Hintoja kyselisin: kirvesmiehen palkka ja talon "pohjustustyöt"?

Eli paljonko teillä tullut maksamaan kirvesmiehen palkkaaminen esim. puoleksi vuodeksi? Tai paljonko tuntitaksa?

Tietysti riippuu ihan tontista, mutta millaisia summia teillä on mennyt esim. pintamaan kaavintaan, räjäytykseen ja talon pohjien tekoon eli siihen mitä pitää tehdä, jotta sitä taloa voi alkaa paikalleen kasata?

Portaiden (alakerrasta yläkertaan) hintaa tuossa jo tiedustelinkin toisessa aloituksessa...

Entä millaisella hinnalla olette saaneet keskitason keittiökalusteet + makkarien vaatekaapit + khh:n kalusteet + kodinkoneet?
 
meillä kirvesmiehet olivat tuntipalkalla, kustannus meille oli 25 ?, 20 ? ja 13 ? /tunti (oli kolme eri tasoista tekijää), ja tekivät töitä n. 1/2 vuotta á 50 h / viikko.

keittiö-, khh-, ja tuulikaappikalusteet tuli maksamaan n. 12 000 ?
 
Talon perustusten kaivaminen noin 100? (kaivuri pyörähti tontilla 1,5 h)
Tarvikkeet perustuksiin n600? + päälle anturan(n800?) ja pohjan betoni, mitä ei ole vielä laskutettu. Vieraita työmiehiä ei käytetä kuin pohjan tasoitukseen ja muuraukseen, muutoin kaikki tehdään itse. Talo tulee pakettina, johon kuuluu seinät ja katto.

Keittiön kaapistoista ei ole vielä tarjouksia tullut
 
Yritin tässä laskeskella mitä noihin pohjiin olis mennyt; tässä jotain:

Meillä pohjatöihin eli siis tontin saattaminen siihen kuntoon, että pystyi talon pystyttämään meni 14700? (ei sis. vielä kaivinkone laskua!!!).
Eli siinä on kaikki styroxit, vesi ja viemäriputket (siis talon ulkopuoliset), suodatinkankaat, sadevesijärjestelmät, työmaakeskus sähkölle, apumiehen palkkio (nämä teki n.3250); sitten maanajot 4200 (sis. sisäpuoliset täytötkin), sokkelit (talo + at) 7250, kaivinkoneesta ei ole vielä tullut laskua, mutta se voi olla max n. 1500e = ei mennyt nimittäin montaa työtuntia kun teki hommat!!! Heinäkuussa teki työt, eli en tiedä tuleeko lasku milloin vai ei ollenkaan; oli tuttu...
Luulen, että meillä oli suht. helpot ja edulliset (?) pohjatyöt.
Puiden kaadot hoidettiin itse.

Meillä kaikki kalusteet; keittiö + ruokailutilan vitriini, 4 makuuhuoneen (2:ssa huoneessa 3 kaappia, 1:ssä 4 ja 1:ssä 6 kaappia) kaapit, 2 wc:tä, kodinhoitohuone, kuistin ja eteisen kaapit maksoivat/maksavat 14 000?. Tarvitsemamme koneet eli jääkaappi (valkoinen), pakastinkaappi (valkoinen), liesitaso (induktio), uuni (alumiini), liesituuletinkupu (alumiini) maksaa n. 3000?; ei ole vielä päätetty mikä paketti otetaan.

Tämä oli suht. edullinen satsi; tässä oli meidän kalleimpaan tarjouksseen yli 3000 euron ero... ja siinä ei ollu edes nuo yläkerran kaapit mukana! Kannattaa ehdottomasti ottaa useampia tarjouksia, meilläkin just samanlaiset kaapit pyysin kaikilta neljältä toimittajalta ja hintaeroja oli kyllä niinkuin näkyy....

Portaista en tarkkaa hintaa tiedä; meillä maksaa portaat ja koko talon kattoon valkolakattu paneeli yht. 1650?; eli siitä jotain suuntaa ainaki saa =)
 
Ande: Miten ihmeessä teillä on perustukset ja maatyöt+pohjat maksanut noin vähän? Minkä kokoinen talo ja tontti?

