* Hoidot KYS 2013 *

Ciram: Tsemppiä ultraan! Tule sitten kertomaan, miltä näytti? Voi olla aika haasteellista miettiä tuota lääkettä ja annoksia tuollaisessa tilanteessa, kun ei tiedä oikein jääkö solusaanti vajaaksi vai tuleeko hyperi.
 
Maanantaina oli tosissaan ultra. Kummallakin puolella oli jotain 4-6 isompaa ja vähän enempi pienempiä. Eli voi hyvinkin mennä taas ylistimulaation puolelle. Menopur jatkuu 112,5 yksikköä ja lisäksi Orgalutran. Mahaa ainakin turvottaa. Lisäksi sain vielä mahataudin eilen ja koitan siitä nyt toipua. Seuraavaksi jännätään et tuleeko tauti tytöllekin ja mihinkäs se sitten tyrkätään hoitoon kun pitäis KYS:iin mennä...
 
Ciram: Epäileekö ne siis noilla rakkulamäärillä ylistimulaatiota? Mietin vaan, kun minulla oli Gonal F käytössä edellisessä IVF:ssä ja noita rakkuloita oli enemmän kuin sinulla nyt ja lääkäri pelkäsi hyperiä jo silloin. Sitähän ei tullut kuitenkaan, vaikka siirron jälkeen tulikin kovia vatsakipuja yhtenä yönä. Nyt oli lääkitys vaihdettu juuri tuohon Menopuriin, ja eikö se vielä herkemmin tekisi sitä ylistimulaatiota vai olenko ymmärtänyt väärin?
Tsemppiä sinne mahataudista toipumiseen. Toivottavasti se ei häiritse hoitoa kuitenkaan. Ollaan siis iloisia, että lääkkeet sentään menee suoraan pistoksina, ettei mikään mahatauti estä lääkkeiden imeytymistä. Pienestä se ilo on revittävä. :D

ON: Eli hoito tosiaan päästään aloittamaan jo tähän kiertoon! Kyllästyin odottamaan kirjettä ja soitin itse polille. Ja onneksi soitin... Se asia oli aikalailla kesken vielä, mutta selvisi 5 minuutissa, kun asiaa vaan ruvettiin selvittämään. Eli parin viikon päästä alkaisi Synarela-sumuttelut ja sitten Menopur-pistokset. Tuo Menopur on tosiaan uusi lääke minulle. Toivottavasti sen kanssa menee yhtä hyvin kuin Gonal F:n kanssa. Ihan mielenkiinnolla odotan, että pääsen kuulemaan mitä etuja lääkäri ajattelee Menopurilla olevan verrattuna Gonaliin. Osaako kukaan arvailla syytä, miksi lääkitys vaihdetaan? Voiko siitä olla hyötyä solujen kehittymiseen tai kestämiseen vai mihin? Kun rakkuloita tosiaan tuli viimeksikin aika reilusti...
 
En osaa sanoa syytä tuon lääkkeen vaihtamiseen Menopuriksi. Ehkä ne toivoi että meille ei tulisi taas hyperiä. Vaan että tuli silti. Punktio oli eilen ja oli kyllä kivuliain punktioni tähän mennessä. Toiselta puolelta keräsivät 6 kypsää solua ja toiselta 19 kypsää. En tiedä et kuin paljon niitä raakoja vielä lisäksi löytyi. Punktio sattui senkin takia ihan älyttömästi, kun oli jonkin verran jo nestettä kertynyt tuonne ja lisäks niitä soluja oli ihan kamalasti ja hoitaja joutui painamaan mahasta et lääkäri sai kaikki kerättyä. Tänään tuli soitto labrasta ja olikin hyviä uutisia. Spermanäyte oli ollut selkeesti parempi kun viime hoidossa ja tänään oli 15 alkiota kehittynyt. Labran täti piti hyvänä ideana pitkää viljelyä koska alkioita on paljon niin saadan todennäköisemmin valittua paras yksilö. Se kehotti olemaan stressaamatta että varmasti on torstaina vielä alkioita elossa. Kun sitähän minä aina pelkään että ei yhtään saada siirrettyä. Viime perjantain ultrassa kysissä toivottiin kahden alkion siirtoa, mutta ne ei suostu! Kuulemma liian suuri riski. Itsestä tuntuu et se on sama kun heittäs ne loput alkiot roskiin, kun ei me koskaan olla saatu pakkasesta mitään sulatettua. Mutta ei voi mitään, toivotaan et pitkä viljely auttais. Kovin ankaraa mahatautia ei onneks tullut meille kellekään, mutta en uskalla viedä tyttöä tällä viikolla hoitoon koska siellä kiertää oksennustauti. Mulla on koko viikko saikkua, et pitää tässä koittaa levätä ja toipua ihan rauhassa. Nyt on jo ihan positiivinen fiilis kun labrasta tuli niin hyviä uutisia. Eilen oli kysissä ruuhkaa, meidän kanssa samaan aikaan oli kolme muutakin paria punktiossa. Labran täti sano et usein tulee joku 3-4 alkiota, et meidän tulos on kuulemma uskomattoman hyvä. Toivotaan et se olis hyvä enne! Vaikka voihan sitä muutamalla alkiolla onnistua, meillä on siitä elävä esimerkki...
 
