan on.
Illalla myöhemmin mies luki jotain lehteä keittiössä ja kuului huutavan että raskaana ollessa odottavan äidin ruokavalio vaikuttaa vauvan makutottumuksiin ja jatkoi että alahan pistellä sitä nallea vaan napaan ja karkit pois.. Kuittasin tuon huutelun nallea massu täynnä ja kippistämällä parit suklaarusinat massuun :)

Mulla on vasta RU 10.10 ja samalla siinä on muita tutkimuksia ja kätilön kanssa keskustelu tuosta minun synnytys pelosta.

Itselleni alkaa ressi tulla tämän oman asumisen kanssa, meinaa olla vuokranantajan kanssa ongelmia talon (asumme paritalossa jonka omistaa sama ihminen ja molemmat asunnot vuokralla) asioiden ja vesilaskujen ja muiden kanssa. En tiedä joudunko viemään asian ihan käräjille asti kun minulta vuokranantaja yrittää huiputtaa koko talon vesilaskua eikä näin ollen suostu lähettää alkuperäistä vesilaskua tai siitä kopiota minulle eikä naapurille. Ottaa niin hermoon. Huhtikuussa muutettiin ja kokoajan ollut jotain ongelmaa talon asioissa.
Saapa nähä mutta olen valmis nostamaan kytkintä tästä talosta hyvin pian ja valmis ahtautumaan sinne miehen pienen luukkuun. Siellä oltais sitten kuin sillit suolassa..

Olot muuten on ihan jees, maha on valtava kyllä. Ja voisin nukkua kellon ympäri..

Hyviä vointeja kaikille :)

Nokkosperhonen&Töppönen 15+4
 
No jospa nyt sais hiukan lisää kirjoiteltua. :)

Lapsiluvusta on ollut puhe. Mä olen aina ollut kolmen kannalla, tai ainakin vähintään kaksi. Eka raskaus, synnytys eikä vauvakaan ollut helppo, joten ajatus kolmesta tuntuu hurjalta. Tyttöä toivon kovasti ja jos tämäkin on poika, niin tiedän, että kolmatta vielä tullaan yrittämään vaikka olis miten hirveetä. :D Jos taas saadaan tyttö, niin mulle riittää kyllä kaksikin.

Pippurihäntä samaa olen minäkin ihmetellyt ja samalla ollut erittäin onnellinen, että kuuluun niihin, joilla ei ole ollut vaikutusta kohdun kaulaan. Inhottavia ne supistukset kuitenkin on.

Rakenneultraa en vielä ole varannut, mutta siinä lokakuun alussa se olis. Pitänee huomenna muistaa soittaa.

Tänään oli ekan kerran sellainen olo, että vitsit meille tulee vauva!! :O Teki mieli ostaa vaatetta kirppikseltä. En ostanut kun kaikki esikoisen on vielä tallella.

Cherise Eikö lääkäri mitään sanonut kohdun suun avautumisesta, kun sulla on niitä suppareitakin?? Mä olen kuvitellut, että se on tosi huono juttu, näin alussa varsinkin. Oletko vielä töissä kuitenkin?

Ruoka alkaa pikku hiljaa maistumaan, kun pahoinvointi hieman väistyy. Mutta mitään liha voittoista ei vieläkään mene alas... :/ Sokeri on tehnyt tähän asti myös pahaa, mutta nyt on hieman suklaa ja salmiakki maistunut. Ei niitäkään paljoa voi syödä. Alkaa pian huolettamaan tämä niukka ruokavalio. Neuvolassa ei vielä oltu huolissaan. Sanoivat jopa , että voi vitamiinitkin jättää pois, jos niistä tulee huonoa oloa... :confused: Jotenkin vaan on niin paljon kirjoiteltu, että raskausaikana äidin ravitsemus suurin piirtein määrää lapsen kohtalon ja eliniät jne., että pian huolettaa ja kovasti...