Millaiset nuo portaat on? Ei meillä ainakaan porrastarjous mistään ollu alle 3000e. Edes mäntyportaita ei kyllä noin halvalla saa.

No, riippuu tietenkin portaista.

Voin laittaa kustannuksia meidän rakennusprojektista myöhemmin. Meillä tontti n. 2500m2 ja talo asuinpinta-ala 198m2.

Täytyy kuitenkin sanoa, että Ande on kyllä halvalla päässyt. Meillä toisn kaikki ollut ulkopuolista työvoimaa, ei tuttuja ja omia apujoukkoja. Urakoita, oma kirvesmies jne.
 
Niin, se vielä, että kanattaa tosiaan ilmoittaa millaisesta tontista kyse, millainen talo jne. On todella harhaanjohtavaa ap.lle vain ilmoittaa kustannuksia, jotka toteutuneet itsetehtyinä, tuttujen avustuksella ja on eriasia onko kyseessä 700m2 tasamaatontti ja 120m2 yksikerroksinen talo, kuin esim. 200m2 rinnetalo, jossa alaosa harkoista ja tontti reilusti yli 2000m2.

Polka: Millainen teidän tontti on? Entä talo?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Niin, se vielä, että kanattaa tosiaan ilmoittaa millaisesta tontista kyse, millainen talo jne. On todella harhaanjohtavaa ap.lle vain ilmoittaa kustannuksia, jotka toteutuneet itsetehtyinä, tuttujen avustuksella ja on eriasia onko kyseessä 700m2 tasamaatontti ja 120m2 yksikerroksinen talo, kuin esim. 200m2 rinnetalo, jossa alaosa harkoista ja tontti reilusti yli 2000m2.

Polka: Millainen teidän tontti on? Entä talo?

Paljon kiitoksia Meiramille ja kaikille vastauksista! Se on tietysti selvää, että tontin tyyppi, talon koko ja kaikki vaikuttavat, mutta kiva kuulla jotain osviittaa silti! Ja tosiaan mukava, jos tarkemmin viitsisi mainita millainen talo vastaajalle tulossa, millaiselle tontille ym. Mua pikkasen pelottaa tällä hetkellä se, että ei miehen kanssa osata arvioida oikein mitään summaa noille pohjustustöille. Meidän talo tulee korkeahkolle kohdalle metsätontille (kuivaa männikköä), kallio lähellä pintaa, joten räjäyttää pitää, mutta ei tietoa paljonko. Talosta tulee 1,5-kerroksinen, asumispinta-alaa n. 160m2. Ja sitten tulee kahden auton autotalli+katos ja lämmintä varastoa samaan yhteyteen. Autotalli+varastokokonaisuus rakennetaan pitkästä tavarasta, talo tulee pakettina.

Niin, ja tontin koko 2200m2.
 
Meillä tontti 2500m2, talo 175/195m2 1½kerroksinen talo. Tontti oli hyvää rakennusmaata; ei tarvinnut kovin syvälle kaivaa. Paljon ei ollut puita kaadettavana, halusin jättää mahdollisimman paljon. Ja koko tonttia ei myllätty vaan rakennusten alta ja pihat...? Tontti oli entinen perunapelto. Kivinen kylläkin, eli pois piti kuskata aikapaljon maata, muttei kuitenkaan tarvinnut räjäytellä tms. Niinkuin sanoin, kaivinkone oli ainut kone tontilla; teki puolitoista työpäivää töitä + täytöt; olisko siinä mennyt vajaa päivä. Mies oli serkkunsa kanssa siinä lapiomiehen hommissa. Ja kuten mainitsin ei kaivinkoneesta ole tullut vielä laskua, mutta voi tulla vielä, mutta ei varmaan yli tuon 1500e, koska niin lyhyessä ajassa sai tehtyä! Itse omin pikku kätösin =) puut kaadettiin ja pilkottiin. En tiedä mitä harhaanjohtavaa siinä on kun itse ollaan oltu kaverina? Ja "itse" tarkoittaa meidän tapauksessa yleensä miestä ja minua; meillä ei ole ketään isiä tms. auttamassa; vain tuossa kohdin oli tuo serkku apurina. Omaan työpanokseen ollaan homma laskettukin alusta asti. Ja tuon ulkopuolisen, jota on tarvittu, laskun summan ilmoitin kyllä. Sokkelin teki ulkopuolinen ja senkin hinnan ilmoitin. Käsittääkseni alkuperäinen ei kysymyksessään maininnut, ettei saa olla omaa työtä mukana, eikä mitään ihmeellistä näissä meidän omissa töissä ole; aika moni kuitenkin tekee itsekkin töitä tontilla/talon rakennuksessa...?

