Helsinkiläiset teeskentelevät vaikka asumuseroa, jotta lapsi ei joudu lähikouluun, jossa on paljon mamuja.

  • Viestiketjun aloittaja miten tähän on tultu?
  • Ensimmäinen viesti
miten tähän on tultu?
Helsinkiläisvanhemmat teeskentelevät vaikka asumuseroa, jotta lapsi ei joudu lähikouluun, jossa on paljon maahanmuuttajia.

Pasi ja Merja muuttivat juuri asumuseroon. "Se oli parasta, mitä tässä tilanteessa saattoi tehdä", Pasi sanoo.

Kotinsa avarassa olohuoneessa istuva perheenisä ei näytä eron murtamalta. Eikä hän olekaan, sillä pariskunta on eronnut vain paperilla. Pasi ja perheen nuorempi lapsi muuttivat kirjoille sukulaisten luokse, mutta oikeasti perhe asuu edelleen yhdessä.

Paperiero piti tehdä, jotta syksyllä koulunsa aloittava lapsi ei joutuisi alueen lähikouluun.

"Emme jättäneet mitään sattuman varaan."

[...]

Siksi hämmästyin, kun kuulin Metsälä-ilmiöstä. Kun puhuin asiasta metsäläläisten kanssa, syyt alkoivat tarkentua.

Maunulan ja Metsälän rajalla kulkee näkymätön muuri. Maunulan asukkaiden keskitulo on 22400 euroa vuodessa, kun metsäläläiset tienaavat 37000 euroa.

Maunulassa asuu paljon vähävaraisia eläkeläisiä, ja asunnoista puolet on sosiaalisin perustein rakennettuja aravavuokra-asuntoja, kun Metsälässä niitä on alle kymmenesosa asuntokannasta. Ja sitten se arka asia: Maunulan asukkaista joka kymmenes asukas puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea tai ruotsia. Tuhannen asukkaan Metsälässä muunkielisiä henkilöitä asuu 43. Se porukka mahtuisi melkein yhteen HSL:n bussiin.

[...]

"Varmasti me kaikki haluamme elää monikulttuurisessa ja suvaitsevaisessa ympäristössä, mutta fakta on, että jos on paljon lapsia, jotka eivät osaa suomen kieltä, opettajan aika menee heihin", kahden lapsen äiti sanoo.

Hän ei tunne yhtään lasta Maunulan koulusta, mutta "on kuullut juttuja".

Jutut leviävät äitien päiväkahveilla, mutta vain harva viitsii selvittää, onko mielikuvissa totuuspohjaa. Ja näin alkaa joukkopako.

Pasillakin on käsitys Maunulan ala-asteesta. "Siellä normaalista oppimisesta ei tule mitään. On paljon lapsia, jotka eivät kuuluisi ekalle luokalle kouluun. Kun kyse on omasta lapsesta, sitä on aika tarkkana."

Maahanmuuttajalasten määrä arveluttaa häntä. "On helvetin vaikea opettaa, jos jengi ei osaa lainkaan kieltä. Siellä ne huutavat kulttuurintuskissaan."

Pasikaan ei tunne yhtään Maunulan oppilasta tai oppilaan vanhempaa. "Mulla ei ole ensi käden tietoa, mutta olen kuullut juttuja parin tuttavan kautta."

Käydäänpä tutustumassa tähän kouluun.

[...]

Koulu saa vuosittain 49000 euroa "positiivisen diskriminaation" määrärahaa. Rahat myönnetään vanhempien koulutustason ja tulojen sekä oppilaiden maahanmuuttajataustaisuuden perusteella. Maunulassa rahat on käytetty muun muassa kahden koulunkäyntiavustajan palkkaamiseen ja erilaisuudesta kertovien tapahtumien järjestämiseen.

Entä nämä metsäläläisten pelot?

Lamminpään mukaan ekaluokkalaisten opetus räätälöidään valmiuksien mukaan. Eikä lasten vaativuus riipu etnisestä taustasta. "Kaikki lapset vaativat nykyään enemmän oppilashuoltoa", Lamminpää sanoo

[...]

Metsälä-ilmiö leviää pääkaupunkiseudulla. Keskiluokkaiset vanhemmat pelkäävät, etteivät heidän lapsensa saa kunnon opetusta, jos koulussa on paljon maahanmuuttajia.

