Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Tervetuloa Hiikka ja viiva mukaan, itekki olen liittynyt aika viime metreillä joukkoon kun tämä loppuraskaus on niin jännittävää =)

kotilohikäärme mullaki vihloo tuonne alapäähän tosi ikävästi, monta kertaa päivässä, en muistanu eilen sitä kysyä lääkäriltä kun kävin neuvolalääkärissä, että mistä se johtuu..pikkuisen pää ainaki oli asettunu hyvin lähtökuoppiin josko se olisi sitten se pään liikehdintä.

Vauvan naksumisesta en ole koskaan kuullutkaan, aika jännää :)

Tosiaan ultrassa oli kaikki ok, saatiin kasvoistaki kuva, oi että oli sulonen <3
Kokoarvio on tällä hetkellä 2900g keskikäyrällä mennään. huh, huojennus ettei se olekkaan mikään jättiläinen niinkö luulin.

Nyt alkaa tuntuun siltä ettei tämä raskaus pääty ikinä, menee niin turkasen hitaasti aika..
Sormet ja varpaat alkaa oleen mukavasti turvoksissa, pitäis kytätä hetki jolloin saisin sormukset pois ennenko on myöhästä..

Eipä kummempia, poksunkin tässä samalla 36rv =)
 
Tervetuloa Hiikka ja Viiva! Täällä onkin kaivattu aika-ajoin lisää säpinää. Nyt on tosin taas vilkastunut vähän. Vaivat lisääntyy... :LOL:

Ellilei on se vihlominen luultavimmin juurikin sitä päällä punkemista. Viimeks mulla alkoi se vasta joskus rv 38 aikaan. Kohdunsuuta vihloo ja paikat aukeaa. Toivottavasti. Viimeks ei ilman lääkkeitä auennut mihinkään. Kuuluu asiaan. Nyt alkoi jo rv34 silloin kun vauva nyt sallii olla joku osa edellä tulossa.
Tää on ihan toisinto edellisestä raskaudesta. Ihan päivälleen samat asiat ja ongelmat. Etenkin ton pyörimisen kanssa ja varmaan sokerienkin. Tasan samalla kasvukäyrälläkin ja yhtälailla saa jännittää mennäänkö piipaa-autolla vai millä sairaalaan. Oonkin vitsaillut että esikoinen saa pari vuotta nuoremman kaksoisveljen ittelleen. :D
 
Kiitoksia kaikille! Todellakin Kotilohikäärme, vaivat ne vaan lisääntyy. :x En todellakaan nauti muiden vaivoista, mutta on lohdullista huomata, että ei ole ainoa joka näiden kanssa kärvistelee. Täällä vatsa toimii taas liiankin hyvin, oksettaa, päätä särkee(niskaperäistä kai), jäsenet ovat turvoksissa ja olo on todella väsähtänyt ja heikko. Pientä flunssaakin tässä on ilmassa. Kipuja ja tuskaa siis, vali vali vali.
Mulla 36+2 meneillään eli yli kuukauden tätä kidutusta voi vielä pahimmillaan jatkua. :| Tietoisuus vaivojen mahdollisesta lisääntymisestä ja pahenemisesta pelottaa nyt jo todella. Olen todella onnellinen tästä tulevasta vauvasta, mutta kyllä tämä raskaus osaa olla hirvittävää aikaa. Täytyy vain tiiviisti pitää ajatukset siellä palkinnossa, niin jaksaa sietää tätä paremmin.

Vointeja kaikille!

