Hoidot Kys 2014

Samaa mietin kuin kuukuskuukus. Tuntuu, että monet pääsee nopeastikkin IVF hoitoon, että riippuuko se tosiaan ihan millainen tilanne kullakin on. Jos meidän tie vie IVF:n niin toivoisin, että ei tarvitsisi ihan tuota puolta vuotta odottaa, mä siis tällä hetkellä opiskelen ja koulusta pystyy kuitenkin paremmin olemaan pois kuin sitten valmistuttua jos töissä on.
 
Moikka!

Caro87 kiitos todella paljon sinulle niin ihanan lohduttavasta viestistäsi silloin torstai-iltana :) Olin lähtenyt silloin taistelutantereelta, eli kotoa, illalla yhdelle kurssille ja siellä luin viestisi ja sain sinun sanoista kyllä niin paljon voimaa että on hankala sitä helpotuksen tunnetta edes kuvata, kun tajusin että joku kuuli mitä minä sanoin ja ymmärsi täysin mistä puhuin. Sain viestisi myötä takaisin myös sen ajatuksen että ehkä tässä nyt vielä kannattaa sitä puhumista yrittää. Silloin illalla kun sitten tulin kotiin, niin jotenkin pystyin itse olemaan paljon lempeämpi ja puhumaan kivemmin miehelle ilman vihaisuutta ja pahaa mieltä joka vielä aikaisemmin päivällä oli vaivannut mieltä. Kyllä siinä sitten itku tuli melkein molemmilta kun saatiin tunnevyyhtiä vähän aukeamaan. Sanoin myös miehelle että olen taas täällä palstalla lukenut että ei me tosiaan olla ainoita kellä näiden asioiden kanssa on vaikeaa ja samojen juttujen kanssa painii moni muukin pariskunta ja on näistä vaikeista paikoista muutkin selvinneet. Ja kerroin sille että joku ihana ihminen vastasi täällä minun viestiin ja antoi jotenkin tosi paljon lohtua ja uskoa eteenpäin menemiseen. Kiitos ihan todella todella paljonCaro87, et usko miten tärkeä tuo sinun kirjoittamasi viesti oli juuri sinä iltana ja miten iso vaikutus sillä oli minuun ja siihen että pystyin laskemaan sen vihaisuuden esiripun alas ja aloittamaan keskustelun ilman syyttelyitä tai sotaisuutta. Se sai sitten jotenkin myös miehen laskemaan oman sotakirveensä ja pystyttiin puhumaan ja itkemään tunteita pihalle. Olin ollut jotenkin vissiin niin yksin kaikkine pahoine ajatuksineni ja pahan henkisen oloni kanssa, että sen oman tilanteen raukeamiseen riitti vain se että joku kuuli ja ymmärsi mitä minä tunsin ja vastasi siihen niin myötätuntoisesti kuin sinä Caro87. Kiitos :flower:

Tänään ollaan sitten päästy jo ihan normaaliin keskusteluun ja normaaleihin rakastaviin väleihin, mikä tuntuu kyllä niin uskomattoman helpottavalta liki kolmen viikon järisyttävän riitelyn jälkeen. Buukattiin tuossa just ihan extemporena myös risteily ensi viikonlopulle ja tekee varmasti hyvää päästä vähän pois tästä kotoa ja kaikesta vauvan väsäämiseen liittyvästä =)

mahtiM, meille ei ole vielä ainakaan mistään varsinaisesta ivf-jonosta puhuttu, täytyy kysellä siellä infossa, veikkaan myös niinkuin Caro87 tuossa että se varmaan riippuu myös aina siitä yksilöllisestä tilanteestakin. Mut toivottavasti ei ihan hirmu pitkät jonot tosiaan olisi :)

Oma mielikin on jo oikeastaan kirkastunut takaisin normaaliksi tuon pms ja menkkasynkkyyden jälkeen ja se olikin kyllä aikamoinen trippi nuiden menopurien ja pregnylin jälkeen. Minulla ainakin pms-oireet tuhatkertaistuivat niiden johdosta! Mutta täytyy sanoa että oikein ilolla lähden tähän alkaneeseen kiertoon koska päätin pitää sen luomukiertona, eli en napsi clomeja vaikka niitä suositeltiinkin, vaan mennään ihan luontaistuotteiden ja eri ravintolisien avulla tämä kuukausi!! Joten IHANAA ei mitään mömmöjä ainakaan neljään viikkoon :D

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Mulle on aina puhuttu jonosta o_O ja kilttinä tyttönä totellut :D ainut kun itse siirsin hoitoa matkan vuoksi, niin hoito järjestyi kuukauden päähän. Nyt oli edellinen hoito huhtikuulla eli 5kk meni uuteen kierrokseen.