Liikkeet ovat vahvistuneet ja tuntuvat selkeämmin ja lähes päivittäin! <3


Pihlaja15
 
Huomenta! Tervetuloa kaikille uusille ja onnittelut kaikille hyviä neuvola- ja ultraääniuutisia saaneille! Olen käynyt lukemassa kuulumisianne päivittäin, mutta on ollut niin hirveästi tekemistä, etten itse ole ehtinyt kirjoitella. Muutimme uuteen, huomattavasti isompaan asuntoon kaksi viikkoa sitten, ja tekemistä ja järjestelyä on riittänyt. Saimme tiedon siitä, että saamme asunnon torstaina ja muutimme viikonloppuna. Emmekä olleet pakanneet etukäteen mitään! Siinä oli projektia kerrakseen.

Äitiysfarkut on otettu käyttöön täälläkin. Satuin löytämään alesta Mamaliciouksen kahdet 10 euron farkut, ja ne ovat olleet tosi hyvät. Lisäksi uskaltauduin Ikeaan hipelöimään pinnasänkyjä ja hoitopöytiä ja niitä unipusseja, mutta kärryihin päätyi kuitenkin tässä vaiheessa vain sellainen jumppakaari ja mobile. Muita hankintoja vauvalle ei sitten vielä olekaan tehty. Esikoinen kun on tulossa, niin ei ole täysin tarkkaa tietoa, mitä ja eritoten millaisia tavaroita pitäisi hankkia.

Lisäksi ilmeisesti hormoneista aiheutuneita mielialanvaihteluita on paljon. Pari viikkoa sitten olin todella alakuloinen ja itkuinen, vaikka ns. mitään ilmeistä syytä ei ollut. Ja vieläkin saattaa alkaa itkettää ihan yhtä äkkiä. Ikean kahvilassa piti nieleskellä kyyneliä, kun sieltä pikkuvauva itki sydäntä raapivasti ilmeisesti nälkäänsä. Niin minulla sitten nousee kyyneleet silmiin ja niitä piti sitten koittaa nieleskellä siinä. Ei ole kyllä ikinä aiemmin vauvan itku vaikuttanut tuolla tavalla.

Rakenneultraan olen menossa lokakuun alkupuolella. Minulla on seuraava neuvola-aika viikon päästä, jolloin katsomme sopivan RU-ajan.

Liikkeitä olen tainnut tuntea viime lauantaista lähtien. Ensikertalaisena on vaikea tietää, miltä ja missä liikkeiden pitäisi tuntua. Vähän navan alapuolella on tuntunut ajoittain sellaista räpeltämistä, jota ei ole tuntunut aiemmin. Olen tulkinnut ne liikkeiksi. Saa nähdä...

Masu on alkanut pyöristyä kivasti ja sitä on ihana ihailla peilistä ja (vaivihkaa) ikkunoiden heijastuksista. :)
Repäisykivuistakin täällä oli puhetta. Niitä on tullut joskus aivastettaessa, ja käy kyllä kipeää!

Ai niin, viime neuvolakerran yhteydessä otettiin toksoplasmoositesti, jonka tulokset tulivat tällä viikolla. Tietenkin tuloksen piti sitten olla negatiivinen. Pitää koittaa olla varovainen mm. kissan hoidossa. Se kun saa ulkoilla vapaasti.

Kivaa perjantaita kaikille!

Möykkyliini ja Pikku-Möykky 15+4
 
Viimeksi muokattu:
cherise: Olen ymmärtänyt, että tuo "sormelle auki" voi olla ihan normaalia uudelleensynnyttäjällä, ts. se voi olla ihan normaalitila sulla. Pääasia lienee, ettei tilanne ala siitä kauheasti elää ennenaikaisesti. Jos sulla on paljon supistuksia, niin ehkä se tilanne olisi hyvä tsekata jossain vaiheessa. Ehkä voisit neuvolasta kysäistä, jos on mahdollista?

Sukupuolesta veikkauksia... On jotenkin tosi neutraali olo. Itse kuvittelen koko ajan, että kohta meillä on kaksi pientä tyttöä ja niin kaikki sukulaisetkin puhuvat "tytöistä". Mutta sitten taas kun mietin ihan puhtaasti tätä sisäistä tuntemusta, niin voi olla kyllä poikakin. Eli tilanne on ihan fifty-sixty ;) Parin viikon päästähän sitä voisi yrittää tiedustella, jos nyt siihen päädytään.