viiva&fantti 36+2
 
Tervetuloa Viiva!
Neuvolakäynti takana. Selvisi sekin, että Oulussa ei kolmatta lääkärinneuvolaa ole enää kuin ensisynnyttäjille. Kyllä mulla kakkoselta vielä oli kolme lääkärikäyntiä. Näin ne käytännöt seitsemässä vuodessa muuttuu. Vasta-aine tulokset oli tullut ja kaikki ok. Sf-mitta oli sentin vähemmän kuin viime viikolla eli 30. Sitä siinä sitten ihmeteltiin, että vaikuttaisko vauvan asento. Pieni tää maha sitten kuitenkin on. Mutta miksi ihmeessä paino vain nousee!? Turvotusta on jonkin verran eli vissiin se sitten. Liikkeitten vähenemisestä mainitsin ja niitä nyt pitää tarkasti seurailla. Sydänäänissä oli kuitenkin hyvät vaihtelut ja tänään on liikkunut "normaalimmin".
Eiköhän vauva masussa viihdy vielä ainakin kolme viikkoa. Ei vaikuta kiirehtivän maailmaan.
Tänään ois sitten jo rv 37+0. Loppu häämöttää :whistle:
 
Täälläkin naksuu vauva! On naksunu jo muutamia viikkoja :) Iteki sitä pelästyin ja ihmettelin mut mitä oon googletellu ni ilmeisesti aika yleistä. Syytä ei tiedetä, mut jotain spekulaatiota sikiökalvojen poksumisesta tai ite vauvan nivelten naksumisesta on. En sen enempää oo ihmeissäni. Naksumista tulee aina ku on kovimmat mylläykset masussa :)

Napis ja Elmo 37+1
 
Milas mulle on tehty jo kolme sektiota ja nyt lihas seinämä olemattoman ohut joten ei kestä supistuksia. ja alunperin sektioiden syynä ahdas ssisälantio. kaikkia kolmea yritin kuitenkin alakautta mut eipä ne siltä tulleet...
siksi siis myös steriilisaatio tehty ettei vaan vahinkoa pääse tapahtumaan, ei varmasti pääsis lähellekkään näitä viikkoja mihin nyt päästiin...
 
Viiva joo ei ne kivoja ole. Nää pinot vaan meinas kutistua kokoon tossa keskiraskauden aikaan kun ei tullut kuin suunnilleen viesti päivässä. Onneksi kuitenkin esim. noi "puukko kohdunsuulla" -tyyppiset fiilikset voi ajatella vaan auttavan asiaa ja nopeuttamaan tän piinan loppumista. Tietty vakavammat jutut ei oo kivoja.
 
Täälä käyty tänään taas äippäpolilla kontrolliultrassa! Sattui mulle joku erikoistuva lääkäri, joka oli hyyyvin asiallinen.. Empä oo ennen nähnyt lääkäriä, jolla rastat!

Vauvalla kaikki hyvin, mahan ympärys hieman viikkoja edellä, ei tosin sanonut miten paljon.. Painoarvioksi saatiin 2657g, eli ylä- ja keskikäyrän väliin menee. Hienosti typy teki hengitysharjoituksia ultran aikaan, mutta hikkaa en oo vieläkään tuntenut! Kohdun kaulaa jäljellä n. 3 cm (viimeksi 4,7, mutta sitä ei kirjattu minnekään). Käsikopelolla sanoi, että hieman pehmennyt, mutta merkitsi nlakorttiin kiinteäksi. Uusi aika saatiin rv 38+0 ja silloin katsotaan taas vauvan kokoa, ja harkitaan käynnistystä, jos mahan ympärys vieläkin edellä viikkoja.

Nyt vaan mietityttää miehen työt, hän kun ei voi suoraan jäädä isyyslomalle, jos päätetään käynnistää ennen laskettua.. Hän on työkokeilussa pitkän sairasloman jälkeen ja sitä ei saa "jättää kesken" eli hänen on käytävä töissä huhtikuun loppuun. Työnantajansa kumminkin lupasi katsoa työvuoroja niin, että loppuun tulisi mahdollisimman paljon vapaita. Muuten ei tuo pärjääminen vauvan kanssa mietitytä, mutta miehellä on kolmivuorotyö ja edellisestä liitosta lapsi.. Miten sen kaiken saa sitten sovitettua yhteen, kun miehen on pidettävä lastaan pari päivää joka viikko.. Minä kun haluaisin rauhassa kotona tutustua vauvaan ja siihen miten vauva toimii.. Enkä usko että jaksaisin miehen lasta ihan heti, hän kun on erittäin vilkas ja kovaääninen tapaus.. Miehelle tästä jo sanoinkin, että haluan sitten hetken rauhoitettua aikaa kotona, ja hyvin oli ymmärtäväinen ja lupasi järjestää asian jotenkin..

