»»» Huhtihiput 2008 - Osa 1 «««

Yhdessä koossa ollaan edelleen :wave: Ja vauva saatiin käännettyä! Noh, ysiltä mentiin kokoarvioon ja tarkastusultraan, sitten oltiin puolen tunnin sijasta melkein 2 tuntia käyrällä (lääkärit oli ylläri kiinni jossain muualla) synnytyssalissa. Yksi lääkäri ultrasi ja toinen käänsi: hiki ihan oli lääkärin otsalla ja lopussa hänen kätensä tärisivät, mutta sieltä se vauva vain pää alaspäin lopuksi kääntyi. Tietysti lääkäri joutui todella napakasti pitämään vauvan takapuolesta koko ajan kiinni, ettei vaavi pääse kääntymään takaisin. Mulle annettiin suihkenitroa kielen alle ennen toimenpidettä, jotta supisteluja ei tulisi niin tiuhaan. Niitä nimittäin piirtyi käyrälle ihan mukavasti, mutta ei lääkärin mukaan ole syytä huoleen, kun kerran on mun raskauksille ihan tavallista. Toimenpide ei myöskään sattunut niin paljon kuin odotin, tottakai lääkärin otteet napakoita oli. Kääntämisen jälkeen olin vielä reilun tunnin käyrällä - supisteli tiheämmin kuin ennen toimenpidettä, mutta on kuulema suht normaalia. Ultraava, vanhempi lääkäri, oli ihan innoissaan vauvan kääntymisestä, sillä ei sitä kuulema ihan joka päivä näe. Mulla on kuulema niin paljon lapsivettä, että vaikka vauva on suht iso, niin kääntäminen onnistui hyvin. Yhtään vauva ei itse auttanut, vaan sitä hiissattiin pyllystä ja päästä työntämällä sentti sentiltä oikeaan asentoon.

Nyt vain toivotaan, että vauva pysyy pää alaspäin loppuun asti. Liikelaskentaa pitää harrastaa pari kertaa päivässä. Opettelua tämä on mullekin, sillä liikkeet tuntuu nyt niin eri paikoissa kuin ennen kääntämistä. Ja tottakai, kun liikkeitä pitää nyt seurata enemmän operaation vuoksi, niin mieli on alkanut tehdä tepposia eikä vauva mukamas liikukaan niin paljon kuin ennen käännöstä! Liikkuu kuitenkin... Onneksi on huomenna neuvola, missä pääsee taas kuulemaan vauvan sydänäänet =)

Mutta nyt täytyy lähteä antamaan esikoiselle lounasta.

Terkuin tyytyväinen Mavi B)
 
Mavi, mukava kuulla että kääntäminen onnistui!

Meil ois huomenna sit muutto eessä.. tällä viikolla jo vähän vieny jotain pientä kamaa..
Työ kuviotkin selvinny ja alotan 8 pvä uudessa paikassa, ja sen verran paremmaks menee et on vaan kaksvuorotyötä ja iltavuoro loppuu jo 20.30 ei tuu enää Eerolle siis noita järkyttäviä pätkiä hoidossa :) tosin ei sitä hoitopaikkaakaan oo vielä uudelta paikkakunnalta saatu :D mut eiköhän se siitä

Essi- ja Eero
 
Mavi tosi hieno juttu, että kääntäminen onnistui =)
Essille onnea muuttoon!

Kävin maanantaina ottamassa sikainfluenssapiikin, ja jouduin pitämään oikein sairaslomaa sen jälkeen - rokote nosti kuumeen ja valtavan päänsäryn. Varmaan kuitenkin pienempi paha kun itse tauti... mieskin kävi viikolla rokotuksessa, joten nyt on koko perhe saanut piikin.

Mukavaa sunnuntaita,
Vliljaliina ja iso poika
 
Mavi kiva kuulla että kääntö sujui hyvin. Toivottavasti vauva pysyy loppu ajan oikein päin. Itsellä on takana yksi perätilasynnytys (esikoinen) ja se sujui tosi hyvin. Mukana oli 2 kätilöä ja synnytyslääkäri sekä lastenlääkäri. Itse en kerennyt pahemmin jännittämään synnytystä, kun perätila selvisi vasta sairaalassa. Ja sain valita synnytystavan.
 
Hei pitkästä aikaa!

