Helpottuuko synnytykset kerta kerralta?

  • Viestiketjun aloittaja Rv17
  • Ensimmäinen viesti
MintunKukka
Ei sitä voi etukäteen tietää :)
Eka ja toka oli pitkiä synnytyksiä mut helppoja.
Kolme viimestä tosi nopeita ja kipeitä. Ja rajuja. Ja jälkimeiningit inhottavia.
Et se voi olla tai site ei ;)
 
3xtodistettavasti saanut
Ei todellakaan helpotu. Eka tuli keisarilla ja oli ihan jees, toka oli maailman helpoin alatiesynnytys ja kolmas maailman kamalin alatiesynnytys. Eli ei enää ikinä!!!
 
Eipä sitä taida voida luvata, mutta toisessa synnytyksessä ainakin jo tiedät, mitä odottaa. Kipu ym. ei ole niin mieltä järkyttävää, kun olet sen kerran kokenut ja tiedät sen kuuluvan asiaan.
Ja eikös se ole aika yleistä, että toisessa synnytyksessä ei enää tarvitse tehdä epparia, vaikka se on esikoisen kohdalla tehty -paikat venyy paremmin. Ja sehän helpottaa toipumista. Ponnistusvaihekin on usein lyhyempi.

 
vieras
ei. TArkoitatko, että naisen alapää jotenkin löystyy jokaisen lapsen myötä? Sitähän se tarkoittaisi? Ei todellakaan. on olemassa jumppaa ja jokainen synnytys on omanlaisensa, yhtä kivuliaita olivat minulle molemmat.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei. TArkoitatko, että naisen alapää jotenkin löystyy jokaisen lapsen myötä? Sitähän se tarkoittaisi? Ei todellakaan. on olemassa jumppaa ja jokainen synnytys on omanlaisensa, yhtä kivuliaita olivat minulle molemmat.
ekassa väliliha leikattiin, toisessa repesin. synnytysten välissä useampi vuosi
 
hih
mulla on ykkönen tullut ilman kipuja.. joten en oikeesti tiedä mitä se oikea kipu on kun oli epiduraali... luojan kiitos.
kohta on kakkosen la ja suurella mielenkiinnolla/kauhunsekaisin tuntein odotan synnytystä... :/
luomuna yritin ekaa mutta kätilö sanoi että kaikkien edun mukaista on epiduraali.. en vastustellut.
 
Meillä äitee joskus selitti että minun isoveljen synnytys oli helppo. Sitte taas minun synnytys oli kaikkea muuta ko helppo, tulin vieläpä pylly eellä maailmaan. Vanhempi pikkusisko oli kuulema superhelppo ja nuorin taas vaikea. Ei kait sitä voi etukätteen sanoa millanen synnytyksestä tullee.
 
Neljäs vaikein, sitten toinen, sitten ensimmäinen, sitten kolmas ja viides oli helpoin. Ainoa todella helppo synnytys minulla tuo viides. Spinaalin puolesta liputan :D Ja kolmas oli toiseksi helpoin vaikka ihan ilman kivunlievitystä hoidin sen. Jokainen synnytys on erilainen.
 
Mulla vaan kaks mistä kertoa mutta eka oli helppo synnytys ja toka niin helppo että sanoin jo salissa että vois tehä vaikka heti uudelleen :D Eroa synnytyksillä vuosi ja 1 päivä. Ja kätilö sano että eka on hyvin raivannu tien niin tokan on helppo tulla... Mulla todellakin toka oli helpompi ku eka.
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei. TArkoitatko, että naisen alapää jotenkin löystyy jokaisen lapsen myötä? Sitähän se tarkoittaisi? Ei todellakaan. on olemassa jumppaa ja jokainen synnytys on omanlaisensa, yhtä kivuliaita olivat minulle molemmat.
No en ihan sitä ajanut takaa. Vaikka löystyyhän paikat, eikös se ole ihan luonnollinen jutska? Jumppaamalla toki pääsee vallan lähelle menneitä mittoja, mutta kai se aikansa vie?

Enemmänkin ajoin takaa juuri tuota "kokemusta", että osaako sitä olla jotenkin hmmm... taitavampi sitten toisen tai kolmannen jne. kohdalla. Niin kuin kaikkeen tulee rutiini, joka helpottaa toimintaa. Mutta eipä synnytys taida kuitenkaan ihan rutiinijuttu olla, vaikka sen kokisi ties monennettako kertaa.
 
kipe
Vaavien syntymät ykkös- ja kakkossynnytyksissä menneet yhtä helposti, mutta tokassa istukka jumittui ja jouduin käsin irroitukseen. Se vaiva voi sit helposti toistuu mahdollisissa seuraavissa raskauksissa. :/
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Anno:
Mulla vaan kaks mistä kertoa mutta eka oli helppo synnytys ja toka niin helppo että sanoin jo salissa että vois tehä vaikka heti uudelleen :D Eroa synnytyksillä vuosi ja 1 päivä. Ja kätilö sano että eka on hyvin raivannu tien niin tokan on helppo tulla... Mulla todellakin toka oli helpompi ku eka.
Vau. Tän siun kertomuksen minä uskon ainoana oikeana totena, silloin pysyn pilvilinnoissani :) Voi, kun ensi syyskuussa kaikki menisikin noin!
 