Möykkyliinille
onnea uuteen kotiin! Kaikki kävikin aika nopeasti sitten! On se kyllä ihan hyvä, että ajoissa pääsitte muuttamaan. Sen verran väsyttävää puuhaa se on.

pihlaja: Mulle taas maistuu ruoka ihan liian hyvin... Ei mene tasan nämä ;) Nyt olen kyllä lisännyt liikkumistakin reippaasti, kun vointi on hyvä, joten toivotaan ettei tule hirveästi plussaa tässä keskiraskaudessa. Eli näin päin täällä...Loppupuolella mahaan ei enää sitten mahdukaan mitään, kun vauva vie kaiken tilan :D

Viimeksi kun odotin, niin tuossa kuukausiketjun ensimmäisen viestin perässä oli semmoinen lista hyväksi havaituista vauvan tarvikkeista ensikertalaisten avuksi ja muidenkin muistutukseksi. Haluaisitteko jatkossa semmoisen meidänkin ketjuun? Nythän sitä ei tuolle paikalle enää pysty lisäämään, mutta ehtisi sen lokakuunkin ketjuun vielä hyvin, kun hankinnat alkavat tulla entistä ajankohtaisemmiksi. Täällä syvemmällä ketjussa se vähän niinkuin hukkuu, joten siksi tuo sijoituspaikka tuntuisi järkevältä. Mitä olette mieltä?

PH 18+4 (eilen taisin edistää vähän)
MUOKS: Ja tämmöinen tankki täällä tänään...
 
Viimeksi muokattu:
Moi,

meillä oli eilen neuvolalääkäri, kaikki oli pikkusella hyvin. Jumputus kuulu ja kovasti liikuskeli, vielä kun tuntis itekin jo liikkeet. Ja vaikka vatsa on vähän pyöristynyt niin ei vieläkään kiinnitä ulkopuolisten huomiota, eli aika pieni vielä. No ehkä parempi niin niin ei ole niin tukalaa oloa tiedossa (jos siis loppuun asti pysyis kohtuu pienenä...)

Tommonen lista tarvittavista/hyvistä tavaroista olis kiva!

Jepa ja Toukka 17+2
 
Hei, kannatan tota tarvikelistaa, ite esikkoa tässä kun oottelee nii ei oo juuri käryä mitä oikeesti tarvis olla. Lähipiirissä ei myöskään ole ketään lapsen saanutta niin ei saa sieltäkää käytännön vinkkejä.

Rakenne ultrasta ollu puhe, itellä ens pe 12.9 heti aamusta Taysissa ja sit selviää onko vauvan sisukalut kunnossa. Sukupuolihan on tiedetty jo heinäkuusta asti varmasti, poika tosiaan tulossa kun se sillo kromosomeista selvis.

tähän asti ei oo ollu mitään oireita, mutta pikkuhiljaa hiipii se alhasen verenpaineen ja hemoglobiinin takia väsymys vaivata. Tosin viimeset pari viikkoo menny vielä enemmän työntäyteisinä kun normaalisti. Aamulla päivätöihin, sieltä iltatöihin ja sen jälkeen keittiön ja khh:n remppaa. Khh alkaa olla jo hyvällä mallilla, varmaan ens viikolla saa tilata putkarin kytkeen vedet. Syytä ollakin kun ei olla päästy kolmeen viikkoon peseen pyykkiä, rupee vaatteet pikkuhiljaa loppuun kesken :D

P.s onnea uusiin koteihin muuttaneille!

Mukipukipuu ja Väinö 17+5
 
Ai niin, voisko joku siellä fb rymässä oleva vinkata NaNa84:lle että tulis tänne kans kertoon mitä ru:ssa sanottiin, muistaakseni hänellä oli se ens viikon alkupuolella. Kiinnostaa kun ollaan samassa tilanteessa, isolla riskillä nt:ssä kärähtäneitä...
 
Voisin ilmoittautua listoille, kun laskettu aika siirtyi maaliskuulta helmikuulle.

Penni*/29v/3.lapsi. Laskettu aika 25.2.

Np-ultrassa vaikutti kaikki olevan ok. Nyt tuntuu niin pitkältä ajalta odotella 20 vkon ultraa.