Tämä tällä kertaa, nyt yrittämään tiskausta! Aurinkoista odotusta mammoille, ja PALJON ONNEA vauvaantuneille! :)

-Minki ja Rinsessa 33+6-
 
Heippa pitkästä aikaan! Täällä on taas palsta vilkastunut! :) Jännää lueskella ja seurailla että kuka seuraavaksi. Ja PALJON ONNEA niille jotka ovat jo lapsosensa saaneet :flower:

Täällä on äitiysloma alkanut tällä viikolla ja tänään pakkasin synnärrilaukun joka nytt eteisessä odottaa. :) Neuvolakäynti tänään myös takana , hoitaja vaan tuumas "että onpas tässä mahassa PALJON vauvaa..." elikkä vissiin iso vaavi meille tulossa sf mitta tänään 34 ja ultrassa paino arvio viikolla 32+5 oli 2,7 kiloa.. Apua minua niin jännittää jos se meneekin sinne yli neljä kiloa, hui... :x onneksi nytt sovittu lääkäri käynti kahden viikon päästä ja sielltä sitt suoraan äippäpolille ja ehkä sitten käynnistykseen jos näyttää isollta. Toisaallta ei sitä tiedä vaikka vaavi itse ymmärrtäis tulla vähän aikasemmin ulos kun näitä suppareita on pitkin päivää heti kun sängyssäkin kääntyy... Onko jollain kokemuksia isojen vauvojen odottamisesta/saamisesta? Muuten kaikki arvot kunnossa ja oikeessa asennossa oleilee siellä masussa :)

Nytt vaan kevättä ja lisää vaaveja odotellessa :)

mamsen + "pikkuinen" rv 34+2
 
Tervetulloo vaan kaikille uusille!

Minkä kokoisia kotiintulovaatteita olette pakanneet vauvoille? Ystäväni sanoi, että hänen lapselleen ei mahtunut pienimmät (50cm) vaatteet edes laitokselta lähtiessä, vaikka reilusti alle 3 kiloinen tyttö olikin. Nyt täällä pähkäilenkin, että pitääkö pakkailla useita kokoja :) Myös muista tavaroista haluaisin kysyä kokeneimmilta. Eli, mitä kaikkea kannattaa ottaa jo laitokselle? Joku aiemmin mainitsikin kynsisakset. Entäs harja? Tutti? Tuttipullo? Olenpas noviisi...

Meillä on melkeinpä kaikki muut hankittuna paitsi toinen sitteri (vinkkejä otetaan vastaan) sekä mobilet vauvoille. Oletteko muuten käyttäneet musiikillisia, liikkuvia sun muita härpäkkeitä vai ihan perinteisiä? Onko teillä yleensäkään mobileja? Annoin miehelleni "tehtäväksi" etsiä vauvoille mobilet ja hänen kaikki valintansa olivat kaikilla mahdollisilla mausteilla höystetyt. Itse olin ajatellut hieman perinteisempää.

Olo on, joo, tukala. Itkin just koko tiistain, kun on niin hankalaa jo :) Mieli on välillä todella maassa. Olis vihdoinkin kiva pystyä hengittämään ja kävelemään!

Rv 34+5
 
Tervehdys kaikki. Tulin vain pikaisesti huikkimaan että mukana roikutaan ja mielenkiinnolla lueskelen juttujanne vaikken ole jaksanutkaan kirjoitella. Onnea MAR-I:lle vaavista ja Heituskallekin kotiutumisesta.

Äippäloma alkoi maanantaina, mies tämän viikon työkeikalla saksassa. Väsyttää esikoisen kanssa touhuaminen ison massun kanssa. Supistukset kuitenkin vähän helpottaneet. Sama kaava kaiketi kuin edellisraskaudessa että loppuvat kokonaan ja yli menee. Vaikka toki silloin ei paikat kypsyneet ollenkaan.

