Huhtikuun helmet 2011 ** helmikuussa **

Helmikuiset tervehdykset täältäkin!

Mullakin tuli liityttyä tonne fb:hen ku tää hiljeni niin paljon ja enemmän on tullu kyllä siellä kirjoteltua. Huomenna poksuu 32+0. Hullulta tuntuu että näin nopeeta on aika mennyt. Ja varmasti maaliskuussa jo alkaa tännekkin vauvoja tuleen enemmän. Tosin monella teistä kuulostaa olevan jo aika paljon suppareita/pehmentymisiä, että jokaiselle tsemppiä nyt vaavin kasvatukseen.

Tänne ei kuulu normaalia kummempaa, raskaus on edenny ihan normaalisti nyt ja olo on tukala, mut muuten ok. Unettomuutta täällä on koko ajan, tai siis pätkissä nukkumistä enimmäkseen. Mutta jospa se tästä.
Ja nyt ku juuri ajattelin istahtaa koneelle, ni eiköhän toi tyttö ole eriä mieltä asiasta. Kitisee sängyssään unta hakien, mutta sielläpä touhutkoon, uni tulee kuitenkin kohta.
Mutta pakko mennä laittaan sitä maate...

Jaksuja kaikille!
Buam ja Paavo 31+6
 
Lysti: selällään makaaminen ei ole suositeltavaa enää näillä viikoilla. Vauva painaa isoa valtimoa kun on selällään ja verenkierto estyy. Itse en ole pystynyt enää viikkoihin makaamaan selälläni. Juuri ja juuri sen mitä neuvolassa ja muissa tutkimuksissa tarvii. Voi olla vahingollista vauvallekin kun verenkierto heikkenee.

Täällä podetaan koko perheen laajuudelta flunssaa. Kurjaa kun poikakin on kipeä eikä juuri voi helpottaa oloa. Vali vali. Kunhan nyt ei paikat kypsyisi enempää vielä. Flunssa on pientä sen rinnalla.

Pakkanen huitelee kolmessakymmenessä. Hiukan vilakkaa täällä!

Pitää vissiin vielä hetken pinnistää töiden kanssa. Huomenna tulee uusi nainen mulle oppiin. Huokaus ja helpotus, muutama viikko ja äitiysloma alkaa!
 
P-i-k-k-i-s sullahan on tapahtunut. Nyt vaan otat tosi rauhassa ettei vauva vielä syntyis ja ehtisit suomeen.
Lysti mulla on kans nuo lantiokivut, mutta puutumisia ei ole minulla ollut. Oisko niin, että vauva painaa hermoja ja siksi puutuu. Kuten maaemo tuossa kirjoittikin niin ei kannata enää olla pitkiä aikoja selällään. Minäkään en ole enää pystynyt aikoihin olemaan. Välillä on pakko mennä lattialle selälleen, että saa kireitä lihaksia venytettyä alaselästä ja oi että se tuntuu ihanalle. Mutta en voi siinä asennossa kyllä olla kuin vähän aikaa. Masu painaa jo kovasti.
Täällä on kans ihan järkyttävä pakkanen, niin kuin taitaa olla koko suomessa. Kauhistutti ihan laittaa poikaa koulumatkalle. Onneksi ei ole pitkä matka.
Mutta nyt taas vaihteeksi syömään...
 
Äitipolilta kotiuduttu... Istukka on jo kaikonnut kohdunsuulta, niin kuin arvelinkin.
Synnytyssairaalaksi mulle voi vaihtaa Jorvin. Lohjalla ei ole lastenlääkäriä joten jätän siksi väliin. Esikoisenkin kanssa sellaista tarvittiin ekan tunnin ajan. Ei olis riittänyt että tulee tunnin päästä.
Vauva on poikkitilassa. Käännöskontrolli varattiin mutta uskoisin että tää tästä vielä kääntyy kun on jo aina välillä pää alaskin päin. Esikoinenkin oli vielä monta viikkoa miten sattuu. Lämmittelen varpaita ootellessa...
Painoarvio 2 kg. Yllättävän iso, vaikka ihan keskikokoinen. Viikon lyhyempi reisiluu, mutta ehkä se on sit pitkäsäärinen.
Ei löytynyt muuta vikaa kuin sokerit pissassa, joten rasitukseen käypi tie. Ei kylläkään verestä juurikaan sokeria löytynyt. Ja sitten vielä tiukka painoseuranta loppusuoralle kun esikoisen ulostulo vähän jumitti. Että ei pääse yhtä isoksi, vaikkei hän oikeastaan kovin iso ollutkaan. Varmaan meen samalle kätilölle akupunktioon käynnistyttelemään muutamaan kertaan neuloilla kuin jolle ajattelin mennä käännyttämäänkin suunnilleen viikkoa ennen seuraavaa äitipoliaikaa. Että olis valmiiksi rt:ssa ettei tarttis runnoa. Kiinnittymisistä en uskalla edes haaveilla. Ei tuo edellinenkään malttanut.
Että silleen. Nyt polttopuuta kärventämään. On ihan h-vetin kylmä.
 
