Huhtikuun helmet 2011 ** helmikuussa **

Santtu Toivottavasti vauva pysyy masussa vielä pitkään :) Mulla tuntui myös synnytyssupistukset selässä, joten sitä minäkin ensin ajattelin, kun luin selkäkivuistasi.

Allie
Kyllähän se mullakin mahaa kiristelee useampaan kertaan päivässä, mutta niin kauan kun ei niiden takia vielä kiroilla tarvitse, niin en jaksa kauheasti huolestua :p

(.) Viikko olisi enää lomaa ja sitten pitäisi (?) mennä pariksi viikoksi töihin... katsotaan nyt. Neuvolassa kävin tänään: pissa puhdas, verenpaine 120/70 (mulla on muuten usein verenpaineet ihan mitä sattuu, mutta raskaana ollessa priimaa, weird?!?) Hemppa oli noussut (viimeinkin!) nyt kun olen syönyt 6vkoa rautaa 2tbl/pv 110->121, JEE! Painoa on tullut alusta 13,8kg :whistle: (samaa tahtia kun esikkoa odottaessakin), turvotukset +, sykkeet 150 ja poikittain tyyppi edelleen majailee : /. sf-mitta oli 28, mutta edelleen tyyppi on poikittain, jos olisi rt, olisi varmaan enemmän... Vielä olisi pari viikkoa koiranpennun tuloon. Sitä odotellessa :D

-snowball ja tyyppi 31+6 :O
 
Ok, kiitos vastauksista harjoitussupistuksiin liittyen. Eilen oli tosiaan neuvola, ja mitään uutta ei tullut eteen. Tai no, vauva on nyt raivotarjonnassa, kuten arvelinkin. Pyysin nyt harvennusta käynteihin, ja sainkin seuraavan ajan vasta neljän viikon päähän, eli raskausviikolle 34. Sitten onkin se viikon 36 lääkärintutkimus, ja sen jälkeen toivon, ettei enää tarvitsisi mennä neuvolaan ennen vauvan syntymää. Toivon kovasti, että tääkin vauva syntyy viikolla 38, kuten aiemmatkin lapsoset. Fiilis on kyllä sellainen, että niin saattaakin käydä.

Santtu Sulla on jännät paikat! Varmasti vauveli syntyy ennen laskettua aikaa, kun nyt jo alkanut tapahtua, vaikka olet ensisynnyttäjä. Toivottavasti vauva kuitenkin saisi vielä tovin nauttia kohdun turvasta.

Vähän vielä omaa napaa: Sisäreidet ovat alkaneet jomotella tuttuun tapaan. Vihlovia alavatsakipuja ei vielä ole, mutta eivätköhän nekin pian ala. Tiedättehän, ne veitseniskumaiset tuntemukset? Ihania...

Ulkona on upea ilma, aurinko pilkahtelee aina välillä ja kevättä on selkeästi ilmassa. Kyllä tämä tästä etenee! Viikonloppuna lähdemme ostamaan viimeisiä vauvatarvikkeita, kuten kaksostenrattaita ja matkasänkyä. Päädyimme pinnasängyn sijasta matkasänkyyn, sen voi sitten ottaa tarvittaessa mukaankin.

Nyt päikyille kuopuksen kanssa!

Allie ja Tipu 30+4
 
Milas kyselit edellisessä pinossa siitä matolääkkeestä niin ei syöty muut sitä kun ei ole oireita ja pyysin lääkäriltä sen Vermox reseptin.Sitä ei voi raskausaikana vissiin syödä mut tuskimpa tarttee edes. Tosta paketista riittää vielä kahdelle jos tulee tarvetta.
Kurjaa kun tytöllä meni heti maha sekaisin ja kipeeks penisilliinistä (angiina).Kuuri loppuu onneks tiistaina niin varmaan helpottaa sit.