Vieläkö fb-ryhmään pääsee mukaan? :)
 
Nopea kommentti: sellainen Pippurihännän ehdottama lista olisi ihan huippu!! Esikkoa oottelen ja olen ihan kujalla siitä mitä kaikkea kannattaa oikeasti hankkia. :)

Ainiin ja täällä 4D-ultra 17.9, virallinen RU sitten pari viikkoa myöhemmin. Vahva tyttöolo jostain syystä!

Norbba ja tyyppi 16+5
 
Tarvikelista olisi kiva asia.

Kävin eilen neuvolalääkärin luona.
Verenpaine on hieman korkealla, mutta niissä luvuissa se on ollut ainakin viimeiset 20 vuotta. Jatkan arvojen tarkkailua ja jos huomaan nousun merkkejä, niin sitten pitää ottaa yhteyttä lääkäriin.
Kohtu on kasvanut oikein mukavasti. Sen ylälaita on vähän navan alapuolella. Tämä lääkäri ei ole kiinnostunut mittailemaan mitään tässä vaiheessa raskautta. Vasta viikon 25 jälkeen.
Vauvan sydän löytyi todella helposti ja jumputti edelleenkin siihen 150 sykkeen tahtiin. Alkaa pikkuinen sammakkoni olemaan jo sen verran iso ettei enää pääse peräkammariin niin hevillä piiloon.

rv 17+
 
Pippurihäntä: täytyypä pitää mielessä toi shiatsu! En ole täällä meidän kylillä ainakaan vielä huomannut raskausjoogatunteja, pitänee kysellä seuraavalla neuvolakerralla, niin ja samoin mahdollisesta fysioterapiaryhmästä.. Mutta olen joka tapauksessa aloittamassa joogan nyt syyskuussa, kun ajattelin siitä olevan hyötyä ainakin rentoutumiseen ja hengitystekniikkaan. Lantiopohjaa olen alkanut jumppailemaankin, en ihan päivittäin mutta ainakin silloin kun satun muistamaan!

maikki1985: Aion myös käydä hieronnassa tasaiseen tahtiin. Bodybalancessa olen käynyt silloin tällöin, mutta viimeksi keväällä.. Ehkäpä tuosta joogasta saan myös poimittua itselle sopivimpia liikkeitä.

PH: se hankintalista saa tältäkin esikoisen odottajalta suurta kannatusta! Ja olisi kiva, jos sitä jaksettaisiin kommentoida niin, että pystyisi tosiaan jättämään turhat hankinnat pois tai ainakin odottamaan kunnes itselle tulee selkeä tarve niihin.

Täällä on ihan viime päivinä masu tullut esiin niin, että mammahousuille alkaisi olla tarvetta! Ihanaa, ja samalla vähän pelottavaa, kun ei varmaan kovin kauaa pysty enää salailemaan tätä tilaa. Me kun ollaan kerrottu vasta ihan parille ystävälle.

Meillä on RU vasta 17.10., en tajua miten jaksan odottaa sinne asti! Onneksi tässä välissä edes on neuvolalääkäri, niin pääsee ainakin kuuntelemaan sydäntä. Mulla ei ole tullut vielä mitään ajatusta tai tunnetta sukupuolesta. Toivottavasti se selviää ru:ssa, niin odotus jotenkin konkretisoituisi entisestään.

Ai niin, pitää muistaa pyytää neuvolalääkäriltä lähete toksoplasmoosikokeeseen. Meillä on kaksi kisua, joista toinen käy lähes päivittäin pihalla. Olen kyllä melko varma, että tässä vuosien varrella vasta-aineet on jo hankittu, mutta pitää saada vielä varmuus.