Mulla rupee joskus selällään maatessa hieman kurkusta kuristamaan, ilmeisesti yks merkki siitä että aika vaihtaa asentoa. Selällään ollessa on vaan niin ihana tunnustella miten se vaavi masussa möyrii. :)

Neuvolassa käyty, kaikki ok.
Paino +350g/vko (yht n. 4,5kg)
Turvotusta ei
Verenpaine 124/73
Pissa puhdas
Hemppaa ei otettu, 2 viikkoa sitte oli 122
Sf 28cm
Raivotarjonta

Auto vaan sippas sit tk:n pihaan. Akku tyhjä. Kiva siinä miettiä että no mitä nyt...mitä teen, joudunko kävelemään kotiin muutaman kilsan 25 asteen pakkasessa lenkille soveltumattomilla vaatteilla. Onneksi sain miehen kiinni, se soitti sit veljensä apuun ni pääsin sit kotiin. Kauppareissu jäi, mut lähetään nyt illalla sit ukon kans yhessä ni voi toinen jäädä autoon ja auto käyntiin. Jos nyt suostuu eka käynnistymään...

Orion & pikkunen 30+2 :heart:
 
Pakkaspäivää kaikille mammoille!!

P-i-k-k-i-s Koitahhan ottaa rauhallisesti että kerkeät suomeen yhtenä kappaleena!!=) Ja tervetuloa tänne Suomeen!!:flower:

Mulla on neuvola vasta ens viikolla ja sain ajan sinne painoarvio ultraanki kun tämä mun maha on niin mieletön, sekin ois sitten ens viikolla. Oonki sanonu et joko tuolla mahassa on joku pikku sintti ja siel on mielettömästi vettä, tai sitten siellä on joku aivan valtava jätti.:$ Oikeesti oisin sitä että mulla on LA katottu väärin, muttakun se ei oikeen ole mahdollista kun mulla oli se keskenmeno ennen tätä raskautta. Noh ens viikolla olemma sitten viisaampia ja tiietään kuinka paljon sitä synnytystä tarttee nyt sit alkaa stressaamaan. Yöt on täällä tosi katkonaisia, kankut puutuu tosi nopeaan ja sit vielä tossa vasemmassa kankussa on se issias, niin välillä oikeesti tuntuu ettei pysty nukkua missään asennossa. Mutta kylläpä se asia viimestään synnytyksen jälkeen helpottaa...:whistle:

Nyt on lähettävä lämmittään leivinuunia, aamulla pakkasmittari näytti -37 astetta...hyrr...

liinukka83 ja Onni 30+6
 
Dolores Haze Mulla ei ole koskaan tullu linea negraa ja lapsia ennestään 2 tyttöä, 1 poika ja nyt poikaa odotan. Ja sykkeet suunnilleen samat kaikilla.

nanna80 sf mitta oli 29+0 28cm...vai oliks se 28 no,jompi kumpi.

NeliApina ja palli-petteri 29+3
 
Täällä ilmeisesti vauva kairaa tietä ulos mahasta. Kauheen kipeetä tekee sillai aaltomaisesti viiltävää kipua tai ku joku kouraisis tuolta alhaalta nii että ihan melkei äänee pitää huutaa. Ehkä se kaivaa käsillä sielä tilaa itelleen alaspäi... En tykkää yhtää..

Tilasin hobbyhallista brion kaukalon ja telakan ku sielä tarjouksessa on, mut ei vissii tilaus menny perille vaikka rahat tililtä lähtiki.. Kiva selvitellä sitä nyt, mut ehkä se saadaa kuntoo.. Muutenki meni hermot ja laitoin vähä palautetta netin kautta sinne et mikä on ku mikään ei toimi. Eka ei antanu rekisteröityä eikä lisätä tuotteita ostoskorii ja sit nyt toi tilaussotku...
 
