Hormonihoidot vanhentavat?

Hei kohtalotoverit, oletteko koskaan ajatelleet tai kuulleet, että IVF-hoidot tai muut hormoniavusteiset lapsettomuushoidot vanhentaisivat ennenaikaisesti..? Itselläni on tällainen tunne ja kokemus.. Olis kiva kuulla onko kukaan muu kokenut samoin.
 
no siis, jos ne saa aikaan sen, että munasolutuotanto loppuu aikaisemmin kuin pitäisi, sitten varmaan vanhentaa, mutta ei kai hoidot muuten vanhenna? Jos ne lisää hormonituotantoa, niin senhän itse asiassa pitäisi elävöittää naista.. Musta tuntuu, että se on tämä suru ja jatkuva huoli, joka vanhentaa..
 
Hmmmm.. Hyvä pointti. Totta. Raskaus, synnytys ja lapsenhoito samoin tietty voi vanhentaa tai uuvuttaa (niin ihanaa kuin onkin). Niin ja kun aika kuluu sitä lasta odotellessa niin tottahan se vanhentaa. Itse pohdin ihan sitä fysiologista "ketjua" että voiko nuo hormonihoidot ikäännyttää soluja, solutasolla jotenkin..? En tiedä, näitä olen monta vuotta miettinyt ja ajatellut joistakin julkisuuden henkilöistäkin, jotka käyneet läpi rankkoja hoitoja niin tuntuu että juuri ne naiset on vanhentuneet yhtäkkiä tosi nopeasti...
 
Mulla yksi päinvastainen esimerkki; läheinen sukulaiseni (minua reippaasti vanhempi) kävi 80-luvun lopulta 90-luvun puoleenväliin läpi kymmenen koeputkihoitoa (hormonimäärät reippaasti hurjempia kuin nykyään). Sai näin kaksi lasta ja vielä päälle 40vuotiaana luomuyllärin. On nykyään yli viiskymppinen ja näyttää ja tuntuu nelikymppiseltä. Hormonihoidot plus lapsenhoito ei välttämättä ole se tekijä.
 
Mutta eikö nainen pysy nuorekkaana ja kauniina nimenomaan sen ansiosta, että hormonit toimii, niitä on, ja aika paljonkin..? Sitten kun ne loppuu, tulee vaihdevuodet ja silloin vanhenemme. Ja kun keski-ikäiset naiset ottavat hormonikorvaushoitoa, ihoon palautuu kimmoisuus yms. nuorekkuus.
 
Hyvä hyvä! :wave: Koko ajan tuntuu paremmalta.. Itse olen ehkä ajatellut sitä pudotusta hoitojen loputtua, siis vaikka IVF-kiekan jälkeen että se hormonien romahdus olisi solutasolla ikäännyttävää. Tosi tieteellistä tekstiä heh... ;)
 
"jos ne saa aikaan sen, että munasolutuotanto loppuu aikaisemmin kuin pitäisi"
Mitä tämä tarkoittaa? Sitäkö, että kun kypsytetään monta solua kerralla, niin solut loppuvat aiemmin kuin jos ne kypsyisivät omaan tahtiinsa yksi kuukautta kohti?
 
Tuli vielä mieleen, että lähipiirini kokemusten mukaan lasten saaminen itse asiassa nuorentaa. Tunnen tai tiedän perheitä, joissa on reippaasti yli kymmenen lasta, ja monet näiden perheiden äideistä ovat pitkälti yli nelikymppisinä todella hehkeitä, näyttävät lähinnä kolmekymppisiltä. Johtuu varmaan siitä melkein jokavuotisesta 'estrogeenikylvystä'. :)
 
Munasolut eivät vähene hormonihoitojen seurauksena. Jokaisessa kiierrossa munasoluja menee tietyllä tavalla 'hukkaan', niitä on munasarjassa tarjolla, mutta elimistö valitsee sieltä yhden (joskus kaksi) joka kypsyy ja sitten irtoaa. Loput jäävät kokonaan 'käyttämättä' ja surkastuvat. Koeputkihoidossa annetaan hormonia niin paljon, että myös ne muut, jotka sillä kierrolla ovat tarjolla (tai osa niistä) kypsyy ja voidaan kerätä hedelmöitystä varten.

En nyt varmaan käyttänyt ihan oikeita lääketieteellisiä termejä, mutta toivottavasti tästä saa tolkun.
 

Yhteistyössä