Portaat toimittaa meille rautakauppa; lakattu Lappiportaan kerrosporras mieleiseen väriin petsattuna. Portaiden normaalihintaa en todellakaan tiedä; ja senkin sanoin. Tämä hinta sovittiin kun otettiin talopkt ko. rautakaupan kautta (Omatalo)....
 
Lisäisin vielä semmoisen kommentin, että merkitystä on myös sillä, että millaisen konekuskin saa; huono konekuski saattaaa "värkätä" helppojenkin pohjien kanssa pari viikkoa; hyvä konemies tekee ei vain meinaa ja huolellista jälkeä tulee silloin nopeastikin. Meillä oli kyseessä todella hyvä kaivinkonemies; kuulosteltiin mitä muut kertoivat kokemuksistaan ja sitten valittiin tämä. :D Ja otettiin tuntitaksalla, koska tiedettiin luotettavaksi, ettei turhaan venytä tunteja.
 
Meillä maa- ja pohjarakennus maksoi 12700 ?, josta räjäytysten osuus muistaakseni noin 3000 euroa.En löydä sitä tosta meidän kustannustaulukosta, kun mies niitä pitää ja en varmaan osaa kattoa oikeaa taulukkoa. Puut kaadettiin itse ja sahuri ja höyläri kävi tontilla. Niin ja kyseessä rinnetontti ja 1440 neliöö. Eikä mitään tutun kauppoja ollut kaivureissa tai sahureissa. Rakennetaan Tampereen kupeeseen.

Keittiö-, mh-, 2 x wc-, khh- ja eteiskaapistot tulevat maksamaan noin 9600 ?. Puuviiluovilla keittiö, muutama maitolasiovi ja isoja vetolaatikoita, laminaattitasot, vessa ja kodinhoitohuone mdf. Sisältää myös altaat keittiöön ja vessoihin. Kodinkonetarjoukset on vielä kilpailuttamatta.
 
mennis:

Minkä kokoinen teidän talo on? Tuleeko teille kaksikerroksinen rinnetalo? Rinnetalossahan perustukset rakennetaan harkoista eli alakerta tulee siinä samalla ja päälle sitten yksikerroksinen talopaketti.

Mistä ostitte kalusteet? Meillä ainakin kannatti hankkia kodinkoneet keittiöfirman kautta. Hintaeroa kodinkoneliikkeiden tarjoukseen oli 1500e keittiöfirman eduksi.


 
Meidän talon kokonaispinta-ala on 215 neliöö ja kaksikerroksinen on talo.
Juu ja olet oikeassa, että harkoista on alakerta tehty ja siihen Kastellin talopaketti päälle. Mutta tuo hinta ei siis minkä aikasemmin ilmoitin ei sisällä perustuksia, anturoita tai itse harkkoseiniä. Vain siis maanmuokkaus (kaivaminen, puiden kaato tehtiin itse, räjäytys). Sahauksesta ja höyläyksestä en ole varma kuuluko tohon.

Niin ja nuo kalusteet tulevat Kristiina keittiöiltä.
 