Ihanaa matamar, että teillä menee jo paremmin :) kyllä tämä lapsettomuus on parisuhteelle aikamoinen koetinkivi ja matkaan mahtuu vaikka minkälaisia tunneskaaloja.
 
matamar, voi mulle tuli ihan tippa linssiin :heart: Ihanaa, että pystyin olemaan avuksi ja saitte miehen kanssa puhuttua :) Se on kyllä niin totta, että välillä tuntee olevansa ihan yksin tämän asian kanssa, mutta täällä palstalla sen tajuaa, että niin moni pari joutuu lapsettomuuden kanssa painimaan.

(.) Mulla tuli eilen vähän tuhrua :confused:, nyt on kp24 vasta. Kylkiin satttu kans kovastikkin jonkun aikaa sillain menkkamaisesti ja olin ihan varma, että onko kierto mennyt jotenkin ihan sekaisin menopurin takia. Tänään ei kuitenkaan vielä ainakaan kun vähän vaan sellasta vaaleenpunasta... Mietin tuossa, että jos ei tämän päivän aikana ala niin kannattaskohan terolut kuuri alottaa, että sais menkat kunnolla tulemaan. On kyllä tää kroppa välillä ihan kummallinen.
 
83
Blaah.. kävin tänää kontrolli ultrassa ja yllätys, ei mitää vastetta lääkkeillä.. limakalvo 4mm ja rakkuloista isoin alle 8mm.. muutenki rakkuloit ei ees ollu mainittavasti.. eli nyt vaan lisää lääkettä ja perjantaina kuopioon.. vaikka tiedän kyllä ite et täysin turha reissu tulee :( en usko enää tippaakaan et päästäs hoitoihin saakka täl kertaa, tuntuu vaan niin helvetin turhalle et nyt on pumpannu tonnin edestä rahaa nahkaan ja vastine puhas nolla.. siit huolimatta edetään koko aika pienimmillä mahollisilla annoksilla vaikka lääkärit tietää ettei siit oo mitää hyötyä.. olo on ko jollai koekaniinilla eikä ihmisellä joka yrittää saada lasta :( millohan nää pettymykset oikeesti olis ohi :(
 
83, höh onpa tiukassa kasvu :( onneks taitaa lääkekatto ollu täyttyny kuitenki jo? Mitkä pistokset sulla on? Sullahan kuitenkin menopurilla lopulta tuli vastetta ja oviskin niin kyllä uskon, että vastetta saatte :) on se kyllä aika puljaamista noiden pistosten kanssa ja lääkäritki tosi varovaisia niiden kanssa.

Alotin eilen terolut kuurin kun pari päivää tuhrutti ja ei menkat kunnolla alkanu. Pääsis sitten uuteen yritykseen, toivottavasti..
 
Täällä olen harvakseltaan kirjoitellut, mutta ajattelin kysäistä että oletteko käyneet lapsettomuuspsylologilla? Siitä joskus ikuisuus sitten joku hoitaja mainitsi ja sen jälkeen siitä ei ole puhuttu. Itse olen sitä miettinyt, mutta iso kynnys jotenkin siitä polilla kysyä... onko kokemusta ja onko kallista lystiä?
 
83 sullako oli suunnitelmissa se punktio ens viikolle? Mulla kanssa maanantaina isommat rakkulat sellasia 9cm ja torstaihin kasvaneet vaan 12 cm. Mutta kuitenkin tänä aamuna punktiossa saatiin 8 munasolua! !!! Vaikka olin aika epäilevä liekö mitään punktoitavaa.
Punktio muuten meni ok, aika kipeetä on nyt. Vihloo ajoittain tosi kovasti ja jatkuvasti jomottaa alamahaa. nyt vaan jännityksellä odottelen huomista soittoo, onko ne lähteneet hedelmöittymään.
 