Puutumisesta.. mulla on ehkä reilun viikon verran nyt oikea käsi ollut vähän väliä puuduksissa. Voikohan se johtua turvotuksesta? Yhtäkkiä meinaan muutama viikko sitten huomasin että oikea käsi ja jalka on ihan turvonneet :O Ei varmaankaan vakavaa, mutta ärsyttävää kyllä tuo puutuminen, kun hankaloittaa työtä sekä opiskelua (ei pysy kynä tai tietokoneen hiiri hallinnassa kovin vahvasti). Että jos jollain on vinkkejä miten voisi helpottaa niin otetaan mieluusti vastaan! ;)
 
Hilma puutuminen ei kuulosta ihan normaalilta jos koko ajan on, mutta kyllä sitä turvonneena vähän herkemmin puutuu. Ettei niska vaan olis jumissa? Tai hartijat. Silloin puutuu helposti.
Mulla tippuu kaikki taas käsistä joten pientä orastavaa turpoamista on havaittavissa. Viimeksi oli sama mutta alkoi aiemmin. Eilen tiputin kokonaisen maitotölkin keittiön matolle. Yks lasinen kattilankansi sai surmansa kivilattialle. Harmi, koska oli niin iso ettei sellaisia meinaa löytää mistään. Ja mitä villamatonkin pesettäminen maksaa? Vai pitäiskö se heittää roskiin vaan. On aika ohut ja pinttynyt. Mutsi joskus mulle fiksuna osti valkoisen maton. Ja varamatto on täynnä pientä lasinsirua. Tippui hylly seinältä ja sain siivota 4 tuntia pientä sirpaletta keittiöstä. Kiva tyhjentää kaikki rappusen aluset ynnä muut kaikki kolot kun selkä kestää juuri ja juuri pelkkää olemista. Ehkä on parempi että en hanki uutta ennenkuin turvotukset on laskenut =)
 
No nyt pääsin kirjautumaan sisälle. Raskaus vissiin ruostuttaa muistin kun en millään eilen muistanut salasanaani :whistle:
HappyFeet Mulla kans vauva kairaa päällään tuonne alas. Vihloo tosi ilkeesti. Mutta tietääpähän ainakin , että pää on oikeassa paikassa loppulaskentaa ajatellen. Vaikka neuvolan täti kyllä sanoi, että vielä rv 35 vauva saattaa vaihtaa asentoaan. Sen jälkeen ei oikein enää mahdu kääntyilemään. Mutta jospa tää rääpäle nyt pysyis loppuajan näin kuin nyt on =) Mulla on huomenna seuraava neuvola ja aijon pyytää lääkärille aikaa. Ei mun selkä kestä enää pitkiä työpäiviä. Tuskallista on ollut. Katsotaan sitten mitä siellä sanotaan.
Pakkasetkin voisi jo hellittää. Ulkoilemaan kun ei oikein viiti lähtee näillä säillä.
hilma87 kummastuttaa tuo sinun toispuoleinen puutuminen ja turvotus, pitäiskö sun neuvolaan tuosta mainita?! Jotenkin vois kuvitella, että turvottaisi molemmille puolin yhtä paljon.
Täällä meidän pinossa on kyllä hiljentynyt kovasti. Onko kaikki tosiaan häipyneet facebookiin : / Täällä oli alussa niin ihanan aktiivista. Mutta onneksi edes jokunen on pysytellyt täälläkin =)
 
Niin muakin ärsyttää kun täällä ei juurikaan mikään liiku. Mutta olihan se arvattavissa. En löytänyt oikein muiltakaan saiteilta aktiivista huhtikuisten palstaa. Ehkä kaikki on fb:ssa. Muilla mennään jo jossakin sivulla 15 ainakin. Meillä vasta neljäs. Mutta en kuitenkaan omani enkä miehen duunin takia viitsi heivata anonyymiuttani. En kyllä tiedä kauanko täälläkään jaksaa hengailla...
 
Ei olis pitänyt poiketa helmikuisten listalla.. :-/ Sielä oli surullisia uutisia... Tuli vaan taas muistutettua liikelaskennan tärkeydestä!!! Neuvolassa sanoi että rv32 viikon jälkeen pitäis saada päivittäin liikkeet riittävän hyvin laskettua... Eli täällä ollaan niitä kyttäilty.. Onneksi näin iltasella pikkarainen on aika vilkas kaveri.. Päivällä enempikin hiljakseen...