Terveiset täältä idästä! Pakkanen jyllää edelleen. Ankeeta kun ei pääse ulos.... Poitsu meinaa hyppiä seinille, kun eivät hoidossakaan voi ulkoilla.

Meillä on tällä viikolla muutto. Muutetaan tuohon 40km päähän miehen ja minun kotikuntaan omakotitaloon. Oma rivari saatiin myytyä pikavauhtia ja mieleinen talokin löytyi nopeasti. Kun tästä muutosta vaan selviäis, tympeetä hommaa....
Molemmat jatketaan entisissä työpaikoissa, eli työmatkaa toki tulee se 30 min suuntaansa, mut se taitaa olla etelän ruuhkissa normia lyhyilläkin matkoilla ja saapahan varmasti sen tunnin omaa aikaa joka päivä :LOL: Mukava päästä lähelle mummoloita ja sukua.

Sit voisin varovasti kuiskata, että meille taitaa tulla kesävauva :heart: En ole oikein uskaltanut iloita, kun oli syksyllä se keskenmeno, mut josko nyt varovasti, kun on kahdesti ultrattukin ja viikkoja kuitenkin jo 13+6 =) Laskettuaika olis 30.7. joten taidetaan taas olla ainakin Apsi Deisin kanssa likekkäin, vai milloin sulla olikaan se la?

Mut nyt mä palaan laatikoiden pariin. Onni on vielä tunnin hoidossa, joten tehokasta aikaa olis vielä. Mukavia pakkaspäiviä itse kullekin!

Terkuin Laylah ja Onni :heart: ja Napa 13+6 :heart:
 
Onnea Laylah vauvauutisista :flower: Todella monta hippusta on jo pieniin päin uudemman kerran.

Itsellä on nyt kuule sellainen tunne, että vauva on tainnut kääntyä taas perätilaan :( Liikkeet tuntuu peräsuolessa, kuten ennen kääntämistä, ja ruoan syömisen jälkeen on alkanut jälleen ahdistaa tuosta pallean kohdalta. Huomenna on onneksi neuvola ja siellä ultraavat jos vähänkin on epäselvää, missä asennossa vauva on. Saas nähdä lähettävätkö enää käännytykseen, kun tänään pätkähti tasan 37 raskausviikkoa täyteen. Toivottavasti luuloni kääntymisestä on kuitenkin väärä.

Jos lähtis soffalle lepäämään, kun on niin ähky olo munkkien syömisestä B)

T. Mavi ja poika kohta 1 v ja 10 kk sekä vauva 37+0
 
Kyllä se vauva vielä eilen ihan varmasti perätilaan oli kääntynyt. Vielä tänä aamunakin tunsin selkeästi pään ylhäällä ja pyllyn alhaalla, mutta, mutta: Ennen aamupäikkyjä vauva kääntyi poikittain, mitä ei ole ennen mun tiedostaen tehnyt, ja unilta herättyäni vauva potkutteli taas pää alaspäin. Hyvähän se on oppia kääntymisen taito näinkin myöhäisillä viikoilla, mutta se aiheuttaa kyllä päänvaivaa sekä äitille että neukkatäteille. Ultra ei toiminut äsken neuvolassa kuin olisi pitänyt, joten joudun käymään ensi viikolla uudestaan tarkastuksessa. Tiistaihin on kuitenkin monta päivää ja vauva ehtii pyöriä siihen mennessä vielä monta kertaa ympäri - pelottaa vain, että sotkeentuu samalla napanuoraansa :|

Uudelleen synnyttäjillä ei kuulema välttämättä vauvan tarvitse laskeutua ennen synnytystä, mutta onko kenelläkään tietoa voiko vauvan laskeutumista jotenkin edistää? Tämä maha-asukki on nimittäin edelleen todella ylhäällä, mikä johtuu luultavimmin pitkästä perätilassa oloajasta.

Ja sitten vielä tarvikekyselyä: te, joilla lasten ikäero on max. 2 vuotta, miten olette hoitaneet lasten kanssa liikkumisen, kun pienokainen on syntynyt? Oletteko hankkineet tuplarattaat, vai onko monella seisomalauta..? Me asutaa maalla ja yksi esikoisen kanssa tekemistäni päivärutiineista oli lenkillä käynti. Mutta kun vauva syntyy, niin sellainen ei onnistu pelkillä 'ykkösrattailla'. Teiden vaihtelevan aurauksen vuoksi myö seisomalauta on poissuljettu, eikä mun mielestä näin pitkänä ihmisenä kunnon hikilenkki laudan kanssa onnistu missää oloissa. Talvella kyllä esikoinen voi olla pulkassa, mutta kesä tulee pian - entäs sitten?