Havina Kävin ja käytiin ukon kanssa keskustelemassa lapsettomuudesta mutta se tais olla ihan perus mielenterveyshoitaja eikä psykologi. Ei maksanu mitää. =) Ekan kerran kun käytiin kyssillä ja menin jo ulos kun lääkäri pintapuolisesti tutki ukon niin se sano että on huolissaan mun jaksamisesta kun aina menkkojen alkaessa tuli semmonen isomman luokan hermoromahdus. :'(
Yhen kerran kävin ja toisena kertana käytiin kaksistaan. Kolmas kerta piti sopia sitten siihen kun käydään inseminaatiohoidossa kyssillä. Mutta sitä päivää ei nyt toistaseks tullutkaan <3
 
83
MahtiM: millä läökkeellä ja annoksella kasvattelitte? Mullon huomenna käynti kysillä jos selvii jatko.. jos sit näyttää sille et päästään keräykseen ni ens viikolla sit keräys.. alamahaa turvottaa ja vihloo et kai siel jotai tapahtuu..
 
83
Mulla on kans gonal-f, annos kiertopäivästä 2 alkaen eka yhtenä päivänä 150ky, sit 4pv 100 ky, nyt sit 2 pv taas 150 ky ja tänään viel 100 ky. Eilen ja tänään sit kaverina viellä cetrotide. Kyllä jännittää niin kovasti että varmana saa nukuttua yöllä! Onneks mies uskollisesti kuskaa mut ja haluu olla mukana kaikissa hoitoon liittyvissä asioissa, ei itekseen tarvitse ajella :)
 
Miten meni 83?

Omaa napaa: siirto onnistui hyvin, 8 soluseksi kasvanut alkio siirrettiin. Limis oli hyvä mutta kuitenkin kikkaskonstina käytetään pregnyl pistoksia ja primaspania. Lugesteron tietysti kanssa. Kovin olivat luottavaisia polilla, että raskaus alkaisi. Voi kun itsekin vois olla niin luottavainen mutta tämä on jo 5 siirrettävä alkio. Mutta hyvät fiilikset on kuitenkin :) pakkaseen saatiin viisi alkiota. Kaikki 8 hedelmöitty mutta kaksi oli huonoja. Kuulemma eivät muista polilla millon viimeks ois kaikki lähteny jakautumisen. Eli huh jos tästä ei nappaa niin ei tartte alottaa alusta ja sitten seuraavaksi voidaan siirtää 2 kerralla.
 
83
Noh sehän meni just niinku arvata saattaa.. Joo rakkulat oli kyllä kasvanu suurimmat jotain 14mm mutta niitä onki sit sellanen 20-30 puolellaan ja hoidot loppu siihen, lääkäri vähän vihjaili että jos pistän yhtää lisää ni löydän itteni teholta. Maanantaina käyn viel omalla polilla ultrassa toteemassa ettei oo mitää mitä kerätä. Lääkärikin totes että ei hän tiedä miten minuu jatkossa vois hoitaa eli suomeks ei oo keinoo kui vois hoitaa kun hyperstimulaatio tulee pienelläki annoksella. Eli fiilis on niin syvältä p***eestä kun olla ja voi ja positiivisuus niin kaukana tiessään ettei järkeä. Onneks on ens viikko lomaa niin ei tarvii töihin lähtee itkua vääntämään, että hyvää syntymäpäivää minulle :)

Eihän tämä ollukkaan vasta kun 24 kerta kun kuulen ettei oo mitää mahista tulla tälläKÄÄN kertaa raskaaksi.. :(
 
Viimeksi muokattu:
mahtiM, nyt vaan paljon tarrauksia! :)

83, en osaa edes kuvitella kuinka paljon varmasti harmittaa, suututtaa ja kaikkea mahdollista :( oliko puhetta mitään jatkosta?onhan niitä eri lääkkeitä, menopur käsittääkseni on sellanen ettei pitäs tulla niin paljoo rakkuloita. Entäs metuja eikö sulle ole alotettu? Luulis nyt, että jotain mahdollisuuksia on.

Itsellä ei mitään uutta kerrottavaa. Terolut kuuri menossa ja metuista tullut melkein ympärivuorokautista ällötystä. Ens viikolla pitäs vielä kerran annosta nostaa. Eikä ole oikein ollut enää mitään toiveita hoitojen suhteen, ajattelen jo valmiiksi ettei mikään onnistu kuitenkaan.
 
83
caro87 metuja oon syöny kohta kaks vuotta, ei mulla ainakaan oo mitää hyötyy niistä ollu. Menopurille mulla ei ollu vastetta, se aikasempi kierto meni ihan käsille ja vuoto alko kunnolla vasta teroluteilla. Jatkosta en osaa sanoo mitää muuta ko ton mitä lääkäri sano " en mä tiedä että miten me sua enää hoidettas". Jostain kiilaexcisiosta ne puhu mut en TODELLAKAAN anna KENENKÄÄ alkaa leikellä paloja minun munasarjoista, mielummin kuolen ko meen leikeltäväks (nimim. leikkausosastolla työskentelevä).