Eli muistakaa kanssa sisaret oikeasti rekistöröidä niitä liikkeitä!!! :)
 
Joo, on tosiaan hiljentyny ihan hirmusesti. Ja viel ku ite käy monta kertaa päivässä kurkimassa onko jotain uutta tullu, ni tuntuu tosi hiljaselle. Mutta en kyl itekkään järin usein kirjota, johtuu lähinnä siitä etten jaksa kirjautua, vaik pikkuhomma onkin. En kans halua liittyä tuonne fb puolelle ku haluan pitää itseni anonyyminä.

Raskaus etenee tylsän rauhallisesti. Todella vähän minkään näköstä oiretta. Vähän jo alkaisin kaipaamaan jotain merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Väsymys vaan vaivaa, ei oo tullu mitään keski tai loppuraskauden pirteetä vaihetta.. sitä odotellessa. Sairaslomaa hain äitiysloman loppuun asti ku en vaan jaksanu enää seistä töissä. Ihanaa ettei tarvii enää raahautuu sinnekkään.

Nyt nukkumaan. Yritän vähän aktivoitua kirjottelussa. Koitetaan saada taas palsta eloon :)

mööpeli & maha-asukki 32+3
 
Hui, mitä uutisia oli helmikuisissa. Pitääpä tosiaan ottaa vähän vakavammin nuo liikelaskennat! Huomenna olis taas neuvola ja sitten ens kuun alussa Jorviin ultraan.

Mullakin puutuu joskus paikat, mutta ei mitenkään koko ajan, vaan ihan selvästi johtuu jostain tietystä asennosta. Ennen raskautta just niskojen jumiutuminen aiheutti aika helposti esim. toispuoleisen käden puutumisen.

Tää viikko on ollut jotenkin tosi vaikea. Jotenkin koko ajan on niin turvonnut ja tukala olo sekä väsyttää niin maan pirusti. Olen ollut ihan maassa ja todella pahalla tuulella. Ei jaksa eikä huvita tehdä mitään. Pakko ottaa 1-2 päikärit lähes joka päivä. En millään jaksais enää olla raskaana. Olen ihan kauhuissani, että vielä pitäis jaksaa pari kuukautta.

Onko teillä muilla koiria ja jos on niin miten ne on suhtautunut vauvoihin? Meillä on kaks pientä koiraa, jotka on aika "kiinni" minussa eivätkä ole yhtään tottuneet lapsiin. Toivottavasti ei tule ongelmia.
 
Vähä meinaa joo ärsyttää ku on niin hiljasta täälä. Toisaalta tekis mieli mennä sinne fb:n ryhmään, mut haluan kuitenki pysyä edelleen nimettömänä. Tulee tuola mitäs nytin puolellaki sen verran lorvittua että seki vaikuttaa tähän päätökseen.

Miten tuo liikelaskenta pitäis oikeen hoitaa? Joskushan tuo vauva on aivan hipihiljaa, ja joskus sitte metuaa oikee olan takaa. Pitäiskö ihan milloin tahansa saada se tietty määrä liikkeitä tietyssä ajassa?
 
Huomenta kaikille!!

Mua kans harmittaa ihan hirmusesti että tää palsta on hiljentynyt kovasti.: / Mutta mä en kans aijo liittyä tonne fb:n puolelle joten täällä notkutaan.:p

Oma olotila ei tällä hetkellä oo kyllä mitenkään mainittava. Tokikaan ei johdu raskaudesta vaan ilmeisesti mulle on puhkeamassa viisaudenhammas alas kun ien on ihan julmetun turvonnu sieltä ja sellanen hellä. Kertokaa siis kokemuksia viisaudenhampaista, mulla on vain yksi tuolla ylhäällä ja se tulikin poistetun hampaan tilalle ja oli siis aika helppo tapaus. Nyt en tosiaan oo etes varma että mahtuuko se saamarin hammas tuonne tulemaan, mikäli se oikeesti on tulossa.:headwall: Noh tämän hammas ongelman lisäksi huomasin tänään olevani ihan totaalisen kuralla.:stick: ( anteeks ällöt kakka jutut ) Ja kaiken tämän kruunaa se että mulla on lentsu eli räkää löytyy ja yskäkin on ihan kiva...:snotty: Mutta siis kaiken muun vielä kestäsin ihan OK, mutta mä inhoon ja pelkään hammaslääkäriä ja kaikkea mikä vaan liittyykään hampaisiin.:whistle: Mulle joku aikoinaan sano että no sitten ku oot käyny synnyttämässä niin se hammaslääkärinkipupelko kyllä häviää. Noh kävin synnyttämässä kohta 3 vuotta sitten ja se pelko on kyllä ihan samanlainen ku ennen synnytystäki.:D Ainoa mikä tässä kaikessa nyt lohuttaa on se että on jo valmiiksi saikulla eikä tartte TK:ssa rampata. Tokiki nyt täytyy hiukka seurailla tuota hammasjuttua että tartteeko sen kans lähtä lekurissa käymään. Toivon todella että teillä muilla et näin paljoa nyt tällä hetkellä vastusta!!

