Hepatoosista

Te jotka olette kärsineet raskausaikana hepatoosista! Millä viikoilla se on todettu ja mitä oireita teillä on ollut? Millä viikoilla olette synnyttäneet? Itsellä ollut nyt kutinaa parinpäivän ajan, pääasiassa yöllä, käsivarsissa ja nilkan ja polven välisellä alueella. Kun oikein joutuu raapimaan niin ihoon nousee nokkosihottuman tyylistä ryyhkää, joka rauhoittuu aika nopeasti ja ihoon ei jää mitään jälkiä. Keskiviikkona ois neuvola niin pitää sieltä kysyä ohjeita, mutta olisin kiitollinen kokemuksistanne!
 
Hei, järjettömät jalkapohjakutinat (kävelin ruohomatolla yön) alkoivat yöllä rv 32+3, oli pakko lähteä seuraavana päivänä Kätilöopistolle käymään. Ottivat kokeet, ja arvot olivat koholla. Ehdin käydä muutaman kerran seurantakokeissa,kunnes lapsivedet yllättäen menivät rv 34+3 ja, pieni syntyi 34+5. Silloin epäilivät ennenaikaisuuden johtuvan juuri noista kohonneista arvoista, elimistö itse hoiti asian kuntoon. Itse sain muistaakseni ohjeen että jos kutinaoireita tulee ennen rv 35, pitää hakeutua pian tutkimuksiin. Sinuna soittaisin äitipolille/neuvolaan heti niin pääsisit verikokeisiin mahdollisimman pian.
 
Hei!
Täällä kovasti myös kokemusta hepatoosista... Ensimmäisen kerran puhkesi kaksosten kohdalla, olisikohan viikkoja ollut n. 30? En ihan tarkkaan muista, kun aikaa jo kauemmin. Tytöt syntyivät viikolla 35+2 ja oireina järkyttävä kutina kämmenissä ja jalkapohjissa, lopuksi käsivarsissa ja mahassakin.

Pojan aikaan puhkesi myös varhain, n.32 viikolla, kova kutina tässäkin oireena ja juuri nuo kämmenet ja jalkapohjat kutisi. Synnytys käynnistettiin viikolla 37+1.

Tytön aikaan taisi puhjeta vähän myöhemmin, n.33-34 viikolla, tässä raskaudessa kutina ei ollut ihan niin hirveää. Kyllähän sitä kutinaa tietysti oli, mutta ei meinannut viedä tajua ;) :D Synnytys käynnistettiin viikolla 37+1 ja sydänkäyrässä oli edellisenä päivänä jo isompi notkahdus.

Tämä viimeisin odotus oli kyllä pahin. Hepatoosi puhkesi myöhään, mutta kovana, viikkoja taisi olla jo 35 kun arvot vasta pompsahti kunnolla ylös. Kuvittelin jo, että ei puhkeakaan :ashamed: Synnytys käynnistettiin viikolla 37+5 ja sappihapot olivat kaksi päivää ennen synnytystä 160 :whistle: Normiarvo siis alle 10. Olin todella kipeä viimeisen viikon, kutina oli ihan hirveää, raavin itseni ihan punaiseksi ja iho meni tietysti rikki :ashamed: Atarax ei enää myöskään auttanut, liikkeet vain hävisi tuntikausiksi lääkkeestä.

Elimistö on siis minulla joutunut vähän turhan kovalle koetukselle monen hepatoosin takia, mutta lapset ovat onneksi olleet terveitä :heart:

Kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä neuvolaan ja pyytää pääsyä verikokeisiin. Sen saa niin helposti selvitettyä verikokeella!

Tsemppiä :)
 

Yhteistyössä