Ja mitä siitä seuraa? Koulut eriytyvät entisestään. Koulushoppailijat äänestävät autoillaan ja kuskaavat lapsensa vaikka toiselle puolelle kaupunkia, ettei oma kullannuppu joutuisi liian kirjavaan ympäristöön.

Vanhemmat kysyvät asunnonvälittäjältä avajaisiksi, millainen on alueen lähikoulu.

Helsingissä noin kolmannes lapsista aloittaa koulun jossain muualla kuin omassa lähikoulussa. Koulut eriytyvät varsinkin Itä-Helsingissä, missä maahanmuuttajien osuus on joillain alueilla huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa Maunulassa.

Maahanmuuttajat ovat jakautuneet epätasaisesti eri puolille kaupunkia. Merkittävä osa on päätynyt alueille, joissa on aravavuokra-asuntoja. Niillä alueilla asuu jo ennestään runsaasti pienituloisia kantasuomalaisia.

Koulushoppailu on ilmiö, josta viranomaisetkaan eivät mielellään puhu. Useampi tätä kirjoitusta varten haastateltu toivoo, ettei koko ilmiöstä kirjoitettaisi mitään. He pelkäävät, että julkisuus vain voimistaa ilmiötä.

[...]

Helsingin koulujen eriytymistä tutkinut Venla Bernelius sanoo, ettei koulun valikointi hyödytä yksittäistä oppilasta: "Suomessa tehdyt tutkimukset eivät tue sitä oletusta, että lähikoulu olisi huono koulu. Koulujen erot Helsingissäkin palautuvat oppilaiden taustaan."

Eniten oppimiseen vaikuttaa vanhempien koulutus ja oppilaan oma motivaatio.

"Jos vanhemmat alkavat shoppailla kouluja mielikuvien perusteella, eriytyminen voimistuu ja ongelma voi räjähtää käsiin."

Berneliuksesta heikompien alueiden kouluja pitäisi tehdä houkuttelevammiksi erityispanostuksilla. Helsingin kaupunki on jo yrittänyt hillitä koulujen eriytymistä positiivisen diskriminaation kaltaisilla keinoilla, mutta siitä huolimatta eriytyminen on voimistunut.

[...]

Mitä ilmiölle pitäisi tehdä? Vanhemmat haluavat lastensa parasta, mutta jos he shoppailevat kouluja mielikuvien perusteella, moni lähikoulu näivettyy eikä monikulttuurisesta rinnakkainelosta tule mitään.

Jos me vanhemmat istutamme ennakkoluulomme lapsiimme, Helsingistä tulee vastenmielinen kaupunki.

[...]

HS Sunnuntai 1.5.2011
 
Non compos mentis
Esikoiseni kävi ekan luokan Maunulassa. Mielestäni opetus oli erittäin hyvää ja lapseni sai myös yksilöllistä opetusta. Luokalla oli vissiin kaksi maahanmuuttajataustaista lasta. Hän nyt kolmannella ja on koulussa, johon pääsi vain pääsykokeen kautta. Todistanee alkuvuosien opetuksen sujuvuutta sekin, että pääsi useampaankin pääsykoeluokkaan, mutta yhden vain sai valita.
 
"vieras"
""Varmasti me kaikki haluamme elää monikulttuurisessa ja suvaitsevaisessa ympäristössä, mutta fakta on, että jos on paljon lapsia, jotka eivät osaa suomen kieltä, opettajan aika menee heihin", kahden lapsen äiti sanoo."
 
Saraldo
Mun veljenpoika ei mennyt yläasteelle lähikouluun, vaan kauemmas. Yksi syy oli koulun erikoisala, mutta vähintäin yhtä tärkeänä syynä oli se, että tässä lähikoulussa on huomattavasti enemmän maahanmuuttajia kuin tässä kauempana olevassa. En oikein tiedä, mitä ajatella. Ei se ainakaan suvaitsevuutta lisää, että poikaankin istutetaan tuo ulkomaalaisvastaisuus.
 
sanna,
[QUOTE="eee";23689743]Oho. Mielenkiintoista! Löytyykö täältä ketään, joka tunnustaisi "koulushoppailevansa" jossain määrin?[/QUOTE]
¨

Mun ei tarvitse, kun täällä ei onneksi ole mamuja, mutta jos olisi, toimisin varmasti noin.
 