Vaatteet valmiina ja ensihätäsänky eli äippäpakkauksen loota. Sairaalakassi pitäisi pakata. Vauvalle otan 56 vaatteet kun esikolle ei 50 senttiset mahtuneet. Eikä tuo haittaa vaikka olisivatkin vähän isot sairaalasta lähtiessä jos sattuisi olemaan piskuisempi. Enpä aio vauvalle paljon muuta ottaakaan. Tutit nyt tietty voisi varmuuden vuoksi keittää mukaan mutta sairaalasta sai viimeksi vauvaa varten kaiken. Edelliskerrasta muistelisin myöskin että esim. vauvan kynsiä ei saisi leikata kahteen ensimmäiseen viikkoon tulehdusriskin vuoksi. Siispä suosittelen "tassuja" eli ohuita "hanskoja" mukaan mikäli syntyy pitkäkyntinen! :D

Mulla olisi äitiyspolille aika ensi viikon perjantaiksi kun edellinen synnytys oli "toimenpidesynnytys" eli imukuppisynnytys. Ihan kiva että pääsee puhumaan traumoistaan ja ylimääräinen ultra kaupanpäällisiksi. Niin ja mielenkiintoista nähdä mitä kohdunsuulla on tapahtunut.

Onneksi isäntä tulee huomenillalla kotiin. En jaksaisi yhtään pidempään yksin esikon kanssa. Iltaisin on massu ja nivuset ja kaikki paikat niin kipeinä että tuskaa kiivetä yläkertaan koisimaan. Huhhuh. Onneksi en ole yksinhuoltaja. Hatunnosto heille!

Lykkyä pyttyyn kaikille meille viimeisille viikoille! Jännittävää koska aletaan poksahdella oikein sarjatulena! :heart:
 
Ai niin ja piti vielä Minkille laittaa, että jostain syystä alkoi naurattaan se rastapäinen lääkäri (vaikka en mikään maailman perinteisin ihminen ookaan). Jotenkin vaan tulee hauskat mielikuvat, kun mietin esim. rastoja niille lääkäreille, joita mulla on ollut :D

Naksumista ei ole täällä ollut, mutta hikkaa kyllä ja välillä ihan kiusaksi asti.
 
Sydänsydän oon pakannut laukkuun 50 ja 56 cm vaatteita vauvalle. Mein esikoiselle oli kyllä ne 50 cm vaatteetkin ihan reiluja vaikka oli yli 3 kg ja 49cm pitkä.

Oletteko käyneet lukemassa maaliskuisten ketjua? Siellä oli yhdellä odottajalla vauva kuollut mahaan.. :'( kamalaa.............!!

Dolores ja tyttö 37+3
 
Sydänsydän
Ei vauvalle tartte tuttipulloakaan. Jos joudutaan lisämaitoa antamaan, se toivottavasti hörpytetään, ettei tissin imeminen häiriintyisi. Millä välineellä se nyt missäkin sairaalassa tehdäänkään niin välineet löytyy sieltä.

Tärkeää on että itsellä on imetysliivit tai toppi sekä liivinsuojia, sillä niitä ei ainakaan viimeksi synnäriltä löytynyt. Kanttiinissa suojia oli myynnissä kyllä. Mulla ainakin valui bosat niin että aamutakkia myöten olis saanut vaihtaa kymmenen minuutin välein. Joissain paikoissa on liivejä mutta ne harvoin istuu kenenkään päälle sopivasti.

Niin ja ota vaan vaikka 56-kokoisia vaatteita. Ei ne kotimatkalla kärsi vaikka oliskin vähän reiluja. Mun esikoinen oli 54cm mutta niin laiha että aika pitkään meni 56-kokoiset. Joku 50-kokoinenkin mahtui.
 
Viimeksi muokattu:
Miekin voisin itsestäni ilmoitella, olen enemmänkin kirjoitellut tuolla fb:n puolella.

