»»» Huhtihiput 2008 - Osa 1 «««

Onnittelut MB:lle tytöstä ja onnea myös kaikille raskaana oleville :flower:
Olemme päättäneet, että parin kk päästä alkaa meilläkin pikkukakkosen yrittäminen, kivaa :)

Meillä 1,5-vuotisneuvola on edessä vasta parin viikon päästä. Minä en taida päästä ollenkaan mukaan, harmi - saatiin aika vain keskelle päivää, enkä viitsi sen takia ottaa vapaata töistä. Varmaan mies ja poika pärjäävät hyvin keskenäänkin, mutta olisin mielelläni kuullut mitä lääkäri sanoo. Otamme rokotukset ohjelman mukaisesti ja varmaan vielä influenssarokotteen lisäksi.
 
tervehdys pitkästä aikaa,

Tulin myös ilmoittamaan että meidän neitokaisesta tuli viime viikolla isosisko. Poikavauveli syntyi 14.10. ja synnytys oli ihan unelma esikkoon verrattuna. Nyt ollaan totuteltu kahden lapsen arkeen, tosin mies on vielä kotona, joten ei tää ihan arkea vielä ole..

Meilläkin annettiin MPR jo 1v3kk neuvolassa, eikä meille ainakaan tullut mitään kummoisempaa oiretta. Neidin strategiset 1,5 v mita olivat 14 180g ja 84,5 cm eli +2 käyrillä mennään.

Kovasti kehittyy puhe ja liikkuminen koko ajan. Täällä on lähdetty hitaasti liikkeelle, ja on vissiin keskitetty rauhaisiin puuhiin kuten syömiseen, joka siis sujuu itsenäisesti. Pottailukin sujuu, ja olen ajatellut että pitäisikö välillä kokeilla olla päivisin ilman vaippaa, josko ymmärtäisi itse hakeutua pissalle. Nyt toki saattaa olla että tulee taantumaa, kun pikkuveli tuli häiritsemään..

Nyt päikkäreille, kun molemmat lapsukit uinuu! Hyvää syksyä kaikille!

LinneB + neiti 1,5v + heppu 1vko
 
Onnea vielä kerran LinneB vaikka sua jo onnittelinkin tuolla lokakuisissa =)

Mäkin sain vihdoinkin varattua meidän neidille 1,5v-tarkastuksen marraskuun puoleen väliin. Ja otetaan kyllä se rokote samalla. Mä tuossa kyselin moneltakin kaverilta tuliko niiden lapsille jotain oireita niin ei kuulemma, että ei kai se sitten niin yleistä ole että saa kuumetta tms.. mutta joo jos tulee niin sitten tulee. Tuskin se montaa päivää kestää. Mä ite oon sairastanu vihurirokon ja sikotaudin ja muistan vaan sen sikotaudin ja se oli _kamala_. En sitä halua omalle lapselle missään nimessä.

Nuoren neidin kanssa käytiin tänään neuvolassa ja naurattaa, kun tää on jo kolmiviikkoisena samankokoinen kuin esikoinen oli kuuden viikon iässä. Ollut kotona ruoka-aikoina..

MB ja tytöt 1,5v ja 3 vkoa
 
Huomenia! Pakko on tulla tänne aivoja tuulettamaan, kun meinaavat mokomat keittyä yli! :kieh: Syy: pihassa on monta autoa, mutta yksikään ei ole ajokunnossa. Iltapäivällä pitäisi päästä kylille asioille & poika hoidosta hakemaan sekä huomenissa reissuun, mutta ainakin tuolle odotetulle reissulle saan sanoa hyvästit.

Meidän pojalle tuikattiin eilen tuo paljon puhuttanut MPR-rokote. Neuvolassa juteltiin tätin kanssa ja se sanoi, etti näe yleensä mitään syytä rokotteen siirtämiselle, sillä jos oireita on tullakseen, niin ne tulee, oli lapsi sitten 1,5 v. tai 8 v. Tietty myönsi, että jos on kovinkin flunssainen syksy takana, niin ymmärtää vanhempien siirtohalut. Nyt odotellaan sitten oireita ilmaantuvaksi täällä päässä!