NeliApina ja palli-petteri 28+0 :heart:
 
Santtu lueskelin myöskin noista sun alaselkäkivuista, itsellähän niitä oli synnytyksen käynnistyessä, mitä en dorkana edes supistuksiksi tajunnut. kannattaa olla tarkkana ja hakeutua heti sairaalalle päin, jos paikatkin on melko valmiit lapsukaista ajatellen. enkä halua pelotella, mutta itse pinnistelin sen 1,5 vuorokautta supistusten kanssa, jotka olivat säännöllisiä 5min välein tulevia, mutta niistä ei ainutkaan piirtynyt käyrille. tätä selitettiin sairaalassa pienellä viikoilla, ja itselläni supistukset tulivat aivan häpyluun päälle, vanhojen sektioarpien tuntumaan.

toivottavasti kuitenkin vauva jaksaisi olla masussa vielä useampia viikkoja, voin nyt ihan kokemuksella sanoa, että pikkukeskosen äitinä oleminen ei ole mitenkään nautinnollista vaikka rakastan poikaamme yli kaiken.
jaksamista sinulle :heart:

heituska (30+6) ja poikavauva 18 pvää
 
Täällä eilen poksahti 30 + 0 :heart:

Vielä kuukauden päivät töitä ja sit muutama päivä lomaa ja sit äippälomalle.
Ei paljon töissä enää tarvi itse ns. töitä tehdä ku alkaa uuden ihmisen opetus :)

Täällä menee muuten ihan kivasti, mut pelkään öitä :(
Jokainen yö on yhtä tuskaa. Laitoinkin aijemmin et miulla on yks nikama selkärangasta pois paikaltaan niin se tekee elämästä välillä yhtä helvettiä. Sille ku ei mitään nyt voi ku oon raskaana.

Joudun joka yö syömään 1-2 1mg panadolia et pystyn hengittää ja yrittää nukkuu ku kivut on niin rankat et hengitysteissä ahdistaa. Missään ei oo hyvä.
Kävin eilen työterveyslääkärillä kysymässä jos olis joku keino auttaa, mut ei oo....
Neuvolalääkäri kirjoitti mulle varmuudeksi reseptin panacodiin, ihan hätätilanteita varten. Onko kukaan käyttänyt, osaako joku kertoa mulle millainen se oli omalla kohdalla??????
Täti joka paketin apteekissa anto oli ihan kauhuissaan, mut lääkäri sano et panadol ja panacod ei oo vaaraksi kuitenkaan ettei tarvi sitä miettiä. Et mun täytyy saada välillä levätä.

Enkä mä otakaan lääkettä jos vaan pärjään ilman, nyt viime viikon vaan on menty sellaisilla kivuilla et valvon, istun ja itken vaan :(

Tuntuu sillein pahalta ku päivät menee niin hyvin ja raskaus muutenkin on mennyt kaikin puolin hyvin, mut taidanpa silti tehdä SUUREN valituksen tästä finnmatkoille missä tuo nikama meni. Retkessä jolle kysyttiin oppaalta mitä on mieltä ku oon raskaana. Hää suositteli. Ja mitä vielä, sitä ei ehdottomasti suositella raskaana oleville.....

Mut oikein hyvää ja ihanaa viikonloppua mammat!!!

nanna80 & viuhti 30+1
 
nanna80 Kuulostaa kyllä tosi kurjalle nuo sinun kivut. Olet kuitenkin töissä jaksanut olla yövalvomisista huolimatta? Ja hurjalta kuulostaa myös tuo panacod, on sen verran ärhäkkää lääkettä. Mutta eiköhän lääkäri tiedä mitä määrää.
Tyttö kauheessa flunssassa ja lämpöä muutama pykälä. Saapa nähdä miten me muut, sairastutaanko myös. Johan tässä onkin uudesta vuodesta oltu terveenä...
Ajatella, nyt jo rv 31+2 , viikot vaan vähenee :p
 
milas meillä kans kipeä rintama liikkuu (itse manasin asian kun neuvolassa mainostin, miten terveitä me ollaan oltu).. :stick: ensin kuopus alkoi yskimään miehen kanssa, sitten esikoinen ja myös minä, eli koko pesue flussassa.. :snotty:

ittellä alkaa tänään rv 30!! jestas miten aika juoksee, vastahan tässä plussas; ja kohta pitäs jo synnyttää.. :D