Mulla se anti-muller hormoni on 53 ja sen pitäis olla jotain 5 luokkaa, muutenki paska olo mennä lääkärille ko tietää ettei oo kaikki kunnossa niin sitten tänään käynnillä siel oli 3 eri lääkäriä töllistelemässä kauhuissaan mun uä kuvaa et ei olla aikoihin nähty mitään tällästä ja voi kamala mikä tilanne, luulin kuolevani siihen pöydälle vähintään. Kotimatkalla ei sit puhuttu mitää, minä itkin ja mies ajo autoa, kotiin päästyää lähti ovet paukkuen hakee lapsiaan kun en jaksanu olla kiinnostunu ostoslistasta.. Mennään kyllä niin jaksamisen äärirajoilla taas :(
 
83, mikä helv.. siinä on, että lääkärit ei osaa olla yhtään hienotunteisempia! En oikeesti ymmärrä. Mulla ei koskaan oo otettu ,käsittääkseni, tota amh arvoa, mutta sillon viime kerralla lääkäri varotteli että jos isommalla annostuksella alotettas nii vois tulla parikymmentä puolelleen. Että en tiiä onko mulla sama kohtalo sitten kun sulla. Suomessa kai ainoona tällä hetkellä tehdään väestöliitolla IVM eli munasolut kerätään raakana ja kypsytellään labrassa. Se olis tämmösessä tilanteessa hyvä vaihtoehto mut maksaa toki ties kuinka paljon ja tosiaan vaan eteläsuomessa tehdään.
 
83
En tiedä mikä siinä on että noilla lääkäreillä ei ole mitään tilanne tajua.. aika kamalaa olla kuitenkin potilaana tollasessa tilanteessa. Mulla otettiin heti se anti-muller.. aika jännä että nyt vasta reagoivat tohon korkeeseen tasoon. Kiitos tosta IVM vinkistä.. täytyy alkaa perehtyy siihen tarkemmin, oon päättäny et mikää maanpäällinen mammona ei oo este tälle unelmalle. Haluan lapsen ja aion saada sen, tavalla tai toisella..
 
83 pahoittelut :( luulis tän alan lääkäreillä olevan jotakin tilannetajua ja empatiaa, mutta eipä sitä kaikille suoda. Hmm en oo kuulukaan tollasesta kiilaexcisiosta. Enkä kyllä ivm hoidostakaan. Pitää tutustua aiheeseen.

Mä oon kanssa terveydenhoitaja ammatiltani, ois kyllä välillä helpompaa kun ei ymmärtäs ihan kaikkea mitä tullaan tekemään tms. Vaikka toisaalta onhan se helpompaa kun on esim piikityksiin tottunut jne.

Omaa napaa: sinne meni hyvät fiilikset eilen, 6h siirron jälkeen nousi kuume. Ei onneks kun 37.8 mutta varmaan kärähtäny koko alkio sinne. Mä en tajuu, kolmas kerta kun kuumetta tulee hoitojen yhteydessä. Ekalla kerralla kun punktoitiin liiat rakkulat ja tehtiin inssi niin nous kuume ja samaten ekaa ivfssä siirron jälkeen. Liekö hylkii kroppa sitä alkiota vai mitä ihmettä. Eikä oo flunssan oireita, että siitä johtus
 
83
mahtiM: Aika erikoista toi kuume, onks siihen kukaan kommentoinu mitää et mistä se vois johtua? Toivotaan kuitenkin parasta et alkio ei olis kuumeesta säikähtänyt.

Juu en minäkää oo kuullu mistää kiilaexcisiosta muuta ko tulehtuneiden kynsivallien leikkaushoidon yhteydessä, niissä hoitotulokset kammottavan huonot, jotenki voin vaan kuvitella mitä se munasarjoille tekis :D Kuitenki kaikis toimenpiteis on riskinsä ja pahimmas tapaukses voisin menettää koko munasarjat ni ei kiitos..