Itse lähden tästä mtv3:n sivuille lukemaan siitä H1N1-rokotteesta, mikä mietityttää näin raskaana olevaa. Media antaa niin ristiriitaista infoa...

T. Jo hieman rauhoittunut Mavi
 
Heippa pitkästä aikaa :wave:

Ekana onnittelut MB:lle ja LinneB:lle

Meillä oli viiko sit toi puoltoistavuotis neuvola/lääkäri. Topi painoi 11530g. ja pituutta oli 87,1cm.
Mulla oli alkuviikosta nokkosrokko,ei mikään kiva tauti mut onneks ei tarttuva. Joka paikkaa kutitti ja paukamia tuli toinen toisensa jälkeen :kieh:

Meille olisi tulossa kevät vauva jos kaikki menee hyvin :heart:
Mulla vaan on ollut pahaolo kokoajan ja tänään kävin sit gynellä ja sain pahoinvointilääkettä. Toivottavasti auttaa. Sanoinkin miehelle et jos tämä tulokas ei oo tyttö ni sit se on elvis :LOL:

Rukkas asiaa olitte ainakin pohtineet. Meillä on rukkasia kolmet lennet,reimat ja kolmannet on sellaiset halpikset. Mut aina on pojalla kylmät kädet vaikka olisi lapasetkin rukkasten alla. Mitenkähän sit kun tulee 20 astetta pakkasta :eek:

Mä otin kaverin kanssa kirpparipöydän puoliks eli tänään pitää viedä tavaroita myyntiin. Josko sais vähän joululahja rahaa ;)

Mites muut ketkä odottaa ni meinaatteko ottaa ton possurokotteen? Mä en tiedä mite on. Neuvolassa täti kysy et otetaanko Topille,mut en tiedä sitäkään :/

Mut ei muuta ku syksyn jatkoja kaikille.

baby dream ja Topi
 
Anu-78
Tervehdys! :wave:

LinneaB onnea pojasta! :flower:
baby dream onnea ja mukavaa odotusta! :flower:

Meille ei tule enää vauvoja. Just tos äskön laitoin kaikki vauvanvaatteet (yli kaks äippälootaa tuli yhteensä ) kasaan ja tarkistin ne ja huomenna sit vie ne porukoille jotta äiti kattoo niistä myyntiin mentävät ja loput menee kierrätykseen. Kaveri kans kävi tänään niitä valkkaamassa joten tälleen niistä eroon pääsee :)

Me ostettiin poitsulle Lassien toppapuku, tai ostettiin ja ostetiin ku ilmatteeks se saatiin :) kassaneidin virheen takia :) en enää lähtenyt sitä oikasemaan ku oltiin jo kotona ku kuitista sen huomasin ja sinne kauppaan ois ollut matkaa melkein 25-30 kilsaa..kerrankin näin päin :) yleensä on jos jonkin asian takia pitänyt mennä infoon uudestaan ku jotain ottaneet liikaa, esim. kerran ostettiin yks 15kg koiranruokasäkki niin myyjä oli laittanut sen 4 kertaa sinne kuittiin, eikun oikasemaan sitä...että näin..

Mut nyt ei muuta kuin mukavaa syksyn jatkoa! :)

Anu ja Saku
 
Mavi ja baby dream paljon onnea odotukseen!

Muakin on toi possuflunssarokote mietityttänyt useaan otteeseen. Ei onneksi ehtinyt markkinoille ennen ku synnytin, että sain vähän lisää mietintäaikaa kun en enää ole riskiryhmässä. Kai se sit on joskus "pakko" ottaa. Uutisissakin kun sanottiin, että se nostaa taas päätään Meksikossa, että onkohan tulossa uusi pahempi aalto... Tuolla lokakuisissa missä myös kirjottelen, rokotetta annetaan myös viimeisillään raskaana oleville ja siellä on sama pähkäily päällä eli ottaako vai ei.

