Huh, se ois sitte reissu edessä

Pitäs lähtee lasten kanssa pyörätämässä etelän mummolassa. Reilu pari viikkoa oltas reissussa.

Vähän alkaa jo hirvittää että miten matkasta selvitään, kun ensin pitäs ajaa 460km että päästään rautatieasemalle.

Ois tarkotus yksin lähteä tytön 3,5v ja pojan 7kk kanssa. Tyttö niinkin menee kun kattelee filmiä autossa, mitä nyt saattaa olla pahoinvoiva.

Mutta tuo vauvanen, siitä ei koskaan tiiä... välillä on reissannut kuin unelma, yhden reissun huusi mennen tullen, matkaa monta sataa kilometriä suuntaansa...

Kun ollaan päästy junaraiteen päähän niin tarkotus olisi siitä pistää auto junaan ja yöjunalla puksutella sitten etelään. Ja toivoa että lapset nukkuu junassa :)

Takasintullessa pitäs vielä onnistua nappaamaan välipysäkiltä yksi lapsi lisää kyytiin, saa nähdä miten menee kun yöjuna silloinkin ja väliasemalla ois klo 3.40 yöllä. No eiköhän sekin hyvin mene.
 
Mulla on ittellä edessä viikonloppuna alle 24 tunnin visiitti Helsingissä. :D Perjantaina olen toivon mukaan joskus puoli kuuden aikaan Helsingis ja seuraavana päivänä lähden pois vähän yli 10. Toivon mukaan junayhdeydet toimii ainakin mennessä koska stadion ja Bon Jovi odottaa. :D
 
..
oottekos kattoneet lentolippujen hintoja? kittilään vissiin pääsee nykyään jollain halpalentoyhtiöllä, ivaloon ei taia päästä ku kalliilla lennoilla, mutta kallistapa tuo on junassakin matkustaminen.. siinon tietty se miinus ettei oo sitte autoa käytössä siellä perillä..
 
Toi matka kuullostaa ihan sumeelta.
Ei sillä: kyllä tuollainen matka autolla menee ja yöjunassakin on pärjätty.

Mutta se, että joutuu tuollaisen pyörityksen kautta tulemaan niinkin tavalliseen paikkaan ku mummolaan Etelä-Suomeen :D
 
oottekos kattoneet lentolippujen hintoja? kittilään vissiin pääsee nykyään jollain halpalentoyhtiöllä, ivaloon ei taia päästä ku kalliilla lennoilla, mutta kallistapa tuo on junassakin matkustaminen.. siinon tietty se miinus ettei oo sitte autoa käytössä siellä perillä..
joo oon kattonu. Finskillä maksaa monta sataa sekin. Ja just tässä on pointtina se että saan oman auton mukaan. Paljon helpompi liikkua, saa omat turvaistuimet, tavaraa eri tavalla mukaan jne. Ja jostain Rovaniemeltä ei kannata lentää kun siinä on se sama tuskanen päivän ajo ensin.

Aiemmilla kerroilla ollaanki lennetty, viimeksi joulukuussa kun poika oli kuusiviikkoinen. Tytön kanssa käyty kaksi vai kolme reissua lentäen.
 
Toi matka kuullostaa ihan sumeelta.
Ei sillä: kyllä tuollainen matka autolla menee ja yöjunassakin on pärjätty.

Mutta se, että joutuu tuollaisen pyörityksen kautta tulemaan niinkin tavalliseen paikkaan ku mummolaan Etelä-Suomeen :D
joo sen siitä saa kun huitasee 1300km pohjoiseen asumaan :) siis eihän tuo matka sinänsä ole mikään ajaa, siihen ollaan totuttu. Mutta jos yksi huutaa takapenkillä kitarisat punasena, siinä tulee hulluksi :/

monesti käydään "päiväreissuja" rovaniemellä kun esim. haetaan miehen esikoinen, täytyy käydä sairaalalla tms. Lähdetään aamuvarhaisella, käydään asioilla ja ajetaan takas :D jos ei jaksa niin saatamme ajaa ed. päivänä, yöpyä, hoitaa asiat ja ajaa kotiin.
 