Kysissä käyty! Yks 6-soluinen siirrettiin, neljä meni vielä pakkaseen. Pitkä viljely oli kuulemma hyvä, koska osa oli vielä eilen lopettanut jakaantumisen. Kiinnittymisen todennäköisyys on huikeat 30%. Huonompi homma oli se, että turvotusta on niin paljon ja nestettä mahassa, että saikku jatkuu koko ens viikon! Siihen en kyllä ollu varautunu. Lepäillä pitää ja juoda paljon. Nyt sitten koitetaan pitää pää kasassa seuraavat pari viikkoa...
 
Ciram: Jihuu, aivan mahtavia uutisia! Nyt kädet ristiin ja peukut pystyyn, että alkio kiinnittyy. Mitä sinä sanot työpaikalle tuosta sairaslomasta? Ja varsinkin, kun se nyt jatkuu noinkin kauan? Minä pohdin vielä sitä sairaslomaselitystä työpaikalle, jos punktioon asti päästään...

ON: Odotellessa menee... Lääkkeet kävin eilen hakemassa kotiin. Menopur näyttää pelottavalta, kun siinä käytetään niitä kertakäyttöruiskuja. Gonal F:n esitäytetty kynä oli jotenkin miellyttävämpi käyttää. Mutta näillä mennään mitä on annettu. Pitkältä odottelu kyllä tuntuu, kun vasta viikon päästä pääsisi tuon Synarelankin aloittamaan.

Marjana
 
Sanoin töissä joskus vuosi sitten esimiehelle että käydään hoidoissa, koska se vaikutti tämän vuoden työkuvioihin hieman. Luulenpa että hän tietää mistä on kyse, olen sanonut että käydään Kuopiossa sairaalassa. Muutamalle työkaverille kerroin ja osa on varmasti osannut arvata, koska tietävät meidän lapsettomuudesta. Tämän hoidon tulos ehtii todennäköisesti selvitä ennen kun pitää mennä töihin. Mulla on aina alkanut menkat pari viikkoa Pregnylin pistämisestä, lugeista huolimatta. Tää on ihan kamalaa piinaa ja tuntuu etten mitään muuta pysty miettimään. Vielä pitäis reilu viikko kotona lojua eikä oikein mitään voi edes tehdä. Tänään kävin ruokakaupassa ja voi että hengästytti, vaikka en edes työntänyt kärrejä enkä kantanut kasseja! Mahaan ei onneks enää muuten koske, mutta kosketusarka se on.

Mulla oli nyt lääkkeenä Menopur. Ei sen ruiskun käyttäminen oo kauheen vaikeeta, mut sillä pistäminen on kyllä mun mielestä inhottavampaa kun kynällä. Tosin en itse nyt pistänyt ollenkaan, mies joutui pistämään.
 
