Hirsitalo

Hei,

Onko teillä kokemusta tai tietoa hirsitalon rakentamisesta?
Minkähintaisia löytyy? Mistä olette tilanneet "paketin" vai oletteko tehneet ihan alustapitäen itse?
Olen aina tykännyt vanhoista hirsitaloista ja ihme kyllä tykästyin
Vaasan asuntomessuilla siellä olleisiin uusiinkin hirsitaloihin.
 
Hintaluokka vaihtelee varmasti laajalti. Omakotitaloiksi ne harvalle kaava-alueelle kaupungeissa saa rakentaa ja nyt on myös huomioitava nuo energia-asiat. Monella valmistajalla on nykyaikaisia ratkaisuja energia-asioidenkin suhteen, joten kannattaa käydä tutustumassa netissä ja tilata esitteitä ja kysyä tarjouksia. Talopaketinhan saa tontille joko ihan toimituksena että tekee itse tai teetättää jollain rakentajalla tai sitten esim. tehtaalta asennettuna niin että se on eristetty ja tekee sisätyöt itse tai ihan avaimet käteen - periaatteella. Ei kun vain tutustumaan mallistoon. Itselläni ei ole hirsistä omakotitaloa mutta yhden mökin olen tehnyt ja toinen on työn alla.
 
meillä mammuttihirren talo.... vuosi sitten rakennettiin.. tämänhetkistä hintaa en tiedä koska hinnat nousseet paljon. me rakennettiin kaupunkiin ja kaava-alueelle eikä kaupungil ollu muuta vaatimusta kuin että pätkänurkkia ei saa olla... ja eihän nykyään hirsitaloissa olekkaan. meille tuli mammutilta ulkoapäin valmiiks ja mies aloitti sit sisältä väliseinien teolla ja tasan 4kk meni rakentaessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Evely:
meillä mammuttihirren talo.... vuosi sitten rakennettiin.. tämänhetkistä hintaa en tiedä koska hinnat nousseet paljon. me rakennettiin kaupunkiin ja kaava-alueelle eikä kaupungil ollu muuta vaatimusta kuin että pätkänurkkia ei saa olla... ja eihän nykyään hirsitaloissa olekkaan. meille tuli mammutilta ulkoapäin valmiiks ja mies aloitti sit sisältä väliseinien teolla ja tasan 4kk meni rakentaessa.

Meillä Kontion Piennar.Vuosi nyt asuttu.
Kaupunkiin mekin rakensimme ja kaava-alueelle ja pätkänurkat on.
Kyllä nykyään vielä pätkänurkat on hirsitaloissa,suurin osa valmismalleista vain suunniteltu ilman kun moni paikkakunta ei anna niitä olla.Ja löytyy kyllä valmismallejakin noilla pätkänurkilla.
Vesikattoon asti pystyttivät ja loput itse.Siis sen mitä mies pystyi/osasi.
Tuo paketti maksoi himpun verran alle 100 000?.(paketti+pystytys)


 
Vielä utelen, että paljonko koko kustannukseksi tuli talollenne ja miten paljon miehesi käytti aikaa siis suunnilleen talontekoon??
100 000 ? ei vaikuta älytömän kalliilta, mutta siihen on varmast tullut paljon kuluja päälle?
Ja paljonko teillä on neliöitä talossa?

Ei olla sii vielä tehty talon eteen mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Reseda:
Vielä utelen, että paljonko koko kustannukseksi tuli talollenne ja miten paljon miehesi käytti aikaa siis suunnilleen talontekoon??
100 000 ? ei vaikuta älytömän kalliilta, mutta siihen on varmast tullut paljon kuluja päälle?
Ja paljonko teillä on neliöitä talossa?

Ei olla sii vielä tehty talon eteen mitään.