OT kotilehmä !!
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Neljäs vaikein, sitten toinen, sitten ensimmäinen, sitten kolmas ja viides oli helpoin. Ainoa todella helppo synnytys minulla tuo viides. Spinaalin puolesta liputan :D Ja kolmas oli toiseksi helpoin vaikka ihan ilman kivunlievitystä hoidin sen. Jokainen synnytys on erilainen.
en tiiä huomaatko vastata :wave: mutta sanoppas kuin se spinaalipuudute erosi jos sä oot kokeillut sitä epiduraaliakin :)

kivullisesti vai tunnollisesti ? vaikea muotoilla.. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja OT kotilehmä !! :
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Neljäs vaikein, sitten toinen, sitten ensimmäinen, sitten kolmas ja viides oli helpoin. Ainoa todella helppo synnytys minulla tuo viides. Spinaalin puolesta liputan :D Ja kolmas oli toiseksi helpoin vaikka ihan ilman kivunlievitystä hoidin sen. Jokainen synnytys on erilainen.
en tiiä huomaatko vastata :wave: mutta sanoppas kuin se spinaalipuudute erosi jos sä oot kokeillut sitä epiduraaliakin :)

kivullisesti vai tunnollisesti ? vaikea muotoilla.. :D
Olen ottanut epiduraalin kolme kertaa, vain yhdellä kerralla se vaikutti niin että tunsin kivun hieman helpottuvan, spinaali vei tunnon alapäästä kokonaan, siis navan alapuolelta ei tuntunut mitään kuin sellaista pientä kihelmöintiä ihossa jos siihen koski. Pystyin kävelemään ihan normaalisti mutta kaikki kivut oli poissa. Nauroin ja ponnistin ja sanoin että ei tämä näin helppoa saisi olla. Aivan upea kokemus! Se kipu mitä aiemmin olen kärsinyt ei todellakaan tehnyt siitä synnytyksestä sen upeampaa, parhaimmat muistot tästä viimeisestä jäi kun ei tarvinnut kärsiä. Pyydä ihmeessä se spinaali jos vähääkään pelkäät.
 
Mulla syntyi toinen niin vauhdikkaasti että synnytys kesti yhteensä 55 minuuttia. Ensimmäinen kesti yli 11 tuntia ja oli epiduraali. Toisen kanssa ei mitään kivunlievityksiä ehditty antaa ja taju meinasi lähteä kivusta johtuen. Synnytysten väli oli 1v 4kk. Pelottaakin ajatus mahdollisesta kolmannesta... Ei siinä mitään kunhan ehtii ajoissa sairaalaan.
 
OT kotileh...
kotilehmä :wave: tänks..
mietin että epiduraali mulla kyllä toimi lähes samalla tavalla ko toi sun kuvailema spinaali..

siis tunsitko kun supistus tuli kans ? siis en kivun kannalta vaan kun se piirtui anturiinkin meinaan mulla se epiduraali vei sen supistuksien tuntemisenkin, kuin myös kivunkin. että melkein piti sanoa kätilön kun supistus tuli.. jollei paperilta sitä ois hokannut katsoa.

taidan kokeilla sitä spinaalia koska se oikeesti nyppi kun paperia piti vahdata..
 
unelmasanelma
Toisessa tiesin jo mitä tuleman pitää joten kaikki ei ollut uutta mutta sattui todella paljon enemmän kakkosen ulos puskeminen :kieh: johtuiko sitten siitä kun esikosta ponnistus kesti noin 20 minsaa (paikat kerkes venymään mukana) ja kuopuksesta ponnistus kesti 3 minuuttia :eek: ja tunne oli se että halkean kahtia :/ tosin kätilökin venytti alapäätä kaksin käsin että se jo itessään sattu niin maan perkkeleesti ... kummassakin tullut muutama tikki ... eli muuten samanlaisia paitsi tokassa ponnistusvaihe sattu enemmän.
 
Mulla on takana kaksi "näpsäkkää" synnytystä ja mun kohdalla ainakin voi sanoa kyllä että toka tuli helpommin.

Ekan synnytys kesti yhteensä 9 tuntia ja rapiat. Pari pientä repeämää, eikä ponnistusvaihekaan ollut kuin sen 10 minuuttia. Sain epiduraalin.

Tokan synnytys olikin sitten vauhdikkaampi, kokonaisuudessaan kesti hieman yli kolme tuntia. Kaksi tuntia katoin supistuksia kotona, melkein tunnin ajettiin synnärille ja 20 minuuttia sairaalaan pääsystä tyttö oli jo rinnalla. Ei ehtinyt mitään lievityksiä saamaan, silti koen että ainoastaan supistukset matkalla sairaalaan oli kamalinta. Ja siis kamalampaa kuin ykkösen kanssa. Luulen että ekan kanssa epiduraali hellensi niitä supistuksia..

Tokasta ei tullut mitään repeämiä ja sairaalassa oltiin tasan vuorokausi.

Väkisinkin sitä jännittää, eikä voi yleistäen sanoa että se toka on kaikilla helpompi. Tsemppiä silti!
 

Yhteistyössä