Ciram: Varmasti on kyllä helpompaa, jos töissä on pystynyt asian kertomaan.
Tsemppiä vaan piinaviikkoihin! :)

ON: Kylläpä osaa tuntua pahalta, kun taas eilen tupsahti lähipiiristä yksi raskausuutinen. Onneksi kuulin sen miehen kautta ensin, niin ehdin itkeä itkut ennen kuin tämä asia tulee esille sen raskaana olijan kautta... Kyseessä on vielä ihminen, jonka ei todellakaan olisi kuvitellut hankkivan vielä lasta. Ja aikalailla kerrasta se olikin napannut... Miten toiset vaan tulee raskaaksi saman tien, kun ehkäisy jätetään pois ja toiset ei millään.
Väkisin käy välillä mielessä pelkoja, että entäs jos sitä vauvaa ei tulekaan. Pakko vaan yrittää työntää se pelko pois, ettei stressillä häiritsisi tätä ivf-hoitoa. Mutta on paha olla, ei mahda mitään! Välillä jo miettinyt, että miten pahaksi tämä paha olo voi pahentua vielä. Miten tässä kohta töissä pärjää, kun nytkin meinaa itku tulla, kun hetkenkin tätä ajattelee. :/
 
Ainiin, hölmöjä kysymyksiä lisää... Minulla ei ole mitään muistikuvaa viime syksyn ivf-hoidosta, että miten tämä meni. Kun aloittaa Synarelan, niin tuleeko kuukautisvuoto vielä sen aloittamisen jälkeen vai miten se nyt menikään?
 
PP5, piinaa piinaa! Viikonloppuna vihloi nivusia ihan tuntuvastikin. Rinnat on tosi kipeet, mut johtuu tod. näk. lugeista, koska on pahimmillaan lääkkeen laittamisen jälkeen. Öisin ei tiedä et missä asennossa nukkuis! Ei oikein muita selkeitä oireita, mut jotenkin mulla on semmonen olo et tää vois onnistua. Vaik ei joku "olo" nyt oo mikään kovin luotettava oire. En yleensä anna itseni toivoa liikoja. Esikoisesta olin varma, ettei onnistu, eikä mulla oo nyt semmosta samanlaista vihlontaa ylösnoustessa kun sillon oli. Ja nyt on kovin aikaistakin! Aamuisin ei oo ollu kovin turvonnut maha, mut äsken kun katoin peiliin niin maha oli about yhtä iso kun esikoisen raskausaikana puolivälissä. En haluis pettyä, mut vaikee on olla toivomatta. Ja kait minullakin on oikeus olla toiveikas edes joskus. Tietäispä jo miten käy...
 
Voin lopettaa piinailun. Testit negaa ja menkatkin alkoi. Onkohan järkeä käydä enää torstaina verikokeessa, menkatkin on jo loppunut siihen mennessä. Seuraavaks pitää koittaa kestääkö ne alkiot sulatuksen. Todennäköisesti ei, mutta pitäähän sekin ensin kokeilla, ja sit siitä seuraava hoito on varmaan sit loppuvuodesta. Itkettää ja masentaa.
 
Voi ei Ciram! Pahoitteluni!

Mulla on jotenkin valmiiksi sellainen olo, että tää kolmas ICSI ei tuu menee suunnitelmien mukaan. Sellaista säheltämistä jo koko hoitoon pääseminen. Alunperinhän meillä piti olla maaliskuussa hoito. Punktio ois tod näköisesti osunut niiden sulkupäiville. Siirrettiin sitten ihan hyvillä mielin hoitoa yksillä kuukautisilla. Olinhan jo tottunut tähän hoitojen siirtelyyn ja aikataulujen venymiseen. Hoitaja puhelimessa oli hyvin pahoillaan ja lupasi silloin, että tulevasta kierrosta ei ole mitään ongelmia hoitoa toteuttaa. Kuinka ollakaan, kun soittelin nyt kuukautisten alkaneen, oltiin taas ehdottelemassa hoidon siirtämistä. Ekaa kertaa koskaan annoin vähän palautetta ja tuli kyllä sellainen olo, että mua pidetään turhasta valittavana asiakkaana. Jotenkin en vaan usko, että mä oon ainoa, jota ärsyttää nää jatkuvat pettymykset, kun hoito ei toteudukaan suunnitelmien mukaan. Tuskin olen ainoa, joka on saanut kokea nää jatkuvat hoidon siirtymiset. Kuitenkin sitä hoitoa odottaa aina niin kovasti ja olisihan se kiva esimerkiksi voida varata lomamatka joskus.
Lopulta suostuivat kuitenkin siihen, että siirretään kuukautisia sen verran, että voivat mun hoidon toteuttaa nyt. Toivottavasti mun keho tottelee Primolutteja!
 