 
Moi kaikille!
Viimeiset viikot ennen äippälomaa ovat töissä järkyttävän kiireisiä, joten en ole ehtinyt ja jaksanut kirjoitella. En kyllä tiedä, miten pystyn ja jaksan kaikki rästihommat töissä hoitaa, kun nukun todella huonosti ja tautisen väsynyt.
Kävin läpi esikoisen vauvavaatteita. Kaikki vaatteet olivat todella hyvässä kunnossa, vaikka olivat vuosia autokatoksen vintillä ulkoilmassa. Kiva homma, ettei tartte ihan hirveesti ostella.
Kaaduin tossa torstaina liukkaalla tiellä. Onneksi en persiilleni ja lujaa niin kuin yleensä, vaan pehmäesti melkein polvilleni. Pelästyin kuitenkin, mitä vatsassa kävi. Pikkuinen oli ilmeisesti tömähdyksen säikädyksestä hiljaa, mutta potki sitten muutaman kerran. Seuraava yö mulla menikin sitten pienen liikkeitä seuratessa. Kaikki on onneksi kunnossa.

Chilipapu + Frendi rv 29+1
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on taas neuvolassa käyty, ja tihentyipä samalla käyntiväli 2 viikkoon.. Mutta niitä kuulumisia!

Rv 28+3 (23+3)
Paino +120g/vko
Turvotus + (+)
Pissa puhdas (puhdas)
Hb 131 (122)
Syke + (+)
Liikkeet ++ (++)

Ensi viikolla taas äitipolille tarkistelemaan tytön kokoa, samalla myös DIA-hoitajan vastaanotto, eli samaa paasausta ruokavaliosta! Hyväähän he tarkoittavat, mutta kun kymmenettä kertaa kuulet samat asiat, alkaa jo vähän tympiä...

Saatiin vihdoin tietoa myös synnytysvalmennuksesta, täälä sitä on tasan kerran! 3 tunnin infopaketti KYSin auditoriossa.. Käsitin, ettei synnärille edes pääse henk.koht. tutustumaan vaan sekin hoidetaan jollain powerpoint -esityksellä...!

Vihdoin ja viimein sain vauvallekin osteltua jotain pientä tarpeellista, kyllä siitä vaan tulee hyvä mieli! :) Kirpparikierros pitäis vielä suorittaa ja metsästää sieltä lisää vaatteita! Alkaa tuntua viimein todelliselta tämä raskaus, ja se että meille tosiaan tulee kohta vauva! :)

Taas näin omaa napaa, mutta pää on niin harva jo, ettei millään muista kaikkea mitä mielessä pyörii! :D Voikaa mammat hyvin! :)

-Minki ja Rinsessa 28+3-
 
Päivä vaan kaikille!

Aika tosiaan juoksee, mulla vielä 4 viikkoa töitä edessä enne äippälomaa.

Nyt on yhdistelmävaunut tilattu, olipas monen viikon urakka =)
Makkariin on jo tehty tilaa tulevalle pinnikselle joka pitäis käydä vielä hakemassa ja maalata mutta aikaahan on... En oo vieläkään sisäistäny että parin kk päästä meijän perheeseen kuuluu 3 ihmistä kahden sijaan. Kyllä se Papu potkii ja masu kasvaa mutta kaikki tuntuu niin epätodelliselta.

Koko raskaus tähän mennessä menny aivan loistavasti. Mitään erikoista ei oo ollu. Nyt pari päivää pyörryttäny ja vähän pahaolo mikä olis muuten ihan fine mutta ajokilometrejä tulee normi työpäivänä 60-80 ja tällä viikolla n.150. Pelottaa rattiin lähteä, sempä takia aattelin lekuriin mennä kyselemään mistä tää pyörrytys vois johtua. Onko kellään kokemusta?

Netsuli ja Papu 29+4
 
Mä kysyin mieheltä et miltä siitä tuntuu kun tulee vauva? Se vaan et no en mä oo oikeen vielä ajatellu :D Ei oo vielä sisäistäny...Sanoin et pitäiskö alkaa ajattelee kun se kumminki syntyy 3kk päästä :whistle: 28 viikkoo jo menny...hassu kaveri. No kai se sisäistää sit viimeistään ku poika syntyy.

NeliApina ja palli-petteri 28+4
 
Heippa kaikille=)!