Kaikki on hyvin, vatsa kasvaa ja paino sen mukana :D Keskiviikkona oli synnytystapa-arvio ja sen perusteella pitäisi hyvin mahtua alateitse. Ja ultrattiin vauvaa ja painoarvioksi saatiin noin 2,4 kiloa. Lääkäri sanoi, että syntymäpaino on arviolta noin 3,5kg. Toki enemmän, jos kovin yliaikaiseksi menee. Verenpaine pysynyt koko raskauden ajan matalanpuoleisena ja nyt hemoglobiini oli nostanut itsensä 135.

Kaikki ovat vauvaa varten valmiina, pitäisi vielä silittää ja viikata vaatteet, pakata sairaalakassi ja laittaa kaukaloon vauvan kotiintulovaatteet, isännän on sitten helppo tuoda kaikki vauvan jutut kaukalon mukana.

Synnytystä odotan jo kovin ja avoimin mielin, ei se oikein pelota, ko ei sitä tiedä mitä se tulee olemaan. Toivon vain kaiken sujuvan hyvin ja vauva tulee hengissä maailmaan. Erityisen tärkeänä pidän sitä, että isäntä on mukana koko sen synnytyksen, ilman häntä en suostu laitokselle lähtemään :heart: :D

Harjoitussuppareita on alkanut tulemaan tiheään, olihan niitä jo rv 20 lähtien, mutta nyt niitä tulee ihan päivittäin ja oikeastaan ihan sama mitä teen, niin supistaa. Ja ovat vähitellen muuttumassa kivuliaiksi. Esimerkiksi, kun meidän pieni koira päätti sitten karata ja juoksin sen perässä metsässä, lumihangessa kumisaappaat jalassa, tuli kipeitä suppareita ( ainakin oletin niiden olevan niitä). Totesin siinä samalla isännälle, että tuo onkin oiva synnytyksen käynnistys-yritys: Päästä koira karkuun ja juokse itse perässä, lumihangessa ja isot kumisaappaat jalassa. Voi olla, että toimii :D

MAR-I :lle suuren suuret onnittelut pienokaisesta :heart:

Että semmosta, jaksamisia kaikille näihin viimeisiin viikkoihin! Pian saadaan perustaa Syntyneet-palstalle meidän oma palsta! :)

Huhtimasu ja Nappis 36+2
 
Heips kaikille!

Tervetuloa Hiikka ja viiva!:flower: Ja paljon onnea Mar-ille vauvelista:heart:

Täällä myös yksi,jolle alkaa tämä odottaminen jo pikkuhiljaa riittää.Olo on jo tosi valmis synnyttämään. Viimeviikolla sf mitta oli jo 31cm,vaikka viikkoja oli silloin 32+3.Supistelee tosi herkästi ja vauva painaa alaspäin hurjasti kun kävelee vähänkin pidempiä matkoja.Supistukset ovat jo aika menkkakipumaisen tuntuisia ja välillä tuntuvat myös alaselässä ja pakaroissa...Minua jännittää kovasti tuo vauvelin koko,kun maha on kasvanut tässä raskaudessa niin paljon suurempana kuin toiset.:confused: Onneksi maanantaina on ylimääräinen ultra ,jossa tarkastavat vaavin kokoa.

Kaikki tarvikkeet on kyllä jo valmiina.=) Sairaalakassi roikkuu pakattuna ja tällä kertaa otin jokusen oman t-paidan ja pikkarit mukaan,kun en erikoisemmin tykkää niistä sairaalan vermeistä;)Tutin pistän myös nyytille omaan kassiin ,koska täällä ovat aina olleet aika nihkeitä antamaan sairaalassa sitä,vaikka tarvista olisi ollutkin. Vauvan haku-kassin saa tuoda sitten mies ja sinne laitoin semmoisia 56cm vaatteita ja todella toivon että mahtuvat nyytille päälle.:rolleyes:

Huomenna neuvolaan normaalitarkastukseen,saas nähdä kuinka paljon ollaan kasvettu viimeviikosta...?!