Muutoin olo on ihan jees, issiaskivut ja pahimmat supparit on tosiaan helpottanu tän saikun myötä, kun vaan muistaa kotonakin olla rehkimättä liikaa. Puita en tosiaan kyllä kykene sisälle enää kantamaan että ukko-kulta saa niitä mulle aina roijata läjät sisälle että saan kojin lämmitettyä :whistle: Onni on tosi vilkas varsinkin iltasin ja tuntuu ettei mahassa tila riitä enää sen "riehumiselle". Välillä aivan sattuu kunnolla toisen iltasempalot.=)

Mäkin kävin helmikuisissa lukemassa täs joku päivä sen kamalan suru-uutisen ja veti kyllä hiljaseksi.:ashamed: Oikeasti ihan kamalaa...:'(

Mutta nyt on lähettävä antaan lapselle juotavaa kun se roikkuu tässä tuolin käsinojassa ja on vailla mehua!!

By the way täällä on pakkasta -36 astetta...

liinukka83 ja Onni 31+2
 
Mäkään en ole tuonne fb:n puolelle liittynyt ja en usko liittyvänikään vähän samoista syistä kuin muutkin. Toivotaan nyt kuitenkin, että täälläkin alkaisi tätä loppua kohden taas vilkastumaan, kun vauvojakin alkaa syntymään.

Mulla tänään neuvola ja voin myöhemmin palailla kertomaan niitä kuulumisia. Olossa ei mitään erikoista, supistelemaan rupeaa kyllä jo huomattavasti helpommin, mutta kun niin paljoa ei satu, että ovenkahvaa tarvitsisi purra niin en ole niistä pahemmin hermoillut. :) vaikka eiväthän ne mukavilta tunnu.

Liikelaskennasta olikos se niin että vähintään kymmenen liikettä puolessa tunnissa pitäisi tulla... ja jos ei niin sitten jouda jotain makeaa ja kävellä hetken aikaa, että sais vauvaa hereille, jos sattuu nukkumaan ja sitten taas makoilemaan ja laskemaan uudelleen. Ja jos ei edelleenkään tunnu tarpeeksi liikettä niin soitto neuvolaan/synnärille. Korjatkaa ihmeessä jos puhun ihan omiani, mulle ei ole neuvolassa oikein esikoisen jälkeen kovin tarkasti noita ohjeita kerrottu, kun on kuulemma koko ajan niin pieni väli raskauksilla niin olettavat muistavan kaiken... :ashamed: Nyt täytyykin tänään neuvolantädiltä tarkistaa tämä asia oikein kunnolla.
Onneksi meillä tyttö on edelleen aikas liikkuvainen tuolla vatsassa niin ei ole vielä tarvinnut liikkeistä huolestua...

Mutta palailen asiaan myöhemmin :) Vointeja kaikille!!

Adrianna ja kirpputyttö 32+5 :heart:
 
Hei vaan kaikille. Hiljaista on ollut, itselläkin vähän mieli maassa.

Kävin silloin heti tuoreeltaan tuolla helmikuisten pinossa lukemassa suru-uutisen, kun on tullut itsekin siihen pinoon kuuluttua ennen keskenmenoa. Kohtukuolema toi niin vahvasti omat kokemukset mieleen, huhtikuulta 2007. Meilläkin syy oli napanuorakomplikaatio rv:lla 40+1.