Pelkopolilla on nyt käyty ja synnytys suunnitelma tehty... Oon yrittänyt olla ajattelematta tulevaa synnytystä, mut nyt se on pakostikkin taas mielessä kun on käyty kätilöllä puhumassa... Hieman olen häpeissäni siitä, että kuudes synnytys edessä ja niin paljon pelottaa, mutta kätilö sanoi, että eniten hänen juttusillaan käy äitejä joilla on useampi synnytys takana. Tietävät kuulemma mitä pelätä...
Mulla pelot kohdistuu ponnistus vaiheeseen( sen verran useasti on tullut luomuna synnytettyä) ja siihen, että missä se ponnistusvaihe alkaa. Pari kertaa on käynyt niin, ettei olla päästy synnytyssaliin asti, kun rupeaa ponnistuttamaan... Sen takia suunniteltiin käynnistys ja spinaali. Nyt täytyy vaan toivoa, että päästäis niille viikoille asti, että käynnistys onnistuu... Vauva kun on jo kovasti ilmoitellut tulostaan:|

Hyviä vointeja kaikille:wave:!

anna79 ja PikkuKuu 31+0:heart:
 
Heippa kaikille!
Täällä ollaan tapeltu hammaslääkärin ja neuvolalääkärin kanssa. Hermo menee pikkuhiljaa. Viimeisestä 48 tunnista oon nukkunut 5 ja sitä ennenkin vain jonkun 5 tuntia yössä. Normaalisti nukun melatoniinilla mitä ei sais syödä raskausaikana. Noh. Neuvolalääkäri suositteli yömaitoa :D ehheh. Mä oon kuitenkin jo 28 vuotta tapellut unen saamisen kanssa.... Seuraava kysymys oli että "kuinka sulla menee? Tuo meidän perhetyöntekijä vois tulla auttamaan". Öh. No mullahan ei ole pulaa ajadta jolloin nukkua ja kakarankin saan hoitoon ihan milloin haluan, mutta en saa nukuttua. Ehkä taas sitten soitan sinne päivystykseen yöllä. Ne sanoi että jotakin pillereitäkin on niin määrätköön joku niitä sitten. En mä uskalla enää autolla lähteä mihkään kun en voi olla varma että millon mun aivot päättää nukahtaa. Ja aamu 8 varasi lekuri mulle akupunktioajan. En todellakaan tiedä pääsenkö sinne jollakin, saati sitten pois. Taksi maksaa 25€ suunta.
Ja hampaat. Voi helvetti. Nyt 1,5-vuotta röntgeneiden ottamisen jälkeen siellä huomataan reikä joka voi nyt jo olla juuressa asti. Kiva. Ja aikoja ei ole. Lääkäri sörkkäsi sitä jollakin ja vihloi vähän. No sitten makuuasennossa koko leuka sykkii sydämen tahtiin ja ehkä kerran 10min tulee kunnon vihlasu. No aamulla sitten soittamaan särkyaikaa joka mulle varattiin. Ja mitä tekee lääkäri? Soittaa mulle heti perään että se aika on semmosille joita särkee. Ja et tajuunks mä et jotkut tulee ihan poski turvoksissa. Joo mulla kesti viimeks viikko että joku suostui tekemään mun tulehtuneelle hampaalle mitään kun olin raskaana. Juu kiitos vaan. Tiedän millaista on kitua viikko ilman särkylääkkeitä, mulle riittää ihan perus vihlominenkin panadolilla vai odotanko että koko leuka ja kaula alkaa olla niin tulehtunut että syödään vielä antibiotitkin taas päälle. Kehotin perumaan ajan ja menin toiselle joka oli oikein mukava. Otti röntgenitkin. Ei kuulemma ole haitaksi, mutta vältellään turhia kuvia. Kaksi hammasta oli jotka vihloi ja oli aika syvälle rei'ittynyt, niin avas ne ja laittoi lääkettä että vihlominen lakkaa. Mä lähetän sille kukkia vielä joku päivä.
Tää edellinen oli semmonen jonka soittoa mä ootin puoli päivää kun pojan suusta vuoti verta. Onneks silloinkin pääsin toiselle lekurille. Tästä lähtien meen vaikka yksityiselle et joku ainakin kertoo jos suussa on reikä, eikä odota 1,5 vuotta että se hammas mätänee että sille voi tehdä jotakin ja sit mä saan 10 vuoden sisään todennäköisesti ostaa uuden. Eipä oo sen pussista. Perhana kun suututtaa!