Mennis: Meille tulee kanssa kaksikerroksinen rinnetalo. Talopaketti tulee Planialta. Nyt kellarin tekoa ollaan tekemässä. Rahaa on mennyt ihan kamalasti. En olisi ikinä uskonut että näin paljon tulee maksamaan.
Asuin neliöitä tulee noin 190. Ja sitten autotalli yli30neliöö sinne alakertaan.
paljonkos teidän muuraus työ on maksanut? entäs harkot? ontelot?
Laskuja on tullut, mutta en ole kerennyt niitä lajittelmaan. Mutat sanoisin että pohjiin....anturoihin ja kellarin muuraukseen töineen ja tarvikkeineen menee rahaa 50t? ikinä ei oltais uskottu että näin käy...ja minusta tuo ei riitäkkään.
Siis maa aines maksaa ihan tautisesti....ja sekin ollaan saatu tutun kautta halvemmalla, mutat silti ollaan maksettu pelkästä sorasta ja hiekasta jo varmaan 5t? :(
 
Cukkis on kyllä oikeassa. Juuri nuo maatyöt ja pohjat ovat kyllä kalliita :/ Tosin noita maatöitä ja perustuksiakin voi tehdä monella tapaa, kuitenkin kunnolla tehty näkyy hinnassa.

Kirjoitin jokin aika sitten noista meidän kustannuksista, mutta kaikki hävisi bittiavaruuteen, joten en jaksa enää pitkää selostusta tehdä.

Kuitenkin on ihan eri asia rakentaa tasamaatontille, jossa ei tarvi esim. paaluttaa kuin rinnetontille. Ja ainahan työt voi tehdä monella tapaa. Kuitenkaan ei voi verrata perunapellolle rakennetun tasamaatalon pohja ja perustustöitä kalliotontilla olevaan rinnetaloon, onhan rinnetalo puoleksi kuitenkin kivitalo.

Meillä louhinta oli pieni osa, mutta juuri tuo maa-aines on tosi kallista ja louhinta jätteiden pois kuskaaminen, sitä kun ei voinut meillä juurikaan hyödyntää. Kaikkeen näkymättömään menee pajon rahaa. Meillä tosin on nyt pihaan ajettu jo hiekkaa siihen malliin, että esim. kesällä päästään ajamaan mullat ja tekemään pihaa.

Meillä nuo perustukset, täyteet, harkot, ontelolaatat ja ulkokirvesmiestyöt talon osalta maksoi 58 000e. Perustuksissa on mukana 198m2/250m2 talo, autotalli/autokatos/varastorakennus (pitkästä, olisiko joku 70m2)ja rantasauna 30m2. Alkumaatöihin maanajoineen, hiekkoineen, kaivurityöt ja louhinta jne. 23 000e. Pihatyöt, routaeristys, sadevesiviemäröinti, pihan laitto maanajoineen 9500e.

Rahaa palaa:( Tähän vielä talopaketti, sisustus, sähkö, lvi, kalusteet,pellitykset valut, liittymät ym. ym...

Rinnetalossa, kuin myös muissakin, kannattaa huomioida myös tasoitetyöt, jotka kannattaa antaa ammattilaisen tehdä. Harkkoseinien tasoitetyöt ei ole pikkujuttu, jos ne haluaa kunnolla tehdä. Harva ottaa tätä huomioon, ei otettu mekään.