Kyllä se nytkin on jatkuvasti mielessä. Jos vauva ei liiku, pelkään, että jotain on pielessä. Jos taas liikkuu, pelkään, että menee tämäkin sitten solmuun sen napanuoran kanssa. Vauva ollut jo pitkään pää alaspäin, mutta nyt tuntuu, että on kääntynyt poikittain. Mitään tee-se-itse kääntämisyrityksiä en edes halua kokeilla. Jos tarvetta on, saavat sitten sen kääntämisen suorittaa sairaalassa, missä tilannetta ja napanuoravirtauksia seurataan koko ajan ultralla, sekä sydänääniä vielä suht kauan kääntämisen jälkeen. Näin oli myös viime raskaudessa.

liikelaskennasta Liikelaskenta perustuu siihen, että hapenpuutteesta kärsiessään vauva vähentää ensimmäisenä liikkumista. Varmistaa sillätavoin sen vähäisenkin hapen aivoille. Liikkeet pitäisi saada tuntumaan ihan milloin tahansa sen laskemisen aloittaa eli tuntiin 10 liikettä vähintään.

Tämä koskee myös loppuraskautta. Eli ei kannata uskoa siihen hömppään, että vauva hiljenee ennen synnytystä. Toki isot liikkeet vähenevät ahtaudessa, mutta kun laskenta suoritetaan kylkiasennossa, niin myös ne pienet liikkeet pystytään laskemaan.

Jos vauva on ahdingossa, sitä ei saada liikkumaan edes makean syönnillä. Eli jos liikkeet tuntuvat vähäisiltä, niin todellakin voi ottaa avuksi makean syömisen. Jos sillä keinolla saa liikettä aikaiseksi, niin asiat on tod.näk. ok.

Jos ei liikeittä saa tarpeeksi kasaan, niin yhteys synnytyssairaalaan. Neuvolaan soitto on turhaa, koska siellä sitä vauvan vointia ei voida tarpeeksi hyvin arvioida. Siihen tarvitaan ultra ja napavirtausten mittaaminen, harvoin neuvolassa on siihen mahdollisuuksia. Näillä viikoilla vauvan tilan tarkastamiseen ei tarvitse mitään lähetettä, vaan yleensä tilanne tarkastetaan vuorokaudenajasta riippuen ä-polilla tai päivystyksessä.

Nämä ohjeet sain kohtukuoleman jälkeiseen raskauteen. Toivottavasti kukaan ei nyt joudu paniikkiin näistä kirjoituksista, iso prosentti vauvoista kuitenkin syntyy vuosittain tähän maailmaan ihan elävinä. Kohtukuoleman kokeneella tämä on kuitenkin fifty-fifty tilanne.

Närästys on jotain ihan valtavaa. Aamuisin tuntuu, että koko rintakehä on yön jäljiltä tulessa. Ostin sitten niitä Gaviscon-purutabletteja, mutta ne on ihan järkyttävän makuisia, yrjö meinaa tulla aina niitä pureskellessa. Onkohan se nestemäinen saman makuista? Rennietä en voi käyttää, kun se diabeteshoitajan mukaan nostaa verensokeria. Sokerit on kyllä pysyneet ihan rajoissa, pientä herkutteluakin kärsii suorittaa silloin tällöin.

Kaunista pakkaspäivää täältä pääkaupunkiseudulta!

Scala ja Taimi Itunen rv 33 poksis
 
Viimeksi muokattu:
Kelan eri tuista oli ollu puhetta ja hyvä, että oli. Ihmettelin, että oon laittanu paperit Kelalle jo tammikuun alussa eikä sieltä oo mitään kuulunu. Soittelin perään ja kävi ilmi, että odottelee mun työantajan palkkatodistusta. Ja mä luulin, ettei sitä tarvittaisi, koska edellisen syntymästä ja lasketusta ajasta on alle 3 vuotta :headwall: No, otin sitten palkkikseen yhteyttä ja lupasit hoitaa asian nopeasti eteenpäin.

Vauvan vaatteita meillä on jo aika lailla, oon keränny eli laatikoihin koon perusteella. Esikoisen vaatteet kaikki pesin ennen käyttöä, jos oltiin muilta saatu, mutta nyt en tiedä, että jaksanko/kerkiänkö. Voi olla, että laitan suoraan hyllyyn ja otan sieltä käyttöön.

FB:n palstalle oon liittyny, koska mua vähän häiritsee tän palstan julkisuus: eihän mun kavereiden/tuttujen tarvii ku tietää laskettu aika, niin ne saa yhdellä silmäyksellä etusivulta katottua, että mikä mun tunnus on. Ja voi seurata mun juttuja. Siksi tuonne FB:lle tulee helpommin kirjoiteltua, tosin tykkäisin enemmän, jos sinne saisi keskusteluja tietystä aihepiiristä.