No eiköhän näistä päästä. Aika helppoja ratkaista vielä. Kivaa että esikoinenkin pääs hoitoon mummolleen niin saa leikkiä serkun kanssa. Mä koetan nukkua mutta eihän se suju. Huomisen on vielä hoidossa niin eiköhän tää suttaannu. Sit saan virkeänä nauttia mun ihanan uhmaikäisen laatuseurasta <3
Me treenataan vihan purkamista mieluiten mattoon. Se on niin hauska kaikkine pippureineen että välillä on vaikeaa pitää pokkaa. Monella ei oo miestä kotona joka vetää itkupotkut kun ei saa tiskata :D
 
Hip ja Hei,

Tänään on kotiuduttu Suomesta, jos tätä enää kodiksi voi sanoa, ja neuvolassakin käyty. Oli sitten viimeinen neuvola ennen rv 36 lääkäriä Suomessa, hui! Onneksi on huomenna vielä ultra ja katsotaan että virtaukset on ok. Hyvä että on ultra kun seuraavaan neuvolaan on niin kauan aikaa.

Rv 32 (28)
Paino +11kg (+8kg) :whistle:
Verensokeri 4.2 (5.6)
Hg 110/70 (110/70)
Hb 106 (114)
:heart: 132 (146)
sf-mitta 31 (28)

Neuvolassa siis kaikki ok, itseä vähän huolestuttaa supistelu, mutta täti pitää ihan normaalina. Tänäänkin supistanut koko päivän, ei mitään napakoita synnytyssupistuksia, mutta ihan selkeästi voimakkaampia kuin harjoitussupistukset esikoisesti ja paljon herkemmin tulee kun vähänkään touhuaa tai kävelee. Pitäis vaan saada rauhoituttua että vauva pysyis mahassa ainakin ens kuun alkuun.

Vauvalle muuten en ole hankkinut vielä oikeastaan mitään, nauroin jo äidille että hitsi sieltä tulee kuukauden liian aikaisin pieni poika, joka saa meidän neidin vaaleanpunaiset unelmat päälleen ja nukkuu meidän välissä kun toisella ei ole edes sänky hankittu. Toivottavasti ehditään tehdä kaikki hankinnat ennen vauvan tuloa. Tuntuu vaan niin tyhmältä mennä ostamaan kaikkea tänne ja raahata se kaikki sitten Suomeen. Sitten kaikki pitää pestä ja laittaa uudelleen ja kaivaa pussukoista ja laatikoista. Ei houkuttele. Ja jos vauva sattuu tulemaan ennen muuttoa niin silloihan 50 cm vaatteet on ihan jättejä toiselle ja pitää kuitenkin metsästää pienempiä. Eli teen hankinnat suomessa, hyvin perusteltu itselle :D

Oliko muuten joku ostanut / ostamassa britaxin b-dualeita? Kokemuksia kaivataan!

Pikkis ja Salamatkustaja 32+3 (Enää reilu 7 vkoa? Mihin tämä aika menee?)
 
Nyt oon ollut kaks päivää töissä saikun jälkeen ja kyllähän tuo tuntuu, että on päivät jalkeilla ja liikkeessä. Liitoskivut on kovemmat kuin lepoviikolla, issias kipeytyy iltaa kohti, samoin selkä. Mutta tavoite olis kuitenkin edes puolitoista viikkoa pystyä olemaan töissä. Sais kaikki rästihommat tehtyä ja sijaisen olis sitten helppo tulla jatkamaan. Eihän tässä ole enää kuin kolme viikkoa äippäloman alkuun :O Mieletöntä vauhtia lähestyy huhtikuu.
NeliApina tuttua meilläkin. Mun mies ei yleensä ole tajunnut vauvan tuloa ennen kuin se sitten syntyy :D Nytkin ollaan ihan eri planeetoilla, minä vauvan huuruisissa ajatuksissa ja mies jossain ihan muualla. Mutta kyllä se totuus sitten synnytyssalissa tulee vastaan :LOL:
anna79 varmasti hyvä tunne kun sai käydä fiiliksiä purkamassa ja tekemässä toivottavasti toteutuvaa suunnitelmaa synnytyksen varalle.
Kotilohikäärme :hug:
Pikkis peukut pystyyn että ehdit tehdä hankinnat suomeen tulon jälkeen. Muuttokamaa varmasti ihan tarpeeksi ilman vauvankamojakin.
Meillä on vielä joitain satunnaisia tarvikkeita hankkimatta, mutta jospa ne ehdittäis sitten tuossa äippäloman aikana. Yritän sitäpaitsi metsästää niitä kirppareilta tai muuten käytettynä, mutta jos ei meinaa löytyä niin pitää sitten uutena ostaa. Edelleen pinnis, pinnansuojus, hoitoalusta, imetystyyny, muovitettu frotee ja jotkut kestovaippatarvikkeet puuttuu. Mutta onhan tässä vielä viikkoja. Kun tämä tuskin ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy.
 