Oli muuten ihanaa taas tää kellojen siirtäminen... Neiti heräs seiskalta ja mä katoin tölsyn kelloa et se on kuusi. Voi pee. Minkä ihmeen takia noita kelloja pitää yleensä siirtää. GRRR!
 
Faerie minä oon ite saanut myös sen MPR rokotteen. Mutta voi olla ettei siirretä nyt pojan kohdalla sitä kuitenkaan...mä oon ihme jahkailija :LOL: vähän sama ton possurokotteen kanssa, kohta pitäis tietää ja mä en vieläkään tiedä :headwall: Voi pee. Siis kun oon kuitenkin raskaana ja siinä ensimmäisien joukossa jotka rokotteen saavat, hemmetti miten tää vo olla niin vaikeaa.

Mavi :hug: voi pahus..autot äkkiä kuntoon, että pääset ajelemaan!

Linnea onnea vauvasta :flower: Tuntuu että omaan LA:han on vielä ikuisuus...ja onhan siihen (4.4) :LOL: mutta tää raskaus menee niin vauhdilla kun on jo yksi tuossa jaloissa niin ei ehdi kokoajan miettiä masussa olevaa vauvaa.

Mulla on päivän huili ja suklaahetki kun sain jätkän päiväunille *jippii*

Hysteerinen
 
Luin jostain, että noi 1,5veet olis 4. ryhmässä ton possuflunssarokotteen suhteen. Apua, jotenkin kamalaa, että neiti sais ekana rokotteen meidän perheessä :eek: Tuntuu pahalta ottaa se itse saati sitten antaa se omalle lapselle...mutta kai se on annettava. Mitä te muut ootte mieltä?
 
MB mäkin oon ihan hukassa koko rokotehässäkän kanssa :'( Mä en vaan tiedä. Enkä osaa päättää. Tuntuu, että tekee mitenpäin tahansa niin aina jää jossiteltavaa.... :headwall: liian vähän luotettavaa ja testattua tietoa ja sitten taas viranomaistaho puhuu ehdottomasti rokotteen puolesta...ristiriitaista.
 
Vähän sama juttu täälläkin, en osaa päättää noita rokotuksia. Viime vuonnahan ei otettu edes normi influenssarokotetta. Meillä on neuvola 3.11., pitäis varmaan siihen mennessä päättää... Vaikka voihan se olla niinkin, että sitten kun olis rokotuksen aika, niin on jo liian myöhäistä. On kuulemma sen verran paljon lisääntymeet tautitapaukset täälläpäin. Varmaankin otetaan joko molemmat rokotteet tai sitten ei kumpaakaan. Vaikeaa :headwall: Mutta sen MPR:n jätän varmaan kevääseen.

 
Mekään ei olla otettu normi influenssarokotusta eikä oteta nytkään. Meillä kun tyttö ei oo hoidossa tms. niin on aika pieni todennäköisyys että sais sen. Puistossakin ollaan aina melkein ulkosalla, että siellä ei kai niin helposti tartu.. Äh mä inhoan talvea kun taudit jyllää :(
 
Mä aion itte ottaa sikainfluenssarokotteen ens viikolla (kuulun hoitohenkilöstöön) ja aion ottaa sen myös lapsille. Mitä nopeemmin ne sais sen ni sen parempi. Vanhempi lapsista kuuluu riskiryhmään.
Rokotteen haitat on paljon pienemmät kun ne mitä H1N1 voi tuoda, sen jälkitaudit on yleensä ollu ne tappavat tai muuten tosi vaaralliset.
Tiomersaalia on ollut tosiaan jo aiemmin rokotteissa, ei tämä rokote on ensimmäinen laatuaan.
Vaikka MPR:n siirrän niin H1N1-rokotteen kanssa oon kyllä ihan neuroottinen *olis pakko saada se heti*
 
Anu-78
Huomenta!