Meillä sinällään pitkä projekti kokonaisuudessaan.
Ensin piti raivata metsittynyt tontti,purkaa vanha talo jne jne.Ekana vuotena saatiin tontti puhtaaksi ja vanha talo pois.Seuraavana kaivettiin monttu+pystytettiin talo+liittymät jne.
3 vuotta kaikkiaan meni aikaan kunnes muutettiin.Mies teki töitä joka ainut päivä töiden jälkeen ja viikonloput.
Vuosi suurinpiirtein meni miehellä tehdessä,ei niin paljoa saa tehtyä työpäivän jälkeen yhtenä iltana.
Neliöitä on kerrosala 205,5 ja huoneistoala 181 neliötä.
Hintaa tullut kaikkineen eli tontteineen,liittymineen kaikkineen 3x tuo 100 000.(noin arvio)

 
No huh, kuulostaa aikamoiselta urakalta. Ei minusta taida olla rakennuspuuhiin :( Valmiina sen täytyisi tulla ja rahaa palaa siinä varmasti enemmän. Eikä lainaa huvittaisi ottaa karmean paljon. Tosin me ei kovin isoa taloa tarvittaisi eli se voisi tulla vähän halvemmaksi. Mutta ei yhä edelleenkään olla tehty asialle haaveilua enempää. Jatketaanpa haaveilua, jospa ne rakennuskustannukset tässä vähän laskevat...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Reseda:
No huh, kuulostaa aikamoiselta urakalta. Ei minusta taida olla rakennuspuuhiin :( Valmiina sen täytyisi tulla ja rahaa palaa siinä varmasti enemmän. Eikä lainaa huvittaisi ottaa karmean paljon. Tosin me ei kovin isoa taloa tarvittaisi eli se voisi tulla vähän halvemmaksi. Mutta ei yhä edelleenkään olla tehty asialle haaveilua enempää. Jatketaanpa haaveilua, jospa ne rakennuskustannukset tässä vähän laskevat...


Eihän tuon valmiin pakettitalon asuttavaan kuntoon saamisessa kovinkaan kauaa mene.
Ja hintoja ei ihan suoralta kädeltä voi verrata.Kaikki hinnat on materiaaleista,tontista,liittymistä jne jne riippuvaisia.
Pienemmällä hinnalla saa paketteja,riippuen pitkälti neliöistä.

 
Yhä haaveilen... Onko muilla kokemuksia hirsipaketeista ja niiden hinnoista. Pienempikin talo riiittää meille.
Hassua, muutamasta paikasta olen tilannut sähköpostilla talotarjouksia ja esitteitä... Ei ole ikinä tullut meille asti. Pitikö nyt olla joku talouden taantuma rakennuspuolella vai miten se oli? Vaikuttaa ainakin siltä, että ei ole halua joillakin yrityksillä edes esitteitä lähetellä tai sitten taantuma on niin paha, että on esitteetkin loppu! Vai onkohan mun sukupuoli väärä ja ei vakavasti otettava?? Kypsää touhua! Ps sorry eihän se teidän vika ole, mutta olen aiheesta vähän huonolla tuulella...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Reseda:
Yhä haaveilen... Onko muilla kokemuksia hirsipaketeista ja niiden hinnoista. Pienempikin talo riiittää meille.
Hassua, muutamasta paikasta olen tilannut sähköpostilla talotarjouksia ja esitteitä... Ei ole ikinä tullut meille asti. Pitikö nyt olla joku talouden taantuma rakennuspuolella vai miten se oli? Vaikuttaa ainakin siltä, että ei ole halua joillakin yrityksillä edes esitteitä lähetellä tai sitten taantuma on niin paha, että on esitteetkin loppu! Vai onkohan mun sukupuoli väärä ja ei vakavasti otettava?? Kypsää touhua! Ps sorry eihän se teidän vika ole, mutta olen aiheesta vähän huonolla tuulella...
No pommita enemmän vaan sähköpostia niin alkaa kuulumaankin jotain!

Sukupuoli tuskimpa on väärä, koska mää ainakin naisena oon soitellut talopakettikauppiaat ja muutenkin kilpailuttanut ja ihan hyvä vastaanotto on ollut.
 

Yhteistyössä