Viimeksi muokattu:
Milas kiva että jonkun muunkin mies ei oo ihan kartalla ;) Kyllä toi sillai huolehtii etten vaan nyt liukkaalla kaadu ja mitään en saa kantaa,hyvä jos oman käsilaukun...
Tää on miehelle "vasta" toinen lapsi/synnytys ja mulle neljäs niin onhan se toki vähän eri asia ja kun ei se pitkään ollu varmaa tehdäänkö tätä toista yhteistä ollenkaan niin on se kyllä itelläki tullu välillä mieleen että hitsi,mähän oon raskaana ja viimestä kertaa!!Ja että tästä raskaudesta on tuloksena lapsi sitten :D Mummi just eilen sanoi että oli ostanu harsoliinoja,mä en ollu edes muistanu ajatella niitä...En oo varma onko tallessa vielä vanhoja vai oonko antanu eteenpäin. Aika kyllä menee nopeesti...

NeliApina ja palli-petteri 28+5
 
Kilahdin minäkin sitten miehelle. Jo kuukauden olen muistuttanut isyyslomahakemuksen jättämisestä työpaikalle. Se kun pitää jättää 2kk ennen la:ta jos aikoo pitää sen kolme viikkoa putkeen. Kuinkas sitten kävikään, maanantaina viimeinen mahdollinen päivä, ja mies vain hohhailee. Sitten kun viimein saa sen paperin kaivettua jostain, niin alkaa kysellä, mikäs se laskettuaika oli. MITÄÄH?

Eikö ukolla ole aavistustakaan milloin tää lapsi syntyy? Sanoin sitten, että mulle on ihan sama milloin sen lomansa pitää, vaikka lähtee sitten hirvimetsälle syksyllä, jos sen vertaa ei kiinnosta. Nyt on yrittänyt lepytellä pari päivää, sanoi, että kun minä olen näistä asioista aikaisemminkin huolehtinut, niin ei ole pitänyt kiirettä.

Oli sitten saanut sen hakemuksen jätettyä, kun oli käynyt pomolta kysymässä mun laskettua aikaa! Ollaan siis samassa työpaikassa. Yhdessä olivat päivitelleet kuinka kummallisia me naiset ollaan kun on hormonit pinnassa. :headwall: Kyllä mua hävettäis olla mun mies.

Perjantaina kontrolliin Naistenklinikalle, loppuraskaudessa käynnit siellä tiheentyy, kun on kokemus kohtukuolemasta. Lisäksi vauvan kokoarvioi rd:n vuoksi.

Eipä tänne muuta,

Scala ja Taimi Itunen rv 31+6
 
Viimeksi muokattu:
Mä olin eilen neuvolassa ja lekurilla. Pissa oli ihme kyllä puhdas, mutta verenpaine oli aavistuksen verran koholla (en tosin ehtinyt istuskella tarpeeksi siinä tuolissa ennen kuin paineet mitattiin). Painoa oli tullut sopivasti lisää enkä peräti tällä kertaa saanut siitä urputusta.