Noista rokotteista et meillä ei tota possurokotetta oteta ollenkaan, influenssarokote Sakulle otetaan vaikka se ei hoidossa olekkaan niin silti otetaan se.

Meillä meni kellojen siirto huomaamatta :) ei poitsu oikein tajunnut et mihin aikaan se heräs ja mihin aikaan meni sit illalla nukkumaan :) hyvä vaan. Et sama siirtikö kelloja vai ei, missään se ei näkynyt/tuntunut siis rytmeissä.
 
oispa meilläkin menny kellojen siirto huomaamatta mutta ei.. :headwall:
su aamuna oli herännyt klo 4.. (oli siis päiväkodissa yötä) ja tänä aamuna kotona sit puol viis :| no jos jatkaa tota et siirtää puolella tunnilla joka aamu eteenpäin ni ihan hyvä :)
 
Oon tässä jo kallistumassa sen possurokotteen puoleen, mutta katotaan nyt kunhan rokotusaikataulu ilmestyy nettiin.. vielä ei ollut nettiin päivitetty tarkempaa aikataulua.

Meilläkin meni sit ihan ok toka aamu kellojen siirron jälkeen, kun tiesin mitä odottaa. Eli yritti taas kuudelta ylös ja pistin takaisin sänkyyn. Vartin välein tuli tunnin ajan pois huoneestaan, mutta sitten luovutti ja nukahti ja nukku puoli ysiin :) Tänään heräskin sit normisti puoli 8 niin kuin ennen kellojen siirtoakin.
Ah torstaina lähden tyttöjen kanssa mummilaan Itä-Suomeen ainakin viikoksi. Mies meni eilen töihin ja oon jo ihan rikki näin toisena päivänä näiden kahden kanssa...jee... :) No, tää alku on tällaista, kyllähän se oli tiedossa. Kun vaan sais nukkua yöllä....
 
Aion ottaa possurokotteen itselleni, kun olen raskaana, mutta myös pojalle, jahka hänen ryhmänsä tulee rokotettavaksi. Mihinkään riskiryhmään poika ei kuulu, mutta kuten joku täällä kirjoittikin, niin ne influenssasta johtuvat jälkitaudit voi olla niin imakoita, että katson paremmaksi rokottaa lapseni mokomaa vastaan.

(.) Kotona hiimailen ja hengittelen maalihöyryjä B) Mies tekee sisäremppaa ja itse kellotan sohvalla. Enempi liikkuminen saa issiaksen vihoittelemaan ja näyttää noita harjoitussuppareitakin tulevan ihan kiitettävästi rasituksen jälkeen, joten olen ottanut rennosti. Mielessä siintää kuitenkin jokaisen talosta löytyvän kaapin siivoamiset - raskaana siis ollaan selvästi, kun siivoaminen saa veden herahtamaan kielelle!

Pojalla oli viime yönä vissiin massu kipeä, kun heräsi huutamaan muutama tunti nukahtamisen jälkeen. Rupsutteli kanssa tosi paljon. Annettiin lääkettä ja otettiin viereen, mihin nukahti, mutta kumpikaan ei pystytä nukkumaan alati asentoa vaihtavan taaperon vieressä, joten kannoin lapsen takaisin omaan sänkyyn. Tietysti poika heräsi ja huusi ikäväänsä varmaan tunnin! Muutoin poika nukkuu tosi hyvin, mutta jos se jostain syystä herää öisin ja sitä joutuu menemään kattomaan, niin uudestaan nukahtaminen on pitkällinen prosessi. Onneksi aamulla sängyssä odotti iloisesti hymyilevä veitikka, niin äitilläkin oli helpompi antaa anteeksi itselleen lapsen yöllinen huudattamnen :ashamed:

Nyt lepuuttamaan soffalle!