Kertokaahan mietteitänne!
 
Onnea Laylah :flower: Mulla on laskettu aika 25.7 mut mulla taitaa olla nyt viikot ihan sekaisin kun luulin et tänään on 15+5 mut ei taidakkaan olla sit ihan niin paljoa vielä :LOL: Mä en oikeesti oo pysynyt tässä raskudessa yhtään kärryillä, muutenkin tuntuu et tää menee vaan siinä sivussa, ihan kuin ei raskaana olisikaan.
 
Iltoja!

Huh huh Siivosin tänään meidän vaatehuoneen ja varastoa |O Sit käytiin miehen veljen kämppää siivoomassa. On nääs poikamies. Mies teki siihen veljensä asuntoon remppaa,ni käytiin sit siivoilee niitä jälkiä ja muutenkin vähän raivailee paikkoja siistimmäks.

Meillä on poika taas vaihteeks nuhassa :snotty: :kieh: vasta oltiin kuukauden päivät nuhassa ja yskässä koko poppoo ni nyt taas :headwall: no kerkeshän sitä viikon olee ilman nuhaa |O


Essi Onnea uuteen kotiin :flower:


Laylah Onnea plussasta :heart:

Mavi Me ostettiin tuplarattaat. Käytettynä löysin oran tuplat ja tosi siistit ja hyvät ja vähän käytetyt. Eka ajattelin sitä seisomalautaa mut toi poika on sen verran vilkasta sorttia,et en sellasta hommannut.

Mut nyt saunaan rentoutumaan.

baby dream ja nuhanenä Topi ja masuasukki 23+6
 
Laylah :flower: ihania uutisia, onnea ja tarrasukkia matkaan :heart:

Mavi
toivotaan, ettei vauva nyt enää kääntyile *peukut*

Anu78 koko perheelle paranemisia samoin kuin baby dream toivottavasti sun nuha menis myös pois, mut älä tänne lähetä sitä, mä en huoli :D

Itselle ei sen kummenpia, kuittaan vaan että linjoilla ollaan :wave:
 
Mavi maalla asumme myös ja tuplikset tais olla ainoa järkevä vaihtoehto ja niitä nyt postista oottelen et päästäis testaamaan :)

Laylah Onnea :flower:

Meillä siis jakauduttiin 16.1 kahteen osaan painoa neidillä oli syntyessään 3850g,51cm ja py 37,5cm.Suulakihalkio tällä nuorimmaisellakin on,kuten oli esikoisellakin,tää meidän huhtihippunen on siis ainoa terve lapsi.Halkio aiheuttaa jonkinverran lisätyötä/huolta,mutta eikähän tästä jotenkin selvitä,huomenna lähdetään hesaan tapaamaan kirurgia joka halkion tulee korjaamaan jossakin vaiheessa tämän vuoden aikana,esikoiselta se tapahtui 10kk ikäisenä,mut nyt kun jo tietää mitä on luvassa,toivoo vaan et pääsis mahdollisimman nopeesti leikattavaksi ni sit se ois ohi :|

Mut nyt mua taas kutsutaan :D

Piiuli,Veera 6v,Iina 1v10kk ja "Emmi"16pv
 
Meillä oli alkuun tuplarattaat, mutta hankittiin pian phil&teds sisarusrattaat. Tykkäsin niistä tosi paljon. Liikkuminen oli helpompaa, kun eivät vieneet niin paljon tilaa kuin tuplat ja menivät pieneen tilaan. Ja meillä oli ikäeroa 1v 9 kk.
 
Moikka,

pitkästä aikaa täältäkin kuulumisia.

Aika kuluu kaameeta vauhtia, meidän poitsukka jo kohta 4kk ja hyvin rullaa kahden lapsen arki. Jos nyt voi esikoista helpompaa vauvaa olla, niin tää kuopus on. Nukkuu yöt syöden kerran, kolmet päikkärit, joille nukahtaa keskenään ja vielä tissimaitokin riittää. Viihtyy itsekseen leikkimatolla niin että välillä melkein unohtuu kun esikon kanssa touhuaa :LOL:

Ei ole pahaa mustasukkaisuuttakaan ollut, ainakaan vielä. Uhmaikähän tässä kolkuttelee siskolla että katotaan mitä valitan parin kuukauden päästä. Kovasti on tietenkin siskokin vielä pieni, eli näkyy mustasukkaisuus varmaan lähinnä äitiin takertumisena..