Maikki ja pikku myy 33+5
 
Tervetuloa kaikki uudet. :)

En muista kuka mainitsi ylämahan puutumisesta, mulla on samaa mutta vain vasemmalla puolella joskus silloin kun makaan vasemmalla kyljellä, tai puolittain kyljellään.
Yöllä toisinaan puutuu nyrkit, toinen tai molemmat. : / Tuntuu että ovat sitten hieman turvoksissakin välistä. Nyt tuntuu rystysten niveletkin hieman aroilta. Eilen maalasin, en tiedä johtuisko sitte siitä, telan pitelystä ja kevyestä puristamisesta.

Neuvolassakin tuli käytyä. Hemoglobiini oli onneksi noussu 105->117. :) Sf-mitta 34cm ja se taitaa mennä hieman yläkäyrän yläpuolelle, pompsahtanu sinne. Ei kyllä tunnu siltä...eikä tuo maha oo mikään jättikokoinenkaan (ainakaan omasta mielestäni), kuvaki on tuola raskausmahapinossa.
Mutta kaikki hyvin edelleen. :) Vaavi raivotarjonnassa ja aika ylhäällä majailee.

Vaavin tarvikkeita on yhä ostamatta. En oo oikeen ees selvillä mitä kaikkea se tarvii vaatteiden, vaippojen ja petikamppeiden lisäksi. :D Äitiyspakkauksessahan nyt tuli jotain.
Patjaki on vielä ostamatta. Haaveilen että ostettais luonnonkuitunen patja, mut ne on sen verran hinnakkaampia, että on tässä odoteltu että jos vaikka taloudelliseen tilanteeseen tulis yllättäen selvää pompsahdusta ylöspäin... :) :) Näkyy noita (tavallisia) patjoja saavan ihan tuosta s-marketistaki, ni eipä tuolla niin hoppu... Eihän sitä tiedä nukkuuko sitten vieressä vai omassa sängyssä.

Sairaalakassin pakkaamistaki vois varmaan kohta harkita. Mitäköhän sinne sitte laittas... :D

Orion & pikkunen 34+5
 
Huomenta!

Täällä tosi levoton yö takana, ei kylläkään merkkiäkään mistään, mutta uni oli vaan kamalan levotonta ja ahistavaa. Nousinki jo ennen kuutta ylös ja yritin jatkaa sohvalla vaa ei, ei onnistunu...Onneksi mies kotiutu töistä eilen ni voi ottaa ite tänään päikkärit jos siltä tuntuu...Menin varmaan eilen vähä liian aikasin sänkyyn...jalat oli tosi levottomalla päällä, oikeestaan koko yö on menny niitä heilutellessa. Argh! :kieh:

Noista vauvan kotiintulovaatteista, en oo vielä edes kaivanu muitakaan vaatteita esiin, mut sen verran tiedän että täällä mennään 50 cm vaatteilla. Jos on isompi entä nää kaks edellistä ni sit mies voi vaihtaa ne, mutta jos on samaa koko luokkaa kun aikasemmat, meillä ainakin sen ensimmäisen kuukauden käytetään ihan huoletta 50 cm vaatteita. Ainoo on tuo ulkopuku, joka on semmonen karhupuku, ni se on kooltaan 56 cm. Se sitten siihen päälle tulee.

Nyt siis tänä viikonloppuna on tarkoitus laittaa kaikki valmiiksi, joutuu vaan siirteleen noita huoneita vähän, esikoinen tuonne toiseen makkariin, neiti tuohon meidän naapurihuoneeseen jne...Tosin tässä vakavasti mietiskelly et jos laittais nää pienet alusta saakka yhteiseen huoneeseen, mutta täytyy vielä tänää mietiskellä ku tuota urakkaa alottelee. Sit nostella vaatteet lipastoihin. Vaipat on vielä kaupassa, tutit samoin, tuttipulloja löytyy jos niitä tarvitaan ja niihin ostan vain uudet tutit. Imetän kyllä vauvaa, mutta pitää katsoa sitten kun vauva on, miten se arki sujuu imetyksen ja 1 v kiipeilijän kanssa. Mulla ku se mies on suurimman osan viikosta pois...
Neuvolassa tästä puhuttiinki ku mies tosiaan ajaa rekkaa ja on suurimman osan viikosta pois, monesti koko viikon, että mun ois mahdollisuus saada tuo perhetyöntekijä kotiin pari kertaa viikossa. Mutta emmä jotenki innostunu tuohon ajatukseen. En minä kuitenkaa osais tehdä mitään sillon ku hän ois täällä hoitamassa lapsia...Ja jotenki tuntuu että tässä meidän kunnassa on vaan 1 perhetyöntekijä ja tarvetta olis useammalle, niin ei viiti viedä tuota ihmistä niiltä joilla se OIKEA tarve olis. Siis ajatellen esim lastensuojelullisista syistä.
Eli en ota mitään ressiä tuosta imetyksestä, jos ei pysty siihen, ni sitten en. Paavo tulee muutenkin tottumaan siihen, et se ruoka varmastikkin välillä viedään kesken suusta jos neiti kiipeilee jonnekkin...Vielä ku ei tuo tasapaino oikein ole kohdallaan, eikä kävelläkään osata...