Lekuri oli uusi. Suppareista huolimatta paikat kiinni, mutta pientä pehmenemistä, joten jos tulee lisää suppareita, täytyy tässä neuvola-aikojen välissä käydä tarkistuksella. Eka kun oli syöksysynnytys, niin lekuri muistutti, että kun reippaammin sattuu, pitää lähteä sairaalaan. Jep, jep, ei kyllä esikoisen kanssa sattunut, oli vaan epämukava olo ja siltikin ehdittiin sairaalaan just ja just.

Vauvavalmistelut pahasti vaiheessa. Ekat vaatteet on peräti pyykkikorissa, mutta siinäpä se. Hoitopöytä ja pinnis ovat kummatkin jossain varastossa (hoitoalusta on kyllä ostettu). Vaunut hankkimatta (vanhat, jotka ei mahdu mun autoon, ei ole menneet kaupaksi). Muutkin tarvikehankinnat tekemättä. Jos toivottavasti pikkuinen pysyy vielä pitkän tovin mahassa, jotta ehdin shoppailla (toivottavasti vielä jaksan). Meillä mies hoputtaa mua hankinnoissa ja mä otan rennosti :LOL:

Chili ja Frendi rv 29+4
 
Tervehdys kaikille!

kyllon hiljaista meidän pinossa, onneksi vielä on teitä jotka kirjoittelette!

Kävin tänään tarkastuksessa kun kolme viikkoa sitten oli niitä kovia supistuksia ja laittoivat silloin kontrolliajan varmuuden vuoksi ja hyvä että laittoivat! Paikat olivat lähteneet pehmenemään mutta onneksi kaulaa oli vielä hyvin jäljellä ja kohdunsuu kiinni. Rauhallisesti käski ottaa ja kolmen viikon päästä uusi kontrolli. Vähän alkoi jännittämään että kuinkas kauan tässä on enää aikaa. Kun oon itse ajatellut kokoajan että menee sen kaksi viikkoa yli ja syntyy siellä vapun tietämillä... Mitään muita vauvajuttuja ei ole vielä valmiina kuin anopin eilen pesemät vauvanvaatteet! Ja niistäkin vain osa. Kääk!

Olo on kuin ankalla ja turvotus alkaa olla jo aika voimakas. Vaapun flunssaisena sohvalta vessaan ja takaisin. Tylsää kun ei voi tehdä mitään!

Omanapainen olen taas mutta täytyy kai käydä katsomassa ylhällä jos putkimies tarvitsee jotain. Saadaan ehkä viimeinkin uusi yläkerran makkari valmiiksi! Olisi ihanaa ehtiä nukkua siellä edes pari yötä tuon oman miehenkörilään kanssa ihan kahdestaan! :D

Voimia vielä viimeisiin viikkoihin ja kipuihin ja kolotuksiin! Onneksi ei ole enää pitkä matka lyllertää! :)
 
Mä oon ihan pihalla vauvanvaatteitten kans, et mitä kaikkea se tarvii. Ostan vaan bodyja, bodyja ja bodyja, ja satunnaiset pöksyt tai potkarin. Jotain lämpimämpääki varmaan tarvis..? mut mitä? Sisävaatetta lähinnä mietin... Ku ei itekään tarkene aina nii että ois vaan esim yks ohut paita ja yhet pitkät housut. Ja entäpä sitte ulos, vaunuihi tai autoon turvakaukaloon...? Yks villapuku (takki+pöksyt+sukat) meillä on vauvalle.
 
Orion Itse ajattelisin että tärkeimmät oli meillä ekan kohdalla: muutama (hatusta heitän vaikka 5, meillä oli kyllä enemmän muistaakseni) body ja yhtä monet housut. Potkuhousut, ja puolipotkarit on käytännöllisiä. Kannattaa ostaa enemmän niitä pehmeitä, joustavia, ohuehkoja matskuja ja jättää ne ihanat jäykät farkut sun muut vähemmälle tai myöhemmille ajoille. Muutamat yökkärit esim. 3 kpl. Sukkia mikäli ei käytä puolipotkareita. Esim. kollari tai neuleasu joustavasta ohuehkosta matskusta minkä voi pukea bodyn ja puolipotkareiden päälle, itse tykkään enemmän huputtomista mutta makuasioita. Hanskoja muutamat, meillä poika raapi vauvana kasvoja ja sisällä oli lähes aina "tassut" kädessä varsinkin öisin! Kevätvauvoja kun syntyy niin joku kevyttoppahaalari (ja ehkä toppahaalari) on varmaan pop. Villasukkia parit. Kypärämyssy, lämpimämpi pipo, ja vaikka joku kevyt puuvillapipo (sisällä kylvyn jälkeen oli meillä hyvä ihan alkuaikoina)!