Toffeetyttö rv 15+4
 
Heippa taas kaikille:)
Tervetuloa uusille mukaan:)
Ihana lukea ku ootte jo jotkut saaneet tietää vauvan sukupuolen. Itekin ootan jo tietoa kovasti mutta rakenneultra on vasta 3.10.
Mulle iski pari päivää sitten hirvee flunssa:(
Kurkku on ollut tosi kipee. Sen helpottamiseksi oon syönyt kurkkupastilleja. Tänään oli sit äitin kanssa puhetta että myös niihin käytetään keinotekoisia makeutusaineita:(
Nyt on syyllinen ja pelokas olo et mitä oon tehny vauvalle:(
Toivottavasti kaikki on hyvin. Tyhmää et t
nuita aineita saa ees käyttää ja itekään ei taho muistaa et nyt ei voi ihan kaikkee suuhunsa pistää.
mut nyt lepämään ja toivomaan et olo vähä hellittäs. Mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille:)
 
raputyttö: Jos haluat poistaa ylimääräiset viestit, niin klikkaa viestin alalaidasta kynänkuvan vierestä "muokkaa viestiä" ja sieltä valitset "poista viesti". Onnistuu varmasti :)

Minusta se 2013 elokuisten ketjun hankintalista oli hyvin karsittu malli, eli siinä oli vaan semmoiset, joille oli ollut laajemmalti tarvetta eli ei kauheasti mitään höpöhöpöä. Toki moni niistä on semmoisia, jotka eivät ole kaikille tarpeellisia, mutta voipahan ainakin miettiä sitten omalle kohdalleen, jos niistä jotain apua olisi. Esim. nenänniistäjälle en ole kummankaan lapsen kanssa kokenut tarvetta, mutta monet suorastaan vannovat sen nimeen. Ne vauvat ovat yksilöitä, kuten vanhempansakin ja eri tilanteisiin sopii eri ratkaisut. Tietyt perushommat on kuitenkin tärkeää olla, ja ne löytyvät siitä listasta. Voin vaikka lokakuun ketjua perustettaessa panna sellaisen heti tokaksi viestiksi, niin sitten löytyy helposti. Tuolta voi hätäisimmät käydä vaklaamassa jo :) http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2285374-elokuun-2013-ihmeet-elokuussa-meidan-kuu/ Käydään vaan noista sitten keskustelua ensi kuussa tarkemmin tai vaikka heti, jos joku oikein mietityttää.

Kävin sitten POMPdeLUX vaatekutsuilla... Ei olis pitänyt :) Ensin oli palanut rahaa äitiysvaatteisiin, sitten taas isännän pussille ja rukoilemaan rahoitusta niille iiiiiihanille 80-86cm tyttöjen vaatteille, mitä vuosikkaalleni nyt tulin synttärilahjaksi hankkineeksi. Täytyy sanoa, että tosi vähän on ostettu mitään sisävaatteita uutena. Paljon on saatu, ja paljon on myös kierrätyskamaa kirppiksiltä. Ehkä sitä voi sentään välillä jotain vähän... Ja ihanaa se on saada pukea tuommoista pientä neitiä, pakko se on myöntää.

PH 18+5
 
  • Tykkää
Reactions: Toffeetyttö
Heippa taas kaikille!
Tervetuloa uudet!

Aika moni meinaa selvitellä sukupuolta. Minä en missään nimessä halua tietää koska olen kokenut synnytyksen kohokohdaksi sen jännityksen kumpi sieltä syntyy! :)

Keskiviikkona tosiaan menin Taysiin osastolle sovitusti seitsemän jälkeen aamulla. Onneksi pääsin toimenpiteeseen jo klo.10.30 niin ei ehtinyt tulla huono olo paaston takia.
Toimenpide, eli kohdunsuun tukilangan laitto meni toivotusti. Anestesialääläri tosin ei meinannut saada millään spinaalia laitettua, muistaakseni viides kerta onnistui. Leikkurissa riitti porukkaa. Kaksi Anestesialääläriä, kaksi kynekologia joista toinen ylilääkäri ja viisi sairaanhoitajaa. Toimenpide on sen verran harvinainen että seuraajia riitti. Minua se ei haittaa, itsekin hoitajaopiskelija ollut niin tiedän että näkemällä oppii paremmin kuin kirjoista.
Kohdunsuu oli jo kypsä, eli jälleen todettiin että minulla lanka on välttämätön. Kahden päivän seuranta, lepo, vessa luvan sain luojan kiitos.