Ciram, kannattaa ehdottomasti mennä vielä siihen verikokeeseen. Onko se vuoto ollut ihan runsasta? Kotitestithän ei välttämättä vielä näyttäisi mitään, ja joillakinhan saattaa olla runsastakin vuotoa, vaikka olisi raskaana. Tiedän kyllä miten turhauttavalta ja toivottomalta tuntuu, mutta yritän silti kannustaa käymään vielä siellä verikokeessa. Todella paljon voimia teille ja yritä nauttia nyt niistä asioista, jotka sinulla on tässä ja nyt. Halaus!

Kultaa, onneksi olet ollut topakka asian suhteen ja pääsette nyt hoitoa kuitenkin aloittamaan. Toivottavasti tosiaan Primolut toimii sinulla. Saitko sitä 10mg:sta? Mikähän siellä aina tökkii, kun tuntuu, että vähän jokaisen hoitoja yritetään siirtää... Onko meitä lapsettomia vain todellakin niin paljon, etteivät meinaa pystyä hoitamaan hoitotakuun puitteissa. :(

ON: Aloitin Synarelan sumuttelun viikonloppuna ja olen jo nyt aivan turhautunut tuohon lääkkeiden käyttämiseen. Viimeksi siitä ei tullut mitään haittavaikutuksia ja toivottavasti ei nytkään. Jotenkin se ajatus siitä yli kuukauden kestävästä lääkitysrumbasta vaan tuntuu niin pitkältä ja tuskaiselta. Mutta tärkeän asian eteen tässä taistellaan! Lähipiirissä tuntuu joka toinen olevan raskaana, mikä ei kyllä helpota omaa oloa ollenkaan. Nyt olen minäkin tullut siihen pisteeseen, että raskaana olevien kanssa keskustelu ei vaan suju. Pakolliset onnittelut ja se on siinä. Sen jälkeen kaikki raskautta ja vauvoja koskevat keskustelunaiheet on kamalia ja niistä tilanteista pyrkii pois mahdollisimman pian. Eihän kyse ole siitä, etteikö olisi onnellinen toisten puolesta vaan siitä, että he muistuttavat koko ajan siitä, mitä itseltä puuttuu.

Omalla kohdallani huomaan, että on tärkeää pystyä "unohtamaan" tämä vauvaprojekti välillä. Täytyy olla sellaista tekemistä ja sellaista juttuseuraa, ettei hetkeen ajattele koko asiaa. Sekin onnistuu, kun johonkin keskittyy, vaikka tokihan se vauvankaipuu tulee heti mieleen uudestaan, kun tekeminen/keskittyminen loppuu.
 
Ciram: Olin yksi niistä, jotka oli samana päivänä sun kanssa punktiossa. Meillä ei saatu mitään pakkaseen ja menkat alkoi jo lauantaina. Joten sama rumba lähtee taas alusta. Joutuukohan tässä taas odottamaan sen puoli vuotta, ennenkuin pääsee uudelleen hoitoihin? Jaksamista sinulle:)
 
Joo, meitä tais olla siellä aika monta naista sillon operoitavana! Harmi ettette saaneet mitään pakkaseen! Me saatiin neljä. Aiemmin meillä on ollut kaksi ja sit toisella kerralla neljä, mut yksikää alkio ei ole koskaan selvinnyt. En kauheesti uskalla toivoa et nytkään selviäis. Nyt pidetään yks välikierto ja sit lääkkeellinen pas jos alkiot kestää ja jos se ei satu just yhden työreissun kanssa päällekkäin. Reissu alkaa 13.5. Eilen oli vielä tiputtelua, mut tänään ihan kunnon vuoto ja normaalin kamalat kivut. Testi tänäänkin puhdas nega, mut kysistä suosittlivat verikoetta, niin käyn nyt sitten siellä. Eiköhän se jono oo sen puoli vuotta. Eli kun me eka katotaan toi passin yritelmä, niin hoito on varmaan joskus joulukuussa. Ja se onkin sit meidän viimeinen julkisella. Monesko hoito teillä oli, onneaodottava? Voimia sullekin! Kai tää arki tästä lähtee taas rullaamaan, kun ei muutakaan voi. Me ollaan kuitenkin saatu jo paljon kun on yksi lapsi, mutta silti sitä suree lapsettomuutta. Onneks kohta on taas pääsiäisloma, niin saa toipua rauhassa.
 