Liikelaskenta on mulle sillä lailla vieras, että sitä ei mulle ekan kanssa mitenkään neuvottu. Oon toki siitä kuullu, mutta oon ollu siinä uskossa, että siitä on aika yleisesti luovuttu. Syynä siis se, että liikelaskennasta ei oo niin suurta hyötyä ku on haittaa, äitiä ajatellen eli äiti syyttää itseään, kun ei ole reagoinut tarpeeksi ajoissa. Ja se, mitä voidaan tehdä sen tunnin liikelaskennan ja synnärille menon jälkeen, on aika vähissä, jos suuria ongelmia on. Ajattelin kuitenki kysyä tästä seuraavassa neuvolassa.

Kyselin jo aiemin mut kysyn nyt uudestaan eli onko teillä "ongelmana" se, ettei ole nälkä? Musta tuntuu, että mulla ei oo pitkään aikaa, viikkoihin/kuukausiin ollut nälkä... Syön siis kyllä säännöllisesti ja se voi "estää" nälän tunteet, mutta esim. yks päivä olin syöny puolen päivän aikaan ja seuraavan kerran söin seitsemältä. Eikä missään vaiheessa ollu nälkä.

Muuteen eloon ei kuulu kummempia. Tai oikeastaan parempaa, koska se unettomuuskausi on menny ohi ja nykysin nukun hyvin ja herään suht pirteenä. Neuvola olis parin viikon päästä ja katotaan, jos vauva olis sit kääntyny, viimeksi majaili poikittain.

Aurinkoista päivää!

Merinen
 
merinen Se, että vauva ei liiku, ei tarkoita sitä, että se olisi kuollut. Eli paljonkin voi olla vielä tehtävissä. Jos huomataan esim. napavirtausten huonontuneen, niin käynnistys/sektio voi pelastaa vauvan.

Joskus ongelmat tosin voivat kehittyä nopeastikin, kuten meillä kävi. Aamuyöllä tunsin vauvan liikkuvan voimakaasti klo 5-6, mutta neuvolassa klo 9 sydänääniä ei kuulunut. Maha oli laskeutunut selvästi alemmas, joten todennäköisesti napanuora oli kiristynyt siinä vaiheessa kun vauva painui lähtökuoppiin. Koskaan en ole itseäni tuosta syyttänyt, mutta nyt kuitenkin otan liikelaskennan vakavammin. Ei sitten myöhemminkään tässä raskaudessa tarvitse syyllistyä, ettenkö oli asiasta huolehtinut. Jos jotain surullista tapahtuu.
 
Scala olis kamalaa joutua kokemaan tuommoista. Varmaan ajatuksesta on hankalaa päästä eroon, mutta lienee ihan täyttä sattumaa jos napanuoralle käy jotakin tai ei käy. Se että vauva liikkuu paljon tai ei liiku, ei kuitenkaan ole perimmäinen syy. Mun kaverin vauva joka ei juurikaan liikkunut koko raskausaikana, sai aikaan sekä solmun että vielä pari lenkkiä kaulan ympäri. Loppu hyvin kuitenkin. Mun edellinenkin heitti volttia ihan loppuun asti. Viikolla 38 tietääkseni viimeisen kerran, kiinnittymättä ikinä mihinkään. Ja toki oon kyllä käynyt ylimääräissä ultrissa monestikin, täällä niitä määrätään koko ajan. Sairaalassa kun ne käänsi esikoisen niillä akuneuloilla (lämmitti pikkuvarpaita), ne otti vain käyrää ja ultras napavirtaukset vasta seuraavana päivänä iltapäivästä ja kehotti tekemään saman vielä kotonakin kun poukkoili vähän sen jälkeenkin vielä. Siinähän mahaan ei kosketa lainkaan, vaan vauva päättää kääntyykö vai ei. En tiedä uskallanko mennä siihen sairaalan ulkokäännösversioon kun pienikin painelu väärään kohtaan sattuu mua tosi paljon. Ihan vaan kun kätilö vähän kokeilee missä asennossa vauva on.
Mä taas pelkään että istukalle käy jotakin kun tuo on niin villi. Pari kohtaa mitkä luultavasti on aikalailla istukan reunoilla, sattuu ihan vietävästi kun tuo potkii. Ja jos tää liikkuis vaan 10 kertaa tunnissa, olisin ihan soikeana huolesta, mutta toisaalta kun sattuu niin toivois että olis joku sikiön unilääke että sais olla hetken rauhassa ja nukkua.
 