Mavi kyseli tuplarattaista. Meillä on Carenan tuplat ja oon ollut tosi tyytyväinen. Hinta-laatu -suhde on kyllä kohillaan. Liikkuvat tosi ketterästi, hyvät tavaratilat, saa täysin makuuasentoon. Ovat myös sen verran kapeat että mahtuvat ovista, mutta huonona puolena, että koppa on aika kapea ja näin talvella aika ahdas. No toiminut meillä kyllä hyvin ja kohta varmaan siirrytään enivei istuinosaan nukkumaan.

Meille oli selkeä valinta, että tarvitaan rattaat. Saa isosiskon "talteen" jos tarpeen eikä muutenkaan kovin pitkiä matkoja jaksa kävellä. Tai vie ainakin tuhottomasti aikaa. Ja nuo vierekkäin istuttuvat tuntui kivemmiltä kun molemmat sitten aikanaan näkevät eteenpäin.

Meillä neiti on alkanut leikkimään unilelunsa kanssa. "Kissakaveri" tekee sitä sun tätä, auttaa vaatteita päälle, työntää rattaita, katsoo kun neiti syö jne. Onko muilla ollut vastaavaa? Mietin että onkohan tämä joku normaali kehitysvaihe? Pelästyin jo sitäkin että onko tämä joku reaktio vauvan tuloon eikä tyttö saa tarpeeksi äidin huomiota??

Mutta nyt päiväkahville kun molemmat nukkuvat

LinneB, neiti 1v10kk ja poitsu 3,5kk
 
Kiitti vaunumietteistä =) Tuplat ollaan varmasti hankkimassa, mutta minkä merkkiset, niin siinä sitä sitten ollaankin ongelman kanssa. Emmaljungia ei ainankaan, ovat kalliit ja kuulema epäkäytännöllisen isotkin. Myytäisiin mielellämme myös normaalit yhdistelmärattaat pois tilaa viemästä, mutta entäs sitten, kun esikko on jo niin iso, ettei vaunussa viihdy ja lenkkeily olisi pienemmän kannalta helpoin vielä tehdä rattailla. On tässä mietittävää kerrakseen!

Aivot surraa muutenkin tyhjää, kun vissiin hemoglobiini on niin alhainen. Maltofer-rautatipat on olleet jo viikkoja apteekissa katkolla eikä Obsidanit ym. mulla imeydy. Ärsyttävä olotila, kun tekemistä olisi vaikka kuinka (ja haluaisinkin puuhailla, että synnytys jo käynnistyisi!), mutta mitään ei kuitenkaan saa aloitettua - voisin aivan hyvin tuijottaa valkeaa seinää koko päivä ilman mitään tylsistymisongelmia :LOL:

Vauva oli tiistaisen neuvolan mukaan raivotarjonnassa, jesh! Ja kuulema jo aika alhaallakin, vaikka ei laskeutumista kyllä mun vatsasta huomaa. Painoarvio oli 3,6 kg, joten saisi siis jo syntyä. Alkaa pikku hiljaa sylettää, kun ensin on maannut vuodelevossa 3 kuukautta ennenaikaisen synnytyksen pelossa ja sitten hypitäänkin tasajalkaa lasketunajan tienoilla :headwall: Mutta onhan tässä vielä laskettuun aikaan aikaa; saunaan menen kunnon löylyt mielessä huomenna, ja seksikin korkattiin kuukausien tauon jälkeen tällä viikolla :p Ja onhan tuota lunta, mitä lapioida, joten liikettäkin saa, jos vain haluaa.

LinneB kirjoitti lapsensa unilelusta. Meidän pojalle uniriepu on tullut ylettömän tärkeäksi varsinkin tutin pois jättämisen jälkeen. Jos pojalle tulee paha mieli tai hän satuttaa itsensä, niin hän alkaa heti myös katseellaan etsiä riepua, joka tuo parhaimman lohdun. Ja riepu on mukana tietysti myös ruokapöydässä! Luultavimmin kohta aletaan olla tilanteessa, joka on tuttu Tenavia lukeneille ;) Poika on kuitenkin vielä niin pieni, etten huolestu moisesta kiintymyssuhteesta, eiköhän rievun tärkeys pienene ajan mittaan.