Makoilu tuntui pitkältä, selkäkin oli ihan jumissa + kipeä usean epäonnistuneen puudute yrityksen takia. Normi kivuttomia suppareita tuli muutamia ja vuoto oli vain toimenpiteestä johtuvaa kuivaa verta. Eilen aamusta kierrolla (tällä kertaa vain kolme kandia seuraamassa) ultrattiin, kohdunkaulaa jäljellä 3,5cm (2vko sitten oli 6cm) ja kohdun sisäsuu auennut. Toisin sanoen, aivan liian kypsä näille viikoille. Sain silti luvan tuöla kotiin!! :) Vauveli oli todella vilkas ultratessa, kanditkin naureskeli :) Lääkäri antoi kuviakin mukaan, mitä ei yleensä Taysissa kyllä anneta. Rauhallista menoa, makuulla oloa, neuvolassa ja kontrolleissa lupa käydä. Seuraava Taysin kontrolli 19.9.

Kyllä on outoa kun ei voi mennä lasten ja isännän mukaan puistoon, ei kauppaan tai juuri muuallekaan mukaan. Pyykkikoneen pystyy päälle laittamaan ja ruoan tekemään. Eipä kauheasti muuta. Kauhea päänsärky joka päivä, niskat varmaan niin jumissa.
Ja kaikesta tästä huolimatta minulla on positiivinen mieli, tunne etää kaikki menee hyvin. Sunnittelen jo synnytystä ja mietin sängyn paikkaa. Nimiäkin on mietitty, tosin joka kerta on pitänyt jo hyvissä ajoin miettiä hätäkaste nimet valmiiksi. Yritän ottaa raskausajasta kaiken irti, tämä kun jää viimeiseksi (mikäli kaikki menee hyvin).

Positiivista mieltä siis kaikille muillekin! Äitien murehtiminen ei lopu koskaan! :)

Rv 17+1
 
Heippa taas.

Tervetuloa uudet! :wave:
pippurihäntä toi hankintalista tulee kyl tarpeeseen. Itse kun tätä esikoista tehdään. :)

Heikko-Peikko hienoa, että kaikki on toistaiseksi hyvin ja olet positiivisella asenteella. Osaispa itsekkin.

Täällä uutena vaivana tän painontunteen lisäks on nää ikävät vihlasut ja kivut tuolla alapäässä. Kaipa ne kuuluu asiaan, mutta silti kovin ikäviä on.
Se keltasuus virtsassa johtuu sit vissiin niist vitamiineist. En oo ennen syönyt vitamiinejä lisäksi ikinä,niin tääkin on taas uutta ja ihmeellistä.
Ensimmäiset liikkeetkin on aina välillä tullut havaittua. Metka tunne sekin. Yks ehtoo täl yhdel oli vissiin bileet, senverran railakasta menoa oli. :)

En tiiä...silti kokoajan hirvee pelko menetyksestä ja siitä, että kaikki menee hyvin. Uusin huolenaihe on, et jos tää syntyykin liian aikaisin niin millä viikoilla selviää! Mä oon ihan pölö. On tää raskaana olo kyllä raskasta aikaa...

RU on kahdenviikon päästä. Päästään sitten näkemään kumpi on...siis jos suostuu näyttämään. Päädyttiin siihen, että halutaan tietää. :)
Sitä 4D ultraa ei olla aateltu mennä tekeen, kun rahaa uppoo taloon ja kaikkeen muuhunkin jo ihan tarpeeks. Voi tietty olla, että mieli vielä muuttuu.
Kaipa tarttis tota miestä mennä autteleen, vaikka paljoa en uskalla ton painontunteen takia touhuta. Tukivyö auttaa kyllä paljon, mutta silti iltaisin on se ikävä tunne vatsanpohjalla.

Koittakaahan neidit jaksella. :heart:

Heilanga ja jästi 18+2
 
Heippa!
Sellasta vaan että nyt tuntuu liikkeet! <3 etenkin aamulla ja illalla sängyssä tuntuu möyrintää ja napakoita potkun tapaisia liikkeitä. Eilen potkutteli vasemmalla ja tänään oikealla. Ei varmaan kauhean kauaa mene kun tuntuu mahan päälle myös. Maha mulla on mielestäni tosi pieni vielä niin hassua että siellä hän mahtuu elämään ja liikkumaan. <3

hennanennu 17+ 3
 

Yhteistyössä