Mä muistan varmaan aina sen hetken kun oltiin reilaamassa lapsosen & pikkuveljen kanssa, ja Kööpenhaminasta hankittiin paikkavarausta Amsterdamin yöjunaan... Eikä enää ollut makuupaikkoja vapaana :D Siinä sitten ateistikin ryhtyi hiljaa mielessään rukoilemaan, ettei meidän koppero olis kauhean täynnä, että voisi nukkua lattialla. Lopulta lapsi nukkui penkkirivillä kaksi penkkiä vieden, 17v pikkuveli käpertyi yhdelle penkille ja minä nukuin lattialla, aina välillä totta kai nousin imettämään Evelyniä.

Kyllä säkin pärjäät :p Yhden yönhän sitä seisoo vaikka päällään, eiks niin?
 
asian vierestä
ihan asian vierestä mutta kerro vähän millaista on asua noin pohjoisessa? Mä en oo suomalainen ja jo näillä korkeuksilla tuntuu, että järki lähtee (keski-pohjanmaa). Siis PIMEYS on niin valtava, ettei sitä pieni ihminen meinaa käsittää. Teilläpäin vielä kaksinverroin pimeämpää talvella. Mut jos ei sitä lasketa niin millaista teillä elämänmeno on? :D
 
Mulla on kolmas kerta kun näen tuon yhtyeen. :D

Mutta on teillä pitkä matka! Mä meinasin jo tuskastua sen takia, että oli vaikeuksia saada kyyti 80km:n päähän rautatieasemalle.
nää matkat on niin suhteellisia. Täällä tuo 80km ei olisi matka eikä mikään. Siellä ihmisistä tuntuu kuin pyytäisit kyytiä 300km matkalle.

Täällä on esim. seuraava kauppa 45km päässä. Jos jotain tarvii ja oma kauppa on kiinni niin äkkiäkös tuon käväsee :)
 
Mä muistan varmaan aina sen hetken kun oltiin reilaamassa lapsosen & pikkuveljen kanssa, ja Kööpenhaminasta hankittiin paikkavarausta Amsterdamin yöjunaan... Eikä enää ollut makuupaikkoja vapaana :D Siinä sitten ateistikin ryhtyi hiljaa mielessään rukoilemaan, ettei meidän koppero olis kauhean täynnä, että voisi nukkua lattialla. Lopulta lapsi nukkui penkkirivillä kaksi penkkiä vieden, 17v pikkuveli käpertyi yhdelle penkille ja minä nukuin lattialla, aina välillä totta kai nousin imettämään Evelyniä.

Kyllä säkin pärjäät :p Yhden yönhän sitä seisoo vaikka päällään, eiks niin?
siis se yö ei ole mikään ongelma. Jos mä saan lapset ehjänä ja oman pään täysjärkisenä täältä Rovaniemelle, loppu on lastenleikkiä :D
 
  • Tykkää
Reactions: ninaTT
siis se yö ei ole mikään ongelma. Jos mä saan lapset ehjänä ja oman pään täysjärkisenä täältä Rovaniemelle, loppu on lastenleikkiä :D
Automatka siis jännittää enemmän :D Toivotaan parasta :) Huutava vauva ei kyllä kauhean hyvää tee verenpaineelle tai mielenterveydelle, mutta jos vaikka se hammas olis puhjennu kunnolla siihen mennessä niin ei tarvis pienokaisen ihan niin kauheasti karjua! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja asian vierestä;23973801:
ihan asian vierestä mutta kerro vähän millaista on asua noin pohjoisessa? Mä en oo suomalainen ja jo näillä korkeuksilla tuntuu, että järki lähtee (keski-pohjanmaa). Siis PIMEYS on niin valtava, ettei sitä pieni ihminen meinaa käsittää. Teilläpäin vielä kaksinverroin pimeämpää talvella. Mut jos ei sitä lasketa niin millaista teillä elämänmeno on? :D
ensinnäkin täällä ei ole pimeää, ei edes kaamosaikana. Toki aurinko ei laske, mutta on sellaista hämärää. Se kaupungin pimeys on jotain ihan erilaista kuin täällä. Kuu heijastaa, tähdet näkyy, on revontulia, lumi valaisee jne.

Elämänmeno on rauhallista. Etenkin talvella. Ihmisillä ei ole kiire, ei ole tiukkoja aikatauluja. Ihmiset tulee ja menee toistensa luona, ei tarvi sopia viikkokausia etukäteen että jos kahviteltaisiin. On sellasta leppoisaa.