Ruokaa täytyy mennä nyt laittamaan, vaikka ei ole yhtään nälkä (kukakohan söi äsken kaksi munkkia...). Puntari huutaa hoosiannaa ja mamma manailee, mutta saa syyttää itseään.

Mavi ja poika 1 v 10 kk sekä vauva 38+0
 
Meillä on myös unilelu tärkeä. Päivisin on ollut tapana laittaa se kaappiin ja ottaa vain unille. Päivällä on sitten toinen pehmolelu, jota kanniskelee välillä. Ruokapöytään ei anneta tuoda leluja.
 
piiuli82 jotenkin luulin jo onnitelleeni, mutta en kait sitten olekkaan, mutta onnea jokatapauksesta pienestä tulokkaasta, ja toivottavasti leikkaus menee sitten aikanaa hyvin :heart: :hug:

Mavi mullakin täällä aivan mieletön ongelma noiden vaunujen kanssa. Joka tapauksessa joudutaan ostamaan vaunut, kun entiset meni kaatopaikalle, mutta...riittääkö vaunut0+ seisomalauta se kysymys mulla aiheuttaa kauheaa tuskaa. Eilen taas mietin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että tarvitaan sekä normi yhdistelmät, että tuplat :LOL: mies ei osannut ottaa kantaa ollenkaan tähän asiaan. Katsoin eilen nettikaupasta (pingpong) että Phil&thedsin tuplat oli punaisena tarjouksessa vähän päälle 300? :eek: aika halvat, kait ne menis sitten punaisenakin, vaikka itse en nyt välttämättä punaisia haluaisi. Mutta siis noiden lisäksi tarvitsisin vielä vaunut missä vauvaa voisi nukuttaa ulkona ja muutenkin jos lähtee pelkän vauvan kanssa, niin olis aika tyhmää liikkua noilla tuplilla, alussa varsinkin...ääääh. En mä tiedä :headwall: Jos netistä tilaan niin kohta alkaa olla jo kiire, kait noissa joku toimitusaika kuitenkin on, tuskin ihan viikossa tulevat :saint:

No ei tässä tälle aamulle oikeastaan muuta, työmotivaatio on muuten hävinnyt, vielä 14 päivää töitä tämän päivän jälkeen...plaah.

ainiin ja LinneB meillä pojalle on rätti maailman tärkein unikaveri, ja välillä raahaa muutenkin sitä mukana, ja aina jos tulee joku vastoinkäyminen niin rätti pitää saada heti :LOL: noh, kait se siitä jossain vaiheessa luopuu....
 
Anu Pikaista paranemista Sakulle .Meillä on keskimmäisellä ja nuorimmaisella pojalla atooppinen ihottuma ja miehellä kans. Talvella aina pahempi kesällä ei mitään oireita. Mut ei kyl oo mitään astmaan viittaavaa. Topilla oli kyl tässä vähän aikaa sit kova yskä.

baby dream ja Topi 1v.9kk. masuasukki 25+3
 
Meillä arki menee niin tasaiseen tahtiin, ettei ole oikein mitään kerrottavaa. Eli lapset on päivät hoidossa ja minä töissä, viikonloput kerätään voimia.

Edelleen odotelaan kovasti niitä sanoja ja puhetta muutenkin: nyt tulee äiti, kakka, anna, tööttööt. Ja muuten päristellään jatkuvasti auton ääntä, eli ei ole epäselvää, että mies se on :D

Sitten meillä kävi pieni ylläri ja meille on tulossa 3 lapsi lokakuun alussa. Edellisethän on oikein tekemällä tehty ja mun ei pitäisi tulla raskaaksi luomusti. No, näytän tulevan kuitenkin :whistle:
Eipä siinä mitään, akikki otetaan kiitollisuudella vastaan mitä annetaan. Nyt vaan elämä järjestetään sen mukaan uudelleen :)
Raksaprojekti alkaa keväällä, että kai tää aika raskasta tulee olemaan ja sitten saan hoitaa yksin kaikki 3 kun mies rakentaa....
Eipä sitä kannata vielä murehtia, kun nyt päästään tässä eteenpäin ja tää kuvotus ja väsymys loppuisi :headwall:

Zeena+ tyttö 4-v, poika 1v 10 kk ja masu-asukki
 

Yhteistyössä