Nyt ei tuu muuta mieleen lisätkää te joilla pää toimii paremmin kuin mulla! :)
 
Orion hanki sille vaikka joku fleecepuku tai paksumpi puuvilla/villa takki ja housut. Paidassa on syytä olla vetskari tai napit. Muuten on vaikee pukea.
Housuista... Jotkut tykkää enemmän potkareista mutta mä en. Varsinkin ne olkapäälle napitettavat on hankalia. Body on melkeinpä pakollinen, paidat rullaantuu. Housut oon ostanu ihan housuina. Ja sitten laittanut sukat. Ja ne on pysynyt ihan hyvin vaikka aika sätky toi ipana on. Puolipotkaritkin on vähän hankalia kun jalat on aina muualla kuin pitäis ja varpaat kiipee niin et on pöksyt kintuissa kohta kuitenkin. Ja housut on usein vähän paksumpaa kangasta. Mutta ihan makuasia.
Ulkopuvuksi mä ostin vaan Lindexistä semmosen topatun fleecen. Peittoa päälle sit jos tarvii. Se lienee ihan hyvä autokäyttöön kun autossa on kuitenkin lämmin ja meiltä jos lähtee johonkin, sinne on pitkä matka. Ja mulla on rattaisiin lämpöpussi mikä on niin kuuma ettei sen alle tarvii mitään.

Aamulla kävin tk:ssa akupunktiossa ja sillä sain pari tunti nukuttua. Alkaa olo muistuttaa jo ihmistä. Herättyäni löysin mm. postit-lappuset jääkaapista. Ennen nukkumaanmenoa yritin avata auton ovea avain kädessä ja ihmettelin miksi se ei aukea. Ei käyny mielessä painaa sitä nappia että lukot aukee. Sit istuin ja löin pääni auton ovensuuhun. Tyylikäs apteekista lähtö. Luojan kiitos sain pillereitäkin tähän hulluuteen =)
 
Tuo ulkoasustus tuo mulle harmaita hiuksia.... Tällä hetkellä ajatuksena että kevyttoppa tms ja kelien sanellessa villaista alle? Miten muut?? Toppahaalaria ei millään malttais ostaa, eikä mulla ole ennestään niin pientä... :-/ Puuh... On tässä ongelmansa kun tulee eka kevätvauva!!! :D Ennestään mulla on vain yks heinäkuulla syntynyt ja muut ennemmin talvivauvoja.. =)
 
En minäkään aikonut mitään toppahaalaria hankkia. Autoillessa kevytvanupuku (viltti lisäksi tarpeen mukaan) ja vaunuissa on kuitenkin makuupussit, "kopan peitteet" ym härpäkkeet, niin eiköhän niillä selviä. Hattu, tumput ja villasukat tietysti lisäksi.

Minä pidin myös esikoisella paljon housut+sukat+body yhdistelmää. Potkarit koin jotenkin hankaliksi pukea ja riisua, housut oli paljon kätevämmät. Ja mun mielestä taas paras materiaali on housuihin pehmoinen velour :heart: Kuten taas huomataan, makuja on monia :) Niin, ja bodyissa mun mielestä ne semmoiset mitkä on olkapäiltä "vinoon" leikattu ja ommeltu on ihan vihon viimeisiä. Aina on joku olkapää näkyvissä ja sitten niihin saa viritellä olkapäille lisäneppareita jne. että pysyvät kunnolla päällä. Sisällä pidän vauvaa varmaan aika paljon peittoon/makuupussiin käärittynä. Se kuitenkin nukkuu melko paljon alkuun, niin sohvalle kun sen käärii johonkin peittoon tms niin on varmaan lämmin. Vauva on kuitenkin tottunut olemaan masussa ruumiinlämmössä, niin sille voi olla normaali huonelämpö +21 alkuun aika shokki jos ei mitään peittoa tms käytä.
 

Yhteistyössä