Kesällä sitten vilkastuu, asukasmäärä varmaan tuplaantuu kun tulee kaikki kalastajat ja muut turistit. Kaupan aukiolot laajenee, tulee kesägrilli jne. kivoja pikkujuttuja joita turistit mahdollistaa.

Ite käyn töissä Norjassa, nyt oon äitiyslomalla. Lisäksi vuokraamme kahta mökkiä turisteille ja niiden siivous ja liinavaatepyykäys työllistää kesällä. Mies soutaa turisteja joella.

Täällä on mukavaa. En muuttais enää ikinä asumaan Turkuun, tai en haluaisi edes kaupunkiin.
 
nää matkat on niin suhteellisia. Täällä tuo 80km ei olisi matka eikä mikään. Siellä ihmisistä tuntuu kuin pyytäisit kyytiä 300km matkalle.

Täällä on esim. seuraava kauppa 45km päässä. Jos jotain tarvii ja oma kauppa on kiinni niin äkkiäkös tuon käväsee :)
No mulla on ongelmana se, että kun ei ole omaa autoa niin rajoottaa aika paljon. Isän auto on veljellä toisella paikkakunnalla ja olis ollut aika hemmetin turhaa ajoa ajaa ensin tänne 80km, sitten viedä mut 80km:n päähän asemalle ja sitten taas 80km takaasi veljen kotio. Kun nyt saan kyytin omalta paikkakunnalta niin vähee ajot sen yhden 80km.

Eihän tämä olisikaa ollu vaikiaa jos olis ollu mulla vapaapäivä, mutta kun pitää olla töis yhteen asti ja sitte vasta pääsee lähtemään.
 
No mulla on ongelmana se, että kun ei ole omaa autoa niin rajoottaa aika paljon. Isän auto on veljellä toisella paikkakunnalla ja olis ollut aika hemmetin turhaa ajoa ajaa ensin tänne 80km, sitten viedä mut 80km:n päähän asemalle ja sitten taas 80km takaasi veljen kotio. Kun nyt saan kyytin omalta paikkakunnalta niin vähee ajot sen yhden 80km.


Eihän tämä olisikaa ollu vaikiaa jos olis ollu mulla vapaapäivä, mutta kun pitää olla töis yhteen asti ja sitte vasta pääsee lähtemään.
Joo kyllä mä ymmärsin. Mutta tarkotinkin sitä että siellä se voi just tuntua, että ei kukaan viitti lähtee tuota matkaa ajamaan ja varsinkaan edestakaisin. kun täällä tuo matka ei olis kellekään ongelma. Tunti sinne ja toinen takas. Siinäpä se. Juopasis kahvit siellä rautatieasemalla ennenko ajais takas kotio.
 
Automatka siis jännittää enemmän :D Toivotaan parasta :) Huutava vauva ei kyllä kauhean hyvää tee verenpaineelle tai mielenterveydelle, mutta jos vaikka se hammas olis puhjennu kunnolla siihen mennessä niin ei tarvis pienokaisen ihan niin kauheasti karjua! :)
toivotaan. enkä mä usko että jos se huutaa, ni että se huutaa sitä hammasta. Kun se huutaa jotain muuta. Eikä ees nuku autossa niinko normaalit lapset. Viimeksi ku käytiin mutka Oulussa viikonloppua viettämässä, nukku max. 3h yhteensä koko päivänä kun ajettiin aamusta iltamyöhään kotiin.
 
se sama
ensinnäkin täällä ei ole pimeää, ei edes kaamosaikana. Toki aurinko ei laske, mutta on sellaista hämärää. Se kaupungin pimeys on jotain ihan erilaista kuin täällä. Kuu heijastaa, tähdet näkyy, on revontulia, lumi valaisee jne.

Elämänmeno on rauhallista. Etenkin talvella. Ihmisillä ei ole kiire, ei ole tiukkoja aikatauluja. Ihmiset tulee ja menee toistensa luona, ei tarvi sopia viikkokausia etukäteen että jos kahviteltaisiin. On sellasta leppoisaa.

Kesällä sitten vilkastuu, asukasmäärä varmaan tuplaantuu kun tulee kaikki kalastajat ja muut turistit. Kaupan aukiolot laajenee, tulee kesägrilli jne. kivoja pikkujuttuja joita turistit mahdollistaa.