 
Cukkis,
meillä näköjään tullut anturat, perustukset ja kellarin seinät maksamaan n. 21 000 ?. Ontelolaatat oli 3100 ?. Meillä ei ole ollut kirvesmiestä tai muuraria palkattuna vaan mieheni on isänsä ja minun isän kanssa lähinnä hommaa vienyt eteenpäin. Minun isä on kyllä kirvesmies, mutta ei ole kuin silloin tällöin muutaman päivän ollut jeesimässä. Meillä ei ole maa-ainesta tarvinnut ajaa ollenkaan pois mitä kaivuussa tai räjäytyksissä on tullut vaan niillä on tonttia muuten muokattu ja täytetty. Toki soraa on jouduttu ostamaan. Tasotustyö meinataan tehdä itse, mutta meillä onkin noita ammatti-ihmisiä taustajoukoissa, niin eiköhän me saada niistä ihan siedettävän näköiset. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mennis:
Cukkis,
meillä näköjään tullut anturat, perustukset ja kellarin seinät maksamaan n. 21 000 ?. Ontelolaatat oli 3100 ?. Meillä ei ole ollut kirvesmiestä tai muuraria palkattuna vaan mieheni on isänsä ja minun isän kanssa lähinnä hommaa vienyt eteenpäin. Minun isä on kyllä kirvesmies, mutta ei ole kuin silloin tällöin muutaman päivän ollut jeesimässä. Meillä ei ole maa-ainesta tarvinnut ajaa ollenkaan pois mitä kaivuussa tai räjäytyksissä on tullut vaan niillä on tonttia muuten muokattu ja täytetty. Toki soraa on jouduttu ostamaan. Tasotustyö meinataan tehdä itse, mutta meillä onkin noita ammatti-ihmisiä taustajoukoissa, niin eiköhän me saada niistä ihan siedettävän näköiset. ;)
On tosi hyvä, jos oamsta takaa löytyy osaavia työmiehiä =) Meillä ei sellaisia ole ja miehen työ on sen verran vaativaa, ettei aikaa todellakaan ole työpäivän jälkeen rakennushommia tehdä. Työpäivät ovat usein melkein kellon ympäri ei 7-15 :(

Noista tasoitetöistä sen verran, että niihin kannattaa olla kunnon työkalut, ainakaan meidän kirvesmiehelle ei sellaisia ollut ja tasoitemiehet ovat yleensä erikseen ammattilaisia.
 
Työpäivät ovat usein melkein kellon ympäri ei 7-15
Pakko kommentoida ohi aiheen, että eihän tuo ole kuin normaali 8 tuntia. Meillä aloitettiin tänään klo 6 (molemmat) ja mies tuli juuri navetalta sisään (klo 18.15) minä olin sisällä jopa puoli tuntia aikaisemmin. Toki ollaan päivät kotona, mutta ei semitään lepoa ole, työtä tehdään koko ajan. Voidaanhan me jättää tiettyjä asioita myös muille päiville, mutta yhtä kaikki, edestään ne löytää...
 
Niin työpäivät meidän miehellä usein kellon ympäri, EI esim. 7-15, kuten useilla duunareilla, jonka jälkeen on aikaa mennä vaikka raksalla. Siis meillä miehen työpäivät alkaa esim. klo 8 ja loppuu usein 22 jälkeen :| Kyllä mun mielestä tuossa on 14 tuntia =) Kokouksia kokousten perään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Niin työpäivät meidän miehellä usein kellon ympäri, EI esim. 7-15, kuten useilla duunareilla, jonka jälkeen on aikaa mennä vaikka raksalla. Siis meillä miehen työpäivät alkaa esim. klo 8 ja loppuu usein 22 jälkeen :| Kyllä mun mielestä tuossa on 14 tuntia =) Kokouksia kokousten perään...

LUKUHÄRÖ siis, anteeksi :ashamed: Käsitin nimenomaan, että hän on töissä sen 7-15...

Enkä minä edes ole sitä sorttia, että vertaisin omia työaikoja toisten vastaaviin. Jotain työtähän sitä on tehtävä ja kaikissa niissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Joskus vaan on huono pävä ja toivoo sitä säännöölistä 8h työpäivää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja cukkis:
Mennis saittepa halvalla Ontelolaatat? Meille maksaa reilu 5000t? ja ollaan saatu ne raksa alennuksella....meille tulee sitten varmaan paksumpaa laattaa niissä kai on eroja?
Juu en osaa sanoa paksuudesta mitään. ParmaParelilta tuli ja 18 kpl laattoja. Oon ymmärtänyt myös, että hinta riippuu siitä milloin toimitus tulee eli kuinka kiireistä ko. firmoilla on. Otitteko muuten asennuksen sieltä? Me ei nimittäin asennusta otettu sitä kautta vaan jostain muualta. Siitähän se hintaero selittyis. Asennus oli muistaakseni meille jotain tonnin luokkaa. Unohdin koko jutun. :)
 

Yhteistyössä