Mut nyt kehitteleen jotain aamupalaa, on nälkä!

buam ja paavo 36+4
 
Moi!
Kävin tossa keskiviikkona neuvolassa. Muuten kaikki ihan ok, mutta sokeria taas pissassa. Seuraavalla kerralla otetaan sitten verikoe tunti aamupalan syönnin jälkeen.

Eilen kun touhusin koko päivän (imuroin jne), oli vatsa illalla tosi kireänä. Ei siihen sattunut, mutta olo oli sellainen, että olen syönyt ihan liikaa. Ilmeisesti siis sama homma kuin esikoisen kanssa, supparit ei tässä vaiheessa satu, vaan olo on kuin norsulla posliinikaupassa - ja sitten voikin tulla pikalähtö. Mies sai eilen hoitopöydän meidän makkariin ja nyt mä rupean sijoittelemaan vaatteita ja muita tilpehöörejä laatikoihin.

Yöt menee koko ajan ihan viihteelle. Pissalla saa ravata jatkuvasti.

Mulla on koko ajan sellainen tunne, että olen unohtanut jotain todella olennaista hommata vauvan kamoja. Mulla kun edellisestä vauva-ajasta on melkein 7 vuotta, asiat ei siis ihan ole tuoreessa muistissa :)

Chilipapu ja Frendi rv 34+6
 
Chilipapu:Mulla kans on sellanen tunne usein kuin ois syönyt liikaa.Semmonen hankala olo jotenki. Mä haluisin ikeasta semmosen kasaan laitettavan hoitopöydän kun ei meille mahdu tavallinen.Se ois kätevä kesälläki ottaa asuntovaunu reissuun mukaan ja sais tavaroitakin siihen kuitenkin vähän. Meiltä puuttuu kai vaan tutit ja vaipat...Ja sänky olis hyvä hakee tänne kun se ei oikein auta 60km päässä :) ja patja siihen pitää hankkia. Ei ole nyt tullut sellasta tavaroiden räpläys intoa kuin aina ennen.Yhtään vaatetta en oo ostanut kaupasta,vähän jotain kerran kirppikseltä mut siitä on jo aikaa. Ja 7v täälläkin edellisestä :D
 
Täälläkin oli levoton yö.... Marakatti mylskäsi suurimman osan yöstä ja jatkaa edelleen samaan malliin..... Ihan älytön heilumaan!!!???

Ja sama täälläkin että on reilu 7 vuotta edelliseen :D

Neuvolassa kysyi kun en ollut laittanut esitietolomakkeeseen mitään toiveita synnytykseen. Sanoin että katsotaan sitten tilanteen mukaan, turha alkaa liikaa suunnittelemaan, menee minun tuurilla kuitenkin ihan erilailla :) Ihan sama miten synnytän kunhan ulos tulee jollain lailla :D
 
Joo, pitääpäs laittaa molempia kokoja kassiin vauvoille. En ole koskaan kuullutkaan tuosta hörpyttämisestä? Ajattelin pulloa siksi, kun on kaksi tulossa ja jos ne ei jostain syystä syö heti samaan aikaan. Mies voisi vaikka pullosta syöttää. Nooh, kai ne siellä sairaalassa opastaa ja kertoo...