Ite käyn töissä Norjassa, nyt oon äitiyslomalla. Lisäksi vuokraamme kahta mökkiä turisteille ja niiden siivous ja liinavaatepyykäys työllistää kesällä. Mies soutaa turisteja joella.

Täällä on mukavaa. En muuttais enää ikinä asumaan Turkuun, tai en haluaisi edes kaupunkiin.
Uskon, että elämänmeno on siellä paljon mukavampaa ja jollain lailla leppoisampaa kuin muualla. Muuttaisin heti jos ilmastoi ois toisenlainen. Mä tarvin aurinkoa ja valoa enkä saa sitä täältäkään tarpeeksi :D Enkä kestä kauheita pakkasia, hrrrrr, pelkkä ajatuskin puistattaa.
 
Uskon, että elämänmeno on siellä paljon mukavampaa ja jollain lailla leppoisampaa kuin muualla. Muuttaisin heti jos ilmastoi ois toisenlainen. Mä tarvin aurinkoa ja valoa enkä saa sitä täältäkään tarpeeksi :D Enkä kestä kauheita pakkasia, hrrrrr, pelkkä ajatuskin puistattaa.
no pitää tankata aurinkoa kesällä, nythän se paistaa 24/7 :D ja pääsee täältä käymään muualla, samaa tietä mitä tänne on tultukin ;) Etelän lomalle vaan jos tuntuu että kaipaa aurinkoa talvella.

eikä ne kovat pakkaset tunnu niin pahalta, kun on lämmintä päällä. Täällä harvemmin tuulee kun on pakkasta nii ei se ole samanlaista kuin esim. rannikolla.
 
Matkailija
Siis apua, onko todella niin, että jostakin päin Suomea on NOIN pitkä matka lähimmälle rautatieasemalle?! Asiat on kyllä hemmetin huonosti järjestetty Suomessa tuolta osin!

Niin, ne reissut menee siten kuin menee pienten kanssa, meillä olis edessä autolla ajoa takaisin Suomeen yli 2000 kilsaa, lapset pieniä, mutta jo tottuneet reissaamaan aika paljon.

Matkaan vaan, rauhallisin mielin ja valmiina ottamaan vastaan mahdolliset huudot..
Hyvää ja mukavaa matkaa!
 
Siis apua, onko todella niin, että jostakin päin Suomea on NOIN pitkä matka lähimmälle rautatieasemalle?! Asiat on kyllä hemmetin huonosti järjestetty Suomessa tuolta osin!

Niin, ne reissut menee siten kuin menee pienten kanssa, meillä olis edessä autolla ajoa takaisin Suomeen yli 2000 kilsaa, lapset pieniä, mutta jo tottuneet reissaamaan aika paljon.

Matkaan vaan, rauhallisin mielin ja valmiina ottamaan vastaan mahdolliset huudot..
Hyvää ja mukavaa matkaa!
joo niin se valitettavasti on :( Kemijärvelle tulee juna, mutta ei se enää paljon lohduta se 100km lyhyempi matka... tai paljonko nyt lieneekään Rovaniemeltä Kemijärvelle. Ja sitäkin ne kai on lakkauttamassa, tai ainakin suunnittelevat.

Joo, täytyy toivoa että poika ois suosiollisella tuulella matkustamiseen. Se vaan on niin hirveetä ajaa kun toinen huutaa täysillä. Tekis mieli vaan pitää sylissä mutta sitten ei oikeen toi matka etene...

Kiitos tsempeistä :)
 
kyllä kyllä, Naantalissahan minä vaikutan.. jos ette ole kamalan kiireisiä niin voisin ehdottaa jopa treffaamista kahvien tai jäätelön merkeissä :)
tällä kertaa yritän olla sen verta pidempään ettei tarvi kieli vyön alla juosta kuten yleensä. Ollaan varmaan viikko vähän toista siinä Naantalissa. Suunnitelmissa on ainakin lähteä pyörähtämään merellä, ajattelin että jos menis vesibussilla vaikka Vepsään :)

sitte pitäs varmaan käydä Muumimaailmassakin, kun sinne kerran viereen tullaan :)

me yövytään Pirttiluodontiellä.
 

Yhteistyössä