Mulla ainakin poika liikkuu huomattavasti vähemmän jos mun on huono hengittää. Onneksi olen kotona nyt niin menen sit kylkiasentoon niin alkaa heti mylläämään kun saa taas happea.

Aika hiljasta täällä palstalla kyl on joo. Ei aina itekkään tuu kirjoteltua kun ei oikein mitään tapahdu...

NeliApina ja palli-petteri 29+6 JEE!! huomenna vihdoin 30 täynnä!!
 
tännekkin päivittelen, että pikkumies on tasan kuukauden (rv 32+5)! painoa 1400g, pituutta 38,5cm ja pään ympärystä 28,8cm (lähtötilanne oli siis 1015g, 36cm ja 26cm) mukavasti on mies siis kasvanut, maitoa menee 29ml kahdeksan kertaa päivässä. lisähapen tarpeesta on päästy (toistaiseksi) ja toivottavasti ei tule enää takapakkeja hengityksen suhteen. sitä toitotetaan, että jokainen päivä on plussaa, ja poika kasvaa sekä voimistuu, niin sitten kun tuleekin takaumaa esim. lisähapen muodossa, niin itse hajoaa jälleen palasiksi.. vaikka nämä kuinka tavallisia pienelle ovatkin, niin siltikin itse joutuu taistella ajatuksen kanssa, että mennäänkin vähän taaksepäin.

itse en ole tänne myöskään kovasti jaksanut ilmoitella kuulumisia, merisen tavoin moitin julkisuutta nyt kun pikkuinenkin on maailmassa. meidän pienelle paikkakunnalle olisi paljon "mehukasta" kerrottavaa, kun nyt lähinnä keräilen itseäni aamuisin kasaan ja lähinnä suoritan vuorokauden, koska on pakko lasten takia. joten en täällä halua jakaa kaikkea pääni sisältöä.. ja toisaalta eipä ole oikeen jaettavana enää mitään raskaustuntemuksiakaan :'(

nauttikaa mammat masuistanne, antaisin mitä vaan, että itsekin saisin vielä tuntea möyrintää masussa :heart:

heituska (32+5) ja poika 1kk
 
Heipä hei,

Tuosta liikelaskennasta vielä... Mulla on mahassa hyvin eläväinen pikkupoika. Mutta ei hän joka tunti liiku! Etenkin jos itse touhua, tuntuu toukka nukahtavan ja saattaa olla ihan hiljaa parikin tuntia. Joten onko todella niin, että liikkeitä pitäisi tulla joka tunti vähintään 10 kpl? Mä olen luullut, että se on kerran päivässä tehtävänä liikelaskentana... Eli siis silloin kun huomaa, että tyyppi on hereillä ja alkaa laskea. Olenko väärässä?

Musta tuntuu, että mä en edes pysty lukemaan näitä suru-uutisia masuun kuolleista vauvoista. Oon niin herkillä, että alan pelätä pahinta. Ja sitten menee yöunet ja kaikki. Se on niin kauheaa, etten voi edes ajatella.

Scala, sä kyselit Gavisconista... Mä olen vetänyt sitä nyt nestemäisenä melkein litran raskauden aikana. Mäkin kokeilin ensin tabletteja, mutta ne oli tosi karsean makuisia. Neste on myös pahaa, mutta mun mielestä laimeampaa ja helpommin kestettävissä kuin ne tabletit. Suosittelen kokeilemaan sitä. Ainakin mun neuvolalääkäri totesi, että Gavisconia voi ottaa vaikka vähän yliannostuksenkin, kun se ei ole sillä tavalla perinteisessä mielessä lääke, kuten muut närästyslääkkeet. Mä oon saanut siitä avun kyllä.

Tänään saapuivat lapsemme menopelit. On hienot kyllä nuo ihanat uudet rallikärryt! Kelpaa pojan niiden kyydissä kulkea. Tuijottelen niitä makuuhuoneessa ihan epäuskoisena: tuonne kyytiinkö muka on oikeasti tulossa joku tyyppi? Ja siis ihan kohta? Ja minusta? Wow. Hurjaa. Epätodellista ja silti niin ihanaa.

Santtu ja katkarapu 31+3
 

Yhteistyössä