Hoitoalalla olevat! Miten työpaikallanne järjestetään islaminuskoisten toiveet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
....kun tulee vastaan näitä toiveita mies/naislääkäristä, mies/naishoitajasta, jopa mies/naistulkista. Niin kuinka pitkälle työpaikkanne joustaa ja järjestää henkilökuntaa sukupuolen perusteella niin, että islaminuskoiselle potilaalle järjestely käy?
 
vierailija
Tilanteen mukaan. Toki voi pyytää naishoitajaa ja sen yleensä saa mutta mieshoitajia meillä ei ole joka vuorossa.

Tosin kertaakaan ei ole tullut vastaan tilannetta ettei hoitaja olisi kelvannut.

Kätilöiden ja muiden intiimialueisiin liittyvien osastoiden yhteydessä varmasti tähän törmää useammin. Löytyy ihan kantasuomalaisiakin jotka toivovat samaa sukupuolta olevaa hoitajaa/lääkäriä tietyissä tilanteissa.
 
vierailija
No meillä ei ole töissä yhtään mieshoitajaa, ajoittain ollut pitkään myös pelkkiä naislääkäreitä. Sikäli ei oo mitään valinnanvaraa. Naistulkkia on kyllä toivottu mutta ei sitä voi taata( mikä on harmi kun sitten potilaan tutkimisen ajaksi tulkki joutuu poistumaan huoneesta)
 
Ja koska Suomessa ei epätasa-arvoinen kohtelu uskonnon perusteella ole sallittua, voimme me kaikki muutkin siis esittää toiveita hoitohenkilökunnan sukupuolesta ja ne toteutetaan aina kun mahdollista?

Minä aion tästä lähtien aina vaatia nuorta naislääkäriä ja/tai hoitajaa, erityisesti silloin kun pitää tutkia alapäätä.
 
vierailija
Meillä ei yksikään muslimi ole tähän mennessä esittänyt toiveita hoitohenkilökunnan suhteen ja ihan samat säännöt on ollut kuin muillekin. Johtuu ehkä osittain oman työpaikan luonteesta: siellä taistellaan yleensä omasta hengestä ja uskonnosta riippumatta muotoseikat on viimeisenä mielessä...
 
vierailija
no tilanteen mukaan, mutta kun työpaikalla on yksi mies ja loput naisia, niin ei siinä hirveesti järjestellä asioita. ja lääkäri on nainen, halusivat tai ei, ei voi mitään
Mutta se on huolestuttavaa, että hoitoalalla on ihan kummallisia mielipiteitä ja sen mukaisia käytäntöjä! Tulipa selväksi tuokin. "Ei ole tarkoituskaan, että paranemisimme", sanoivat potilaat kauan sitten. Täytyy kiertää kaukaa, ettei sairastu!
 
vierailija
Ja koska Suomessa ei epätasa-arvoinen kohtelu uskonnon perusteella ole sallittua, voimme me kaikki muutkin siis esittää toiveita hoitohenkilökunnan sukupuolesta ja ne toteutetaan aina kun mahdollista?

Minä aion tästä lähtien aina vaatia nuorta naislääkäriä ja/tai hoitajaa, erityisesti silloin kun pitää tutkia alapäätä.
Tietysti voi vaatia. Se toteutuuko riippuu pitkälti vuoron miehityksestä ja kiiretilanteesta.

Tosin kuten jo aiemminkin sanoin: yksikään muslimi ei ole kommentoinut hoitohenkilökunnan sukupuolta. Itse asiassa islamin mukaan lääkärin, hoitajan tms ammattihenkilön sukupuolella ei ole merkitystä sillä "normaalit" koskemissäännöt yms eivät koske hoidollisia tilanteita. Toki erittäin vahvasti islamia tulkitsevat voivat olla asiasta eri mieltä ja se heille sallittakoon. Yhtään tilannetta ei ole vielä tullut vastaan vaikka olen työskennellyt 10 vuotta sairaalassa jossa hoidetaan paljon maahanmuuttajia ja nyt myös vastaanottokeskuksen asukkaita.
 

Yhteistyössä