"vieras"
mun veljenpoika ei mennyt yläasteelle lähikouluun, vaan kauemmas. Yksi syy oli koulun erikoisala, mutta vähintäin yhtä tärkeänä syynä oli se, että tässä lähikoulussa on huomattavasti enemmän maahanmuuttajia kuin tässä kauempana olevassa. En oikein tiedä, mitä ajatella. Ei se ainakaan suvaitsevuutta lisää, että poikaankin istutetaan tuo ulkomaalaisvastaisuus.
rasisti!!!!!!!
 
helsinkiläinen
No kyllä täällä aina pääsee muuhunkin kun lähikouluun. Ei tartte teeskennellä. Tietty jos haluaa vaan siihen eliittikouluun, on peruskoulussa ainoa varma keino päästä siihen on asua sen oppilaaksiottoalueella. Mutta aina pääsee muuallekin kun lähikouluun joten hätävarjelun liiottelua, sanon minä.
 
Non compos mentis
Kuopukseni (se perheen ilmeisesti palstan mukaan oikeaa väriä edustava) onkin sitten koulussa, jossa 40 % on mamuja. Koulussa on omien arvioideni perusteella pk-seudun eräiden rikkaimpien perheiden lapset. Koskee mamuja ja suomalaisia. Ei ongelmia.
 
"vieras"
Mun lasten isä on mamu, ollaan kyllä erottu. Lapset eroaa kyllä massasta ulkonäöllään. Mutta mä tunnustan miettiväni tälläistä koulushoppailua, eli ollaan etsimässä uutta asuntoa ja mä mietin hyvin paljon kouluja ensin, että mille alueelle muutetaan, koska en halua lapsiani kouluun, jossa paljon maahanmuuttajaperheiden lapsia. Ja joo, mua voi kutsua rasistiks, myönnän sitä jossain määrin olevani! Esim Hervantaa on kehuttu, mulla asuu siellä joitakin ystäviä, niin suomalais-suomalaisia kuin suomalais-mamutaustasia perheitä. Kaikki tykkäävät ja kehuvat aluetta, mutta mulle siellä on ihan liikaa ulkomaalaisia.
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";23689812]Edes äärisuvaitseva NCM ei halua lastaan mamukouluun.:D[/QUOTE]

Sulla on mielenkiintoisia lukivaikeuksia. Saatko jotain apua niihin? Mähän kerroin lapseni käyneen ongelmitta koulua, joka nyt lehdessä parjattu maanrakoon. Ja toinen lapseni on kielipainoitteisessa koulussa, jossa varmaan suurimpia mamulukemia koko Helsingissä.
 
"Joopa"
Helsingissä Malmi on myös hyvä esimerkki. Soinisen koulussa on 57 % oppilaista maahanmuuttajia. Etsimme uutta kotia ja Malmi olisi meille kulkuyhteyksien takia täydellinen. Ei vaan uskalleta muuttaa sinne, ettei meidän lapset joudu tuonne mamu-kouluun. Mamut on oke, mutta kyllä ne pitäisi hajasijoittaa tasaisesti kaikkiin kouluihin.
 
[QUOTE="vieras";23689911]Kelaa, ihmiset jopa eroavat jotta heidän ei tarvitse panna lapsiansa samaan kouluun sun lapsien kanssa.:D[/QUOTE]

onneks ei oo mun ongelma ja siks toisekseen lapseni ei ole maahanmuuttaja
 
"höh"
On se jännää, että "kyllä, kyllä tänne suomeen mahtuu lisää mamuja mutta meidän lapsi ei sitten sellaiseen kouluun mene jossa mamulapset ovat yliedustettuina",,,,
Yrittäkää mamu-suvaitsevat päättää: haluatteko mamuja eli somalialaisia, irakilaisia, kurdeja ja sun muita muslimilapsia tänne Suomeen?
 
Non compos mentis
"Hiukan" eri juttu kehua SVK:n mamuprosentilla, kuin et sun lapsi olisi jossain idän mamuvoittoisessa koulussa. Sinäkin olet nimby eli suvaitsevainen rasisti.
LOL. Mä asun Puksussa, muksut käyvät kykyjensä ja taitojensa perusteella eri kouluissa toisissa osissa kaupunkia. Kyllä mun nyt ehdottomasti kannattaa siirtää heidät tohon lähikouluun vain siksi, että palstalla ollaan tyytyväisiä? Muidenkin helsinkiläisten on mahdollista laittaa lapsensa näihin maksuttomiin kouluihin, SVK:ssa ei ole pääsykoetta (mutta eskari pitäs käydä siellä ja saattavat ehdottaa toista koulua, jos eskari ei mene hyvin).
 

Yhteistyössä