Ciram: tää oli meidän eka ivf. Lapsettomuutta takana kesällä 6 vuotta ja diagnoosina selittämätön. Ei kertaakaan plussaa testissä. Soitin Kyssiin ja mentiin taas jonoon: seurava hoito elo-syyskuun vaihteessa. Sitä sitten odotellessa:)
 
Voi itku noita jonoja! Voimia sekä Ciramille että onneaodottavalle.

Itse kaipailen tässä puuttuvaa vuotoa... Synarelaa olen käyttänyt nyt 10 päivän ajan, mutta vuotoa ei näy ei kuulu. Normaalikierrossa olisi todennäköisesti alkanut jo perjantaina tai viimeistään lauantaina. Toivottavasti ei kovin paljon viipyisi... Viikon verran vielä ja sitten alkaisi Menopurin pistely. Jännittää hieman se, kun on taas uusi lääke.
 
Onko kellään harmainta haisuakaan siitä, miten käy, jos menkat ei alakaan Synarela-lääkityksen aikana? Käsittääkseni pistoksia ei aloiteta, jos vuotoa ei ole tullut. Mutta miten ne silloin toimii? Alkaa jännittää jo pikkuhiljaa, kun menkkojen alkaminen venyy...
Tai entäs sitten jos vuoto on täysiään päällä, kun olisi nollaultran aika?
 
En osaa sanoa tohon muuta, kun että mulla alkoi menkat viime hoidossa maanantaina puolilta päivin ja nollaultra oli keskiviikkona. Eli oli vielä ihan kunnon vuotoa ultrassa.

Kysistä tuli ohjeet lääkkeelliseen passiin, että sitä ootellessa. Alkais vaan menkat täälläkin ajallaan. Ja sit alkioiden pitäis vielä kestää sulatus. Aiemmin meillä on ollut yhteensä 6 alkiota pakkasessa, ja niistä yksikään ei ole selvinnyt.
 
Käyn täällä edelleen kurkkimassa kuulumisia :) Marjana mulla oli nyt viimehoitokierroksella nollaultrassa kp1. Vuoto siis kerkis alkaa ihan vaan muutamaa tuntia ennen ultraa. Jos en nyt ihan väärin muista niin silloin oli lääkärin kanssa puhe, että pistoksia ei ois voinu alottaa ennen vuotoa. Käytännössä siis nollaultraa ois joutunu siirtämään... Toivottavasti sulla vuoto alkais ja pääsisitte jatkamaan!

Missä vaiheessa Kultaa olette menossa? Joko hoitoaikataulu on tiedossa?

Plussarikkaita kevättuulia toivotellen Lila ja kysillä alkunsa saanut Pikkulainen 31+2
 
En olekkaan tänne pitkään, pitkään aikaan kirjoittanut.
Me pidettiin hoidoissa taukoa, kun mun kilppari arvotkin oli TSH yli 7. Noh, viime kokeeseen ne oli tippunut alle 2. Ja eilen saatiin ensimmäinen plussa yli 2,5 vuoden yrityksen jälkeen.

Hirveesti tsemppiä teille kaikille. Ja niitä plussatuulia!
 
  • Tykkää
Reactions: iloksi
Anastasija, mahtavaa, onnea! :)

Kiitos mieltä rauhoittavista kommenteista. Ne varmaan auttoivat, koska vuoto alkoi sunnuntaiaamuna! Jihuu! Yli viikon myöhässä, mutta alkoivat kuitenkin.
Vuoto on kyllä runsasta, mutta jospa se ehtisi hieman rauhoittua ennen keskiviikon 0-ultraa. :)
 
Lila13: :wave:
Mä oon popsinut nyt viitisen päivää Primoluteja (välillä mietin, voiko noin pienestä lääkkeestä olla apua) ja sitä ois tarkoitus jatkaa vielä reilu viikko. Parin viikon päästä ois nollaultra ja punktio ajoittuis 19 viikolle.

Anastacija: ONNEA!

Marjana: Se onkin kumma, miten ne ei ikinä oo poissa silloin, kun sitä toivois, mutta annas olla jos oottelet kovasti....
 

Yhteistyössä