Minä otin suuremman luokan riskin, vointi on ollu tänään tosi hyvä ja miehen kans mietittiin lääkärin eilisiä sanoja siitä että voidaan pistää perjantaina gonal-f 100ky ja sit kaks taukopäivää jos illalla vointi hyvä, maanantaina katotaan että onko viimesetki mahikset menny että todennäkösesti munasolut rupsahtaa kun ei pistetä mutta katotaan. Eli eilen olis pitäny hoito lopettaa viimeseen pistokseen ja ootella josko ne säilyis hengissä. Päätettiin kuitenkin että pistän 50ky pe-su. Kirjallisuuden perusteella näin toimittuna on suurempi mahis siihen että jotai olis maanantaina ultrassa ja päästäs ens viikolla kuitenki keräykseen, eli munarakkulat kasvaa mutta hitaasti. Uhmaan siis kirjaimellisesti lääkäreitä jotka oli sitä mieltä ettei keräykseen oo mahiksia, eipä ainakaan jää harmittaa sit jos kierto menee käsille etten oo yrittäny saada niit kasvaa.
 
83 ei oo enkä kyllä itsekkään oo muistanut koko kuumetta, mutta nyt oli 3. kerta niin en usko enää sattumaan. Täytyy kysellä polilta. Nyt on ihan normaali olo. Eli vaan tollanen kuumepiikki. Hmm onnea yritykseen, mutta oo tarkkana jos tulee hyperin oireita. Onhan sulla käytössä nyt viikonlopun myös se irrotuksen estopiikki?
 
83
Joo nyt on siis eiliseen verraten huomattavasti parempi olo. Epäilen et jos olisin viel eilen tuupannu sen 100ky ni olisin varmaan räjähtäny. Mullon cetrotide tossa rinnalla maanantaihin saakka ja irrotuspiikki jos maanantaina yhtää näyttää et vois kokeilla keräystä. Toivossa on hyvä elää :)
 
83
Noniin.. Nyt on käyty ultrassa ja pakko sanoo että oon nyt viimeinkin vakuuttunu et lääkäreillä ei oo muuta virkaa kun masentaa ja pelotella ihmisiä hengiltä.

Tänään kävin äitiyspolin lääkärillä kun gynellä ei ollut kun tämä yksi herra paikalla joka menopur kierron sotki täydellisesti ja kieltäydyin sille menemästä. Äitipolin lääkäri sit katto tilanteen ja sano et tälleen nyt munasarjat voi reagoida hormooneihin et ei sille voi mitää, mut ko oot noin hyväkuntonen ja ei oo mitää oireita ni ei oo mitää syytä miks ei olis voitu jatkaa hormoonien pistämistä. Kerroin sitten että oon ite kyl määränny itelleni lääkityksen viikonlopuks niin oli sitämieltä että se on ollu hyvä asia, paljon parempi kuin että olisin jättänyt pistämättä. Vasemmalla oli siis 5 kpl 17-19mm rakkulaa ja oikealla niitä taisi olla 6 kpl. Eli punktioon päästään keskiviikkona.

Oon kyllä edelleen nyt puolestaan kuopion lääkäreille vihanen kun perjantaina käyttäytyivät miten käyttäytyi. On niin uskomatonta miten lääkäreillä voi olla niin eri käsitys kaikkiin asioihin. Tuntuu toisinaan että jos lääkäri tietää liikaa riskeistä se suhtautuu kaikkeen todella dramaattisesti ja sit kun et niistä tiedä liikaa mutta sopivasti osaat ottaa huomioon asiat huomattavasti laajemmalti. Esimerkiks mä jäin siihen käsitykseen perjantain kysin käynnin jälkeen et ei mulloo mitää toivoo tässäkään kierrossa ja et maanantain käynti on vaan lopullinen niitti sille ettei oo mitä vois kerätä. Ja tänään sitten ystävällinen lääkäri kerto asiat aivan toisella tapaa, ihmetteli kyllä hänkin miksi kuopiossa oli annettu ymmärtää et hoito tulis tällä erää lopettaa kun ei siihen mitää käytännön syytä ollu.

Munasarjat on isot ja niissä on paljon rakkuloita mutta koska nestettä ei ole vatsaontelossa juurikaan enkä oo turvoksissa tai kipeä ja pahoinvoiva ei ollu siis mitään estettä viikonlopun itselääkinnälle, eli kiitos minä ja itsepäinen pääkoppani :D Nyt vaan sormet ja varpaat ja kaikki minkä pystyyn vaan voi nostaa ja toivotaan että keskiviikon saalis olis sen verran hyvä et saadaan pakastettua repullinen soluja :D
 

Yhteistyössä