Mavi ja poika 1v 7 kk:tta ja vauva 23+5
 
Mä sain possurokotteen tiistaina. Käsi oli kipee ja on edelleen. Sillon samana iltana oli tosi kipee, annoin kylmää rokotuskohdalle ja yöksi otin särkylääkettä. Lihas oli sen verran arka ettei pystynyt kunnolla kättä nostamaan.
Tuo lihaskipu on yleinen mitä siitä rokotteesta tulee ja se tulee suurimmalle osalle.
Sit mulla oli lämpö 37,5 mut se meni yön aikana ohi.

Meillä töissä varmaan yli sadasta rokotuksen ottaneesta parille tullut enemmän kuumetta, muille ei mitään erikoista.
 
Lyy
Moi piiitkästä aikaa kaikille! Nyt kun äippäloma alkoi, ehtii taasen koneellekin. Ihan ensin ennen kuin unohdan Baby dream : Huomasin omalla pojallani saman ongelman, että kädet on aina kylmät riippumatta hanskojen paksuudesta... Sitten tajusin, että puvun hiharesorit on aika tiukat ja lapsilla tietysti pehmeät, pulleat kädet(ja ranteet), joten ei siis veri kiertänyt kunnolla. Nyt olenkin kyseistä pukua käyttäessäni laittanut rukkaset sellaisilla "nipsuilla" kiinni hihojen päälle, johan pysyy lämpimänä ;)
Onnea muuten kaikille uuden vauvan saaneille ja mukavaa talven alkua myös muulle poppoolle :flower: ! Meille siis olisi tulossa kanssa perheen lisäystä 13.11. LA (saas nähdä tuleeko pe 13. päivänä :kieh: )
Jonnea käytin 1,5-vuotisneuvolassa viime viikolla ja painoa oli 13,8kg, pituutta 86cm. Kivan kokoinen kiitäjä tämän ison mahani kanssa vahtia! Tällä viikolla kävimme sekä minä, että poitsu ottamassa possuflunssapiikin ja pojalle vielä norm. influenssan. Oma käsi on kuin olisi pesismailalla pamautettu, ei oo sillä kyljellä tarvinnut keskiviikon jälkeen nukkua :'( . Lapsi onneksi selvisi vain pienellä lämmöllä eilen (ke otettiin rokotteet) sekä huonosti nukutulla viime yöllä. Voi tietty olla tulossa myös kipeäksikin...

Juu, mut nyt pitää alkaa lepäämään, kun meidän herra heräilee yleensä tuossa kuuden pintaan, parhaillaan jo viideltä |O

Palailen taasen Lyy, Jonne n1,5-v ja masuboy 38+1
 
Kovin on taas hippusissa hiljaista..

Onnea odotukseen baby dream ja Lyy :)

Me käytiin tänään neuvolassa hakemassa kausi-influenssarokotus ja yllätykseksi saatiin myös possurokote kahdelle pienimmälle. Esikko saa koulussa parin-kolmen viikon päästä. Ellei käy huonosti ja sairastu ennen sitä :(
Pääkaupunkiseudulla tuo possunuha kuuluu leviävän kuin kulovalkea..


-Faerie-
 
Heippa täältäkin jälleen;-)

Mie otin Väinölle kanssa tuon possunuharokotteen viikko sitten, eikä mitään oireita tullut, hyvä niin. Pitkään olin kahden vaiheilla haenko ollenkaan, mutta kallistuin sitten tuolle kannalle...

Meille ei ihmeitä kuulu. Väinö on alkanut puhumaan aina vain enempi, nyt tulee jo joitain 4-sanaisia virkkeitäkin. Täytyy vähän jo alkaa omia puheitaankin varomaan :LOL: Tuttipullokin jätettiin kokonaan pois reilu viikko sitten, silloin joi vielä ilta- ja aamumaidon pullosta. Ei mitään hässäkkää ollut sen suhteen, se vain jäi. Ajattelin, että on ehkä helpompi, ennen kun seuraava uhmanpoikanen nostaa päätään... :whistle:

Onnea vauvaantuneille täältäkin, ja kaikille muillekin hipuille mukavaa alkanutta viikkoa toivotellen

Dooris ja Väinö
 

Yhteistyössä