Ootteko muuten huomanneet uusia säännöksiä tuttipulloista? Tarkoitan, että Suomessa on nyt kielletty se bisfenoli-A, jota löytyy tuttipulloista. Pulloja on vielä myynnissä kaupoissa ja itse ostinkin lasipulloja. Tässä linkki, jos kiinnostaa lukea aiheesta Bisfenoli-A kemikaalia tuttipulloissa

Puutumisesta ja nivelsärystä: Mulla on ihan himmee turvotus ja nivelsärky. Varsinkin aamuisin. Pari sormea on tunnottomana ja nyrkkiin ei kädet ilman kipuja mee. Juon joka päivä minimissään 2,5 litraa vettä, mutta silti turvottaa. Oon jo oikeestaan luovuttanu, enkä jaksa enää niin kauheesti välittää. Toivon vaan, että päivät kuluis ja pääsis eroon tästä olosta.

Kävin maaliskuisten pinossa ja siellä oli tosiaan suru kohdannut. Samalla naisella oli vielä toinen kohtukuolema sattunut kohdalle. Voimia sinne. Ei osaa edes kuvitella, miten kamalaa se on. Toivotaan, että meidän (tai muidenkaan) ei tarvitse enempää tuonkaltaista jännitystä kokea, vaan odotukset sujuisi hyvin.

Piti kommentoida vielä jotain, mutta ei tässä taaskaan muista...:)
 
Uusille tervetuloa!

Oon taas joka päivä käyny lukemassa ,mut se kommentoiti on jääny... Jee, ite oon nyt vihdoin äitiyslomalla, eka viikko takana!

Tuttipulloista on ollu puhetta. Meillä niitä jokunen on, mut en oikein tiedä, et mitä niistä ajatella, koska esikoinen ei oppinu pullosta juomaan. nyt täytyy varmaan olla sitkeämpi, ku on tosiaan toi esikoinenki eikä voi koko aikaa toimia juomanatelineenä. Vähän samaa oon miettinyt tutista eli pitää sitäkin yrittää sitkeämmin opettaa, ku en voi tutin korvikkeena ollu samalla tavalla ku se onnistui yhden kanssa.

Sitä vaan en vielä tiedä, et otanko tuttia synnärille. Jotenki tuntuu, et mä haluaisin saada sen imetyksen eka kunnolla käyntiin ja sit vasta tutti. Mut täytyy ny miettiä. Onko muilla kokemusta, et jos omaa tuttia ei ole, niin antaako ne synnärillä sellaisen jos pyytää? Tiedän, että niilla tutteja varmasti on, mut onko niitä jotenkin vaikea saada?

Ja siis synnärille en pulloja ota, hirmunen hommahan niitä olis siellä keitelläkin :D Oma kokemus lisämaidosta oli, että pullosta sitä ei annettu vaan se annettiin ihan lääkeruiskulla suuhun. Meillä annettiin siis ihan peräti 8 ml lääkeruiskulla, ku esikoinen ei millään nukkunu/oli nälkäinen, ku mulla ei ollu vielä maito noussu. Hyvin tehosi, nukku sitten 4 tuntia putkeen sen jälkeen :) Muutenki toi lääkeruisku oli musta näppärä eli ku se imetys ei oikein aina meinannu sujua, ni ku antoi ensin lääkeruiskulla maidonkerääjästä pari milliä, ni sen jälkeen imetyskin sujui hyvin. Varsinaista hörpytyksestä mulla ei oo kokemusta.

Muuten tänne ei kuulu kummempia, neuvolalääkäri olis ens viikolla. Ai niin, kävin avoneuvolassa kyselemässä vinkkejä rytmihäiriöihin ja katottiin samalla vauvan suunta. Ihanaa, oli kääntyny eli ei oo enää poikittain vaan pää on alaspäin! Ja sain "ohjeeksi" yrittää lepäillä... Esikko on siis tänään tarhassa ja otin iii-hanat parin tunnin päikkärit!

Hyviä vointeja, erityisesti teille, joilla jos jonkumoista kolotusta jo on :hug:
 

Yhteistyössä