Hiivatulehdus vai lugejen sivuvailutuksia?

Mä olen käyttänyt lugeja parissa kierrossa eikä ole oikeastaan tullut mitään mainittavia sivuvaikutuksia. Vähän sellaista menkkajuilintaa ja loppukierrosta aavistuksen paha olo, mutta ei mitään vuotoja tai kutinaa.
 
Heippa Tiinuli!

Mulla normaaliinkin kuukautiskiertoon liittyy ovulaation jälkeen limakalvojen voimakas kuivuminen. Nyt kun käytin lugeja, huomasin, että hiivan tyyppisiä oireita esiintyi aika paljon, eli kutinaa ja kuivuutta. Oireet eivät kuitenkaan "eskaloituneet" aivan hiivaksi asti, valkovuoto ei lisääntynyt tai ollut kokkareista. Minulle ei paikallisesti annosteltavat lääkkeet sovi, enkä uskaltaisi suun kautta otettavaa sienilääkettä käyttää, jos raskaus on mahdollinen. En siis osaa sanoa tuohon hiivalääke asiaan mitään.
 
Mulle Luget aiheuttivat kerran ihan selkeän hiivan. Otin sen jälkeen lääkärin luvalla Luget suun kautta ja lääkitsin hiivan pois. MUTTA tiedossa oli, että en ollut sillloin raskaana eli siirtoon ei oltu päästy ja Lugeja piti ottaa vain sen takia, että vuoto tulisi.
 
Tuli vielä tähän keskusteluun sellainenkin mieleen, kun apteekissa kysyttiin lugeja ostaessa, että olenko allerginen pähkinälle. Lugeissa on apuaineena maapähkinäöljy. Pähkinäallergian voisi kuvitella aiheuttavan jotain oireita?

Eikös "hiivapaketeissa" lue, että asetinta ei saa käyttää raskauden aikana? Eli muutoin voisi niillä apteekin reseptivapailla lääkitä? Ylipäänsä hiiva on ymmärtääkseni raskaana olevilla aika yleinen ja hoidettavissa oleva.
 
Maalaisjärjellä ajatellen hiivalääkettä uskaltaa käyttää. Käytetäänhän sitä raskaudenkin aikana. Esim. minulla oli loppuun asti menneessä raskaudessa puolivälin paikkeilla ennenkuulumattoman raju hiivatulehdus, sitä hoidettiin useammalla eri merkkisellä lääkkeellä. Kätilö vaan sanoi, että niin kauan testaat uutta lääkettä, että oireet häviää.

Voisin kuvitella, että lääkkeitä olisi täysin turvallista siis käyttää siirronkin jälkeen, mutta faktatietoa ei ole. Enkä sitten tiedä, että reagoivatko jotenkin yhteen lugejen kanssa.
Viheliäinen vaiva sinulla, toivottavasti tilanne selviää!
 
Soitin hoitavalle lääkärille ja hän oli sitä mieltä että hiivalääkitystä ei kandeis aloittaa ennen raskaustestiä... ja ei olis hyväks lugejen kanssa käyttää samaan aikaan. Käski viä odotella josko johtuis lugeista nää oireet, epäilen. Antoi vinkiksi ostaa apteekista selaisa intiimiöljyä joka auttaa kutinaan ym. Tää on niin inhottavaa.... onko kellään ideoita millä "enen vanhaa" hiivatulehdus on pois saatu, ilman lääkkeitä?
 
Kaikki hapantuotteet käyttöön (greippimehu, piimä, luonnonjugurtti) ja jostain hiivakeskustelusta joskus luin, että esim. piimääkin voi lotrata tuonne alapäähän (tiedän, ällöttävä ajatus:snotty: )... mitä sitä tuskainen ei testaisi!
Ilmeisesti sitten et saa käyttää canesten rasvaakaan?
 
Mä käytin Lugeja yli 8 viikkoa. Noin puolessa välissä alkoi hirvittävä kutina, joka tosin helpottui maitohappobakteritableteilla (suun kautta) ja Bepanthenilla, myös puolukkaa ja karpaloa söin tuolloin paljon. Oireet lieventyivät selvästi, mutta lääkäri kuitenkin diagnosoi pian lugejen lopettamisen jälkeen hiivan (elämäni ensimmäisen!) Siihen otin sitten 1 tbl Canesten-kuurin, ja muutaman kerran käytin myös Canesten-voidetta. Sillä lähti. Raskaana ollessa ei asetinta saa käyttää, ja tablettia en työntänyt kovin syvälle emättimeen. Kannattaa kuitenkin lääkärin kans neuvotella hiivalääkeen käytöstä, yhteiskäytöstä Lugejen kans en osaa sanoa.
 
kirma Kiitos vinkeistä =) Tuosta rasvasta en tiiä voiko käyttää kun en kysynyt

Raitanen Kiitos vinkeistä myös =)

Tuntuu että kutina on vähentynyt, oon juonut/käyttänyt gefiluspiimää ja sitten sitä intimi.öljyä, tarvii nyt toivoa että menis ittekseen ohitse.
 

Yhteistyössä